Жазушы – жан инженері
Ертеректе газет-журналдарға ұсынған дүниелерімізге орай небір танымал қаламгерлерден жауап келіп, ақыл-кеңестер алып отырушы едік.
Ол да арнайы жүйеге қойылған тәрбие жұмысы екенін енді бағамдай бастадық. Бүгіндері идеология жоқ деген желеуді көп айта береміз. Идеологияны сырттан таңатын ұстаным яки қолға ұстата салатын жалау іспетті санайтын тәріздіміз. Идеология – ұлттың болмысы болар. Осы орайда, әдебиеттің ойнайтын рөлі қашанда аса зор болғаны тарихтан мәлім. Термоядролық бомбадан да қуатты СӨЗ деген құдірет бар. Жаратылыстың өзін – сол СӨЗден бастау алды деген негіз де тегін емес.
Тағы бір айта кетерлік әттеген-ай, қазіргі таңдағы көзі тірі классиктеріміздің өзінен кейінгі жастардың шығармаларына деген немқұрайлылығы. Тіпті, кейбірі жазу (проза) өзінен соң мүлдем тоқтап қалатындай көреді екен… Жазушылар бір-бірін оқымайды. Елеп-ескеріп ара-тұра пікір де айтпайтын сыңайлы. Менің оқығаным Серіктің: бір кездегі Қазаны бұрқырап жататын қазақ әдебиетінің ошағы суып, емен-жарқын шұрқырасқан төрінен ел қашқандай…
Ақын-жазушылық басына қонған кісі – киелі адам. Әлде, ақын-жазушы деп жүргендеріміздің талайы сол киеден жұрдай, үш қайнаса «сорпасы» әдебиетке татым бермейтін қара суды сапырған біреулер ме?
Шығармашылығымен танымал бола бастаған Серік Сағынтайдың үш әңгімесін оқып шығып, азғана түйген ойымызды ортаға салғанды жөн санадық.
«Гүлмира», «Қарға» және «Теңіз толқынындағы кафе» деген әңгімелері болды. Бірден айтайын жазушының тілі өте жатық. Кейбірлеу құсап «жаңа сөздерге» аса таңсық еместігі көрініп тұр. Табиғат суретін де әдемі келістіріп бере біледі:
«Сарыесіктің жазығы Қояншоқыдан өзенге қарата қодыра шөпті, ерменді боп кетеді. Топ тобылғысына қараған араласа, күбі ыстар майлы бұта тікенекті тапал тоғайға айналады. Еспе құм да емес, топырағы майлы. Бірақ, қодыра шөп, жусан басқан. Мұндай топыраққа көде байланатын, шалғынымен шұрай бітетін». Бұл Серіктің «Қарға» деген әңгімесінен алынған сурет.
Бұл әңгіме қарғалардың тіршіліктері және олар туралы адамдардың не ойлайтыны жайлы басталады.
«…Қарғалар өзара сөйлеседі екен. Қарқ-қарқ етіп, қиялай ұшып бара жатқанда маңындағы тамырына әлденені ескертіп айтады-мыс. Не айтатынын кім білген?! Өз кебімізге түсіріп, «Қу құлқын шығар?» дейміз кейіп. «Қарқ-қарқ. Кеттік. Егістік жаққа барып қайтайық, туыстарымыз келе бастаған сыңайлы. Бұл қораның маңында аса мардымды тағам жоқ тәрізді, қарқ-қарқ…» Не айтады дейсің басқа?!» деп кете береді.
Алғашқыда елге онсыз да белгілі қарға тірлігін осынша несіне тәптіштеп кетті екен деген күдікке де қаласың. Неде болса әйтеуір бір ақпарат қой деп жылжи бересің. Содан: «Совхоз ыдыраған соң төрт-бес жыл жапырылмай жатты. Бір жылы өртеніп кетіп, келер көктемеде көдесі ту бітіп, жасыл жазираға айналар деп күткен ел. Олай болмады. Тусырап, шала иленген тулақ құсап, қаудырап жатты. Тобылғының түбірі қалып, қарағанның қаңқасы жасыл тікен-тырнағын сойдитты. Арыған өзеннің жел жемірген жарына қаңбақ паналап, қаңғыбас құйын шаң көтергенде бұлғаққа араласа кететін. Сол жазықты былтыр ерте көктемде Жәкем әкімнен қағаздап, қалап алғанда біздің ауылдың білгіштері жағасын ұстады. «Қу тақырға қала салайын деп жүр ме? Анау жылы қарбыз еккен кәрістер темекі өсіріп, оған жуа ма, пияз ба, әйтеуір өздері қуырып жейтін ащы бірдеңелерін қоса отырғызып, ақыры шөп шықпастай ғып кеткенін біледі ғой». «Әй, бұл түйе асырайын деп жүр». «Түйе асыраса қуырдаққа қарық қылады да…» дегізген қаңқу сөздерді тудырып, Жәкем деген кісі іске кіріседі.
Сөйте бергенде тағы қарға араласып кетеді.
«…Қарғаны қолға үйретіп, жемдеп, тұқымын сұрыптап, қап-қарасын аласымен будандастырып, жыл аралатып тағы сұрыптап, бәлкім, қараңғыда ұстай ма, тамағына маңызды мәзір ойластыра ма, қайткенде де ақ қарға тұқымын шығаруға бола ма екен?..» деп келе: «Әйтеуір, қарға туралы әңгіменің бір шеті өкінішке кеп тіреледі. Қалада, далада да құзғын көрсең, ескі бір елестер тірілетіндей. Сол жылы ауылға барып, күнбағыс плантациясын қорығандағы өкініш естен кетпес…» деп аяқталады.
«Апыр-ай, мына қарғалар қыр соңымнан қалмады-ау, қара-құласы аздай енді ағы, ала-құласы қаптады!» деп нали бастайсың. Сөйтсем, шөңгедей жабысатын жөні де бар екен. Алдыда тосып тұрған уақиға осы қарғалар төңірегінде өрбиді екен. Оған жеткенде ғана бұл туындының басты өзегі қарға мен адам арасындағы трагедия екенін ұғасың.
Қаламгердің жазу мәнері, тіл байлығы, суреткерлік қабілетіне еш шәк келтіре алмайсың. Тек, біршама жазбагерлерге тән бір олқылық бұл азаматтан да аңғарылды. Жалпы, көркем әдебиеттің негізгі мақсаты – осы дүниені көркемдік тәсілмен бір немесе бірнеше кейіпкердің ішкі жан-дүниелік толғаныстары арқылы бейнелеу емес пе? Әңгіменің ішіндегілер аты-жөндері аталғанымен – егер мінез-құлқы мен ойы, әрекеті суреттелмесе, оның жанды яки жансыз зат екені неғайбыл және еш ерекшелігі жоқ көлеңке іспетті қараң-құраң болып қала беруі мүмкін. Шығарма бірінші жақтан жазылғанымен ол автордың өзі емес қой. Осы орайда қарғалар туралы кімнің айтып жатқанынан көз жазып қаласың. Әрбір орам соңынан ой қорытқан баяндаушы кейіпкер ме әлде автордың өзі ме деп те ойланасың.
Бұл әңгімені – аяғы аяусыздықпен аяқталатын, ақыры қарғыс-налаға соққан, тіршілік заңына қайшы келетін, қатігездікті әшкерелейтін ұлағаттық маңызы бар дүниелердің жиынтығы деп қабылдадым.
Өйткені, уақиға сырттай өрбіген сияқтанғанмен, оны қабылдау, бағалау, сарабын жасау: адамның санасы мен жанында. Өзгеше келтірсек, күллі төңірек біздің ойымыздың туындысы. Оқырманға кейіпкер керек. Оқырманға кейіпкердің жан-дүниесі таңсық. Кейіпкер дана яки шала ой айтса да кешірімді. Себебі, ол да оқырман сынды бір пенде. Ал автордың өз бетін ашуына ешқандай мұрсат жоқ.
Серіктің «Теңіз толқынындағы кафе» деген шығармағасы да қайғылы уақиғаға жетелейді. Жоғарыда айтқанымыздай: бұл жерде де суреттеу мен баяндаулар орын алып кеткен тәрізді. Алайда автор сөзбен салған суреттерді тебірене көріп, иланасың. Шындыққа өте жанасымды көріністерді бере алған. Бір әттең-айы, уақиғаның тағы да төбе үстіне шығып кетуі. Кейіпкердің тағдыры яғни оның ойда қалатын кейіп-кеспірі мен жан тебіренісін уақиға жұтып алған. Қаншама көрікті суреттеу мен өмірдің жақсы-жаманын ажыратып, адами бағалықты дәріптесе де автордың ерен еңбегі – газет бетіндегі хабарлама сынды болып қала береді. Өйткені, бұнда адамның аттары бар, өздері жоқ. Соған қарамастан оқырман үшін тартымды болу себебі: бойымызда әлі де гумандық қасиеттердің сақталуы, жанашырлық, қайғыға ортақтаса білуімізден шығар. Өмірі көрмеген, білмеген біреулер апатқа ұшырапты деп естісек, «обал болған екен» деп жаның ашыры күмәнсіз. Ал көркем шығармадағы туысыңдай боп кеткен кейіпкерің ондай күйге душар болса, жәй жанашырлық білдіріп қана қоймай, өгіздей өкірер ме едің?! Менің тұспалым сол ғой…
Жазушының «Гүлмира» әңгімесі ауыл балалары бастан кешетін таныс уақиға. Қаламгердің сөз саптауы еркін, әңгіме желісі ширыққан сайын оқырманын өзімсініп, бауырына тарта бастайды. Әңгіме ақынжанды баланың бала махаббаты хақында. Ақынжанды бала әңгімеде аңғалдау болса, Гүлмира есімді қыздың тәрбиелі, естияр екенін аңғарамыз. Кейіпкер образдары барынша ашылған. Ноқай деген қарадүрсін жігіт те өзін өзгеше таныта алады. Осы тұстан алғанда тұрмыста кездесіп жататын жат оқиға желісі болған бұл әңгіме көш ілгері көрінді. Қалай дегенмен де бұл әңгімеде тағдыр бар.
Алдыңғы әңгімедегі «қарқылдап» соңымыздан қалмаған қарғалар құсап, бұнда да ішкі сезімді суреттеу сәттерінде жанартауға жолыға бересің. Әрине, көкіректегі асау сезімді бір қабат жанартаудың жалынды атқағына теңеп қойса еш айыбы жоқ. Кейіпкердің тебіренісін жеткізу үшін өзге де амал жетіп жатқан сияқты. Саусақтың бедері секілді адам психологиясы да өзінше әр қыйлы емес пе. Сондықтан, махаббат деген атау ортақ болғанымен оны әркім өзінше қабылдайды. Жазушының мақсаты сол ерекшелікті таба алуында; сүйіспеншіліктің қаперге келмейтін небір керемет қырын оқырманға аша білуінде.
Қорыта келгендегі ой: көркем дүниенің алтын діңгегі – кейіпкер екенін ұмытпауымыз керек. Қалғанының барлығы – Күнді айналғандай, сол төңіректі толтыратын «жабдық» болуы тиіс. Кейіпкер болмысын сомдау жазушының шеберлігіне байланысты. Кейде автор кейіпкерін сырттай суреттеп, таныстырып жатады. Ал шығармадағы кейіпкердің сөзі, іс-әрекеті кейде автордың өзіне бағынбай кетуі де мүмкін. Жалпы алғанда әңгімеге жанр белі көтеретін жүкті ғана артуға тырысып, артық-ауыстың бәрін қырып-жонып, сүйріктей дүние шығаруға талпынған жөн сияқты. Тым үстірт кетуге де болмайды. Сосын сөз қорым мол екен деп шешенсіп, білгірсу де авторға зиян. Шекті сезіп, сезімге де шектеу қоя білу абзал. Осындайда «Автор – идиот, который не знает, о чем пишет» деген қағытпа сөзді еріксіз еске аласың. Әрине, жетісіп жүрген ешкім жоқ. Тек, ара-тұра қаламгерлер арасында – осындай наз секілді пікір алмасуды дәстүрге айналдырып, бір-бірімізге қол ұшын созып жүрсек, ұтыла қоймаспыз…
Сондықтан жазушылық қолтаңбасы қалыптасқан Серік баурымызды сынап-мінеп, одан береке табуды көздеп отырмағаным енді түсінікті болар. «Не бір керемет уақиға болса да соның жетегінде кетпей, мынадай шұрайлы тіліңмен – терең ой мен жарқын сезімді кейіпкер жүрегінен жанартауша атқылатып, «Жазушы – жан инженері» деген ұстанымды таңдағаныңды қалар едім», – деген тілекпен пікірімді түйіндегім келді.
З.Самалбекұлы