Көшпенділер құрған мемлекет немесе Қазақ хандығына қарсылықтың төркіні
Ғасырлар қойнауына құпиясы мықтап жасырынған хандық дәуірінің бары мен жоғын тарихшы мамандардың өздерінен сұрап білгіміз келді. Әрине, бұл тақырыпқа қатысты әр маманның өз айтары, жеке пікірі бар. Солардың әрқайсысына құрметпен қарап, Қазақ хандығы дәуірін зерттеу мен зерделеу мәселесінің ортақ келбетін төмендегідей елестетіп көрдік…
– Біздің ел туралы: «Бұрын-соңды мемлекет болмаған» деген астам сөздердің өзге ел басшылары аузынан айтылуы – ұлттық тарихтың бары мен жоғын түгендеушілердің әлсіздігінен емес пе? Тарих ғылымының зерттелмей, зерттелсе де ел құлағына жетпей жатқан қалтарысты тұстары қаншалықты көп?
Талас ОМАРБЕКОВ,
әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дың Қазақстан тарихы кафедрасының меңгерушісі, профессор:
– Тәуелсіздікке дейін біздің барлық тарихымыз «Қазақ жерінде мемлекет болмаған» деген принципті басшылыққа алып жазылды. Әдетте қазақ мемлекеттілігі туралы әңгіме тек 1920 жылы құрылған Кеңестік Қазақ автономиясынан басталатын. Өйткені, қазақ бастан өткізген көшпелілердің қоғамы және олардың бабалары құрған Орталық Азиядағы мемлекеттік құрылымдар, нақтырақ айтар болсақ, Сақтар мемлекеті, Қаңлы қағанаты, Үйсін мемлекеті, Ғұндардың мемлекеттік одағы, Түркі қағанаттары, Түргеш, Қарлұқ, Қарахан, Оғыз, Қарақытай хандықтары және Алтын Орда тұсындағы әр түрлі ордалар, әсіресе, Қазақ хандығының бастауы болған Ақ Орда мемлекеті және Қазақ хандығының өзі де шын мәнінде көшпелілер қоғамынан өсіп шығып, өркен жайған мемлекеттік бірлестіктер еді. Марксизм-ленинизм идеясының тарихқа деген таптық ұстанымында көшпелілік отырықшылықтан бұрынғы және артта қалған, дәлірек айтсақ, феодалдық-консервативтік қоғам ретінде қарастырылды. Мұндайда кеңестік тарихнамада шын мәнінде көшпеліліктің өзінің о баста, адамзаттың алғашқы даму дәуірлерінде отырықшылықтан өсіп шыққаны қасақана ескерілмеді. Сондықтан да, жоғарыда аталған көшпелілердің күшімен құрылған мемлекеттер жоғары сатыдағы, кемел, классикалық мемлекеттік жүйеге жатқызылған жоқ. Бүгінде, тәуелсіздік тұсында ғана аталған мемлекеттік жүйелер тарихымызда енді зерттеле бастады. Тарихымыз мәселеге жаңадан барған жағдайда «Қазақ жерінде мемлекеттілік болмаған» деп айтушылардың жаңсақ пікірлеріне дәлелді тойтарыс беру, әрине, оңай емес. Яғни ең алғаш аталған және т.б. көптеген мемлекеттік құрылымдар тарихы жан-жақты және жүйелі зерттелуі тиіс.
Гүлжауһар КӨКЕБАЕВА,
тарих ғылымдарының докторы, әл-Фараби атындағы ҚазҰУ профессоры:
– Кейбір көршілеріміздің «Бүгінгі егеменді Қазақстан мемлекеті құрылғанға дейін қазақ жерінде мемлекет мүлде болмаған» деген сөзі біздің тарих ғылымының немесе тарихшылардың әлсіздігінен туып отырған жоқ. Оның сыры тереңде жатыр. Ең алдымен бұл Кеңес Одағы ыдыраса да, көпұлттылығын сақтап қалған көрші елдің алдағы уақытта мемлекеттік тұтастығын сақтап қалуға бағытталған саясатына ғылыми-теориялық негіз іздеуімен тікелей байланысты шықты. Нақтырақ айтсақ, бұрынғы Ресей империясының құрамындағы «бұратана» халықтар мекендеген жерлерді патша өкіметі отарлап алған жоқ, олар Ресейдің өз жері екендігін дәлелдеу қажет болды. Бұл әрекет Ресей тарих ғылымында фронтир теориясын жаңғыртудан басталды. Фронтир теориясының шығуы американ ғалымы Фредерик Джексон Тёрнердің есімімен байланысты. «Американ тарихындағы фронтир» деп аталған еңбегінде Ф.Д.Тёрнер Америка тарихында өзінің кеңістігін үнемі ұлғайтып отыру айрықша маңызды болды, сондықтан Америка тарихы негізінен алғанда Ұлы Батысты игеру тарихы болды деп жазған болатын. Ф.Д.Тёрнердің зерттеулері нәтижесінде американ тарихнамасында «фронтир» деген түсінік енгізілді. Фронтир – АҚШ жеріндегі қоныстанушылардың үндістер мекендеген жаңа жерлерді игере отырып, өз кеңістігін кеңейту шекарасы, «варварлық пен өркениеттің кездесу шекарасы».
Кеңестік кезеңде фронтир теориясы қатты сынға ұшыраған болатын, өйткені ол «отарлау» түсінігін «игеру» түсінігімен ауыстырып, отарлау саясатының марксистік теориясын жоққа шығарған болар еді. Ал кеңестен кейінгі Ресейде американдық фронтир теориясы қайта жаңғыртылды. 1996 жылы Томск қаласында «Американдық және сібірлік фронтир» тақырыбында конференция өтті. Конференцияда айтылған негізгі идеялар Сібірді Ресей отарлап алды деген түсінікті «игерді» деген түсінікпен ауыстыруға бағытталды. Осы теорияға сәйкес тек Сібір мен Қиыр Шығыс қана емес, Орал өңірі, Кавказ, Орта Азия мен Қазақстан түгелдей фронтир, яғни «жабайылық пен өркениеттің кездескен жері» немесе Ресейдің «игерілген» және «игерілмеген» жерлері болып табылады.
«Фронтир» түсінігіне жүгіне отырып, қазақстандық автор Д.Тебаев былай деп жазады: «Батыстың отарлық империяларымен (Габсбургтер империясы, Британ империясы, Испан империясы, Француз империясы) салыстырғанда Ресей шекаралары айқын түрде анықталмаған біртұтас империя болды, ал басқаларының шекаралары нақты анықталған болатын». Алайда, бұл автор өзі айтып отырған «айқын түрде анықталмаған» шекаралардың ар жағында Еуразия тарихында елеулі роль атқарған «Түркістан» деп аталған тарихи аймақтың жатқанын ескермейді. Осы еңбектен тағы бір үзіндіге тоқталайық: «Осыған қатысты алғанда Ресей тарихын фронтир теориясы аясында қарай отырып, біз Ресей империясы тұтас геосаяси кеңістігінде оның шекараларының қалыптасу ерекшелігін түсіне аламыз. Сол шекараның қалыптасуының өзі өзекті болып табылады, ол біздің ойымызша, классикалық фронтир болды және Ресей империясының Далалық шекарасын өзгерте және үнемі жаңарта отырып, империяның табиғи шекараларына қарай жылжумен болды». Ол кезде «империяның табиғи шекаралары» қай жерде болды екен? Мүмкін ол Еділдің бойында болған болар, өйткені Еділдің шығысында славян емес халықтар тұрды емес пе? Жоқ, жоғарыда аталған автордың айтуынша, «империяның табиғи шекаралары» Қиыр Шығыста болыпты, осы «табиғи шекараларға» жету империяның басты мақсаты болыпты. Ол мақсатты орындау үшін Оралдан Байкалға дейін орналасқан түркі халықтарының жерін «игеру» қажет болған. Егер осы айтылғандарды мойындайтын болсақ, онда біз отарлық басқыншылық болған жоқ, тек қана «шекаралардың кеңеюі мен игеру» болды деп мойындауымыз қажет. Бұл идеяны дәлелдеу үшін сол «игеріліп» жатқан жерлерде мемлекеті болмаған, мемлекет құру деңгейіне жете алмаған, артта қалған халықтар тұрғанын көрсету қажет қой. Сондай мақсатпен Сібір тарихшылары Қазақ хандығы шын мәніндегі мемлекет емес, ол алғашқы қауымдық қоғамның ыдырау кезеңінде қалыптасатын «көсемдік» деп дәлелдеуге тырысады. Мәселен, В.А.Моисеев 2001 жылы Барнауылда шыққан «Ресей-Қазақстан: заманауи мифтер мен тарихи шындық» деп аталған еңбегінде: «Қазақ хандары іс жүзінде мемлекеттік құрылымдардың билеушісі болған жоқ, олар әскербасылар мен көсемдер болды. Қазақ хандығы – шартты түрде алынған атау. Ресейге қосылар қарсаңда және қосылғаннан кейінгі алғашқы жылдарда бұл хандық рулық-тайпалық құрылымдардың болбыр одағы болды, ол көшпенді шаруашылықтың ішкі табиғатына орай өз бетінше дамуға және мемлекеттілік құруға қабілетсіз еді», – деп жазған. Алайда, тап осы автор 1991 жылы Алматыда шыққан еңбегінде Қазақ хандығының құрылу тарихын айта келіп, мынадай қорытынды жасаған болатын: «Бірнеше онжылдықтардан кейін Қазақ хандығы қуатты көшпенді мемлекетке айналды». Бұл пікірлер бірін-бірі жоққа шығарады. Егер ғылыми тұрғыдан қарасаңыз, 1991 жылғы пікірі шындық, онда 2001 жылғы пікірі белгілі бір саяси мақсаттан туып отырғаны айдан анық. Демек, қазақ мемлекеттілігінің терең тарихын жоққа шығару көрші елдің өзіндік саяси мақсатынан туындап отыр.
Нұрлан АТЫҒАЕВ,
тарихшы, Ш.Уәлиханов атындағы Тарих және этнология институты директорының орынбасары, тарих ғылымдарының кандидаты:
– Бар кінәні тарихшыларға арта салу, әрине, оңай. Біз мынаны түсінуіміз керек, ғылыми жаңалық ә дегенде ашыла салмайды. Қазір Иран, Қытай, Түркия, Ресей мұрағаттарында Қазақ хандығына қатысты тың деректер табылуда. Ал ол деректерді табу үшін, іздеу үшін бірнеше жыл уақыт кетеді. Мұрағаттарда көз майыңды тауысып отырғаныңда тапқаның кішкентай ғана дерек болуы мүмкін. Шетелдерге барып-келу, бөтен елде тұру, тамақтану – бәрі қаражат. Деректі тапқан соң оны сатып алуың керек. Қазір өкінішке қарай, ғылымда ондай қаржы жоқ. Ғылымға деген өкіметтің де көз-қарасы жақсы емес, гуманитарлық салаға қаржы өте аз бөлінеді. Мысалы, алпысқа тарта адам жұмыс істейтін біздің институттың ғылыми зерттеулерге алған қаржысы – 70-80 млн. төңірегінде ғана.
Қазақ хандығының қалтарысты тұстарын зерттейік деп, 550 жылдық мерейтойымыздың аясында, билікке түрлі ұсыныстар, жобалар да беріп көрдік. Бірақ біздің жобалар шет қалды. Қаржының көбі той тойлауға кетіп жатыр. Иә, көптеген университеттерде бірталай конференциялар сол оқу орындарының өз қаржылары есебімен ұйымдастырылып жатыр. Ол оқу орындары мұндай конференциялар үшін шетелдерден ғалымдар шақырады. Қалған ғылыми мақалалар легін толтыру үшін өз университетінің ұстаздарына мақала жаздыртады. Өмір бойы басқа тақырыпты төңіректеген ғалымдар енді 5-6 кітап оқып алып, Қазақ хандығы туралы жаза бастады. Шетелде қазақ хандығы тарихымен айналысатын маман мынау деп Т.Сұлтановтан басқа ешкімді көрсете алмайсың. Ал біз, қазақ тарихын жазса болды, ондай конференцияларға шетелден қаптатып ғалымдарды шақырамыз келіп. Сөйтіп, қазіргі замандағы Қазақстанды, Кеңестік кезеңдегі Қазақстанды жазған шетелдік ғалымдардың бәрін шақырып жүрміз. Сөйте тұрып, барлық қаржы көзін басқа жаққа салып жіберіп, отандық тарихшылардан тың жаңалық дәмететініміз бар. Мемлекеттілігімізді құрметтеу үшін той-думаннан өзге мәселелердің бар екенін түсінбейінше, жағдай осы қалпында қала бермек.
– 550 жыл – тарих үшін аса көп уақыт емес. Сол «иек астындағы» заманның хатқа қатталған, қатталмаған, тасқа түскен, түспеген деректері толық зерттеліп, тарихи кезеңдердің құпиясы ашылуы үшін қандай қадамдар жасалуда?
Талас ОМАРБЕКОВ:
– Тәуелсіздік тұсында «Мәдени мұра» және президенттік «Тарих толқынында» тәрізді бағдарламалар шетелдердегі кейбір деректерді айқындай түсуге және оларды өзімізде жариялауға мүмкіндіктер берді. Алайда, деректерді жинай беру – тарихты жазу емес. Олардан шаң басып жататын жаңа мұрағат қорларын жасағаннан ештеңе ұтпаймыз. Ақиқатын айтар болсақ, кейбір мұрағаттар жеткілікті кезеңнен де ел оқитын тәуір тарих жазып бере алмай отырғанымызға кімді кінәлай аламыз?! Қазіргі кезеңде «біздің тарихи деректер шетелде жатыр» деген сөз тарихымызды жазудан қашатын, бірақ шетелге қыдырып баруды әдетке айналдырған кейбір адамдарға жақсы сылтау болды. Шет елге барып келіп Қытай императорына ат жетектеп барғандардың немесе Еуропа музейлеріндегі ескі алаша мен сырмақтың суреттерін тарихи дерек ретінде бізге алып келіп, оларды құнды дерек ретінде қайта-қайта көрсетіп жүрген өзіміздің зерттеуші сымақтарымыз баршылық. Олар әдетте, араб, парсы, қытай және т.б. тілдерді жақсы білетіндерін алға тартады. Шын мәнінде орта ғасырлардағы деректерді аталған елдердің бүгінгі зерттеушілерінің өздері де оқи алмайды. Бұл арнайы дайындықты қажет ететін маңызды нәрсе. Осындайда «аңқау елге арамза молда» деген мақал еріксіз еске түседі. Орта ғасырлардағы Әбілқайыр, Шайбани тәрізді тарихи тұлғалардың сиқы кекесінмен бұрмаланып бейнеленген суреттерін шетелден алып келіп, дерек ретінде ұсынатындар да өз арамызда. Мұндайда мынаны ескергеніміз жөн болар еді: шын мәнінде, біздің тарихымызға қажетті деректердің 80%-ы ТМД-ның және өзіміздің Қазақстанның мұрағат қорларында жатыр. Бүгінге дейін баспа бетінен жарық көрген араб, қытай, моңғол, парсы және еуропа деректері де тарихты жазамын деген кісіге аз дерек емес. Шыңжаңдағы Ғылым академиясындағы қазақ бауырларымыз да ежелгі қытай жылнамаларын 4 кітап етіп қазақ тіліне аударып тастады. Өкінішке қарай, бүгінгі таңда осы деректерге сүйеніп, тарихты жүйелілікпен шұқшия жазып жатқандар саусақпен санарлықтай. Оның есесіне үкіметтен ақша алып, шетелден жоқ деректерді «іздеп», босқа сабылып жүргендер көп. Бұлай бола берсе, біздің жүйелі тарихымыз жиналған деректер көмбесінің астында қалып, ешқашан жазылмайды.
Гүлжауһар КӨКЕБАЕВА:
– Соңғы жылдарда тарихы ғылымы Қазақ хандығының тарихын зерттеуде айтарлықтай табыстарға жетіп отыр. Берекет Кәрібаевтың «Қазақ хандығының құрылу тарихы» атты аса көлемді монографиясын, Талас Омарбековтың «Қазақ түркілерінің мемлекеттілігі: қағанаттар, ұлыстар мен хандықтар баяны» атты еңбектерінің, Ордалы Молдалыұлы бастаған ғалымдар дайындаған «Қазақ хандығы» энциклопедиясының маңызы аса зор екені даусыз. Ирина Ерофеева жақында ғана қазақ хан-сұлтандарының және Бопай ханшаның 811 хатын түсіндірмелерімен 2 томдық кітапқа басып шығарды.
Нұрлан АТЫҒАЕВ:
– Менің өз пікірім, біз деректермен жұмыс істеп үйренуіміз керек. Әйтпегенде өзімізде бар бірнеше кітапты оқып алып, тарих жазғысы келіп жүргендер аз емес. Ал деректерді білу үшін ол кәсіби маман ғана емес, сол деректерді «сөйлете» алар Шығыс тілдерін де жетік меңгеруі керек. Мәселен, «Тарихи Рашиди»-ді көп пайдаланамыз. Ал оның орысша аудармаларында кемшіліктер бар. Сондықтан маман ең әуелі түпнұсқамен жұмыс істей алуы керек.
«Тарих толқынында» атты бағдарлама аясында Қазақстанның 21 ғалымы шетелге сапарлап, қазақ тарихына қатысты деректер іздеді. Қытай, Иран, Моңғолия, Еуропа елдері, жақын маңдағы көршілес елдерге барып, қазақ тарихына қатысты бірталай материалдар жинақтады. Қазір ол деректер өңделу үстінде. Деректерді аудару мәселесін де айтуымыз керек. Себебі, оны кәсіби маман аударуы, кейін оны кәсіби маман ғылыми айналымға енгізуі керек қой. Деректерді кәсіби деңгейде өңдеумен айналысып жүрген мамандардың аздығы бұл салаға да өз кесірін тигізуде. Қазір жастар ғылымға жолағысы жоқ. Ғылымның қаражаты өте төмен болғандықтан, ғылымның абыройы да төмендеп кетті. Деректерді кәсіби түрде аудара алатын, араб, парсы тілін еркін меңгерген мамандар, айлығы аз жерде жалғыз жалақыға телміріп отырғанша, өзге бір жерде аудармашы болып жұмыс істеуге ұмтылады.
Әрі ғылыми зерттеулердің нәтижесі бірден көзге көрінбейді, тиісінше маман дер уағында еленбей, тасада қалып қояды. Айлығы аз, өзі көлеңкеде отырған мұндай мамандыққа жастар несіне қызығады?
Сонда да жұмыстар жасалынып жатыр. Мысалы, Қытайдан әкелінген деректерді ғылыми айналымға енгізу бойынша Бақыт Еженхан, Нәбижан Мұхамедханұлы сияқты ғалымдар жақсы еңбек етіп жүр.
– Қазақ хандығы ту тіккен кезеңдегі ортақ геосаяси жағдай қандай еді? Еуропа тарихы деп аталатын, әр түрлі оқырманға арналған түрлі ғылыми, танымдық кітаптар легі көп. Орта Азия тарихы бұл фонда жұтаң болып көрінуінің себебі неде?
Талас ОМАРБЕКОВ:
– Қазақ хандығы өзі тәрізді көшпелі мемлекеттердің ортасында пайда болды. Ол солардан бөлініп шықты. Атап айтар болсақ, Қазақ хандығының солтүстік-батысында Шайбанидтер мемлекеті, ал батысында Ноғай Ордасы, оңтүстік-батысында Бұхар және Хиуа хандығы, оңтүстігінде Әмір Темір мұрагерлерін талқандаған Мұхаммед Шайбани бастаған Өзбек мемлекеті, шығысында Жоңғар хандығы орналасқан болатын. Осындай жағдайда бұл мемлекеттердің бәрі өздерінен әлдеқайда қуатты отырықшы орыс және қытай державаларына жалтақтап өмір сүрді. Қазақ хандығын зерттеймін деген кісілер осы геосаяси жағдайды ескеруі керек. Қазақ хандығының тарихын жазамын деген тарихшы оны бүгінгі көзбен емес, сол заманның адамының көзімен қарастыруы тиіс. Яғни Қазақ хандығының тарихын жазу үшін сіз көшпелі болуыңыз, рулық-тайпалық құрылымды, исламдық сопылық қағидаларды жақсы меңгеруіңіз және түсінуіңіз қажет. Бұл білімге қатысты болса, енді осы тарихты жазу мәселесі тағы да күн тәртібіне шығады. Өкінішке қарай бұлардың бәрін жатық та тартымды тілмен жазып, оқырманға жеткізетін тарихшылар бізде өте аз. Олардың біразы тіптен қазақша да жаза алмайды. Қазақша жаза алатындары қазақтың қасаң ғылыми тілін меңгергенімен, әдеби халықтық тілінен мақұрым қалған. Сондықтан да бізде тарихи танымдық әдебиеттер өте аз. Бұл, әрине, орыстандыру бағытын ұстанған кеңестік жүйеден қалған кемшілік. Ол кезде тарихымыз орыс тілінде жазылатын еді ғой. Ал халыққа арналған тарихи танымдық түсінікті әдебиеттерге мүлде мән берілмейтін. Енді біздер дайындап жатқан жас тарихшылар өсіп-жетіліп халыққа қажетті өнімдерді бергенше уақыт қажет.
«Елу жылда ел жаңа» деген осы.
Нұрлан АТЫҒАЕВ:
– Орта Азия елдері туралы айтар болсақ, Өзбекстан, Қырғызстан ғалымдарымен байланыстарымыз бар. Ортақ оқулық жазу мәселесі Кеңес өкіметі тұсында айтылған. Сол кездің өзінде бұл жоба жүзеге аспады. Өйткені, әр республиканың өз мүддесі, өз амбициясы бар. Қазір тәуелсіздік алған ол елдердің өз идеологиясы дәуірлеп тұр. Бүгінгі тарих ғылымындағы мәселелеріміз ортақ болғанымен де, ортақ оқулық жазу ісі әлі біраз күттіретін болар.
– Керей мен Жәнібектен басталған хандар көші туралы халықтың білетіні теңіздің тамшысындай ғана. Олардың елдікті, мемлекеттілікті құрудағы еңбектері жеке-жеке зерттеліп, қомақты дүние болып шығатын күн қашан туады?
Талас ОМАРБЕКОВ:
– Иә, қазақ хандарының әрқайсысының өмірі мен тағдыры жеке әңгіме етуге тұрарлықтай үлкен ерліктерге, шатасқан әлеуметтік-саяси қайшылықтарға, терең дипломатиялық қарым-қатынастарға толы. Оларды Еуропа және орыс деректерімен ғана біржақты емес, дәстүрлі қазақ деректерімен баяндаған тартымды, өмірге жақын, әрі шынайы болар еді. Саясат үшін орыс патшаларын және қытай императорларын қазақ хандарының амалсыздан көтермелеп дәріптегендері белгілі. Мысалы, жүрек жұтқан ең даңқты ханымыз Кенесарының өзі де І Николайды «Ұлы патша» деп аспандатқан еді. Осындай дипломатиялық, астарлы ұстанымдарды жеріне жеткізе баяндау үшін ауыз әдебиетінің үлгілерін, жыраулар мұраларын, әсіресе, Қытай қазақтарының «Бабалар сөзі» жинағына енген және т.б. тарихи мұраларын, басқа да ауызша тарих деректерін жазба деректермен салыстыра отырып пайдаланғанымыз жөн. Орайы келгенде айта кетер нәрсе, орыс тілді зерттеушілеріміз қазақ хандары тарихын зерттеуде Қазбек бек Тауасарұлының «Түп тұқияннан өзіме шейін», Өтейбойдақ Тілеуқабылұлының «Шипалық баян» тәрізді халқымыздың өзінің төл мұраларының маңызын әлі күнге дейін түсіне қойған жоқ.
Нұрлан АТЫҒАЕВ:
– Қазақ хандығы тарихы 200 жылдан аса уақыт зерттеліп келеді. Шоқанның мақалалары, зерттеулері бар. Вельяминов-Зерновтың Қазақ хандығына арналған үлкен еңбегі бар. Содан бергі уақытта Қазақ хандығының тарихы толықтырылып келеді. Әрине, деректер аз, шашыраңқы. 1969 жылы «Материалы по истории Казахстана» деген үлкен зерттеу еңбек жарық көрді. Оған Қазақ хандығына байланысты үлкен құжаттар енген.
Бүгінгі күні де тарихымызға, Қазақ хандығына қатысты жарық көріп жатқан еңбектер аз емес. И.Ерофеева орыс мұрағаттарында Қазақ хандығы тарихына байланысты материалдар шығарды. Екі томдық тарихи құжаттар жинағының «Эпистолярное наследие казахской правящей элиты 1675–1821 г.г.» деп аталатын алғашқы томдығы да өте маңызды. Бұл кітапта қазақ хандары мен билерінің, ел басқарушы өкілдерінің 800-ден аса хаты берілген. Мұның бәрі Қазақ хандығы кезеңінің жаңа бір тарихи қырларын көрсетпей ме?
– Бір кездері тарихты оқытудың саясаты солай болған шығар, хандық мәртебесін төмендетіп көрсету керек болған шығар. Ал осы күні бізді хандар билеген кезеңнің бар шындығы ашылып болды ма? Тарихқа деген әділетті көзқарасты қалыптастырудың жолын қаншалықты ұстанып отырмыз?
Талас ОМАРБЕКОВ:
– Қазақ хандығының мерейтойын мерекелеу негізінен алғанда саяси науқандық және мәдени шара екенін түсінуіміз керек. Шынайы зерттеулер бір жылдық емес, көптеген жылдарға созылатын, зерттеушілердің табанды да қажырлы еңбектенуін қажет етеді. Ең алдымен Қазақ хандығының құрылуының және нығаюының, сондай-ақ, күйреуінің методологиялық және теориялық мәселелері ашылған жоқ. Бұл аса маңызды мәселе өзінің зерттеушілерін күтіп жатыр. Сонымен бірге, бас-аяғы 40-тан асатын қазақ хандарының тарихымыздағы саяси, әлеуметтік ролі де айқындала қойған жоқ. Біз тіптен әлі күнге дейін кәсіби тарихи жазбаларымызда Әз Жәнібек, әз Тәуке атауларындағы «әзиз» ұғымына да Құран тілімен түсініктеме бере алған жоқпыз. Қасымның, Есімнің «жолдары», әз Тәукенің Жарғылары әлі күнге дейін біржақты, алып қашты сарынмен, сан қилы түсіндіріліп келеді. Олардың мемлекеттік саяси-әлеуметтік маңызы да ашылған жоқ. Зерттеушілердің бұл мәселелерде пікірлері де алуан түрлі. Бәріміз бір тоқтамға қашан келеріміз белгісіз. Аталған хандардан даңқы кем емес Тәуекел, Шығай, Хақназар, Жәңгір тәрізді тұлғалар да аз емес. Олардың да ғылыми-танымдық бейнесі толық жасалған жоқ. Жалпы, бір сөзбен айтар болсақ, біз Қазақ хандығының тарихын зерттеуді енді ғана бастадық. Елбасымыз мұрындық болмағанда, бәлкім, бұл мәселені зерттеу қажеттігін де естен шығарып алар ма едік.
Гүлжауһар КӨКЕБАЕВА:
– Қазақ хандығының тарихына қатысты деректерді жинақтау, басып шығару, нақты фактологиялық зерттеулер жасау аса қажетті қадам. Алайда, сонымен қатар, қазақ мемлекеттілігінің қалыптасуын шетелдердегі, Ресейдегі монархиялар тарихымен салыстыра зерттесек, тарихтың шындығын ашуға жақындай түсер едік. Мәселен, Ресей тарихшылары Қазақ хандығын «көсемдік» десе, біздер оның сол орта ғасырларда шетелдерде қалыптасқан өкілдік-сословиелік монархия болғандығын дәлелдеуге тиістіміз. Көсемдікте биліктің тұрақты органдары және заңдар болмайды, тек әдет-ғұрып қана бар. Ал Қазақ хандығының «Жеті жарғысы» – заңдар жинағы. Демек, осы бір қарапайым салыстырудың өзі Қазақ хандығының әлдекімдер айтқандай «көсемдік» емес, нағыз мемлекет болғанын көрсетеді. Қазақ хандығының мемлекеттік формасын өкілдік-сословиелік монархия деп сипаттауға болады. Егер ең басты белгілері бойынша салыстырсақ, біз Қазақ хандығының мемлекеттік-құқықтық мазмұны жағынан Мәскеу мемлекетіне (Бір орталыққа бағынған Орыс мемлекетіне) ұқсайтындығын байқаймыз. Еуропада сословиелік-өкілдік монархиялар Ресейге қарағанда ертеректе құрылды, ал Ресейдің орта ғасырлардағы дамуы негізінен Қазақстан мен Орта Азия жеріндегі мемлекеттермен деңгейлес болды. Орыс мемлекеті жалпы шығыс славяндар қатарынан бөлінген орыстардың бірінші этникалық мемлекеті болса, Қазақ хандығы жалпы түркілерден бөлінген қазақтардың бірінші этникалық мемлекеті еді.
Ұлттық тарихты зерделеудегі үлкен мәселе – тарихи оқиғаларға, тарихи тұлғалардың іс-әрекетіне баға бергенде көптеген тарихи түсініктерді бұрынғы кеңестік идеология тұрғысынан қолданып жүргеніміз қынжылтады. Мәселен, «Алаш» қайраткерлерін кеңес өкіметіне, большевиктер партиясына қандай көзқараста болғанына қарап, бағалаймыз, тіпті осының нәтижесінде қайшылықты пікірлер пайда болады. Алаш қайраткерлерін ұлт тәуелсіздігі жолында күресуші ретінде көрсете отырып, Алашорда мен Қоқан автономиясы талқандалған соң олар «контрреволюция жағына шықты» деген пікір айтамыз. Демек, сонда большевиктер революционер, ал алашшылдар контрреволюционер болғаны ғой. Ал мүмкін большевиктердің өзі контрреволюционер шығар деген сұрақ біздің ойымызға келмейді, өйткені кеңестік кезеңнен қалыптасқан 1917 жылғы қазандағы «социалистік революция» туралы идея ойымызға әбден берік орныққан, сондықтан большевиктердің өкімет билігін басып алуын контрреволюция ретінде қарау идеясына әншейін бір «сандырақ» сияқты қараймыз. Ал шындығында, алашшылдар 1917 жылдың ақпанындағы революция берген демократиялық бостандықтарды, Құрылтай жиналысы идеясын, ұлт-азаттық күресті парламент шегінде саяси әдістермен жүргізу мақсатын көздеді. Сондықтан олар осы идеяны аяққа таптаған, Құрылтай жиналысын қуып таратқан большевиктердің контрреволюциясына қарсы күресті. Ұлттық тарихты зерделеу мен бағалауда бірінші орын біздің еліміздің тарихшыларына берілуге тиісті, ал біз әлі күнге «Алашорда» тарихын бағалауда Ресей зерттеушісі Д.Аманжоловаға жалтақтап, соның зерттеулеріне сүйеніп, алашшыларды «контрреволюция жағына шығып кетті» деп «қынжыламыз».
Нұрлан АТЫҒАЕВ:
– Қазақ хандары туралы материалдар Шығыс, Еуропа, орыс деректерінде бар, солардың бәрін жинақтап, тың деректердің негізінде тарих жаңадан жазылуы керек. Хандығымызға қатысты бұрынырақта тұрпайы көзқарас көп болды. Бүгінде олардың нақты тарихи тұлғасына үңілу үшін деректермен жұмыс істемей болмайды. Мысалы, мен біраз уақыт бұрын қазақ хандарының мемлекеттік атрибуттарына байланысты мақалалар жаза бастадым. Солардың бірі – қазақ хандарында тақ пен тәж қандай болған деген ойды негіздеуге тырыстым. Парсы деректерінде біздің хандардың тақта отырғаны туралы мысалдар кездеседі. Өзіміздің ауыз әдебиетінде де хан тағы, тәжі туралы мысалдар жеткілікті. Иран Республикасындағы кітапханалардың қолжазбаларда Қасым ханның тағы мен тәжі суреттеледі. Мемлекеттіліктің бір белгісі – төл ақшасы десек, біздегі төл ақша туралы, орта ғасыр тарихшысының «Қазақтың Тұрсын ханы Тәшкенде ақша соқты» деген сөйлемін ғана мысалға алып жүрдік. Ол жазбаша ғана жазылған дерек еді. Сол Тұрсын хан шығарған монетаны енді көзбен көріп жатырмыз. Оның біразы Эрмитажда тұр, біразы Өзбекстаннан табылды. Бірнашева деген нумизматикамен айналысатын ғалым бар. Сол кісі Тәуекел хан басқан ақшалардың барын анықтады. Мемлекеттіліктің бір нышаны ретінде халықаралық қарым-қатынастарды атасақ, Осман империясымен қарым-қатынастарымыз туралы деректер табылуда. Осман патшаларының хаттарында «Біз Қазақ ханымен мұсылман ретінде ағайынбыз» дейді. Ноғай билеушілері де Қазақ және Осман билеушілерінің байланысы туралы жанама деректерде атап өтеді. Түркияда қазақ ханы Қайыптың Осман сұлтаны үшінші Ахмедке жазған хаты табылды. Бұл да дипломатиялық қарым-қатынастың бір белгісі. Хат соңында ханның мөрі де бар. Мөр де – мемлекеттіліктің бір символы.
Жалпы, айта берсек, зерттейтін мәселе әлі көп. Шыны керек, біздің институттан аз-мұз жалақыға жанкештілікпен еңбек етіп, қазақ тарихының әр бетін құрақтастай ұсақ-ұсақ деректердің қиындыларымен ерінбей-жалықпай толықтырып отырған үлкен буынға, жалпы әріптестеріме ерекше рахмет айтар едім.
– Қазақ хандығын құруда қай хан қандай роль атқарды? Елдің шекарасын кеңейту, көршілермен дипломатиялық қарым-қатынасты ұстану, елдің ішкі бірлігін нығайту, елішілік түрлі әлеуметтік институттардың бірінің ролін әлсіретіп, екіншісінің ролін ұлғайту мәселесі қай ханның тұсында басымдық танытты? Қай ханның тұсында халықтың саны артып, қай ханның тұсында ел үркіншілік заманды көп көрді?
Талас ОМАРБЕКОВ:
– Қазақ хандарын саяси-қоғамдық және қайраткерлік қызметтеріне сәйкес негізінен бірнеше топқа топтастыруға болады. Алғашқы топқа әрине, Керей, Жәнібек, Бұрындық, Қасым тәрізді Қазақ хандығының негізін қалаушылар, оның аймақтық ауқымын айқындаушылар жатары сөзсіз. Олардан соң екінші топқа Мамаш, Тахир, Қожахмет тәрізді Қазақ хандығын әлсіретіп алған хандар жатады. Сонымен бірге, Қазақ хандығын мемлекет ретінде қайта күшейткен хандар да бар. Олардың қатарында, әрине, Хақназардың, Тәукенің, Есімнің, Жәңгірдің, Абылайдың орны бөлек. Орыс жаулауы жағдайында геосаяси ахуалға байланысты орыс патшасының көмегімен хандық жүйені сақтап нығайтуға болатынына сенген қайраткерлер де бар. Олар Әбілқайырдан басталып Бөкейге, Жәңгірлермен жалғасады. Мұндайда, әрине, отар елге айналған қазақтың даласында дербес Хандық мемлекетті қайтадан қалпына келтіруге тырысқан Арынғазы, Кенесары тәрізді ғажайып тұлғаларды да ұмытуға болмайды.
Нұрлан АТЫҒАЕВ:
– Мынаны есте сақтауымыз керек, қазақ хандарының ешқайсысы да кездейсоқ адамдар емес. Хан болу үшін ең бастысы – ел құрметі болуы керек. Кез келген елдің деректеріне үңіліңіз, біздің хандар туралы – «ел құрметіне бөленген» деп айтады. Ол құрмет қайдан келеді? Олар тамшылап төгілген термен, қасықтап төгілген қанмен, ел үшін сіңірген еңбекпен келеді. Қазақ хандарының ешқайсысын бөле-жара қарауға болмайды. Әр хан өз тұсында Қазақ хандығының нығаюы үшін жан алып, жан берді. Біз бабалардың сол ерлігіне лайықты баға бере алдық па? Қасым хан – ХV-ХVІІ ғасыр деректерінің бәрінде қазақтың ең мойындалған ханы ретінде аталады. Парсы деректері Қасымды – «Ұлы хан» дейді. Дәл осы Қасым ханның басқаруы кезінде Қазақ хандығының территориясы қазіргі Қазақстан Республикасының аумағына жақындады. Дәл осы Қасым ханның кезінде бүкіл қазақ ру-тайпалары бір шаңырақтың астында бірікті. Қазақ хандығы туралы мәліметтер көршілерге, Иранға, Сефифид мемлекетіне дейін жетіп жатты. Ал сол Қасым ханға еліміздің қай ірі қаласында көше атын бердік? Қай қалаға Қасым ханның ескерткішін орнаттық? Қазақ хандығының бастауында тұрған Керей мен Жәнібектің өзіне екі бөлек көшені қимай, қосақтап жалғыз көше бердік. Ірі-ірі қалаларымызда беймәлім адамдардың есімі берілген көше көп. «Ол кім болған еді» десеңіз, әлдебір аудандық партия комитетінің екінші хатшысы, әлдебір қалалық атқару комитетінің бірінші хатшысы болған екен дейді. Оларға қиған көше аттарын, мемлекетімізді нығайтқан хандарға бергіміз келмейтіні қызық. Бұрындық та Қазақ хандығының кеңеюіне еңбегін сіңірген тұлға. Хақназар хан – күйзелістен құлдырап жатқан қазақ хандығының еңсесін қайта тіктеді. Жұлымдана бастаған жерін жиып, халқын біріктірді. Ел тарихында Еңсегей бойлы Ер Есім атымен қалған Есім ханның еңбегі бір төбе. Ішкі-сыртқы қарым-қатынастарда бағы жанған Тәуекел хан жеке-дара тұлға. Жетісудің жоңғарлардың басып алуына жол бермеген Салқам Жәңгір, жаңа низамымен елді тәртіпке шақырған Тәуке хан – барлығы да мемлекетті нығайтқан еді ғой. Олардың әрқайсысына көше атын беріп, ескерткіштер орнатсақ, ұтылмаймыз. Қайта өткенімізге құрмет көрсеткеніміз емес пе?
– Бізде ханды «меншіктеу» мінезі де байқалады. Және әркім өз «меншігіндегі» ханға қара жұқтырғысы жоқ. Әйтеуір хандарға үлкен талас бардай. Елді түрлі аймаққа, атаға бөліп басқарудың соңы неге апарады? «Өз меншігіндегі» билеушінің қателіктеріне көз жұмып қарау тарих ғылымына қаншалықты нұқсан келтіреді?
Талас ОМАРБЕКОВ:
– Қазақтың руға және жүзге бөлетін психологиясы әлі де бізде бар. Бірақ одан қазақ зиян шегіп отыр деп ойламаймын. Бұл ғасырлар бойы қалыптасқан және бізді алға жетелеген біздің менталитетіміздегі әлеуметтік-логикалық түсініктің нәтижесі. Қазақтың хандарының күш-қуаты оларды күшті рулар мен тайпалардың және жүздік деңгейдегі билердің, сұлтандардың, сондай-ақ, рубасыларының, рулық батырлардың қолдауына тікелей тәуелді болды. Қазақ батырлары алғаш рулық, онан соң жүздік деңгейіндегі батырлар ретінде көрінгені құпия емес. Қайшылықты тарихымыздың шындығын кімнен жасыра аламыз. Шын мәнінде төре тұқымы болғандықтан ешқандай жүзге жатпайтын қазақ хандарын өзінің руына және жүзіне тартып дәріптейтіндер де арамызда. Бұл бүгінгі күннің көрінісі. Мұндай пікірдің туындауы қазақ хандарының тарихын және өмірін жақсы білмеуден болып отыр деп ойлаймын. Мысалы, Кіші жүздің азаматтары мақтаныш ететін атақты Әбілқайыр шын мәнінде Түркістанда туып-өскен. Қазақ хандарының көпшілігі дәл осылай, саяси-әлеуметтік ахуалға сәйкес, өздері туып-өскен аймақтарда емес, мүлде басқа шалғай өлкелерде және басқа ру-тайпаларда хандық құрды. Сондықтан да әрбір қазақтың ханы қазақтың қай жүзінде хан болғандарына қарамастан бүкіл қазаққа ортақ мемлекет қайраткерлері болып табылады. Осыны хандарды өзінің аймағына тартып, меншіктенетін бүгінгі азаматтарымыз ескерулері керек.
Гүлжауһар КӨКЕБАЕВА:
– Тарихтағы жеке тұлғалардың іс-әрекетін зерттеуде және оны бағалауда біржақтылық бар екені рас. Бұған себеп – тарихшылардың, жалғыз тарихшылар ғана емес, бүкіл халықтың тоталитарлық санадан, тоталитарлық ойлау жүйесінен құтыла алмай жатқаны. Ол біздің тек қана бір-біріне қарама-қарсы екі категориямен ойлауымыздан көрінеді. Мәселен, біз «ақ-қара», «жақсы-жаман», «жау-дос» деген анықтауыштармен ғана ойлаймыз. Ал осы қарама-қарсылықтардың арасында жатқан түрлі-түсті бейнелерді, түстерді, бағыттарды көрмейміз. Осыған орай біздің тарихи оқиғалар мен тұлғаларға баға беруіміз де тек қана осы қарама-қарсы екі категорияға негізделеді. Тарихи қайраткерлердің өмірі мен қызметін зерттегенде көбінесе оның қоғамдық-саяси тұлғасын бейнелеу аз, ал оның өз әріптестерімен жеке кикілжіңдерін тізбелеп, жан-жақты талдаймыз.
Нұрлан АТЫҒАЕВ:
– Қазақ хандарының ешқайсысы жеке бір руға, атаға, жүзге тиесілі емес. Әбілқайыр Түркістанға әскермен келіп, жоңғарларға қарсы соғысқан кезде Кіші жүздің ғана игілігін ойлаған жоқ, күллі қазақтың игілігін ойлады. Күллі қазақтың астанасы болған Түркістанды сақтауға тырысты. Қазақтың бар ханы, тарихи тұлғасы – қазаққа ортақ. Ал олардың қазақтың қандай да бір жүз бөлімінің аумағында жерленуіне қарап оны сол жүзге ғана телуге болмайды.
– Қазақ хандығының көркем бейнесі осы күнге дейін түрлі шығармаларда жазылып келе жатыр дегенімізбен де, таза тарихи шындыққа негізделген, сөйте тұра ғылыми тұжырымдардан бұрын қарапайым халыққа ұғынықты танымдық тілде жазылған еңбектерді жарыққа шығару ісі қаншалықты жолға қойылған?
Нұрлан АТЫҒАЕВ:
– Кезінде Ілияс Есенберлиннің «Көшпенділері» неге үлкен дүмпу туғызды? Әлі күнге қайталап баспа бетінен шығып келе жатқан, өтімді кітаптардың қатарынан қалмауының себебі неде? Өйткені, кітаптың тарихи негізі бар. Ойдан құралған жоқ. Менің ұстазым Клавдия Антонова Пищулинаның үйінде «Көшпенділердің» бір нұсқасы бар. Ілияс Есенберлиннің «Асқан ризашылықпен» деп жазған қолтаңбасымен. Демек, Есенберлин мұндай іргелі кітап жазарда тарихшылармен кеңескен, ақылдасқан, тарихи деректермен сусындаған. Әрине, әдебиетші ретінде әдеби-көркемдік дүниелер де қосты. Сол себепті, оқуға тым ауыр ғылыми тарихтан бөлектеу болған шығар. Ал мұндай кітаптардың сиреп қалғаны тек тарихшылардың кінәсінен емес екенін айтқым келеді.
Талас ОМАРБЕКОВ:
– Қазақ хандығы тарихына қатысты қарапайым халыққа ұғынықты және танымдық тілде жазылған еңбектерді жариялауда қазақ баспасөзінің биылғы мерейтой жылында көп іс тындырғанын айта кеткен жөн. Алайда, бұл істерде «әттеген-айлар» да баршылық. Кейбір біздің тарихшыларымыз елдің бәріне бұрыннан белгілі мәселелерді қайта көтеріп, республиканың беделді баспасөздерінде ешкім оқымайтын, қасаң тілмен жазылған мақалаларын тықпалап жариялатты. Жаңашылдық рухтан жұрдай мұндай жалпылама жазбалар оқырман жүрегіне жол тапты деп айта алмаймыз. Жалпы, мәселені түсінікті де, ұғынықты танымдық тілде жазатын зерттеушілер бізде көп емес. Олай болса, қазақ баспасөзі ең алдымен «атағынан ел үркетін» ғалымдарды емес, тарихи мәселені халыққа жатық тілмен жеткізе алатын және елді елең еткізетін жаңалықтары бар мақалалар жазатын зерттеушілерді іздестірулері қажет еді. Осындай ізденушілік жағынан біздің журналистердің басқа ұлттың тілінде жарық көретін басылымдардағы кейбір журналистерден кем түсіп жататынын айтсақ, ағайындар ренжи қоймас деп ойлаймыз. Бұл тұрғыдан алғанда бизнесті өркендетуді көздеген жекелеген баспалардың талпыныстары назар аудартады. Өйткені, олар халықтың сұранысына ие болған жекелеген авторлардың Қазақ хандығына байланысты еңбектерін жариялап, елге ұсынып жатыр.
– Әңгімелеріңіз үшін рахмет!
«Дөңгелек үстелді» жүргізген
Қ.СЕРІКҚЫЗЫ.
ПІКІРЛЕР1