ЖҮЙЕДЕ ҚАЙШЫЛЫҚ БОЛМАУЫ ТИІС ЕДІ
Тәуелсіздік алғаннан бері бізде ең көп өзгерісті бастан кешкен білім-ғылым саласы екені анық. Әрбір жаңа басшы келген сайын білім реформасы да жаңарып отыратынына мұғалімдер қауымының да еті үйреніп қалғандай тіпті. Үнсіз қабылдайды, бас шұлғи орындайды. Алайда, соңғы уақытта қайта бекітілген Жоғары және жоғары білімнен кейінгі білім беру мамандықтарының классификаторы оқытушылар тарапынан да, ғалымдар тарапынан да қолдау таппай отыр. Тізбектің түйткілді тұстарын газетіміздің өткен санындағы (№7) «Ар ілімі немесе әдебиет ғылымы туралы…» атты мақалада мамандар жан-жақты саралаған болатын. Ал бүгін дәл осы мамандықтар тізбегін қайта жүйелеудің мақсаты мен салдары туралы мәдениеттанушы, әдебиет зерттеушісі, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Мұрат Әуезов мырзамен аз-кем әңгіме өткізген едік.
– Мұрат Мұхтарұлы, ҚР 2017 жылдың ақпанында күшіне енген Жоғары және жоғары білімнен кейінгі білім беру мамандықтарының тізбегімен танысып шыққан екенсіз. Сіз мұндағы енгізілген өзгерістермен келісесіз бе? Мамандықтар классификаторында «Әдебиет және лингвистика» деген мамандық бекітіліпті. Сонда әдебиет пен тіл білімі бір ғылымның аясына сия ма?
–Филология ғылымының докторы Айгүл Ісмақова бірде менен Қазақстан Республикасының 2017 жылдың ақпанында күшіне енген Жоғары және жоғары білімнен кейінгі білім беру мамандықтарының классификаторымен танысып шығуымды өтінді. Оқып шыққаннан кейін мен бұл классификаторды дайындауда жіберілген өрескел қателіктерге қайран қалдым. Не деген сауатсыздық? Мамандықтардың кейбірін болсын-болмасын бір-біріне қосарлап тастаса, енді біріне үй ішінен отау тіктіріп жеке шығарып қойған. Қандай негізге сүйеніп, кімнің жүйесіне негіздеп дайындағандарын біле алмай дал болдым.
Сөйтіп жүргенде «Қазақ әдебиеті» газетінің №7 санында Қарагөз Сімәділ дайындаған материал менің ойымды дөп басты. Ондағы Жанғара Дәдебаев пен Айгүл Ісмақованың тұшымды да дәйекті пікірлерімен толықтай келісемін.Осындай өзекті тақырыпты қозғаған газет редакциясына, шырылдап жан айқайларын ашып айтқан мамандарға дән ризамын. Шынында да бұл классификатордың ішінде түрлі қайшылықтар мен көзге ұрған сауатсыздықтар көп.
Осындай шикі дүниені дайындап бекіткендері үшін министрліктің өзі ұятқа қалады. Шикілігін айтайын, мәселен, мамандықтар тізбегінде Әдебиет пен тіл білімін бір мамандық деп көрсеткен. Айналайын-ау, әдебиет деген өзінше бөлек дүние емес пе? Ол екеуін қалай бір ғана мамандық аясына сыйғызуға болады? Әдебиеттануды алып тастау деген тіпті ақылыма сыймайды. Ал әдеби сын ше? Бір кездері әдебиетіміздің дамуына айтарлықтай түрткі болған, дүркіреп тұрған сала емес пе еді? Мұхтар Әуезов «Сын түзелмей, мін түзелмейді» дегенді жайдан-жай айта салған жоқ. Расында да әдебиетіміз дұрыс дамуы үшін әділ де шынайы сын болуы керек. Кезінде Әбіш Кекілбаев, Асқар Сүлейменовтер өте терең білімді сыншылар болып бастаған. Олар өз кезегінде жаңа әдебиеттің, сол тұстағы тарихи тақырыптағы туындылардың деңгейін көтерді. Кейін әдебиетке араласты. Сағат Әшімбаев, Төлеген Тоқбергеновтердің сыни пікірлері де өз тұсында әдебиетімізге айтарлықтай ықпал етті.
Есімде қалған бір оқиғаны айтайын. 1975 жылы Жазушылар одағының кезекті Пленумында сөз сөйледім. Ол кезде 30 жылдардағы ашаршылық туралы не тарих, не әдебиет жарытып еш нәрсе жазбайтын. Сонда мен мінбеге шығып: «Халқының басынан өткен зобалаң жылдар туралы жақ ашпайтын мұндай әдебиет кімге керек?» деп сөйледім. Сол кездері Смағұл Елубай өзі де осы тақырыпта толғанып жүрген екен. Ал енді осындай әуендес пікірді естіген соң, бел буып, осы тақырыпқа қалам тербеді. Сөйтіп, «Ақ боз үй» дейтін тарихи роман жазып шықты. Бұны нақты мысал ретінде айтып отырмын.
Әдебиет теориясынан сауаты жоқ адам үлкен жазушы бола алмайды. Кейде бір жақсы шығармалар кездесіп қалуы мүмкін, бұл сәтті өсірілген өсімдік секілді дүние ғой. Анығында, жазушы терең білімді, философиялық ой түйіндей білетін адам. Қазір сирек жазылатын эссе деген нағыз сол терең білім мен философиялық ой-толғамдарды бір арнаға түйістіретін әдебиеттің бір жанры еді. Әдебиет туралы бір нәрсе айту үшін адамның әдеби сауаты жоғары болуы тиіс, өз еліндегі ғана емес, өзге елдердегі де әдеби айналымды жақсы білуі керек. Осының бәрін зердеге тоқытатын Әдебиеттануды біржола алып тастау дегенді, әдебиет майданында қарусыз қалу деп түсінемін. Әдеби сауаты жоқ адамдардың әдебиетке араласа бастауының салдары ауыр болатынын уақыт әлі көрсетеді.
– Жаңа классификатор неге негізделіп жасалынды деп ойлайсыз? Одан тағы да қандай шикіліктер байқадыңыз?
– «Дінтануды» бір бөлек, «Исламтануды» өзінше бөлек мамандыққа бөліп тастаулары да бұл классификатордың жүйесіздігін аңғартады. Осындай өте өзекті мәселеге оқырман назарын аударып отырғаны Қарагөз Сімәділдің азаматтық жауапкершілігінің жоғары екенін көрсетеді. Нағыз әдебиетке жанашыр басылым осы проблеманы одан әрі де саралап, талдап, мәселе дұрыс шешімін тапқанша белсенділік танытса деген тілегім бар. Ал егер баспасөз бұл іске тиісінше ықпал ете алмай жатса, біз де қол қусырып қарап қалмаспыз. Енді шегінетін жер жоқ. Себебі, әдебиетке қарсы шығу – бүкіл қазақы санаға балта шабумен барабар деп ойлаймын. Білім және ғылым министрлігінде білімсіз адамдардың отырғаны өте өкінішті. Саналы түрде жасалды ма сауатсыздық салдарынан болды ма, бұл басқа әңгіме. Бірақ бәрібір бұл біз үшін қауіпті нәрсе.
– Қоғам пікірімен санаспау, ұлттық мүддеге қайшы қадамға бару құзырлы орындар тарапынан соңғы кездері аз байқалып жүрмеген секілді. Сонда енді не істемек керек?
– Шындығында да Қазақстан тарихының пән ретінде алынып тасталынуы, енді мына қазақ тілі мен әдебиетіне жасалынған шабуыл – қазаққа қарсы жүргізіліп жатқан үнсіз майдан іспетті. Әуелі тарихымызды ұмыттырса, кейін тіліміз бен төл әдебиетімізден мақұрым етсе, бара-бара жерімізден, тәуелсіздігімізден айырулары ғажап емес. Үлкен жеңілістер осындай қарапайым нәрселерден басталады. Біз мұны дұрыс түсінуіміз керек. Сонда Білім және ғылым министрлігінде іштен шыққан сұржыландар, қазақтың қас жаулары жұмыс істей ме деген сауал туады? Себебі, бұл біздің ұлттық мүддемізге қарсы жасалынып жатқан әрекет. Қазақтың қас дұшпандары әдейі ұлтқа қарсы күреске шыққандай, қазақты тұқырту жолында қызу іске кірісіп кеткендей көрінеді кейде. Құзырлы орган болғандықтан министрліктің ұсыныстарын жоғары оқу орындары бұйрық ретінде қабылдайды. Бұл тақырып бойынша оқытушылар арасында пікір талқы өткізілген жоқ. Егер алдын ала жобасын мамандарға оқытып, қоғамның талқысына салып көргенде мұндай өрескел қателіктерге жол берілмеген болар еді. Алайда, енді бәрі кеш деп қол қусырып отыруға болмас. Ештен кеш жақсы деген сөз бар. Әрқайсымыз қолымыздан келгенше осындай сауатсыздыққа жол бермеуге тырысуымыз керек. Бұл тақырыпқа қазақи қоғамның көңілін аударып, мәселенің оңтайлы шешілуіне түрткі болуға тырысқанымыз жөн деп ойлаймын.
Бұрыннан қалыптасқан классикалық жүйені алып тастап, бірден қалай өзгерте салғандарына таңым бар. Тіпті мұндай шикі нәрсені қалай классификатор деп атаймыз? Классификация дегеніміз – жүйе. Ал жүйенің ішкі қайшылықтары болмауы тиіс. Яғни оған терең білім қажет. Жүйені өзгертеміз деп әбден былықтырған министрліктегілердің сауатсыздығы мен жауапсыздығы ұлт болашағына кері әсерін тигізбесе екен деймін.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен Айнара АШАН.
ПІКІРЛЕР1