ЖАЗУШЫ БОЛУ ДА ТАҒДЫРДАН…
Әлібек АСҚАР, жазушы
– Әлібек аға, оқырман махаббатына бөлену деген не өзі? Өйткені, «Жазушы дегеніміз кім?» деген сұрағына жауап беруге құқыңыз бар ғой…
– Ең алдымен жазушы – елдік мұраттың жыршысы. Тіптен, қазақ сияқты тағдырлы ұлттың ұлы болу үшін және осы ұлтқа алғаусыз қызмет ету бақыты бұйырған жазушы болу үшін көп нәрсенің керегі де жоқ шығар. Себебі, қазақ халқында парыз бен қарыз туралы түсінік, дәстүр мен туған топыраққа адалдық жайлы ұғымдар ықылым заманнан бері қалыптасып, атадан балаға мұра болып келеді. Әр ұрпақ осы сұрыпталған қазынаға ие болу арқылы өз кезеңін нұрландырып отырады. Бабаларымыздың дүниеге, өмірге, туған жерге деген философиялық таным-түсінігі, көзқарасы да бізге атаның қаны, ананың сүтімен дарығанына мақтанумыз керек шығар. Қазақ жазушыларының қай-қайсы болсын, өз туындыларында осы міндетті айқын атқарып отыр.
– Сонда сіздің жазушылық жолыңыздың бастауында оқыған жазушыңыз кім еді? Әрі бұл жас әдебиетші мен жазушыға берген кеңесіңіз де болсын…
– Өз басым әдебиетке ынтасы бар әрбір жасқа қазақ әдебиетінің теңдессіз жазушысы, сөз зергері Бейімбет Майлинді алдымен оқып алуға кеңес берер едім. Көркемдік пен шеберлік мектебі тұрғысынан қарағанда, Бейімбет шығармаларында кездесетін нәзік те тылсым иірімдер адамды оқуға ғана емес, жазуға да жетелейтін құдіретке ие. Сол үшін де Майлиннің есімі мен үшін орны бөлек жазушы ретінде бірінші болып аталады. Мұнан кейінгі аса қадірлейтін жазушым – Тәкен Әлімқұлов. Тәкен ағаның қаламынан шыққан туындыларды оқығаннан кейін, осындай қуатты дүниелерді тек қана қазақ топырағында туған адам ғана жаза алатындай әсерге бөленесің… Менің әдебиеттегі ғана емес, тұтас ғұмырымдағы рухани арқа тұтар ағаларым ретінде жазушылар Қалихан Ысқақ пен Оралхан Бөкейді ерекше айтар едім. Бұл екі қаламгер де қазақ әдебиетіндегі өзіндік орындарымен ұлтымыз үшін, барлық кезеңдегі ұрпақтар үшін үлгі мен өнеге мектебі болып қала бермек.
– Енді, осы сұрақты әлем әдебиетіне қатысты етіп қайыра қойсақ ше…
– Жазушы үшін жалпы адамзаттық руханияттың дамуына барлау жасау, олардың озығы мен тозығын салмақтап отыру міндет болуы тиіс. Әсіресе, әлем әдебиеті өкілдерінің шығармашылығынан үнемі хабардар болып жүруді дәстүр сабақтастығы ғана емес, отандық әдебиеттің бәсекеге қабілеттігін арттыратын тәсіл ретінде қарастыру қажет сияқты. Әрине, шетел әдебиетін талғаммен оқу керек. Жалпы, олардағы әдебиетке деген көзқарас мүлдем бөлек. Сол себептен де шетелдік оқырманның сұранысы, түсінігі біздің талғамымызға кереғар болып шығуы да ғажап емес. Бірақ әлем әдебиетінде қазақ оқырманы үшін құнды шығармалар болып табылатын, әсіресе, жазушылықтан дәмелі жастар үшін іздеп жүріп оқитын жазушылар жеткілікті. Мысалы, менің жеке кітапханамдағы америка әдебиетінің алыбы Дэвид Сэлинджердің, жапонның атақты жазушы-драматургі Юкио Мисиманың және норвег жазушысы, Нобель сыйлығының иегері Кнут Гамсунның кітаптары үнемі оқылатын шығармалардың қатарында.
Көпшілік жұрт әңгіме оқырманға тәлім беру керек деп ойлайды. Бірақ кейбір жазушылар мұндай қағидамен келісе алмайды. Олар оқырманға ақыл айту, тағылым берем деп тыраштану міндет емес деп санайды. Әңгіме оқырман көңіліне жылы шуақ жайып, құмның кішкентай түйіршігі күннің сәулесімен мың құбылуы сияқты, соның өзі қуанышқа бөлей білсе – жетіп жатыр. Дәл осыған байланысты К.Паустовскийдің «Песчинка» деген шағын ғана әңгімесі бар. Оқыңыз…
– Еліктеу, үйрену, тіпті еңбектену арқылы жазушылыққа келу мүмкін бе?
– Әрине, адам өз табиғатында жоқ нәрсені қолдан жасай алмайды. Сол сияқты жақсы жазуды үйрену мүмкін емес, жазушы болу да тағдырдан. Ал жазушының қалыптасуы – ізденіс пен білімнің, еңбекқорлықтың жемісі. Осы жерде әдебиеттегі қалыптасқан нәзирагөйлік мектептердің әсері де орасан. Шығармашылық адамына өзіне етене жақын аға жазушылардың рухани ықпал ететіні тағы бар. Осының бәрі қалам ұстаған жастардың жиған-терген білі-міне қосымша күш ретінде қосылып, толыққанды шығармашылық адамына айналуға арқау болады.
– Ал әдебиеттегі сабақтастық буын мен буын арасындағы бәсекелестіктен биік тұруы тиіс пе?
– Шығармашылық адамы үшін ұрпақтар сабақтастығы деген ұғым өте қастерлі болуы керек. Алдыңғы буынмен арадағы байланыс адам мен адамның арасындағы сыйластықты арттырып қана қоймай, жазушының шығармашылығына серпін беріп, әдебиеттегі дамудың бір тетігі болатыны анық. Шәкірт үшін ұстазға деген құрметтің орны бөлекше болатыны сияқты, әдебиеттегі, жалпы өнердегі аға буын өкілдеріне деген құрмет, оларды үлгі тұту сияқты қасиеттер адамның рухани кемелденуіне игі әсер етеді.
Мен де өзім құрмет тұтатын аға буын өкілдері туралы айтқанда аса бір ризашылық сезімге бөленемін. Турасын айтқанда, біздің жазушылық өмірбаянымыз – тұтас бір талантты толқынның тарихы деуге тұрады. Алдымызда асқаралы ағаларымыз жүрді. Олар қазақ әдебиеті үшін орасан еңбек сіңірген, ғажайып шығармалар жазып үлгерген қайраткерлер еді. Біз өзімізді осы аға буынның ізін басқан ұрпақ ретінде бақытты санайтынбыз.
– Сіздің шығармаларыңызда табиғат пен философия қатар беріледі. Осының мәні неде?
– Негізінде, бұл сұраққа маған жауап беру қиындау болар… Менің шығармаларым жайлы өзімнен гөрі сырт көздің, әдебиетшілер мен оқырманның айтқаны жөн еді.
Ал жалпылама айтар болсам, адамзат тарихындағы барлық ғылыми жаңалықтар мен жетістердің барлығы адам мен табиғаттың құпиясын ашуға бағытталған. Ал әдебиетте ол міндет тіптен жауапты. Себебі, руханият қызметшісі ізгілікке қызмет етеді. «Жазушы – адам жанының инженері» деген сөз бар және осы сөзде шындық жатыр. Өйткені, адам жанының құпиясын ашуға қажетті кілтті табиғи жаратылыстан іздеуге тиіспіз. Осы ізденіс жазушыны философиялық толғанысқа жетелеп келетін сияқты. Мен өзім шырайлы Шығыста туып-өскенімді мақтан тұтамын. Менің балалық шағым Қатонқарағайдың нуы мен суына тамсанумен өтті. Егер біздің өңірден шыққан ақын-жазушыға «Сізді жазуға жетелеген қандай күш?» деген сұрақ қойылып жатса, оның жауабын бермес бұрын сол сұрақтың егесін осы бір тұмса табиғатты өз көзімен тамашалауға шақырар едім…
Мен өзім аға буын жазушыларды туған өлкеме ертіп апарып, қазақтың Алтайын аралатуды парыз санадым. Шерхан ағамызбен ну орман мен алып асқарлы тау арасындағы өткен әңгімелер керемет еді. Қадыр ағамыздың да Алтайға деген мәңгілік сағынышын оята алғаным үшін бақытты сезінемін өзімді. Ал өзімнің тұстастарымды, достарымды, ізімді басып келе жатқан бауырларымды жыл сайын елге ертіп апаруға уақыт табамын. Өйткені, Алтайдың аяулы табиғатын сезінген адамның ақын-жазушы ғана емес, ізгілік елшісі деген атқа лайық үлкен жүректі азамат болмауына хақысы жоқ сияқты болып көрінеді.
– Алтын құрсақты Алтайда туып, Алтайды жырлаған жазушылар, ақындар шығармашылығынан жаныңызға медет болатын ерекшеліктері бар ма?
– Алтайды жазу, жырлау тек осы өлкеден шыққан қаламгерлердің ғана міндеті емес, жалпы ұлттың ұраны болса керек-ті. Өйткені, Алтай – адамзаттың анасы іспетті қасиетті өлке. Табиғи байлық пен тылсым әсемдік тұнған өлкеге деген аңсау мен махаббат бұған дейін талай туындыға арқау болған, бізден кейін де келетін ұрпақтың азығына айналатыны даусыз. Әсілінде, біздің туған өлкемізді көзбен бір көру көп қаламгердің маңдайына жазылмапты. Қайбір жылы Қадыр Мырза Әлі ағамызбен Алтайдың құт-қойнауын армансыз аралап едік. Сол кезде арқалы ақын: «Мен егер мынау шолақ фәниде Алтайды көрмей өтсем, өкініштің көкесі сол болар еді», – деп ағынан жарылған болатын. Осы бір алтын әріппен жазуға лайық сөздің өзі әлі қанша ақынның шабыт отын маздатары анық…
Алтайды шығармаларына арқау еткен жазушылардың көш басында Қалихан Ысқақ ағамыз тұр. Туған жерге деген махаббаттың дәлелін Қалағаңның әрбір сөйлемінен аңғарасыз. Одан кейін, Оралхан Бөкей ағамыздың тұтас күншығыс тұсқа қарай мейірлене қараған көзінен нұр төгіліп тұрғандай әсерленемін. Дүйім дүниенің әсемдігіне Алтайдың ажарындағы паңдықты қосып суреттейтін Дидахмет Әшімханның шеберлігіне қалай тәнті болмассың. Өзегімді өрттей қаритын өкініш, осы қаламгерлердің дүниеден бар қазынасын сарқып беріп болмай өтіп кеткені…
– «Туған жерге деген махаббаттың дәлелі…» деп қалдыңыз, ел десе елеңдеп тұратыныңыз тағы бар екен. Сағынышыңыздың емін қайдан іздейсіз, аға?
– Жасы ұлғайған адам соңына алаңдағыш келеді екен. Оның арғы жағында бейкүнә балалық шақтың сәттерін іздеу тұратын сияқты… Сондықтан, Алтай аты атала қалған әрбір сөзге елеңдеп тұратын болдық. Негізі, адам жанының қорегін әдебиеттен табады деген сөздің жаны бар. Ел еске түскенде Ұлықбектің (Есдәулет) жырларын оқимын. Поэзиядағы ел мен жер образын сомдауды айтуға бір ерекше тіл керек… Шығармашылығын да, азаматтығын да құрмет тұтатын ағамыз Әлібек Қаңтарбайдың жазған эсселерін қайталай қарайтыным бар.
«Алтай түске дейін адамға шапағын бүркіп дем салады, аруағын көтереді, түстен кейін көкірегіңді басып, пысымен қорқытады. Алтай түске дейін күліп отырады, түстен кейін күңіреніп отырады. Мінезі осындай. Шамырқанып таспа, шамаңнан аспа дегені де…». Осындай сөзді жазып қалдырған Қалихан ағамыз бақытты! Осындай сөзге арқау болған туған ел мен жер де екі есе бақытты болар!
– Әңгімеңізге рахмет!
Сұхбаттасқан
Назгүл САБЫРОВА,
Еуразия Ұлттық университеті, филология факультетінің 1-курс студенті.
ПІКІРЛЕР3