ЖАҚЫН ОТЫРҒАНДА ҚҰРМЕТТІМ, АЛЫС ОТЫРҒАНДА НЕМКЕТТІМ…
Негізінен зиялыларда айтар ой бар, бірақ оны айтатын ауыз жоқ, оған қоса жігер жоқ, ұстаным жоқ, бағыт-бағдар айқын емес, бұлдыр. «Ұлттық идея» туралы демагогияға салынудың қаншалықты қажеттігі бар?.. Егер сол жоспардың басқасын былай қойғанда, ең негізгі – алғышарттары да жүзеге аспаса… «Парламентке өтіп, бірде-бір «депутаттық сауал» жолдамаған кісіні де көргенбіз!», – деген бір жазушы ағамыз.
Әлібек БАЙБОЛ
Бір таң қаларлығы бүгіндері: «Сайлауға түсіп жатқан үміткерлерді кім саралап, кім сұрыптап жатыр?» деген сұрақтың жауабын іштей ғана іздеуге дәрмені жететіндей көрінеді. Кандидаттардың ішінде Баян Есентаева, Жанар Дұғалова, Қайрат Нұртас деген есімдерді кезіктіргенде жер-әлем шыр айналып, соншалықты биік те паң көрінген Аспан жерге түскендей, Аспанды да таптауға болатындай күй кештік. Яғни қадір тұтатын дүние қалмағанын аңғарғандай болдық. Осы бір адамдардың соншалықты құрметке ие болып, депутаттыққа өтуінің бір себебі – танымалдылығында. Бүгінгі қазақ үшін кім қадірлі, кім сыйлы екенін бір сәтке болса да түсінгендей болдық. «Халық қалаулылары» болып ойшылдар емес, әнші-артистер сайланса, күніміз не болатынын көз алдымызға елестетудің өзі қиын. Бәріміз той-думан, ән-би, көңіл-күй патшалығына сапар шегіп, трансқа кіреміз де кетеміз. Бұл – құрдымның басы…
«Прайм Плазадағы» оқиғадан кейін Қайраттың ел алдындағы беделі түсіңкірегендей болды. Қолдайтын, қолпаштайтын, соның жағына шығатын аға қажет болды. Сол тұста Бибігүл Төлегенова: «О балада дауыс жоқ, ол әнші емес…», – дегенде, қазақ өнерінің мэтрі саналатын Асанәлі Әшімовтің өз әріптесінің ойын қолдай қоймағаны қатты өкінтті. Егер қажет деп тапсақ, жолын ашатын қазақтың талай талантты жастары бар. Әсіресе, театр саласында. Құрметті зиялылар… соларды көретін, байқайтын көз бар ма екен, бізде?! Құндылықтар ауысқан заманда жез – алтын, әк – алмасқа балануы түсінікті жайт. «Массон ложасының» өкілдері секілді Ақшаны құдірет тұтып, тамыр-танысты барынша тиімді пайдаланудың салқыны бізге де тигелі қашан?! Коррупция – барлық саланы жайлап, індет – обадай сұмдық тез тарауда. Балық басынан шіриді… Әр өтініш, әр ұсыныс ақшамен шешіледі.
Қазіргі шындық – реалды өмір осындай… Шортанбайдың күйінгенде айтқан мына бір сөзі ойымызға орала берді, орала берді…
Арам арсыз жан шықты,
Қайыры жоқ бай шықты.
Сауып ішер сүті жоқ,
Мініп көрер күші жоқ,
Ақша деген мал шықты.
Кедей-кепшік, жоқ-жітік не істейді… Бопты, қош, билік бұндай нәрсеге немкетті делік, ал зиялылар қайда қарап отыр? Неге солар қолдамайды? Неге солар көмектеспейді? Неге солар шығармайды? Неге солар жанашырлық танытпайды? «Рухани реанимацияда», «рухани комада» жатқан қазақ үшін барлық оқиға соншалықты салқын қабылданатын күйге жеттік. Камюдың «Бөгдесі»: «Бүгін шешем қайтыс болды… Немесе кеше өлді ме, білмеймін, есімде жоқ…» деп басталады. Қорқынышты емес пе?! Сонда біз де Бөгдеге айналғанбыз ба?! Орыстың қайбір басылымы: «Ресей өнерінің беткеұстар тұлғасы Алла Пугачева…» деп кекесінмен жазғаны есімізде. Ал біздің беткеұстарымыз кім? (!)
Осыдан екі-үш жыл бұрын өнерде жүрген бір ағамыз жас саясаткерді қатты мақтап, екеуі қосылып бір бастама көтерген-ді. Жиын-басқосуларда ұлт туралы сөз сөйлеп, ұлттық проблемалардың шешу жолдарын ұсынған еді. Қуандық. Біз де со кісілермен бірге болсақ деген ой келді… Бірақ… арада үш ай өтпестен-ақ бәрі қуғынға ұшырады. Ағамыз шетел асты, әлгі жас жігіт елде қалды. Сөйтсек, ақкөңіл, жанашыр өнерпазды біреулер белгілі бір мақсатта пайдаланбақ болған екен. Алдына салып алып, анаған бір, мынаған бір айдақтай берген. Бәрі жоспар екен ғой. Оны кейін білдік. Интеллигенция өкілі саяси ойынға шатылып, алданып қалғаны қабырғамызға батты, ызамызға тиді. Орны толмас өкініш пайда болды. Кез келген «игі бастама» финалы осылай аяқталатындай көрінді, бізге. Бір ағамыз талғамсыз көрерменнің кумиріне айналған әншіні қолдаса, екінші бірі құрбандыққа айналып кете берді. Бұл мысал зиялылар біртектіліктен айырылып қалды дегенді аңғартып үлгерді. Бұның арғы жағында әркім әр жаққа тартатын ауызбіршіліктің жоқтығымен қатар, бір-біріне, керек десеңіз өз-өзіне деген сенімнің жоғалуы жатыр.
Көшірме бағдарлама, көшірме ән, көшірме жоба, көшірме модель, көшірме, көшірме, көшірме… Қазақстандағы зияткерлік, интеллект, ой орталығы жұмысы байырқалауының кесірінен ең осал, ең нашар, ең сорақы дүниелер сорпа бетіне қалқып шықты. Және көп жағдайда бір бүйірі олқы соғып тұрған нәрселер «Ақиқат трибунасы» ретінде қабылданатын болды. Бір әнді шетелден көшіріп, оны еш қымсынбастан орындай салатыны өз алдына, кемшілігін бетіне басып жатса да мойындамайтын, «мені» (эго) асқынғаны соншалық, менменшілдіктің ең соңғы стадиясына дейін жеткен. Аузының дуасы жоқ, екіжүзді, өтірікші, талғамсыздар билік айтып, өзін ел болашағына қатты жаны ауыратын жандар сияқты ұстайтыны күлкі шақырады…
– Ринат Зайытов болмаса, бүгінгі қазақ өнері баяғыда-ақ құрып кетер еді, – деген сөзді ел арасында беделі бар деген кісінің аузынан естігенде не дерімізді білмей сасып қалдық…
– Ринат айтыскер ақын… Ал Поэзия деген мүлде бөлек нәрсе, аға…
– Оразәлі Досбосынов, Балғымбек Имашев, Айбек Қалиев, Жандарбек Бұлғақовтар Бұқар, Шернияз, Доспанбеттерден қалған тұяқтар.
– Дұрыс қой, енді. Бірақ Поэзия, өлең, ақын, поэтикалық әлем деген бөлек категория. Ол әдебиеттің үлкен бір саласы, бәйтеректің бұтағы, аға…
Ағамыз шынайы әдебиет не екенін, қандай қиындықпен жазылатынын білмейтінін байқатты. Дәл сол ағамыз Әбіш Кекілбаев дүниеден өткенде:
– Кім ол? «Қан мен терді» сол кісі жазбады ма?.. – деп сұраудан да ұялмады.
– Жоқ, «Абай жолының» авторы, – дедік біз қырсығып.
– Иә, иә! Дәл, өзі – деді, Ұлы бір жаңалық ашқан адамша риза боп.
– Эврика! Эврика! Эврика!
Осынау бір рухани қиын жағдайға тап болған ұлт өміріндегі зиялылардың ролі қаншалықты? Жасалатын амалдар қандай болу керек? Сұрақ көп…
Біртектілік жоқ деп ек қой, сөз басында. Соның жалғасы… Бүгінгі қазақ қоғамында адамның тұлға болып қалыптасу эволюциясы бұзылған. Яғни оның даму, өсу, жетілу, танылу, еңбек сіңіру секілді баспалдақтар атауымен жоқ. Бәрі аяқ астынан. Немесе біреу келе қалады, орынға отыра салады. Осылай, енді. Я бар тұлғаны, ел білетін зиялы еңбегін елемеу, ескерусіз қалдыру сияқты кері құбылыс басым. Ал ештеңе тындырып үлгермеген пысықтар интеллигент маскасын киіп алып, сайрауға бейім тұрады. Бәрін өздері ұйымдастырып, өз-өздерін жарнамалауға әбден төселіп алған-ды. Қазіргі қазақ шындығы – «Көксандықтың» бетін кім бермесе, сол – данышпан, сол – гений, сол – қаһарман, сол – зиялы… Саяси сөздікте: «Интеллигенция ұғымы XIX ғасырдың ортасында пайда болған. Бұл сыни көзқарастағы, рефлексияның жоғары дәрежесіндегі ойлау жүйесі ерекше дамыған, білімі мен тәжірибесі толысқан әлеуметтік топ» делінген. Шындық пен өтіріктің аражігі қаншалықты ажырағанын осыдан-ақ түсіне беруге болады.
2009-2011 жылдары аралығында қазақ баспасөзінде: «Зиялы қауым – зиянды қауым» деген кертартпа, сыни мақалалар көбейіп кеткен болатын. Бұндай мәселеге де біржақты келуге болмайтын шығар. Себебі, өзін зиялымыз деп таныстыратын «қой терісін жамылған қасқырлар» рухани панораманы бұзып, жаман бір ахуал қалыптастырғанын да баса айтуға тиіспіз. Ал «жаңылған жақ, сүрінген тұяқ» болса, оны эмоционалды-психологиялық жағдайға оп-оңай ысыра салғаннан гөрі, адами әлсіздікке балағанымыз жөн шығар-ау, осы. Негізінен, халық санасы өте таза келеді. Жаңа туған шақалақтікі секілді ғой. Не көрсе, не естісе, не айтса, соны тез қабылдайды және кейін жатталған нәстені жадынан өшіру қиынға соғады. Сол себептен, «Өтпелі кезеңнің» мінездеріне бой алдырмай, хақиқатын ғана, тұмсығымыз тірелетін ең түпкі мәнін ғана айтуға дағдыланайықшы дегіміз келеді…
Нобель сыйлығының лауреаты, әлемдегі ең қысқа әңгіме жазған канадалық жазушы Элис Монро «Нью-Йорк таймс» журналисінің:
– Өзге ел әдебиеті туралы… Әсіресе, Орта Азия мен мұсылман елдері әдебиеті жөнінде не ойлайсыз? – деген сұрағына қаламгер:
– Шынымды айтайын. Ол жердің жазушыларын оқыған жоқпын. Бұл бір. Ал екіншіден түркітілдес жазушыларға әдебиет керек емес. Бүйтіп айтуыма себеп бар. Ол жақта… бұны басылымдардан оқыдым. Әдебиет статусы жағынан ең соңғы орында екен. Ал осыдан кейін оларды қалайша сыйлауға болады. Билігін, жазушыларын… Олар өз идеалы үшін күресу деген сезімнен айырылғандай көрінеді. Нағыз зиялы – жазушы. Бұл – шындық! Сонда кез келген оқиғаға бей-жай қарап отыратын адамды қалайша зиялы деуге болады, айтыңызшы? – деген болатын.
Монроның бұлайша көсілуіне басты себеп – жазушы, жалпы өнер адамдарының элитарлық топтан ысырылып, екінші планға өтуінде. Мемлекет ойшылдық қабілетінен айырылған күннен бастап, ол өзінің дамуын, алға қарай ілгерілеуін тоқтатады. 2016 жылдың Нобель сыйлығының лауреаты, беларус жазушысы Светлана Алексиевичтің романдарында ұлтшыл-шовинист, басқарудың барлық тетіктерін пайдалануға әркез дайын тұратын орыс билігіне қарсы протест бар (мен шығарма сапасы туралы айтып тұрған жоқпын). Яғни күрес бар. Идея, ел мен жер, Отан, ұлт, адамзат игілігі үшін күрес бар. Ал өкінішке қарай, сол майданда біз – қазақтар оңбай жеңіліп жатқанымыз ұят нәрсе. Дәрменсіз күйге түсіп, тұяқ серпуге де күш таба алмай отырған жоқпыз ба?!
Әдебиетті ұлт тіршілігінен алыстату, жазушы мәртебесін төмендетуді біреулер қасақана жасауға ұмтылатынын көре отыра, тып-тыныш отырғанымыз ұрпақ алдында ұят. Абайды «коммунист» деп таныған жастардың уланған санасын серпілту міндеті басқа басқа емес, өнердің, оның ішінде, әдебиеттің тікелей міндеті емес пе?!
«Іштен шыққан жау жаман» дегендей, қазақ әдебиетінің негізін салған классиктерді түгендеп және оларды қаралау процесіне атсалысып жүрген де өзіміз ғой. Жансүгіров, Торайғыров, Мүсірепов, Мұқанов, Әуезов әруағына тиіскеніміз қаншалықты ақылға сыйымды?.. Абай мен Жамбылды аты-жөні жоқ сынап-мінеп, кінәрат іздегеніміз онсызда «Белгісіз бір қол» қоғам санасын қойыртпаққа айналдырып отырғанда, бұл кері құбылысқа тыйым салуымыз қажет. Керексіз кезде мінберге шығып Цицеронша көсемситін зиялыларымыздың бірде-біреуі ұлы тұлғаларды жақтап, сөзін сөйлеген жоқ. Айтылды, со жерде қалды. Бірді-екілі кісілер болмаса, топ боп ешкім жауап қатқан жоқ. Бұның өзі бүгінгі зиялыларда ортақ мүдде, ортақ ой, ортақ жоспардың жоқ екендігінің нышаны. Кейде белгілі бір тұлғаны руға немесе жүзге телу ауруының да белгі беріп қалатыны бар. Кейде зиялы болудың өзі зиянды ма деген ойға қаласың. Оның зияндылығы сонда – қолыңдағы билікті бұрыс бағытта пайдалансаң, азабын өзің емес, өңге – халық тартады. Ел сеніміне суарылған алмас қылышты қара тасқа ұрсаң, оның майысқан жүзін екінші рет қалпына келтіру қиынға соғады. Тіпті, бұ нәрсе мүмкін еместей көрінеді. Руханият, мәдениет, саясат, экономика, ғылым-білімнің, елдегі өзгерістер мен жаңа бет-бұрыстардың алдыңғы шебінде жүру түсінген адам үшін жауапкершілік атаулының ең ауыры. Жаратушы, ұлт, Отан, адамзат пен табиғат алдындағы жауапкершілік. Ал бүгіндері жауапсыздық біздің жауымызға айналғалы соншалық, уәдені оп-оңай бере саламыз. Биік-биік мінберден сөйленген сөздерді «сол айналаның құлағы» ғана естуге ниетті. Қалғандарында ниет жоқ… ештеңеге. Адам сөзінен мұншалықты жерінеміз деп кім ойлаған?! Сартр «Құсығындағы» кейіпкер секілдіміз. Көрген нәрсеге жүрегі лоблып, құсқысы келеді де тұрады…
Біздіңше, зиялы жанкешті жан. Камикадзе. Ол әркез құрбандыққа дайын тұрады. Ол өзгенің мүддесін өзінікінен жоғары қоя алады. Кейде өз-өзімізге: «Бүгіндері зиялы болу мода ма екен?» деген сауал қоятынымыз бар. «Алайда, бас көтеретін, бізді алға сүйрейтін, түнек ішінде шам жағатын, жол бастайтын серке, ел сүйетін ерке болу керек қой?..» дейміз өз ойымызға қарсы шығып.
Бірде бір ағамыздан:
– Интеллигент болу үшін не істеу керек? – дедім сыр суырып.
– Бермен жақындашы. Құлағыңа айтайын… Қайтесің, оны. Тып-тыныш жаныңды бағып жүре берсеңші…
Бұл ағамыз белсенді. Көп белсенділердің бірі. Жиын, мәдени шара, кездесу, дөңгелек үстел, басқосу, келелі кеңестен қалмайды. Құрметті қонақтардың қатарында, «ақ тізімінде» жүреді. Ол ағамыз бір жерге бара қалды дегеніңіз, аузы ақкөбік болып сөйледі дей беріңіз. Сөйлегенде «FAIRY» ішкен балаша көпіреді. Көбік-сөздің ішінен қайсысы рас, қайсысы өтірік екенін айыру қиынға түседі. Ең ғажабы – со кісінің сөзі өтеді және үлкен қызметте отыр.
– Аға! Осы: «Ұлт, ұлт…», – деп ұларша шулайсыздар… Ұлт өркендеп, өсу үшін не істемек керек?
– Көптің ішінде жүр. Артық ауыз сөз айтпа. Ешкімге қарсы шықпа. Билікті жамандама. Сөйт.
– Егер алашордашылар болмаса, біз қазақ ретінде құрып кетуіміз де мүмкін еді ғой. Мойындаңызшы.
– Рас, рас. Тарихты бір адамдай-ақ оқыдық қой. О кезең енді оралмайды. Сондықтан өткенді емес, қазіргіні айтайық. Ең бастысы бейбіт өмір сүріп отырмыз ғой. Құдайға шүкір, соғыс жоқ…
– Қателеспеңіз, нағыз соғыс, астыртын соғыс дәл қазір жүріп жатыр.
– Е, Дон Кихотым-ай! – деді де рахаттана бір күліп алды (ұлт туралы әңгімелер күлкі шақыратын дәрежеге жетіппіз. Оған жеткізген кім? Әрине, өзіміз, басқа ешкім емес).
Дәл осы тұстан әңгіме үзілді. А жоқ, үзілген жоқ екен ғой. Аузымыз қышып тұрған біз, тағы бір сөз қыстырып үлгеріппіз.
– Мен сізді Алаштың ұрпағы деп санамаймын. Сіз кеме отқа оранғанда, одан бірінші болып қашатын тышқансыз…
Әлгі ағамыз не дерін білмей артымыздан біразға дейін жүрді. Кейін жүрегін ұстады. Қалтасын ары ақтарып, бері ақтарып, дәрісін тапты-ау, әйтеуір. Шамасы, «давлениесі» көтерілсе керек. Бұ кісі кім екені, қайдан келгені, кім болып жұмыс істейтіні құпия болып қалсын, оқырман.
Біз Табиғаттағы Абсолют деген құбылысқа сенеміз. Яғни бар нәрсе толықтай жойылып кетпейді. Қазақ қоғамында шыныменде елі десе еңіреуге дайын, әркез жаны ауыратын, сайқалсымайтын, тек ақиқатын ғана айтатын азаматтардың барына сенемін. Қазір олар көлеңкеде жүр. Жағдай сондай. Ұлан-ғайыр Қазақстанның әр өңірінде, әр аймағында, әр қаласында, әр ауылында жүр. Дәл қазір олар аса қажет еместей көрінеді.
Басты кедергі – механизм. Болты дұрыс бұралмаған, гайкасы түсіп қалған, кей тұсы майланбаған, сықырлайды… Зиялы – қылыштың жүзі, найзаның ұшы, батырдың білегі, арыстанның жүрегі… Біздің ұғымымыздағы зиялы осындай. Ол әркез ел алдында жүреді. Жақсылықта да, жамандықта да, қуанышта да қайғыда да. Зиялының сөзі, іс-қимылы, өзін-өзі ұстауы да бөлекше болуға тиіс. Ол көп ешкімге ұқсай бермейді. Сонымен қатар, соншалықты қарапайым, соншалықты әділ, соншалықты бірбеткей. Бұл утопия емес, нағыз шындық. Қайбір жиында үлкен дөңгелек үстел басына зиялылар, қазақтың қаймақтары жиылды. Сөз басын Астанадан келген қонақ бастады. Бір кезде дипломатынан тізімін алып шығып оқи бастады. Аталған есімдердің ішінен лайықты делінген екі-үшеуін ғана кезіктірдік. Ал қалғандары ортақолдар. Со кезден бастап қонақтың талғамына күмәнмен қарай бастадық. Ең қызығы сол жиын түйінсіз қалғаны өз алдына, бірде-бір жібі түзу ұсыныс айтылмады. Мақтау, мадақтау, одан қалса өз жағдайын айту… Концептуалды дүниелер атауымен жоқ. Қонақтың:
– Кімде қандай ұсыныс бар? – деген сөзін кім қалай түсінгенін білмейміз, бірақ әр кәллада бір қиял дегендей, әркім әр нәрсені ойлап отырғандай әсерде болдық. О басқосуға жастар, болашақ жоспар, идеология, бәсекеге дайындық, оқудағы олқылықтар, журналистердің кез келген ақпаратқа қол жетімдігі, барлық саладағы демократиялық ұстанымдар жайы сөз бола ма деп барғанбыз. Алайда, үлкен үдеден ешкім шыға алмады. Көкейде: «Біз хаостың қай жағындамыз немесе қай жеріндеміз? Басында ма, ортасында ма, әлде соңында ма екенбіз?» деген сұрақ туды. Бұ сауалға жауап таба алмай дал болдық.
Біздіңше, зиялы деген ол белгілі бір топ. Саны да өте аз. Ол шешімтал кезде аянып қалмайды. Ұлтына қауіп төндіргендерді аямайды. Барынша арлы болуға тырысады. Өзгеге үлгі болып, жастарға жол көрсетеді. Оның өзіндік ойы, нық ұстанымы бар. Ол сергек әрі білімді. Шетелдегі барлық жаңалыққа құлағы түрік жүреді. Жақсы делінген дүниелерді енгізбес бұрын, жұрт талқысына салады. Егер оныңыз сіңісіп кетіп жатса, құба-құп… Ол ешкімді күштегісі келмейді. Оның күші – ақыл-парасаты, ұстамдылығы, халыққа жақындығы, адалдығы…
Билік жас режиссер Әділхан Ержановтың «Хозяева» фильмін көрсетуге тыйым салған екен. Уәжі – «ащы шындықты көрсетуге болмайды» екен. Туындыда қазақ қоғамындағы келеңсіздіктерді сарказммен жеткізеді. Карикатуралық кейіпкерлердің өмірі де ортасы да қызық әрі аянышты. Кино аяқталғанда көзімізге жас келді. «Біз сын көтере алмай қалғанбыз ба?» деген ой келді. Ал 2014 жылы орыс режиссеры Юрий Быков түсірген «Дурак» киносы әлі күнге дейін көрсетіліп жүр (екі туынды рухтас, көтерген тақырыбы ортақ). Сонда Ержановты қолдап шыққан бірде-бір зиялыны көрмедік. Осы кезде Мөңке бидің сәуегейлікпен айтылған мына бір сөзі есімізге түсті:
Құрамалы-қорғанды үйің болады,
Айнымалы, төкпелі биің болады.
Халыққа бір тиын пайдасы жоқ,
Ай сайын басқан жиын болады.