Ұтылған шайқас туралы
Әр жылдың қазан айында Швеция Ұлттық Академиясы әлемнің ең үздік жазушысын таңдайды. Биыл Нобель сыйлығының әдебиет номинациясы бойынша лауреаты беларусь жазушысы Светлана Алексиевич атанды. Біреулер бөркін аспанға атты, енді біреулер сан соғып қалды. Жазушының әкесі беларусь, шешесі украин, өзі орыс тілінде жазатыны Комитет сарапшыларына тосындау көрініпті.
Оның орталық тақырыбы – соғыс. Сезім соғысы – ой соғысы – идея соғысы – ар соғысы. Қаламгердің қырық жылдан астам шығармашылық жолында – адамға деген махаббат пен ғалам тағдырына деген алаңдаушылығы шығармашылық кредосына айналып үлгеріпті. Шығармагер туындыларында белгілі бір образдар жоқ десе де болады. Тек өмірінің жанына батқан, азапты кездерін ғана сипаттап берумен шектелетін кейіпкерлер ғана сөйлейді. Ол белгілі бір тақырып төңірегінде әркімнің көрген-түйгенін жазып алып, әдеби-мозайка, әдеби-фреска жасап, құрақ көрпе құрайды екен. Дәл осы тұсқа келгенде әдебиетшілердің пікірі екіге жарылған-ды. Бірі оны – «деректі-көркем прозаның шебері» деп бағасын асырса, екіншілері – «жазғанында журналистік сарын басым» деген тоқтамға келген. «Цинковые мальчики» кітабы жарық көре салысымен-ақ жазушының басы дауға қалып, интернационалист-сардарлардың аналары оның үстінен арыз жазып, сотқа сүйрепті. Уәждері – «Ауған соғысына қатысқан солдаттардың бейнесін аса жағымсыз жағынан көрсеткен». Қайбір жылы ел Президенті Лукашенконың саясатына қарсы шығып, соның салқыны тисе керек, оның кітаптары мемлекеттік баспалардан шығуын тоқтатыпты. Нобель сыйлығы жазушыға «көпқырлы шығармашылығында қасіретке толы уақыт пен өршіл рухтың ескерткіші іспеттес шығармалары» үшін беріліпті. Алексиевич ел-жер аралап, Әлемнің «ең ыстық нүктесінен» кейіпкер іздеуді әдетке айналдырған-ды. Уақыт сыры, ғасыр жанайқайы, адам жанын жегідей жеген дерт автор жолықтырған адамдардың монологында жатқандай. Соғыс жағдайында жүргендер үшін өмір мен өлімнің шекарасы тұтасып кеткендей көрінсе керек. Аққан қан мен оққа ұшқан ұлының өксіп жүріп өлігін сүйреген ананы көріп өскен өскелең ұрпақ қалайша қаныпезер, қалайша тасбауыр болмайды. Ал бейбіт жағдайдағы адам ол бейбақтардың ауыр азабын терең сезіне алмаса керек! Бүгінгі Украина Оңтүстік пен Солтүстік болып бөлінгеніндей, жаһанда қақ жарылды. Бір жақ – Үшінші дүниежүзілік соғыс ашып, адамзатты аяусыз қыруға дайын тұрса, екінші жақ – бейбітшілікті көксеп, Көк жүзінде көгершіндер ұшқанын қалайды. Зорлық-зомбылық, аштық, жемқорлық, қатыгездік, атыс-шабысты көріп өскен ұрпақ жүрегінде Жаратушыға деген махаббатқа, адамға деген сүйіспеншілікке орын бар ма екен?! Лауреат өз кітаптарында осы бір мәңгілік сұраққа өздігінше жауап іздейді, өздігінше жол салады. Алексиевич Путин саясатын сынға алғаны үшін орысшыл қаламгерлерінің қырына ілігіпті. Іліккені былай тұрсын, әлгілер топ құрып, жазушының сыйлық алмауына барынша қарсы болған, ал сарапшылар өз шешімін шығарған соң, кертартпа рецензияларды қарша боратыпты. Әділеттілік кім жақта? Василь Быков пен Алесь Адамовичты өзінің ұстазы санайтын Алексиевич ұлы Достоевскиймен де «дос» екен. Өз жазуына өзек етіп кішкентай адамның үлкен трагедиясы мен жан тұңғиығындағы тұнық суды лайлайтын шайтанмен үміт пен махаббат арқылы күресу идеясын алыпты. Жазушы лекциясында өзін әлсіз әйел емес, деревнядан шыққан, соғыстан кейінгі кезең тәрбиелеген ермінезді азаматша ретінде таныстырады. Қаламгердің басқа дүниелерінен гөрі рухы асқақ «Чернобыль дұғасында» қайғы-қасірет шеккен қаншама жазықсыз жанның үнін, санасын саясат улағандар ести алды ма екен, осы? «Адамзаттың бәрін сүюге» шақырған Абайдың түпкі ойы – адам «жүрек көзін» ашып, Алла алдындағы ісіміз имани-таразыға тартылғанға дейінгі уақыт аралығында барынша тазару еді ғой. Адамзаттық ойдан қазақ та кенде емес. Беделді сыйлықтың жағрафиялық картасы өзгеріп, Орталық Азияға ойысқанын ескерер болсақ, Нобель қазақтың қанжығасын қашан майлайтынын Уақыт мырза шеше жатар. Дегенмен, арзу-арманымыз бізге, біз оған жақындай түскен сияқтымыз. Қалай болғанда да бүгіндері Сүлейменнің жүзігіне баланған жүлде құтты болсын! Құттықтай отыра, күні кеше тапсырылған сыйлықтың құрметіне оқыған жазарман лекциясын оқушы назарына ұсынамыз.
Әлібек БАЙБОЛ.
Светлана Алексиевич
Нобельдік лекция
Мен мына мінбеде жалғыз тұрған жоқпын… Айналам толы дауыстар, жүздеген дауыстар, олар қашан да менімен бірге. Бала жасымнан бері. Мен ауылда тұрдым. Біз, бала біткен, далада ойнауды ұнататынбыз, ал кешке қарай өз үйлерінің немесе бізде аталатындай, хаталарының алдына қалжыраған қатындар жиналатын сәкілер бізді магнитше тартушы еді. Бірде-біреуінің күйеулері, әкелері, бауырлары болмайтын, соғыстан соң біздің қыстақта еркектер болғаны менің есімде жоқ – Екінші дүниежүзілік соғыс кезінде Беларусьте майдан кешіп немесе партизан қатарында жүріп әрбір төртінші беларусь жер жастанды. Соғыстан кейінгі біздің балалық әлеміміз әйелдер әлемі болды. Менің есімде бәрінен де қатты қалғаны – әйелдердің өлім туралы емес, махаббат туралы айтатыны. Соңғы күні сүйгендерімен қалай қоштасқанын, оларды қалай күткенін, әлі күнге дейін күтіп жүргенін айтатын. Қаншама жылдар өтті, ал олар әлі күтулі: «қолсыз болсын, аяқсыз болсын, тек келсінші, өзім алақаныма салып жүрер едім». Қолсыз болсын… аяқсыз болсын… Сірә, мен махаббат дегеннің не екенін бала күнімнен білген сияқтымын… Құлағыма жететін хордың бірер ғана мұңды саздары мынадай…
Бірінші дауыс:
«Оның несін білгің келеді? Ол мұң мен шер ғой. Мен күйеуіммен майданда таныстым. Өзім танкіші болатынмын. Берлинге дейін жеттім. Ол әлі күйеуім болмай тұрғанда екеуміздің Рейхстаг түбінде тұрғанымыз есімде, маған ол: «Екеуміз үйленейікші. Мен сені сүйемін» деді. Сол сөздерден жаным күйзеліп кеткенін айтпаңыз – біз соғыстың өн бойында кір-қоқыста, шаң-тозаңның астында қан кешіп, тек балағат сөзді естумен жүрдік қой. Мен оған айттым: «Әуелі сен менен әйел жаса: гүл сыйла, назды сөздер айт, сонда мен майданнан қайтқан соң көйлек тігіп киемін», – дедім. Оған өкпелегенім сонша, тіпті шапалақпен тартып жібергім келді. Соны ол да түсінді, өзінің бір беті күйген, тыртық-тыртық болушы еді, солардың арасынан сорасының аққанын көрдім. «Жарайды, саған күйеуге шығайын». Деуін дедім… бірақ соны айтқаныма өзім сене алар емеспін… Айнала ыс, сынған кірпіштер, бір сөзбен айтқанда, төңірегім түгел соғыс…».
Екінші дауыс:
«Біз Чернобыль атом стансасының маңында тұратынбыз. Кондитер болып істеймін, бәліш пісіремін. Ал күйеуім өрт сөндіруші болатын. Жаңада ғана үйленгенбіз, тіпті дүкенге де қол ұстасып барушы ек. Реактор жарылатын күні күйеуім өрт сөндірушілер бөлімшесінде кезекші бола қалды. Шақыру түскенде олар үстеріндегі жейделерімен, үй киімдерімен жолға шықты: атом стансасында жарылыс болып жатыр, ал оларға арнаулы киім де берілмеген. Біз солай өмір сүрдік қой… Өздеріңіз білесіздер… Олар түні бойы өрт сөндірумен жүріп, радиомөлшерді шектен тыс алған. Таңертең оларды ұшақпен дереу Мәскеуге әкетті. Ушыққан сәуле ауруы… адам небәрі бірер апта өмір сүреді… Менің күйеуім мықты, спортшы болатын, ең соңғысы болып, көз жұмды. Соңынан барғанымда маған оның арнаулы бөлмеде жатқанын, оған ешкімді жібермейтінін айтты. «Мен оны сүйемін», – деймін. Оларға солдаттар қарайды. Сен қайда бармақсың?» деседі. – «Сүйемін» деп болмаймын. Олар маған жөнін айтып жатыр: «Ол енді біреудің сүйгені емес, зарарсыздандырылуға тиісті жәй ғана объект. Түсінемісің?» Ал мен «сүйемін, сүйемін» дегеннен басқаны білмеймін… Түнде оған өрт сөндірушілердің сатысымен көтерілдім… Немесе түнде есік күзетушілерге жалынып, ақша беріп, мені ішке өткізіп жіберулерін сұраймын… Әйтеуір оны жалғыз тастаған жоқпын, ақтық сәтіне дейін қасында болдым… Ол өлген соң… бірнеше айдан кейін қыз таптым, бірақ оным небәрі бірнеше күн өмір сүрді. Ол… Біз оны соншама аңсап күтіп едік, ал мен өлтіріп алдым… Ол мені сақтап қалды, радиосоққының бар сұмдығын өз бойына қабылдады. Қуыршақтай ғана еді… Кіп-кішкентай балапан… Бірақ мен екеуін де сүйетінмін. Сүйіспеншілікпен біреуді өлтіруге бола ма? Махаббат пен өлім қатар жүретіні несі? Қашан да бірге болады ғой. Маған оны кім түсіндіреді? Бейіттерінің басында жер тырнаймын да жүремін…».
Үшінші дауыс:
«Алғаш рет немісті өлтіргенім… Ол кезде он жастамын, партизандар тапсырмаға барғанда мені де ертетін болған. Әлгі неміс жаралы жатыр екен… Маған оның пистолетін ала кет десті, жанына жетіп барып ем, неміс пистолетіне екі қолымен бірдей жармасып, маған кезене берді. Бірақ ол атып үлгерген жоқ, мен үлгердім… Адам өлтіргеніме қорыққан жоқпын… Соғыста оны есіме алған да емеспін. Айнала толы өлгендер, біз кілең өліктің ортасында өмір сүрдік. Ал көп жылдан соң, кенет әлгі неміс түсіме кіргенде мен таң қалдым. Тіпті күтпеген жерде… Сол бір түсті көре бердім, көре бердім… Бірде мен ұшып бара жатамын, ол маған жармасып, жібермейді. Әне-міне көтерілесің… Ұшып бара жатасың… ұшып бара жатасың… Ол қуып жетеді де екеуміз бірге құлаймыз. Әлдебір шұңқырға құлап бара жатамын. Кейде бір тұрғым келеді… көтерілгім келеді… Ал анау жібермейді… Соның кесірінен ұша алмаймын…
Ылғи бір түс… Ондаған жылдар бойы соңымнан қалмады…
Сол түс туралы ұлыма айта алмаймын. Ұлым кішкентай болды – айта алмадым, оған тек ертегі оқып беретінмін. Ұлым өсіп еді – бәрібір айта алатын емеспін…».
Флобер өзін қауырсын-адаммын дейді екен, мен де өзімді құлақ-адам дей аламын. Көшеде бара жатсам әлдебір сөздер, сөз орамдары, көтеріңкі лебіздер құлағыма шалынғандай болады, сонда мен: қаншама романдар уақыттың қойнына із-тозсыз сіңіп кетіп жатады деп ойлаймын. Қараңғылықтың құшағына. Адам өмірінің ауызекі бөлігі бар, оны біз әдебиеттің игілігіне жарата алмаймыз. Әлгі біз оны бағалап, оған таңырқап, тәнті болып үлгерген жоқпыз. Ал ол мені толайым баурап, тұтқындап алды. Мен адамның сөйлегенін жақсы көремін… Адамның жалғыз-жарым дауысын ұнатамын. Ол менің ең сүйікті құштарлығым мен ынтызарым.
Менің осы мінбеге дейінгі жолым адамнан адамға, бір үннен екінші үнге жалғасып, қырық жылдай уақытқа созылды. Өзіме бұл жол әмісе жеңіл болды деп айта алмаймын – көп ретте адамнан шошып, күйзелгенім, таңырқап та, аза бойым қаза болып та көргенім бар, естігенімді тарс есімнен шығарып, бейсауат күндеріме қайта оралғым келгені бар. Адамның әдемілігіне сұқтанып, қуаныштан жылағым келген кездерім де аз болған жоқ.
Мен өзімізді қаршадай кезімізден өлуге үйреткен елде өмір сүрдім. Өлімге үйреткен елде. Адам ойланбастан отқа түсу үшін, өзін құрбан ету үшін өмір сүретінін құлағымызға сіңірді. Мылтықты адамды сүюге тәрбиеледі. Егер мен басқа бір елде өскен болсам, бұл жолдан өтпес едім. Жауыздық аяушылықты білмейді, оған қарсы егуден өту керек. Бірақ біз жаналғыштар мен құрбандықтардың ортасында өстік. Ата-аналарымыз қосүрей өмір сүріп, бізге сұмдықтың бәрін айтпағанымен, ал кейде тіпті ештеңе демегенімен, өміріміздің ауасының өзі сонымен уланған еді. Жамандық ұдайы қыр соңымыздан аңдып жүретін.
Мен бес кітап жаздым, бірақ өзіме соның бәрі бір-ақ кітап сияқты көрінеді. Бір қиялдың тарихы туралы кітап сияқты…
Варлам Шаламовтың: «Мен адамзаттың шынайы жаңғыруы жолындағы жеңіліспен аяқталған алапат соғыстың қатысушысы болдым» деп жазғаны бар. Мен сол шайқастың, оның жеңістері мен жеңілістерінің тарихын қалпына келтірудемін. Жер бетінде Аспан Патшалығын орнатқысы келгендердің тарихын, Жұмақты! Күн қаласын! Ал ақыр соңы телегей теңіз қанмен, миллиондаған адамдардың өмірін қиюмен аяқталды. Бірақ кезінде ХХ ғасырдың бірде-бір саяси идеясы коммунизммен (және оның нышаны ретіндегі Кеңес төңкерісімен) теңесе алған жоқ, батыс парасатшылары мен бүкіл адам баласына одан мықты және одан жарқын әсер ететін ешқандай күш болған жоқ. Раймон Арон орыс революциясын «ой адамдарының апиыны» деп атады. Коммунизм туралы ой-пікірдің жасы бері салғанда екі мың жылмен өлшенеді. Оны біз Платонның мінсіз және оңды мемлекет туралы ілімінен, Аристофанның «бәрі ортақ болатын» уақыт туралы армандарынан көреміз… Томас Мор мен Таммазо Кампанелладан таба аламыз… Бертінде Сен-Симоннан, Фурье мен Оуэннен кездестіреміз. Осы армандарды шындыққа айналдырмақшы болған орыс рухының да бір қағары бар.
Осыдан жиырма жыл бұрын біз «қызыл» империяны қарғап-сілеп, көз жасымызды көл қылып, шығарып салдық. Енді қазір кешегі өткенімізге тарихи тәжірибе ретінде байыппен қарай аламыз. Бұл өте маңызды, өйткені социализм туралы айтыстың қызуы әлі басылар емес. Дүниені басқа қырынан көретін жаңа ұрпақ өсіп шықты, бірақ қайтадан Маркс пен Ленинді оқитын жастар да аз емес. Орыс қалаларында Сталиннің мұражайлары ашылып, оған ескерткіш орнату көрініс алуда.
«Қызыл» империя келмеске кетті, ал «Қызыл» адамдар әлі бар. Жалғасып жатыр.
Менің жақында қайтыс болған әкем өле-өлгенше тақуа коммунист болып өтті. Партиялық билетін қастерлеп сақтайтын. Мен ешқашан да «кеңке» деген сөзді айта алмаймын, онда өз әкемді, «туғандарымды» таныс адамдарымды солай атауыма тура келген болар еді. Достарымды да. Олардың бәрі сол жақтан – социализмнен. Араларында қиялшылдары көп. Арманшылдары. Бүгінде оларды басқаша атайды – құлдықтың арманшылдары дейді. Қиялдың құлдары. Менің ойымша, солардың бәрі басқа өмір сүруіне болатын еді, бірақ кеңестік өмір сүрді. Неге? Осы сұрақтың жауабын мен көп іздедім – күні кеше КСРО аталған ұлан-ғайыр елді түгел аралап, мыңдаған үнтаспаны жазып шықтым. Ол социализм еді және жәй ғана біздің өміріміз болатын. Мен «үйдегі», «ішкі» социализмнің тарихын титімдейден тірнектеп жинадым. Оның адам жанынан қалай көрінетінін құрастырдым. Мені қызықтырған осынау шап-шағын кеңістік – адам болды… бір ғана адам болды. Ал шын мәнінде бәрі сонда болып жатады. Соғыс бітісімен-ақ Теодор Адорно: «Освенцимнен кейін өлең жазу – тағылық» деп қайран болыпты. Бүгін өзім атын асқан ризашылықпен атайтын ұстазым Алесь Адамович те ХХ ғасырдың қияметінен соң проза жазу күпіршілік деп есептеген. Мұнда еш нәрсені ойдан шығаруға болмайды. Шындықты бәз қалпында беру керек. «Астам әдебиет» қажет болады. Көзі көргеннің өзі сөйлеуі тиіс. Бірде-бір суреткер нақты шындықты көтеріп тұра алмайды деген Ницшені де еске алуға тура келеді. Оған шамасы жетпейтін болса керек.
Мен әркез шындықтың бір жүрекке, бір ақылға сыймайтынына қиналатынмын. Ол өзі біртүрлі шағылған әрі сансыз, алуан-алуан ғой және дүниеге шашудай-ақ шашылған. Достоевскийдің адамзат өзі туралы әдебиетке дәйектеп жазғанынан артық, әлдеқайда көп біледі дейтін пікірі бар. Менің істейтінім не? Мен сезімдердің, ойлардың, сөздердің әдеттегі қалпын жинаймын. Мені адам жанының тарихы қызықтырады. Адам жанының қалпы. Әдетте үлкен тарихтың назарынан тыс қалатын, ол елемейтін жайлар. Еренсіз тарихпен шұғылданамын. Бұл әдебиет емес, жәй құжат дегенді талай естідім, әлі де естіп жүрмін. Ал бүгінгі әдебиет дегеніміз не? Осы сұраққа кім жауап береді? Біз бұрынғымыздан тезірек өмір сүрудеміз. Мазмұн форманы тас-талқан етуде. Оны бұтарлап, өзгертуде. Музыка да, сұңғат та – бәрі-бәрі өз жағалауынан асып-төгілуде және құжаттағы сөз құжаттың шеңберінен асып жатыр. Нақтылық пен ойдан шығарылғанның арасында шекара жоқ, бірі біріне ауысуда. Тіпті куәгердің өзі риясыз емес. Әңгіме айтқан адам жанынан қосып айтады, ол, мәрмәр таспен арпалысқан мүсінші сияқты, уақытпен тартысады. Ол – актер және туындыгер.
Мені жұпыны адам қызықтырады. Мен оны кішкентай үлкен адам деп атар едім, өйткені қасірет оны зорайта түседі. Менің кітаптарымда ол өзінің кішкентай тарихын айтады және өзінің тарихымен қоса үлкен тарихты қозғайды. Әлі парықталмай басымыздан не өткенін және не өтіп жатқанын айтуымыз керек. Әуелі, тым болмағанда сөз етуіміз керек. Өзіміздің өткенімізді айқындап алмайынша біз содан қорқамыз. Достоевскийдің «Әзәзілінде» Шатов әңгіме басында Ставрогинге: «Біз енді жан иесі болып дүниеде соңғы рет… шексіздікте тоқайластық қой. Екпіндеуді қойып, адам секілді болыңыз! Бір рет болса да адамша сөйлеңізші» дейді ғой.
Менің өз кейіпкерлеріммен әңгімем шамамен осылай басталады. Әрине, адам өз уақытынан сөйлейді, оның ешқайдан сөйлеуі мүмкін емес! Бірақ адам жанының түкпіріне жол салу қиынның қиыны, ол ғасырдың наным-сенімімен, қыңырақушылықтарымен және жалғандықтарымен ластанған. Теледидарымен және газеттерімен. Уақыттың қалай қозғалғанын… мұраттардың қалай өлгенін парықтау үшін мен өз күнделіктерімнен бірнеше беттерді алсам деп ем. Өзім оның ізімен қалай жүргенімді көрсету үшін…
1980–1985 ж.ж.
Соғыс туралы кітап жазудамын… Неге соғыс туралы? Өйткені, біз әскери адамдармыз – біз не соғысумен болдық немесе соғысқа әзірленіп жаттық. Байыптап қараса, біздің бәріміз әскерше ойлайтынымызды байқауға болады. Үйде де, түзде де. Бізде адам өмірінің түкке тұрмайтыны содан. Бәрі соғыстағыдай.
Әуелі күдікпен бастап ем. Жә, соғыс туралы тағы бір кітап екен… Не үшін?
Журналистік сапарларымның бірінде соғыста санитарлық нұсқаушы болған бір әйелмен кездестім. Соның айтысы. Олар қыста Ладога көлі арқылы кетіп бара жатқанда жау қозғалыстарын байқап қалып, оқ жаудыра бастаған. Аттар, адамдар мұз астына кете бастапты. Бұл өзі түнде болса керек, әлгі әйел жаралы біреуді ұстап алып, жағаға сүйрей кеткен ғой. «Тырдай жалаңаш, су-су біреуді сүйреп келемін, – дейді. – Жанталаста киімі шешіліп қалған ғой деп ойлаймын. Ал жағаға жеткен соң нән бір қартпа балықты сүйреп шыққанымды бір-ақ білдім. Сол-ақ екен, балағат сөздің жеті атасынан жіберейін – иә, адамдардың көрмегені жоқ, ал бірақ аңдардың, құстардың, балықтардың жазығы не?». Тағы бір сапарымда атты әскер эскадроны санитарлық нұсқаушысының әңгімесін естідім. Ұрыс барысында ол оқпана шұңқырға жаралы немісті әкеліпті, тек оның неміс екенін келген соң бір-ақ білген ғой. Аяғын оқ жұлған бейшара әбден қансырап жатқан ғой. Бірақ ол – жау! Не істеу керек? Жоғарыда өз жігіттері жан берісіп, жан алысып жатыр! Әйтсе де ол әлгі немістің жарасын таңып, ілгері еңбектеп кеткен де ес-түссіз жатқан орыс солдатын сүйреп әкелген. Сәлден соң есі кірген ол автоматына жармасып, немісті өлтірмекші болады, ал неміс те есі кірген бір орайында орысты өлтірмекке ұмтылады. «Біресе біреуін, біресе екіншісін тұмсықтан қонжитамын, – деп еске алды санитар әйел. – Аяғымыз қызыл ала қан. Тілерсектен қан кешіп жүрміз».
Бұл мен білмеген соғыс болды. Әйел соғысы. Есте қалғаны батырлар туралы емес. Бір адамдар екінші адамдарды ерлікпен өлтіргені туралы емес. Есте қалғаны – әйелдердің гөй-гөйі: «Ұрыстан соң даламен келе жатасың. Ал олар пырдай боп қирап жатады… Өндірдей жастар, бәрі әдемі. Шалқалап, аспанға қарап жатқаны. Оларға да, бұларға да жаның ашиды». Міне, осы «оларға да, бұларға да» деген сөзден мен өз кітабымның не туралы болатынын түйдім. Соғыс дейтіннің – өлім екені туралы, Әйел жадында ол осылай қалған. Жаңа ғана жымия күліп, темекісін тартып отырған адам, бір айналып қарасаң – жоқ. Әйелдер көбіне-көп жоғалтатынын әңгіме қылады, соғыста не нәрсенің де лезде жым-жылас болатынын айтады. Адам да, адамның уақыты да. Иә, олар 17-18 жасында майданға өздері сұранып аттанған, бірақ адам өлтіргілері келмеген-ді. Ал өлуге әрқашан дайын болатын. Отан үшін. Тарихтың сөзін өзгерте алмайсың – Сталин үшін де.
Кітап екі жыл бойы басылмай жатты, ол қайта құруға дейін басылмады. Горбачевқа дейін. «Сіздің кітабыңыздан соң ешкім де соғысуға бармайды, – деп ақыл айтты маған цензор. – Сіздің соғысыңыз сұмдық екен. Бірде-бір батырыңыздың жоғы қалай?». Мен батыр іздеген жоқпын-ды. Мен тарихты оның ешкімге белгісіз куәгері әрі қатысушысының әңгімесі арқылы жаздым. Одан жан баласы еш уақытта ештеңе сұраған емес. Адамдар, жәй ғана адамдар ұлы идеялар туралы не ойлайтынын біз білмейміз. Кім де болса соғыстан соң іле-шала сол соғыс туралы бір әңгімені айтса, ондаған жылдардан соң, әрине, басқа бір әіңгімені айтар еді, өйткені оның зердесінде белгілі бір өзгерістер болады, себебі ол өзінің естеліктеріне бүкіл өмірін салады. Толайым өзін осы жылдар ішінде қалай өмір кешкенін, нені оқып, нені көргенін, кімді кездестіргенін. Неге сенетінін. Ақыры, өзінің бақытты, яки бақытсыз екенін. Құжат дейтін – тірі нәрсе, ол өзімізбен бірге өзгеріп отырады.
Дегенмен, 41-ші жылдың әскери қыздары секілді ешбір қыздар енді болмайтынына мен кәміл сенімдімін. Ол «қызыл» идеяның ең асқақтаған, тіпті революция мен Лениннен де асып түскен кезі болатын. Олардың Жеңісі күні қазірге дейін ГУЛАГ-ты көлегейлеумен келеді. Мен сол қыздарды жанымдай жақсы көремін. Бірақ Сталин туралы, соғыстан соң шырқыраған шындықты айтатын жеңімпаздар тиелген составтардың Сібірге жол тартқаны туралы олармен сөйлесуге әсте болмайтын. Өзгелер қайтып оралып, ауыздарына қақпақ қойған еді. Бірде менің: «Біз тек соғыста ғана бостан болдық. Алғы шепте» дегенді естігенім бар. Біздің басты капиталымыз – қасірет. Мұнай да емес, газ да емес – қасірет. Біздің ұдайы өндіретін жалғыз нәрсеміз – сол. Өнебойы бір сұрақ мазамды алады: біздің қасіретіміз неге бостандыққа айырбасталмайды екен? Солардың текке болғаны ма? Чаадаев дұрыс айтқан: Ресей – жады жоқ ел, жаппай бейсана жайлаған кеңістік, сын мен рефлексия үшін тұмса сана.
Ұлы кітаптар аяқасты жатыр…
1989 ж.
Мен – Қабылдамын. Енді соғыс туралы жазбасам деп едім. Бірақ, міне, нағыз соғыс төріндемін. «Правда» газетінен: «Біз бауырлас ауған халқына социализм орнатуға көмектесудеміз». Айнала төңірек – соғыс адамдары, соғыс заттары. Соғыс уақтысы.
Кеше мені ұрысқа алмай кетті: «Мейманханада қалыңыз, бойжеткен. Сосын сіз үшін жауап берер жай жоқ». Мейманханада отырып: «біреудің ерлігі мен нартәуекеліне үңілудің адамгершілікке жатпайтын бірдеңесі бар деп ойладым. Мұнда келгеніме екінші апта болды, содан бері соғыс – еркектердің мен сырына жетіп болмайтын табиғатының туындысы дейтін сезімнен арыла алмай қойдым. Ал соғыстың күнделікті тірлігі ғаламат. Өзіме: автомат, мина, танкі атаулы қару біткеннің бәрі әсем дейтін жаңалық аштым. Басқа біреуді қайтіп әдемілеп өлтірсем деп адам баласы көп ойланған ғой. Ақиқат пен әдеміліктің арасындағы мәңгілік дау. Маған итальяндық жаңа минаны көрсетті, менің «әйелдік» әсерім: «Әдемі. Ал неге әдемі?» дегенге сайды. Маған әскери түрде түсіндіргендері былай болды: егер осы минаны былай… мынадай бұрышпен басып кетсе… адамнан жарты шелек ет қалады екен. Қалыптан тыс нәрсені мұндағылар қалыпты нәрсе деп айтады. Соғыс қой, қайтесің… Жерде табиғат апатынан емес, тағдырдың жазуынан емес, адамның қолынан өлген біреу жатса, ондай көріністен мұндағылардың бірде-біреуі ақылынан адаспайды.
«Қара раушанның» (қайтыс болғандар салынған мырыш табыттарды елге әкететін ұшақ) тиелгенін көрдім. Өліктерге көбінесе қырқыншы жылдардағы галифелі ескі әскери форма кигізіледі, кейде ондай формалар да жетпей қалады екен. Өзара сөйлескен солдаттардың: «Тоңазытқышқа жаңа өлгендерді әкелді. Қабанның бұзылған етінше иістенеді екен», – дескенін естідім. Сол туралы жазамын. Бірақ үйдегілер оныма сенбес деп қорқамын. Біздің газеттер кеңес солдаттары отырғызған достық аллеялары туралы жазып жатыр.
Жігіттермен әңгімелестім, көбі өз еріктерімен келіпті. Осында сұранған. Көбі интеллигенттердің отбасынан – мұғалімдердің, дәрігерлердің, кітапханашылардың бір сөзбен айтқанда, кітапшыл адамдардың балалары. Ауған халқын социализм орнатуына көмектесуді шын ниеттерімен армандаған. Енді өздеріне өздері күледі. Маған күн көзінде жарқырап әуежайдың бір қалтарысында жатқан жүздеген шырыш табыттарды көрсетті. Мені ертіп жүрген офицер шыдамай кетті білем: «Мүмкін мұнда менің де табытым жатқан шығар… Соған салады… Тегі, мен мұнда не үшін соғысып жүрмін?» – деді. Жалма-жан өз сөзінен өзі қорқып: «Оны жазбай-ақ қойыңыз», – деп қосты.
Түнде түсіме өлгендер кірді, бәрі таңырқаған түрмен: «Менің өлгенім қалай? Шынымен өлгенім бе?» десіп жүр екен деймін.
Медбикелермен бірге бейбіт ауғандарға арналған госпитальға бардым, біз онда балаларға сыйлық апардық. Балалардың ойыншықтары, кәмпит, печенье. Маған пүліш Қонжықтың бесеуі тиді. Госпиталь дегені ұзынша барак екен, төсек-орын мен ақжайманың орнына – бәрінде бір-бір жамылғы. Қолына бала көтерген бір ауған келіншегі маған жақындап бірдеңе айтқысы келді, он жыл ішінде мұндағылардың бәрі шамалы орысша сөйлеуді үйренген. Балаға ойыншық ұсынып ем, ол оны тісімен алды. «Тісімен алғаны несі?» деп таңырқадым. Ауған келіншегі сәбидің құйтақандай денесінен жамылғысын сыпырып еді, баланың екі қолы бірдей жоқ екен. «Бұл сенің орыстарыңның бомбалағаны». Мен құлап бара жатыр ем, біреу ұстай қалды…
Мен біздің «Град» («Бұршақ») қышлақтардың ту-талақайын шығарғанын көрдім. Қышлақ сияқты ұзына созылған ауған бейітінде болдым. Бейіттің орта тұсында кейуана ауған әйелі дауыс салып жатыр екен. Минск түбіндегі қыстақта үйге мырыш табыт кіргізіліп, анамның қалай аңырағаны есіме түсті. Ол адамның да, аңның да ащы айқайына ұқсамайтын еді… Қабылдағы бейітте өзім естіген зар-налаға келетін.
Шынымды айтайын, мен бірден ерікті бола қойған жоқпын. Өз кейіпкерлеріме адал болдым, сондықтан олар да маған сенді. Әрқайсымыз бостандыққа өз жолымызбен жүрдік. Ауғанстанға дейін мен адам кейіпті социализмге сенетін едім. Ал ол жерден барлық қиял-сағымнан ада болып оралдым. «Кешір, әке, – дедім мен онымен кездескенімде, – сен мені коммунистік мұраттарға адал етіп тәрбиелеп едің, бірақ мамам екеуің тәрбиелеген (ата-анам ауыл мұғалімдері еді) күні кешегі кеңес оқушылары бөтен жерде өздеріне бейтаныс адамдарды қалай өлтіріп жүргенін бір мәрте көргеннің өзі сенің сөзіңнің бәрін тас-талқан етуге жетіп-артылар еді. Біз – жаналғыштармыз, папа, түсінемісің?» Әкем еңіреп жылап жіберді.
Ауғанстаннан көптеген ерікті адамдар қайтты. Бірақ менде басқа да мысал бар. Сонда, Ауғанстанда, маған бір жігіттің: «Сен әйел басыңмен соғыстан не білуші ең? Соғыста адамдар кітаптағы мен кинодағыша өлетін бе еді. Онда олар әдемі өледі ғой, ал кеше менің досым басына оқ тиіп өлді. Ол әлі он метрге дейін жүгіріп, өзінің миын жинап бара жатты…» – деп айқайлағаны бар. Ал жеті жылдан соң сол жігіт, Ауған туралы әңгімені майын тамызып айтатын қолы салымды бизнесші маған қайта хабарласып: «Сенің кітаптарың неге керек? Олар тым қорқынышты», – деді. Бұл енді маған өлімнің ортасында кездесетін, жиырма жасында өлгісі келмейтін емес, мүлдем басқа жігіт еді…
Мен соғыс туралы қандай кітап жазсам екен деп өзімнен сұрайтынмын. Оқ атпайтын, басқа адамға қару жұмсай алмайтын, соғыс туралы ойдың өзінен жаны қиналатын адам туралы жазсам деп едім. Ол қайда? Мен оны кездестіре алмадым.
1990-1997 ж.ж.
Орыс әдебиетінің қызықты болатыны – бір кезде байтақ елдің басынан өткен бірегей тәжірибе туралы тек сол ғана айтып бере алатынында. Менен жұрт: сіз неге үнемі қайғы-қасірет туралы жазасыз деп жиі сұрайды. Себебі – біз солай өмір сүреміз. Қазір біз әр түрлі елдерге тарап кетсек те «қызыл» адам қай жерден де табылады. Сол өмірден шыққан, естеліктері де сол.
Чернобыль туралы жазғым келмей көп жүрдім. Ол жайында қалай жазуды, қандай құралмен жазуды және қай беттен кірісуді білмедім. Еуропаның бір қалтарысында қалған, бұрын ешкім естіп-білмеген дейтіндей менің кішкентай елімнің аты барлық тілдерде аталып жүріп берді, ал біз. Беларусьтар, Чернобыль халқына айналып кеттік. Бейтаныс нәрсеге бірінші болып жанастық. Даусыз нәрсе: коммунистік, ұлттық және жаңа діни тәуекелдерден басқа алда бізді одан да қатаң әрі ауқымды, бірақ әзірге көзден таса сын күтіп тұрған еді. Чернобыльден соң әлдененің беті ашылып жүріп берді ғой…
Бір кептер келіп мәшинесінің маңдай терезесіне соқтыққанда қарт таксистің: «Күн сайын екі-үш құс соқтығып өледі. Ал газеттер жағдай бақылауда деп жазуын қоймайды» деп ашына боқтап жібергені есте қалыпты.
Қала парктеріндегі жапырақтар жинап алынып, қала сыртына апарып көміліп жатты. Уланған жерлердің беті қалқып алынып, олар да көмілді – жер жердің қойнына тапсырылды. Отын, шөп көмілді. Жұрттың бәрінің бет-жүздері шамалы есеңгіреген кейіпте. Қарт омарташының әңгімесі: «Таңертең баққа шықсам, бірдеңе жетіспейтін сияқты, бір таныс үн жоқ. Бірде-бір ара көрінбейді… Бірде-бір араның ызыңы естілмейді. Бірде-бір! Бұл не? Не болғаны? Олар екінші күні де, үшінші күні де далаға шықпады… Содан соң атом стансасындағы апат туралы хабар жетті, ал ол бізден қол созым жерде. Бірақ біз көпке дейін дымды білмеппіз. Аралар білген, ал біз білмегенбіз».
Чернобыль ақпараты газеттерде кілең әскери сөздерден тұрды: жарылыс, батырлар, солдаттар, көшіру… Стансаның өзінде МҚК жұмыс істеп жатты. Жансыздар мен диверсанттар іздестірілумен болды, апат – социализм лагерін әлсіретіп болған батыс арнаулы қызметінің жоспарланған әрекеті екен дейтін алыпқашпа сөз болды. Чернобыль бағытында әскери техника мен солдаттар ағылды. Жүйе дағдылы ырғақпен, әскери тәртіппен жұмыс істеді, бірақ осынау жаңа дүниеде су жаңа автомат асынған солдат адам аярлықтай еді. Оның қолынан бар келетіні – радиомөлшерді алудай алып, үйіне қайтқан соң өлу ғана болатын.
Чернобыльге дейінгі адам менің көз алдымда чернобыльдікке айналып жатты. Радиацияны көре алмайсың, қолыңмен ұстап, иісін сезе алмайсың… Бізді осындай әрі таныс, әрі бейтаныс дүние қоршап алды. Сол аймаққа барғанымда маған жалма-жан айтқан ақылдары: гүлді үзуге болмайды, шөпке отыруға болмайды, құдықтан су ішуге болмайды… Қайда қарасаң да ажал аңдып тұр, бірақ бұл бір түрлі басқа ажал болатын. Жаңа бетперде киген. Бейтаныс кейіпте. Соғысты бастарынан өткерген қарт адамдар қайтадан қоныс аударып, аспанға қараумен болды: «Күн жарқырап тұр… Түтін де жоқ, газ да жоқ. Оқ атылмайды. Осы да соғыс па? Бірақ босқын болуға тура келеді».
Жұрттың бәрі таңмен таласа газеттерге шұқшиып, ештеңе таба алмайды – ұсталған жансыздар жоқ. Халық жаулары туралы жазылмайды. Жансыздар мен халық жаулары жоқ дүние де таңсық. Бір жаңа бірдеңе басталып келе жатты. Ауғанмен одан соңғы Чернобыль бізді бостан адамдарға айналдырды.
Мен үшін әлем кеңейіп сала берді. Аймақты мен өзімді беларусь ретінде де, орыс немесе украин ретінде де емес, жойылып кетуі мүмкін биотүр өкілі ретінде сезіндім. Екі алапат бір келді: әлеуметтік алапат – социалистік Атлантида су астына кетті және ғарыштық алапат – Чернобыль болды. Империяның құлауы баршаны дүрліктерді: адамдар күніне және тұрмысына алаңлаумен болды: немізге сатып аламыз және қайтіп жан сақтаймыз? Неге сенеміз? Қайтадан қай тудың астына жиналамыз? Немесе үлкен мұраттарсыз-ақ өмір сүруді үйренеміз бе? Бұл соңғысы ешкімге таныс емес, өйткені олайша өмір сүріп көрген әлі ешкім жоқ. «Қызыл» адамның алдында жүздеген сұрақтар тұрды, соларға ол жападан-жалғыз қайғырды. Ол бостандықтың алғашқы күндеріндегідей ешқашан жалғыз болып көрген жоқ-ты. Менің айналам есі кеткен адамдарға толды. Мен оларды тыңдаумен болдым…
Күнделігімді жабамын…
Империя құлағанда біз нені көрдік? Бұрын дүние былай бөлінетін: жаналғыштар мен құрбанға байланғандар – ол ГУЛАГ, аға-інілер мен апа-қарындастар – ол соғыс, электорат – ол технолоиялар, заманауи дүние. Бұрын біздің дүниеміз отырғандар мен отырғызғандарға да бөлінетін, бүгінде славянофилдер мен батысшылдарға, национал-сатқындар мен отаншылдарға бөлінеді. Сондай-ақ сатып ала алатындар мен сатып ала алмайтындар бар. Осы соңғысы социализмнен кейінгі ең ауыр сынақ дер едім, өйткені жақында ғана жұрттың бәрі таң болатын. «Қызыл» адам ақыры асүйде отырып арман қылған бостандық патшалығына аяқ басып кіре алмай-ақ қойды. Ресей онсыз-ақ бөлініске түсіп кетті, ол бәрінен құр қалды. Қорланған әрі тоналған қалпында. Ожар әрі қауіпті күйінде.
Ресейді шарлағанымда не естідім…
– Бізде жаңғырту ату-асу арқылы болуы мүмкін.
– Орыс адамы бай болғысы келмейтін секілді, тіпті одан қорқады да. Сонда ол нені қалайды? Оның әманда жалғыз қалауы бар: басқа біреу байып кетпесе екен дейді. Өзінен аспағанын қалайды.
– Бізден адал адамды таба алмайсың, ал әулиелер бар.
– Біз сабалмаған ұрпаққа жете алмаймыз; орыс адамы бостандықты түсінбейді, оған казактар мен азаптар қажет.
– Орыстың ең басты екі сөзі: соғыс және түрме. Ұрлады, думандатты, қайта жатты… шықты да қайта отырды…
– Орыстың өмірі шамырқанған, шарасыз болуы керек, жаны сонда жай табады, өйткені ол бұл дүниелік емес екенін солай түсінеді… Неғұрлым лас, қантөгісті болса, оның тынысы солғұрлым ашыла береді…
– Жаңа революция үшін күш те жоқ, ешқандай ессіздік те табылатын емес. Есерсоқтық жоқ. Орыс адамына төбе шашын тік тұрғызатындай идея қажет…
– Сөйтіп, біздің өміріміз жынойнақ пен барақтың арасында сенделумен өтіп барады. Коммунизм өлген жоқ, өлігі әлі тірі.
Еш күмәнсіз-ақ айтайыншы: біз өзімізге 90-шы жылдары берілген мүмкіндіктен айрылып қалдық. Адамдар жақсы өмір сүруі үшін ел күшті болуы керек пе, әлде лайықты болуы керек пе дейтін сұраққа біз біріншісін қалап: күшті болуы керек дестік. Қазір енді қайтадан күштің күні туды. Орыстар украиндықтармен соғысып жатыр. Өз бауырларымен. Менің әкем – беларусь, анам – украин қызы. Көптеген басқаларда да осылай. Орыс ұшақтары Сирияны бомбалауда…
Үміт кезеңі үрей кезеңімен алмасты. Уақыт кері айналды… Уақыт сэконд-хэнд…
Енді мен «қызыл» адамның тарихын жазып біткеніме сенімді емеспін… Менің үш үйім бар – өзімнің беларусь жерім. Әкемнің Отаны, бүкіл өмірім осында өтіп келеді, Украина, анамның Отаны, менің туған жерім және ұлы орыс мәдениеті – мен өзімді онсыз көзге елестете алмаймын. Бәрі де мен үшін қастерлі. Бірақ біздің заманымызда сүйіспеншілік туралы айту қиын-ақ.
Аударған
Бекболат ӘДЕТОВ.