Деректерді құбылту кімге керек
Оңғар НАҚЫПҰЛЫ
Шыңғыс ханды «Моңғол атын ХІІІ ғасырда шартты түрде алған» (Л.Н.Гумилев) тайшуттарға тели салу үшін соған мүдделі топ «халха моңғолы» деген этнонимді ойлап тауып, ғылыми айналымға ендіріп үлгеріпті. Түбі шикі бұл жаңалық ғылыми ортада толық қолдау таба қоймаса да, оны кәдеге жаратып жүргендер баршылық. Солардың бірі – Қойшығара Салғараұлы «Қазақ қазақ болғанға дейін» атты роман-эссесінде былай дейді: «Ғалымдар тілдің Алтай семьясына жататындарын үш тармаққа бөледі. Солардың бірінші тармағы – «Түрік-моңғол деп аталады. Осыдан түркі тіліне – батыс хунну, шығыс хунну; моңғол тіліне – ойрат, бурят, халха моңғолы, қалмақ, моңғол тілдерін жатқызады».
Этноним болып қалыптасып, дербес тілге ие болу үшін тұтас дәуір керек. Оны «этногенез» дейді. «Бұл мыңжылдықтар бойы қалыптасатын үдерістен халха моңғолы қашан өтіп үлгерді?» деген сауал туады. Біздің білуімізше, Шыңғыс хан өз қандастарын қазақтың бүгінгі ұлы даласына қоныс аудартқан ХІІІ ғасырдың екінші жартысына дейін Халха хунну – қазақ, түркі-қазақ тайпаларына тән еді ғой. Өзін тарихшымын деп санайтын Қойшекең бұл деректерді білмеуі мүмкін емес. Әлде елді адастыру үшін біле тұра деректерді қасақана құбылтып отыр ма деп, шығарманы қайтадан парақтағанда тағы да соны «жаңалықтарға» тап болдық.
«Хуннуымыз-моңғолдар» деген тараудың аты құлаққа тосын естіледі екен. Мақаланың бірінші абзацында роман-эсседен келтірілген үзіндіден білгеніміздей, Қойшекең батыс хунну, шығыс хунну тілдерін түркі тіліне жатқызып еді ғой. Енді келіп «хуннумыз-моңғол» деп отыр.
«Әулие, білгіш айтты деп, жазылған талай қате көп», – дейді екен Шәкәрім баба, осындайда. Шындықты іздеп көрейік. Ол үшін, әрине, әңгімені хуннудан бастауға тура келеді. Ертедегі бұл халық дербес патшалық ретінде біздің дәуірімізден 1200 жыл бұрын тарихқа енген. Дәуірлеуі б.д.д. 209 жылы таққа отырған шаньюй Модэнің билігі кезеңіне тура келеді. Солтүстік өңіріне мезгіл-мезгіл шапқыншылық жасап, ел тәуелсіздігіне қатер төндірген бұл патшалыққа Қытай билігі алым-салық төлеп отырған, Модэге қытай ханшасын әйелдікке берген. Шаньюй Модэ деген ілтипатты атауда қытайлықтардың оған деген құрметінің белгісі жатқандай. Бұл есім «ержүрек билеуші» деген мағынаны білдіреді. Қазақ тарихшылары болса қытай транскрипциясындағы бұл лауазымдық атты дыбыс үндестігіне сай Мөде, Мөде тәңірқұты деп, ал Қойшекең болса Мүде деп ала салған. Мұнда ғылымнан гөрі, қарадүрсіндік басым сияқты. Азия тарихшылары болса шаньюй Модэні «Оғыз хан» деп қабылдаған. Модэ мен әкесі Тұман шаньюй арасындағы шиеленіс, Оғыз бен әкесі Қара хан арасындағы жағдай ұқсас, әрі олардың дәуірі, ел билеудегі жеткен табыстары осындай қорытынды жасауға мүмкіндік береді. Айта кетейік, шежіреші Шәкәрім қажы өз зерттеуінде Оғыз ханды Қоңырат тайпасының атасы дейді. Тарихи деректер ғұламаның бұл айтқандарын толық айқындайды.
Хун патшалығының құрамында Хуянь, Лань, Сюйбу деген негізгі үш тайпа, 24 ру болған. Этнографтар зерттеу жүргізсе, олардың тұрмыс-салтынан қазаққа тән көптеген белгі табар еді. Тілі де бізге жақын. Хуннудың «сағдақ» деген сөзін біз садақ деп түсіндік, ал қазақша білмейтін Л.Гумилев болса, оның баламасын орыс тілінен іздейді.
Хунну елінің өмір салты көшпелілер өркениетінің тартымды көрінісі іспетті. Заңдарының әділдігі, мемлекетті басқару жүйесінің оңтайлылығы ел өміршеңдігіне зор ықпал еткен. Әскери құрылымдарының өзара үйлесімділігі, ұрыс кезінде тактикалық тұрғыда ұтқырлығы оларды сол заманда жеңілмес күшке айналдырған.
Осындай керемет патшалықтың тарихтағы орнынан ығысуы ұрпақтар ауысуымен келген билеушінің жағдайды дұрыс бағаламауы, тайпа көсемдерінің кертартпалығы салдарынан орын алғаны байқалады. Сексенінші жылдар шамасында қыпшақ тайпасы Еділ, Жайық, Дон бойына қоныс аударып, Шыңғыс хан заманына дейін «гун», «половцы» деген атаумен тіршілік еткені мәлім. Қаңлы тайпасы да бөлектенген. Осылайша сол кезеңде дұшпанға айналған қырғыз бен татардың ортасында жеке қалған қиян (қытайша-хуянь) тайпасы 87 жылы солардың біріккен қолынан ауыр жеңіліске ұшырайды. Ал 93 жылы Қытайдың атты әскері Қиян қолын толық күйретеді. Хунну елі тарих бетінен кетеді.
«Юйчигянь был последним северным шаньюем из рода Модэ. На основании этого китайские историки считали 93 год концом хунского государства» деп жазады
Л.Гумилев (Хунну. Москва. 2003). Әбілғазы шежіресіндегі Елхан осы болса керек деп қабылдадық. Шежіреде жеңіліс тапқан тайпаның ханзадасы Қиян мен оның туысы Нүкіз Ергене қонысына келіп паналағаны жазылған. Біздің ойымызша «Қиян» қытай графикасы бойынша «Хуянь» деп оқылған қытай деректеріндегі тайпа атауы болса керек. Хуянь атауын Л.Гумилев «қоян» деп дыбыс үндестігіне сүйеніп аударған. Ғалымның бұл аудармасы көңілге қонымсыз. «Қиян» алыс, қиыр шет деген мағынаны білдіретін сөз ғой. Оны Л.Гумилевтің «Первоначальная ставка хуянов была в Бэй-шане» деген сөзі қуаттайды. Бұл тайпаның Халха өңіріне алыстағы Байсыннан келгенін білдіреді.
Қытай тарихшылары Қиян тайпасының бұдан кейінгі тағдырынан бейхабар. Олар бұл тайпаны жойылып кеткен деп есептесе керек. Оның есесіне Әбілғазы шежіресінде бұл тайпа туралы тарихи оқиғалармен қабысатын деректер баршылық. «Тайпа Ергене қонысында төрт жүз жылдан астам тіршілік етіп, төрт жүз елу жылдан кейін татарларды жеңіп, ата қонысын қайтарып алды», – дейді. Қиян нәсілінен Құрлас атты кісіні хан көтергенін, оның ағайындары өздерін ханның атына үйлестіріп, құраттармыз деп атағанын, бұл аталастар көбейе келе хоңқұрат, яғни үлкен құрат елі атанғанын білдік. Шежірешінің жазуынша, бұл аңғардан қоңыраттармен бірге қорлас, дүрман деген еншілес рулар да шығыпты.
Ергене қонысының атауына келсек, мұнда кездейсоқтық жоқ. Ергене – қоңырат тайпасының таңбасы. Киіз үй есігінің тұрқын ергене дейтінін біреу білсе, біреу білмес. Оны босаға деп те атай береді. Көрінісі кирилл графикасындағы П әріпіне ұқсас. Ертеде оны «қапа» дегенін де байқадық. Қазір оны арка дейді. Араға төрт жүз жылдан астам уақыт салып, Ергене қонысынан етекке түскен тайпаның бұдан кейінгі әрекетін Қытай тарапы жіті бақылауға алғаны байқалады.
Тарихи оқиғаларға келейік. Қытайлар татар-сәнби тайпасының қалай жужанға айналуын біледі, өйткені бұл тайпа Қытай барлау қызметінің бақылауында ғой. Атырабындағы елдерге шапқыншылық жасап, тонауға дағдыланған жужандар сол маңдағы елдердің малдарын, жас әйелдері мен қыздарын олжалап, балаларын құлдыққа әкетіп отырған. Жужандар билік құрған сол бір қасіретті заман Шыңғыс Айтматовтың «…И дольше века длится день» деген романында Найман-ана мен жужандар құлдыққа алып кеткен ұлы – Жоламан арасындағы оқиғамен шынайы өрілген. Жужандардың ауыр азаптауынан жадыдан айырылған Жоламан мәңгүртке айналып, артынан ақ маясымен іздеп келген анасын танымай, оның айтқан сөздеріне сенбей, қожайынының бұйрығын орындайды. Мәңгүрт баласының атқан садақ оғынан ажал құшқан ана ақ маядан құлаған кезде ақ жаулығы желмен ұшып, ақ құсқа айналады да: «Атың кім сенің? Кімнің баласысың? Сенің әкең Дөненбай, Дөненбай, Дөненбай» деп шырылдайды. Ұлының атқан оғынан ажал құшқан ананың ақ маядан құлаған орнын ел-жұрты қасиетті Ана-Бейітке айналдырады. Шыңғыс Айтматов туған жұртының тағдыр-талайынан хабарсыз мәңгүрт ұрпақтың күні үшін Отан-Анасына опасыздық жасаудан да тайынбайтынын осындай көркем әдеби тілмен нанымды бейнелейді.
Жужандардан азап шеккен елдің бірі теле тайпасы қалың қол жасақтап, жужандарды дәл жүректен соғу үшін Халхаға аттанған. Жолда Гоби Алтайының шатқалынан үстілеріне көк сауыт киіп, қарағай найза ұстаған жарау атты сарбаздар қатар-қатар сап түзеп, алдарынан шыға береді. Телелердің жолын кескен Ергене қонысынан шыққан Бумынның әскері еді. Телелерді бағындырған соң Ергене қондықтардың күші еселене түсетіні түсінікті. Бумын 552 жылдың қысында жужандарға қарсы тосын шабуыл жасап, олардың тас-талқанын шығарады да Халханы қайтарып алады. Әбілғазының шежіресі қытай дереккөздерінен алынған осынау тарихи оқиғалармен толық расталып тұр.
Жужандарға қарсы тұратын күш керек болғандықтан Қытай жағы Бумынның елімен 545 жылы елші алмасып, дербестігін таныған еді.
Олар жас мемлекетті тукю деп жазады, Еуропа тарихшылары турк-ют деп түпнұсқаға жақындатқан. Біздің тарихшыларымыз түркі деп қазақшалай салыпты. Бұл атау түркіт тәрізді мағынасыз аттан арылтуды қажет ететін секілді. Тукю, түрк-ют жатжұрттықтар тіл білместіктен таңған атау. Көне түркі тілі бойынша ол түрікюрт болуы керек деп ойлаймыз. Қазақша түркі жұрты ғой.
Елдің жады мықты болса, ешкімге есе жібермек емес екен. Ергене қонысында отырған жұрт, арада қаншама жылдар өтсе де, дұшпандар қырғынға ұшыратқан ата-баба әруағын, тартып алған туған жерін ұмытпай, қалайда кек алудың қамын жасаған. Ол үшін тауда темір қорытып, қаруын сайлаған, аңыз-әңгімелермен, батырлық жырлармен ұрпақ тәрбиелеген. Хандар төңірегіне елді топтастыру, жауынгер ұрпақ тәрбиелеу мақсатын көздейтін Ергене қонысында туған екі аңызға тоқталайық.
Бірінші аңыз: Қырғыннан тірі қалған он жасар ханзаданы азаптап өлтіру үшін дұшпандар қол-аяғын кесіп, сазға лақтырып кетеді. Баланың сорлы халін көрген қаншық қасқырдың мейірімі түсіп, оны ет беріп асырай бастайды. Біршама уақыт өткенде ханзададан құрсақтанады. Қайта оралған дұшпандар қорғансыз баланы өлтіреді. Ал қаншық қасқыр болса тау аңғарына қашып құтылады да, он бала табады. Хандар ұрпағын дүниеге әкелген қаншық қасқырды қытайлар Ачино деп атайды. Ал қазақшасы Әшене, орысшасы Ашин делінеді. Әже деген қасиетті сөз сол Әшенеден шықса керек. Оғыз ханнан бермен қарай келе жатқан хандар ұрпағы Ергене қонысында қаншық қасқыр-әжеміз туралы аңыз арқылы жалғасын тауып, Шыңғыс ханға дейін еш ауытқымай, қасқыр мінездес қайсар, бөрі енеміз секілді елімізге қамқор болғанын тарихтан білеміз.
Екінші аңыз: Жұлдыз ханның жастай жесір қалған келіні әмеңгерлікпен алғысы келген туыстарына келісімін бермей, ерінен қалған үш ұлына қарап отыра берген. Бір кеште шаңырақтан түскен нұрдан шикіл сары кісі пайда болады да, қатты қорқып, тілі байланған келіншектің құрсағын сипайды. Сол оқиға қайталана келе жас ханым құрсақтанып, ұл табады. Аңдыған ағайындар бұл оқиғадан хабардар болады. Осындай нұрдан пайда болған ұлдары Көктен, Көктің ұлы атанады. Хандар әулетінің нұрдан пайда болуы содан екен. Қағанаттың «Көк түріктер» атануы, Туы көк түсті болуы, онда алтын жіппен Бөрі ененің басы кестеленуі осы аңыздарға байланысты екені анық. Көк ұлдары, Көктен ұрпақтары Шәкәрім баба шежіресінен орын алыпты. «По Радлову и древним казахским преданиям, предками конратов являются Кок и Коктенши», (Журнал «Аманат», 2008 г.) деп жазыпты дана қажы.
Тарихи оқиғаларды қеңінен қамту мақала көтерер жүк емес. Ең бастысы қазақ руларынан құрылған Хун мемлекеті дәуірінен бермен қарай келе жатқан хандық дәстүрдің үзілмей, Түрік жұрты (түркіт емес) қатарына тұрмыс-салты тек қазаққа тән алпысқа жуық рудың енгенін Алтайдың түстігінен табылған сынтаста қашалған таңбалардан көруге болады. Оны тауып, ғылыми айналымға енгізген – Қаржаубай Сартқожаұлы.Сынтаста қыпшақ тайпасының тік екі сызықтан тұратын таңбасы жоқ екені Еділдің арғы бетіне осы дәуірдің сексенінші жылдары жер ауған бұлардың қайта оралмағанын білдіреді.
Тарихты зерттеу хундар мен түріктердің тамыры бір екенін білдіретін ортақ белгілер көп екенін байқатты. Солардың тек біреуін келтірейік. 2003жылы Мәскеуде шыққан «Хунну» деген кітабында Л.Гумилев былай деп жазады: «Жен полагалось брать исключительно из чужого рода» (86-бет). Бұл дәстүр қазақтан басқа кімде, қай елде бар? Сондықтан «Қазақ елі тарихының Хун дәуірі», «Қазақ елі тарихының Түркі жұрты дәуірі» деген арнайы тараулар «Қазақстан тарихына» енгізілгені жөн болар еді демекпіз.
«Ашин» әулетінің қағанатындағы әлеуметтік айрықша бір белгі әскери және тайпалық құрылымды ұштастыру болды. Осы жұптастықты іс жүзіне асырған түркілер өздерін «Мәңгі Ел» деп атады («Көне түріктер», 62б., А.: 1994 ж.). Алға озып айта кетейік, Шыңғыс ханның «Алты Алаш» елі де түркі жұртының мұрагері ретінде өздерін «Мәңгі Елміз» деп атады. «Алты Алаштың» құрамында татар тайпасының орын алуы орыстардың «монголы-татары» деген тіркесінің дүниеге келуіне себеп болды. Еуропа тікелей солардан алса керек. Моңғол атын тайшуттардың ХІІІ ғасырдың аяғанда «біз де моңғолмыз» деп иемденуі тарихшыларды әбден шатастырды. Қазақтың кейбір тарихшылары әлі де адасып жүр. Сол адасқандар Л.Гумилевтің «Хуннудың ұрпақтары – түріктер, түріктердің ұрпақтары – Шыңғысхан жақтастары» деп қарастыруы кездейсоқ емес екенін ескерсе жөн болар еді.
Өздерін «Мәңгілік Ел» деп атаған Түркі жұртының ішкі жағдайы қытайдың барлау қызметі тарапынан жіті бақылауда болды және олар елді іштен ірітудің барлық амалдарын жасады. Ашин ұрпақтары арасындағы ырду-дырду да мемлекет іргесінің беріктігіне теріс ықпалын тигізді. Сонымен Қағанат әуелі 584 жылы Батыс, Шығыс болып екіге жарылды да, Шығыс Түрік Қағанаты 630 жылы, Батыс Түрік Қағанаты 657 жылы құлап тынды. Бұл жағдай Қағанат құрамындағы Ұйғыр ағаманына, Қырғыз иналына, тайшыларға, т.б. тәуелді тайпаларға қол келді. Ұйғыр ағаманы Халханы басып алды, орда ойран болды. Қырғыздар, қарлықтар, тайшуттар түркі тайпаларының (қазақ рулары деп түсініңіз) ауылдарын шауып, малдарын айдап кетіп жатты. Ел аш-жалаңаш қалып, жойылып кету алдында тұрды. Осы кезде тарих сахнасына алдымен Құтлығ бастаған көтерілісшілер шықты. Оның бас кеңесшісі, әрі қолбасшысы түнде ұйқы көрмей ел қамын ойлайтын, сол үшін Түн Күк (жапалақ, әлде үкі) атанған дана, бас батыры байсындық Ашин ұрпағы, Шығыс Түрік қағанатының соңғы ханы Қат Елханның немересі, Бөрі шадтың ұлы Алып Елетміш (Алпамыс) еді. Қат Елхан сатқындардың алдауымен Қытай елінің қолына түсіп, Қағанат құлағандықтан Кавказ майданында жүрген Бөрі шадтың Байсынға барып паналаудан басқа амалы қалмаған. Өйткені, Халха ұйғырлар қолына өтіп кеткен еді. Арадан елу жыл өткенде, 680 жылы Халхадағы туыстары көтерілгенін есіткен Алпамыс батыр бастаған қол көмекке келген. Ақыл-парасат,ел арасында танымалдық, батырлық сияқты ұлы қасиет иелері біріккен соң ел оларды қолдады. Алпамыс пен Дана Түн-күк алдымен Тола өзенінің бойында екі мың адамдық шағын қолмен ұйғырдың алты мың адамдық әскеріне қарсы айқасты. Алпамыс батырдың алмас қылышынан жүздеген дұшпан жер жастанды. Ұйғырлар қашты. Алғашқы жеңістің дабылы далаға жайылып кетті. Жетпіс адамнан басталған Құтлығ ханның қолы көп ұзамай жеті мың адамға жетті. Кезекті бір шайқаста жас батыр Алпамыс ел Қараман деп атап кеткен ұйғыр Ағаманын жер жастандырды. Түркі жұрты Халханы қайтып алды. Орда сонда бой көтерді. Батыр енді елдің малын олжалаған Тайшық ханға (тайшуттарға) аттанды. Ұзаққа созылған кескілесуден соң ол елді де қайтадан тізерлетті. Бұл тарихи оқиғалар «Алпамыс батыр» жырына арқау болды.
Алпамыс батыр Ел төресі атанған Құтлығ ханның, Қапа ханның бас батыры болды. Қапа ханның бұйрығымен Қадаз қаласын 715 жылы алуы оның ең соңғы жорығы еді. Батыр 719 жылы өз ажалымен қайтыс болды. Ол Орғын өзенінің бойында, ғылыми айналымға Орхон-Енесей атауымен енген хандар әулетінің пантеонында жерленген. Алпамыс мазарының жанында Білгі хан, Күлтегін батыр, Дана Түнкук бейіттері де орын алған. Алпамыс батыр – адамгершілік қасиеттері мол кісі еді. Халықтың оған деген сүйіспеншілігі сол дәуірдің жыраулары тарапынан керемет фольклорлық туындылар болып ел аузына кеңінен тарады. Оны Алтай халқы «Алып Манаш» деп, өзбек қоңыраттары «Алпомыш» деп, қырғыздар «Манас» деп, қазақ рулары «Алпамыс» деп жырға қосты.
Алпамыс батыр жырында Тайшық ханды өлтіріп, оның халқы болып саналатын тайшуттарды бағындырғаны айтылады. Бұл ел қайдан шықты? Қағанат өмірге келген алғашқы жылдардың өзінде түркілердің көк сауытты көкжалдары жужандарды талқандап, теріскейде қырғыздарды қайтадан бағындырған соң 553 жылы шығысқа қарай жорыққа шыққаны, сонда моңғол тілі диалектісінде сөйлейтін татаптарды, қидандардың бір бөлігін өзіне қаратып алғаны тарихи шындық. Міне сол тайпалардың ұрпақтары уақыт өте келе тайшуттар болып шықты. Бұл тарихи оқиға Лувсанданзанның «Алтын шежіресінде», оның біршама жетілдірілген аңызға ұқсас түрі Қ.Салғараұлында да бар. Бұл елді бағындырған түркі жұртының алғашқы ханзадаларының бірі Бөрте екен. Оны Қ.Салғараұлы Шыңғыстың жиырма екінші атасы дейді. Демек Шыңғыс хан түркі ханзадасының ұрпағы болса, оны тайшуттарға жатқызудың ешқандай жөні жоқ. Сол тарихи 553 жылдан бері тайшуттар түркілердің боданы болып келген. Бірінші қағанат құлаған соң өздерінің Тайшық ханымен бас көтерген ол тайпаны Алпамыс қайтадан жөнге салды. Бұдан кейін тайшуттар Алпамыс ұрпақтарының уысынан шықпағанын, Есукей баһадүрдің сол елде билік құрғанын көріп отырмыз.
Көк түріктер қағанатының тағына Иоллоғ тегін ханнан кейін Білгі ханның ұлы Тәңір хан деген лауазымдық атпен отырғаны мәлім. Ол анасы Бөбек ханымның ақылымен орталықтағы әскербасылыққа қарадан шыққан тарханды тағайындауы батыс және шығыс шадтарының ашу-ызасын тудырды. Ал батыстағы шад қызметіндегі сұлтанды өлтіруі шығыс шады-сұлтан Паңкүлдің орданы шауып, ханды өлтіруіне әкеліп соқты. Осы оқиғадан кейін сұлтандар орталық билікке бағынуды доғарып, Қағанат құрамындағы тайпаларды жеке-жеке бөліп алып, билеуге көшті. Бөбек ханымның Қытайға қашып барып, ол жерде патшазада атағын, князьдік киім, қаражат алғаны, Қытайдың шекаралық мыңдығын әкелуі қағанатты қайтадан қалпына келтіруге көмектесе алмады. Осы орайдағы оқиғалар желісі орыс ғалымы А.И.Левшиннің «Қырғыз-қазақ немесе қырғыз-қайсақ ордасы мен даласын суреттеу» деген еңбегіне енген халық аузынан жазып алынған аңызда бейнесін тауыпты. Аңыз дерегі бойынша әуелде қазақ елі ноғай татарларымен бір тудың астында құдіретті мемлекет құрғаны, кейін келе таққа таласқан сұлтандар әр руды бөлектеп, жеке-жеке хандық құрып алғаны айтылған. Бұндай жағдайдан Алаша хан шашыраған хандықтарды бір тудың астына біріктіріп, бар билікті өз қолына алғаннан кейін ғана құтылғаны аңыз дерегі бойынша қағазға түсірілген. Қабыл хан, Бардан хан, Есті хан (Есукей), Темірші деген кісі аттарын қазақша емес деуге ешкімнің тілі бұрыла қоймас. Түрік қағанатының ордасы тігілген Халхада қоңыраттар бұрынғысынша мекендеп отырғаны бірталай тарихи мағлұмат береді. «Алты Алаш» құрамына енген найман, жалайыр, меркіт, татар, керей тайпаларының мекені болған Алтай, Кентау өңірі, Керулен, Толы, Орғын, Шіліңгір деген жер-су аттары да қазақша. Есукей баһадүрдің тайшуттарға қатыстылығы оның хандық құрып, осы тайпаны билеуінде, соларға мал бақтырып, олардан алым алуында ғана. Тайшуттарға қандық тұрғыда еш қатысы жоқ. Есукей қазасынан кейін ол тайпаның Темірше балаға өре түрегелуі бодандықтан құтылу амалы еді. Шыңғыс ханның тайшуттарды қалай сабасына түсіргені шежірелерде бар. Шыңғыс ханды қазақ емес деуге ешқандай негіз жоқ.
Қ.Салғараұлының айтуынша, Шыңғыс хан шыққан қоңырат тайпасы Халхадан қазақ ортасына – Түркістан, Ұлытауға келген соң «түркіленіпті». Мақаланың өн бойында әуелде қиян аталып, Ергене қонысынан қоңырат болып шыққанын, кейін Түрік қағанатының негізін құрағанын, тайпаның Көк ұлдары, Көктен аталары хандық билікті ұстағанын айттық. Бұларды қазақ емес деу әбестік. Ғалым Марат Мұқанов, оған сілтеме жасаған Қойшығара Салғараұлы да қоңыраттардың Дешті-Қыпшақ тайпалары арасында кеңінен тарауы Шыңғыс қоғамы билеушілерінің жеке нөкерлері осы тайпадан болуымен түсіндіреді, бірақ оның себебін ашып көрсетпейді. Айтпаса да түсінікті жағдай. Кез келген билеуші өз атырабына ең сенімді деген ағайын-туысын топтастырады, соларға сүйенеді. Бұны бүгінгі өмірдің шындығынан да көріп жүрміз. Сондай-ақ, кейбіреулердің Шыңғыс ханды, оның заңды ұлы әрі мұрагері Жошыны меркіт, шапырашты қылу үшін өсек-аяңға салынуы, Ұлбике, Бөрте аналарымыздың әруағын мазалап, олардың арына тіл тигізуі ғылымға да, адамгершілікке де сыймайтын ұят тірлік. Бұл сонымен қатар Шыңғыс бабамыздың сыртынан іштарлықпен өсек өрбітіп жүрген жатжұрттықтар диірменіне су құюмен тең.
Алаш елінің көсемі Шыңғыс қағанды жасырын жерлеу, оның сүйегін ат тұяғына таптату сияқты аңыздардың да еш қисыны жоқ. Көзі тірісінде ешкімнен аяқ тартпаған Шыңғыс бабамыз ұлдарына ондай өсиет қалдырмаса керек. Алаш елін дүниеге әкеліп, Алаша хан атанған Шыңғыс хан бабамыз өз елінің ортасындағы Ұлытауда жатқанына сеніміміз кәміл. Бұл сенімге осы мақалада келтірілген тарихи деректер негіз бола алады. «Алтын Орда» мұрагері болуға тиісті Жошы хан саятшылық кезінде опат болып, Шыңғыстың «Алтын Ордасындағы» алтын тағы немересі Батуға (Сайын ханға) бұйырды, сөйтіп атақты «Алтын Орда» хандығы дүниеге келді. Шыңғыс қағанның Батыс пен Шығыста жалғау туралы ұлы идеясынан туған бүкіләлемдік жобаны жүзеге асыру үшін Сайын ханның тарихтағы атқарған ісі өз алдына бөлек әңгіме.
Мақтарал ауданы, ОҚО.