Өсер әдебиетке төзімді сын керек
Өткен ғасырдың жетпісінші жылдарына дейін сыни мақалаларымен әдеби ортаға қозғау салып, тұтас бір дәуір әдебиетіне бақылау жасаған академик Серік Қирабаевтың тұлғасы қазақ халқы үшін қашан да биік. Саналы ғұмырын ғылымға арнаған ғұлама осы салада көптеген ғылыми еңбектер мен оқулықтар жазды. Теңіздей терең білім иесінің шаңырағына барарда бойымызды ерекше сезім билеп, қобалжығанымыз рас. Бүгінде бір өзі бір академия болып отырған тұлғаның есігінен жасқаншақтай енгенімізде қарапайымдылықтың үлгісін тағы да бір дәлелдегендей жылы шыраймен қарсы алды. Қазақ әдебиетінің айбоздары Мұхтар, Ғабит, Ғабиден, Сәбиттермен үзеңгілес болған іргелі ғалым басынан өткен ғибратты естеліктерін бүкпесіз әңгімелеп берді.
– Өткен замандағы қазақ әдебиетінің абыздарымен етене араластыңыз, әңгімелерін тыңдадыңыз. Сол кісілерден үлгі алдыңыз. Өміріңіздің осы бір белестері жайында айтып берсеңіз?
– Қай заманның болсын өзінің әдебиеті, мәдениеті, дәстүрі бар. Оған келген адам содан хабары бар болып келуі керек. Осы арқылы өзінің оқимын, зерттеймін деген дәуірінің әдебиетін біртіндеп ізденуі, табуы, соған сауаттануы, соны біліп шығуы керек. Менің де ізденісім осылай басталды. Мен 1943 жылы мектеп бітіріп, 1947 жылға дейінгі аралықта төрт жылдай оқымай қалған адаммын. Мектепте мұғалім болдым, әскерге алып кетеді деп әскери қызмет істедім. Басында техникалық ғылымдардың біріне барсам деп жүрген бала едім. Төрт жыл қарайыңқырап қалғаннан кейін ол ғылымдар қиындау болды. Бірақ әдебиет пен өнерді де, шығармашылықты да мен бала кезімнен жақсы көретінмін. Бала күнімде бір оқыған өлеңдерді, екі-үш рет қайталап оқыған дастандарды айта беретінмін. Соның салқыны әлі де біраз бар. Сондықтан да мен не болса да филологияға барайын, филология жағынан өзімнің бақытымды табармын деп ойладым. Төрт жыл бойы оқуға келуім қиын болды. Алыс аудан, ол кездегі аудан бөлімінің бірі саналатын Жаңаарқа деген жер болатын. Кезінде Жаңаарқадан Сәкен Сейфуллин, Жанайдар Сәдуақасов сынды бір-екі революционер ғана шыққан. Бірақ олар кейін халық жауы болып, елмен қарым-қатынасы үзілген. Олардың атын атау біздің жақта болмаған. Оның үстіне отызыншы жылдардың ішінде Жаңаарқада үлкен жәрмеңке болып, сонда негізгі қаражаты жоқ халыққа тауар, тамақ алсын деп малын сатуға мүмкіндік жасап, олар жәрмеңкеде мал сатып, бір жағынан сауда жасаған. Осыдан кейін қазақтың малын қырып жіберуге жағдай жасады деп 1937 жылы ауданның басшыларын түгел ұстап әкетті. Сәкен Сейфуллинге, Жанайдар Сәдуақасовқа келіп амандасқан адамдардың өзін тізімдеп, мынау анаған амандасты, мынау анауменен бір үйде отырды, қолын алысты деп, сол елдің бәрін тексерген. Сондықтан да мұның тарихи жағдайлары көп. Ал енді біз сондай үзіліп қалған жерден келдік. 1934 жылы біздің елімізде орта мектеп болған жоқ. Бірінші рет бес-алты бала жеті жылдық мектеп бітірді. Жеті жылдық мектепті бітіргендер Алматыға оқуға кетті. Біз бала кезімізде сол қатарда тұрып, оқуға кеткен балалар болса қызықтайтынбыз. Жаспыз ғой. Солар Алматыға келгенде оқуға түсетін жол жоқ, себебі жоғарғы мектепті бітірмеген. Содан әйтеуір қосымша оқитын курстарға түсіп оқып, сосын артынан КазПИ-ге оқуға түскен. Солардың бірқатары әскерге кетіп, оралмай, Жаңаарқадан білім алушылардың арасы үзіліп қалды. Соғыстан кейін біздің ұрпақ келді. Біз секілді жұмыс істеп келген тәжірибелілері де, әскерден келгендері де, жаңадан мектеп бітірген шикі балалар да бар, әйтеуір бәріміз топтасып келдік. Содан кейін осында қалыптастық. Соның ішінде мен әдебиет, филология факультетіне бардым. Барғаннан кейін бұрын жақсы оқыған атым бар, қайткенде де жаманатқа қалып атымды шығармау үшін күрестім. Менің осы күнге дейінгі әдетіммен таңертең ерте тұрып келіп партаның алдына отырамын. Содан басымды алмай, мұғалім не айтса соның барлығын түгелдей жазып алатынмын. Менің конспектілерім бірімен-бірі түптестіріліп тігілген дәптерлердің екі-үшеуі болды. Соның бірқатарын кейін оқулықтардың жоқ кезінде аспиранттар, студенттер пайдаланды. Тіпті кейбіреулерін «Жақсы көретін ұстазым едіңіз. Сіздің дәрістеріңізді осылай жазып едім, өзіңізге сыйлаймын» деп мұғалімдердің өздеріне сыйға тарттым. Ахмеди Ысқақов деген үлкен ғалым кісі болатын. Біз келген уақытта ғылым кандидаты ғана еді. Сосын докторлық қорғаймын деді. Тілшілердің бір ерекшелігі докторлық қорғайтын сөздік жинайды. Менің тәуірлеу оқитынымды білгеннен кейін «Сен маған морфологиялық тұлғасы тұтас сөздерден сөздік жинап бер, ақысын төлеймін» деді. Мен «Жоқ, ақысын алмаймын, бірақ көмектесейін» дедім. Морфология деген қазақ тілінің ең бір үлкен тарауы. Соны жазып шықты. Бұл қазақ тілінің тұтас жазылған ғылыми морфологиясы болатын. Ол 1960 жылдардың ішінде жазылып шыққанда «Маған осыны жазуда материал жинауға көмектескен» деп бес-алты адамға алғысын айтыпты. Соның ішінде менің де атым бар. Бірақ олар мені бауырына тартып тілші бол дегенімен тілші болмай әдебиетші болып кеттім. Әдебиет пен тілдің екеуін де жақсы оқыдым. Әдебиетшілер менен әдебиетші жасағысы келді. Ал тілшілер тілші-ғалым жасағысы келді. Ахмеди Ысқақов, Сәрсен Аманжолов сынды профессорлар бір жаққа барса сол жақтан тіл білімінің кітаптарын, ғылыми грамматикалар алып келіп, маған оқуға беретін. Сол мені іш тарта бастағанының белгісі еді. Бірақ мен әдебиетші болып кеттім. Оның да себептері бар. Бізде Қайнекей Жармағамбетов деген мұғалім сабақ берді. Ол соғыстың алдында ғана біз оқыған «Қазақ тілі мен әдебиеті» факультетін бітірген, екі тілде бірдей сауатты кісі болатын. Бірақ әскерге бармай комсомолдың қызметіне қалып, комсомолдың орталық комитетінің хатшысы болды. Жазушылар одағымен, жас әдебиетшілермен байланыс жасады. 1947 жылы республикада бірінші рет жас ақын-жазушылардың слеті болды. Соны ұйымдастырған Қайнекей Жармағамбетов еді. Жазушылар одағының бастығы Сәбит Мұқановтың өзіне баяндама жасатты. Сондай үлкен конференция ұйымдастырған еді. Біз КазПИ-де, тағы басқа жерлерде оқитын әдебиетші жастардың бәрі бас қосып, бірінші рет сонда танысқанбыз. Осы жерде Зейнолла Қабдоловты көрдім. Бердібек Соқпақбаевпен бірге оқыдым. Сол секілді көптеген жастармен таныстық. Қайнекей әдебиет үйірмесін басқарды. Әдебиет үйірмесі, тіл үйірмесі деген ол кезде үлкен үйірмелер болатын. Тіл үйірмесін басқарған адамдар жастарды ғылыми тілге қарай ыңғайлап, тапсырмалар беріп, баяндамалар жасатып, тілші болуға дайындайды. Әдебиетшілер әдебиет жолына дайындайды. Соғыстан кейін 1947 жылы бір үйірмеге келгенде Қайнекей бізден «Алған кітаптарың бар ма, не оқып жүрсіңдер?» деп сұрады. Мен қолыма Жақан Сыздықовтың жаңадан сатып алған «Қос қыран» деген кітабын ұстап келіп едім. Ол кезде кітап жоқ, кішкентай ғана брошюра еді. Ақындардың өлеңдері кішкентай форматпен шығады ғой. Сосын тағы бір жігіт өзінің әкелгенін көрсетті. Соларды қарап шықты да, «Қос қыранды» оқиық. Соғыс тақырыбына жазылған екен. Оның үстіне Жақан деген кісі ескі әде-
биетшілердің бірі. Бірақ кейінгі кезде шығармашылық жағынан қалыңқырап қойып, ептеп арақ ішіп жүретін еді. Бұл қалай екен, соны оқиық. Сен баяндама жасап, осыған дайындалып кел», – деді. Мен дайындалып келдім. Қалғандары да дайындалыпты. Барлығы жаппай пікір алысты. Сол пікір алысудың негізінде менің сөзім өтті. Мен «Кітап өзінің мақсатына жауап бермейді. Отан соғысының батырларының, кешегі екі қыздың ерлігін көрсете алмайды. Өлеңнің формасының өзі де қазақтың ескі жырларының үлгісімен кеткен екен» деп сынадым. Оның үстіне біз алғашқы оқуға келген кездері, 1946 жылдары Мәскеуде «Ленинград» және «Звезда» журналы туралы» дейтін партияның орталық комитетінің үлкен қаулысы шыққан. Ол ұзақ тарих. Оны сен естімеген де боларсың. Әдебиеттің тарихын, сынын білу үшін мұндай дүниелерден хабардар болу керек. Ленинградта «Ленинград» және «Звезда» деген екі журнал шыққан. Соғыстан кейін «Соғыс кезіндегі әдебиет қалай болды?» деп Ленинградта осы екі журналдың бетіндегі әдеби шығармаларды талқылаған. Соның артынан ол талқылауды партияның орталық комитеті Мәскеуге алдырып, «Үлкен саяси қателіктер кеткен» деген КПСС-тің қаулысы шықты. Өйткені, қателіктер кетуі заңды да еді. Ол кезде соғыс жүріп жатыр, соғыс деген араласып кеткен дүние ғой. Жат нәрсе мен өзіңдікі деген жоқ, барлығы араласып кетті. Оның үстіне соғыста Ленинград блокадасы кезінде аштық-жалаңаштық, уайым-қайғы деген сұмдық болды. Орыстың Анна Ахматова деген ақын қызы, жалғыз мысығы бар екен, соны серік қылып барып өлең жазған. Михаил Зощенконың «Маймылдың басынан кешкендері» деген сатиралық шығармасы бар. Бұл кезде кеңес адамдары өзін-өзі ұстайтын, патриоттық, ерлік көрсетудің орнына, міне, осындай төзімсіздікке, уайым-қайғыға берілген деп сынайды. Ол кездегі жағдайда адамның жеке басымен есептесу қиын ғой. Сол кездегі ВУЗ-дарда оқыта бастаған, сонда біздің сауат ашып қалғанымыз, осындай патриоттық идеяларды көтеру керек әдебиетте, жат идеялар болатын болса оған соққы беру керек. Міне, осындай жағынан дәлдеу келді де жаңағы Жақан Сыздықовтың «Қос қыран» деген жинағы сыналып қалды. Сосын Қайнекей маған «Елдің пікірінің бәрі бір жерге сайып қалды ғой. Сен мақалаңды жөндеп, Мұқан Иманжановқа апарып бер», – деді. Мұқан Иманжанов деген жазушы «Социалистік Қазақстан» газетінде әдебиет бөлімінің бастығы болып істейтін. Мақаламды жазып, Мұқан Иманжановқа апардым. Бірінші рет барғандықтан, жасқаншақтап кірдім. Есіктен қайта-қайта сығалап тұр едім, Мұқаң марқұм: «Әй, бала! Сен қайта-қайта сығалап жүрсің, кірші», – деді. Кірдім. «Неғып жүрсің, бірдеңе әкелдің бе?», – деді. Жас бала өлең не бір шығармасын апарғанда жасқаншақтау болады емес пе? Соны ол түсінді де, бірден: «Не әкелдің?», – деп сұрады. Мен: «Мақала әкелдім», – дедім. Ол: «Кел, мұнда отыр», – деп, не жөнінде жазғанымды сұрады. Мен оған не туралы жазғанымды айттым. Ол: «Оқышы», – деді. «Оқисыз ғой», – деп берейін деп жатыр едім ол: «Жоқ, сен оқы, мен тыңдайын», – деді. Мен оқып шықтым. Мақаламды, негізінен, Мұқаң ұнатты. Алғашқы дүниеңде кемшілік көп болады ғой. Стилдік қателер болады. Мақтауды асыра сілтеп кететін жерлері де болады. Сол жағының бәрін қарады. Сосын: «Мақалаң, стилің, сөйлеу мәнерің жақсы екен. Сен мына дүниелерді түзеп, ертең алып кел», – деді. Ертесіне түзеп, алып бардым. Сосын қолма-қол газетке басып жіберді. Бұл 1948 жылдың қазан айы болатын. Мен небәрі екінші курстың студентімін. Мақалам шыққаннан кейін әдебиет үйірмесіне таныс адам бола бастадым. Әдебиетшілердің ішінен бізден бұрынырақ оқыған Бердібек Соқпақбаевпен таныстым. Онымен кейін жақсы жолдас болып кеттік. Тұрсынбек Жабаев деген жақсы ақын бар еді. Кейін арақ ішіп, өмірден ерте қайтып кетті. Бір жылдан кейін әдебиет үйірмесіне Ғафу Қайырбеков келді. Сол сияқты, ҚазПИ-дің өзінде бірте-бірте әдебиетшілер жинала бастадық. Қайнекей ұстазымыз әрі әдебиет үйірмесін басқарды. Мақалаларды ойға алып, жазғымыз келсе Қайнекей де, Мұқаңдар да жастардың келген шығармашылығына ешқандай қарсылық жасамайтын. Сылтау айтып, кейінге қалдырайық, көрейік, кейін кел деген сияқты сөздер оларда болмайтын. Сондай бір керемет адамдар еді. Қайнекей Жармағамбетов ҚазПИ-дің жатақханасына жақын, көрші тұратын. Өзі қызметтен кеш қайтады. Екі-үш қызметі бар еді. Ол кезде комсомолдан қызметтен босап, Жазушылар одағының президиумының хатшысы болып келді. Әрі «Әдебиет және искусство» («Жұлдыз» ол кезде солай деп аталатын) журналының бас редакторы болды.
Сөйтіп, екі қызметті бірдей атқарып жүрді. Әрі бізге сабақ беретін. Сол сабақтың кезінде «Қайнекей, сізге жолығуым керек. Бір көрсететінім бар еді» дедім. Ол «кешкі он бірде кел» деді. Кешкі он бірде бардым. Екеуміз отырып, асықпай оқимыз. Ол сосын шешімін айтады. «Мына жерін былай істе» дейді. Кейде «Мынаны қайтесің?» деп, сыпайы тілмен бетін қайтарады. Міне, осындай дүниелер бізді әдебиетке баулыды. Сөйтіп барып, сол кезден біздің бетіміз ашылды. Сол кезде мен алғаш жазушылармен араласа бастадым. Бірде, қай жылы екені нақты есімде жоқ, кішкентай форматпен жазушылардың балаларға арналған бір серия кітаптары шықты. «Мектеп баспасы» деген баспа болған. Соғыс кезінде ол жабылып қалды да, кейін қайта ашылды. Қайта ашылған кезде сол баспаға балаларға арналған әдебиет шығару жүктелді. Оншақты кітап шығып, «Балаларға деген сылтаумен өздерінің өлеңдерін тықпалап жатыр» деп, ол әр жерде сөз бола бастады. Қайнекей бір күні маған: «Осыны сен қарап шықшы» деді. Қарадым. Артық нәрселері бар, балалардың психологиясына келмейтін дүниелердің өзін тықпалап шығарған екен. Жазғанымды Қайнекей оқып шығып: «Осының ішін жөнде. Мен сені Жазушылар одағындағы бір үлкен жиналысқа алып барамын. Сен сонда сөйлейсің» деді. Сөйтіп, жазушылардың балалар әдебиеті жөніндегі жиналысында мен үлкен сөз сөйледім. Бұл – 1949 жылдар ғой деймін. Кейін ол «Әдебиет және искусство» журналына мақала болып шықты. Сонда Тайыр Жароков сыртқа шығып кетіп еді. Есіктің алдынан сырттан келе жатқан Жұмағали Саинды көріп «Қирабаев деген біреу келіп, қиратып жатыр» депті. Соны Жұмағали Саин айтып келді. Ол менің баяндамамды сұрап алып, оқып шықты. Ол маған қарсы сөйледі. «Қарағым, Белинский мен Чернышевскийді көп айтады екенсің. Классикаға сүйенеді екенсің. Бүкіл қаулылар тағы бар. Бірақ әдебиеттің өзінің төл ерекшеліктерін де ескеру керек» деп маған өзінің ақылын айтты. Сосын «Мен жаңа көрдім, Тайыр «Қирабаев деген келіп қиратып жатыр» деді. Сол пікір боп қалмасын» деді. «Оны пікір боп қалсын дегенім жоқ. Мен айтқан нәрсе емес қой» дедім де қойдым. Сөйтіп барып мен Жазушылар одағына кірдім. Кейін Қайнекей өзі журналға ауыстырып, аспирантураға түскеннен кейін, мені бір жағынан аспирантурада оқып, бір жағынан қызмет істеуіме мүмкіндік болсын деп «Әдебиет және искусствоға» сын бөліміне бастық қылып алды. Сондай жұмыс істедім. Бізді тәрбиелеген осындай ұстаздарымыз. «Жазушы» баспасы ашылып, 1950 жылы «Жазушы» баспасының қызметкерлерін іріктеп алу үш-төрт адамға тапсырылды. Бас редакторы Ғали Орманов, бөлімнің бастығы Тахауи Ахтанов, тағы да біреулер бар. Аударма секілді дүниелерден қабілеті қандай екенін білу үшін іріктеу жасайды. Сонда маған келгенде Ғали Орманов: «Ой, сені білеміз ғой. Мақалаңды күнде оқимыз. Сен ешқандай сынақ тапсырмай-ақ жұмысқа кіре бер. Мынау бөлімге бар, сонда жұмыс істейсің» деді. Мен әдебиетшілермен осылай дос болдым. Жеке-жеке сын мақалалар жаза бастадым. Олардың ішінде артық-кемдері де бар. Аз уақыттың ішінде, 1953 жылы Жазушылар одағына мүше болдым. Біздің сын мақалаларымызды ағаларымыз оқып жүреді екен. Жазушылардың бір президиумында Мұхтар Әуезов сөз сөйлеп: «Осы жанрлар проза, поэзия екеуі ғана болып қалды. Драматургияның өзінде де қазір өсу жоқ. Сын деген мүлде қойылды. Бейсенбай Кенжебаев, Қажым Жұмалиев, Есмағамбет Ысмайыловтар жоғарғы мектепке кетіп қалғаннан кейін жалпы сын жазатын адам қалған жоқ. Олар жоғарғы мектепке сабақ беруге кетті. Мен қадағалап, қарап жүремін. Айқын мен (Айқын Нұрқатов деген менімен бірге оқыған жігіт еді. Екеуміз бірге келіп, бірге жұмыс істеп, жаңағы жолдардың бәрінен бірге өттік – С.Қ.) Серіктің бірыңғай сынға берілгені ұнайды. Сын деген де кәсіп. Сол кәсіпті көтеру керек» деп ұсыныс берген. Ол кезде біз шын мағынасында сынды кәсіп деп ұқтық. Біз не жаңа кітап шығады, соның бәрін оқып, таза баға беруге тырысамыз. Осының негізінде жалпы сол кездегі әдеби процесс қалай дамып келе жатыр, негізгі әдебиет қандай тақырыптарды көтеріп, қандай мәселелерді қозғады? Әдеби процестегі осы мәселелерді қарастырып отыратынбыз. Негізгі үлкен, сүйекті шығармалар болса, солар жөнінде мақалалар жазуға тырыстық. 1970 жылдардың орта тұсына дейін мен сыншы болып жүрдім.
Кандидаттық диссертациямды қорғауым 1950 жылдардағы науқанның тұсына дәл келді. Ермұхан Бекмаханов, Қажым Жұмалиевтердің ұсталған кезі. Мен 1956 жылы дайындап қойып, оппонент болмай қалды. Қажым Жұмалиевті 25 жылға ұстап әкетті, Мұхтар Әуезовті Мәскеуге қуып жіберді. Сонда ғылымда екі-ақ доктор бар. Докторсыз оппонент болмайды. Тіл білімі ғылымы филология деп аталады. Бірақ оның докторлары әдебиеттің шығармаларына баға беруге жарамайды. Бірақ бәрі филолог қой дегенменен, тәуекел деп біздің совет Айқын Нұрқатов қорғағанда соның оппоненті қылып Сәрсен Аманжоловты жіберіп еді, соны ВАК созып, әуре қып, бекітіп берді. Бірақ енді қайтып ондай істемеңдер деді. 1957 жылдың басында Мұхтар Әуезов қайтып келді. Келгеннен кейін Мұхаңмен барып амандасып: «Мұха, сізді тосып жүрмін» дедім. Алдыннан таныстығымыз бар болғандықтан ол: «Қалың қалай? Не істеп жүрсіңдер?» деді. Мен «Сізді тосып жүрміз. Жұмысымыз тоқтап қалды. Маған оппонент боласыз ба?» дедім. Ол: «Пәлі, болғанда қандай?! Бәріңе, Зейноллаға да, Тәкенге де, Тахауиға да (ол кезде бұлардың бәрі сын жазатын – С.Қ.) қолдан келген жақсылықтың бәрін жасау керек. Маған жұмысыңды әкел» деді. Жұмысымды көрсетіп, Мұхаң пікір жазды да, 1957 жылдың басында кандидаттық қорғап кеттім. Мұхаң Мәскеуден ғылыми жаңарып, жастарға қамқорлықты қатты сезініп келді. Осыдан соң әдебиет тарихын жасау керек деген идеяны көтерді. «Қазақ совет әдебиеті тарихының очеркі» деген кітап дайындатты. Сол кітапқа біздің бәрімізге бір-бір тараудан бөліп беріп, автор етіп кіргізді. Ол кітап кейін Мәскеуде «Очерки истории казахской советской литературы» деген атпен орыс тілінде шықты. Соның барлығы Мұхаңның қамқорлығы болатын. Соныменен ғылым арқалап, ғылымға орнығып қалдық. Сынымыз азая бастады. Оның үстіне, жастар шықты. Сынның да өзінің талаптары бар. Сол талаптардың бәрін сақтап отыруымыз мүмкін емес. Оның үстіне, сын материалдық жағынан басқа жанрлардай емес. Күн көріске жайсыз. Мысалы, проза жазсаң әрбір баспа табағына үш жүз теңгеден, ол кездегі ақшамен үш мың теңгеден алатынсың. Ал сынның көлемі кішкентай болады. Оның үстіне, сынды кітап етіп шығармайды. Осындай жағдайлармен біз сыннан алыстаңқырап кеттік. Дегенмен, 1970 жылдардың орта тұсына, партияның сын жөніндегі қаулысына дейін мен сынды тастап кеткенім жоқ. Жазушылар одағының сын бөлімін басқардым. Мәскеудің сын кеңесі болатын. Сол сын кеңесінің қазақ бөлімін басқарып, Мұхаметжан Қаратаев екеуміз сол кеңеске мүше болдық. Әуелде ол бастық, мен мүше болдым да, кейін оның жасы келіп босатып, мен бастық болдым. Сын кеңесін басқарып, Мәскеумен де байланыс жасадым.
– Сын дегеніңізден туады, сын туралы «Бұл өзі дәрі сияқты, ішкенде ащы, бірақ денсаулыққа керек. Сын әдебиет үшін қажет. Соған қарамастан, кейінгі жазушылардың көпшілігі сынды көтере алмайды. Қазір сынды жоққа шығаратындар да бар» деген едіңіз. Кейінгі жазушылардың сынды көтере алмауына не себеп? Бұл сыншыға байланысты ма, әлде жазушыға ма?
– Егер біреудің намысына тиетіндей сын болса, әрине, оған әркім-ақ ашуланады. Кешегі коммунистік партия «Сын – өзара сын» деген ұран шығарды. Бұл кемшіліктерді жою үшін өзімізді өзара сынауымыз керек деген идея ғой. Сондықтан да елдің бәрі сынға төзімділікпен қарайтын. Сынды көп көрген адамдар кешегі Сәбит, Ғабит, Ғабиден, Мұхтарлар. Бұлар 1950 жылдардың ішіндегі айғай-шулардың барлығын көрді. Бекмахановтың ұсталып кетуіне тарихшылардың кінәсіне де бұлар қатысты болып шықты. Олардың жеке кітаптарының өзінен толып жатқан кемшіліктер тауып, тіпті, жеке жолдарды іздеп жүрді. Солар сынға мейлінше төзімді еді. Не болса да ішінде болатын. Олар сынды жек көріп, оны жоққа шығарған жоқ. Соны олардың романдарын қайта бастырғанда байқадық қой. Біраз нәрселерден ой алып, пікірін ескерген. «Абай жолы» романының өзінде бірнеше қайтара сын болды. Соның кейбір жерлерін Мұхаң өзгерткен. Мысалы, «Абай жолы» романы ең алғаш шыққанда Темірғали Нұртазиннің жазған мақаласы бар. Қодардың жетім баласын ертіп келіп, Құнанбай Меккеге жүрейін деп жатқан уақытта қарызын беріп кет дейтіні. Сосын Құнанбай соған бес теңге, Абай бес теңге ақша берді дейді. Сонда Темірғалидың сыны «Бес теңге не болады? Ол оған үлкен рухани азық емес қой. Одан да ұмытылмайтын үлкен, өміріне, адамдығына жол ашып, көмек беруі керек» деген. Шынында солай болуы керек еді. Мысалы, оқуға орналастырып кетсе. Ал шындап келген уақытта сол Қодардың немересі басқа атпен жүрген Дәрмен еді. Сол Дәрменді қаншама оқытты, үйретті, өзінің шәкірті етіп, ақын қылып ұстады. Міне, осының барлығы содан кейін келген идеялар. Осындай нәрселер көп болды. Қазақтың ескі роман деген жанрының өзі қап секілді. Ішіне өмірде көрген біраз нәрселерден апарып ананы да, мынаны да тығуға болады. Қазақтың кейбір ескі мінез-құлықтарын бір жағынан халық білсін дей ме? Сонда бір отбасында бес жігіт басбұзарлау болады. Солар ашуланып отырып әйелдерін айырбастап жібереді. Мұхтар осыны жазған. Ол бірінші кітапта болатын. Кейін бір сын жазған уақытта Ғабит Мүсірепов осыны жарамсыз нәрсе деп айтты. «Қазақта әр түрлі жаман әдет-ғұрыптар болды. Бірақ оның бәрін насихаттағандай болып жаза берудің керегі не? Анау орыстар біз туралы не ойлайды? Әйелін айырбастау деген ол халықтың намысына тиетін дүние» деген сөздер айтылды. Мысалы, ол кейінгі романдарында жоқ. Алып тастады. Көрдің бе, сын деген, міне, осының бәрін айғайсыз жасау. Мұхаң сынды қабылдамады деген сөз емес. Мұхаң сынды жақсы қабылдайтын. Мұхаңның кейде бетпе-бет келіп қалған сындарда, жазықсыз кінә таққан жағдайларда мұрнын шұқып ашуланып, кішкене қатты-қатты сөйлеп кететін кездері де болатын. Ол әсіресе, 1950 жылдардағы айтыс-тартыстардың кезінде, Абай жөніндегі талқылауларда кездесетін. Бұл жағынан Сәбит те, Ғабит те жөндеді. Ал енді кейінгілер немене? Кейінгілерді сынап көрші, жалына қол апартпайды. Бірнәрсе айтсаң, сені көрмей кетеді. Тіпті, ашық боқтайды да. Ал өсер әдебиетке төзімді сын керек қой. Артық та кетуі мүмкін. Бәріміз де жаздық. Жас кезімізде шыдамай: «Өй, мынау өстіп көтере алмайды ғой» дейтінбіз де, алып сынайтынбыз. Мысалы, жаңа мен Жақанның кітабын сынадым дедім. Соның артынан Асқар Тоқмағамбетов «Айтылмаған әңгіме» деген поэма жазып, ол «Қазақ әдебиеті» газетінде басылды. Сол газеттің бетінде мен «Айта алмаған әңгіме» деген мақала жаздым. Сосын Дихан Әбілевтің «Алтай жүрегі» деген поэмасы Алтайдың мысының Ленинге бағыт алуын жазып, бірақ соны жеткізіп айта алмаған деп соны сынадым. Ол «Социалистік Қазақстанға» шықты. Әуелде Дихан өкпелеп жүрді. Өкпелеп жүріп, соны жөндеді. Артынан «Алтай асулары» деген үлкен роман қылып шығарды. Риддер жұмысшыларының Ленинге баруы, Лениннің қабылдауы, сол кездің рухы мінберлеген саяси үлкен дүние болып шықты. Міне, осындай сындар болады. Мысалы, Қапан Сатыбалдин деген, бір жағынан көршім еді, «Қазақ әдебиетінің» редакторы болды. Соның өлеңдерін бір сынағаным бар. Бірде маған қарсы кездесіп қалып: «Жоқ, мен сенімен сөйлеспеймін» деп шегініп кетіп бара жатыр. Кездеспесе енді не істеймін? Артынан біртіндеп басылады ғой. Сын дегенде адамға кішкене төзімділік керек. Басылады. Сын ешқайда кетпейді. Осылардың бәрімен кейін дос болып кеттік. Қалижан Бекхожин деген мінезі қиын ақын болатын. Бір күні Түркмения әдебиеті туралы қазақ әдебиетінің декадасы болады деп Түркменияға бір топ қазақ жазушылары кетті. Соның ішінде Қалижан бармай қалыпты. Қалижанның шығармасы жоқ деп есептеген бе, солай бармай қалыпты. Ал Қалижан оның алдында «Қарақұм» деген сұмдық жақсы өлеңдердің циклін жазған. Мен соны газетке мақтап жазғам. Оны бірақ ешкім көрмеген. Оны Қалижан да көрмепті. Артынан Қалекең мені бір күні қазақша боқтап: «Әй, сені білмейді деп айтуға болмайды. Әдебиетті сенен жақсы білетін ешкім жоқ. Бірақ сен әдейі айтпайсың» деді. Мен: «Қалеке, мен оны жаздым ғой. Көрмегеніңізге мен кінәлі емеспін» дедім. Соны естіген соң артынан ақкөңіл бала сияқты болған еді. Міне, осындай дүниелер бар. Асқар Тоқмағамбетов деген жаны жақсы адам еді. «Әуелі оқыған бетте ренжідім. Ал бірақ ойлап қарасам, сенікі дұрыс екен» деді. Өзі Қызылордада тұратын. Бір келгенінде маған солай деп айтты. Қазір енді ол мақалалардың көпшілігі жоқ. Оны архивті, сол кезде шыққан кітаптарды тексерген адам ғана тауып алады. Әйтпесе, көп айтыла бермейді. Бірақ сынға деген көзқарас, негізінде, осылай болуы керек. Сын өспейтіні, сынның бір жаман жері, сын сирек жазылады. Оның үстіне, шығармасы шығып жатса: «Әй, осыған қандай сын болар екен?» деп сынды әркім күтіп отырады. Ал егер ешкім айтпаса ол өкпелейді. Кейде «Сын жоқ бізде!» деп біреулері айғайлап шыға келеді. Сын жоқ деп өкпелейтіндер, көбінесе, сөз тимей қалғандар. Жалпы, сын бар. Қазір әрине, тәуелсіздік заманда кішкене әлсіреді. Бірақ сынның бізде арғы тарихы да бар. Кешегі біздің өзіміз көрген кеңес заманындағы жазушылардың өзінде Сәбиттер, Ғабиттер, Мұхтарларың бәрі де сын жазған кісілер. Олардың кейін бір-бір қалың кітаптары шықты. Сын деген бүгін оқып қоя салатын дүние емес. Әрқашан оқып отыру керек. Мәскеудің өзі де кезінде жазушылардың сын мақалаларын мезгіл-мезгіл басып тұрды. Сол себептен кейінгі жастарға сол сын үлгі болсын дейді. Біз де осыған жұмыс істедік.
– XIX ғасырдағы орыс әдебиетінде В.Г.Белинский ұшан-теңіз қызмет атқарса, совет әдебиетінің алғашқы дәуірінде осындай қызметті М.Горький атқарғанын айттыңыз. Ал қазақ әдебиетінің мұндай жетекшілік қызметті Мұхтар Әуезов атқарды деп жаздыңыз. Ал одан кейінгі, жаңа дәуірдегі қазақы әдеби үдерісте өзіңізге көрінген тұлғалар бар ма?
– Әдебиеттің тегін, үлкендігін танытатын дүние – ол көркем шығарманың өзі. Пушкиннің «Евгений Онегині» тумаса Белинскийдің Пушкин жөніндегі мақаласы да тумас еді. Ол өлеңмен жазылған роман боп туды. Роман дегеннің өзінде кәдімгі өмірдің көп қырлы сырлары өлеңменен біздің тілде жай прозалық роман сияқты детальдық емес, кәдімгі жеке кусоктардың өзімен өмірдің шындығын көрсететін дүниелер. Ал енді роман туғаннан кейін сын да тууы керек қой. Сосын Пушкин қайдан келді? Пушкиннің арғы тегінің бер жағында шығармашылық өсуінің қандай жолдары бар еді? Белинский тоғыз мақала жазды ғой. Сонда әрбір шығармасын жеке-жеке өзінің ретімен талдап, Пушкиннің шын мағынасындағы кім екендігін дәлелдеп жеткізді. Белинскийді бәрі де сыйлаған, жақсы оқыған, оның шығармаларын, «Сочинение Белинского» дейтін үлкен қалың кітабы бар, соны оқып шыққаннан кейін Толстой «Вот я теперь понял Пушкина» депті ғой. Бұрын оқыған, бірақ шын мағынасында осы кітапты оқығаннан кейін түсінгенін айтқан. Сондықтан әр нәрсені түсініп оқу керек. Сол Белинскийдің өзінің толып жатқан қағидаттары бар. Соның бірінде «Көркем әдебиетті бір рет қана оқу аз. Көркем әдебиетті қайта-қайта оқу керек. Әр оқыған сайын жаңадан ойыңа ой қосып, жаңа образдар табасың» дейді. Шынында Абайды оқып көрші. Абайды оқыған сайын бұрын оқымағандай болып оқисың. Әуезовтің өзін оқыған сайын оқымағандай болып оқисың. Қарап отырсаң, Абайдың қара сөзінің өзінен кәдімгі жаңа бір образдар, жаңа тілдік өзгерістерді ылғи тауып алып отырасың. Әдебиеттік сында осылардың бәрін ерінбей істеу керек. Әйтсе де, оның бәрін істеп отыратын ешкім жоқ. Оған шама да, қаражат та жоқ. Бірақ ол біздің жетіспей жатқан дүниеміз. Әр нәрсенің өзінің заманы бар. Біздің заманымызда да сондай. Мен, мысалы, жас ақындардың шығармашылығын қарап жүріп, Тәуелсіздікпен байланысты тақырыпты жырлап, қайтыс болып кеткен Нұрлан Мәукенұлы деген ақын болды. Аллай-ай, қандай керемет лирик ақын. Тәуелсіздікті қандай қуаттады. Сөйтіп келіп, сол тәуелсіздіктің ең бір қиын тұстарында соның күйіктеріне, жоқшылықтарына мойынсұнып барып, аяғында өзін-өзі құрбан қылып алды. «Қайғы тым жеңіп кетіп» деп талдағаным бар. Сондай дүниелердің бәріне түсіністікпен қарау керек.
– Бір шаңырақта екі академик кездесетіні өмірде сирек кездесетін құбылыс. Әлия апамызбен өмір сүрген ұзақ та мазмұнды ғұмыр жолыңызға көз тастап, біздерге де айтып берсеңіз.
– Бізде ондай үш академик бар. Академияның мүшесі, биология ғылымының докторы Нәйла Базанованың күйеуі Фазыл Мұхамедқалиев те биолог. Бірақ ол әскерден кешігіп келіп, кеш қорғады. Осы екеуі де академик болды. Заңгер Салық Зимановтың әйелі химик Шарбан Батталова. Екеуі де екі ғылымды меңгерді. Бір отбасында тұрды. Менің жарым Әлия Бейсенова – географ, эколог. Ал менікі таза өзімнің әдебиетім. Біз студент кезімізде отбасын құрдық. Жас үйлендік. Биыл отбасы құрғанымызға алпыс жеті жыл болды. Балаларымыздың үлкені алпыс алтыға толды. Біздің сезімімізден ақылымыз көптеу болды-ау деймін. Сол сезімнің ырқымен кетіп қалмай ғылымымызды айналдырып, уақыттың көбін соған жұмсадық. Әлияның мамандығы географ. География деген ғылым Қазақстанда бұрын болған жоқ. Академияның құрамында жалғыз бір Фальгов деген ғалым болды. Оның өзі мұздықтарды зерттейтін еді. Ол жер табиғатын білмейтін. Сосын осында қазақ бөлімін, аспирантура ашамын деп Утмағамбетов деген географ жігіт көп талап жасады. Бірақ артынан қайтыс болып кетті. Соңында Сәтбаевқа барып алған талабы осы аспирантураға орын еді. Сол аспирантурадағы орын Әлияға бұйырды. Оның тақырыбы «Қазақстан табиғаты зерттелуінің тарихы» болатын. Кейін Ташкентке барды. Олар да қарсы болған жоқ. Диссертацияны қалай құру, қалай жазу керек екенін көрсетіп, бір де бір бас-көз болатын адам болмағаннан кейін қиын ғой. Соңында Мәскеуге барды. Сондағы география институтының директоры үлкен бір қарт адам еді, сол қабылдап, әңгімелесіп, талабын көріп «Тақырыбың жақсы. Осы тақырыбыңды істе. Осындағы адамдардың барлығымен әңгімелесіп, көмек ал» дейді. Орыс адамдары қандай ілтипатты. Қазақтың ғалымдарын шығарған орыстар ғой негізі. Қарамағындағы сөйлескен адамдарға «Сендер жеті сайын мына кісі не істеді маған есеп беріп тұрыңдар» деп көмектескен. Кейін барып сол диссертациясын Мәскеуде қорғады. Екінші диссертациядан «Ерте заманнан бергі Қазақстан табиғатының зерттелуі» деген кітап жазып еді. Соны кітап етіп жазған уақытта Мәскеудегі көмектескен профессор сол кітапты алып оқып, Әлиға хат жазыпты. «Әлия, мынау дайын докторлық диссертация. Тек кейбір жерлерін түзеп жіберсе барлығы болайын деп тұр» депті. Фрунзеге географтардың съезіне барған еді. Ол сол жерде де осыны қайта айтыпты. Мен де осы тақырыбыңды аяқта деп айттым. Оған бала-шаға бар, содан кішкене шыға алмай жүретін. Мен балаларға «Шешелеріңе мынандай хат түсіп отыр. Енді біраз уақыт оған жұмысын жетілдіруіне мүмкіндік берейік» дедім. Өстіп жағдай жасадық. Ол мүмкіндікпен жайдан-жай бәрі бола салған жоқ. Бұл КСРО халықтарының тарихында жергілікті табиғаттың тарихын зерттеген бірінші диссертация болып шықты. Қазақстанды, ар жағында Өзбекстанды, басқа жерлерді зерттеген. Әр елдің өз табиғаты бар ғой. Қазақстан табиғатының зерттелуі дегенде арғы заманнан күні бүгінге дейінгіні алған. Осыған басқа республиканың адамдары, барлығы, одақтық академия география институты сұмдық отклик жасап, тақырыбына қатты қызықты. Тіпті, «Одақтық көлемде осы мәселені қозғаймыз, сен біздің жұмысымызға қатынас» деп өздерінің жоспарлық жұмысына мүше қылып қойды. Жұмысын Мәскеуде география институтында талқылап отырған уақытта жиналысқа Әзірбайжан институтының директоры Әлиев деген кісі келіп тыңдап, риза болып: «Мынандай жап-жас талантты қазақ қызы, осындай мұсылман қыздары бізге келсе мен қорғатамын. Сенің тақырыбың да бізге жақын, бәрін қойып бізге кел» деп, сол Әзірбайжанға барып қорғады. Диссертациясының екеуі де жақсы өткеннен кейін ғылым да біртіндеп орнына түсе бастайды. Академияға мүше етіп сайлады. Географиядан маман жоқ қой. Кейін өзі бірнеше мамандардың басын қосып құрастырды. Біздің отбасымыз ғылымға негізделген. Бір-бірімізге құрметті, сыйлымыз. Бір-бірімізге шығармашылық көмек керек болса көмектесеміз. Докторлық қорғаған әйелдің тіршілігі де ауыр ғой. Біздің екі баланың арасы он алты жыл. Біз өстіп тіршілік жасап жатырмыз. Жүйкеміз тыныш, жұртқа абыройлымыз, көп адаммен қарым-қатынасымыз бар. Ғылым, әдебиет, мәдениеттің көп адамдарымен байланыс жасадық.
– Сіздің «Менің әкелерім» атты естелік жазбаңызды оқығанда маған ілгері бейтаныс болып келген дәстүрді көргендей болдым. Қазіргі жастарға бұл мүлде жат болып барады. Сіз осы жайлы не айтасыз?
– Қазақтың өзінде бала асырап алу деген дәстүр болған. Менің үлкен әкелерім балаларын өзі асырамай інісіне асыратқан. Олар соның баласы болып кеткен. Ағайынды үш адам, үшеуі бірінің балаларын бірі асырап алған. Мен бір жолы әкеммен сөйлесіп отырғанда: «Керегі не осының? Әрқайсысы өз әкесінде қалсын» деп талқыладым. Ол: «Өй, сен не білесің? Біздің ойымыз сендерді жат қылмау ғой» деді маған. Шынында, мен біреуінің баласымын, кейін басқа үйдің баласы боп кеткенмен оныменен бірге туысқан әкелерімнің басқа балалары бар. Олардан мен бөлініп кете алмаймын. Олармен туыстығым сезіліп тұрады. Ал барып бала болған үйімнен де безініп кете алмаймын. Олармен бірге өскен соң ол да туыс. Сонда мен екі жағынан да туысып жатырмын ғой. Әкемнің «Сен не білесің? Біздің саясатымыз сендерді жат қылмау ғой» дегені бар. Кейін өмір тәжірибесі соның дұрыстығын анықтады. менің туған әкем кейінгі әкем көз жұмғанша өмір сүрді. Сол ағасына баласын бергеннен кейін менің маңайыма таянып, бір ауыз сөз айтып, бетімнен сүйіп көрген емес. Қайтыс болар алдында «Әкеңнің көңіліне келеді деп бетіңнен сүйіп көрген жоқ едім. Қолыңды берші, қолыңнан иіскейін» деді. Қолымды беріп едім, қолымның сыртынан иіскеді. Бұл керемет дәстүр.
– Ғабиден Мұстафин жайлы көп жаздыңыз. Жазушы жайлы оның жолына көп бөгеттер қойылғанын, сол кездегі Қазақстан басшылығы тарапынан қолдау көрмегенін, жанында жүрген «достары» қаншама негізсіз жала мен арыздар жазғандығын айтқан екенсіз. Әсіресе, қазақы ортада мұндай арызқойлық бұрын да болған, қазір де байқалады. Мұның себебі неде?
– Ғабиден табиғатынан адал, еңбекші адам еді. Оқу оқығаны аз, бірақ таза, ізденгені көп болатын. Біздің үлкен, ескі жазушыларымыздың барлығы да өмірден оқығандар ғой. Сәбит Мұқанов, Ғабит Мүсірепов, Мұхтардың өзі де қанша Еуропалық білім алғанымен, негізгі көргені, тоқығаны сол туып-өскен жері, өз топырағы. Ғабиден де солай өскен адам. Ғабидендер өмір сүрген кез заманның қиын кезі еді. Бұл 1937 жылды да, кәмпескенің тұсын да көрді, осындау тұстарда кейбір оқиғаларды шығармаларында Ғабиден өзінің атымен атап жіберген кездері болған. Ал сол кездегі тұлғалар кейін ақталып, соның тұқымдары шыққан кезде, осыны кек тұтып, Ғабиденнің үстінен арыз ұйымдастырып жүрген, негізінен, солар. Ғабиден өзі кісі үстінен арыз жазатын адам емес. Сондықтан оның барлығында да онша мән беретін дүниелер жоқ. Жазушылар арасында пендешілік болады. Бірақ үлкен қақтығыстар көрініп жатқан жоқ. Қазақ еш уақытта мінезсіз болмайды ғой. Кейде бір нәрсеге өкпелеп қалады. Ал негізінде дүние кең. Дүниені тарылтып жүретін өзіміз. Дүниені кең қалпында ұстасақ, тарылтпасақ өмір жақсы болады.
– Бір жазбаңызда Әнуар Дербісәлиннің, Зейнолла Қабдоловтың, Темірбек Қожакеевтің, Мүсілім Базарбаевтың жұмыстарына теріс пікірлер, арыздар түсіп, олардың ВАК-те көп ұсталып, қиыншылыққа тап болғанда қалай көмектескеніңізді жазған екенсіз.
– Бізде әр республикадан объективтілік болуы үшін, кішкене объективті адам деп бізді қалдыратын. Сонда Зейнолланың, Мүсілімнің жұмыстарының үстінен арыздар түсті. Мен солардың адал шешілуіне қолымның ұшын бердім. Өз мүмкіндігімді, басқа таныстарымды пайдаландым. Өмірде мұндай дүниелер болады ғой. Әсіресе, қазақтар арызқойлау халық. Өзбектердің өзі «Бізде бір адам қорғап жатса, он адам жағымды пікір білдіреді. Ал қазақта бір адам қорғаса, артынан он адамның арызы келеді» деп айтатын.
– Өткен ғасырдың бірінші ширегінде Бейімбет, Жүсіпбек, Ілияс, Мағжандардан басталған қазақ әдебиетінің алтын дәуірінің соңғы парақтары олардан кейін әдебиетке келген алыптарымыз Әбіш, Тұманбай, Қадырлармен бірге жабылғандай. Қазіргі әдебиетімізге үңіле отырып, нені байқайсыз?
– Дәуір жаңарған сайын әдебиет те жаңаруға тырысады. Бұрын кесек-кесек өзгеріп жатты және бәрі де талантты жазушылар. 1960 жылдардың басында Әбіш Кекілбаев, Мұхтар Мағауин, үлкен-үлкен талантты жазушылар келді. Сонымен бірге, әлсіз де шығармалар туып жатты. Сондықтан барлығын өмір өзі екшейді. Бірақ әдеби процесс тоқтауға тиіс емес. Қазір енді шетелдің әдебиетінің формалары кіріп, соны пайдалануға тырысушылық бар. Бірақ ол бізге әлі сіңіп жатқан жоқ. Біз қанша дегенмен өзіміздің ұлттық тамырымызда жұмыс істеуіміз керек.
– Сіз институтта оқыған және алғашқы творчестволық қызметке араласқан тұсыңызды Қазақстандағы саяси-әлеуметтік өмірдің ең бір ауыр кезі деп суреттеген екенсіз.
– Біз бүгінгі күнімізге өзіміздің еңбегімізбен, адалдығымызбен жеттік қой. Қиын кезең болды. Бірақ жақсы адамдар қалды. Бәрі де оппонент болды, көмектесті. Қайтып келген адамдардың бірқатарымен бір жерде жұмыс істедік. Негізгі ұрпақ сақталды ғой. Бірқатары қудаланып барып, қайтып келді. Бәрінің де мұралары сақталды. Өмірде бар нәрсе өзгеріп кете қоймайды. Оны жаңартып, өзгертіп қарап, сақтап, өзіміздің ұлттық мұрамызға пайдалануымыз керек. Сондықтан да әдебиет бізге қажет
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен
Нұрлайым БАТЫР.
Дара
Академик Серік Қирабаев ағаның мерейтойына
Жүйткісе уақыт атты желмаяңыз,
артында қалдырады нендей аңыз?!
…Жұртыма керек аға, сендей дара
Ұлтыма керек аға, Сендей Абыз!..
– Аға дер барша қазақ,
мұқым ғалым,
жұртыңмен бірге болды құтың, бағың.
Толайым тойға айнасып кетсін мәңгі –
Тоқсанның томағасын сыпырғаның.
Арманға қаршадайдан асық талап,
Жаратқан бұйыртпайды жасыққа бақ.
Әкелдің санамызға сан жаңалық
Сәкеннің «сыр сандығын ашып қарап».
Жасының жарқ еткенде жарқылдаған,
Келесіз тұнық іздеп әр тұнбадан.
сөйлесең
Ғасыр болып,
Қасым болып
«Бір күй бар домбыраңда тартылмаған».
Дабырсыз,
дабырасыз дара қайың,
Қазақы қалыбы бар қарапайым.
Нар болып,
Бар болып жүр алдымызда –
Ар болып сөйлейтұғын ағатайым.
Биіксіз шың секілді,
Құз секілді,
Інілер ізет етер біз секілді.
Кей-кейде жаз секілді жайдарысыз –
Кей-кейде салқындаусыз күз секілді.
Кешегі көзін көрген сан алыптың,
Атсыншы алдыңыздан ағарып күн.
Ойы – гүл,
Орман жұрттың омырауында –
Тойы бұл даралықтың,
даналықтың!
Ғалым Жайлыбай.