Театр фестивалі: ЖАҢА ІЗДЕНІСТЕР ЖӘНЕ КЕҢ АУҚЫМ
Еліміздегі фестивальдік бағыт жыл санап өркендеп, отандық театр үдерісін дамытудың негізгі құралына айналғаны рас. Соңғы жылдары Қазақстан Республикасының Мәдениет және спорт министрлігі ғана емес, облыс басшыларының қолдауымен жүзеге асып жатқан әр түрлі деңгейдегі фестивальдер де театр өнерінің өсіп-өрістеуіне мол мүмкіндіктер туғызып отыр. Театрлық байланыстардың нығайып, қуаттануында өлшеусіз қызмет атқаратын фестивальдер, сөз жоқ, ұлт мәдениетінің биік деңгейін көрсететін рухани өлшем.
Қарашаның 1-4-і аралығында Жезқазған қаласының төрінде орналасқан Қазақстан Жастар Одағы сыйлығының лауреаты С.Қожамқұлов атындағы қазақ музыкалық-драма театрында Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері, көрнекті режиссер Жанат Әубәкірұлы Хаджиев атындағы халықаралық театр фестивалі өз шымылдығын түрді. Былтыр ғана аймақтық деңгейде ұйымдастырылған фестиваль үстіміздегі жылы халықаралық дәрежеге бірден көтеріліпті. Облыс әкімі Е.Қошановтың тікілей атсалысуымен өткізілген бұл өнер додасына Франция, Сербия, Қытай және Қазақстанның белгілі өнер ұжымдары қатысты. Елбасымыздың «Рухани жаңғыру» бағдарламасы аясында жүзеге асқан бұл игі бастама ұлттық өнеріміз бен мәдениетімізді жаңа мазмұнмен, жаңа түрмен байытуға мүмкіндік береді. Әлемдік театрлардың шығармашылығымен танысып, олардан үлгі алып, төл өнеріміздің аясын кеңітуді мақсат тұтады.
Фестиваль шымылдығы Серке театрының «Қара орамал» поэтикалық драмасымен ашылды. Қазақсанның Еңбек сіңірген қайраткері, Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының лауреаты, көрнекті ақын Ғалым Жайлыбайдың осы аттас поэмасының желісімен қойылған спектакль жанр табиғатына сай шыққан. Поэма тілінің драмалық бояуы қалың, сондықтан, дастан сахналауға сұранып-ақ тұр. Кең құлашты эпикалық шығарма ХХ ғасырдағы ұлт тағдырында мәңгілік өшпес дақ болған сталиндік қуғын-сүргіннің, зұлмат заманның бейнесін көз алдымызға әкеледі. Шерменде тұтқындарды адам айтқысыз айуандықпен қырған қызыл империяның қанды саясаты, «адамзаттың рухын кісендеген» оқиғалардың, қайғы мен қасіретке толы заманның қайыра қайталанбауы – шығарманың басты идеясы. Режиссер Теміржан Жанботаев автор ойын жақсы дамытып, сахналық нұсқасын шебер құрастыра білген. Режиссерлік мизансцена кескіндері эпикалық кеңдікке, трагедиялық халды қоюлатып жеткізуге бағытталған. Актерлік құрам (негізінен, театрдың жас артистері қатысады) режиссер ойын дұрыс түсініп, бар мүмкіндіктерін көрсетіп бақты.
Республикалық неміс театры А.П.Чеховтың «Апалы-сіңлілі үшеу» пьесасының желісімен жасалған психологиялық драмасын көрсетті. Режиссер Н.Дубс өз концепциясына сай пьесаны қысқартып, драмадағы үш әйелдің желісін қалдырған. Негізгі тартыс үш кейіпкер арасында ғана емес, олардың өз жан дүниелерімен, сезімдерімен арпалысуына құрылғандықтан кейіпкерлердің ішкі тебіреністеріне жете назар аударған. Н.Дубс бүгінгі театрлық тенденцияларды еркін пайдалана отырып, өзін толғантқан әйел мәселесіне жаңаша үңілуге мүмкіндік береді. Қойылымның семантикалық жүйесі режиссердің негізгі идеясын аша түседі. Сахна ортасында үйілген аяқ киімдер – бір кездері өздері өмір сүріп, амалсыз көшіп кетуге мәжбүр болған Мәскеуге апаратын жол — арманның белгісі ретінде қабылданады. Ал төрт жағынан қоршалған алаңқайда өмір сүрген үш қыздың бейнесі – торға түскен тоты құстарды еске салады. «Ұшайын» десе, белгісіз өмірден қорқады, «ұшпайын» десе, қоршаудағы шектеулі тіршілік жандарын жегідей жейді. Спектакльдің құрылымы үш бөлімге жіктеліп, әр бөлім бір-бірімен іштей сабақтасып, режиссер идеясын айшықтауға бағытталған. Әйел тақырыбын арқау еткен қойылымға қатысатын актрисалар арулардың нәзік психологиясын, жан күйзелістерін жете сезініп ойнайды. Дегенмен, пьесаны оқымаған, арнайы даярлығы жоқ көрермен үшін спектакльді қабылдау күрделі екенін атап айту керек.
Сербиядан келген Ужице ұлттық театры өз елінде кеңінен танымал жазушы-драматург Момо Капордың «Демалыс күнінің соңы» атты драмасын көрсетті. Отбасылық қарым-қатынас, әйел мен еркек арасындағы нәзік байланыс жайындағы бұл туындысында режиссер өзінің басты идеясын актерлік ойынға негіздейді. Дәстүрлі шешімдерге құрылған нарративтік өзегі басым шығармада көрерменге жете таныс әлемдік синглдар көп пайдаланылғандықтан орта жасты кең бойлаған отбасылық жұптың махаббатын қайта табуға деген талпынысын сипаттайтын қойылымды жұртшылық еш қиындықсыз түсіне алды. Сыртқы іс-әрекетке, қасаң сөзге құрылған спектакльден серб тілінің поэтикасын түсініп отырдық. Актерлердің шебер ойыны, сөзге сезім бітірудегі ізденістері көптің көңілінен шықты.
Қазақ жұртшылығын француз мәдениетімен қауыштырған «М-А-S PRODUCTIONS» компаниясының «Мен кіммін?» драмасы еуропалықтар үшін маңызды болып табылатын «гендерлік теңдік» тақырыбына арналған. Джекки Катудың бұл шығармасы жалпыадамзаттың «рухани еркіндікке» ұмтылуымен қызықты. Дегенмен, қойылымның көркемдік-иедялық құндылығы біз күткен биіктен көрінбеді.
Ал Қытай Халық Республикасынан келген Хэнань Юй жастар лигасы көрсеткен үштаған – «Сюань Цзан», «Жылан перісінің өмірі», «Хуа Му Лан» спектаклі тарихи-фольклорлық шығармаларға негізделіп, дәстүрлі ұлттық театрдың озық үлгісін паш етті. Актерлердің кейіпкер сомдау үрдісі төл өнерімізге ұқсамайды. Сахналық шарттылық, дәстүр аясында орындалған шығармалар Қытай операсының үздік мысалын, ән салудың қайсыбір қитұрқы техникасын байқатты. Қытай актерлерінің кейіпкер бейнесін ашудағы вокалдық, ойындық және пластикалық шеберліктері тәнті етті.
І.Омаров атындағы Қостанай облыстық қазақ драма театрының «Өкініш» (авторы жазушы-драматург А.Шаяхмет) драмасы қазіргі кезеңде кеңінен етек алып бара жатқан «қарттар үйінің» мәселесін көтеріп, оған түскен кейуаналар мен қариялардың тағдырын көрсетеді. Дегенмен, спектакльде оқиғалар легі, тартыс және шарықтау шегі сынды қарапайым алгоритмдер сақталмаған. Пьесада кездесетін жалаң мораль көрерменді жалықтырып алғандай. Алайда, жас режиссер Е.Қауланов пен суретші М.Нұрмақанов спектакльдің бейнелік шешімін ұтымды тауып, тақырыпты одан әрі кеңейтуге тырысқан. «Торға қамалған» қариялардың дәрменсіз тірлігі арқылы бүгінгі өмірдің сүреңсіз тұстарын жеткізуге деген талпынысты актерлік құрам да мықтап түсінген. Спектакльге қатысқан актерлер: А.Шәкіржанов, А.Шәкіржанова, З.Бегайдарова, Ә.Мырзахан, О.Бегайдаров, А.Чукеев, т.б. өз кейіпкерлерінің өмірлік хикаясын ашуда мол ізденіске түскендері байқалып тұр. Әсіресе, актер Әлімхан Мырзахан жасаған Шал бейнесі ерекше оқшауланып көзге түседі. Гротескті-карикатуралық кілтте шешілген кейіпкер бейнесі күнде қайталанатын ритуалдық іс-әрекеттері арқылы ашыла түседі. Ішіне баланың ойыншығы мен ескі сағатын салып, үнемі тастамай тасып жүретін көне шабадан – бейнені толықтырып тұрған ұтымды деталь. Актер рольдің сыртқы суретін ғана емес, дыбыстық-үндік ерекшелігін де дөп басып, кейіпкер бейнесін толыққанды жеткізе білді.
Астана Жастар театры қырғыз драматургы С.Раевтың «Меккеге қарай ұзақ жол» әфсанасымен фестиваль шымылдығын жапты. Театр сүйер қауым мен сыншылардың жоғары бағасын алып үлгерген бұл спектакль фестивальдің ажарын ашып, мән-мазмұнын арттырды. Қазіргі Орта Азиядағы театрлық үдерісте өздерінің шығармашылық ізденістерімен басқалардан арқан бойы озық тұрған Астана Жастар театрының аталмыш қойылымы ұжымның заманауи өнер контекстінде жұмыс жасап отырғандығын тағы бір мәрте дәлелдеп өтті. Театрдың көркемдік жетекшісі, режиссері, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Н.Жақыпбайды қалың көпшілік тазалық пен поэтиканы сүйетін эстет суреткер ретінде таниды. «Меккеге қарай ұзақ жол» қойылымы да режиссурасының тазалығымен, кейіпкерлер бейнесінің тұнықтығымен ерекшеленеді. Ар мен иманның сарапқа түсетін сәтін сипаттайтын сахналық ситуацияны режиссер кейіпкерлердің өзара қарым-қатынасы арқылы ашады. Оқиға соңында әркімнің «Меккесі» өз жүрегінде екені анықталып, көрерменге терең ой салады. Қойылымды тамашалауға жиналған жұртшылық та, шетелдік қонақтар да актерлер қауымы мен режиссердің сауатты да, сапалы еңбегіне қайран қалысты.
Осылайша, Жезқазған шаһарында өткен Ж.Хаджиев атындағы Халықаралық театр фестивалі өз мәресіне жетті, жеңімпаздар анықталды: «Ұлттық театрдың дәстүрін сақтағаны үшін» аталымы бойынша Қытай Халық Республикасының Хэнань Юй жастар лигасы; «Ең үздік ер адам ролі үшін» – І.Омаров атындағы Қостанай облыстық қазақ драма театрының «Өкініш» спектакліндегі Шал бейнесін жасаған актер – Олжас Бегайдаров; «Ең үздік әйел ролі үшін» – Республикалық неміс драма театрының «Апалы-сіңлілі үшеу» қойылымындағы Маша бейнесін жасаған актриса – Александра Биглер; «Актерлік дуэт» аталымы бойынша Сербияның Ужице ұлттық театрының «Демалыс күнінің соңында» қойылымына қатысқан актерлік жұп – С.Любович пен Л.Иванович; «Өзекті тақырыпты көтергені үшін» аталымында Франциядан келген «Мен кіммін?» спектаклі; «Үздік режиссура» аталымы бойынша С.Қожамқұлов атындағы Жезқазған музыкалық-драма театрының «Қара орамал» спектаклінің режиссері Теміржан Жанботаев; ал Жанат Хаджиев атындағы «Үздік актерлік ансамбль» аталымы бойынша Астана Жастар театрының «Меккеге қарай ұзақ жол» спектакліне қатысушы актерлер құрамы марапатталды.
«Тау алыстаған сайын биіктей береді» деген қазақтың сөзі бекер айтылмаса керек-ті. Қазақ театр режиссурасында өз қолтаңбасын қалыптастырып, суреткерлік әлемін қалдырған Ж.Хаджиев атындағы Халықаралық театр фестивалі жоғары деңгейде өтті. Жалпы, фестиваль ұлттық театр өнерінің жаңа формаларға, актерлік ізденістерге батыл араласып отырғанын көрсетті. Аталмыш өнер бәйгесі әлі де жалғасын табар деген үмітпен, фестивальді ұйымдастырушыларға шығармашылық табыстар тілейміз.
Меруерт Жақсылықова,
Т.Жүргенов атындағы Қазақ
Ұлттық өнер академиясының доценті,
театртанушы