Кино табиғаты күрделеніп барады
Сламбек ТӘУЕКЕЛ,
Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері
– Ғұмырыңызды кино саласына арнап келесіз. Қазақтың классикалық фильмдерін түсірген режиссерлердің көзін көрдіңіз, оларды сағынасыз ба?
– «Өміріңізді кино саласына арнадыңыз» деген сәл асылық айтқандық болар… Дәл осы кино саласына өмірімді арнайын деген нақты мақсат болған жоқ. Осы мамандықты таңдаған соң Құдай оңдап, Бүкілодақтық мемлекеттік кинематография институтына түстім. Оны аяқтаған соң «Қазақфильм» киностудиясына бір кірген соң шықпай қойдым. Өмірімнің саналы кезеңінің барлығы киномен өткені рас, оған ешбір өкініш жоқ, ризамын. Мұнда өмірдің тылсым жағдайлары ашыла түседі, бір жағынан өмірді кино арқылы, экран арқылы көрсету жолында көп ойға баттық, сол ойлардың жетегінде жүрдік. Кеңес одағы тұсында кино саласындағы көркемдік кеңес өте жақсы жұмыс істеді. 17 жыл бойы «Қазақфильм» киностудиясы директорының орынбасары, директоры, ҚР Мемлекеттік кино комитетінің төрағасының орынбасары, директордың міндетін атқарушы болып жұмыс істедім. Ақсақалдардың көзін көрдім. Шәкен ағамызбен бірге жұмыс істемесем де студент күнімізде көрдік. Мәскеуде Бүкілодақтық мемлекеттік кинематография институтында оқып жүргенде ылғи Камал Сейітжанұлымен бірге жүретін. Мәскеуде кино саласында білім алып жүрген қыз-жігіттердің барлығын жинап, кездесу өткізетін, киностудияда болып жатқан жаңалықтарды айтатын. Мұндай кездесулерде Шәкен аға ән шырқайды, біздің балалар да өнерлерін көрсететін. Мәскеудің ең үлкен ауруханасы ауласында марқұмның сүйегін Алматыға алып кетердің алдында қоштасу рәсімі болды. Сонда Мәскеу киносаласы мамандарының, киносүйер қауымның қазақтың қарапайым ұлын еш риясыз ардақтағынын көзіммен көрдім. Ол маған өте қатты әсер етті. Шәкен аға өте кең, жомарт адам еді, ешкімді жатырқамайтын. Киностудияның немесе оқу орнының алдында кейбір қу жігіттер кездесіп бес-он теңге ақша сұраса, бере салатын.
Сұлтан Қожықов, Мәжит Бегалин, Абдолла Қарсақбаев, Шәріп Бейсенбаев, Ораз Әбішев, Әмен Қайдаров сынды ағалардың барлығын көрдім. Ағалармен бірге жұмыс істей жүріп, сыйлас-сырлас бола жүріп, киноның қыр-сырын меңгердім. Олар адамгершіліктің университеті болды. Киностудияда жұмыс істеген 17 жыл ішінде аула сыпырушыға дейін жағдайын сұрап, біліп жүретінмін. Асанәлі Әшімов мен туралы «Киностудияда 17 жыл жұмыс істеп, бір сабақ жіп алмаған адам» дейді екен. Бала күнімізден тазалықты бойымызға сіңіріп өстік. Сол тәрбиенің арқасында адалдық деген ұғымды аласартқан жоқпыз.
– Кино – өнердің өзге саласына қарағанда жас. Бұл өнер түрінің қазіргі қоғамдағы рөлін қалай бағалайсыз?
– Киноның жас өнер екені рас. 1996 жылы кино өнерінің 100 жылдық мерейтойына орай 13 кинематографист Алматыдан Парижге машинамен бардық. Луи және Огюст Люмьер есімді ағайындылар алғаш кино көрсеткен жерге ыдысқа отырғызылған гүлдер апарып қойдық. Гүлдерді қойып жатқанда Франция елшілігінің мәдени атташесі: «Не істеп жатырсыздар?», – деп сұрады. Сонда мен «Люмьерлердің құрметіне француз кинематографистері гүл қоймай ма? Біз Қазақстаннан гүл әкелдік», – дедім. «О-о-о! Бұл біз үшін өте үлкен құрмет, қазақ халқына ризамыз!», – деп қуанып қалды.
Киноның 100 жылдығын 1995 жылы атап өтсек, қазір киноның пайда болғанына 123 жыл толды. Ол бірден қазақ даласына келе қалған жоқ. Шамамен 1940 жылдары бізге келді деп есептесек, қазақ кино өнері әлі сексенге де келген жоқ.
Телевизия саласының мамандары оны өнер қатарына қосқысы келсе де, медиа құбылыста өнер түріне жатқанмен оның ақпараттық функциясы басым. Цифрлық технология жағынан телевизия алға шығып келеді. Суретшілердің өзі қазір қолына қылқалам алмай-ақ сурет салады. Ал ол бәрібір табиғи шықпайды. Аниматорлар да қолына қылқалам ұстамай-ақ мульткейіпкерлердің бейнесін сызады. Сөз де заманға сай жаңарып, қысқарған сөздер көбейді. Бұрын «телеграфтық стиль» деуші едік, қазір «sms» стиль өздігінен өмірімізге ене бастады. Сөз толық жазылмаса да нобайынан түсіне қоясың. Бұл да заманның өз талабы, өз сұранысы. Бірақ, бұлар нағыз өнердің, нағыз әдеби тілдің маңына жуымайды. Сол себептен киноның бұдан әрі қалай дамитынын Құдай біледі. Бір анығы: бүгін анимациялық фильмдер үлкен киномен қатты бәсекелесіп, үлкен киноның өкшесін басып келеді. Тіпті, «Мадагаскар», «Арыстан патша», «Көліктер» секілді анимациялық фильмдер кейбір үлкен кинолар жинай алмаған қаржыны жинап алды.
Жапондық анимацияның өзге елдердің мультипликациясынан ерекшелігі бар. Олар көбіне персонаждарды ойдан құрастырып, адамның қиялына шексіз ерік береді. Ал кинода актерлер ойнайды, онда актердің шеберлігіне, драматургияға, сюжетке мән беріледі.
Көркем суретті фильмдердің ұзақ сарындылары сериал, хикаят деп аталып, өзінше бір жанр ретінде дамуда. Ол арзан, қарапайым тәсілдермен түсіріледі. Ал нағыз киноның табиғаты жыл өткен сайын күрделеніп барады. Оның да мүмкіндігі алда екені және оның шексіз екенін сезіну қиын емес. Қазір әлемнің көптеген кино режиссерлері қалыптасқан заңдылықтарды бұзып, тіпті түкке алғысыз етіп жатқан жағдайлар бар. Демек, қиял өте ұшқыр, адамның ойлау кеңістігі де ұлғайып барады. Адамның күнделікті өмірде байқала бермейтін тылсым қасиетін, қиялының ұшқырлығын кинодан таба аламыз. Кино өнер ретінде бірінші театрды қорқытты, екінші әдебиетті қорқытты. Бірақ театр да, әдебиет те жоғалған жоқ. Әр өнер өз ағысымен жүзіп келеді. Бұл тұрғыда киноның болашағы өте зор. Мәселен, галлограмма тәсілінде көрермен киноның ішінде жүруі мүмкін. Киномен енді ешкім жарыса алмайды.
– Ал қазақ киносы бұл дамудың қай сатысында тұр?
– Біз қазір Т.Жүргенов атындағы өнер академиясының ауласында отырмыз. Мен «Қазақфильм» киностудиясында жұмыс істеген жылдары осы оқу орнында киномаман дайыналса екен деп көп армандайтынмын. Кеңес үкіметі кезінде киномамандар тек Мәскеуде ғана білім алатын. Украинада, сосын Тбилисиде шағын факультет болды. Жылына бір маман Мәскеуден оқу бітіріп келсе қуанатынбыз. Қазір Құдайға шүкір, киномамандар Жүргенов Ұлттық академиясында, Астанадағы Қазақ Ұлттық университетінде, Тұран университетінде лек-легімен дайындалып жатыр. Мұның барлығы да қазақ киносының болашақ кадрлары. Бұрын «Қазақфильмнен» басқа жерде кино түсірілмейтіндей болатын. Қазір техниканың дамығаны сонша кез келген адам қиналмай кино түсіреді.
Талапты жастар өте көп, біз білмейтін фестивальдерге фильмдерін жіберіп жатқандары бар, оларға кинематографистер одағының да қажеті шамалы. Өз бетімен кино түсірген режиссерлердің еңбегі кейде адамды таңқалдырады. Олардың еңбегінің нәтижесі бүгін көрінбесе де, ертең көзге көрінетіні анық. Қазір кинода үлкен дүмпу, серпіліс болып жатыр. Түсіріліп жатқан кинолардың көптігін ағын судың тасқындап жатқан кезіне ұқсатуға болады. Әр қалада, әр киностудияда кинолар көп түсіріледі. Тәуелсіз кино деген шықты. Әлемдік киноның көптеген режиссері кәсіби білім алмаған екен. Бірақ, олардың фильмдері әлемді дүр сілкіндіріп жүр. Бізде де тәуелсіз кино түсіріп жүрген режиссерлер бар және олардың кейбірінің жұмысы жап-жақсы. Олар кино түсіруге көп шығын шығармайды, кино түсіру барысында ең оңтайлы жанр – комедия деп есептейді. Ал біз бұрын комедия ең қиын жанр деп есептейтінбіз. Әрине, бұлардың комедиялары көңілді тапқырлар клубының төңірегінде. Бірақ, қалай дегенмен де Нұрлан Қоянбаев түсірген «Бизнес по казахский» деп аталатын кино өзінің шығынын ақтапты. Қазіргі көрермен жаңа буын режиссерлердің еңбегіне қатты қызығады. Қазақ киносы шықты дегенді ести сала кинотеатрға ағылады. Кейбір әлеуметтік сауалнамалардың қорытындысына сенсек, қазақстандық көрерменнің көзқарасы бойынша қазақстандық фильмдердің кейбірінің рейтингісі американың кей фильмдерінен жоғары тұр екен. Сол себепті қазақ киносы қазір өрлеу дәуірінде тұр демесем де, қарқынды серпілісте деп толық айта аламын. Бұл сөзсіз жаңа буынның еңбегі. Оған қуанып, тілеулес болған жөн.
– Мұндайда нағыз өнерді қалай тануға, танытуға болады?
– Әлем киносындағы ең үлкен проблема – осы. Негізінде өнер деген киноға кейін енді. Кино әу баста бизнес болып туған. 1895 жылы ағайынды Люмьерлер 25 декбарь күні киноға жұртты билет сатып кіргізді. Ал одан біраз уақыт бұрын Рентген өзінің атақты аппаратын ойлап тауып, адамдарды тегін түсірді, яғни бизнесті мақсат еткен жоқ.
Киноның өнер ретіндегі ролі дами келе басымдық алды. Енді бүгін киноның үшінші тарихи кезеңі басталып, өнер мен бизнесті қоса алып жүретін деңгейге жетті. Осы тұрғыда кино әлеміндегі нағыз өнерді ажырату әлемдік кинофествальдардың құзырына берілген міндет болып тұр. Америкалық кинематография академиясы Оскар сыйлығын, Халықаралық Канн фестивалі «Алтын Пальма бұтағы» сыйлығын береді. Ал бізде қай фильмнің өнер туындысы екенін көрермен өз талғамына қарай анықтап жүр. Пайда үшін кино түсіретін азаматтар өздерінің фильмдерін пайда табудың жолы деп санап, өздерін де бизнес өкілдері қатарына жатқызып жүр. «Ойын арзан, күлкі қымбат» деген сөзді ескерсек, ол режиссерлердің арасында «Киномыздың таяз екенін білеміз, үлкен комедиялық туынды жасау үшін көп дайындық, көп ізденіс керек. Бұл біздің үлкен өнерге бару жолындағы тәжірибеміз», – деп ашық айтатындары да бар.
Ал «Қазақфильм» өнер тудыру жұмысын тоқтатқан жоқ, жылдан жылға жақсы фильмдер шығарып келеді. Сатыбалды Нарымбетов қазіргі кино режиссерлердің алдында келе жатқан майталман. Оның «Аманат» фильмі өте тамаша шыққан. Дәрежан Өмірбаев та жақсы фильмдер түсіріп жатыр. Кезінде дүмпу тудырған «Жаңа толқын» өкілдері, Ақан Сатаев, Рүстем Әбдіраш сынды нағыз өнер тудырып жүрген режиссерлер бар. Олардың ешқайсысында біз кино арқылы пайда табамыз, жағдайымызды жөндейміз деген ой болмайды. Олардың өнер жасау жолындағы арманы бөлек.
– Сіздің ойыңызша, бүгінгі киноның басты тақырыбы қандай?
– Күндер алға жылжыған сайын жаңа проблемалар шығады. Осы күні қазаққа жат, жаман әдеттер бойымызға сыналап сіңіп барады. Әкесін қарттар үйіне апарып тастағандар жөнінде «Жылатпа, мені, балам» деген сценарий жазып жатырмын. Бұл әдет қазақта жоқ еді. «Әке-шешең жынды болса, байлап бақ» дейтін қазақ қазір көп қасиетінен айырылып қалды, бетіңді көрсет десе, санын көрсететін деңгейге түсіп кетті. Әрине, мұндай тақырыппен ақша табу мүмкін емес. Бірақ, біз осы дүниені түсінетін, осыны бізге айтып кетті-ау деп ұғатын келесі ұрпаққа үнімізді жеткізуіміз керек. Қанша өміріміз қалды дейсіз?.. Оған күш керек, ақша керек. Бұл сценарийді түсіруді қолға алсам, краудфандингті қолданып көрсем деп ойлап жүрмін. Ресей режиссерлері «28 Панфиловшы» дивизиясы туралы фильм түсіреміз деп Қазақстаннан әжептеуір ақша жинап кетті.
Әзірге Тоқтар Әубәкіров туралы толықметражды деректі фильмді аяқтап қалдым, бір серияға, яғни, 52 минутқа Тоқтардың жасаған ерліктері сыймады. Тиісті адамдарға түсіндіріп жүріп, қосымша 52 минут сұрап алдым. Бұл қазақтағы алғашқы екі сериалы деректі фильм болмақ.
– 1991 жылы «Қағажу» деген деректі фильм түсірдіңіз. Бұл фильмде қозғалған тақырып қазір күн тәртібінен түсті ме?
– «Қағажу» – Кеңес одағы кезінде жұрттың назарынан тыс қалған қазақтың ауылы туралы болатын. Ол кезде Ресеймен арада шекара жоқ. «Варваровка» – орыстың қағажу деревниясы, «Жаңабет» – қазақтың қағажу ауылы. Екі ауылдың адамдары бір-бірімен тамыр боп араласатын. Осыны негізге алып, халықтардың бір-біріне ұқсайтынын, бір-бірін жақсы көретінін айтып, фильм түсіргем, ол деректі шындық.
Бүгінде шалғайдағы ауыл түгілі, қалаға жақын ауылдардың өзі қағажу болып қалды. Мен түсірген фильмде ауыл географиялық мәнде қағажу болса, қазіргі ауылдар психологиялық мәнде қағажу. Сол себепті бұл мәселе күн тәртібінен түскен жоқ, керісінше қалыңдай бастады. Ауыл қазақ рухының бесігі. Біз одан айырылып қалсақ, мәдениетіміз де, адамгершілік қағидаларымыз да әншейін сөз жүзінде қала береді.
– Бүгінгі деректі фильмнің таралуы жайлы не айтар едіңіз?
– Деректі фильмді телевизияның құрамынан бөліп ала алмаймыз, оның табиғаты телевизия өмірімен біте-қайнасып кетті. Оның үстіне, кинотеатрлар оған уақыт бермейді. Ал киноэкранның тәртібімен жасалған деректі дүниенің телеэкраннан көрсетілгені ерекше құндылық. Деректі фильм интернет арқылы да тарап жатыр. Кеңес одағы кезінде Қазақстанда 2500-ге жуық кино көрсететін қондырғы болатын, қазір 302 ғана зал бар. Ауылдық жерде деректі фильмді қойып, көркем фильм де көрсетілмейді. Олар кішкентай телеэкраннан көрген қазақша дүниені қанағат тұтып жүр. Ауыл халқы үшін билет алып кинотеатрға бару мүлде таңсық боп қалды. 100 мың халқы бар қалаларда да бір зал жоқ. Кинопракат мәселесі жабулы қазан күйінде тұр. Талқыланып жатқан Кино туралы Заңның ішінде бұл жөнінде біраз нәрсе айтылған дейді. Бірақ біздің елде заңды қабылдау оңай, орындау қиын болғандықтан, аса көп үміт арта алмаймын.
– Сіз түсірген «Жерұйық» халық арасына кең таралмай қалды. 1 мамыр сайын немесе қазақ арасына сіңіп кеткен өзге ұлт өкілін көрген сайын осы ой мені мазалайды. Сіз қандай ойдасыз?
– Жуырда ғана «1 мамыр Қазақстан халқының бірлігі» күніне орай «Дін істері және азаматтық қоғам» министрлігіндегі бір комитеттің аппаратына «Жерұйықты» көрсеттік. Ондағы қызметкерлер «Біз шұғылданатын шаруаның негізгі аспектілері мына фильмде айтылған ғой», – деп жатты. Бұл фильмнің қарапайым көрерменге жетпегенінен бұрын жауапты адамдардың өзі көрмей қалғанына ішім ашыды. Халықта ешқандай кінә жоқ. Ұлттар арасындағы қарым-қатынас тақырыбы өте нәзік дүние, кейбір адамдар оған білместікпен сына қағады. Ал, қарапайым халықтың арасында жүрген өзге ұлт өкілдерімен араласқанда олардың қазақ халқына риза көңілін байқауға болады. Мен осындағы кәріс ұлтының өкілдерінен «Сендер қазақ халқына рақмет айттыңдар ма?», – деп сұрадым. «Жерұйық» фильмінің аяғында бұл фильм Қазақстанға департациямен келген ұлт өкілдерінің қазақ халқына білдірген алғысы, – деген сөз жазылды. Фильмді Шешенстанның Хасавюрт қаласына апарып, 1200 адам жиналған спорт сарайында көрсеттік. Сонда шешеннің бір қариясы қазақ тілінде «Қазақ деген халықтың бақыты үшін бір шешен шалдың басы керек болса, мен дайынмын», – дегенде жиналған жұрт тікесінен тік тұрып, қазақ халқы үшін қол соқты. Олар қазақ халқының жақсылығын ұмытқан жоқ.
– Әлем киносының 100 жылдығы мен Қазақстан Республикасының 5 жылдығында әлемнің 25 елін аралап, Қазақстан киносын көрсетуге бастамашы болдыңыз. Дәл қазір осындай мүмкіндік туса кейінгі жылдары түсірілген қай фильмдерді апарар едіңіз?
– Қазақ хандығы туралы түсіріліп жатқан фильмнің сығымдалған, үлкен экранға арналған нұсқасы болса, соны апарар едім. Жуық арада Ресей кино мамандары түсірген Алтын орда туралы фильмді 15 минут көріп, өшіріп тастадым. Өйткені, тарихи оқиғаларды тым қатты бұрмалаған. Бір аңыздың желісімен дүниеге келген «Жау жүрек мың бала» фильмін де апаруға болады. Біздің ерлік жасауға деген ұмтылысымыздың, елді қорғауға деген талпынысымыздың бала-шағамызға дейін сіңген жақсы қасиет екенін ұғындырған туынды. Ол фильмдерде осынша аумақты қалай сақтап отырғанымыздың сыры бар. «Аманатты» да осы тізімге қосар ем, анимациялық фильмдеріміздің кейбіреуін апаруға болады. Бұл қазақ деген халық туралы там-тұмдап болса да мәлімет берудің жолы.
Алғаш рет Баян-Өлгейдегі қазақтарға қазақ тіліндегі фильмдерді көрсеткенімізде ондағы кинотеатрлар 72 сағат бойы үздіксіз жұмыс істеді. Халық лек-легімен ағылды. Үлкен экранның қазақ тілінде сөйлеп тұрғанын олар сонда алғаш рет көрді. Өз халқының тілінде кино көру адамға қаншалықты қымбат екенін сол тұста анық түйсіндім. Ол дәтке қуат, рухқа азық.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен
Назым ДҮТБАЕВА.