Біздің ұлы көш мәңгілік тоқтамайды…
Уильям ФОЛКНЕР,
«Нобель» сыйлығының лауреаты
– Фолькнер мырза, бір сөзіңізде журналистерге сұқбат беруді қаламаймын депсіз…
– Оның себебі жеке бас мәселесінің әсері басымдау тұратындықтан болар. Егер қойылған сұрақ шығармашылығым турасында болса онда оған мейлінше жауап беруге тырысып келдім. Ал, жеке бас туралы сұрақ қойылса жауап беруім де, жауап бермеуім де мүмкін. Осылай істеуге ғана құлықтымын. Ал, осы ұқсас сұрақтарды ертеңінде тағы қайталар болса мүмкін басқаша жауап қайтаруым да ғажап емес…
– Өзіңізді жазушы тұрғысынан қалай бағалайсыз?
– Егер мен өмірде болмаған болсам басқалар мені еске алып шығарма жазар еді. Эрнест Хемингуэй, Достевский тағы басқалар. Шынтуайтында, бұл Шекспирдің драмаларындағы үш кандидат секілді әңгіме. Бірақ «Гамлет» пен «Жазғытұрымғы кешкі түс драмасы» ең маңызды еді. Бұны кімнің жазғаны емес, кімнің істегені ұтымды болмақ. Мұнда артист маңызды рөлде емес, қайта оның жасампаздық қабілеті басым орында, себебі айтарлықтай ештеңесі болмағандықтан шығар… Уиллям Шекспир, Бальзак, Гомерлер ұқсас шығармаларды бір дәуірде өмірге әкелді. Олар мың немесе екі мың жыл жасар болса баспагерлер басқа жазушыларды мүлдем қажет етпес еді.
– Бұл сөзіңізден кейін енді айтарлықтай ештеңе қалмаған сыңайлы, мүмкін жазушының өз стилі маңызды орында тұратын шығар?
– Әрине маңызды орында тұрады. Әркім өз шаруасына бас қатырса өз стилін қалыптастыра алады деп ойлаймын.
– Сіздің замандастарыңызда солай ма?
– Біз өз арманымызға қанат байлай алмаған пенделерміз. Сондықтан, біздің «құзға құлаған» сәтсіздіктеріміздің көрсеткіші бұлай болмауы керек еді. Егер де мен барлық шығармаларымды қайтадан жазып шығар болсам әуелгі нұсқасындай болмайтынына көзім анық жетеді. Міне, бұл бір шығармашыл адам үшін ақаусыз жағдай. Сондықтан, кім де кім құлшыныс танытып, машақаттан қорықпаса оған табыстың тауы көріне ме? Бұған әрине деп жауап беруге болады.
– Жақсы жазушы болудың қатып қалған формуласы бар ма?
– Тоқсан тоғыз пайыз талант, тоқсан тоғыз пайыз жаттығу, тоқсан тоғыз пайыз еңбек қажет. Әрі жазушы болған адам әсте өз өзіне қанағаттанбауы тиіс. Шығармашылықтың аяқталар сәті болмайтынын ескеруі керек. Үнемі арман мен нысананың жолында жүру қандай шаруа қолыңнан келетінін аңғарудан да басым тұрады. Өз замандастарыңмен, аға буындармен өзіңді салыстырып сарсаңға түсудің де қажеті шамалы. Алдымен өзіңді жеңуге кіріс. Меніңше шығармашыл топ жаратылыстың ұсқынсыз кейіпкері. Олар не үшін таңдауға түскенін өздері де біле бермейді. Қашан көрсең үнемі мұрнына су жетпей жүреді, бірақ мұның себебі неде екенін білгісі келеді.
– Сіздіңше жазушылар шынымен қатал келе ме?
– Жазушының бірден бір жауапкершілігі – оның шығармашылығы. Оның жазғаны ойға қонымды болса – қатал болса әбестік емес. Жазушының ойға алған арманы өзін мазаласа одан ертерек арылғаны абзал. Барлығы кемедегі жолаушының күнін көз алдыңа елестететіндей: атақ-даңық, марапат, құрмет, қамсыздық, бақыт дегендерден алыс болу жұрт сүйіп оқитын таңдаулы шығарманы дүниеге әкелуіне едәуір рөл атқарады.
– Ендеше қауіпсіздік, бақыт, атақ-даңқ дегендерден кенде болу жазушы жасампаздығының маңызды факторы болғаны ма?
– Мүлде олай емес. Сіздің айтып отырғаныңыз жазушы ойының тыныштығы мен өзіне ризашылығы болса керек. Бірақ, шығармашылық өмірде ешқашан тыныштық пен өзіне ризашылық болмауы тиіс.
– Кино саласына ат басын бұрамын деп шығармашылығыңызға нұқсан келтіріп алған жоқсыз ба?
– Егер жазушының негізі мықты болса ештеңе де оның шығармашылығына кері әсерін тигізе алмайды. Керісінше, жазушы өзіне тым сенімсіз болса онда оның шығармашылығына ештеңе көмектесе алмайды. Өйткені, ол өз ойының әсем қауызын әлдеқашан саудаға салып үлгерді.
– Кайсы актермен шығармашылық байланыста болғанды жаныңыз қалайды?
– Хампри Богарт неше жылдардан бері бірге шығармашылық жұмыс істеп келе жатқан сүйікті актерім. Ол екеуміз «Ғұмырлық ұйқы бар ма?» дейтін түсірілімді бірге түсірдік.
– Тағы басқа қандай кино түсіру ойыңызда бар?
– Иә, алда Джорж Уарвелс туралы кино сценарий жазбақпын. Кейде менің ойымның ұшығы менің жазғандарымның барлығы мінеп-шенеу екенін айғақтағандай.
– Қазіргі деңгейге жетуге қандай техникалық әдіс қолдандыңыз?
– Жазушы хирургиялық әдістерді меңгергені абзал, егер оны жаны қаласа. Техникалық әдіспен жазылмаған шығарманың ұтымдылғы да жоқ деген сөз. Жас жазушылар көзсіздікпен теорияға сүйеніп шығарма жазады. Сосын өз қателігіңді ағаттық жіберу арқылы түзеткен дұрыс. Жақсы шығармагер ешкімнің өзіне жетіскен ақыл-кеңес бере алмайтынына көз жеткізе алады.
– Көптеген оқырмандар сіздің шығармаларыңызды екі қайтара, тіпті үш қайтара оқысақ та түсіне алмадық деп жатады. Оларға не айтар едіңіз?
– Онда төртінші рет оқысын…
– Сіз эксперимент, бақылау және еркін ойлау қабілеті болу жазушы үшін маңызды депсіз, бұлардың қатарына шабытты болуды қосарма едіңіз?
– Сен дәріптеп отырған шабыт туралы ешқандай хабарым жоқ. Себебі, ол туралы ештеңе білмеймін, естіген шығармын, бірақ «кездеспеген » екенмін.
– Жазушылыққа қалай қадам тастағаныңыз туралы әңгіме қозғай отырыңыз…
– Әу баста жаңа Орлеанста тұрып, ананы-мынаны істеп, шамалы тиын-тебен тауып, жан бағып жүрдім. Сол шақта мен Андерсенмен кездестім. Сол күні түстен кейін ол екеуміз беймаза қала ішіндегі ағылып жатқан адамдар арасында тіл табыса алдық. Кеште тағы сағынысып кездесіп, бір-екі құтыны ортаға алып шүйіркелесетінбіз, ол – сөйлеуші, мен – тыңдаушы. Күндіз оның қарасын да көре алмайтынмын, себебі ол жасырынып жұмыс істейтін. Екінші күні әуелгі тірлігімізді қайталайтынбыз. Менің назарымдағы жазушының тірлігі осындай еді. Кейін келе жазушы болу менің басты мақсатыма айналды. Сол кездің өзінде-ақ мен алғашқы шығармамды жазуға кірістім, әрі шығармашылық өмірге аңсарым ауа бастады. Тіпті, Андерсенге үш апта бойы кездеспегенімді де ұмытып кетіппін. Бір күні ол мені тұңғыш рет үйіме іздеп келіп: «Не болды, маған өкпең бар ма?», – дегенінде, оған: « Олай емес, мен кітап жазып жатырмын», – деп жауап қайтардым.
Ол: «Не дейді, Құдай-ау…», – деді де асығыс шыға жөнелді. Мен «Солдаттың жалақысы» атты кітабымды жазып болғанда Андерсеннің әйелімен көшеде кездесіп қалдым. Ол: «Шығармашылығыңыз қалай болып жатыр?», – деп сұрады, мен аяқтағанымды айттым. Осылай басталып кеткен еді…
– Андерсенге борыштар секілдісіз, оны жазушы ретінде қалай бағалайсыз?
– Ол менің дәуірімдегі американдық жазушылардың серкесі, америкалық әдебиеттің жалғастырушысы. Біз солардың артынан ердік. Біздің бұл ұлы көшіміз мәңгіге тоқтамайды.
– Өз замандастарыңызды оқисыз ба?
– Тым сирек… Мен кітапты бір рет оқығанда онымен құдды достық сезім орнатқандай күй кешемін. Жас кезімде оқыған кітабымды көне досым ретінде қадірлегем. Диккенс, «Конрад», Сервантес, «Дон кихот». Міне осы шығармаларды және осы авторларды әр жылы қайталай оқып шығамын. Бұл шығармалар мен үшін «Інжілмен» пара-пар. Флобер мен Бальзактар сынды өз әлемін қалыптастыра алды. Жиырма кітап жазса да Достоевский, Толстой, Шекспирлердің шабыты шау тартқан емес. Мелвиле секілді өмірге қайта тумайтын ақынды оқыдым. Бұдан сырт Марлвое, Кампён, Джонсон, Херик, Данне, Кеиц, Шерли секілділерді де құр қалдырғам жоқ. Қазір Эдвард Хаусменді оқып жүрмін. Бұл шығармаларды қолыма алсам бірінші бетінен соңына дейін зуылдатып оқи салмаймын. Бір ретте бір оқиға бөлігін немесе бір характер туралы бөлігін оқимын. Осылай істегенде ғана бейнебір досыммен кездесіп қысқа болса да бірнеше минут айналасында әңгімелескендей күй кешемін.
– Жазушы Фровдты да оқыған боларсыз?
– Мен Жаңа Орлеанс қаласында тұрғанда көбі оның есімін атап жүретін. Бірақ, бір де бір рет оның шығармаларын оқып көрмегем. Шекспирді де ол кезде қолыма алмағанмын, ұмытпасам Мелвиленің де еңбегімен ол шақта таныспаған болуым мүмкін. Әрі «Ақ делфин естелігі» де мұның ішінде.
– Қиял-ғажайып әңгімелерді оқисыз ба?
– Бұл орайда Джорж Симонның шығармаларына қызығамын, өйткені оның жазғандары Чеховты еске салады.
– Ұнататын кейіпкеріңіз кімдер?
– Ұнататын кейіпкерім – Сарра Гамп. Ол – қаны сұйық, рақымсыз, арақкеш әйел. Ешкімге алақан жаймайтын, орай келсе қарманып қалатын жан. Оның мінез-құлқын айтып жеткізудің өзі қиындау, жағымсыз кейіпкер. Харьюс ханым, Фалыстав, Халл ханзада, Донкихот, Санчолар да ұнататын кейіпкерлерім. Макбез ханымға да көңілім толады. Сарра Гамп қатігез өмір үшін күреседі, күрес жолында ешкімге алақан жаймайды.
– Әдеби сынның өмірде рөлі бар ма?
– Шығармашыл адамның сын-пікірге назар салатын уақыты да жоқ. Қатардағы жазушы болғысы келетіндер сын мақалаларды көп оқиды. Ал, шынайы шығарма жазғысы келетіндердің сын мақалаларды оқуға уақыты жар бермейді. Шынайы жазушылардың өзі ең озық сыншы.
– Онда сіз басқалармен өз шығармаларыңыз туралы пікірлесуді қаламайсыз ба?
– Қаламаймын, себебі – менің бар уақытым шығарма жазуға кетеді. Ниет білдіргендермен пікірлесуге әсте зауқым соға қоймас.
Сұхбаттасқан
Джейн Стейн.
Ағылшын тілінен аударған Дүйсенәлі ӘЛІМАҚЫН.
«Париж әдебиет шолуы» журналынан.