ҚАЗАҚ ПЕН САХА АРАСЫ
Алматыға бірінші рет ат басын бұрған Саха театрының ашылғанына биыл 110 жыл толыпты. Бір ғасырдан астам жасаған театрдың Қазақстанға келуі екі ел арасындағы мәдени байланыстың нығаюына оң әсер етері сөзсіз. Алматыдағы Ғ.Мүсірепов атындағы қазақ мемлекеттік академиялық Балалар мен жасөспірімдер театрының сахнасында өнер көрсететін Саха театрының директоры, РФ-ның және Якутияның еңбек сіңірген артисі, РФ-ның және Якутияның халық артисі Анатолий Николаев сөзін «Алматыға бірінші рет келуім, Алматы шынымен де жасыл қала екен, ауа-райының қолайсыздығына байланысты Медеуді көре алмағанымызбен Көктөбеге бардық, Алматының әйгілі апортынан ауыз тидік», – деп бастап, әрі қарайғы әңгімені өнер сапары жайында жалғады.
Анатолий НИКОЛАЕВ,
Саха театрының директоры
– Саха театрының алғашқы спектаклі 1906 жылы қойылды. Сол жылдан бастап ұлттық театр өз жұмысын бастады деуге болады. Бұл жолғы гастрольдің ауқымы өте үлкен. «Саха театры аңыздары» деген атпен Еуразия, яғни Еуропа пен Азия аумағын қамтиды. Алматыға театрымыздың аңызына айналған екі спектакльді алып келдік. Біріншісі Шыңғыс Айтматовтың «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбет» шығармасының желісі бойынша ең алғаш 1982 жылы қойылған «Мен аңсаған жағалау» атты пьеса. Биыл оның осы сахнада қойылып келе жатқанына 35 жыл болды, қазір оны жаңа құрам ойнайды. Алматылық көрерменге көрсеткіміз келген екінші спектакль әйгілі «Лир патша» еді, техникалық ақаулықтарға байланысты У.Шекспирдің «Тиит Андроник» драмасының желісі бойынша сахналанған «Тиит» трагедиясын көрсететін болдық. Бір қызығы, Шекспирдің бұл шығармасы Кеңес өкіметі аумағында да, Ресейде де қойылмаған екен. Тек батыс еуропада және менің білуімше, Англияда қойылған. Режиссері Сергей Потапов. Сергейдің есімі қазақстандық театр сүйер қауымға таныс, ол бұдан біраз уақыт бұрын Астана қаласында «Шие бағын» қойды. Ал Астана қаласына біз Федерико Гарсиа Лорканың «Бернард Альдтің үйі» (мұнда тек әйел адамдар ойнайды) спектаклі мен кемеңгер ойшыл, философ, жазушы А.Кулаковскийдің шығармасы бойынша «Шаманның түсі» спектаклін қоямыз. Жалпы, біздің театрдың репертуарында 35 қойылым бар. Ал мына гастрольге театрымыздың партитурасын, шығармашылық ойын, идеясын, деңгейі мен рухын толық көрсете алатын қойылымдарды алып шықтық. Әйтпесе бізде Островский де, Гоголь да, өзіміздің Саха драматургтерінің де, шетелдік классиктердің пьесалары да бар.
– Алматылық көрерменнің қойылымдарыңызға деген ықыласын қаншалықты сездіңіз?
Алматылық көрермен Ш. Айтматовты да, оның «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбет» шығармасын да жақсы біледі. Оның үстіне бұл шығарма осы Ғ.Мүсірепов атындағы қазақ мемлекеттік академиялық Балалар мен жасөспірімдер театрының сахнасында қойылды. Тіпті кей көрермен аударманы қажет етпеді. Олардың бұл қойылымды бүге-шігесіне дейін жақсы білетіні көрініп тұр. Бастапқыда қаржы мәселесіне байланысты Алматы мен Астана қалаларының бірін таңдау керек болды. Алайда, мәдениеттің мекені Алматыдан аттап кетуге дәтіміз шыдамады. Ал Астана – елдің ордасы, саясат пен экономиканың орталығы, кейінгі жылдары Астана қаласын әлем халықтары әлемнің орталығы деп атай бастады, оған бармай қоюдың да жөні жоқ.
– Саха еліндегі заманауи режиссура қалай дамып келеді?
– Дәл осы У.Шекспирдің «Тиит» трагедиясы бұдан екі жарым жыл бұрын ғана қойылды. Шетелдегі және ел ішіндегі бірнеше фестивальдерге қатысты. Режиссерлік жұмысқа жаңа леп берді. Сергей Потаповты жаңа заманның, жаңа дәуірдің режиссері деп толық айтуға болады. Руслан Траховский де жас режиссер М.Шепкин атындағы Мәскеудің жоғары театр училищесінің түлегі. Театрымыздың негізгі ұстанымы театрдың жылдар бойы қалыптасқан тәжірибесін негізге ала отырып, заманауи режиссураға икемделе жүріп, Саханың репрессияға ұшыраған ұлы ұлдары туралы айту. Бұл тақырып 1983 жылға дейін жабық болды. Сондықтан да театр сондай азаматтардың өмір жолын, күрескерлігін халқымызға таныстыруға күш салуда.
– Қазақстан театрларының репертуарымен қаншалықты таныссыз?
– Әрине, әзірге менің білетінім тек жалпылама мәлімет қана. Сол үшін де нақты бір қойылымдар туралы айта алмаймын. Осы театрдың режиссері Жанат Ахмадиевпен бір оқу орнында оқыдық. Қазақстаннан барып, білім алған көп режиссерлерді танитынбыз, алайда бұл театрдан олардың барлығын көрмедім. Мүмкін олар ел ішіндегі өзге театрларда жұмыс істеп жүрген болар. Аты аңызға айналған Асанәлі Әшімов бізге «Транссібір экспресі», «Атаманның ақыры» фильмдері арқылы жақсы таныс, оны біз ұлы актер ретінде жоғары бағалаймыз.
Қазақстанның замануи театрлары туралы өкінішке қарай, көп біле бермеймін. Дегенмен, осы сапар екі елдің театрлары арасындағы көпір болады деген ойдамын. Екі елдің өнері мен өнер адамдары арасында жақсы қарым-қатынас орнайды деген сенімдемін. Сәтін салса екі театр режиссерлері тәжірибе алмасып келіп, кетіп жүретін күн туар. Тек театр ғана емес, екі елдің музыкасы мен әдебиеті үшін де осы сапар тиімді болатынына үміт көп. Осы бір аяулы театрдың әкімшілігі қазірдің өзінде Якутияға келуді ойластыра бастады. Біз бұл театрды аса үлкен қуанышпен қарсы алуға дайынбыз. Біздің елде қазақ -қырғыз бауырлардың диаспорасы бар. Якутск – театрға етене жақын қала. Бір қалада жеті театрдың болуы қала мәдениетінің жоғарылығынан хабар берсе керек. Ендеше, қазақ театры біздің елге гастрольге барса қойылымдар аншлагпен өтетініне сенім мол.
– Әңгімеңізге рахмет.
Сұхбаттасқан Назым САЙМАСАЙҚЫЗЫ.
• МАМАН ПІКІРІ •
Сания КАБДИЕВА,
өнертану кандидаты, ҚР еңбек сіңірген қайраткері:
– П.Ойунский атындағы Саха академиялық театрының Қазақстанға келуі елдің мәдени өміріндегі үлкен әрі маңызды оқиға. Якутия театры Ресейдің ұлттық театрлары арасындағы көшбасшы орынға ие. Якут ұлттық театрының 110 жылдығына арналған «Саха театрының аңыздары» атты Еуразиялық гастрольдік тур аясында 20-21 қазан күндері Алматыда Ш.Айтматовтың «Желанный голубой берег мой» және У.Шекспирдің шығармасы бойынша «Тиит» трагедиясы көрсетілді.
Ш.Айтматовтың «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбет» повесінің желісімен қойылып, аты аңызға айналған «Мен аңсаған жағалау» спектаклі – Саха театрының төлқұжаты. 1982 жылы оны ГИТИС-тің режиссерлік факультетінің (А.Гончаров курсының) түлегі Андрей Борисов пен ленинградтық сценограф Геннадий Сотников қойған еді. Дипломдық жұмыстың көркемдік деңгейі жоғары болғаны сондай, ол Кеңес өкіметі мемлекеттік сыйлығына иеленді. Күллі Кеңес өкіметіне танымал болып, көптеген шетелде көрсетілді. Осы жылдар ішінде актерлік құрам өзгерді. Мәселен, көп жыл Кириск баланы сомдаған халық артисі Ефим Степанов енді Орган тайпасының ақсақалын ойнап жүр. Спектакльдің режиссурасының мығымдығы бұрынғыдай, көркемдік тұтастығы мен актерлік ойынның жетілгені таңғалдырады. Режиссер А.Борисов метафоралық театр құралдарын қолдана отырып, адамзатты сақтап қалу жолындағы адамның таңдауы жайында сахналық аңыз тудырып, әлемнің терең философиялық картинасын ашады.
А.Борисов якут режиссерлік мектебінің негізін қалаушы. Оның спектаклдерінде ұлттық ерекшелік заманауи театр тілімен нәзік үйлеседі. Оның үстіне ол фольклор мен шамандық рәсімдерді қосып, сахнада Саха халқының ұлттық эпосын жаңғырту үшін Олонхо театрын құрды.
Якут театрындағы жалынды жас режиссерлердің бірі – Сергей Потапов. Ол«Ленком» театрының бас режиссері Марк Захаровтың шәкірті әрі Ресейде Шекспирдің «Тит Андроник» трагедиясы бойынша «Тиит» спектаклін қойған алғашқы адам.
Якут театрының сахнасындағы Шекспирдің қанқұйлы трагедиясы дыбысталу ерекшелігі, актерлер қуатының мықтылығымен таңдай қақтырады. Дәл осы қойылым 2015 жылы Қазанда өткен түркі халықтары театрларының халықаралық «Наурыз» фестивалінде қазақ театрларының директорлары мен режиссерлерін тәнті еткен. Содан бері Қазақстанның үш театрында Потаповтың режиссерлығымен заманауи стилде үш қойылым қойылды. Саха театрының гастролі екі ел театрларының әріптестігін нығайтып, бірлескен жобаларды іске асыруға мұрындық болады деп сенеміз.
• КӨРЕРМЕН ПІКІРІ •
Назерке ЖҰМАБАЙ,
Астана Жастар театры әдебиет бөлімінің меңгерушісі:
– Түркітілдес мемлекеттердің ішінде Саха театрының шығармашылық мысы да, бәсі де басым. Оны халықаралық театр фестивальдерде көргеніміздей шынайылығымен, сахна тілін суреткерлік, бейнелілік тұрғысынан шебер меңгеруімен, актерлік құрамның мықтылығымен дәлелдеп те жүр. Ш.Айтматовтың «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбет» пен У.Шекспирдің «Тиит» трагедиясы Алматы жұртшылығы үшін шын мәнінде жаңалық болды десек, артық болмас.
Әсіресе, соңғы жылдары бұл театр режиссура, сахна тілін суреткерлік сараптау тұрғысынан алдына жан салмайды. Мәселен, режиссер Андрей Борисов сахналаған Ш.Айтматовтың «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбет» қойылымынан бірде-бір басы артық дүниені, әсірелеу мен жасандылықты көрмейсіз. Өйткені, режиссер алғашқы планға техникадан бұрын адам жанын, күллі ғаламға ортақ адами проблемалар – ұрпақ жалғастығы, туыстық тіннің беріктігі, ұлт болып қалу, тіл мен ділді сақтау сынды ғаламдық түйткілдерді шығарады. Оқиға бір ғана орында өткенімен, актерлердің ішкі толқынысы, эмоциясы үнемі әрекетке жетелейді. Сол ішкі әрекет, рухани тынымсыздық өзімен бірге залды да жалқы сәтке ырқына жібермейді. Әсіресе, сахна ортасындағы тербелмелі қайықтың теңіз толқынымен бірге көрермен залына дейін жеткендегі әсерді сөзбен айтып жеткізу мүмкін емес. Режиссураның қарапайым-ақ әдістері, бірақ әр деталі соншалықты бір шынайылықпен, мұқияттылықпен ойластырылып, орындалғандығынан болар, театрда емес, шығарма кейіпкерлерімен қосарласа теңіз бетінде Сіз де бірге арпалысып жүргендей күйді бастан кешесіз. Өнердің шынайылығы деген осы болар, бәлкім.
Ал актерлік ойын жайлы әңгіме тіпті бөлек. Сахнагерлердің ішкі органикасы, фактурасы мен дауыс игеруі де ұлтық бояуы мен ерекшелікті сақтай отыра өз сүрлеуін тапқан. Актерлер эмоциясының қуаттылығы сондай, аудармашының көмегінсіз-ақ, сахнагерлермен сырласып кете бересіз…