ТІЛ ӘЛЕМІНДЕ ТІРШІЛІК КЕШКЕН БІРЕГЕЙ ТҰЛҒА
Қазақ тіл білімінің көрнекті өкілі, белгілі түркітанушы ғалым, Ұлттық ғылым академиясының академигі Әбдуәли Туғанбайұлы Қайдар есімі қазақ жұртшылығына ғана емес, жалпы түркі дүниесіне ежелден етене жақындығымен қымбат. Саналы ғұмырының жарты ғасырдан астам уақытын тіл білімі саласына арнаған заңғар тұлғаның туғанына биыл 100 жыл толып отыр.
Ана тіліміздің абызы атанған академик ағамыздың жарқын бейнесін жадымызда жаңғыртып, ғылыми шығармашылығы хақында аз-кем ой қозғауымыздың тағы бір себебі – алдағы жылы екінші дүниежүзілік соғыстың аяқталғанына 80 жыл болмақ. Қайраткер ғалымның мерейтойы тұсында Жеңіс мерекесінің ойға қатар оралуы бекер емес, әрине. Әбдуәли Туғанбайұлы 1942 жылдың мамырында қазақ орта мектебінің 9-сыныбын және он айлық педагогика курсын бітірісімен 17 жасқа толар-толмастан өз еркімен майданға аттанады. Жиырма жасында жауынгерлік ерлігі үшін орденімен марапатталады. Бұл туралы ол өзінің бір сұхбатында: «Калинин майданында «Марс» деген операция жүріп жатқан болатын. Сол шайқаста бір рет жараландым, бір рет контузия алдым. Соңғы жарақат алуыма байланысты айтатыным, екі жаққа да бейтарап алаңқайда немістердің бір пулеметі жатыр еді. «Соны кім алып келеді?» деген бұйрық түсті жоғарыдан. Жанымда бір орыс жігіті бар, «Біз алып келейік», – дедім. Еңбектеп барып, пулеметті екі дискісімен алып келдік. Сол үшін III дәрежелі «Даңқ» орденімен марапаттады», – дейді. Одан кейін Ленинградты блокададан босатуға атсалысқан. Жданов атындағы Әскери-инженерлік училищеде білім алып, офицер ретінде Беларусь майданына қатысқан. Қайтпас қайсар ерлігі үшін I және II дәрежелі Отан соғысы ордендерімен (1944), екі рет Қызыл Жұлдыз (1945) орденімен және «Жеңіс үшін» медалімен марапатталған.
Әбдуәли Туғанбайұлы екінші дүниежүзілік соғыстан туған жерге аман-есен оралып, ғылым көгінде де жасындай жарқырап көзге түскен бірден-бір қазақ еді. Соғысқа қатысқан майдангерлердің ішінде КСРО Ғылым академиясының академигі атанған тұлғалар аз болмауы мүмкін, ал Қазақстан Ғылым академиясынан ондай биікке өзінің таза еңбегінің арқасында қол жеткізген бір ғана майдангерді білеміз. Ол – осы Әбдуәли ағамыз. Ұстаздың мерейтойы тұсында біз оның осындай өмір жолындағы қайраткерлік келбеті, бойындағы адами қасиеттері, ғылымдағы жетістіктері туралы кейінгі толқынға ұдайы айтып отырудан жалықпауымыз керек. Аяулы сезіміміз бен ыстық лебізімізді асылдарымыздан аяп қалуға хақымыз жоқ.
Соғыс аяқталғаннан кейін Ә.Қайдар Қазақ мемлекеттік университетін, кейін Қазақ КСР Ғылым академиясы жанындағы аспирантураны «ұйғыр тілі» мамандығы бойынша ойдағыдай тамамдады. Одан кейін ғалымның ғылымдағы бүкіл ғұмыры Қазақстан Республикасы Ұлттық ғылым академиясының қабырғасында өтті, ол ғылыми өсудің барлық кезеңінен – аспиранттан бастап академикке дейінгі, кіші ғылыми қызметкерден Ғылым академиясының директорына дейінгі мехнаты мол соқпақтан сүрінбей өтті. Ғалымның жалпы түркологияға, қазақ тіл біліміне және ұйғыртануға қосқан орасан зор үлесі лингвистикалық, теориялық өзекті, практикалық маңызды мәселелер бойынша зерттеулерді ұсынған 700-ден астам еңбекте (жалпы көлемі – 1000 б.т. астам) бағаланады. Олардың қатарында жеке ғылыми монографиялар, жинақтар, сөздіктер, университеттер мен мектептерге арналған оқулықтар түрінде жарияланған 52 ірі зерттеу бар. Академик Ә.Қайдардың еңбектерін талдау ғалымның ғылыми ізденістерінің кең ауқымын, тіл ғылымы саласына қосқан үлесін аңғартады. Атап айтар болсақ, лексикология, диалектология, этнолингвистика, тіл құрылымы, түркология және алтайтану, тіл тарихы, тіл саясаты, қазақ тілі пәнінен мектеп оқулықтарын дайындау, сонымен қатар этимология, ономастика, терминология, семасиология, фразеология және тіл ғылымының басқа да үлкенді-кішілі салалары мен ішкі мәселелерін қамтитын еңбектері баршаға бағалы һәм баға жетпес байлық саналады. Ғалымның еңбектерімен жас лингвистердің бірнеше ұрпағы өсіп жетілді, мыңдаған студенттер мен мектеп оқушылары тіл туралы заңдылықтарды меңгеріп, ғылыми ой-өрісін кеңейтті. Ғалымның айналысқан салаларының тізбесіне көз жүгірте отырып, адам баласы бойындағы қасиет білімі мен білігінен, ұстанымы мен дағдысынан ерекшеленіп тұратынын, аға ұрпақтың рухани қорын жас ұрпақтың санасына сіңдіре білу әрекетімен бағаланатынын пайымдайсыз.
Қазіргі лингвистика үшін Ә.Қайдардың «Тіл – мәдениеттің айнасы» деген ойы өзекті болып қала береді. Мұнда адамды қоршаған орта мен айналамызда болып жатқан түрлі күрделі де маңызды жағдайлар ғана емес, сонымен бірге халықтың әлеуметтік өзін-өзі тануы, менталитеті, ұлттық сипаты, өмір салты, әдет-ғұрпы, салт-санасы, дәстүр-дағдысы да айқын көрініс табады. Әлемге ұлттық тілдің көзімен үңілу үрдісі осылай қалыптасады.
Әбдуәли Туғанбайұлының лингвистика, этнография, фольклористика, археология және мәдениеттану ғылымдарының тығыз үйлесімде, өзара жақын жымдаса тіршілік кеше алатынына негізделген құнды еңбектерінің өзі – бір төбе. Бұған автордың мынадай ірі еңбектері дәлел: «Қазіргі ұйғыр тіліндегі жұп сөздер» (1958), «Ұйғырша-орысша сөздік» (1961), «Қазақ тілінің қысқаша этимологиялық сөздігі» (1966. авторлардың бірі), «Қазіргі ұйғыр әдеби тілінің дамуы» (1969), «Қазақша-орысша бір буынды түбірлер сөздігі» (1986), «Қаңлы: тарихи шежіре» (2003), «Халық даналығы» (2004), «Қазақ тіліндегі қос сөздер: зерттеу және сөздік» (2013), «Ғылымдағы ғұмыр» (2014), «Қазақ тіліндегі еліктеуіш» (2014), «Сөз төркіні, тіл сыры» (2014) т.б. Автор мұнда тарихи және қазіргі тілдік фактілерді этностың рухани мәдениеті призмасы арқылы қарастырып, тіл – мәдениеттің қазынасы, қоймасы, қорғаны екенін дәйекті түрде дәлелдейді. Ол: «Мәдени құндылықтар сөздікте, грамматикада, идиомаларда, мақал-мәтелдерде, нақыл сөздерде, фольклорда, көркем әдебиетте және ғылыми әдебиетте, жазбаша және ауызша сөйлеу формаларында сақталады», – дейді. «Тіл –мәдениетті ұрпақтан-ұрпаққа жеткізуші күш», – деп таниды.
Оның ғылыми ізденісінің ауқымы сан алуандығымен сүйсінтеді. Ғалымның теориялық ұстанымы тілді халықтың рухымен ұштастыра қарастыруымен қымбат. Шығармаларында халықтың тілі олардың ойлау жүйесімен қатар қамтылады. Ойлы оқырманға тілдің қуаты адамзаттың рухани дамуымен тығыз астасып жатқанын жеткізеді. «Қай халықтың да мәдениеті тіл құрылымынан көрініс табады», – деген пайымды алға тартады. «Халықтың рухын концептуалды түсіну табиғи тіл арқылы ғана жүзеге асады, өйткені ол (тіл) – ата-бабамыздан мұра болып келе жатқан мәдениеттің құрамдас бөлігі, халықтың психологиясын бойына сіңіретін негізгі құрал, демек, тіл сөйлеушілердің мәдени және ұлттық менталитетін көрсете алады», – дегенді санаға сіңдіреді.
Қазақ этнолингвистикасының негізін салушы академик Ә.Қайдар өз еңбектерінде тілдің танымдық мүмкіндіктерін пайдаланып, қазақ этносының ұлттық психологиясының, тарихының, мәдениетінің рухани болмысын, дүниетанымы мен көзқарасының ерекшеліктерін айшықтап көрсетеді. Ғалым шығармаларындағы мақал-мәтелдер, нақыл сөздер, өрнектер ұлттық салт-дәстүр мен әдет-ғұрыпты, күнделікті мінез-құлық үлгілерін, ұлттық болмыс бояуын және ақыл-ойды бағалай білу, туған жерге деген сүйіспеншілік, тарихты, мәдениетті сүю, мақтаныш тұту сияқты жалпыадамзаттық құндылықтарды әспеттейді.
Қазақ халқының түп-тамырына, ұлттық менталитетіне қатысты көптеген сауалдарға жауап ретінде ғалымның «Қазақ қандай халық?» (2008) деген ұлы шығармасы дүниеге келді. «Қазақтар: ана тілі әлемінде» 3 томдық этнолингвистикалық зерттеуінде семантикасы этностың өмір сүруін, оның мәдени келбетін, ділін көрсететін бірнеше мың тілдік бірлік жинақталып, талданған («Адам» 1 том., «Қоғам» 2 том, «Табиғат» 3 том (2009–2013) еді. Бұл еңбек ғылыми ортаны қызықтырып, тәрбиелік мәнімен тәнті етті. Мұнда тілдік бірліктердің этнолингвистикалық мәні қазақ тұрмысы, материалдық және рухани мәдениеті негізінде табиғат пен қоғам сипаттарын, өмірдің сан алуан құбылыстарын бейнелі және дерексіз түсіну негізінде ашып көрсетеді. Түрлі-түсті, бейнелі және идиоматикалық-фразеологиялық материалда тарихи, этнографиялық, әлеуметтік, тұрмыстық, алғашқы ұлттық фактілер, көшпелі халықтың ертедегі әдет-ғұрып, салт-дәстүрінен хабар беретін түрлі мәліметтер, сондай-ақ дүниені және қоршаған ортаны шынайы қалпында танып-білудің өзіндік техникасы мен әдістері қамтылған.
Бұл шығармалар – адамның рухани дүниесін бейнелейтін, тарих, этнография, ұлттық психология туралы мағлұматтарды сақтайтын мәдени мұра іспетті асыл қазына. Еңбектің маңызы туралы автордың өзі «Ғылымдағы ғұмыр» (2000) кітабында былай деп жазады: «Мен А.С.Пушкин сияқты: «Мен өзіме қолмен жасалмаған ескерткіш қойдым…» деп мақтанышпен айта алмаймын. Жоқ. Қайтыс болғаннан кейінгі атақ-даңқым туралы өзімді алдай алмаймын.
Бірақ мен бір нәрсеге сенімдімін. «Қазақтар: ана тілі әлемінде» атты еңбегім, Алла өмірімді ұзартып, оны аяқтауға мүмкіндік берсе, менің рухани мәдениетімнің ескерткіші болары сөзсіз». Академик Ә.Қайдар қазақ және басқа да түркі тілдерінің моңғол, корей, жапон тілдерімен байланысын зерттеуге бағытталған алтаистика саласына тіл мамандарын дайындауға көп тер төкті әрі осы бағыттағы зерттеу жұмыстарымен танымалдығы артты. Ғалымның алтайтану саласындағы зерттеулері, негізінен моңғол тілдерінің түркі тілдер тобымен байланысын, олардың генетикалық және тарихи сабақтастығын анықтауға арналған. Мысалы, Ә.Қайдардың ғылыми жетекшілігімен Базылхан Бұхатұлы қазақ және моңғол тілдерінің өзара байланысын, ал Еркөл Әзірбаев қазақ және басқа түркі тілдерінің жапон, тунгус-манчжур тілдерімен байланысын зерттеумен айналысты. Бүгінде ғалымның бастап кеткен сондай іргелі істері, теориялық ғылыми ұстанымдары мен нәтижелері тіл ғылымы дамуына оң ықпалын тигізіп жатқанына марқаямыз.
Ғылыми ойлардың дамуы мен жүзеге асуы, тіл білімінің дәстүрлі салалары шеңберінің кеңеюі, тіл, мәдениет, этнос арасындағы байланыс мәселелері қарастырылатын жаңа пәнаралық бағыттарды негіздеу педагогикалық қызметтің іргетасы болып есептеледі. Өз ісіне шексіз берілген, шын мәніндегі, таза ғалым дегенде, көз алдымызға, алдымен, Ә.Қайдардың бейнесі тұрақтайды. Оның тұлғалық әдептілігі және тіл құдіретін танып-білуге құштар жандардың бәрін өзіне магниттей тартып тұратын шынайы болмысы ұстаз деген ұлағатты атқа әбден сай еді. Ол ғылымдағы сабақтастықты өте жоғары бағалады. Ұстазға деген құрметтің аса бір әдемі үлгісін, мен осы кісіден көріп, сүйсіндім. Өзінен бұрынғы ғалымдар туралы әңгімелері тыңдаушы жүрегін сағыныш сазындай елжірететін. Ойы байламды, сөзі орнықты кісі еді. Баяндау қисыны қиғаш кетіп қалмайтын. Көпті әсерлі әңгімесімен тез арада баурап әкететін қасиеті ғалымды өз ортасына аса қадірлі, сыйлы етті.
Әбдуәли Туғанбайұлы дәрістерінде ана тіліміздің байлығын, сұлулығын ұлықтады. Оның сабағына қатысқан жанның кеудесі қазынаға толып, қазақ тілінің қасиетіне қанып шығатын. Сол үшін де жұртшылық Ә.Қайдардың тіл жанашыры, қоғам қайраткері, нағыз азамат ретіндегі қалыбын, Қазақстанның тіл саясатын қалыптастырудағы, қазақ тіліне мемлекеттік тіл мәртебесін берудегі ұшан-теңіз еңбегін өте жоғары бағалайды. Осы орайда оның ғылыми шығармашылығының бастауында қай кезде де қазақ тілінің бүгіні мен ертеңі тұрғанын айта кеткен лазым. Ә.Қайдардың бірқатар еңбектері қазақ терминологиясы мен ономастикасының өзекті мәселелері: терминжасамның теориялық негіздері мен қағидаларын танытуға арналған. Бұл бағыттағы еңбектер, әсіресе жас тәуелсіз мемлекетіміздің қалыптасу кезеңінде, терминология жасау тұсында және де қалалардың, көшелердің т.б бұрынғы атауларын өзгертуге мүмкіндіктер туа бастаған кезде көп пайдасын тигізді.
Еліміздің ғылыми, рухани, мәдени, саяси, қоғамдық өміріне қатысты белсенділік пен берік ұстаным Ә.Қайдарды қайраткер, зиялы тұлға, шыншыл ғалым ретінде танытты. Оның ғылыми жетекшілігімен 16 докторлық және 75 кандидаттық диссертация дайындалып, қорғалды. Оның шәкірттері Қазақстанның барлық жоғары оқу орындары мен ғылыми-зерттеу институттарында, сонымен қатар шетелдерде (Мәскеу, Уфа, Абакан, Нөкіс, Ташкент, Нальчик, Кемеров, Бішкек қалаларында, Қытай, Моңғолия сияқты т.б.елдерде) жұмыс істейді. Жемісті ғылыми, ғылыми-педагогикалық және қоғамдық қызметі үшін Қазақстан Республикасы Ұлттық ғылым академиясының академигі Әбдуәли Қайдар «Халықтар достығы», «Отан», Түркияның «Құрмет Нышаны» ордендерімен, 12 медальмен марапатталып, дипломдар алған. «Дарынды адам барлық жағынан да талантты» дегенге саятын сөз бар емес пе? Әбдуәли Туғанбайұлы, міне, сол қанатты қағидаға қай жағынан да лайық еді. Мандолинде ойнайтынын, сурет салатынын әріптестері жақсы білетін. Өмірі өнермен өрілгенде, бәлкім, кім біледі, атақты музыкант, я болмаса талантты суретші ретінде тарихта қалар ма еді.
Академик Ә.Т.Қайдар – бірнеше ғылыми мектептің негізін салушы, түркі әлеміне кең танылған белгілі ғалым, көрнекті қоғам қайраткері. Оның шығармашылық мұрасы – қазақ тіл білімі мен жалпы түркітану ғылымының дамуына ғана емес, қазақ халқының руханияты мен мәдениетіне қосылған баға жетпес үлес. Бірегей ғылыми ізденістерді дүниеге әкелген табанды еңбегімен ол – қоғам алдындағы қасиетті борышын адал атқарған аздың бірі.
Зейнеп БАЗАРБАЕВА,
ҰҒА академигі