Қадірі қашқан сөз, беделі кеткен жазушы
«Сөз деген жалғыз ғана мәңгілік нәрсе». Бұл сөзді кімнің айтқаны есімде жоқ. Сөз деген әдебиет емес пе. Ал осы әдебиетті жасайтын, қолына қалам алып, сөз өнерімен ұлтқа қызмет ететіндер – жазушылар. Өткен ғасырда жазушы болу, сөз өнерімен ұлтқа қызмет ету, сол кездегі ұрпақтың санасына мықтап орныққаны белгілі. ол ұрпақ көркем шығармалардағы қаһармандарға (кейіпкерге) қарап бой түзеді, рухани байыды. Сол тенденция кешегі тоқсаныншы жылдарға дейін өміршең болып тұрды. Десе де, бізге әлі де соның табы көктемнің жылы лебіндей сезіледі. Жазушы болудың, жазудың шығармашыл адамнан басқа ешкім сезіне алмас азабы мен тозағы, рахаты мен ләззаты, жазушы бақыты, бүгінгі қазақ қоғамындағы жазушылардың әлеуметтік жағдайы, жазушы көңіл-күйі, қазақ қоғамы, жалпы, кейінгі ұрпақ біз соларға қарап бой түзеп, рухани байи алдық па? Осы сұрақтар төңірегінде қазақтың бір топ жазушыларының ойына тамыздық тастап көріп едік.
– Өткен ХХ ғасырдың 90-шы жылдарына дейін жазушылардың беделінің, әлеуметтік жағдайының қандай болғанына өздеріңіз куә болдыңыздар. Сол кездегі ұрпақ жазушыларға еліктеп бой түзеді. Бүгінгі қазақ қоғамындағы жазушылардың әлеуметтік жағдайы қалай? Жалпы, кейінгі ұрпақ қазақ қоғамы жазушыға қарап, бой түзеп, рухани байи алды ма? Әңгімені осыдан бастасақ…
Мархабат БАЙҒҰТ:
– Осыдан бірер жыл бұрын аса байлардың қатарына қосылып, тү-у-у төбелерде зораятын, бірақ бәзбіреулер секілді онша зорсынбайтын таныс кісі күтпеген жерден қонаққа шақырды. Бір ауланың айналасына бірнеше коттедж салған. Бір аула деп отырғанымыз біздікіндей жер телімінің жеті-сегізі ғой, әрине. “Природа” жасап тастаған… Адам қорқады. Бір жағынан риза боласың. Жердегі жұмақ. Бізден басқа төрт кісі жұптарымен шақырылған екен. Екеуі туралы еміс-еміс еститін ек. Екеуін анда-санда, аса абыройлы дейтұғындай «дөй-дөкей» жиындарда көретінбіз. Төртеуі де, зайыптарымен қосқанда сегізі де сезіктене әрі таңырқана қарады. Түрлі-түрлі ыңғайда, алайда, бәрінің көзқарастары мен пейіл-пиғылдары бір арнада тоқайласып: “Мынау қалай, қайтіп шақырылған?”, “Мұның дәл осы ортада отыратындай жағдайы бар ма еді?”, “Бұл неге, неғып жүр”, “Түк түсінсек бұйырмасын” дескенін (іштерінен, әрине) анық аңғарғанбыз.
Былтыр тағы бір тұлға құдайы ас өткізді. Туған ауылындағы өзен бойынан саяжай салған екен. Жерлес болғандықтан шақырған шығар. Шарбақтың ортасына таман “титан самауыр” қайнатып, ағаш жарып отырған екі “бомждың” жанынан өтіп бара жатқанымызда сақал-мұртын көптен қырмаған егделеу біреуі қасындағыға сыбырлап: “Анау жүдеңкі кісі жазушы ғой. Баяғыда “Интернаттың баласы”, “Нәурізек” деген кітаптарын тоздырып ем” деді. Бүйрек шіркініңіз бүлк етті. Білдірмей ғана бұрылдық біз. Әлгі адам әдейілеп теріс қарады.
Әнекиіңіз, солай. Әдейілеп аз ғана мысалды өзімізден келтірдік. Айып етпегейсіздер. Қазақ қоғамында материалдық байлық, материалдық қажеттіліктер, “Ақша-Құдай” биіктерде қалықтап, рухани құндылықтар, көркем әдеби әлеміңіз төменшіктеп қалғанын жоққа шығара алмайсыз. Рынок дейміз. Зерттеушілердің зерделеуінше, көркем әдебиетіңіз рынокқа бірігіп, кірігуі үшін ұлтыңыздың ұзын саны кем дегенде 25 (жиырма бес) миллионға жетпегі жөн екен. Сонда ғана кітап сатып алатын, оқитын оқырман ойдағыдай болмақ. Ал қазіргі қазақ қоғамында қалай?… Қайталамай-ақ қоялық.
Рахымжан ОТАРБАЕВ:
– Иә, ол өткен дәуренді ойласам, бойымды бейшара бір сағыныш торлайды. Одақтың беделі, жазушының абыройы қандай еді. Қасиетті қаламнан туған әр шығармаға елеңдеп, емініп бағатынбыз. Ұлтқа – мұра, кейінгіге ұлағат деп қабылдадық. Қалың оқырман да солар жасаған кейіпкерлерге қарап бой түзеп, қиял кешіп, рухани әлеммен біте қайнасып жүрді. Бұл жазушының тек беделі ғана емес, шынайы бақыты да еді! Заман аунап ақты. Кейде «Біз елді ойдан, қиялдан жасаған кейіпкерлерімізбен тәрбиелейміз деп жүріп, осы жұртты мына қазіргі қатал қоғамға бейімсіз ғып шығардық-ау» деп ойлаймын. Рухани байлық бар да, жеке өмір бар ғой. Қазірде екеуінің басы піспей тұрған жоқ па? Ал, біздің көп дәулеттілер ше? Меценат болуға жарайтындарды айтам. Байлықтың балалық ауруынан әлі күнге айыға алмай жүр. Бір олигархқа айтқаным бар: «Жинаған алтын мен ақшаңды молаңа алып кететін фараон емессің ғой. Әдебиетке жәрдем берсеңші» – деп.
Роза МҰҚАНОВА:
– Бүгінгі қазақ қоғамындағы жазушының жағдайы адам жыларлық. Жазушыға қарап, бой түзеу үшін, оған кісі қызығарлықтай болмақ керек емес пе?! Бәтеңкесінің тұмсығы ақжем болып, тозып жүрген бейшара жазушы кімге тұтқа, кімге пір болмақ?
Тәуелсіздік алған алғашқы кезеңде ұлттық рух өте күшті болды. Қасым ақынның «Бермесең бермей-ақ қой баспанаңды. Сонда да тастамаймын астанамды» дегеніндей. Қаламақы бермесе де, қаламын ешкім тастамады. «Жазуға еркіндік келді ғой, басымыз ноқтадан шықты, тарихтың айтылмаған сыры, ашылмаған ақиқатын айтатын, жазатын күн туды» деп қуанды. Жазушы мен ақын ақысыз еңбек етті. Халықтың рухын көтерді. Нан мен сабынды талонға алып отырған халықты қаламының қарымы мен шешендігімен, зиялы ойымен сабырға салды. Жазушылар облыстарға барып, ел-ішін аралап, үгіт-насихат жүргізген кезеңді де көрдік. Ол кезде жазушы қоғамға қажет болды. Халық жазушыны тыңдайтын, сенетін. «Ел еңсесін көтеріп, етегін жинар, уақытша қиындыққа шыдайық, қаламақы да шешілер» деген ниетпен талай дүние келді әдебиетке, драматургияға, ғылымға. Бірақ ақысы төленбеді. Ел еңсесін тіктеді, есін жиды. Дамыған отыз елдің қатарына да кіруге әне-міне қалған сияқты. Бірақ ӘДЕБИЕТ деген ұғым жоғалды. Кітап атаулының бәрі әдебиетке айналды, кітап шығарғандардың бәрі жазушыға айналды, театр директорлары – драматург болды. Шенеуніктер – ғалым болды. Айтқанымыз – өтірік, жасағанымыз – жалған болды. Әдебиеттің көбесінің сөгілгенін көрдік. Жағымпаздыққа бой ұрғанын көрдік. «Жағымпаз әдебиеттің» иесінің жоғары марапатқа жеткенін көрдік. Әдебиеттің құны кетіп, «Жазғандарыңа ақы сұрамаңдар! Қаламақы жоқ!» деген қадірсіздігімізді көрдік!
Мен өзгелер үшін емес, өзім үшін шырылдап отырмын. Жақында бір театр «Мысықтар патшалығы» пьесамды сахналауға аттай қалап сұрады. Іле-шала, «Біз бұл шығарманы қоятын болдық, ұнап отыр. Бірақ сіз «қаламақы талап етпеймін» деген қолхат жазып, директордың атына жіберсеңіз!» – дейді. Бұдан асқан сорақылық жоқ шығар. Мен неге қылмыскер сияқты қолхат беріп, өз еңбегіме берілетін ақыдан өз еркіммен бас тартуым керек? Мұндай шектен асқан заңсыздыққа кім жол беріп отыр? Бұл қандай заң?
Қазір мемлекет жұмыс беруші кәсіпкерлерге субсидия береді. Мен жұмыс берушімін. Менің жазған шығармам театрда сұранысқа ие. Режиссер қойғаны үшін айлық алады, актер ойнағаны үшін айлық алады, суретші декорациясын жасағаны үшін айлық алады, композитор пьесаға музыка жазғаны үшін айлық алады, көрермен менің шығармамды көру үшін билет сатып алып, театрға табыс түсіреді. Сонда жұмыс беруші негізгі АВТОР неге қаламақыдан қағылуы керек? Мәдениет министрі бірі келіп, бірі кетіп жатады. Бұл мәселе күн тәртібінен 22 жылдан бері түспей келеді. «Қарнымның ашқанына емес, қадірімнің қашқанына жылаймын» деген екен біреу. Бүгінгі қазақ қоғамы үшін жазушының қадірі кеткен. Қарны да аш, қадірі де жоқ. Қаламақы сұрамайтын, сұраныста жоқ авторлардың балаганын қою қазақ-орыс театрларында кеңінен орын алған. Себебі, олар қаламақы сұрамайды, оларға сахнада шығармаларының жүріп жатыр дегенінің өзі бақыт. Ал ондай «бақыттың» маған қажеті жоқ. Мен еңбегімнің құнын сұраймын.
Мен Сайын Мұратбеков сынды ұлы жазушының екі томдығына берілген қаламақыға ренжіп, түңіліп, министрлікке келгенін көрдім, Қалихан Ысқақ сияқты қазақ сөзінің зергерінің алған қаламақысын шәй-пәйіне, дәрі-дәрмегіне жеткізе алмай, жасы келгенде газет-журналда жұмыс істеп отырғанын көрдім, Фариза Оңғарсынова сынды дара ақынның науқасқа ұшырағанда емделуге қаражат таппай, есік-есікті аралап, мүжілгенін көрдім. Бұлар – әдебиеттің пірі болатын. Олардың өмірінің соңында көрген күні осы болды. Мұнан кейін әдебиетті кім пір тұтқандай, кім жазушы болғысы келеді дейсіз?! Қазір әдебиетке білімді, ойлы, сезімі жүйрік, терең балалар келмейді. Мен Өнер университетінде дәріс беремін. Әдебиеттен бейхабар, Әуезовтің кім екенін білмейтін, ал бүгінгі жазушыны мүлде оқымаған, жазуы еміле қатеден көзашпайтындар келеді оқуға. Мүлде кітап оқымағандар, мектепті ең төмен көрсеткішпен тәмамдағандар келеді. Олар қандай шығарма жазып, кімді таңқалдырады дейсіз? Бүгінгі қазақ қоғамының келбеті өкінішке қарай – осы.
– Сіздер қай-қайсыларыңыз да жазушылықтың үлкен мектебінен өткен қаламгерсіздер. Алғашқы шығармаларыңыз жарияланғанға дейін сіздерде жазушы боламын деген сенім болды ма? Алғашқы шығармаларыңыз жарияланғанда жазудың рахаты мен ләззатын қаншалықты сезіне алдыңыздар.
М.БАЙҒҰТ:
– “Күн астындағы Күнікей қыз” деген алғашқы әңгімемізді Байкалдың арғы жағында, Даурия даласында, әскер қатарында жүргенде жазып, аудандық газетке жолдағанбыз. Хат жазып тұратын қызымыз: “Әңгімеңді оқыдық. Бүкіл аудан шулап жүр. Менен басқа біреуді тауып апсың ғой, қош бол…” деп қатқыл мәлімдеме жіберіпті. Сүйген қыздан ажырап қалу қаупі жүрек қалталарын қалтыратқанымен, шығарманың шын сендіргеніне іштей рахаттанған сезім қалтыраған қалталарды жұбата жылытқаны жадымызда жаңғырады. Бертініректе Дулат Исабековтің үш әңгімемізді қолмен жазылған күйінде алып қалып, “Жалын” журналында жариялағанындағы, ұлы ұстазымыз Зейнолла Қабдоловтың алғы сөз жазып, “Жаңғақ” дейтұғын дүниемізді “Жұлдызға” шығарғанындағы, тұңғыш кітабымыз “Шілдені” кішіпейіл, көркем мінез Нәсіреддин Серәлиев дүкеннен сатып әкеліп, сүйінші сұрағанындағы үлпіл-лүпіл ләззатқа ештеңе тең келмес. Тек перзентті болған сәттегі қуанышпен ғана теңесер..
Р.ОТАРБАЕВ:
– Жаныңды «келіге салып» – жазасың. Сыңар сөз, образ жасау, табиғат дірілі, уақыт мөлшері, бәрі-бәрі қиялыңнан туып жатса, азап емей немене? «Шыңғыс ханның көз жасы» хикаятын жазу үстінде әлгі айтқан азапты анық сезіндім. Қарама- қайшылығы көп ұлы тұлғаның соңғы дем үзер шақтағы ойы, өкініші не болды екен? Ал, толған! Қаламыңның ұшынан сәуле шашырап суреттеп көр!
Ылғи саяқтау жүремін. Сондай шақта жолыққан біреу: – Жалғыз келе жатырсың ғой, – деген. – Жоқ, – дедім. – Жан-жағымнан кейіпкерлерім қаптап еріп келеді…
Р.МҰҚАНОВА:
– «Қазақстан пионері», «Балдырған», кейіннен «Жалын», «Жұлдыз» журналдары жазуға жол ашты. Жетінші сыныпта жүріп, аудандық газетке жарыққа шығып, ауыздана бастадым. Фамилиямның Роза Мұқанова болып, тасқа басылып шыққаны үлкен бедел болып көрінетін. Алғашқы әңгімелерім республикалық басылымдарға шыққанда Мұхтар Мағауин, Дулат Исабеков, Әзілхан Нұршайықов, Фариза Оңғарсынова, Оралхан Бөкей, Тұрдыбек Алшынбаев, Тұрсын Жұртбаев сынды алыптардың аузына іліндім. Менің дипломдық жетекшім Сағат Әшімбаев болды. Жазушы Бексұлтан Нұржекеев алғашқы кітабымның жарық көруіне көмектесті. Үлкен әдебиетке жол ашылды. Жастық шақтың өзінің батырлығы да, тасырлығы да болады. Жастықтың романтикасымен, албырттығымен әдеби ортаға қызықтым, жақсы көрдім, аға-апаларыма еліктедім. Бәрін пір тұттым.
Қазіргі жастар дәл біздердей үлкендерді пір тұтып, тазалықпен жақсы көрмейтін сияқты. Мен өзім жақсы көрген жазушы-ақын апаларымнан ешқандай көмек сұрамаппын. Ешбіріне мен туралы жазыңыз, алғы сөз жазыңыз деп қолқа салмаппын. Ол бір әбестік, ұят болып көрінетін. Өз еркімен жазған мақалалары, хаттары әлі күнге дейін сақтаулы. Қазір бірлі-екілі жастарға жылы сөз айтсаң қолқа сала кетеді, біреулерге тапсырып, мені мақтасаңыз, мені ұсынсаңыз дегенді қымсынбай айтады. Біздер үлкендердің жанына барып, амандасуға жүрексінетінбіз. Мен Мұхтар Мағауин ағадан қатты қорқатынмын. Әңгімелерімді «Жұлдызға» беруге де бата алмайтынмын. «Қазақ әдебиетіне» бірнеше әңгімелерім шыққаннан кейін ғана «Роза шығармаларыңды бізге алып кел!» деп ұсыныс жасағаны есімде. Дулат Исабеков қолымнан жетелеп, «Жазушы» баспасына қызметке алып келді. Ол кезде «Жазушы» баспасында тек классиктер жұмыс істейтін. Сайын Мұратбеков пен Қалихан Ысқақ ағаларым «Мәңгілік бала бейне» спектакліне жиі келетін. Сайын ағамның спектакльден шыққандағы бірінші сөзі «Роза, айналайын! «Күш атасын танымас» деген сөз бар. Қалихан мен Әкім мұндай шығарманы әлі жаза қойған жоқ» деп қалжыңдағаны бар еді. Сайын ағамның жандүниесі нәзік адам еді. Төлен Әбдік аға Жазушылар одағына кітабы шықпаған үш адамды Олжас Сүлейменовке айтып, «Бұлар талантты жастар» деп мені, Гүлнар Салықбайды, Ғалым Жайлыбайды кезексіз мүшелікке алдыртты. Ағалар алақанының жылылығын сезіндік.
Бұл күндегідей «ауылдастың аты озсын» деген мінез жоқ еді ол кісілерде. Әдебиетке жанашырлықпен қарады. Біздің әдебиетте жолымыз болды, ағалардың қолдағанын да, қолпаштағанын да сезіне алдық.
– Жазушылық деген бір қарағанда ешкім мазалай алмас ауашада (оңашада), ертеңгілік күннің шұғыласын жамылып немесе терезеден түскен ай сәулесінің нұрына малынып жазуға отыру – бұл енді нағыз керемет әрі азапты жұмыс. Нешеме сағаттардан жыл бойы тапжылмай жұмыс істеу деген – өзіңді-өзің ауыр еңбекке салу деген сөз. Шығармашыл адам үшін жазудың азабы деген сенен басқа ешкім сезіне алмас құпия әлем. Жазушы деген әрі бақытты, әрі бақытсыз адам. Жазудың азабын қаншалықты сезіне алдыңыздар?
М.БАЙҒҰТ:
– Кейбір әңгімелеріңіз әуелгі сөйлемнен-ақ әдіптеле жөнелер. Әлдебір құпия нәрсе жетелей жебеп, демеп, қаламыңыз ойыңыз бен сезіміңізге ілесе алмай, тұла бойыңыз қалтырап-дірілдеп қоя беретіні бар. Ондай дүниелер туындар қарсаңдағы түндерде таңғажайып түстер көруіңіз бек бәлкім. Көбінесе қалықтап ұшып жүресіз немесе нешеме беттерді жатқа жазып тастайсыз. Түсіңізде. Ал кейде бір де бір сөйлеміңіз көңілге қонбай қояды. Қаншама қағаз шығындайсыз. Бес-алты беттік әңгімені бес-алты мәрте көшіресіз, өшіресіз, жыртасыз. Жазудың ғажабы мен азабы тең тайталасар. Әлбетте, әркімде әртүрлі шығар.
Р.ОТАРБАЕВ:
– Бақыттың өзі – мөлдір мұң!
Р.МҰҚАНОВА:
– Жазу – күй таңдамайды. Соғыс болып жатса да жазатын адам жаза береді. Жаныңды салып жазбасаң, жазғаннан ләззәт алмасаң, шығарма шықпайды. Сарылып, таусылып, жарты жаныңды беріп жазасың. Ал ол дүниеңе ақысы төленбесе, сахнада қойылмаса, оның азабын тартып, мехнатын көргеннен пайда не? А.П.Чехов «Алтыншы палата» деген әңгімесін жазғаннан кейін журналдың редакторына хат жазады. Хатында: «Мынау дүниені Сізге жіберіп отырмын, көңіліңізден шықпауы мүмкін. Бірақ жарыққа шығарсаңыз, маған қаламақы болар еді. Күн көре алмай қалдым. Егер шығарма тым көңілсіз болса, арасына махаббат жайлы да кірістіріп берейін» – дегені бар. Абырой болғанда «Алтыншы палата» әңгімесінде махаббат жоқ. Бірақ шығарма жарыққа қалай шыққан деп таңқаласың. Орыс қоғамының іріп-шіріп біткенін көресіз.
Кейде қоғам қандай тақырыпты ұнатса, соның ыңғайына қарай икемделуге тура келеді, «қаламақы төлесе болды», деп. Бірақ ол – ӘДЕБИЕТ емес. Өнердің принципі басқа. Моцарт симфонияларын, операсын театрға қойдыру үшін театр директорларынан талай қорланған болатын. Ақыры жан бағу үшін водевиль жазуға тура келген. Бірақ тарихта опера мен симфониялары қалғанын білесіз.
Әрине, шығарма жазу – бақыт, егер жемісін беріп, халыққа жетіп жатса. Ал оқырманға, көрерменге жетпеген шығарма – өлі дүние. Ол санатта жоқ болып саналады. Меніңше, бұл суреткер үшін – трагедия.
– «Бұл дүниедегі ең бақытты адамдар, жалғыз ғана шынайы бақытты кісілер – тек өз жұмысынан шексіз ләззат ала алатын адамдар болса керек. Бұлардың қарасы көп емес. Әдетте айтыла беретіндей мол санға жетпейді. Ал шығармашыл адамдары осы санаттағылардың аса маңызды құрамдас бөлігі екені анық. Осы тұрғыдан алғанда олардың ең берісі тіршілік гармониясынан жан қалауын табушылар. Бұл дүниеде өзіңнің нағыз бақытына айналған жұмыстан артық жолына барыңды арнауға болатын шаруа болмаса керек. Ал дәл осы өздерінің жасампаз қиялдарынан асып-төгілген қуанышынан тірліктің мағынасын тапқан, бір сағаттық еңбегі бір сағаттық рахатына айналған жандарды әлдебіреулер қызғанып, күндеп жатса, мен бұған таңданбас едім. Бір адам жазғанын жақсы не жаман, ұзын-қысқалығына қарамастан, жазуды жанындай сүйсе, онда ол сөзсіз жазудың рахатын сезіне алады. Шығармасының жақсы не жаман болғанына қарамастан хал-қадірінше еңбек етсе, бұл олар үшін ең үлкен қуаныш». Бұл сөзді атақты ағылшын Черчиль айтыпты. Сіздердің ұғымыңыздағы жазудың рахаты деген не нәрсе өзі?
М.БАЙҒҰТ:
– Уинстон Черчиліңіз қаншама министрліктерді, Ұлыбританияны басқарған, қайшылықтары да, таңғажайып қасиеттері де көп болған, әлемдік, адамзаттық өзгерістерге әсер еткен әйдік тұлға ғой. Өзі небір тарихи, өмірбаяндық, әдеби дүниелер жазған екен. Мына жерде де шығармашылық және шығармашыл адамдар айрықшалығы, бақыты, рахаты, ләззаты мен қуанышы хақында жақсы айтыпты. Біз Черчилльдің “әлдебіреулердің қызғануы мен күндеуі” туралы пікіріне ғана тоқталсақ деп отырмыз. Айналайын Алматыңыз бен Астанаңызды қайдам, алыстағы аймақтарыңыздың өзінде де Черчилль шымырлатқан қызғаныштың қызылкөздігі мен күндеудің, іштарлықтың күйелеуі үдеңкіреп кеткен заманға тап болдық. Алаш ардақтысы Ахмет Байтұрсынұлы “абақтыға жапқанынан” гөрі “ауыл иттерінің қапқаны” қатты бататынына қатты налыған еді ғой. Адамзаттың Абайы да “айнала-төңірегіндегі” күйе жаққыштардан күйініп, “мұңдасып, шер тарқатар кісі болмаған соң , ғылым өзі — бір тез қартайтатұғын күйік”, деп те күйінген.
Япырай, дейсің. Мына заманыңызда да, мына қоғамыңызда да күншілдік, кекшілдік, күйешілдік үдеп барады. Адамдарыңыздың аярлануы, алаяқтануы айрықша. Білдірмейді. Бәрін. Күншілдік жымысқыланған. Кекшілдік жылпостанған. Күйешілдік күрделіленген. Басты-басты әрекеттер БАҚ-тарға көшкен. Әлеуметтік желілеріңіз әулекіленген.
Күлесің. Кейде күрсінесің. Өзіне талай күйе жағылған сөзгер зергеріңіз Ғабит Мүсірепов: “Өзі таза адам өзгеге күйе жаға алмайды. Күйе жағу үшін өзіңде күйе болу керек” деген екен. Ғабең – Ғабең ғой. Қаншама қаһарлы патша бола тұра сөз өнерін, шығармашылықты төбесіне көтерген Черчильге де риза боп отырыппыз.
Р.ОТАРБАЕВ:
– Нашар жазушы, немкетті шығармаға айтар сөз жоқ. Бауыржан Момышұлы «Бақаның бағынан сұңқардың соры артық» – деген. Мейлі ғой, аспан асты кең, олар да еңбек ете берсін…
Р.МҰҚАНОВА:
– Жазудың рахаты шамалы. Жазу үшін тақырыбыңды терең білуің керек. Өз білгенің аздық етеді, іздену керек. Ізденіп жүріп, көп оқиға табасың, енді ол дүниені зергердің шеберлігіндей жасайсың, оқырман қызығатындай, бұрын-соңды мұндай дүние кезікпегендей таңдандырғың келеді. Осының бәрі үлкен суреткерлікті талап етеді. Жазушылық –журналистика емес қой, көрген білгеніңді жаза салатын. Өз заңдылығы бар.
– Жазушы бақыты деген не өзі?
М.БАЙҒҰТ:
– Қаламгер-қайраткер Сауытбек Абдрахманов ініміз: “Бізге жазып тұрсаңызшы. Газет таралымы 150 мың дана (ол кезде солайтұғын, қазір 200 мыңнан асты). Жүз елудің бәрі әңгімеңізді оқымайды. Елу мыңы да оқымайды. Делікші. Ең болмағанда он мыңдайы оқиды ғой”, – деген еді. Жеті-сегіз жыл бұрын. Хадис шәрібіңізде “мың кісі жақсы адам ғой десе” ондай жанға сауаптың молаятыны меңзеледі. Ұлтының қолына су құймаққа арзиды-ау деген жазушы бақытты шығар.
Р.ОТАРБАЕВ:
– Бір сәттік шығармашылық қуанышты сезінген кездерім жоқ емес. «Слава – товар невыгодный. Стоит дорого, а сохраняется плохо» – депті Бальзак. Рас сөз. Оның өзі өтпелі нәрсе. Малданып жүре беруге болмас. Десе де, пьесаларым театр сахнасына шығып, көрерменмен табысқанда, атақты Сарбонно университетінде менің шығармашылығыма арнап, лекция оқылғанда, 240 мың студенті бар Каирдағы әл-Азхар университетіндегі кездесуде, Архангельск, Новосібір, Владикавказ қалаларындағы кітапханаларда «Проводник судьбы» атты кітабым бойынша оқырман конференциялары өткенде, Қытай баспаларында шыққан кітабымды мол тиражбен қайта басып, сондағы қазақ ауылдарына тегіс тарату жайлы арнайы тоқтам алынғанын естігенде тәуба дегенім рас.
Өкінетінім, менен қалам қуаты мықты жазушы ағалардың небір ғажайып туындылары әлем тілдеріне әлі күнге аударылмай жатыр.
Р.МҰҚАНОВА:
– Жазушы бақыты – шығармасының танылуы. Жоқ дегенде бір шығармасы халықтық шығармаға айналуы керек. Оқырман сенен бұрын шығармаңды танып тұрса бақыт қой. Жазушы мен ақын өз шығармасын өзі айтып, өзеуреп отырғаны әбестеу көрінеді. Оқырман жазушыға оның шығармасы жайлы, өзгеден ерекшелігі жайлы айтып берсе, мақтануға болады. Бұл күнде оқырман табу оңай емес, оқырман суреткердің шырақшысы ғой.
– «Сөз деген жалғыз ғана мәңгілік нәрсе» деп кімнің айтқаны есімде жоқ. Біз осы сөздің қадірі кете бастаған заманға тап болдық. Оның зардабы туралы айтыңыздаршы. Абай айтқан «сөз түзелді, тыңдаушы сен де түзел» дейтін заманға біз жуық арада қайта орала аламыз ба?
М.БАЙҒҰТ:
– Алла тағала адам баласын көркем мінез үшін, көркемдік үшін жаратып еді. Көркем әлемді де адам үшін үйлестіріп еді. Өкінішке қарай, сол адамзатыңыз көркемдікті, үйлесімді жауыздық қолымен қиратып, бұзақы пейілмен бұзып жатыр. Соның бәрі көркем әдебиеттен алыстаудан. Зарар-зардап қазірдің өзінде бадырайып біліне бастады. Адамзат, оның ішінде көркемниетті жүдеп-жадай бастаған қазақ қоғамы көркем әдебиетке шынайы бетбұрыс жасамаса, ақыры – құрдым. Абай айтуын айтқан. Өзі сөзді түзегенімен, өз кезіндегі қоғамды пәлендей түзете алмады. Алайда, айналасындағы озбыр обырлар мен жебірлер алдағы замандарда Абай сөзінің тыңда-латынын түсінді. Абайдың әділдігі, Абайдың адалдығы, Абайдың ақындығы мен хакімдігі алашты баурап алатынын ұғынды. Сондықтан сабады. Сабатты. Өзін жойды.Бірақ, сөзін жоя алмады. Данышпаныңыз бүгінгі және ертеңгі тыңдаушыға, болашаққа арнап жазған. Жүз он жыл бұрын қазақ өлеңінің сұлтаны Сұлтанмахмұт: “Абайды оқы, таңырқа!” десе, бүгінгі біз пақырыңыз әлімізге қарамай: “Абайды оқы, орында!” деп мәселе көтеріп жүрміз.
Р.ОТАРБАЕВ:
– Сөз – кие. Оны аса қастерлеп ұстамасаң, орнымен қолданбасаң, бола ма? «Киесі ұрады» – дейтін еді ғой атам қазақ. Дүниені мызғытпай сөз ұстап тұр. Ұнамды, ұнамсызы болар. Бәрібір – сөз! Сондықтан қадірін қашырып алудан қорқам. Қорқып сыйлау деген бар. Әне, құрмет тұтудың ең көкесі – сол! Сондықтан сөзбен ойлау керек. Ойнау – күнә! Бірақ күнә, сауапты мына бұлағай заманда кім ескеріп жатыр?! Жұрт әдебиеттен, жалпы өнер атаулыдан алшақтап кетті. Бір күні көшеде, базарда, бизнес орталығында, әуежайда жұрттың сөзін бақтым. Бар-жоғы 30-40 сөздің аясында тіл қатысады екен. Қоры сол! Сонымен қарым-қатынас жасайды, тірлік кешеді, бала өсіреді, той жасайды, келіседі, кетіседі… Жағамды ұстадым! Қаныңды ерітіп, сүйегіңді балқытқан қазақтың мәйекті тілі қайда кетті? Жыланқарағы жоқ сұрқай сөздерге күніміз қарап қалғаны ма? Әлде шынайы өмір тілі бір басқа, әдеби тіл басқа ма? Қақалып қалсақ та, Құдайдан бірдеңе дәметіп отыратын халықпыз ғой. Десе де, болашақтан үміт үзбейік, інім.
Р.МҰҚАНОВА:
– Жуық арада әдебиеттің қадірін, құнын білетін тыңдаушы бола қоймас. Біз тәуелсіздік алған алғашқы жылдарда үлкен серпілістер болды. Бірақ әдебиеттің ол өкілдері тұрмыстың тауқыметімен құмға сіңіп кетті. Оларға қорған боларлық орта да, билік те болмады. Қазір дәл сол кезеңдегідей шығармалар туған жоқ. Әрине, водевильдер көп. Кинода, театрда, әдебиетте де. Өкінішті. Өкініштісі, әдебиетке деген оқырманның талғамын жоғалтық. Біз өз көрермендеріміз бен оқырмандарымыздан айырылдық. Біздің бүгінгі оқырман будандастырылған әдебиеттің зардаптарына үңілмей-ақ сіңіре беретін болған.
«Дөңгелек үстелді» жүргізген
Сержан ТОҚТАСЫНҰЛЫ.