«Құстың да тілін біліпті…»
Қазақ поэзиясына өзгеше леп әкеліп, мектеп қалыптастырған Есенғали Раушанов қазақ әдебиетінде өзіндік қолтаңбасы бар ақын. Оны қазақстандық оқырмандар ғана емес, шетелде тұратын қандас ағайындар да жақсы біледі, кітаптарын жастанып оқиды. Мұндағы құдірет – шынайы өлеңнің, сезімтал жүректің, ешкімге ұқсамайтын ақындық болмыстың құдіреті болса керек. Біз Есенғали Раушанов шығармашылғы туралы төмендегі үш қаламгермен ой бөліскен едік.
Сұраған РАХМЕТҰЛЫ,
ақын. Моңғолия
Бірде көне Қыпшақтың «Куманикус жазбасына» еліктеп, солықтап тоқтаған тұсымыз бар-ды. Арғысы ХІІІ-ХІV ғасыр ізімен, бергісі Алтын орда дәуірін қиып өткіміз келген. Ерекше бір хикметті тың сұлба табу үшін жасаған әрекетіміз еді. Мағауиннің қолтаңбасымен мөрленген «Бес ғасыр жырлайды» атты жыраулар поэзиясы жатты алдымызда. Бірақ, оған жетуге біздің кемсалиқа қуатымыз о бастан жоқ болатын. Шетін жүрген жарты жанға жамау болатын бір үлгі керек екенін сезетінбіз. Сонда құдай оңдап:
«…Ай да батқан бір кезде,
Тұмшаланған Күн анау,
Бірақ, бірақ қалайда
Сөнбей келген бір алау…», –
деп секемді кезде бекем жырлап көкке шапшып көктеп келе жатқан ғажайып бір үнге құлақ түрген едік. Жерік астай дәмді еді…
Сағдише һәм Муслихаддин Әбу Мұхаммед Абдуллах ибн Мушрифаддин мақамымен боздап келе жатқан бұл кім? Шығыс поэзиясындағы ғазал, қасида, мұқаммас, мусаддас, мусабба, рубай, мәснәуилер үні естілердей. Алайда олармен шектеліп те қалмайды.
Сөзі – түрен, жадысы – от. Тұнып тұрған лағыл сағыныш!
«…Есенин жұлдыз болып айналып, Есенғали ауылда қой бағып…» жүрген кезінен бастап-ақ ғарыштық кеңіске шарықтап кетсе керек. Демек, ол түр мен мазмұнаралық логикада аса нәзік жол тапты. Мазмұннан қиял, қиялдан құлпырған түрлі түрен жасай алды. Бұл – ақынның шеберлікті ұштастыра түсетін таңғажайыптығы немесе gradatio-сы. Ол ой мен сөзді «ойнату» арқылы өзін таба алмай жүрген кейінгілерге жөн сілтейді. Есенғали өлеңіндегі өң мен тілдің бояуы – басқаның көрмегенін көруге, естімегенін естуге, түйсінбегенін сезінуге шақыратындай.
Ол өзі айтқан ақсұңқар құстай түлей келді.
…Ақсұңқар құстай кеш түлеп,
Соңырақ ұшты өлеңім.
Сағыныш деген – ескі дерт –
Табысу болар емі оның.
Уайым деген тағы бар,
Қауышу деп біл дауасын.
Саз қылып әнге салып ал,
Самалды түннің ауасын.
Телміріп жаның жабықты,
Таусылды білем тағатың.
Терезең алды жарық-ты,
Жарықтың әрі – қара түн…
Есенғалидың еректігі – өлеңге деген адалдығында. Ол ештеңеге байланғысы да, алданғысы да келмейді. Ол тіпті көз алдындағы формалды түрден де, логикадан да аулақ қона алады. Батыста ешкім онша керек қыла бермейтін, есесіне кеңестік кезең ақындары жоғалтып алудан қорқатын лениндік «монолог» атты үлгі бар-тын. Оны да Есенғали әдемі түрге айналдырып жібереді. «Азынабай» атты өлеңінде:
«…Сабаушы еді маңдайға ұрып,
төбетінен қалды айрылып,
Тағы бір ит тауып келіп,
байлап жатыр таудай қылып
Біздің Азынабай.
Бұл бір бөлек тұқым дейді,
Аты озғандай күпілдейді
Біздің Азынабай.
…Бір ит келді, бір ит кетті, нәйеті,
Неменеге мәз боласың жазған-ай!».
Есенғали әлемінде жалпылама жанр деген ұғым болмайды. Егер келіспеген біреу болса мен таласуға дайынмын. Ақынның – «Әкемнің өлеңі» – деген үш, жеті, сегіз тағаны сонетке жақындау. Тіптен ХІІІ-ХVІІ ғасырдағы Римдегі жойқын сонеттердің қазақы ұстыны.
Оның «Құстар – біздің досымыз» атты құс тілінде жасап шыққан әдемі бір дүниесін оқыдым. «Құстың да тілін біліпті» дегендей, мұның өзі біздің әдебиет үшін үлкен олжа. Бірақ, бұл туралы әдебиеттанушылар әлі күнге жақ ашпай келеді. Алайда осы туындының кілті тым арыда жатқан секілді. Мүмкін кейін бір жазылар.
Ақұштап Бақтыгереева,
ақын
Заман өзгерді, адам өзгерді. Сөз энергиясының қуаты азайып барады. Ендігі қоғамға ой-сананы техника үйретеді. Адамды робот ауыстырады. Ақын – ақшалының көңілді кешін өткізушіге айналып, жазушы – жалдамалы кітап жазуға дейін төмендейді.
Осындай гулеп тұрған қаңқу сөздердің ешбіріне құлақ аспайтын бір талант арамызда ешбір өзгеріссіз өмір сүріп келеді. Кейде ол сонау бір ұлылардан қалған көне ескерткіштей елестейді менің көзіме.
Ол – өз ойынан ауытқып, өзге көшке ілеспейді. Өз пікірін өзгеге таңбайды, өзінше болжайды, өзінше жырлайды. Оған өзгерген дос пейілі де, қоғамның сан-салалы саясаты да әсерін тигізе алмайды. Сөз зергері Зейнолла Қабдоловтың «Әдебиет – ардың ісі» деген тәмсілін жүрегіне таңба етіп басып алған. Өйткені, оның сырлы өлең жолдары шебер қыздың сәндеп өрген сұлу бұрымындай көзге де, көкейге де оратылып қона кетеді. Бір оқып жауып тастау мүмкін емес. Қайта ораласың, ой іздейсің. Жырға тән жарасымдылықты, жылылық пен сөздің құдіретіне жаның сүйсінеді, жүрегің елжірейді. Табиғаттағы құстардың тілімен сырласады, гүл-шеңгелдің сырын біледі. Осындай ерекше де терең сезімнің иесі арамызда жүр. Ол қай кезде де сол ақын және таза қалпында ғасырларға жалғаса беретін ұлылар санатына қосылатынына күмән жоқ. Ол – бүгінгі арамызда жүрген ақындардан өресі биік, талғамы бөлек, түйсік-танымы жоғары, табиғи ақындық болмысын мәңгі өзгертпейтін ақын – Есенғали Раушанов.
Балапан РАБАТ,
ақын. Қытай
Есенғали Раушанов поэзиясы жалпы ұлттық әдебиеттегі әдібі де, әуені де, сарыны да, жарығы да бөлек поэзия. Ақын жырларынан сөздің сыңғыры мен сәулесін, мәйегі мен дәйегін, жапырақтың сыбдырындай сұлу тебіреністі байқаймыз.
Есағаңның ықылымнан ықтасын, қадымнан қанағат іздеген ізгі тілегі мен сүзгі жүрегі өлең дейтін көне жанрды аса жауапкершілікпен аялап, күресіннен күн көзіне, күркешеден көңіл күмбезіне қарай алып бара жатқандай.
Қазақтың қаймағы қою сөздік қорынан кенделік көрмейтін ақынның пенделікпен жазған бір шумақ жырын кездестірмедік. Оның өлеңдеріндегі уайымның өзі қуанышқа бергісіз. Босбелбеу, бошалаң, артық-ауыс ұғымға да, ұйқасқа да орын жоқ.
Қалыптасқан дағдымен өлеңнің дәмдендіргіш қоспаларын тәтті немесе ащы ойларға қарай орайластырады, онысы бәлкім саналы не болмаса санадан тыс. Мен оқырман ретінде Есенғали ақын жайындағы әдеби әсерімді айтып отырмын. Әрине, бұл ойларым ақынның әлі ешкім бара қоймаған өлеңдегі қиыры мен шиырына бойлай алмасы анық. Алайда, қиырдағы қазақ азаматы ретінде айтулы ақынға ұзақ ғұмыр, үстем мерей тілеу парызым деп білем.
Дайындаған
Д.ӘЛІМАҚЫН