ӘЛЕМДІ МӘТІНДЕР БИЛЕП ТҰР
Айдос САРЫМ,
ҚР Қоғамдық даму министрінің штаттан тыс кеңесшісі:
Жалпы, адам табиғаты аса өзгере қоймайды. Әрбір адамзат ұрпағы бәз баяғы сұрақтарға қайта-қайта жауап іздеп әуре. 1958 жылғы Ташкент форумынан кейін небір заман өтті (Азия-Африка жазушыларының алғашқы бас қосуын айтады.-ред.). Адам жақын ғарышты игеріп, алысқа көз тіге бастады. Әлемді өз бақылауында ұстауға тырысқан алпауыт мемлекеттердің арасында өзара қақтығыстар орын алды. Әлем ядролық апат шегіне жетті. Алайда бар күшін салған Мейірімділік жеңіп шықты. Одан кейін көпғасырлық империя құлап, дүниежүзілік карта көптеген жаңа мемлекеттермен толықты. Көпғасырлық қараңғылық серпіліп, ғылыми-техникалық прогресс пен ғылымның дамуы бұған дейін ешкімнің ойына да кірмеген жарқын болашаққа деген сенімнің негізін қалады. Тіпті, әлдекім «тарихтың соңы», «соңғы адам» туралы айтып қалды…
Әйтсе де, бүгін, арада жарты ғасырдан сәл ғана асатын уақыт өткенде, ядролық майдан қаупімен қайтадан бетпе-бет келіп тұрмыз. Біз ғасырлық надандықпен, діни һәм саяси қараңғылықпен, геноцидпен, фанатизммен, ксенофобиямен және шовинизммен қайта күресудеміз. Әлем неоимпериализм, постимпериализм, неоколониализм және постколониализм туралы айта бастады. Жер жүзінде босқындар қайта пайда болды. Ал бір жерлерде ізгіліктің күл-талқаны шығып, аштық елесі тынбай кезіп жүр. Жаңалықтардан үлкен және кіші соғыстардың көлеңкелері қайта көріне бастады. Адам қаны төгілуде… Жас кезімнен тірлігімнің мәні болып келе жатқан қағидалардың бірі – Ницшенің «Мәдениет дегеніміз – шиеленіскен бей-берекетсіздіктің үстінде ілулі тұрған алманың жұп-жұқа қабығы ғана» деген сөзі. Мен үшін мәдениет ең басты орында тұрады. Себебі, өтіп кеткен, болып жатқан және алда болатын тарихи, саяси қақтығыстардың бәрі мәдениеттің әлсіреуімен және тізе бүгуімен байланысты болған, бола да береді. Ең сорақысы сол, осы құлдыраулардың барлығы мәдениет қайраткерлерінің, ең алдымен, жазушылар мен әдебиетшілердің мәдениет мұраттарын сатып кетуінен және зұлымдық насихатшыларына айналуынан туған. Мәдениеттен жұрдай өзгерістердің ешқайсысы да ұзаққа созылмайды. Соғыстар соңғы жауынгердің жер қойнына тапсырылуымен аяқталып қалмайды. Олар «соғыс» деген ұғым қадірсізденгенде ғана келмеске кетпек. Бұл орайда біз өте көп кітап жазуымыз және оқуымыз керек. Әлемдегі ұйымдасқан ең қорқынышты күш – нақұрыстар. Олардың сенімді де адал жақтастары мен насихатшылары барлық жерді жаулап алды. Әлемді басқаратын саясаткерлер, бай-бағландар, әскерилер емес. Әлемді әлеуметтік ойшылдар мен ой тудырушылар басқарады. Бүгінгі ғаламтор мен ақпараттық технология заманында не нәрсені де сандар арқылы ойлау, пиксельдермен, байттармен өлшеу сәнге айналды. Шындығында, әлемдегі бар нәрсенің бәрі мәтіндерден тұрады. Олар кез келген нәрсеге түсірілуі мүмкін, кез келген тасымалдаушы арқылы беріле алады, кез келген өлшемге сай келе кетеді. Ендеше, әлемді басқарып тұрған – мәтіндер. Яғни, әлемді мәтіндерді құрастыра алатын және оқиғаларды ойлап шығара алатын адамдар басқарады. Сол себепті де, адам дегеніміз – бейнелеп айтқанда, оқыған және түсінген кітаптарының жиынтығы. Сәйкесінше, кез келген заманауи дау-жанжалдардың шешілуі мен қарқын алуы – оқиғаларды «дейін» және «кейін» деп бөліктерге бөлетін, кімді де болсын дүр сілкінтіп, болып жатқан жағдайға басқаша қарауға, келешекті басқаша көруге итермелейтін мәтіннің тез арада табылуына байланысты. Осы арада «сондай мәтіндер неге өз уақытында пайда болмай жатыр?» деген сұрақ туады. Әлем тарихында қажетті мәтінді сарыла күту, әрекет ете отырып күту еш нәтиже бермеген жағдай әлі болған емес. 15-інші жүзжылдықтың Дитрих Нигеймский деген ойшылы өз уақытында: «Христиандықты реформалау қажеттігі турасындағы ұсыныстарға арналған барлық шығармаларды жинап, өңгеріп алып кету үшін жүз түйе де жетпес еді» деген. Алайда, өзінің 98 тезисімен Мартин Лютер тарих сахнасына шыға келді. Бәлкім, біз жай ғана жеткілікті дәредеже терең ойланбайтын шығармыз, жағымды өзгерістерді соншалық қаламайтын шығармыз? Психологиялық тұрғыда қалыптасқан әдетімізге салып, біз тек түбін іздейміз. Оптимистер мен пессимистер су құйылған стақан туралы ақымақ сұрақтың «жауабын» іздеп таласады да жатады. Бір жақ «стақан жартылай толы» десе, қарсыластары «ол жартылай бос» дегенді айтады. Шындығында, алдымен «онда нақты қанша грамм не литр су бар?» деп сұрау ақылдырақ болар еді. Негізі, бізге шыңырауды іздеудің қажеті жоқ. Себебі бір кездері сонда болғанбыз. Әліге дейін сонда болуымыз да ғажап емес. Мұндай жағдайда төменге емес, жоғарыға қарап, алда шығуымызды қажет ететін шыңды іздегеніміз дұрыс. Иә, Ізгілік бірден орнай салмайды. Қателіктерді түзету уақыт пен шыдамдылықты қажет етеді. Қателікті айқындау, өкіну, «сауығу» бірнеше жылға созылуы мүмкін. Осы орайда, жазушы дегеніміз – жай ғана әлем емес, әлемді жасаушы екенін білгеніміз жөн. Адамзаттың шарықтауы мен құлдырауы – жазушылар мен әлеуметтік ойшылдардың ойларының кеңдігіне һәм тереңдігіне байланысты. Адамзат тарихы дегеніміз – ең алдымен, идеялар мен мағыналардың тарихы. Уақыттың ұлылығы, мемлекеттер мен халықтардың ұлылығы, түптеп келгенде, қазына көлемімен, әскер санымен емес, ой тудырушылардың ниеттерінің тазалығымен және армандарының асқақтығымен өлшенуі қажет.