22 ЖЫЛДАН СОҢ БӘЙГЕ АЛҒАН ӘҢГІМЕ
Газетіміздің өткен санында есімі ұмытылып бара жатқан қаламгерлерді, кезінде мойындалған, бірақ қайта жарық көрмеген шығармаларды, фотосуреттерді тауып, жариялап отыруға уәде етіп едік. Редакцияға алғашқы хат жазушы Қуандық Түменбайдан келіп түсті. Жазушы осыдан 22 жыл бұрын жазылып, қуғынға ұшырап, кейін халықаралық деңгейде бәйге алған әңгімесі туралы баян етеді.
1995 жылдың қазан айында «Қазақ әдебиеті» газетіне «Адам» атты әңгімем жариялануы мұң екен, мерзімді басылымдарда «Сұмдық-ай!», «Жағамызды ұстадық» деген натуралистік қарабайырлықпен ой қорытқан мақалалар жарық көрді. Шығарманың сондағы «кінәсі» – Ауған соғысында дұшмандар екі қол, екі аяғын кесіп алып, өз жеріне парашютпен тастаған әшкере адам – Кеңес жауынгерінің тағдыры. Ол аһ ұрғанда анасының жанұшырып жанынан табылуы, «советтік өмір шындығын» әшкерелеп, соғыс құпиясын сыртқа шығаруы.
Сол кездері Қазақстан Жазушылар одағына, менің атыма қолмен жазылған бір хат келіпті. Осыдан 23 жыл бұрын жазылған ауылдағы қарапайым оқырманның хатын мұртын бұзбай «Ақ параққа» алғаш рет жолдап отырмын.
Қуандық Түменбай
Қадірлі Қуандық аға!
Қалыңыз қалай? Денсаулығыңыз ше? Осы жуықта «Қазақ әдебиетінің» бетінде жарық көрген «Адам» атты әңгімеңізді оқып едім. Мені үлкен тебіреніске салды. Бұл әңгімеңіз туралы әсерім, түйгендерімді мына бір шағын мақалада жазып едім. Егер сіздің көңіліңізден шықса, баспасөз бетіне беруге жараса, менің сізге деген ризашылығымда шек болмас. Ал, көңіліңізден шықпай қалса, мүмкіндігіңіз болса, маған жауап хат жазсаңыз екен.
Құрметпен ініңіз:
Алмат Жалбағаев деп білерсіз
Мазаңызды алғаныма ғафу етіңіз. Өзім мектепте қазақ тілі мен әдебиетінен мұғалім болып істеймін. Менің адресім: Талдықорған облысы, Ақсу ауданы, Жансүгіров атындағы кент. Пушкин атындағы көше, 2-16 пәтер.
6.11.1995 ж
Уа, Адам, Сен кімсің?!
(Жазушы Қ.Түменбайдың «Адам» атты әңгімесін оқып едік…)
Бір кездері қазақ әдебиеті Одақ әдебиетімен, қала берді, арғы-бергі әлем әдебиетімен иық теңестіріп, өзінің сан қилы тарихында Өрлеу, Кемелдену дәуірін бастан кешіп еді. Бұл Өрлеу, Кемелдену дәуірі 60-жылдары өзіндік үнімен, өзіндік мәнерімен келген, күні бүгіндері «маңдайының қасқасы қарақұсына тақаған» орта буынның еншісіне жатады. Заманымыздың заңғар жазушысы Мұхтар Әуезовтің өзі «Жыл келгендей жаңалық сезінеміз» деп алғысқа толы ақ батасын беріп кеткен, әдебиетімізде өзінше бүтін бір толқын тулатқан 60-жылдардың түлектері туралы сыбағалы сөз әлі алда деп білеміз. Әйтсе де, біз сөз еткен осынау орта буынның ізін суытпай әдебиеттің киелі табалдырығынан аттаған Қуандық Түменбайдың есімі оқырмандар үшін ыстық деп білеміз. Неге?
Өйткені, күні бүгіндері көркем әдебиетіміздің басынан бағы тайып, базары тарқағандай кезеңде /мұның себебі сауаты бар әр пенде үшін өзінен-өзі түсінікті ғой деп ойлаймын/ мерзімді баспасөз беттерінен мына тамұқ заманның, күнделікті өмірімізге дендеп енген бөтен құлық, тағы қылық, қарау ниеттің түп-төркінін кәнігі бір тамыршыдай тап басқан әңгімелері арқылы ара-тұра бір жылт етіп көрініп қалып жүрген Қ.Түменбайдың оқырмандар жүрегіне жол тауып, бірден баурап алуының сыры неде? Ең бастысы, бүгінгі заманның сұрқылтай бейнесі мен есірік характерін әдебиетімізге елдің алды боп, алғашқылардың бірі боп алып келуінде. Әсіресе, жазушының «Қояншық» және «Адам» атты екі әңгімесін зер салып, зейін қойып оқысаңыз, біздің тілге тиек еткен сөзімізге толық дәлел бола алады. Соның ішінде, осы жуықта ғана «Қазақ әдебиеті» апталық басылымының (№24. 3 қазан, 1995 ж.) кезекті санында жарияланған «Адам» атты әңгімесінің көтерген әлеуметтік жүгі күллі Адамзат үшін күн тәртібіне өткір қойылып отырған атың өшкір соғыс тақырыбын да, «басына күн туып» отырған еліміздегі түрлі қоғамдық дерт-мерездерді де майдан қыл суырғандай шеберлікпен әшкере етіп, әдемі суреттеп береді. Бір-бірімен сабақтасып жатқан ұшы-қиыры жоқ осынау қалың қасіреттер қопасының ен ортасынан менмұндалаған Адамның аянышты тағдыры – әңгіменің көк жұлыны болып отыр.
Бұл әңгіменің бірінші «планына» Адам тағдыры мен әлеуметтік кесірді қатар шығарған – әлгі көп айтатын көркемдік шындық дегеніңіз осы екі аралықта табылса керек-ті. Шығармада ауған соғысында дұшмандардың қолына пенде боп тұтқынға түскен, болашағынан көп үміт күттірген Арарат Қайранасов ақыр соңында екі қол, екі аяғынан айырылып, өмірлік мүгедек боп елге оралады. Әңгіменің шиыршық атқан тұсы осы. Осыдан кейін еркебұлаң, Құдай қосқан қосағы Надежда Разина соғыстың тірі күйігі, «томар» боп қалған мүгедекті қайтсін, күйеуінен заңды түрде сот арқылы сырттай ажырасады. Сонда Надясынан күдер үзбеген Арарат Қайранасов: «Әйел! Әйел бар ма жердің бетінде?» – деп ышқына қиналады.
«Әйел іздеп отыр. Бір ай бұрын бір сағаты жүз доллар еді, енді қайдан табамыз? – Әкесі ерні жыбырлай бастағанда шешесі ала көзімен ата қарады…
Әкесі киініп іске кетті, шешесі «Бүгін учаске аралайтын күнім еді» деп, дауыл алдындағы әлдебір сұмдықты мегзейді. «Жәйлап ұлының қасына жақындады. Жалт қарағанда көзінен әлемтапырақ буырқаныстың толқынын көріп қап, ағы көп қара шашынан сипап тұрып, қараңғы бөлмеден қара мысықты іздей сөйледі.
– Ұлым, тілегіңді мен орындасам қайтеді?!
Арарат сылқ түсті. Сосын жұмсақ креслоның жап-жалпақ жақтауына кереқарыс маңдайын ұрғылап, өкіре жылады. Иығы мен жуан саны селкілдеп, креслоға көмілген әшкере Адам тынымсыз бұлқынды.
Ішіне сыйып, кең дүниеге сия алмаған ұлының қасында көз жасын бұлаған анасы «бір сен үшін етімнен ет кесіп беруге әзірмін» деп тұр еді».
Осымен әңгіме тәмам. Ал, сен бұл дүниенің бақыр құны қалмағандай, әлдебір соққыдан мең-зең күйде басыңды қос қолдап ұстап отырсың – түңіліске толы «бәрі бітті» дегенді ішінен талайлар айтқан шығар.
Бұл арада жазушы қатты кетті, шектен асты дерсіз. Онда қателескеніңіз. Бұл жазушының қаламынан туған сұмдық емес, өмірдің өзі осыған әкеп тіреген бүгінгі күннің бүкпесіз жексұрын шындығы. Мұнда шындықтың түк жазығы жоқ. Бар айыбы – Шоқан Әлімбаевша айтсақ: «Ең адалы – айтылған ой» және «Шындық – қашанда табиғи екендігінде». Адамның табиғаты – күрделі. Адамды әшкере ететін де өзінің нәпсісі. Адам бойындағы қарама-қайшылық осыдан келіп туады. Ал, әңгімеде Адамның адамдығы мен хайуанилығы – әлеуметтік әділетсіздік қоғамда жаппай етек алған жерде сынға түсе айқындалып, осы екі ортада қаламгер «Сен кімсің, Адам?!» деген жауабы жоқ осынау қасіретті сауалды кесекөлденең тартады /бұл сауалдың қасіретінің өзі сонда шығар, – жауабы жоқ/ және бүкіл ғасырлар бойы қалыптасқан адамзат әулетінің қастерлі үрдісі, ар-иман ұғымын белінен кесе бір-ақ басып, Шындыққа жасқанбай тіке қарайды. Қарайды да, ар-иман әлеуметтік жосықсыз құбылыстың құрбаны болатынын меңзейді. Бұл әңгімедегі жазушының шындығы – өзінің жан бұлқынысы, әрі-беріден соң жүгенсіз кеткен қоғамдағы түрлі дерт-мерездерге қарсы наразылығы деп білеміз. Айтып айтпай не керек, шоқтығы биік, салмақты осы «Адам» атты әңгімесімен-ақ жазушы есімі әдебиет тарихында қалады деп нық сеніммен айтқымыз келеді.
Алмат Жалбағаев
P.S.:
Алматты іздеп жүріп тауып алдым. Ал 2017 жылы Стокгольмде өткен Халықаралық әдеби фестивальде әңгіме номинациясы бойынша осы әңгімеммен лауреат атандым.