ҚАЗАҚ ҚОҒАМЫНЫҢ ХАТШЫСЫ
Түркияның астанасы Анкара қаласындағы Гази университетінің докторы, профессор Жәмила Кинаджы ханым «Дауыстың түсі» кітабы туралы сөз» атты мақаласында қазақ қаламгері Мархабат Байғұттың 2016 жылы түрік тілінде шыққан кітабына жан-жақты талдау жасаған еді. Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, «Алаш» және «Түркі әлеміне қызметі үшін» халықаралық сыйлықтарының лауреаты, «Құрмет» және «Парасат» ордендерінің иегері М.Байғұттың өте-мөте сезімтал, туындыларының юморы мен ирониялық астар-тұспалдары өзгеше өрнекті, психологиялық-пәлсапалық иірімдері терең екендігіне дәлелдер келтіреді. Әңгімелері арқылы қоғамдық-әлеуметтік өзекті де мәнді мәселелерді көркем тілмен жүрекке жеткізе білетін талантты жазушы ретінде жоғары бағалайды.
Мархабат Байғұттың шығармашылығын үнемі қадағалап, қалт жібермей оқып, ой-пікірлерімді баспасөз арқылы білдіріп, әсіресе, студенттер арасындағы қызу талқылауларға куә болып жүрген ұстаздардың қатарындамын. Тәкен Әлімқұловты зерттеумен айналысып келемін. М.Байғұттың суреткерлік таланты негізінен повестері мен әңгімелері арқылы танылғаны мәлім. Әсіресе, әңгіме жанрында ұлттық әдебиетімізге соны кейіпкерлер, тың да тосын типтер мен қайталанбас характерлер әкелді. Жазушы туралы ілгеріректе ой-пікірлер білдірген әдебиеттанушылар, ақын-жазушылар, білгір сыншылар М.Байғұттың қарапайым ауыл адамдарының тұтастай таңғаларлық образдар галереясын сомдағанын жиі айтатын. Кейінгі ондаған жылдарда проза шебері қала тақырыбында да, жалпы қай-қандай бағыттарда болсын, тынымсыз ізденістерін, талант қарымын танытты.
Адамзаттың өзін-өзі танып- білуіндегі көркемдік ізденістерде асқаралы асуларды алған, әлемдік алыптардың бірі Оноре де Бальзак «Мен француз қоғамының хатшысымын» десе, Мархабат Байғұт та жиырмасыншы ғасырдың аяғы мен жиырма бірінші ғасырдың басындағы қазақ қоғамының құбылыстарын көркем әңгіме жанры арқылы өз тұсында таразылай білген, басқалар «бүгінгі заманды, бүгінгі адамды, бүгінгі қоғамды бейнелеу үшін біршама уақыт өтуі керек» деп жүргенде, «дәуірдің дітін ділімен суреттеп бере алған», нағыз «қоғамның хатшысы» дер едік.
Мемлекеттік сыйлыққа ұсынылған «Әпкемнің ауылы» жинағындағы барлық әңгімелер дерлік кезінде «Қазақ әдебиеті», «Егемен Қазақстан», «Жас Алаш», «Жас қазақ», «Түркістан», т.б газеттерде, «Жұлдыз» және «Жалын» журналдарында жарияланған. Әдебиеттанушылардың, сыншылардың тарапынан өтпелі кезеңнің, тәуелсіздік жылдарының тыныс-демін қапысыз қалам қуатымен, суреткерлікпен, дәстүр және жаңашылдық жарасымымен жеткізе білетін жазушының табысты туындылары ретінде қабылданған.
Шынында да М.Байғұттың әңгімелерінде алмағайып кезең кейіпкерлері уақыт категориясына орай терең психологиялық мәнде мәністеледі. Қаламгер сол мәністерді көремдік құпиялары, иірімді ишаралар арқылы аңғартады. Кей реттерде аңғал-адал адамдардың мінез-құлықтарын юморға орап жеткізсе, екінші тұстарда авторға етене тән ирониялық сарказм ширығып шыға келеді.
«Әпкемнің ауылы» кітабындағы «Жалбыздының жағасында», «Ауыл клубының аукционы», «Гамбургтегі қазақтар», «Ақпандағы мысықтар», «Әпкемнің ауылы», «Шығарма» сияқты ондаған әңгімелердің әрқайсысы әлеуметтік мінез-құлықтардың өзгерістерін әр тараптан, әралуан әдіс-тәсілдермен бере біледі. Талғампаздықпен және талапшылдықпен тамылжыта жеткізеді.
«Ауыл клубының аукционы», «Өлімнен қашқан респондент», тағы басқа да әңгімелері суреткер стилінің өзіндік өрнектеріне толы. Аукционның ауылға, қып-қызыл матаға алуан түрлі ұрандар жазылатын клубқа және оның меңгерушісі, «шибарқыт шалбарының артқы қалтасынан бума кілтті сәнмен суыратын» сылқымсоқ Еңсегейге, қос ұлы Ақансері мен Кененсеріге қалай әсер еткені әрі күлкілі, әрі мұңды, әрі өкінішті.
«Өлімнен қашқан респондент» әңгімесінде М.Байғұт шағын жанрдың жүгін күшейтіп, өтпелі кезеңде қазақ қоғамы басынан қинала кешкен аласапыран ахуалдың жай-жапсарын күтірлетіп көтере білген. Бас кейіпкер, Күншуақ қаласының тұрғыны Өзбекқали жиырма жылдан астам еңбек еткен орнынан айырылды. «Заңғар зауыт жантая құлап, жығылғанынан қайта тұрмады. Тұра алмады. Тұрғызбады. О баста, кеңес өкіметінің кезінде кеткен кемшіліктерден болу керек-ау, он жетінші мөлтегіңіздің жағдайы қиындап, құрдымдануға айналды. Тоқсан алты пәтерлік тұрғын үйі, ғарышкер есімін еншілеген орта мектебі, әлдебір жапырақтардың атымен аталатын екі балабақшасы қақ-қақ жарылып, қисая қыңырайған. Осындай-осындай оқиғалардан соң Өзбекқалиыңыз қалайынша өзгермей қала алады? Өзгереді, әрине. Топырақ туралы толғанатын болды. Жапырақ жайында ойланатынға айналды…» Алғаш өлгісі келетін кейіпкер кейіннен, арнайы социологиялық сауалнама қолына тигенде сергектене серпіледі. Осылайша Өзбекқали-респондент тіршіліктен тістей қатып, «мимо» қарайтын бұткерме басшыларынан жеріп, корейлерге, яки кандар мен сондарға, солар арқылы рыногыңызға икемделеді. «Өркениетке» еніп, тамақты шетелдіктерше таңдап-талғап іше бастайды. Бәрібір, суреткер өзінің авторлық концепциясы арқылы қазақтың қасиетті жеріне, топырағы мен жапырағына деген ықыласты астарлы арқау етіп, байқатпай өріп отырады.
«Өлімнен қашқан респондент» әңгімесі – М.Байғұттың осынау шағын жанр сапарындағы ізденістерінің қаншалықты биіктегенін көрсететін көркемдік белесі. Сол сияқты «Қозапая», «Сүмбіленің суы», «Әпкемнің ауылы», «Сізді сүйген қыз едім», «Иттің құқығы», «Кондидаттың имиджі», «Әкімнің әйелі», «Белесебет пен байлық», тағы да басқа әңгімелері де бір-бір белестер деуге әбден жарасады. Әңгімелерінің әрқайсысы бір-бір романға татырлық екені де жиі жазылып жүр. Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия мемлекеттік университетінің аға оқытушысы Жанат Ай-Мұхамет Мархабат Байғұттың кейіпкерлері туралы: «Ұят пен иба мүлде жоғалып кетпеген екен. Ол Адам атты күрделі болмыстың жүрек түкпірінде ұялап, түйсікті түртер сәтті күтеді екен. Тазалық әлемі мен кірлі дүние арасындағы арпалыс сәті кейіпкер жүрегіне тұрақтаған ізгіліктің жеңісіне әкеледі», – депті.
М.Байғұттың бірқатар әңгімелерінде ізгілік жеңбесе де, жеңе алмаса да, түптің-түбінде оның теңдік аларына деген сенім сәулесі сөнбейді. Көркемдік-эстетикалық сапа мен ой ерлігіне ерекше екпін түсіріледі. Француз шедеврлерін жаратқан шебер «Бальзак-хатшының» романдары беретін эстетикалық ләззаттары «Байғұт-хатшының» он-он бес беттік көркем әңгімелерінен алатыныңыз анық. Тәкен Әлімқұловтайын зергердің «Роман жазу қиын ба, әлде әңгіме ме?» дейтіні сондықтан шығар.
«Әпкемнің ауылы» кітабындағы «Әкімдіктің әрекеті» әңгімесін алайық. Бұрынырақта авторымыздың «Әкім кеткен күн» әңгімесі қызу талқыға түскен еді. Осы әкімдік мансап, әкімдік жүйе туралы әлсін-әлсін туындылар беріп, елді елең еткізетін де Мархабат ағамыз екені рас. «Әкімдіктің әрекеті» әңгімесінің жазылуындағы әдеби тәсілдің өзі – әрі дәстүршіл, әрі жаңаша. Аудан әкімі боп үйренген бас кейіпкер тағы да мықтап жоғарылауды аңсайды. «Енді екі-үш көктемнен кейін кешігер. Шау тартары тағы бар. Майталман-Майдангері мен командасының тамырлары тереңдерге таралған. Тарамданған. Жуық жылдарда жүдеңкі тартпас. Тарамыстана түсер…».
Кенет күтпеген шешімге келеді. Әкім. Алдын-ала келіседі. Шақырады. Мамырыңыздың ортасы ауа Майталман-Майдангері демалысқа келмек. Жасырындау жағдайда. «Ешқашан, ешқайдан көрмеген, кездестірмеген кереметін көрсетпек керек-дүр. Еш жерден, еш елден алмаған ләззаты мен рәһатын сезіндіруі ләзім-дүр. Бас қолдаушысына.
«Жоспар белгілі. Жоба аян. Жұмыс қайнаған. Әрекет қызған. Арша ағашының мыңшақты түбі қырқылып, боршаланды. Алты қанат ақ үйлердің ара-аралары да, іштері де, күн сәулесінен ванна қабылдайтын құрылғылар да, марал мүйізінен шипаланар дүниелер де, ас-ауқат ішетін, тынығып отыратын және жатып ұйықтайтын тақталар да тек аршадан жасалды. Табаны жерге тиместен, тек арша ағашы төселген соқпақтармен жүрмегі жөн…» Шетелдік шеберлер тапсырмаларды толық тындырған.
Әкіміңіздің бас қолдаушысы, Майталман-Майдангеріңіз Аршалының шатында шат-шадыман, демалды. Қайтар сәтінде: «Рақмет! Ризамын! – деді мап-майда күлімсіреп. – Мұндай мәністерді ешқашан, ешқайдан көрген емен… Өзің, бауырым, құйыл-төгіл ғана емес, ағыл-тегіл де азамат екенсің. Көзім жете түсті. Бұрынғыдан бетер». «Тікұшағыңыз тепсеңнен серпіле көтерілді. Биіктеңкіреп барып, теріскейге кілт бұрылды».
Екі айыңыз өтер-өтпесте Майталман-Майдангердің негізгі, сенімді көмекшісі хабарласады. «Қолдаушымыз… Құлап қалды кеше кешкісін… Жағдайы қиындау. Сіздің атыңызды айта береді. Сосын… «Арша-арша» дегенді жиі қайталайды. Есі кіресілі-шығасылы. Өзіміз дегендер ғана біледі. Өзіңіз келген соң ақылдасармыз. Көріскенше…» дейді ол. Көз жиектері ашып-қышып қоя береді. Әкімнің.
Шығарма ауыр аяқталады. Алайда, әкімдіктің әрекетін аршаның киесі ұрып, Майталман-Майдангердің күйреп тынуы М.Байғұттың қоғамның хатшысы әрі қоғамның қорғаушысы екенін дәлелдеп, дәйектей түседі. Сөзіміздің басында пікірін келтірген Түркияның көрнекті әдебиеттанушы ғалымы Кынаджы ханым Мархабат ағамызды ұлттық рухты оятатын қоғамшыл қаламгер депті.
«Әпкемнің ауылы» атты әңгімелер жинағы еліміздің ең жоғары сыйлығына әбден лайық деп санаймыз.
Шара ӘДІЛОВА,
филиология ғылымдарының
кондидаты, доцент