ДОМБЫРА КҮМБІРІ, СЫРНАЙ САРЫНЫ немесе МӘДІ ЖЫРШЫ, КҮЙШІ ТУРАЛЫ МӨЛТЕК СЫР
Қазақ жұртының ежелден қоныс тепкен, талай қиындықта елге пана болған қасиетті Қаратау өңірі дүлдүл ақын-жыршылар мен күйшілерден кенде болмаған. Ұлтымыздың дәстүрлі өнерінің – Қаратау күйшілік, жыршылық мектебінің жалғастырушысының бірі Мәді Шәутиев еді. Оның творчествосы жайлы Ақселеу Сейдімбек, Мырзатай Жолдасбеков, Ілия Жақанов, Уәли Бекенов, Абдулхамит Райымбергенов, Жанғали Жүзбай, Мұрат Әбуғазы, Базарлы Мүптекеев, Саян Ақмолдаев сынды фольклортанушы-зерттеушілер мен сазгерлер әр жылдары әртүрлі баспаларда мақалалар жариялады. Соған қарамай, Мәді күйші туралы мәлімет әлі де жалпы көпшілікке жақын таныс емес. Тіпті, оның есімін ол дүниеге келген, бүкіл саналы өмірін өткізген Қаратау өңірінің азаматтарының бірі білсе, бірі білмейді. Өйткені, оның шығармасын бұл күндері дәріптеп жүрген адамдар некен-саяқ.
Мәді Шәутиев 1909 жылы Жамбыл облысы Сарысу ауданының бұрынғы орталығы Саудакент (Байқадам) ауылының жанындағы Игілік елді мекенінде дүниеге келген. Ұлы жүздің Бәйдібек бабадан тараған Ыстының Тілік руының ұрпағы. Табиғат берген дарын иесінің тағдыры жеңіл болмапты. Әкесі Шәути ерте өмірден озып, Шәлібек атасының қолында өсіп, жетіледі. Туғанынан зерек болып өскен ол алты жасында арабша хат танып, шебер қолдары домбыра мен сырнайды меңгеріп, нақышына келтіре терме мен әндер орындай бастайды. Жігіттік шағы 1930-1933 жылдардағы ашаршылыққа дөп келіп, одан кейінгі 1941-1945 жылары болған Ұлы Отан соғысының шарпуы жас Мәдінің өміріне елеулі әсер етті, қиын-қыстау кезеңдерді басынан өткерді. Он алты жасында шешекпен ауырып, екі көзден айрылып, зағип болып қалады. Кездескен қасіреттің барлығы жиыла келе жүрегін жаралап, шығармашылығына әсер етпей қоймады. Өңірге аты шыққан Қосқұлақ Пірімбет деген күйшіден ол тәлім алған. Пірімбет күйшінің кім болғаны туралы дерек жоқ, тек «Қосқұлақ» деген оның ел-жұрт қойған лақап аты екенін білеміз. Ұстазы оған күймен қатар жыршылық өнерді де үйреткен, соның арқасында жеткіншек Мәдіні қалың елі хисса-дастандарды мол білетін жыраулығымен де таныған. Зар заманның зардабына ұрынып, өмір қиындықтарының өткелінен өткен Мәдінің күйлерінен, жыр-термелерінен сол ауыр кезеңдер мол орын алды. Айтушылардың сөзіне сенсек, ол отыздан астам күй шығарып, ел арасында сазгер-күйші ретінде Қаратау өңірінде танылды. Уақыт өте келе ауыл төңірегіндегі той-томалақ, жиындар Мәдісіз сирек өтетін болды. Қолына қоңыр үкілі домбырасын, немесе гармонын алып дүйім халық алдында күмбірлетіп күй шертіп, төгілтіп ән айтып шеберлігімен елді тәнті етті. Қаратаудың сілеміндегі екі тау өзенінің арасына орналасқан шырайлы мекен Ақтоғай аулына қоныс аударып, Ұлтай деген келіншекпен отасып, бір шаңырақ астында 25 жыл ғұмыр кешеді. Бірақ, Игіліктегі ағайындары қолқалап Мәдіні туған аулына кері оралтады, қалған өмірі сол ауылда өтеді. Жұбайы Ұлтай Ақтоғайда қалып қояды да ол екінші рет Кәрима деген әйелге үйленіп, одан Гүлзипа және Тұрсын деген екі қыз дүниеге келіпті. Тұңғышы Гүлзипа 13 жасында аққан (лейкоз) ауруына душар болып, көп ұзамай сол дерттен көз жұмыпты. Бұл қасірет сазгерді қамықтырып, санасына жүк артып, жүрегін жаралап, ауыр мұңға бөлейді. Сөйтіп, сүйікті қызының қазасы күйші-термешінің «Зар қосбасар» күйінің шығуына себеп болады. Мәдінің өмірлік серігі болған домбыра мен сырнайы өле-өлгенше қолынан түспей өткен екен. Ол той мен асқа қатысқан атақты өнерпаздармен бірге болып, көзі көрмесе де өнер додасында талай жүлде алып, жұртқа танылады.
Мәді Шәутиев Қаратаудың етегіндегі Созақ өңірінде өмір кешкен ауылы аралас, қойы қоралас шертпе күйдің шебері, күйші Сүгірмен, өнерпаз-жыршы, қобызшы Сағынтай Елепанұлымен, күйші-домбырашылыр Төлеген Момбековпен, Әйкен Қоңырбайұлымен және де басқа жыршы-күйшілермен қадірлес, сырлас әрі творчестволық байланыста болып, өнерін ұштаған.
Дала композиторы атанған Мәді күйлері өмірді терең түсінген, ойшыл, қиялшыл жанның сыры мен сезімін аңғартады. Шығармалары философиялық түйіндерімен астасып жатады, ал музыка тілі көңілге қонымды, тез жатталғанымен орындауға қиын, күрделі болып келеді. Домбырашының күйлеріндегі лирикалық сарындар, әуен толқындары қазақтың кең даласы мен оның сұлу табиғатын бейнелейді. Біраз күйлерінде зар замандағы халықтың мұңы мен қасіретін, өмірден торығу, мұңая толғану, іштей мүжіліп, таусыла тебірену сарыны бел алып жатады, күйші оларды шебер суреттейді. Ол Ықыластың, Қорқыттың қобызбен орындалатын бір топ күйлерін домбыраға түсірді, кейінірек оларды радиоға жаздырды.
Дәстүрлі музыка өнерінің айшықты тұлғасы Мәдінің талантын тауып, күйшілік мұрасына алғаш зерттеу жүргізген белгілі сазгер, жазушы Ілия Жақанов пен түркітанушы ғалым, академик Мырзатай Жолдасбеков екен. Мәдінің күйлерінің радиодан, күйтабақтардан естілуі осы уақыттан басталады десек болады. Оған дейін күйшінің дауысы Алматыға жетпеді, дүйім халық танымады, Мәдіні тек өз айналасындағылар ғана білді.
М.Жолдасбековтің «Күндерімнің куәсі» атты мемуарлық кітабында мынадай естелік жолдар бар: «Сарысудан өлеңші, жыршы, күйші Мәдінің келуі де ылғи оқиға болушы еді. Шіркін-ай, өнерпаз еді. Кейін 1972 жылы Мәдіні, ақын Төреқожаны Жамбылдың 125 жылдық тойына Алматыға алдырып едім. Біздің үйде екеуі бір аптадай жатты. Алматының теледидарына да шығардым. «Астра» дейтін магнитофоныма екеуін де жазып алып едім. Сол жолы біздің үйде таңға дейін отырып сол «Астраға» Төлеген Момбековті де жазған едім. Үйсіз-күйсіз, көшіп-қонып жүргенде, әттең, еңбегім рәсуа болды. Мәді де, Төреқожа да менің өтінішім бойынша Қаратаудың ескі әуендеріне салып еді. Амал не, бәрінен де айырылдым. Төлегенмен бірге Өмірзақ Айтбаев, Керімбек Сыздықов келіп, Төлеген өз күйлеріне түсініктеме беріп отырып тартып еді. Сүгір де, Әйтпенбет те, Төлеген де тырп етпей, тапжылмай отырып тартатын. Кеудесі сөйлеп тұрғандай көрінуші еді маған…».
Осы кездесу барысында Мәді Жамбыл тойында дүркірете күй тартып Алматының зиялы қауымын тәнті етеді. Оның орындауында халық күйлері үнтаспаға жазылады.
Мәді күйші ауылында тұрғанда жағдайы орташа болмаған көрінеді, Сарысуға арнайы іс-сапармен келген сол кездегі Орталық комитеттің арнайы өкілі Мырзатай Жолдасбеков оның құбатөбел тіршілігін көрген соң, жергілікті басшылардың алдына мәселе қойып, Мәдіге Игілік аулынан жаңа баспана салдырып береді. Жергілікті атқамінерлерге күйшіге қамқор болуды тапсырады.
Дарабоз талант иесі Мәдінің өміріндегі жарқын кезеңдер зерттеуші, ғалым Уәли Бекеновпен кездескен уақыттарда болды. Марқұм Уәли Бекенов оның күйлерін жазып алды, нотаға түсірді, арнайы очерктер жазды, радиода кең насихатталуына ықпал етті.
«Тума талантының арқасында дала күйшілерінің ортасында Мәді абыройлы болды, оның күй тарту өресі өз тұрғыластарымен салыстырғанда, шынында биік еді. Себебі, ол жаңа заман үнімен қатар көне күйлерді де өз бойына көп сіңірген болатын. Оның репертуары мол, ерекше музыкалық қабілет-зейіні бар екені шындық», – деп жазады күйші, өнер зерттеуші ғалым Жанғали Жүзбай («Егемен Қазақстан» 4.06.2018).
– Мәді күйшімен Қаратау бөктеріндегі Ақтоғайда бала кезден көп жыл көрші тұрдық. Ес білген жас кезімізден оның орындауындағы «Желдірме», «Кесенкөк», «Қоңыр» және де басқа сырлы күйлерін құлағымызға құйып, жыр-термелеріне қанығып өстік. Кейде Алматыдан ауылға демалысқа келген жерлесіміз Ілия Жақанов Мәдіні атқа қондырып, Көкжон өңіріндегі жайлаудағы ел-жұртты асықпай аралататын. Менің әкем Мелдебай аракідік үш атты ерттеп, әлгі ағаларға мені де қосып жіберетін. Барған жерімізде жұрт өнерпаз Мәді мен Ілия ағаны құрметпен қарсы алып, мал сойып, қазан көтеріп, ауылдастарын дастарқан басына жиып, ұзақты күн репертуары кең Мәдінің өнерін тамашалап, жан рахатына бөленетін. Мәдінің біраз күйлерін, жырларын
І.Жақанов сол жылдары магнитофонға жазып жүргеніне куәгерміз. Олардың біразын республикалық радионың «Алтын қорына» жаздырып, ара-тұра орындатып жүрді. Өңір халқының алдында өнер иесі Мәді абыройлы болды, той-жиынның, астың сәні болды. Оның күй тарту өресі, жыр, ән-терме айту мәнері ерекше еді. Мәдінің бойындағы музыкалық дарын Алланың берген, туа біткен ерекше қасиет болатын.
Осы жерде айта кеткеніміз жөн, екі көзінен зағип болған Мәді 70 жастан асқан шағында Рахымбай деген туысының үйіне қонаққа барады. Мәдінің тізесінде еркелеп отырған Рахымбайдың кішкентай немересі абайсызда оның көзін тырнап алады. Құдайдың құдіреті емес пе, сол сәтте күйшінің көзі ашылып, жанарында табан жолын көре алатындай саңлау ашылады.
Өмірінің соңғы жылдарында туыс інісі Өмірзақтың ұлы Қуанышбекті ол қолына алады. Мәді қария өз шаңырағында 85 жасында дүние салды. Күйшінің Тұрсын қызы қазір сол Сарысу ауданының Игілік аулында тұрады. Оның айтуынша, Мәді атаның сырнайы және де басқа құнды жәдігерлері оның отбасында сақтаулы екен. Домбырасы Алматыда тұратын жиенінің қолында тәбәрік ретінде сақтаулы.
Халық жыршысы, термеші, кемеңгер күйші Мәді Шәутиевтің өлмес өнерін қадірлеп, ел-жұртқа жеткізіп, жерлестерінің мақтанышына айналдырып, оның бейіті басына белгі қою біздің парызымыз. Жерлесіміз, белгілі ақын Маралтай Райымбекұлы Ыбыраев таяуда елге келгенінде күйшінің басына белгі қоюды қолға алатын болыпты. Жалпы ел қолдайтын, өте орынды ой, жағымды іс-шара, – дейді бұл күндері Астана қаласында тұратын еліміздің құрметті құрылысшы-инженері, «Құрмет» орденінің иегері Жамбыл Мелдебаев.
Сазгер, жырау Мәді Шәутиев туралы зерттеуші Уәли Бекенов былай деп пікір білідіріпті: «Оның қолы жүрдек, асқан домбырашы, шертпе күйдің шебері. Кішкентай қолдан жасалған қалақша қоңыр домбырасының үні ашық, тілі анық шешен аспап. Мәді көне мұраның көзі… Мәдінің репертуарында халықтың асыл қазынасына жататын, халық күйлері «Қара жорға», «Боз айғыр», «Тепеңкөк», «Ақжелек», «Қазан күйі», «Жау қарға», «Алты қойдың дауы», «Сабау күйі», «Ілебайдың баласын жоқтауы», «Ақсақ қыз», т.б. күйлер және Ықылас, Сүгірдің бірнеше күйлері бар» (У.Бекенов «Күй табиғаты», Алматы, «Өнер» баспасы, 1981 жыл. 83-бет). Солардың бір тобын Мәді «халық күйі» деп кезінде радиоға өз орындауында жаздырып, халыққа жеткізді (оларды ғаламтордан қазір де табуға болады).
«Қаратаудың шертпесі сай-сүйегіңді сырқыратады, тұла бойыңды түгел аралап, жан дүниеңді тербейді. Меніңше ұстаздар балаларға нотаны үлестірумен шектелмеу керек, олар күйдің тарихын, табиғатын терең білу керек. Себебі, күй болсын, басқа өнер болсын, бәрі де – топырақтан. Қаратау шертпелері жай ғана репертуар болуға, жүрдім-бардым орындауға көнбейді. Оның сабасы, арнасы, табиғаты басқа, жаратылысы бөлек, ешбір жердің күйіне ұқсата алмайсың», – деген Мырзатай Жолдасбековтың Қаратау өңірінің күйшілері жайлы пікірі бар.
Ел арасында, Қаратау өңірінде Мәді күйшінің аузынан шыққан жыр, қисса, дастандардан үзіктер, өз жанынан шығарған термелері сиректеу болса да кездесіп қалады. Болашақта соларды жиып, зерттейтін арнайы топ құрылып жатса игі іс болар еді.
Заманының дәулескер күйшісі атанған Мәді Шәутиевті тек оның өскен аймағының ғана емес, бүкіл еліміздің мақтанышы, ортақ тұлға деп қабылдаған жөн. Оның бізге жеткізген күйлері өзіндік шежіресімен, ұлыстық ірілігімен құнды болып қала бермек.
Сағындық ОРДАБЕКОВ,
медицина ғылымдарының докторы, профессор, Қазақстан Журналистер одағының мүшесі
Тараз