Тарих тереңіне бойлаған
(Исатай Исабаев шығармашылығындағы ұлттық құндылықтар)
Кәсіби графика шебері Исатай Исабаевтың туғанына 80 жыл толуына орай суретшінің «Жанымды сыйладым халқыма» атты ретроспективті көрмесі қазан айының ортасында Әбілхан Қастеев атындағы Мемлекеттік өнер мұражайында көрермен назарына ұсынылды. Автор шығармашылығына арқау еткен әдет-ғұрып пен наным-сенім – ұлттық өнердегі басты құндылықтардың бірі. Көрмеге суретшінің батырлар эпосы, лирикалық-эпостық поэмалар және қазақ ақын-жазушылары Дулат Бабатайұлы, Абай Құнанбаев, Ілияс Жансүгіров, Бейімбет Майлин, Мұхтар Әуезов, Хамза Есенжанов және тағы басқалардың құнды еңбектеріне жазылған тақырыптық иллюстрациялары және өзге де 80-нен астам кескіндемелік және графикалық жұмыстары қойылды.
Бейнелеу өнерінде жемісті еңбек еткен дарынды қылқалам шебері Исатай Исабаев туындылары қазақ бейнелеу өнерінің өшпес мұрасы. Өнер жолын мектеп қабырғасынан бастаған ол онжылдықты бітіргеннен кейін Мәскеу полиграфиялық иститутына оқуға түсіп, оқуын 1965 жылы тәмамдайды.
Үлкен өнер жолына қадам басқан шебер графика саласында шартты сызықты терең меңгере отырып, ұлттық өнерге үн қосып, халықтың өмір тіршілігін, салт-дәстүрлерін тереңінен бейнелейді. Отыз алты жыл баспа жүйесінде еңбек еткен мерейтой иесі «Жазушы», «Өнер», «Жалын» баспаларында бас суретші, Сәулет-құрылыс институтында аға оқытушы, Қазақстан Баспа, полиграфия және кітап саудасы істері жөніндегі мемлекеттік комитетте бас суретші қызметін атқарады.
Шебер безендірген «Қазақ эпосы», «Қазақ тұрмыс салты» топтамасы мен «Жырау», «Жекпе-жек», «Қыз қуу», «Айтыс» секілді шығармаларды көркемдеуі казақ оқырманына етене таныс.
1967-1970 жылдары автордың Абай Құнанбаев пен Мұхтар Әуезов шығармаларының желісі бойынша жасаған топтама туындылары айырықша көзге түседі. Абай поэмасының желісінде суреттелген автолитографиялары терең психологиялық толғаныстары суретші танымының нәзіктігін ерекшелеген. Қылқалам шеберінің осы жылдардағы жаңа формаларды іздеу үстіндегі талпыныстары «Қазақ халқының тұрмысы» атты офорт техникасындағы суреттерімен толыға түседі. Композициялық мазмұн мен идеялық тәсілдердің ритмикалық үйлесімділігі, қанық бояудың байлығы бір-бірімен үндестік тауып, ерекше әсерге бөлейтін туындылар бір көргеннен-ақ өзіне елітіп әкетеді.
«Халық эпостарының желісі бойынша» атты туындыларының сюжет құрылымы эпостық жырларға тән негізгі ерекшеліктерді сипаттауға бағытталған. Топтаманың бірінші көрінісін суреттейтін «Жырау» парағы алғашқы бастама ретінде қабылданады. Шығарма желісі жыраудың халыққа насихат айтып, әңгіме қозғауынан бастау алады. Жырау демекші, жырау – өз жанынан жыр шығарып айтатын және эпикалық дастандар мен толғауларды орындайтын халық поэзиясының өкілі. Дәстүрлі қазақ қоғамында жыраулар халық арасында қоғамдық пікір қалыптастыратын қайраткер ролін атқарады. Жырау өз толғауларында замана туралы философиялық көзқарастарды, адамгершілік құндылықтар мен эстетикалық ойларды, қоғамдық әлеуметтік елеулі мәселелерді көтереді. Яғни суретші жырау тұлғасын шығармада шартты сызықтардың тілімен астарлай отырып, тақырып аясын барынша кеңейте түскен. Композиция орталық бөлікке топтастырыла ұйымдастырылып, тепе-теңдікте шешілсе, артқы пландағы тау силуэтімен оң жақ бөлікте орналасқан киіз үй көрінісі қазақ сахарасындағы тыныс тіршіліктен хабар береді. Ал сол жақ бөліктегі баспалдақ-саты – композицияда қосалқы роль атқарса да, үлкен маңызға ие деталь. Өйткені, баспалдақ-саты төменгі кеңістік пен жоғарғы кеңістікті біріктіруші ретінде көрініс тауып, сол арқылы туындыдағы жырау образы ашылады. Бұл өткен тарих пен болашақты болжау тек жырауларға тән қасиет екенін дәлелдей түседі. Мұны автордың шеберлігі деп қараған дұрыс. Себебі, суретші жырау мен баспалдақ-саты функциясын композицияда мүмкіндігінше сәйкестендіре шешім жасаған. Жыраудың жырларын бар ықыласымен тыңдаған көпшілік кәрі-жасына дейін ден қойып, құрмет тұта назар аударуда. Дегенмен бұл насихатты менсінбей, атүсті қараған көзқарастарды да кезіктіруге болады. Негізінен қарияның қабақ шыта қарағаны мен оның атына мінгескен бала жыраудың әңгімесіне бар зейінімен қызығушылық танытуы образды аша түскен. Шығарманың әсерлі жеткізілгенін автор кішкене баланың ілтипаты арқылы көрсетеді. Мұнда жырау алып тұлғалы батырдың дүниеге келуі туралы болжамдарға тоқталып жатыр ма, әлде өткен тарихтан сыр шертетін қисса, дастандар желісін жырлауда ма, мүмкін батырдың болашақ ерліктері жайлы сыр шертуде ме, әйтеуір, атасымен атқа мінгескен кішкентай баланың бар назарын өзіне аударған.
Кеңістіктегі қоюланған қара бұлттардың көрінісінен жыраудың толғауындағы шиеленістер мен қарама-қайшы қатынастар нақты бейнеленеді. Туындыға бірден көз салғанымызда жұртшылықтың басым көпшілігі: аналар қауымы, әсіресе, жас нәресте әлпештеген әжелер бар зейіндерін сала құлақ түріп тыңдауда. Біз бұдан сол қоғамдағы аналардың ұрпақ тәрбиесіне ерекше көңіл бөлгенін аңғарамыз.
Бұл жағынан бір суретшінің ішкі жан дүниесін, рухани байлығын, шебер суретшілік болмысын ашатын шығарма болса, екінші жағынан тарихи, мәдени, философиялық дүниетанымнан сыр шертетін еңбек болып саналады. Кезінде осы туындыға байланысты өнертанушы Құдайберген Болатбаев өз пікірінде «Исабаевтың белгілі эпостарға арналған туындыларынан, өзіндік қолтаңбасының өзгешелігінен өшпес өрнегін көруге болады. Дара сызықтардың дербестігін сақтап, таза күйде пайдалануы өмірді қазақ эпосы арқылы қабылдауы, алдына мақсат қоя отырып, мұратқа жетуі, өнердің өзегін дөп басып тануы», – дейді.
«Батырдың тууы» атты шығармада дүние есігін ашқан жас нәрестенің өмірге келуіне бүкіл халық болып қуанысып жатқан сюжеттен әңгіме тақырыбы өрбиді. Туынды композициясын екі бөлікке бөліп қарастырамыз. Сол жақ бөлікте әлеуетті отбасында жарық дүниеге келген жас сәбиді аялаған сабырлы ана мен ата бейнесі көзге түседі. Киіз үйдің ішкі бір бөлігін ала отырып, көшпелі қазақ даласындағы киіз үй көрінісін шебер бейнелеген. бағалы ұлттық бұйымдарымыздың әсемдігімен ерекшелеп, қарама-қайшы түстерде – ақ және қара дақтар мен нәзік сызықтар иірімінде баяндалған туынды сюжеті киіз үй ішіне жан берсе, екінші жағынан, осы отбасының дәулетті, бай жандар екенін дәлелдейді. Қос қария – ата мен әженің отырған орындықтарының тақ тәрізді орналасуы бұл әулеттің әлеуметтік ортадағы алатын орнының жоғарғы дәрежеде екенін көрсетеді. Ата образы бейнелеуінің өзінде-ақ көрген жанды бірден тәнті ететіні сөзсіз. Өйткені атаның отырысы, киген киімі, қолына ұстаған асатаяғы мен жас нәрестеге үлкен үмітпен қараған көзқарасынан асыл текті, данагөй қария екенін бірден байқай аласыз. Ал ана бейнесінде суретші оның жас нәрестені қапсыра құшақтап, халық басынан өтер күндердің ыстығы мен суығына төзетін, қайсар ұлдың кішкентай бейнесіне үміт артып мейірлене, сүйсіне қараған ана махаббатының шынайы болымысын өз мәресіне жеткізе суреттеген.
Туындыға терең үңіле қарағаныңызда шымылдықтың ар жағынан бесік көзге бірден көрінеді. Қазақ бесікті қасиетті, киелі, құтты мүлік есептесе, мұнда суретші бесікті шымылдық астына орналастырып, оның өзіндік құпиясы мен сырын жасырғандай. Сол жақ бөліктегі композиция желісі динамикалық қозғалыстарға толы. Жас нәрестенің дүниеге келгеніне қуанған жұртшылық абыр-сабыр, барын елдің ертеңі болатын жас батырға арнап, бір-бірімен қуаныштарын бөлісуде. Суретші кейіпкерлердің қимыл-қозғалысына ерекше көңіл бөлген, әсіресе, жеңіл қимылмен алға қарай жүгірген сәбилердің ақ көңілі, елім, жерім деген батырдың дүние есігін ашқанын сезіне қуанысып жүгіргендей. Автор оң жақ бөліктегі есікті айрықша жеңіл сызықтар тізбегімен өрнектейді.
Суретшінің халық ертегілерінен және эпостық жырлардан бастау алатын шығармашылық жолы – мәңгі жалғасқан ұрпақ сабақтастығы. «Қобыланды батыр», «Алпамыс батыр», «Қамбар Батыр», «Ер Тарғын» туралы батырлар жыры мен «Қозы Көрпеш – Баян сұлу», «Мұңлық- Зарлық» лирикалық жырларына безендірулер жасаған. Шығармалар желісі өте салмақты көріністер мен пластикалық формаларға толы бейнеленген.
Исатай Исабаевтың офорт техникасында жасалған туындылары бес топтамадан құралады: «Шопан», «Алтыбақан», «Қонақ», «Көкпар», «Шеберлер» атты еңбектері өзіндік қолтаңбасымен көзге түседі. Яғни суретшінің өнер жолына Пикассоның әсері мықты болған. Себебі, оның «Көкпар», «Шеберлер» атты туындыларынан Пикассоға еліктегендігі анық байқалады.
Танымал графика шебері түрлі халқаралық көрмелерде қазақ өнерінің құдіретін таныта білді. Оның туындылары Ә.Қастеев атындағы ҚР Мемлекеттік өнер музейінде және Қазақстан, Ресей, Италия, АҚШ, Австрия, Польша, Венгрия, Югославия, Чехословакия, Жапония және өзге елдердің жеке жинақтарында сақтаулы.
Исабаевтың түрлі тарихи кезеңдерден мағлұмат беретін шоқтығы биік, терең ойлы шығармалары жас ұрпақты отансүйгіштікке тәрбиелеп, адамгершілікке, эстетикалық талғамның көркеюіне өзіндік үлесін тигізері хақ. Сондықтан суретші-графикті жеке дара тұлға ретінде қарап, оның шығармаларын әлі де тереңірек зерттеу уақыт еншісіндегі іс деп білеміз.
Батиза ӘДИ,
Ә.Қастеев атындағы
МӨМ-нің кіші ғылыми қызметкері, өнертанушы.