Наурыз
Есенғали Раушанов
Мәскеудегі Третьяков сурет галереясында И.Репиннің 1887 жылы салған екі суреті ерекше көз тартады. Екеуінің де арқауы – Л.И.Толстой. Бірі – жазушының шаруа киіміндегі портреті, екіншісі – «Сүдігерде» («На пашне») деп аталатын суреті. Мұнда екі боз аттың бірін соқаға жегіп, біріне тырма сүйреткен Толстойды көресіз. Артық әлеміш-күлеміш жоқ. Бояулары да әбеқоңыр. Осындай көктемгі қарбаласта атыз басында боп жататын шаруа өмірінің өзге детальдары да қамтылмаған. Айталық, егіншілердің қосы көрінбейді, қос басында бірі күйбеңдеп, бірі шешесінің етегіне оралып ойнап жүретін ана мен бала да жоқ, соқа соңынан шұбап еретін ұзақ қарғалар да, тал басында тынымсыз сайрайтын наурызек торғай да, өзінен-өзі құтырынып, соқадағы аттардың құйрығын тістеп қашатын ала күшік те суретші назарынан тыс қалған секілді. Мезгіл, шамада наурыз айы. Назар салсаңыз, расында осының бәрі де бар, көз алдыңыздан бірінен соң бірі шұбап өтіп жататын көктемгі көріністерді «көрсетпей-ақ» көктемді жырлауға болатынын сезіп, таң қаласыз. Тап қазір мына соқа сүйреткен дилы боз оқыранып қоя берердей, оған ілесіп қасындағы ат та қамыттың темір тоғаларын сылдырлатып басын жерден көтеріп алады, Толстой болса, атыздың арғы басынан қиқу салып өтіп жатқан жыл құстарына күн салып қарап қалатын сықылды, кенет бұлт арасынан жарқырап күн шығып, сәлден соң қайта батып, батқан күннің қара көлеңкесінде ақ орамалы желбіреп Софья Андреевна келе жатады. Ояну. Ұлы қаламгердің күзде емес, қыста емес, тіпті жазда да емес, нақ осы айда, ояну, тірілу, жасару, жаңғыру айындағы бейнесі табиғатпен әдемі үйлесіп тұр. Руханиятта неше түрлі құдіретті дүниелер туғызған дарабоз жазушының дүниеге неше түрлі құдіретті дүниелер әкелетін жасампаз айдағы дән сеуіп жүрген бейнесі бұдан кейін сіздің ойыңыздан шықпайды.
Көктем неден басталады?
Ескі ақындар «адамзат о баста бір тамшы судан пайда болды» дегенді көп айтады. Рас шығар. Сопылар: «Бір тамшы су – тіршіліктің басы», – дейді. Егер көктемді жылдың басы, өмірдің бастау алар тұсы десек, ол да бір тамшыдан басталмай ма? Алты ай қыс сықасып қатып тұрған тоң әлі жіби қойған жоқ. Жібімек түгілі түнемелік сақылдаған сар аяз күшіне мінеді. Ал күн ұлы сәскеге ұрына қар басып жатқан шатырдан тырс етіп бір тамшы тамып кеткенін аңғармай да қалуыңыз мүмкін. Ал аңғарсаңыз, көктем келді дей беріңіз. Сонда барып күннің көзі бұрынғыдан гөрі жадыраңқы екеніне, аспан кешегіден гөрі ашығырақ екеніне, көлеңке басын ұзатқан кезде бұрынғыдай қарақошқыл емес, сұйқылтым тарта бастағанына, кей күндері күні кешегі қою көлеңке көгілжімденіп тұрғанына назар аудара бастайсыз. Басын ақырдан алмайтын арық жабағы өз-өзінен оқыранатынды шығарады. Бірақ әлі қыс. Сөйтіп сіз де ылғи төмен қарай бермей, бір сәт басыңызды көтеріп, кеңірек тыныс алғыңыз келетінін байқайсыз. Сөйтіп жүргенде бағанағы айтқан қар басып жатқан шатырдан бір тамшы емес, екі, үш тамшы тамғанын көресіз. Қасат қарды темір таяқпен шұқып тескендей шұқыр із қалдырады. Күннің қызуы қарды ерітуге шамасы келмесе де бір тамшы ерітіндісі мұз сауыт құрсанған қыстың көбесін сөгуге айналғанын сезесіз.
Осылай арқаны кеңге бере бастаған бір күні аяқ астынан бұрқырап қар жауып кетеді. Бір қызығы, сіз бұған еш ренжімейсіз. Ертесіне-ақ еріп кететінін іштей сезіп, жәйлі көңілмен жадырай қарайсыз. Шынында ақ көрпеге оранып жатқан далаға не болған? Жон-жонасқа айқұш-ұйқыш қара сызықтар түсіпті. Бейне әлдебір олақ тігінші аппақ көйлекті қара жіппен қайыған секілді оғаш көрінеді. Ол олақ тігінші – наурыздың желі.
…
(Толық нұсқасын газеттің №12 (3646) санынан оқи аласыздар)