Тұнықтан туған тұлпар жырлар
Ұлттық тілдің телегей-теңіз бай қазынасын игермей тұрып, қолға қалам ұстау – жалаңаш қолмен от көсегенмен пара-пар. Ал рухани бай қазына халық ауыз әдебиеті мен фольклорында жатқаны анық. Сол қайнар бұлақтан сусуындап, нәр алған ақын не жазушы ғана келісті де көркем туынды берері тағы рас.
Нағыз поэзия ақыннан «іші алтын, сырты күміс сөз жақсысын келістіруді» керек етеді. Ақынның өз ойы мен ішкі сезім иірімдерін оқушыға түсінікті етіп жеткізуі үшін сөз қорының мейлінше мол болғаны жөн. Сонда ғана туа біткен таланттың, тұнық бұлақтың көзі ашылмақ.
«Бұл айтылғандардың өзіміз сөз еткелі отырған Дәулеткерейге қатысы бар ма?» – деген сұраққа: «Бар!» дер едім. Себебі, ол – кеңестік кезеңде туған елден тысқары, шетте жүріп, еліміз тәуелсіздік алған тұста ғана жұртымен жанасқан ұлтымыздың ұланы. Жай ғана ұланы емес, көшпелі көштің кеңістігінде жүріп, сонау ауыз әдебиеті мен фольклордан бастау алатын айтыс өнерінің өрісінде, сахнаның төрінде түлеген түлегі.
Қазақ жұртына тиесілі төл өнермен табысып, тәңірдің тартуымен тілеуін содан тапқан талант иесінің айтыстар жинағының жарық көргеніне де бір-екі жылдың жүзі болып-ты. Бұған дейін ақынның «Сүтті іңір», «Бүлдірген ағып түскенше» атты жыр жинақтары жарық көргені бар-ды.
Иә, сонымен «дәулескер ақын» атанған Дәулеткерей Кәпұлының өлең өнерінде өрілген шығармашылық жолына азды-көпті тоқталып өтсек. Осы тұста бір ескеретін жайт – айтыс өнерінің өрісін кеңейтіп, жалынды жырларымен жақсы мен жайсаңды жуасытып, жас пен кәріні тамсантып келе жатқан айтыскер ақынның жыр жүйріктерімен сөз сайыстары топтастырылған «Шертолғақ» жинағына алғы сөз жазған әдебиет зерттеушісі Кенжебай Ахметов өзінің жүрекжарды ойларын нақты мысалдар дәйегінде білдірген. Ғалымның пікірлерін пайымдай келгенде, мынаған саяды.
Біріншіден, Дәулеткерей замана сазын саралай отырып, жұрттың жадында жүрген, көкейін тесіп, көңілін күпті еткен келеңсіз көріністерді көпшілікке көркем кестелеп, көлбеңдете біледі. Бұл, әрине, мұндай дәл де дөп айтылған сөздер «мөңіреп жұрттан қайтқан ойдай» болмасын білгендігі деп білеміз. Мәселен:
Қазақты қай ұшпаққа шығарады,
Ана тілде нан тауып жемегендер? –
десе, ол мәселе Мемлекет тарапынан жөнге қойылып, игілікті іс-шаралар орындалып жатқанмен, көпшілік тарапынан қолдау табылып жатқаны шамалы. Әсіресе, жергілік атқамінерлер мен әкімшіліктегілер бұл мәселенің шешілуіне салғырттық танытуда екен анық.
Екіншіден, айтыс ақынына тиесілі тағы бір ерекшелік, ол – көрерменнің көңілінен шығып, шабытын шарықтыратындай тақырыпты тамызық етіп, таңдап алуында. Айталық, ұлттық мүддені масғұттап, рухқа қозғау салу арқылы ел ертеңіне елеңдеп, ой екшеуі десек болады. Онысын Алматыда өткен айтыста оның Біржан Сөктеймен сайысынан көруге болады:
Мүйізі қарағайдай қасқаларым,
Абырой біздерге көк тиын деп жүр.
Бір қазанда қайнамақ түгілі, олар
Бір өріске сыюы қиын боп жүр, –
деген өлең жолдарынан Дәулеткерейдің «бас-басына би болған өңкей қиқымдардың», тәуелсіздікті желеу етіп, тасып тайраңдауын, қара бастың қамын жеген қам-қаракеттерін сынағанын байқаймыз. Сондай-ақ, үлгі алар ағаларымыздың өрескел қылықтарын, ерсі мінез-құлықтарын көріп, күйінеді де, ұлт ұланы ретінде ұлағатты ой тізбектеуге тырысады.
Тағы бір байқағанымыз, айтыскер ақынның ой орамдарын образды сөзбен, айшықты тіркестермен тізбектеп термелеген тұста көрермен көпшіліктің көңілінен шығып, талай рет таңдай қақтырғаны рас. Мысалы:
– Мен емес айтыстағы бос өлермен,
Белгілі жүйрік едім бесенемнен.
Өлең өрдім өр қазақ өз алдында,
Көгергенім шығар деп көсегемнен.
Аң соғарда кей ақын алаңдайды,
Қансонарда болса да неше мерген.
Пейілі – періштедей перзентің ем,
Неде болса көрейін пешенемнен! – деген сынды шуақты шумақтар елінің үкілі үмітін ақтау үшін «еріне тұрман, жұртына құрбан болуға» дайын Дәулеткерейдің шынайы пәк сезімінен туып, көркем сөзбен көмкерілгені анық білінеді.
Шынында, қай тарапта сайысқа түскен қайсы бір айтыс ақыны болмасын, ол – әуелі өнер иесі. Сондықтан ол сол үрдістің өресінен, көркем өнердің сөресінен табылуға тиісті. Бұл тұрғыда ғалым К.Ахметовтың пікірі барынша шынайы шыққанға ұқсайды: «…Айтыскерлердің кейінгі буыны сөз көркемдігін айрықша құнттауға құмбыл. Бұл жағдай Дәулеткерей ақынға да етене. …Көкірегі ояу жанды салиқалы ойларға жетелейтін көркемдіктің әсерлі үлгілерін оның кез келген айтысынан кезіктіреміз».
Зерттеушінің аталмыш ақынның айтыскерлік өнері жайлы жазған пікіріне толық қосыла отырып, оның жоғарыда аталған жыр жинақтарына тоқталсақ деймін.
Асылы, Дәулеткерейге ақындық ата мен анадан дарып, бойға біткенге ұқсайды. Тумысынан сөз өнерімен егіздігі бар ақын әуелде шымылдық түрген айтыс сахнасында түленсе, кейін жазба жыр сайыстарынан да құрқол қайтқан емес. Ақындықты арда емген ол айтыстан алыстап, жазба жырдың жалына жармасып қана қоймай, өзіне тиесілі сыбағасын да алып қайтуда.
Міне, сол төл түлекті өгейсітпей, өзекталды пікірін білдірген ақын Тыныштықбек Әбдікәкімұлы: «тегінде, өз түсінігімде: қазақтың айтыскер ақындары – көшпенділіктің, жазба ақындары – отырықшылықтың символдары. Өйткені табиғаттың төл баласы болып табылатын көшпелінің миы-қыртысы күрделі жаратылыс, санасы – ойға бай эпикалық парасат болып келеді. Көшпеліге тән сондай ерекше қасиет – айтыскер ақындардың көш-керуендей тізілген көркем сөзді кезі келгенде, кез келген сәтте суырып салып айта жөнелмегінің басты кепілі» – дей келіп, «суырыпсалма ақындықтан жазба ақындыққа бет бұрған» Дәулеткерейдің қолжазбасын қолға алып толғанса, ал біз оның қоржынына салған қос кітабына пікір қоссақ болады.
Анығын айтсақ, Д.Кәпұлының кешеуілдеп қолымызға тиген «Сүтті іңір» атты бірінші өлеңдер жинағын оқи отырып, көкейдегі ойды көркемдеген, кермедегі күреңді кербездеген шуақты шумақтарына шаттанған сәттерімізді тілге тиек етелік.
Кітаптың атауы өрістен мал қайтып жамырасқан, қозы-лақ маңырап, бұзауы мөңіреген, құлынымен табысып, бие кісінескен ауылдың кешқұрым мезгілін көз алдыңа елестетеді:
Құлағымда мұңлы үнің,
Іңір кештім, ілбідім.
…шекесін кеп қасып тұр
Жұртта адасқан бір құлын.
Сондай-ақ, бұл өлең жолдарында ақын сөзбен сурет сала отырып, кестелі сөз түзгенін айқын аңғарамыз. Бұл секілді – ақындық қыр-қасиет Дәулеткерейге ғана тән қолтаңба екені анық.
Оның бұл жинағына енген жырларынан ой орамдарына иек артқан тағылым бары байқалады:
Түн жылатқан сезімді таң жұбатып,
Ауыздықпен алысқан арда уақыт.
Күлдір-күлдір кісінеп бара жатсың,
Күншілдердің төбетін қарғылатып.
Торғын белде тобылғы құлпырғаннан,
Шұлғи берме асаудай, шіркін, жалған!..
Қаз омырауын тіктеген шұбар аттың
Шылбырындай сусырсың бір күн қолдан!..
Ақынның уақытты «күлдір-күлдір кісінеп, ауыздықпен алысқан» асауға теңеп, дүниенің жалғандығын «аттың шылбырындай сусырсың» деп бедерлеуі ат құлағында ойнап өскендігі әрі жылқы жануарын сенімді серігі сезінгендігі болар дейміз.
Мына өлеңдегі түйін сөз ақынның шынайы мөлдiр сезiмiнен бастау алған, «Тәңірден нәсіп, әкеден әмір» күткен талапты ердің елінің ертеңіне елеңдеген шын сыры сынды.
Таңғы бір нәсіп Тәңірден,
Жортуыл да көп, жол қиыр.
Әкешім берген әмірмен
Ертеңім болды елге үйір.
деген өлең жолдарынан оның көргенін көңіл көрігінен өткізіп, көрікті ойға жүгінгенін байқаймыз.
Жалпы Дәулеткерейдің бірінші кітабындағы тақырып пен идея ауқымы оның екінші кітабында өз жалғасын тапқан. Бұл – заңды да. Мысалға кітаптың эпилогі ретінде алынған ақынның бір шумақ өлеңін келтірелік:
Жағада – жалбыз,
жағада жалғыз тұрдым мен,
Тасжарған бұлақ,
танакөзденіп гүл күлген,
Басымнан құстай
үркетін дәуренді ескертіп,
Қызарған ернін
шығарып тұрды бүлдірген.
Байыптап қарасақ, Дәулеткерей өткінші өмірдің өтпелі бір кезеңі – бозбала, жастық шақтың өтіп бара жатқандығын табиғаттың әдемі бір көрінісі арқылы әсерлі жеткізген.
Жинаққа енген өлеңдер үш бөлімге бөлшектеліп, топтасқан. «Ұлар ұшқан жайлауда мен – жалғыз тал қауырсын» деген бірінші бөлімге енген шығармаларының дені – ақынның балалық, балғын кезін Баян Өлгей өңірінде өткізген сәттерінің сағынышы, басқаша айтқанда «байырғы бабалар ғұрпындағы көшелі де көшпелі тірліктің уыз дәмін сезіну бақыты бұйырған» жанның жан тебірентер тылсым сыры, Табиғат-анаға деген тағзымы, туған жерге деген тұмсалығы, т.т. жайлы жырлар.
Заманның мынау жеткендей
заңды асқарына,
Көшпелі кербез тірліктен
мән қашқаны ма?!
Сұлу жорғаны әспеттеп
сөйлеп қайтейін,
Сұлы дорбаны білмейтін
қандастарыма?!
немесе:
Күреңтөбел кісінейді құлын күн,
Құлын күннің түсінеді тілін кім?
Қыл мойынға құрық түсіп, тұқыртып,
Жүгенделген жылдарыма жүгіндім… –
деуі – ақынның қазақтың төрт түлік мал бағып, теңселіп өткен тірлігіне тамсана тіл қатып, тебіренуі, «көшпелі кербез» керуенді көркемдеп, көмкеруі.
Айтыстың додасында талай рет жүлде алған Дәулеткерейдің енді жазба әдебиеттің жамбысына қол созып, қарпуы да мүмкін-ау?! Бұған оның бұл жинақтағы жалынды жырлары, шымыр шумақтары дәлел болмақ. Мәселен:
Кермені бірден кесіп-ақ
өтіп кетердей,
Әспеттей бердім сыршыл
сезімді сетерлей.
Мен сонда мынау
дүбірлі өмір-додаға,
Көзімді жұмып,
қойып-ақ кеткен екем ғой! –
деген жолдардың мағынасын түсіндіріп жатқаннан гөрі, ақынның тосын образдар арқылы жүрекке жылы жұбаныш ұсына білгенін айтқанымыз жөн сияқты. «Шабандоз жастық» атты бұл өлеңнің соңғы түйінді шумағы тосын ойдан хабар береді:
…Көмбеден күткен тілеулес
жұртым секілді,
Тақымын қысып ажал тұр ма
екен алдымда?!
Қазіргі қазақ ақындарында постмодерндік ағым сарыны бар десек, соның нақты дәлелін Дәулеткерей өлеңінен табуға болады. Бұл жөнінде Б.Майтанов мынандай ой топшылайды: «Постмодернизм үрдісіндегі қазіргі қазақ поэзиясында айналасына көңілі толмау сарыны бәрінен басым. Лирикалық кейіпкерлер тартысты ғұмыр кешеді. Әлемдегі техногенді заман өзгерістеріне жылы ұшырай алмайды. Байырғы ұлттық құндылықтардың жойылып бара жатуына наразылығы күшті. Тәркі дүние соққыларына төтеп беру қиын. Олар жалғанның опасыздығынан түңіледі де, белгісіз бағдарда, уақыт пен кеңістікті сезінбейтіндей жағдайда шарасыздық мұнарасына сіңіп кетуге бет алады…» («Қаз.әдеб», 14.10.2011). Бұл ой-тұжырымның көп жағдайда аталмыш ақынға да қатысы баршылық. Себебі жоғарыда келтірілген жыр жолдарынан, әсіресе, «көшпелі кербез тірліктен мән қашқаны ма?» әлде, «тақымын қысып ажал тұр ма екен?» деген сөз тіркестері мен басқа да өлең өрнектерінен лирикалық қаһарманның көңіл құлазысы, екіұшты ой үзгісі айқын аңғарылады. Мәселен, ақынның:
Пенделіктің әшейін пердесі ғып,
Адаммын деу… ол дағы – өлмес үміт.
Жапырақтай, жүрегім, жайқала бер,
Топырақ боп кеткенше жерге сіңіп! – («Адасқақ»)
немесе:
Қабарған қара түн қақырап,
Түнектің етегін түремін.
Үзіліп түскенде жапырақ,
Кіжініп күлемін!
…ай, жүрегім! – деген жыр пернелерінде қазіргі кезең кескіні – ғасыр қасіреті саналатын қоғамдағы кесапаттар мен ұлттық санадан ада ұрпақтың келбеті көлбеңдейді.
Әдетте, әр бөлімге тоқталып, әр өлеңге баға берудің жөні жоқ сияқты. Ең бастысы – Дәулеткерейдің жазба жырдың жарысында жол шиырламай, соны сүрлеуге түсуін құптап қана қоймай, ізденіс үстіндегі ізгі қадамдарын игілікті іс деп білеміз. Оған қоса айтарымыз – оның өлеңдері көрмеге қойылатын көркем дүние іспетті шын шебердің қолынан шыққандай іші-сырты әсем көмкерілген, тіл кестесінде кем-кетік кездеспейді.
Сайып келгенде, ақын Д.Кәпұлының айтыстар жинағы мен жазба жыр кітаптарына жылы лебізін білдіріп, шынайы пікір айтып жатсақ, онымыз оның шығармашылық жолдағы табысына тамсанып, талантына таңырқағанымыз болар.
Сейфуддин СҮТЖАНОВ, филология ғылымының
докторы, профессор.
Павлодар қаласы.