ДІНИ РАДИКАЛДАР ЖӘНЕ ИМАМ УАҒЫЗЫ
Ершат ОҢҒАРОВ,
ҚМДБ Ғұламалар Кеңесінің
хатшысы, теолог, PhD докторы
Кезінде «Кейбір өңірлерде тамырын тереңге жайып үлгерген діни ағымдар, соның ішінде, салафизмді ұстанушылардың саны Қазақстанда 15 мың адамға жетті. Олармен Дін істері комитетіне қарасты теолог-мамандар, облыстардағы дін істері жөніндегі басқармалар және мүфтияттың мамандары қызу жұмыстар жүргізіп жатыр», – деген болатын Дін істері комитетінің төрағасы Ғ.Шойкин.
Діннің радикалды бағытына тез ойысып кете баратын жастардың бұл мінезі қайдан пайда болды және соңғы уақытта түрлі пікір тудырып бастаған «уағызды өзге тілде де айту» мәселесі қазақы діни дүниетанымымызға қалай әсер етеді деген сауал төңірегінде сарапшы мамандардың жекелеген пікірін беруді жөн санадық.
– Қазақстандағы бүгінгі діни ахуалдың жай-күйін қалай бағалауға болады?
– Бір сөзбен айтар болсақ, Қазақстандағы бүгінгі діни ахуал алаңдатарлық жағдайда дер едім. Өйткені, Ақтөбеде, Алматыда болған оқиғалар Ислам дінінің төңірегінде кереғар пікірлер туғызды. Бүгінде сол қанды оқиғалардың себепкерлерінің барлығы радикалды, сәләфилік-уахабилік ағымдардың өкілі екендігі анықталып отыр. Дәл осы теріс ағым өкілдері Исламға қара күйе жақты. Елдің Ислам мен Қазақстандағы мешіттерге деген сеніміне селкеу түсірді. Алайда, шын Ислам, ҚМДБ-ның жұмысы жайлы көзіқарақты жұрт біледі және оның тек жалпыадамзаттық құндылықтарды насихаттайтынынан хабардар деп ойлаймын.
Жоғарыда айтып кеткен уақиғалар елдегі діни ахуалдың тұрақтылығына нұқсан келтіргендіктен, әлбетте, мемлекет тарапынан нақты шаралар қолдануы керек.
– Жастардың діни уағыз-насихаттарды талдап-таразыламай, кез келгенге құлақ асуы, әсіресе, радикалды ағым өкілінің айтқанына еріп кетуі – біздегі діни насихаттың кемдігі ме, болмаса оның басқа да себептері бар ма?
– Діни насихаттың кемдігі емес, діни білімнің таяздығынан. Бұл – бірінші фактор. Екінші фактор – діни радикалды идеологияның жастар арасында көп таралуы. Үшіншіден, отбасы институтының әлсіздігі. Мешіттердің есігі жас-кәріге бірдей ашық. Имамдарымыз діни насихат жасап жүр. Дінге қатысты қандайда бір сұрақ туындаса кез келген жан кез келген мешітке барып, сауалына жауап алуына әбден болады. Алайда, дінге бет бұрған балалары қай бағытты ұстанып жатыр, діни тәлімді дұрыс дереккөздерден алып жүр ме деген мәселе ата-ананы да алаңдатуы тиіс. Ата-ана дәстүрлі Исламның құндылықтарын жеткілікті деңгейде білмегеннен кейін балаларға дұрыс бағыт көрсете алмауы мүмкін. Сондықтан дін тазалығы үшін күресте тек қана ҚМДБ емес, ата-аналар, отбасы институттары да жақсы жұмыс істеуі керек. Ол үшін әуелі ата-ана діни сауатты болуға ұмтылса екен деген тілек бар. Діни сауатты ата-ана ғана баласына дұрыс жол көрсете алады. Ол үшін мешіт барлық жағдайды жасап отыр. ҚМДБ-ның әр мешітінде Сауат ашу курстары бар. Бізде мешіттерде және тиісті орындарда діни уағыз-насихат жасалып жатыр. Мысалы, жұма уағызында, кешкі намаздарда діни тәлім жүріп жатыр. Имамдар уағыз айту үшін көше кезіп, базар аралап кетіп қала алмайды ғой. Өйткені, зайырлы мемлекет ретінде арнайы заң бар. Діни уағыз-насихат, діни тәлім, тек діни бірлестіктің аумағында ғана жүруі керек. Ол 2011 жылы қабылданған «Діни қызмет және діни бірлестіктер» туралы Заңда жазылған. Яғни діни уағыз-насихат тек мешіттің төңірегінде, діни рәсім өткізетін орындарда, мәселен, жаназа намазын шығару кезінде жүруі керек. Мешіттен тыс, көшеде кетіп бара жатқан адамға діни тәлімді тықпалауға имамның, не діни қызметкердің заң бойынша құқығы жоқ. Мешіттің аумағында жүргізілетін болғандықтан, уағыздың да шеңбері шектеулі. Мешіт өзіне міндеттелген және өзінің құзіреті бар жұмысты істеп жатыр. Оны қоғам біледі. Діни радикализм мәселесіне душар болғандардың ішінде мешіттің тәлімін тыңдап, имамнан дәріс алып жүргендер жоқ. Олар мешітке тек қана жұма намазына келіп, діни тәлімді сырттан, жасырын топтардан, бүркеме атпен жасырынған шейхсымақтардан ғаламтор арқылы алғандар.
Ғаламтор арқылы діни-рухани мағлұматтар таратуда да мешіт қол қусырып қарап отырған жоқ. Діни басқарма жиырма сайт ашты. www.muftuyat.kz сайты, одан өзге республикалық салалық: www.azan.kz, www.muslim.kz, www.ummet.kz деген сияқты сайттар бар. Ол аз десеңіз, әр аймақтың, облыстың өз сайттары бар. Ақпараттық технология дамыған заманда ақпараттық кеңістікті бос қалдырмау керек. Мүфтият ғаламтор қолданушыларына дәстүрлі Исламның тағылымын, дұрыс мәліметті, ресми сайттардан алуына мүмкіндік жасап отыр. Бұл жерде мешітті, имамды кінәлау әсте дұрыс емес.
– Сирияға кеткендердің, радикалды діни ағымға бет бұрғандардың көбі әлеуметтік желі арқылы уағыздар тыңдайды екен. Сіздерде әлеуметтік желімен байланыс мәселесі қандай?
– Әлеуметтік желімен байланыс өте тығыз. Әр әлеуметтік желіде өз парақшаларымыз бар. Керек десеңіз, әр мешіт жеке парақша ашқан. ВК-дан да, Фейсбуктан да, Инстаграмнан да мешіт өкілдерін таба аласыз. Әлеуметтік желі аумағын бос қалдырған жоқпыз. Парақшаларымыз белсенді жұмыс істеп жатыр. Имамдарымыздың да жеке аккаунты бар. Діни қызметкерлер, әсіресе Фейсбук әлеуметтік желісінде өте белсенді.
– Діни уағыздарды орыс тілінде де айту мәселесі көтерілгенін, оның қоғамда кереғар пікірлер тудырғанынан хабардар боларсыз. Бұл туралы пікіріңіз қандай?
– Құран-Кәрім мағынасы – әлемде екі жүзден аса тілге аударылған. Қазақстан Мұсылмандары діни басқармасы республика деңгейінде қазақ тілінде іс жүргізіп, мемлекеттік тілде сөйлеп отырған бірден-бір мекеме. Алайда, басқа ұлттар көп шоғырланған елді мекендердегі орыстілді жамағатты мешіттер бар. Атап айтсақ, Шейх Кунтақажы мешіті. Бұл мешітке келушілердің 95 пайызы ингуш, татар, шешен, тәжік ұлтының өкілдері. Бас муфтидің осы мешітке берген арнайы рұқсаты бойынша отыз минуттік жұма уағызының жиырма минуты мемлекеттік тілде, он минуты орыс тілінде айтылады. Мешіт орналасқан жердің этносаралық ерекшелігін ескере отырып, осындай қадамдарға бардық. Дәл осы жағдай Алматыда да бар. Вайнах мешіті – шешен ұлтының өкілдері шоғырланған аймақта орналасқан. Ол жерде де тура осындай жағдай. Уағыздың жиырма минуты қазақша, он минуттық қорытындысы орыс тілінде айтылуына рұқсат етілген. Оған қоса, қазақ тілін мүлде түсінбейтін қазақтар да жеткілікті. Жан дүниесі қиналып, діни мәселе көкейін кесіп, мешіттен рухани тірек іздеп келген, қазақ тілін мүлдем түсінбейтін жандарға орыс тілінде түсіндіру бүгінгі күннің талабы деп есептеймін. Әсіресе, ақида мәселелерін жетік түсіндіру маңызды болып отыр. Өйткені, елді шатастырып жүрген жат ағымдар насихатын орыс тілінде тарқатады. «Сен қазақ тілінде сөйлемейсің, біз саған дінді түсіндірмейміз» деу дін қызметкеріне жараса ма?
– Кеше ғана діни экстремизм мен терроризмге қарсы дөңгелек үстелде мешіт тарапынан қандай да бір ұсыныс-талаптар болды ма?
– Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне, экстремизмге және терроризмге қатысты іс-қимыл мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу жөніндегі жұмыс тобы жұмысын жүргізіп жатыр. Ол жерде көптеген заңнамалар бар. Нақты бір өзгерістер қабылданды деп дәл қазір айтуға болмайды. Толықтырулар мен өзгертулердің кейбірі қабылданса, кейбірі әлі талқылану үстінде. Ал Қазақстан Мұсылмандары діни басқармасы тарапынан қандай нақты ұсыныстар түсті десеңіз, оған жауап беруге болады.
Атап айтқанда, «Туристік қызмет туралы» 2001 жылғы 13 маусымында жарияланған ҚР заңында «діни туризм» деген ұғым пайдаланылған. Біз оған «қажылық» және «умра» деп жекелей түсінік бердік.
«Діни салттарды жолдау» емес, «діни рәсімдерді өтеу» деген сөзді қолдануды ұсындық.
2011 жылғы 11 қазанда «Діни қызмет және діни бірлестіктер» туралы Заң қабылданған. Сол заңнамада «Діни әдебиетті, діни мазмұндағы ақпараттық материалдарды дайындауға, шығаруға және таратуға дінтану сараптамасының оң қорытындысын алуы тиіс» делінген. Біз оны «дінтану және діни сараптаманың оң қорытындысын алу керек» деп өзгертуді ұсындық. Себебі, тек дінтану сараптамасы жасалса, мемлекеттік, конституциялық құрылымға қарсы шығатын үндеулер болмаса да, діни таным тұрғысынан, діндер ішінде алауыздық тудыруы мүмкін мәтіндер рұқсат алып кетуі мүмкін. Соны анықтайтын діни сараптаманы қосуды ұсындық.
Сонымен қатар, шетелге теологиялық білім алуға баратын Қазақстан азаматтарын Республикалық діни бірлестіктің, яғни Қазақстан Мұсылмандары діни басқармасының келісімі бойынша жіберуді ұсындық.
– Салафизмге тыйым салуға қатысты ештеңе айтпадыңыздар ма?
– Жоғарыда аталған заңнама жобасы экстремизмге және терроризмге қатысты іс-қимылды реттеуге арналған. Заң мәтінінде ағымға тыйым салынбайды. Тыйым салатын Сот шешімі.
Әңгімелескен
Қарагөз СІМӘДІЛ.