Жанғара Дәдебаев
10-11 сыныптарға арналған (қоғамдық-гуманитарлық бағыт бойынша) жаңартылған мазмұндағы үлгілік оқу бағдарламасында қазақ әдебиетін оқытуға бөлінген сағат көлемі аз емес. Бірақ бағдарламаға қазақ халқының ауыз әдебиетінің ешқандай үлгісі енбеген,
ХІХ ғасырдағы қазақ әдебиетінен Абайдың жеті өлеңі, үш қарасөзі, бір поэмасы енген. Бір ғасырдан – бір ақын.
ХХ ғасырдың бірінші жартысындағы қазақ әдебиеті бір роман, екі өлең көлемінде қамтылған. ХХ ғасырдың екінші жартысындағы қазақ әдебиеті бір роман-эпопея, екі роман, бір повесть, бір драма, бір өлең көлемінде оқытылатын болады.
Бағдарламаға енгізілген шығармалар кезеңінен, жанрынан тыс әр жерде шашырап жүр. І.Есенбер-
линнің «Көшпенділер» тарихи трилогиясының, С.Елубайдың «Ақ боз үй» роман-трилогиясының басы, ортасы берілмей, аяғы ұсынылған. Ә.Кекілбаевтың «Аңыздың ақыры» романы – «повесть» ретінде, Б.Момышұлының «Ұшқан ұя» повесі әңгіме ретінде оқытылмақ.
Бағдарламаның үшінші тарауы «Оқу мақсаттарының жүйесі» деп аталады. Осы жүйенің 1) «Түсіну және жауап беру», 2) «Анализ және интерпретация», 3) «Бағалау және салыстыру» деген бөлімдері бар. Олар «Орыс әдебиеті» пәнінің бағдарламаларында да осылай аталады. Ал енді осы атаулар «Назарбаев Зияткерлік мектептерінің» бағдарламалық құжаттарында оқыту мақсаттарының таксономиясы түрінде былай көрсетілген: білу (знание), түсіну (понимание), қолдану (применение); талдау (анализ), жинақтау (синтез), бағалау (оценка). Бұлар – білім алушылардың танымында кезең-кезеңімен қалыптасатын ойлау дағдыларының, білім алушылардың оқу материалдарын меңгеруінің танымдық деңгейлері. Талдау, жинақтау, бағалау – жоғары танымдық деңгейдегі дағдылар.
Білім алушылардың ойлау құзіреттілігін қалыптастыру мен дамыту ісінде аталған алты танымдық дағдының әрқайсысының өмірлік маңызы бар. Олар өзара сатылы түрде сабақтасқан. Бір деңгейге көтерілмейінше келесі деңгейге асу мүмкін емес. Мысалы, қолдану үшін түсіну шарт, түсіну үшін білу шарт. Білу, білім болмаған жерде қалған танымдық дағдыларға орын жоқ. Бұл дағдылардың әрқайсысының қалыптасу деңгейі білім алушының тыңдау (тыңдалым), айту (айтылым), оқу (оқылым), жазу (жазылым) сияқты төрт түрлі нақты еңбек-әрекеттерінің нәтижелері арқылы анықталады. Оқытудан күтілетін нәтижелерді оқу мақсаты түрінде тұжырымдап бекітуге үлкен мән беріледі. Оқу бағдарламасында күтілетін нәтижелерді анықтау, оны дамытуды ақпараттандыру үшін қолданылатын негізгі бағыт — Блумның таксономиясы (1956). Орта білім берудегі (бастауыш, негізгі орта, жалпы орта білім беру) қазақ әдебиеті пәнінің жаңартылған мазмұндағы үлгілік оқу бағдарламары «Назарбаев Зияткерлік мектептерінің» бағдарламалық құжаттарымен осы бағытта оңтайландырылуы орайлы болатын еді.
Блум таксономиясының танымдық, аффектілік, психомоторлық аспектілері өзара сабақтас. Олардың ішкі жүйесін нақты пәннің мазмұнымен, оқытудың мақсаттарымен, оқытудан күтілетін нәтижелермен, оқушылардың оқу жетістігі деңгейлерінің сипатымен үйлестіру бағдарламаны, бақылау-бағалау құралдарын жасаушылардан да, мұғалімдерден де үздік кәсіби біліктілікті талап етеді.
«Назарбаев Зияткерлік мектептері» ұйымының қолданыстағы бағдарламалық құжаттарында басты бағыт ретінде қолданылған танымдық дағдыларды қалыптыстыру, дамыту мақсаттары, оқу мақсаттары таксономиясы «Қазақ әдебиеті» пәнінің бағдарламаларында (5-9, 10-11-сыныптарға арналған) бұрмаланып пайдаланылған. Білу, қолдану сияқты дағдылар бағдарламаны жасаушылар мен бекітушілердің назарынан тыс қалған. Білім, білу – аталған таксономиядағы бастапқы саты. Ол жоқ жерде қалған бес танымдық дағдыны немесе байырғы жүйедегі білім, білік, дағды (ЗУН) үшеуін қалыптастырмақ, дамытпақ болу — бос әурешілік.
«Қазақ әдебиеті» пәнінің бағдарламаларында «Назарбаев Зияткерлік мектептері» ұйымының бағдарламалық құжаттарында анық көрсетілген танымдық сипаттағы дағдылардың біразы қолданылмай, олардың орнына жауап беру, интерпретация, салыстыру дегендер қосылған. Мұндағы жауап беру – «білім» құрамындағы бірлік, интерпретация – «түсіну» құрамындағы бірлік, салыстыру – «анализ» құрамындағы бірлік. Бұл бірліктер білім алушылардың танымдық деңгейлерінің иерархиялық жүйесінің құрамдастары бола алмайды. Жаңартылған бағдарламаларда оқыту мақсаттарын 1) «Түсіну және жауап беру», 2) «Анализ және интерпретация», 3) «Бағалау және салыстыру» бойынша жүйелеу – білім берудің тарихы мен теориясында, оқыту мақсаттары бойынша ғылым мен білім қорында қалыптасқан, білім беру өндірісінде кеңінен қолданылып отырған ғылыми-әдістемелік, психологиялық, танымдық жүйе негізінен ауытқудың көрінісі. Тек пен түр, бүтін мен бөлшек, жалпы мен жалқы, таным деңгейлері арасындағы иерархиялық жүйені бұзу жүйесіздікке әкеліп соқпай қоймайды. Оның үстіне «Анализ», «интерпретация» секілді ұғымдардың қазақ тілінде лайықты баламасын таба алмау қазақ әдебиеті үшін де, қазақ әдебиеттануы үшін де, бағдарламаны жасаушылар мен бекітушілер үшін де жетістік емес.
1995-2000 жылдары Л.Андерсен мен Д.Кратвол басшылығымен жұмыс жасаған психологтардың тобы 2001 жылы Блум таксономиясының жаңартылған нұсқасын айналымға енгізді. Жаңартылған нұсқада білім – есте сақтау болып аталды, жинақтау жасау деп аталды. Танымдық дағды деңгейлері танымдық процесс деңгейлері ретінде нақтыланды: есте сақтау (помнить), түсіну (понимать), қолдану (применять), талдау (анализировать), бағалау (оценивать), жасау (создавать). «Қазақ әдебиеті» пәнінің бағдарламалары «Назарбаев Зияткерлік мектептері» бағдарламаларының басты бағытын анықтаған Блум таксономиясының дәстүрлі нұсқасы бойынша да, жаңартылған нұсқасы бойынша да ыңғайластырылмаған.
«Назарбаев Зияткерлік мектептері» бағдарламаларының басты бағытын анықтаған таксономия бойынша танымдық саладағы әр дағдының бірнеше деңгейі бар. Пән мазмұнын анықтайтын бағдарламада ондай деңгейлердің жүйесін жасау терең білімді, кемел кәсіби құзіреттілікті, бай тәжірибені талап етеді. Танымдық дағдылардың қайсысының қандай деңгейіне қандай тақырып, қандай оқу материалдары сай келетінін, қандай мақсат қойылатынын, оларға сай оқытудан күтілетін нәтижелер қандай болатынын анықтау бұрын қиын болса, қазір де оңай емес, біздің жағдайымызда бұл қиынның қиынына айналғанға ұқсайды.
«Жалпы орта білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандартын», «Негізгі орта білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандартын» қолдану оқытудан күтілетін нәтижелер түрінде көрсетілген жалпы орта білім беру мақсаттарының жүйесіне қол жеткізу арқылы оқыту мен тәрбиелеудің сапасын арттыруға бағытталған. Оқытудан күтілетін нәтижелер – оқыту процесі аяқталғанда білім алушының нені біліп, түсініп, көрсете алатынын сипаттайтын құзіреттіліктер жиынтығы. Осы талаптар тұрғысынан «Қазақ әдебиеті» пәнінің бағдарламаларына ортақ осындай 12 (5-9 сынып) – 14 (10-11 сынып) мақсат/нәтиженің бірінің сипатына назар аударайық. «Анализ және интерпретация» бөлімінің құрамындағы бес бөлімшенің бірі – Автор бейнесі. Осы бөлімшеде қойылған оқу мақсаттарының жүйесі бойынша, білім алушылар
5 сыныпта «эпикалық шығармадағы автор бейнесін анықтауға» тиіс болса, 6 сыныпта «эпикалық, поэзиялық шығармалардағы автор бейнесін анықтайды». Әдеби шығармаларды бұлайша «эпикалық, поэзиялық шығармалар» деп топтау – қателік. Өйткені, «эпикалық шығармалар» қатарында поэзиялық шығармалар да болады, ал «поэзиялық шығармалар» қатарында эпикалық шығармалар да болады.
7 сыныпта «эпикалық, поэзиялық, драмалық шығармадағы автор бейнесін анықтау» мақсаты қойылады. Бұл да қате. Өйткені, сөз өнері, көркем әдебиет туындыларының «эпикалық, поэзиялық, драмалық» деп топтастырылмайтыны, жіктелмейтіні Аристотель заманынан бері белгілі. 8-9 сыныптардағы мақсат – «автор бейнесі мен кейіпкерлер қарым-қатынасының тілдік көрінісін талдау». 10 сыныпта «шығармадағы авторлық идеяның өмір шындығымен байланысын айқындау» қажет болса, 11 сыныпта «автор бейнесінің шығарманың негізгі идеясымен байланысын айқындау» шарт.
«Автор бейнесі» — поэтикадағы, лингвопоэтикадағы күрделі, қиын мәселе. Әдеби шығармада автор бейнесі затты келбетімен көрінбейді, имплицитті. Білім алушылардың затты келбеті көрініп тұрмаған бейнені анықтау дағдысын қалыптастыру – әуресі көп іс. Автор бейнесін анықтау әл-Фараби сипаттаған «әрекетшіл ақыл-парасат» деңгейінде ғана мүмкін болмақ. Бұл – кәсіби зерттеушілердің ісі.
Енді «автор бейнесін анықтау» деп аталып отырған оқыту мақсатының орындалуы жайына келейік. Мысалы, 5-сыныптағы «Керқұла атты Кендебай» ертегісін, «Қобыланды батыр» жырын, «Асан қайғының жерге айтқан сынын» оқытуда мынадай мақсаттар қойылады:
Түсіну және жауап беру (бойынша):
5.1.1.1 – әдеби шығарманың жанрына қарай фабуласы мен сюжеттік дамуын сипаттау…
Анализ және интерпретация (бойынша):
5.2.2.1 – эпикалық шығармадағы автор бейнесін анықтау.
5.2.4.1 – көркем шығармадан алған әсерін сипаттап, авторға хат, өлең жазу…
«Керқұла атты Кендебайды», «Қобыланды батырды», «Асан қайғының жерге айтқан сынын» оқытуда мұндай мақсаттарға жету мүмкін емес. «Негізгі орта білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандарты» білім алушыдан а) шығарма авторының көзқарасын түсінуді талап етеді. «Жалпы орта білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандарты» талаптары шегінде білім алушы а) шығарма авторларының өмірлік және шығармашылық жолы туралы негізгі деректерді біледі, ә) автордың ұстанымын түсінеді. Білім беру аяқталғанда, оқытудан автор ұғымымен байланысты күтілетін нәтижелер осындай. Дұрыс. Оны орындау жалпыға міндетті. Ал жаңартылған бағдарламалардың оқытудан күтілетін нәтиже түрінде стандартта көрсетілген мақсатты ескермеуі, оның орнына білім алушылардан автордың бейнесін анықтауды талап етуі дұрыс емес.
Негізгі және Жалпы орта білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандарттарында автор ұғымына қатысты оқытудан күтілетін нәтижелер қандай екені жоғарыда көрсетілді. Оқытудан күтілетін стандарттық нәтижелер – оқу мақсаттарын, білім мазмұнын анықтаудың негізі. «Қазақ әдебиеті» пәнінің бағдарламаларындағы «Автор бейнесін анықтау» мақсаты мемлекеттік стандарттар бойынша оқытудан күтілетін нәтижелерге сай келмейді.
Түйін: а) бағдарлама мазмұны толымды емес; ә) бағдарламада ұсынылатын білім мазмұнының құрылымында жүйе жоқ; б) бағдарламада оқытудан күтілетін нәтижелердің оқыту мақсаттарымен нақтылану жүйесін анықтауда жүйесіздік орын алған; в) бағдарлама тиісті деңгейде білім берудің мемлекеттік жалпыға міндетті стандартында анықталған оқыту нәтижелеріне сай келмейді; г) бағдарлама «Назарбаев Зияткерлік мектептері» дербес білім беру ұйымы бағдарламалық құжаттарында басты бағыт ретінде негізге алынған оқу мақсаттарының таксономиясына ыңғайластырылмаған; д) бағдарламаның мазмұны, ғылыми-әдістемелік және нормативтік негізі тұтынушылардың талаптарына жауап бере алмайды.
Жаңартылған мазмұндағы үлгілік оқу бағдарламасының сапасы оны жасаудың ғылыми-әдістемелік, нормативтік-құқықтық негізіне байланысты. Бұл жерде заң, мемлекеттік жалпыға міндетті стандарт, тиісті білім беру деңгейі бойынша үлгілік білім беру бағдарламасы өзара тығыз бірлікте болуы аса маңызды. Білім беру жүйесі жетілген жұртта үлгілік білім беру бағдарламасы тиісті мемлекеттік жалпыға міндетті стандарт негізінде жасалып, талқыланады, мемлекеттік оқу-әдістемелік бірлестікте қарастырылады, соның мақұлдауынан кейін бекітіледі. Оның құрамына барлық оқу пәндерінің үлгілік бағдарламалары енеді. Білім берудің мақсаты мен міндеттері, оқытудан күтілетін нәтижелер және басқа құндылықтар осы құжатта жинақталып, тиянақталады, ғылыми тұрғыда жеткілікті негізделеді. Бұл – өте аумақты, маңызды, әлеуметтік, мемлекеттік мәні зор құжат. Ел қатарлы біздің білімдарларымыздың да осындай жүйеде үлгілік білім беру бағдарламасын жасауына болушы еді.