АҚЖАН МАШАНИГЕ ЖАЗЫЛҒАН АРЫЗДЫҢ АҚЫРЫ
Біздің бүгінгі кейіпкеріміз – ақын Көпбосын Панзабеков талай жыл Министрлер Советінде бөлім меңгерушісі болып қызмет еткен жан. Қазақтың біртуар тұлғаларының өздері «бақылауда» жүрген қиын жылдары олардың басына түскен көптеген нәубет пен қиыншылыққа куәгерлердің бірі. Бүгінгі сұхбатта «намаз оқиды» деп айыпталған белгілі ғалым, фарабитанушы Ақжан Машани туралы естеліктерін былай бөлісті…
Көпбосын ПАНЗАБЕКОВ
– Қазақтың біртуар ұлы, фарабитанушы-ғалым Ақжан Машанидың үстінен «дөңгелек арыз» жазылды деп едіңіз. Ол не арыз, мазмұны, таққан айыбы қандай?
– Ол кезде ССР Министрлер Советінде істеп жүрген кезім. Мұсылман діні бөлімін басқарамын. Жаңылыспасам, 1971, не 1972 жылдың жазы болатын. Дін жөніндегі Советтің басшысы Камал Құлымбетов ағай бірде мені өз кабинетіне шақырды. Шақыртуының себебін бірден түсіндірді: «Қазақ политехникалық институтының профессоры, Республика Ғылым академиясының корреспондент-мүшесі, техника ғылымдарының докторы, маркшейдер кафедрасының меңгерушісі Ақжан Машановтың үстінен Қазақстан Компартиясы Орталық Комитетінің Үгіт және насихат бөліміне арыз түсіпті. Арызда: «Ақжан Машанов өзі коммунист әрі үлкен ғалым, лауазым иесі бола тұрып, мешітке жұма намазға барады екен әрі ауызашар береді екен, ораза ұстайтын көрінеді», – депті. Осы жағдайды тексеруді саған тапсырамын. Қазір мешітке барып бақылап көр, Машанов барар ма екен. Сонан соң көрген-білгеніңді жазбаша түрде Орталық Комитетке хабарлармыз! Мүмкіндігінше объективті бол», – деді.
Мен Үгіт және насихат бөлімінің нұсқаушысына Н.Нүсіповқа телефон соғып едім, осы бөлім меңгерушісінің орынбасары Ковалев екеуі күтіп отырғанын айтты.
Орталық Комитетке барсам, екеуі де қатты кейіп отыр. Бір-бірімен жарыса: «Алматы облысы бойынша Дін істер жөніндегі Советтің уәкілінен арыз түсті. Политехникалық институттың профессоры, коммунист Машанов намаз оқиды екен, әдет-ғұрыптарды ұстайды екен. Бұл не деген сұмдық? Тексергенде осы деректер анықталса, оны партия қатарынан шығару керек, қызметі туралы да мәселе қоямыз. Соны тексеру сізге жүктеледі. Уақыт күтпейді. Тезірек кірісіңіз. Екі күн мерзім беріледі», – деді ашуға булығып.
Содан Орталық Комитеттен шықтым да мешітке жол тарттым. Алматыдағы қазіргі еңселі орталық мешіттің орнында көнелеу ескі мешіт болатын. Соған бардым. Жұма намазға адамдар жиналып отыр екен. Бір-екі минуттай мешіт ауласын көзбен шолып шықтым. Ақжан ағамыз көрінбеді. Ішке кірдім де сол кездегі қази Байсенбаев Жахиямен амандастым. Екеуміз аз-мұз сөйлестік. Өзім есік жаққа қарап қоямын. Ахаң қашан келер екен деп күтіп отырмын.
– Қази Бейсенбаев Жахиямен бұрыннан таныстығыңыз бар ма еді?
– Ол кезде Орта Азияда бір дін орталығы болды. Орталығы – Ташкентте. Оған бес республика кіреді: Қазақстан, Қырғызстан, Тәжікстан, Түркіменстан және Өзбекстан. Күллі республиканың діни мәселесін Ташкентте отырған муфти қарайды. Әр республикада бір-бірден дін өкілі бар. Оларды қази дейді. Мен Мұсылман діні бөлімін басқарғандықтан, Қазақстанның қазиы Жахия Бейсенбаевпен жақсы таныспын. Діни мәселеде тікелей бірге жұмыс істейміз. Ол кезде қажылыққа күллі республика бойынша бір-ақ адам жібереміз. Сондай мәселелерде бірге жұмыс істеп жүрген адамымыз.
Қази екеуміз ананы-мынаны сөз қылып отырған кезде, біраз уақыттан соң, қарапайым киінген Ақжан Машанов ағамыз кіріп келді. Бізбен амандасты да, намаз оқуға барып отыра қалды. Намаз бітті, уағыз айтылды, бата қылып бәрі тарқады. Мен Ақжан ағамызды күтіп отырмын.
– Ақжан Машанов сізді танитын ба еді? Қандай қызмет атқарып жүргеніңізді білетін болар?
– Әрине, сырттай біліспіз ғой. Ағама барып амандасып, өзімнің кім екенімді қысқа таныстырдым. Ақжан ағамды қолтықтап далаға шығып жүре сөйлестік. Әңгімеміз аяқталмаған соң маған ол кісіні үйіне шығарып салуға тура келді.
Есік алдына таяп қоштаспақ болғанымда, мені шайға шақырды. Дастархан басында әңгімені аяқтадық.
Мен Ақжан ағаға: «Сізді: «Коммунист болғанмен, атеист емес. Намаз оқып, діни ғұрыптарды ұстанады» деп жазғыруда. Шыныңызды айтыңызшы, мешітке сол үшін барып жүрсіз бе? Жоқ, әлде басқа да бір шаруаңыз бар ма?», – деп сұрақты төтесінен қойдым. Ғұлама ойланбастан: «Мен Әл-Фарабиді өзіме ұстаз санаймын. «Әлемнің Екінші ұстазы»: «Бір жаратушының бары хақ» деген. Оған қалай сенбейін. Жұма намаздан қалмайтыным да шын, діни жол-жоралғылар мен дәстүрлерді де қалт жібермей орындайтынымды ешкімнен жасырмаймын», – деді жайбарақат. Мен болсам, сыпайылық көрсетіп: «Ақа, мен сізді үркітіп-қорқытуға келген жоқпын. Мүмкіндігін тауып, Сізге қол ұшын беруге, шенеуніктердің қаһарынан арашалауға келдім. Оны қалай істемексің? деп сұрамай-ақ қойыңыз. Арық сөйлеп, семіз шығайын. Алдымен сөзімде тұрып, айтқанымды кейінірек баяндармын, – дедім де үйден шығып кеттім.
Ақаң болса, маған риза кейіппен қала берді.
Жұмысқа келсем, Камал ағай бір шаруамен шығып кеткен екен. Кабинетіне кірдім де ойланып, Ақаңды өтірік айтсам да ебін тауып ақтаудың жолын іздестіре бастадым. Кенет көз алдыма әр жұма сайын мешітке барғанымда Ақжан ағамыздың сонда жүретінін елестеттім. «Ойды ой жетелейді» демекші, осыдан адам сенетін себеп іздеп тапқым келді. Ақыры таптым да. Отыра қалып партияның Орталық Комитеті Үгіт және насихат бөлімінің атына мына мазмұндағы анықтама жаздым: «Ақжан Машановтың үстінен түскен арызды тікелей мешітке барып тексердім. Өзі де айт намазға келіпті, сөйлесе келгенімде, ол кісі өзінің мұнда жиі келетінін былайша түсіндірді: «Қарағым, Көпбосын, менің Қазақстанда бірінші фарабитанушы екенімнен хабардар боларсың. Оны шетелдердегі көп ұлт «біздікі» деп иемденіп жүргенде, республикаға, өзіміздің қазақ жеріне алғаш алып келген мен емес пе ем? Ғылым, іздену деген бір күн я бір жылда біткен бе? Ғұлама жөніндегі бірінші кітабымнан кейін тағы бірнеше мақалалар мен кітаптар жаздым. «Екінші Ұстаздың» еңбектерінің (трактаттарының) жарық көруіне атсалысып келемін. Осы себептен ел ішінде көпті көрген қариялар арасында Әл-Фараби туралы мәліметтер бар ма екен, соны жинауға кеп жүрмін», – деп жауап берді. Намаз оқып, діни әдет-ғұрыптарды ұстануы жалған екен, жазылған арыз негізсіз».
– Бұл анықтамаға сіздің тікелей бастығыңыз сенді ме? Орталық Комитеттегілер не деді?
– Ертеңіне анықтаманы Камал Құлымбетұлына оқып бердім. Ол кісі адамгершілігі үлкен, байсалды, мейлінше қарапайым, қысылып-қымтылғандарға жаны ашығыш, тағылымы мол жан болатын. Салған жерден: «Істің бұлай аяқталғаны дұрыс болды. Ақаңның да құдайы бар екен. Оның жанын жаралап, партиядан шығартып, қызметінен босатқанда не табар едік?
Енді анықтаманы машинкаға бастырып, бүгінгі датаны, өз қолыңды қой. Мен қатынас хат жазайын, соны Орталық Комитетке, поштаға салмай-ақ, өз қолыңмен апарып бер», – деді. Айтқанын істедім.
Үгіт және насихат бөліміндегі идеологтар анықтаманы оқып көрді де, ләм-мим деп артық сөз айтпады. Маған тапсырманы жедел орындағаным үшін алғыс айтқан болды…
– Бұл оқиғадан соң Ақжан Машановпен кездестіңіздер ме?
– Әрине. Ақаң кездескен сайын қолымды алып, кеудесін кеудеме тигізіп, ерекше жылылықпен құшағына қысатын.
Менің көңіліме медеу болатыны – «өтірік» айтсам да ол кісіні бәле-жаладан құтқарып, інілік борышымды адал атқарғаным. Мақтанарлық тағы бір ісім – бұл ғұлама ағамыздың 100 жылдық мерейтойын ЮНЕСКО тарапынан атап өткен мерекесінің қарсаңында профессор Шамшиден Әбдіраманның басшылығымен Қ.И.Сәтбаев атындағы Қазақ Ұлттық техникалық университетінде дайындалып, жарық көрген орыс тіліндегі Ақжан Машанұлының «Аль-Фараби и современная наука» монографиясына редакторлық еткенім, аударғаным және Ақаң туралы шыққан деректі фильмге сұхбат бергенім.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен Қ.ҚОЙБАҒАРОВА.