Күләш әлемі
Қандай да бір елдің әлемге әйгілі болуы – сол елдің білімді де өнерлі ұл-қыздарының ізгілікті іс-қарекеттеріне, игілікті жаңалық, жетістіктеріне тікелей байланысты. Сондай өркенді өнерімен елінің мәртебесін көтерген, келер ұрпаққа өшпестей өнегелі із қалдырған, заманында екі мәрте КСРО Мемлекеттік сыйлығының лауреаты атанған атақты да асқақ тұлға – Күләш Байсейітова еді…
Өрелі өнер иесіне халқының берген бағасы дөп те дәл, нық та нанымды: «Қазақ халқының бұлбұлы», «Күміс көмей, жезтаңдай әнші», «Шығыс халықтары өнерпаздарының жарық жұлдызы», «Өнер саласындағы теңдесі жоқ Тұлға», «Қазақ опера өнерін дамытушы дарабоз дарын», «Опералық бейнелерді беріле де берік сомдаудың көшбасшысы», «Ұлы Отан соғысына өзіндік үлесін қосқан қайсар қыз», «Аты аңызға айналған өнер иесі», т.с.с. ондаған ұлықты ұрандар, жүздеген жарнамалар, мыңдаған мақалалар кезінде Күләш Жасынқызын баспа беттері мен радио-теледидардан, театр-опералық көріністерде жан-жақты жария ете танытты.
Күләштің (Гүлбаһрам) кіндік қаны тамған жер бұрынғы Тоқырауын болысының 2-ші ауылы, қазіргі Қарағанды облысының Ақтоғай ауданы. Жүзі жарқын, үнемі күлімдей қарайтын, әнге жасынан бейім сүйкімді бүлдіршінін әкесі Күләш деп еркелеткен. Баласының бойындағы табиғи дарынды, өнерге ұмтылысын, әнге әуестігін, еңбекке деген талабын тани, оның болашағын ойлай және сол кездегі ауылға, ел басына түсер ауыртпалықты ерте сезіне, өзі де өнерді қастерлей білетін әке 1925 жылы Күләшті Верный (Алматы) қаласына оқуға апарған. Өз бетімен білім ала, өнер иелерімен араласа өркендеуі Алматыда басталған. Алматы педагогикалық институтына түсіп, осындағы көркем-
өнерпаздар үйірмесінде, қалалық байқауларда әуенді қоңыр дауысымен көзге түседі. Іле 1929 жылы Қазақ драма театры жанындағы музыкалық драмалық студияда оқып, 1930 жылы Қазақтың тұңғыш драма театрына қабылданады. Ол кезеңдерде театрда Қ.Жандарбеков, Қ.Байсейітов, М.Ержанов сынды тума таланттар бар еді. Күләш әу баста концерттерде әншілік өнерімен танылады. «Күләш екеуміз театр табалдырығын бірге аттадық. Әуелгі кезде, неге екені түсініксіз, бізге ешбір рөл берілмеді…» (Шара Жиенқұлова, «Өмірім менің-өнерім»). Дегенмен, «Алтынға теңдес асыл тас – су түбінде жатпайды» дегендейін екеуіне ең алғаш рет берілген рөл М.Тригердің «Сүңгуір қайығындағы» матрос бала. Бірі – әнші, бірі – биші екі бірдей талант сол матрос баланың рөлін кезек-кезек ойнап, армандарына жеткендей күйге бөленіпті. Осылайша, театрда өткізілетін кештерде қойылатын шағын пьесалар мен спектакльдердегі көріністерде ойнап, драмалық әртіс ретінде сахнаға алғаш шыққан Күләштің өнер ауқымы кеңейе бастайды. Ол 1930-34 жылдары Б.Майлиннің «Майдан» пьесасында Пүліштің, Н.В.Гогольдің «Үйлену тойындағы» Агафия, М.Әуезовтің «Еңлік-Кебегіндегі» Еңліктің, т.б. рөлдерді ойнауда әншілік-артистік қабілетімен жұртшылықтың ықылас-ілтипатына бөленді. 1933 жылы Қазақстан К(б)П Өлкелік комитетінің қаулысымен еліміздің астанасында тұңғыш музыкалық театр ашылатынын Республика халық ағарту комиссары – Халком Темірбек Жүргенов жариялай келе, ол драмалық театр әртістерінің негізгі құрамын жаңадан ашылмақ музыкалық опера театрына жіберу туралы ойын айтқан. «Опера» деген не екендігіне мән бермеген де түсінбеген әртістердің көпшілігі бас тартқанда, «Опера деген – ешбір қара сөзі жоқ, басынан аяғына дейін әнмен айтылатын спектакль, жүз шақты музыкант әндерді, арияларды жетелеп, әншіге сүйемел жасайды. Опера – өнердің ең жоғары сатысы» деген Құрманбектің сөзін естіген Күләш жаңа ашылмақ театрға баруды бірден қолдайды. Опера және балет театрының негізі қаланып, өнер әлеміне қазақ операсының алғашқы нәрлі дәні себіледі. Әрине, Мәскеуден өнер майталмандары шақырылып, әнші мен бишілердің өнерлері жетілдіре де шыңдала түседі. 1934 жылы шымылдығы «Айман-Шолпан» (М.Әуезов, И.В.Коцых) музыкалық комедиясымен ашылып, Айман бейнесі арқылы қазақ қыздарының ибалы да инабатты болмысын, ақылды да арлы жаратылысын таныта білген Күләш Байсейітова опера театрының жарық жұлдызына айналады. Оның жиірек айтатын «Опера – музыка мен драманың синтезі, біз оны сахнада аша бі-
луіміз керек» деген қанатты сөзі театр актерлері мен әншілерінің жадында ұстар қағидасына, өзі жас таланттардың ұстазына айналған. Осы театрда ол сомдаған Қыз Жібек, Хадиша, Ақжүніс, Ажар, Сара, т.б. рөлдері сол кездегі тыңдаушылардың жүрегінен орын тауып, оны «қазақ операсының патшайымы» атандырды.
Қазақ елінің өркенді өнерін танытқан, елінің даңқын асқақтата да халқымыздың жадында сақталған шара 1936 жылғы Мәскеу қаласында өткен «Қазақ өнерінің 10 күндігі». Сол жылы осы қалада Ресей, Украина, Грузия, Өзбекстан елдерінің де декадалары өтіп, олардың атақты да танымал композторлары мен режиссерлары (әрине, басқа елдер классиктері де) қоса қатыса тыңдаған қазақ әнші-бишілері мен актерлерінің өнерлері ең жоғары бағаға ие болған. Осы жолы орыс шеберлерінің нелер ғаламаттары дайындаған мәскеулік әншілер де қазақтың өнер дүлдүлдеріне жол беруге мәжбүр болыпты. «Қыз Жібек» операсындағы «Гәкку» әнін шырқаған Күләштің даусы КСРО Орталық Комитетінің бас хатшысы И.В.Сталиннің өзін таңғалта, тыңдармандарымен бірге ұзақ қол шапалақтатқан. Сол шаралар қорытындысында Күләш Байсейітованың кеудесіне КСРО старостасы М.И.Калининнің қолымен «Еңбек Қызыл Ту» ордені тағылып, сол жылы «Кеңес Социалистік Республикалар Одағының халық әртісі» атағы берілген. Ғажап дауыс пен қабі-
леттің, ғаламат патриотық рух пен еңбектің нәтижесі де жемісті.
Әуелде мецо-сопраномен ән шырқаған әйгілі әншінің таңдайы құрылысының өзгешелігі назар аудартқан. Күләштің аса жоғары ноталарды қиналмай-ақ айта алатын шынайы да табиғи дауысы – жіңішке колоратуралық сопрано екені анықталады. Осындай қайталанбас дауыспен ән сала, талай елдің өнер иелерін тамсанту арқылы Шығыс халқынан шыққан алғашқы әнші әйел – Күләш Байсейтова болыпты. Оның даусының ерекшелігін Кеңес елі ғана емес, басқа елдердің дауыс танитын өнер иелері де мән бере зерттеп, жаза бастаған.
Әрине, жезтаңдай әнші тек қазақ композиторларының
туындыларымен шектелмеген. Музыкалық терең білімі болмаса да, ұлттық операмен қатар орыс халқының да, басқа елдердің де шығармашылығына ден қойған. «Евгений Онегиндегі» өр мінезді Татьянаны, грузиннің «Даиси» операсындағы мейірімді Мароны, «Чио-Чио-сандағы» аянышты Баттерфляйді, т.б. ойнаған уақыттарында қазақтар ғана емес, Ресейдің, басқа елдердің көрермендері, журналистері баспа беттерінде Күләштің әйел бейнесін, әйел психологиясын, олардың жан-дүниесін шынайы да нақты көрсеткен рөлдік ойындарын бірде күле, бірде жылай тыңдап, ғажайып өнеріне таңғалғанын жарыса жазып, ризашылықтарын білдірген.
Солардың бір парасын ғана назарларыңызға ұсынуды жөн көрдік:
«Айман бейнесін көркемдеуде Күләш мені тағы да таңғалтты. Талантты әншінің тамылжыған табиғатының құдіретімен өзінің бойына біткен, туған топырағының нәрімен дарыған дара дауыс, туабіткен ғажайып талап-тілегімен ұштаса күтпеген жерден қисын-қиюын тапқандай. Әншілігі мен әртістік өнері бір шеңбер ішінде біріге қабысып, біте қайнасқандай. Ол қандай рөлді ойнасада барлық күш-қуатын, жүрек қалауын, актерлік талантын жұмсай, шеберлік шегіне жетуге тырысатын. Жетті де…» (Қаныбек Байсейітов).
«Куляш Байсеитова это имя – легенда. Она была оперной певицей, которая достигла невероятного успеха: 24-летнем возрасте получила звание народной артистки СССР. Ее имя славилось не только на весь Союз, но и далеко за его пределами. Появление Куляш на звездном небосклоне оперного искусства Казахстана было подобно вспышке яркой звезды. Она затмевала все вокруг» («Правда»,1936 г.).
«…Куляш Байсеитова в роли пленительной героини Кыз Жибек создает трогательный образ, и становится понятно все, что происходит на сцене. Артистка поет с искренной теплотой, и ее исполнение глубоко волнует зрителей…» («Ленинградская правда», 1937 г.).
«…Бұл жас әншінің таңғажайып бейнесі маған жан тебірентерлік әсер еткенін мойындауға тиіспін… Әншінің құйқылжыта шырқауы жеңіл әрі тұп-тұнық мөлдір, ашық та айқын. Дауысы соншалықты өзіне ғана тән, ғажайып та өзгеше… Мұндай күміс көмей, жез таңдай дауысты салыстыруға болатын басқа бір әншіні мен айта алмаймын…» (В.В.Барсова, КСРО халық әртісі).
«Ваш чудный образ Баттерфляй,
И плачь Маро в «Даиси»,
Наполнил душу всех людей,
Особенно в Тбилиси.
Теплом и радостью за Вас,
За Вас и за казахов…».
(«Молодежная газета» студентов Республики Грузии).
«Біздің үйімізге басқа қалалардан, тіпті шет елдерден келген құттықтауларды, бума-бума газет-журналдарды оқып, әке-шешеміздің жетістіктеріне масайрайтын кездеріміз болатын, бірақ олардың бәрін оқуға, әсіресе анамыздың уақыты болмайтын» (Құралай Байсейітова).
«Мен кімді ойнасам да, әдемі де асқақ Жібекті ме, салиқалы да сайқалдау Ақжүністі ме, болмаса мейірімді Маро не қайғылы Баттерфляйды ма.., менің алдымда АДАМ бейнесі тұрады. Мен сол адамды көрермендерге таныта білуім керек…» (Күләштің өз естелігінен).
Күләш Жасынқызының қайраткерлік еңбегі де тарих бетінде таңбаланған. Өзінің лауазымдық қызметін және ҚазКСР Жоғарғы Кеңесінің депутаты, Мемлекеттік сыйлық тағайындау комитетінің, Дүниежүзілік Бейбітшілікті сақтау комитетінің мүшесі сияқты қоғамдық жұмыстарын беріле атқарған.
Ұлы Отан соғысы жылдарында қазақ бұлбұлының барша халықты, оның ішінде солдаттарды рухтандырар әндері радио торабынан, ел аузынан жиірек естіліп, есімі баспа беттерінде жарияланған. Қан майданда концерттерін өткізіп, әндерінің құдіретімен жауынгерлердің жүректерін жалындатып, кеуделеріне күш бітіре рухтарын көтеріп Ұлы Жеңіске жетуге өзінің бар өнерін, күш-қуатын аямаған.
Соғыс аяқталған жылдардан кейінгі Одақтас Республикалардың басына түскен тауқыметті жоюға, халықтың әл-ауқатын көтеруге белсене араласқан. «Өз республикамызды ғана емес, КСРО үкіметінің «Қаусаған қалалары мен қираған зауыт-фабрикаларын қалпына келтіру» шешімімен құрылған комитеттің Михаил Шолохов, Күләш Байсейітова сынды мүшелерінің халықтың мәдени өмірін, театр мен оқу орындарын бір жүйеде өркендетудегі іс-әрекеттері де аз болмады…» (Ш.Хасенов). Күләш Байсейітованың сол М.Шолоховпен бірге Варшавада өткен Дүниежүзілік Бейбітшілікті сақтау II-ші Конгресіне қатысып, жер жүзі халықтарын бірлікке, ынтымақшылдыққа шақыра сөйлегені де белгілі.
Тілеуғалы Әміртайұлы, ардагер педагог,
Қазақстан Журналистер одағының мүшесі.