АТАДАН – ҒИБРАТ, БАЛАДАН – ҚАЙРАТ
«Отанды, ұлтты, әдебиетті, оның болашағын сүю үшін көп айқайдың керегі жоқ. Тынымсыз, жанашыр, табанды әрекет керек»,– деп бір кездері қазақ көркемсөзінің шебері Шерағаң айтқан екен. Осы сөздің түбіне үңілсек, терең ой жатыр. Бабадан қалған асыл құндылықтарымыз бен адами қасиеттерді жоғары ұстағанда ғанда ұлт ретінде сақталып, мықты мемлекет болатынымыз ақиқат. Болашақты жастардікі десек те, алдыңғы толқын ағалар үлкендікке лайық па? Соңғы уақытта қоғамда жиі кездесетін адамдардың іс-әрекеті мен сөзінің арасындағы алшақтық, шынайы құндылық пен алдамшы құндылықтардың аражігін ажыратпау секілді жағымсыз қасиеттердің соңы ұрпағымызды адастырып тынбай ма? Осы секілді көңілді алаңдататын мәселелердің жауабын алу үшін бірқатар саясаттанушылар мен журналистерге төмендегідей сауалдар жолдаған едік…
Ұлттың басты құндылығы неде? Біздің халықты тарихи тұрғыдан алғанда жас десек те, өзіне тән романтиканың аяқталар кезеңі де жақындап қалғандай. Қазір ел ішінде ерлік пен тәуекел, мәрттік, құрбандыққа бару, қайырымдылық пен жөн-жоралғы жолында нық тұру секілді қасиеттер азайып барады. Бірайтар тұлғалардың қатары сиреп, шалахат иелерінің мәртебесі өсуінің себебі неде? Өзін тәуір жағынан танытуға шебер, сөйте тұрып ауа жайылған сөз айтудан қаймықпай, абыройы айрандай төгіліп жатса да қымсынбаудың аяғы неге апарады? «Құдайдан қорықпағаннан қорық» дегенді айтқан қазақ дарбаза ауызға ақ ит кіріп, қара ит шығып жатқанына қандай тоқтау айтуға тиіс? Осындайда қоғамға ықпалды тұлғалардың көрінбей қалуының себебін қалай түсінесіз?
Нұрлан СЕЙДІН,
саясаттанушы
АДАМДАР ДА, ҚҰНДЫЛЫҚТАР ДА ӨЗГЕРДІ
Қазір біз өтпелі кезеңде өмір сүріп отырмыз. Тәуелсіздік алғанымызға ширек ғасыр өтсе де, бұл тарихи кезең үшін бұл өте қысқа мерзім. Бір қоғамнан екінші қоғамға, бір формациядан екінші формацияға көштік. Ұзақ жылдар бойы бір жүйенің тәртібіне дағдыланған халықтың еркін экономикалық қатынастар орнағанда қаржылық, материалдық жағдайдың әр түрлілігіне байланысты өмірге, құндылықтарға деген көзқарасы өзгерді. Кеңес Одағы кезіндегі цензураға сәйкес, ақпарат халыққа белгілі бір дәрежеде шектеліп жететін. Қазір бізде қай жақтан, қай тілде, қай бағытта ақпарат алғымыз келсе де мүмкіндіктер өте көп. Осы жағдайлар адамдардың сана-сезіміне, өмір сүру салтына өз әсерін тигізуде. Адамдар да, құндылықтар да өзгерді. Жаңалықтардың шамадан тыс көп болуы, азаматтардың жиі шетелге шығуы, түрлі мәдениеттердің тоғысуы, діндердің, оның ішінде бұрын белгісіз болған секталардың таралуы қоғамның басына түскен сынақ деп айтуға болады. Біз бір ғасырға жуық жабық шеңберде өмір сүрдік. Ал енді сол шеңберден шыққан кезде осы өзгерістердің пайдасы мен зиянын қорыта алмай отырғандаймыз. Өтпелі кезеңнен сүрінбей өтіп, мықты мемлекет болу үшін өз ұлтымыздың салт-дәстүрін, ата-бабамыздың қанымен келген адамгершілік, ізгілік, адалдық секілді құндылықтарды басты орынға қоя отырып, шет жұрттың жақсы әдетінен жиренбей, тура жолға түсуіміз керек деп ойлаймын. Бұл мәселелерді ұлт зиялылары мен көшбасшылары халықтың пікірімен санаса отырып талқылап, шешудің жолын іздестірген жөн. Бұл жолда түрлі шаралар ұйымдастыруымыз керек. Қоғамға тек стихиялы түрде енгізілген өзгеріс ертең үлкен қиындықтарға әкеліп соқтыруы мүмкін. Сол себептен де біз демократия, еркіндік, бостандық дегеннің өзін дұрыс түсінсек игі. Мемлекеттің саясаты мен идеологиясын ескеріп, өзімізге керегін алып, жарамсызын қайтарып отырғанымыз абзал. Сонымен қатар, дамыған мемлекеттердің жаңалықтарын үйрене отырып, өзіміздің де барымызды көрсете білуіміз қажет. Бұл біздің ұлт ретінде сақталып қалуымызға және дамуымызға мүмкіндік береді. Біз еуразиялық кеңістікте екі алып мемлекеттің ортасында тұрмыз. Бір жағымызда Ресей, екінші жағымызда Қытай тұр, тағы бір жағында Ислам әлемі бар. Осы мәселенің бәрін ой елегінен өткізіп, пайдалы тұсын игеріп, зиянды әрекеттерден алшақ болуымыз қажет.
Расул ЖҰМАЛЫ,
саясаттанушы
КІНӘ ӨЗІМІЗДЕ ДЕ БАР…
Саясат – жоғарыда қабылданатын шешімдер деп айтқанымызбен, шын мәнісінде ол біздің рухани өмірімізге, күнделікті әлеуметтік тыныс-тіршілігімізге, құндылықтарымызға тікелей әсер етеді. Саяси элитаға мемлекеттің басшылығын құрайтын адамдарға қарап, халық, қоғам бой түзейді. Өкінішке қарай, бізде қазіргі саяси элитаның айтқан сөздері мен істерінің арасында үлкен алшақтық бар. Мәрттік, намысшылдық, тазалық, адалдық сияқты игілікке шақыратын қасиеттерді айтып, адамдарды жақсы болуға шақырады. Бірақ өздерінің жеке басына, отбасы мәселесіне, туған-туыстарына келгенде ондай қасиеттерді көрмейміз. Халықты қарапайымдылыққа, адамгершілікке шақыра тұра, өздері ақшаны оңды-солды шашып, той-жиындарда астамшылық жасау, қымбат заттарға әуестену сияқты теріс қылықтарға бейім болып тұрады. Шенеуніктер елдің экономикасын көтеруге, елді қолдауға шақырады да, халықтың игілігін шетелге үлестіріп береді. Өздерінің жиып-тергенін шетел банктерінде сақтап, халықтың көзінен жасыруға тырысып жатады. Кейбір шенеуніктер отандық денсаулық сақтау саласын көтеру керек. Отандық ұлттық білім беру жүйесін жетілдіру керек дей тұра, өздері ұл-қыздарын шетелде оқытуға құмар. Емделуге, демалуға шетелдерге баруды жөн санайды. Осыған қарап, өз еліне емес, олардың шетелдерге көбірек назар аударатынын байқауға болады. Осындай сәйкессіздіктер қоғамға да кері әсер етуде. Себебі қоғам шенеуніктердің, саяси элиталардың айтқан сөзіне емес, олардың іс- әрекеттеріне қарап бой түзейді. Ал олардың жасап жүргендері екіжүзділік, асырасілтеушілік, жемқорлық, таяздық сияқты жағымсыз істер. Біздің қоғамда осындай кеселді жағдайлардың орын алуы – әділдік, имандылық, адамгершілік сияқты көптеген құндылықтардың құнсыздануы немесе формалды түрге айналуының әсері. Іс жүзінде қазіргі біздің жағдайымызды айқындап тұрған басқа құндылықтар. Адамдар білектінің немесе шенеуніктің айтқанымен жүріп, байлық қуып, материалды жағдайды түзеу сияқты көптеген пендешілік ниеттің құлы болған. Бірен-саран белсенді топтар да бар. Арамызда осындай адамдардың бар екендігі, әрине, қуантады. Бірақ осындай азаматтардың айтатын ойларын, олардың келтіретін дәйектемелерін ресми орындар қаперіне алмай жатады. Олар ондай адамдардың сөздеріне назар аудармайды, байқамауға тырысады. Біздің азаматтық мінездерді сақтап қалған тұлғалардың көтеретін мәселелері көбіне еш жерде еленбей қалады. Елге жанашыр азаматтардың айтқан сөздері қоғамның басым бөлігіне жетпей отыр. Бірен-саран ғана баспасөз құралдары осындай мәселелерді көтеруге, талқылауға дәті барады. Қалғандары жұмған аузын ашпай, тек қана жоғарыдан түсетін бұйрықтарды орындап, мақтау, мадақтаумен шектеліп өмір кешіп жатыр. Әрине, бұл мәселеде ең негізгі жауапкершілік саяси элиталарда десек те, үлкен жауапкершілік халықтың, қоғамның өзінде. Осындай келеңсіздіктермен келісіп, «Сен тимесең, мен тимен…» деп отыра беру – қоғамның берекетсіздігіне әкеліп соқтырады. Әр адам елінің, ұрпағының болашағына алаңдауы керек. Біздің елдің азаматтарының көбі жалтақтап, саясаттан алыс жүргісі келеді. Ал осындай қорқақтықтың, жауапкершілігі жоқтық, сауатсыздықтың кесірі өзімізге тиетінін ұмытпағанымыз абзал.
Бейсен ҚҰРАНБЕК,
журналист
ҰЛТТЫҢ САЛ-СЕРІЛІК ЗАМАНЫ АУДЫ
– Ұлттың басты құндылығы неде?
– Өткен ғасырларда да, бүгін де, әсіресе болашақта да ұлтымыздың ең басты құндылығы – Тәуелсіздік болуы тиіс. Елдің де, жердің де жаны, рухы – осы құндылық. Тәуелсіздік жоқ жерде ұлт жайлы сөз де жоқ, тек ұлт өмірінің елесі ғана бар. Бір қызық жайт бар, жер бетінде тәуелсіздік күнін атап өтпейтін бірде-бір ұлт, бірде-бір мемлекет жоқ екен. Мәселен, испан халқы «Испан ұлтының күнін», мадияр-венгрлер «Ұлттық тәуелсіздік күнін», шведтер «Швецияның ұлттық күнін», румын халқы «Ұлттық күнді», немістер «Герман бірлігі күнін» тойлайды. Мінеки, формасы әр түрлі болса да, мазмұны бір мерекелер. Ұлттың күні, ұлыстың ұлы күні – осы күн. Әлемнің саяси картасы өзгеріп отырады. Мемлекеттердің атауы да солай. Өзгермейтін бір ғана құндылық – Тәуелсіздік. Кез келген ұлттың ең ұлы мұраты – еркіндікке жету, еркіндікті ұстап тұру, оны ұрпағына тапсыру.
– Біздің халықты тарихи тұрғыдан алғанда жас десек те, өзіне тән романтиканың аяқталар кезеңі де жақындап қалғандай. Қазір ел ішінде ерлік пен тәуекел, мәрттік, құрбандыққа бару, қайырымдылық пен жөн-жоралғы жолында нық тұру секілді қасиеттер азайып барады. Бірайтар тұлғалардың қатары сиреп, шалахат иелерінің мәртебесі өсуінің себебі неде?
– Марқұм Таласбек Әсемқұлов өз кейіпкерінің аузына «қазақ қартайыпты» деген сөзді салғанда, өзіңіз айтып отырған «романтикалық дәуірдің» аяқталуын айтқан еді. Ұлттың сал-серілік заманы ауғанын меңзеген. Рас, қазақ есейді. Қазақты есейтті. Бәріміз бала өсіріп отырмыз. Баланың ерте есеюіне алып келетін нәрселер – күрделі психологиялық жағдайлар, қиындықтар, сырқат, ауыртпашылықтар, қайғы-мұң. Айтыңызшы, біздің ұлт осының қайсысын өз басынан кешпеді? Сіз айтып отырған ұлттық мінезден туатын қасиеттеріміз енді өзгеше, есейген формада көрініс береді деп ойлаймын. Ерліктің орнын саналы әрекет, тәуекелдің орнын сақтық, мәрттіктің орнын тиянақтылық алмастыруы мүмкін. Ал жастықтың қайраты, жүрек қайраты қайта оралуы үшін ұрпақ толық жаңаруы керек. Көзін ашқаннан көк туды көрген ұрпақ қарияға, ел ағасына айналуы шарт. Үрейсіз, комплекссіз, өзін ешкімге мәжбүр, ештеңеге мұқтаж сезінбейтін қоғам қалыптасуы қажет. Біз өліара кезеңде өмір кешіп отырмыз. Яғни транзиттік сана, транзиттік сезім ғана бар. Мұндай өліара кезеңде бәрінің тұлғаға, нақты айтқанда, фигураға айналғысы келеді. Тез байып кеткен адамдар секілді, тез арада фигура болып көрініп қалуға тырысатындардың артында кісілік тұрмайды. Кісілік, тектілік тұрмаған соң, оның жайы белгілі емес пе?.. Бір ойшыл айтпақшы, маңызды нәрселер тез болмайды, тез болғанның бәрі – көмескі.
– Өзін тәуір жағынан танытуға шебер, сөйте тұрып ауа жайылған сөз айтудан қаймықпай, абыройы айрандай төгіліп жатса да қымсынбаудың аяғы неге апарады?
– Сіз суреттеп отырған адам Абай кейіпкеріне қатты ұқсайды: «Өз ойында, Тұл бойында Еш міні жоқ пендесіп, Үйде мырзаң, Түзде сырдаң, Сөзі қылжаң еркесіп…». Мұндай типаждар әр заманда да өмір сүреді. Болған, бола да береді. Мұның соңы – сол адамның жеке қасіретіне алып барады. Заманға сүйкімі, балаға сыйы қалмайды. Алайда, осының ұлттық қасіретке айналып кетуі де әбден мүмкін. Себебі, сатқындық та, екіжүзділік те, немкеттілік те, аярлық та осы типтерден шығады.
– «Құдайдан қорықпағаннан қорық» дегенді айтқан қазақ дарбаза ауызға ақ ит кіріп, қара ит шығып жатқанына қандай тоқтау айтуға тиіс?
– Жоғарыда айтқан типтегі адамдар үшін авторитет болмайды. Олар ешкімнен айылын жыймайды, ештеңеден аяғын тартпайды. Атамыз айтқандай, қорқу керек. Қашық жүру керек. Одан емес, өзіңнен қорық. Соның шылауына байланудан, сондайға айналудан қорық. Соның деңгейіне түсуден, сол бар қаруын қолдана алатын қашықтықтан қаш.
– Осындайда қоғамға ықпалды тұлғалардың көрінбей қалуының себебін қалай түсінесіз?
– Осы нәрсе мені де ойлантады. Мүмкін, «бұл – менің майданым емес» деп ойлайтын шығар. Ит арасына түскісі келмейтін шығар. Шынайы тұлғалардың өмір сүріп кеткенін олар кеткеннен кейін ғана түсінесіз. Өйткені, олардың көбі болашақ үшін өмір сүреді. Өткінші кезеңде көрінбеуге тырысады. Тау деп ойлағанымыз бұлт болуы, бұлт деп ойлағанымыз тау болуы әбден мүмкін.
Әзірлеген
Гүлім СЫДЫҚОВА.