Сөзі сырлы сыншы
Өткен күн қайта оралмайды. Әйтсе де сәулелі шақтары мен жаныңды жабырқатқан сәттері есте қалады. Әсіресе, жастық кешулері, ойнап-күліп бірге жүрген ортаң – аяулы достарыңның қатары сирегені қиын-ақ. Өлшеулі өмір жолында қимас та сыйлас сенімді серігің болған жайсаң жігіттерден айырылып қалған кездер адамға әсіресе қиын тиеді екен. Солардың ішінде жүрегім елжіреп есіме түсіретін санаулымның бірі – саңлақ ақын Кеңшілік Мырзабеков.
Қырықтан аса беріп, қыршын жасында жарық дүниеден озған ақын Кеңшіліктің ұлы Амангелді елуге толып отыр.
Кеңшілікті алғаш Алматыға табан тіреген күннен білетінмін. Оны ілгеріде келіп, «Лениншіл жаста» қызметте жүргенімде маған таныстырған жас ақындар Серікбай Оспанов пен Серік Тұрғынбеков еді. Хош, көп ұзамай Кеңшілік те біздің редакцияның табалдырығын аттады. Онжылдық білімі бар. Сонда да аудандық, облыстық газеттерге мақалалары жарияланып, қаламы төселіп қалған. Ақындықтан да құралақан емес екен. Қазақ университетінің жорналшылар мамандығын алып шыққандар маңайына жолай алмай жүрген, сол жылдардағы қазақ баспасөзінің алды, елдің сүйікті газетіне Кеңшіліктің қабылдануы жолы болғыштығы ма, жоқ әлде қазақ поэзиясының талантты қос тарланы Сырбай мен Ғафу ағаларымыздың септігі тиді ме, ол жағын анық айта алмаймын. Атақты редакторымыз Шерағаң – Шерхан Мұртаза мені шақырып алды да:
– Мына жігіт Қостанай-Торғай жағының тумасы екен. Өзіңнің бауырың. Бөліміңе жібергелі отырмын. Арғы жағын көре жатарсың. Үйрет, жұмса, біздің талабымызға келсе, ортамыздан орын табылар, көріне алмаса, рақметімізді айтармыз.
Сөз осымен аяқталды. Обалы не керек, Кеңшілік қамшы салдырған жоқ. Жазу-сызуының көңілден шығуына ана тіліне аса жетіктігі ықпалын тигізгенін сездім. Сол күндерден бастап ағайындай араласып кеттік. Кеңшіліктің Зинура келінімізбен үйлену тойын да, тұңғышы Аманкелдінің шілдеханасын да бірге өткіздік. Алматының «жетім бұрышын» жағалай жүріп тапқан үйлерінің төрінде өткен қызық-думанды күндер де есте. Жорналшылығы өз алдына, Кеңшілік көп ұзамай аса талантты жас ақындардың көшін бастап, жұлдызы жарқырай жанды. Кеңшілік ақынның сол жылдары жиі өтіп жататын поэзия кештерінде мінбеге атып шығып, дүркірете өлең оқып, талайды таңдандырған сәттерін көз көргендер әлі күнге ұмытпай, елжірей естеріне алып, әңгіме тарқататыны да тамаша.
Әттең, аса дарынды ақынның жарық дүниемен тым ерте қоштасқаны өкінішті. Дегенмен, жақсының өзі өлсе де, есім-сойының ұмытылмайтыны рас екен. Жаңа жарыққа шыққан кітаптары, кезекті мерейтойлары атаусыз қалған жоқ. Көзі тірісінде «Жазушы» баспасына тапсырып кеткен тұңғыш таңдаулысының тұсауын кесіп, алғысөзін жаздым. Кейін де естелік мақалалар арнап, Кеңшіліктің аса көрнекті ақын, айтулы азаматтығын жұртшылыққа жеткізуге атсалыстым. Осының бәрі көңіл төрінен орын алған, іні досқа деген ықылас-пейілімнің белгісі болса керек…
Бір сүйсінерлігі, Кеңшілік ақынның жоқтаушылары – достары Иранбек бастаған атақты ақындар ғана емес, олардың қатарында өз перзенті, талантты әдебиет сыншысы Амангелді тұр. Перзенттік парызына адалдығы болар, әкесінің мұрасын мұқият жинап, баспаларға тапсырып, шығармашылық жолын талдап, эссе-мақалалар жазуы жүрек жылытады. Мұндай игілікті шаруаның басы-қасында жүгіріп жүрмек түгілі, әкесінің жазған кітаптарын оқып көрмеген көрсоқырлар да арамызда бар. Сондықтан текті тұқымнан – жаратылысынан асыл тұяқ Амангелді баламыздың кісілігіне, ақыл-парасатына ризамын.
Зымырандай зулаған уақыттың – қас қағым тіршіліктің заматта өте шығатынын білмей де қалады екенсің. Таяуда Жазушылар одағының анықтамалығын ақтарып отырсам, кеше көз алдымызда туып-өскен Амангелді баламыз ердің жасы елуге толыпты. Осы 2018 жылдың 21-тамызында. Әке-шешесінің көзін көрген, сыйласып-сырласқан, ал өзі бүгінде қазақ әдебиетінің санаулы сыншыларының бірегейі атанған Амангелдінің шығармашылық жолына шолу жасап, бір-екі ауыз пікір білдіруді жөн көрдім. Әңгімені әріден, әкесі Кеңшіліктен бастауымның жөні бар. Саналы баланың тәлім-тәрбие алған ортасы туралы айта отырып, өзі жөнінде сыр тарқату келісе кетпей ме?!
Сонымен, Амангелді Кеңшілікұлы қандай сыншы? Қазақ әдебиетінің бағыт-бағдарын жіті бақылап, әлем көркемсөзінің озық көшіне қалай ілесіп келе жатқанына ой жүгіртіп, түйін сөзімді жеткізбек ниетпен қолымда бар үш кітабын: «Ақ жауын», «Сөз патшасы» және «Мәңгілік сәулесін» қайталап оқып шықтым. Сүйсіндім де түйсіндім. Жазу мәнерінің айшықтығына, мазмұнының мәністілігіне, білім-білігінің тереңдігіне, санасының саралығына, былайғы жұртшылықтың байқамағанын тауып айтып, ойыңды байытып, сезіміңді сілкінтіп, нық басып, сілікпесі шыққан таптаурын әдеби әдіс-тәсілден бас тартып, көркем шығарманы талдау мен саралаудың су жаңа жолына түскеніне көзім жетті, соған қуандым. Алайда, сол талантына лайық құрмет көрсетілмей жүргеніне жаным жүдеп, қарадай отырып, қарным ашты. «Талантты тірісінде бағалайық, өлгесін өкінгеннен не пайда?» деп ақылситынымыз бар ғой. Сол сөз айта-айта жауыр болды, одан қорытынды шығармағасын айттың не, айтпадың не? Қолыңнан келетіні орайы келгенде осындай ішіңе сыймаған пікіріңді жазып қалуға тырысу. Әттең, ол сөзіңе – оң сөзіңе құлақ асып жатқан билік басындағылар табылмай тұрғаны…
Осы жерде бір шындықтың бетін аша кетпекшімін. Өзін мақтағаны несі деп кері түсініп қалмағайсыздар. Дәйексіз сөз емес. Кеңшіліктің таңдамалысына жазған талдау мақаламда басқалардың аузына түспеген, ақынның өзіндік қолтаңбасын айғақтайтын бір қырына тоқталып едім. Кеңшіліктің балқаймақ өлеңдері мен балшырын баллада, поэмаларының ой-толғам философиясы, сөз бен сөз тіркестері, дүниеге көзқарасы, сезімі, ақыл-парасаты түгелдей қазақы ұғымның, ұлттық түйсіктің шебер шендестірген үлгісі. Ақын шығармашылығының осы қасиеттерін тиісті мысалдармен дәйекті дәлелдей отырып, қорытынды пікір айтқанмын. Кеңшілік Мырзабеков мықты ақын ғана емес, арындаған айтулы ұлт ақыны дегенмін. Кейін бірлі-жарым болса да менің пікірімді хош алған мақалалар шықты. Дарабоз ақын поэзиясындағы осы ерекше өрнекті басқалар да білген шығар-ау. Алайда айтуға асықпаған. Қызғаныштың қызыл шоғы ма, жоқ, сезінбеді ме, әйтәуір баса көрсетілмей-ақ келеді. Обал-ақ қой. Ақынның жаратылысындағы асыл қасиетін, өзгеше өрнегін ескермеуді талантқа жасалған қиянат демеске лаж жоқ.
Бұл пікірімді неге еске салып отырғанымды тірілте кетейін. Амангелді сыншы-сарапшының да жазу мәнерінде алабөтен, айқұлақтана көрініп тұрған ерекшілік бар және ол ешкімге ұқсамайтын өзі тапқан, өзі қолданып жүрген жазу мәнерінің өзіндік тәсілі. Амангелді сыншының әдеби шығармаларды саралауы әдепкідей емес: тақырыбы мынандай, идеясы мен түйіні, кейіпкерлерінің образдары, даралануы, көркемдігі, сөз қолданысы былайша деп желе жөнелмейді. Әр шығарманың жетістігі мен кемістігін, шындығы мен шеберлігін тереңнен қозғап, түпкі сырын ашуға айрықша көңіл бөледі. Сондай-ақ, қазіргі таңдағы әлем әдебиетіндегі жаңа шығармалар мен талқыға түскен туындыларға қатысты жерлеріне тоқталып, салыстыра саралап, өзі оқыған кітаптар туралы пікір айтқан алыс-жақын елдердегі әріптестерінің есімдерін де еске сала кететіні бар. Ал бұл болса, сыншының айналасын төңіректемей, өсіп-өркендеп, өркениеттің өріне көтерілген көркем шығармалардан өнеге алуға жол көрсету. Ғажап емес пе?!
Айталық, Амангелдінің кез келген мақаласын оқып көріңіз. Онда шығарма бағалау барысында естелік те айтылады, хаттардан, белгілі өнер, қоғам қайраткерлерінің сөздерінен үзік мысалдар келтіріледі, шығармадағы оқиға желісіне байланыстыра отырып көңіл-күйін, ой-толғамын қосарлай келтіре кетуді де ұмытқан емес. Қысқасы, ол әдеби шығарма турасындағы пікірін жеке басы – өз өмірінің жай-жапсарын баяндай отырып жазады. Бұл оқуға да, түйсінуге де, түйін түюге де өте қолайлы. Оларды бейне әдеби шығарма оқып отырғандай қабылдайсың, қызығып, құмартып, қашан бітіргенше көңілің де, сезімің де ысып, тасып-төгіліп ерекше күй кешесің. Әр шығармаға айтатын сөзін, беретін бағасын беріден, бетінен қалқымай, әріден, түбірінен іздеп-тауып, құпиясын ашуға асық. Жаның сүйсініп, көңілің көтеріліп, жаңа бір ойдың бесігінде тербеліп, өзің білмей келген бір жақсы жаңалық ашқандай сезінесің. Сыншы сөзінің саралығы мен қуаттылығының әсері осындай.
Амангелдінің тағы бір тамаша қасиеті жағымсып, жалтақтамай, шындықты шырғау шығармай, турасын айтып, тіліп түсетіні. Көпшілік көңіліне келер-ау, ағайдың атына – абырой-атағына қарамағаным қалай болады-ау деп күмілжімей көкейіндегісін бүкпесіз білдіруі адалдығының белгісі. Көңілжықпастық, көлгірлік ата жауы. Нағыз сыншының қайтпас қайсарлығы, айнымас адалдығы осы болар.
Менің пайымдауымша әрі қазақ ақын-жазушыларының мойындауынша сыншы Амангелді Кеңшілікұлының дарындылығын даралап, абыройын саралап тұрған басты төрт бірдей ерекше қолтаңбасын бөліп айту парыз. Біріншісі, көркем әдебиеттің көшін түзейтін сын жанрының шаң басқан көне сүрлеуден даңғыл жолға шығып, шығарманы жаңаша таным арқылы талдап-бағалаудың өзгеше үлгісін көрсеткені. Екіншіден, соғыстан кейін туған, есімдері еленбей келген, бүгінде қазақ поэзиясының көрнекті тұлғаларына айналған, сол кездегі жас ақындар Жарасқан, Иранбек, Кеңшілік, Темірхан, Есенғали, Әмірхан, Ұлықбек және т.б. сынды таланттардың шығармашылығын жоғары бағалап, жалғанның жарығына шығарғаны. Үшіншіден, әдеби-сын мақала жазудың соны соқпағын тапқаны. Төртіншіден, әлем әдебиетіндегі жаңалықтарға ой жүгіртіп, қазақ әдебиетінің рухани жаңғыру бағдарын айқындауға атсалысқаны. Міне, сыншының абыройын асқақтатып, әдеби орта мен оқырман қауымды сүйсіндірген төрт сипаты осындай. Жалпы, Амангелдінің сыншылық талантын танытқан екі еңбегін бөліп айтайын. Біреуі – Мұқағали Мақатаевтың шығармашылығына арналған кітабы. Оған алғысөз жазған айбоз ақын Фариза Оңғарсынова айырықша баға беріпті. Сыншы ақын поэзиясының ішкі әлеміне ендей үңіліп, «ғажап сезім, қым-қиғаш жан тебіреністерін бұл автордың да тұла бойын жер сілкінгендей күйге түсіріп, өз басының жүрекжарды қуанышы мен аспан жерге құлағандай қабырғасын қақыратқан қайғысына қаламын малып жазған эссе-роман» деп сипаттауына алып-қосарым жоқ. Сыншының екінші елеулі еңбегі ғажап ақын Жұмекен Нәжімеденовтың шығармашылығын саралап-салмақтауға арналған кітап жазып жүргенін де білемін. Оның кітабы басылымға шыққан-шықпағанынан бейхабармын. Алайда газет-жорнал беттерінде жарияланған үзінділерін үздігіп оқығанмын. Оның да жазу мәнері жаңаша-тын. Сөз арасында естелік айтып, кезекті өлең иә поэмасын оқығанын әңгімелей отырып, оны өз басынан өткен оқиғалармен үндестіріп, тіпті, кейде оның кейіпкеріне айналып кететіні ой-пікірін еркін көсіліп жазуына жол ашып тұрғанын байқайсың. Жарияға шыққан үш кітабын, кейінгі жылдары баспасөз беттерінде үздіксіз жарияланып жатқан эссе-мақалаларын – толық шығармашылығын толымды талдап, ой қорытуды көздегенім жоқ. Ердің жасы елуге толып, өмірінің жаңа белесіне көтерілген сөзі салиқалы, пікірі салқар, дарабоз дарынды сыншы бауырым – баламның қуанышына орай өз көңілімді білдіріп, ғұмыр жасың ұзақ, бақытың баянды, отбасың – бала-шағаң аман болсын деген ағалық тілек қосамын.
Қуанышбай Құрманғали,
Халықаралық «Алаш» әдеби
сыйлығының лауреаты