Өзге емес, өзім айтам өз жайымды…
ҚАСЫМ.
Марал ЫСҚАҚБАЙ
Қазақ даласына 1932 жылғы нәубет келген шақта менің әке-шешем Жалаңаш деп аталатын сайда – өздерінің атажұртында тұрады екен.
Ол алап – Қордай асуы деп аталатын жазықтың түстік жағында, оншақты шақырым жерде. Әкемнің айтуынша, отыз екінің қысына іліккен кезде аталас туыстарымыз жетпістей үй болған екен. «Сұрапыл қыстан жеті үйдің сабағы ғана шықты» деп отырушы еді әкем. Олай дейтіндей-ақ бар. Әкем төрт ағайынды екен: ағасын «бай-құлақ» деп ұстап әкетіп, абақтыға жапқан, сол кеткеннен ол тірі қайтпапты. Әйелі мен екі қыз баласы үйде аштан өліпті. Інісі ертерек қырғыз асып кетіп, ажал шеңгелінен құтылғанмен, кейін 1943 жылы Қырымда немістермен соғыста өлді. Қарындасы Қордай ауданындағы ірі байларының бірінің келіні екен, атасы 1928 жылы кәмпескеге ілігіп, әлдеқайда жер аударылып кеткесін, күйеуі екеуі мал-мүліксіз қаңғып қалып, қырғыз жаққа ауады да, күйеуі екі баласымен жолда аштан өледі. Өзі үлкен жолдың бойында тентіреп жүрген жерінде бір қырғыз жігіт нанға бір тойдырып, аштықтан өзге міні жоқ жиырманың үстіндегі сұлу келіншекке үйленіп алады. Сөйтіп аман қалады.
Ал әке-шешемнің 1932 жылы алды онға, арты төртке іліккен төрт баласы бар екен. Сол зұлмат кесірінен олар әлгі балаларының бәрінен түгел айырылған. Қалың қайғыға оранып, соқа бастары сопайып қалған екеуі, өзге ағайындары құсап, әдірә қалған Жалаңашты тастап, Пішпектің жолына түседі. Олардың жолшыбай көрген тауқыметін мен «Пенде ғұмыр» романындағы Өмірзақ пен Күлпән басындағы трагедия ретінде суреттегем. Әйтеуір өлмей тірі қалған бейшаралар 1934 жылы ғана елге қайтып оралыпты.
Бірақ қаңырап қалған баяғы Жалаңашқа емес, менің шешемнің төркіндері «қалқоз» боп ұйысқан ауылға келіп орын тебеді.
«Шешем төркіні» дегеннен шығады, менің анам Қаламзия бір әке, бір шешеден ұлды-қызды он ағайынды. Әкесі Көрпеш ел ішінде белгілі ақын болған кісі. Жетісудың атақты екі салының бірі – Тәкен сал осы Көрпештің әкесі Көшердің туған інісі. Міне, осы Көрпеш ақын да сол жылы аштан өлген. Менің шешемнен өзге тоғыз баласы да осы нәубеттің құрбанына айналған. Бір айта кететін жәйт – олардың бәрі де ол кезде балалы-шағалы, үйлі-баранды жандар. Шешемнің сол ошарлы туыстарынан тігерге тұяқ қалмай, түгелдей қырылған. Тек бір сіңілісінен бір қыз тірі қалған екен, оны шешем отыз екі жылдан кейін 1964 жылы ойда жоқта 40-50 шақырым жердегі Ақтерек деген ауылдан тауып алды. Оған екеуінің егіздің сыңарындай ұқсастығы себеп болады, әйтпесе оның кім екенін қайдан білсін.
Сөйтіп, өз кіндіктерінен он бес бала өрбіткен менің құдандалы екі атамнан – екі әулеттен, айналып келгенде, әкем де жалғыз, шешем де жалғыз қалыпты.
Сөйтіп, баладан да, бауырдан да түгел айырылып аңырап жүрген әке-шешем 1935 жылы қарашаның аяғында бір қыз көріпті, есімін Ләтипа қойыпты. Араға екі жыл салып, 1938 жылы қақаған қыста – 2 ақпанда мен туыппын.
Наурыз келіп, күн жылынғасын, әкем байғұс: «Ұлымды өз үйіріне апарып қосайын» деген қазақы тілекпен Көкқаптал деген жердегі аталас ағайындарының қасына көшіп келіпті. Олар да «қалқоз» болып ұйысқаны белгілі.
Қазір Көкқапталда да, кіндік қаным тамған жерде де елдімекен жоқ, тұрғындары 1950 жылдары қазіргі Кенен ауылына қоныстанған.
Менің балалық шағым өткен Көкқаптал Сұлутөр сілемдерінің бір кең аңғарындағы жаннат төріндей ғажап сұлу, бар-жоғы жүз шақты үй сыятындай ғана жазық ойпатқа орналасқан. Ауылдың батыс беті біршама тегіс болып келеді де, бірте-бірте биіктеп «Молалы» жазығына ұласады. Бұл – менің «О дүниенің ашық қалған қақпасы» дейтін әңгімемде суреттелетін жер. Ал күншығыс беті – атақты Ойжайлауға ұласатын биік тау. Ауыл шетінен тау екіге жарылып, үлкен аңғар ашылады. Табанында Ырғайтыға барып құятын кішкене өзен бар. Ол атыраптың табиғатын мен «Кезек дүние» хикаятымда мейлінше қанық бояулармен суреттегем.
1944 жылы алты жарым жасымда оқуға кірдім. Төрт жылдық мектепті тәмәмдағасын, сол кездегі аудан орталығы Үлкен Сұлутөрдегі орта мектепте, интернатта жатып оқыдым. Соғыстан кейінгі жылдар. Қай салада болсын жұмыс қолы тапшы. Жазғы каникулға шығысымызбен бізді колхоз жұмысына қуатын. Он жасымда-ақ бір жігіттің міндетін атқарған екем. 4 сыныпты бітірген жылы бақташы қарияға көмекші болып ауылдың меншік сиырын бақтым. Енді ойласам, таңғы бес-алтыда кеткеннен кешкі тоғыздар шамасында оралады екенбіз ғой.
Орта мектепті 1955 жылы тәмәмдағасын, Пішпек қаласына барып, Политехникалық институтқа құжат тапсырғам. Жолым болмады. Ауылға қайтып оралып, әскерге кеткен бір жігіттің орнына Сұлутөрдегі ауылдық кітапхананың меңгерушісі болдым. Бірнеше мың қазақша, орысша тамаша томдар жиналған кең бөлменің ішінде жалғыздан-жалғыз отырып кітап оқығаннан басқа не бітіресің. Сөйтіп, Алла Тағала маған бір жыл бойы әлем әдебиетінің інжу-маржанын еркін сүзуге мүмкіндік жасады.
1957 жылы ойламаған жерден немере ағама ілесіп, Теміртау қаласына кеттім. Онда Қазақстан Магниткасы дейтін зәулім домна пештері салынып жатқан еді. Сонда жүріп, бірнеше құрылысшы мамандығын игердім. Еңбек кітапшамда «4-разрядты ағаш ұстасы, 5-разрядты бетоншы, 5-разрядты тас қалаушы» дейтін жазулар бар.
Ол кезде «жоғары оқу орнына түскісі келетін жастарға міндетті түрде екі жыл өндіріс саласында жұмыс істесін» дейтін талап қойылатын. Менің енді ол талапқа толық жауап бере алатын жағдайым бар. Сөйтіп, 1959 жылы бүгінгі әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетіне түсу үшін Алматыға келдім. Менің студенттік жылдарым тынымсыз ізденіс, үлкен еңбек үстінде өтті. Оқуға түсуді армандап, сағынып жеткенім бар, ақыл тоқтатып, есейіп қалғаным бар, сабақ мен үшін бірінші кезекте тұрды. Бір жақсы жері – мектепте жүріп оқығаным бар, кітапханада оқығаным бар, менде филология факультетіне түскен студент үшін таптырмас олжа саналатын үлкен қор бар еді. Қазақ әдебиетінің жауһарларын оқып үлгіргенім таңырқайтын нәрсе емес шығар, ал енді орыс әдебиеті мен шетел әдебиетінің университет бағдарламасына кіретін туындыларын түгел дерлік оқығаным – күтпеген «кереметім» еді. Құдай-Тағала бұдан артық не көмек жасасын!.. Ал, мұның пайдасы мен үшін ұшан-теңіз болды. Мұғалімдер дәріс оқып тұрғанда, таныс шығармаға жасалған талдаулар менің көкейіме оңай қонақтайды, оның келісетіндерімен іштей келісіп, келіспейтіндерін көңіліме түйіп отырамын. Сондықтан, өзге балалар емтихан алдында қалың-қалың романдарды қалай тауысарын білмей жанталасып жүргенде, мен жағам жайлауда күй кешіп, бұрын оқымаған керектілерін ғана сүзіп шығам. Соның арқасында университетті төрттік баға көрместен, қызыл дипломмен бітірдім.
ІІ курсқа көшкен күзде шешем ауыр науқасқа ұшырап, Алматыдағы онкологиялық ауруханаға түсті. Алғашқы жарым марқұм Аңсағанды ІІ курста кезіктіріп, бір-бірімізге көңіліміз құлаған кез еді. Екі-үш рет ілестіре барып, анама таныстырғам.
ІІІ курсты бітірген жылы ауру меңдеген анам сол қызды келін ғып түсіріп бер деп қиғылықты салды. Бұл 1962 жыл еді. Сол жылы ортаншы інім Тоқан да Ауылшаруашылық институтына түскен. Ал тетелес немере бауырым Сауда техникумында оқитын. Сонымен бір үйден, менің келіншегімді қосқанда, енді төрт студент оқитын болдық. Ауру шешемізден ұзай алмай, әкеміз жұмысты қойған. Үйде жетінші сыныпта оқитын кенже інімнен өзге үлкен кісілерге қолғабыс тигізер жан жоқ. Күн көрістің жағдайы мүлдем қиындап кетті. Қолдағы азын-аулақ малдан өзге табыс көзі және жоқ. Сонан соң ІV курстан кейін оқуды доғарып, сырттай жалғастырайын деп шештім. Елге барып, ол кезде атағы бүкіл Қазақстанға дүркіреп тұрған «Рославль» совхозының орталығындағы – қазіргі Мәтібұлақ ауылындағы орта мектепке орналастым. Тың көтеру кезінде Жамбыл ауданы қарамағына өтіп, совхоз орталығы орын тепкен бұл атырап – әуелде Қордай ауданына қарасты жер ғой, кәдімгі Кенен атамыз туып-өскен жер, ешқандай жаттығы жоқ. Қуықтай-қуықтай кішкене екі бөлмелі үй беріп еді, ата-анамды көшіріп апарып, бір жылды сонда өткердім. Келесі оқу жылында нәрестесінің күтіміне бола бір жылға демалысқа кеткен мұғалім әйел жұмысқа қайта шығатын болды да, аудан мені шақырып алып, Ақтерек орта мектебіне орыс тілі пәнінің мұғалімі етіп ауыстырды. Еш қиналғам жоқ, өйткені келіншегім де сол жазда оқуын тәмәмдаған, оған да бұл мектепте орын бар екен. Туған ауылымызда отырмағасын, бізге бәрібір. Аяқ-қолы жеңіл жас мамандар есебінде шал-кемпірімізді алып, енді біз сонда көштік. «Қырық қыз» хикаятым осы ауылдың өмірінен алынған. Күзге салым, тамыз айының басында, аудандық оқу бөлімінің басшысы мені тағы шақырып алып, сол кездегі жаңа салынған жұмысшылар кенті Горныйдағы орта мектептің директорының оқу ісі жөніндегі орынбасары қызметіне тағайындады. Тұрмыстағы туған әпкем Ләтипа осында тұратын. Мен ойланбастан келістім де, тағы көштім. Сол жылдары осы ауылда менің «Шілде басталғанда» деп аталатын хикаятыма тақырып болған комбинат салынып, іске қосылып еді.
Арада үш жыл зырлап өте шыққанда, мені мектеп директоры етіп тағайындады. Жаңа мансапқа алданып, мұнда тағы үш жыл жүрдім. Сонымен, ең бір күш-қуатым мықты, өндіріп жазар – сегіз жылым мұғалімдік қызметпен із-түзсіз жоғалды. Оқу жылы аяқталысымен, жастық шақтағы арманымды қуу үшін директорлық мансапты тапсырып, бес баламды шұбатып, Алматыға көштім де кеттім.
«Таң атарда», «Көңіл жұбанышы» секілді хикаяттарымды, бірер әңгіме жарияладым. Бір күні «Қазақ әдебиеті» гәзетінің бетінде «Деталь. Шындық. Нанымдылық» деп аталатын сын мақалам жарияланған. Бұл менің тұңғыш сыни еңбегім еді. Соны оқыған Сафуан аға мені шақырып алды да: «Мына мақалаңды оқып шықтым. Өте сауатты, жақсы жазылған дүние. Прозаны да, сынды да қатар алып жүретін бейімің бар екен. Сын жазуды тоқтатпа. Қайта көбірек жаз. Сен өзің әдебиетке кештеу келіп отырсың ғой, жазушылығыңды мойындату қиындау соғады. Өйткені, әдеби орта сенің прозаңды оқи бермеуі мүмкін. Ал сынды бәрі оқиды. Сондықтан тез таныласың», – деп ақыл айтты.
Тани бастағанының белгісі ғой, дәрежесі жағынан министрлік саналатын мемлекеттік Баспа комитетінің көркем әдебиетті бақылайтын бөліміне қызметке ауыстым. Екі жыл бұрын есігінен сығалатпаған баспалардың үстінен қарауға қол жетті. «Қырық қыз» деп аталатын тұңғыш кітабым жарық көрді.
Өмірде жаны жайсаң адамдар көп қой. Мойным оза бастағанға дейінгі уақытта Құдай-Тағала мені сондай адамдарға жиі кезіктірді.
Комитет төрағасы Шерияздан Елеукенов – ұйымдастыру қабілеті жоғары әрі жан-жақты білімді, бастысы – кісілігі мол азамат.
Алматыға бес баламды шұбатып, үлкен мақсат қуып келгенімді білгесін, әрі қабілет-қарымымды байқаған болу керек, қарамағында істеген екі-ақ жылдан соң, әуелі «Орбита» ықшам ауданында жаңа салынған бес қабатты үйден төрт бөлмелі пәтер берді де, арада үш-төрт ай өткесін, «Қазақкітап» деп аталатын республикалық бірлестікке Бас редактор етіп тағайындады. Бұл мекемеде бір-ақ жыл істедім.
Мүлдем дәметпеген жерден нәсіп тартып, сол кездегі қоғамдық пирамиданың ең жоғарғы сатысы іспетті Қазақстан коммунистік партиясының орталық комитетінің мәдениет бөліміне шақырылдым.
Бұл – 1977 жыл. Содан табандатқан жеті жыл бойы – 1984 жылы Жазушылар одағының хатшысы болып сайланғанға дейін сонда болдым.
Бір жылдан соң партияның орталық комитетінің хатшысы шақырып алып, республикалық ірі баспа «Мектепке» директор болып барсаң қайтеді деп ұсыныс жасады. Арада екі жыл өткенде «Жазушы» баспасына директор етіп тағайындады.
1991 жылы мен «Пенде ғұмыр» романын жазу үстінде отырғам. Бір күні Министрлер Кабинеті төрағасының орынбасары шақырып алды да, Кеңестер Одағының тарап кетуіне байланысты назардан мүлдем тыс қалған авторлық құқық саласын жолға қою керек, соның мүмкіндігін жан-жақты қарастырып көріп, ұсынысыңды бер деп тапсырды. Зерттеп көрсем, мемлекеттік комитет дәрежесіндегі мекеме құрмаса, ештеме өнбесіне көзім жетті, сонан соң бүкіл есеп-қисабын дайындап, ұсынысымды тапсырдым. Өкіметтің ол ұсынысты қабылдамасқа өзге шарасы жоқ еді. Өйткені, 1992 жылғы мамыр айында Президентіміз Нұрсұлтан Әбішұлының АҚШ-қа барып, Сауда Келісіміне қол қоюы жоспарланған-ды. Дайындалып жатқан ол Келісімнің жобасындағы 12 тармақтан тұратын 8-бап авторлық құқыққа байланысты екен. Сөйтіп, мен егемен еліміздің тарихындағы тұңғыштардың бірі саналатын, бұрын мүлдем болмаған жаңа институт – Қазақстан Республикасының авторлық құқық және сабақтас құқықтар жөніндегі мемлекеттік Агентігін құрып, оның төрағасы болып тағайындалдым. 1996 жылы Қазақстан Республикасы Өкіметі атынан БҰҰ-ның 16 құрылымының бірі саналатын Дүниежүзілік Зияткерлік Меншік Ұйымының аясында Женевада өткен Дипломатиялық Конференцияға Қазақстан делегациясының басшысы ретінде 22 күн бойы қатысып, халықаралық екі Келісімге қол қойдым. Бұның бәрі мемлекет мүддесі үшін жасалған жұмыстар. Бірақ бұлар өзімнің жазушылық жұмысыма үлкен кедергі болды. Ол мекеме 1997 жылғы наурыз айына дейін биік дәрежесін сақтап келіп, жаппай «оңтайландыру» кезінде өзге сегіз министрлікпен бірге Сауда және экономика министрлігінің қарамағына өтті де, бір-екі жылдан кейін Әділет министрлігі құрамына беріліп, «Зияткерлік меншік комитеті» деп аталды.
Мен енді мемлекеттік қызметті доғарып, зейнетке шығып, бірыңғай жазушылықпен айналысайын деп шешкем, ол мақсатым орындалмады. Зейнетке шығуын шықтым-ау, бірақ үш айдан кейін мойныма қайтадан қамыт ілуіме тура келді және бұрынғыдан да ауыр бейнетке кірдім. «Оңтайландыру» деген – жаппай қысқарту жүргізу деген сөз еді. Біздің Агенттікті Сауда және экономика министрлігіне қосқанда, Өкіметтегі қызметке жаңа іліккен желбуаз жас жігіттер «бұл өзі не қылған мекеме?» деп байыбына бармастан, ақылдаспастан 47 қызметкердің 20-сын қалдырып, өзгесін қысқартып жіберді. Облыстардағы бөлімшелер жабылды. Осынша адамның жұмыссыз қалғаны өз алдына, авторлардың мүліктік құқығын қорғау мүмкіндігі жойылды. Сондықтан менің бұрынғы қызметкерлерім «иесіз қалған саланың тізгінін қолға алып, ұйым құрыңыз» деп қолқа салды. Олай дейтіндері халықаралық құқық бойынша да, соған орай жасалған біздің ішкі заңымыз бойынша да, авторлардың мүліктік құқығын қорғау ісімен авторлардың өздері құратын қоғамдық ұйым айналысуы керек. Сондықтан, авторлар арасында беделі бар әрі тәжірибе жинаған басшы деп маған қолқа салады. Сөйтіп, 1997 жылы маусым айында республикалық қоғамдық бірлестік болып саналатын «Қазақстан авторлары қоғамы» (ҚазАҚ) дейтін ұйымды құрдық. Мен, әрине, төраға болып сайландым. Содан бергі 20 жыл бойы осы мекемені басқарып келем.
Міне, жасым 80-ге келді. Осы жасқа келгенше не істеп, не тындырдым деп артыма бұрылып қарасам, көретінім – жоғарыда аталып өткен жәйттер. Менің жүріп өткен соқпағым, асуларым – осылар. Мағыналы өмір сүрдім деп ойлаймын. Құдайға шүкір, бауырымнан алты перзент өрбітіппін, бәрі жоғары білімді, үйлі-баранды. Әзірше алтауынан он бір немере, төрт шөберем бар. Ол үшін де Алла Тағалаға мың мәрте тәубе келтірем.
Әдебиетке кештеу келгенім бар, үнемі басшылық қызметте жүріп, жұмысбасты күн кешкенім бар, оның үстіне «Әдебиет – ардың ісі» деген принципті қатал ұстанғаным бар – бұрқыратып жаза алғам жоқ. Әдебиеттен тыс тақырыптарға жазған публистикалық мақалаларым мен әртүрлі гәзет-жұрналдарда жарияланған сұхбаттарымды қоспағанда, тек таза әдеби көркем туындыларым, сыни, зерттеу еңбектерім 8-9 том болады екен. Мәселе санда емес, сапада. Осы еңбектерім оқырман көңілінен шықса – жетеді. Мен өзімді өз қадірін де, өз деңгейін де жақсы білетін адамдар санатынан шығармын деп ойлаймын. Асып-тасып күнәһар болған кездерім жоқ. Өмір бойы өз жүріс-тұрысымды да, кісі көңілін де бағып келем.
Мансап үшін, атақ үшін жан сала арпалысып көрген емен. Маған олардың өздері келді. Өзімнің анық білетінім – қандай шаруаны қолға алсам да, ынта-шынтымды салып, адал істеуге, сол арқылы туған халқыма, айналама шамам жеткенше пайдамды тигізуге ұмтылғаным, байқаусызда соңымнан жаман сөз ілестіріп алып, ел алдында, ең бастысы, өз бала-шағам алдында ұятқа қалмауға тырысқаным. Одан асқан атақ та, абырой да жоқ. Басқасының бәрі – жай нәрсе…
Серік ТҰРҒЫНБЕКҰЛЫ
МАРАЛ ЫСҚАҚБАЙҒА
МАРАПАТ
Көргем жоқ дәл өзіңдей ізгіні өзім,
Дидарың қызықтырар қыздың көзін,
Жайдары жанарыңнан,
Жүрегіңнен
Сеземін жемісі мол күздің кезін.
Жайың бар
Жан тылсымын білдірмеген,
Жанарын
Жұмыс үшін ілдірмеген.
Шабыт бар
Шашыңда да,
Әлі күнге –
Толқыны тартылып үлгірмеген.
Адамсың ұстанатын
Арды берік,
Жегенге не жетеді барды бөліп.
Өнер мен әдебиет адамдарын,
Сақтадың –
Қиын күнде қаржы беріп,
Еренсің
Ел кетпеген есігінен,
Кең жайлау –
Айдын шалқар төсі кілең.
Аттассың, сол үшін де ардақтысың
Атақты –
Марал ишан есімімен.
Мен інің, есіміңе елеңдеген,
Кезіңді көрген жоқпын еленбеген.
Аңдардың киелісі марал болса,
Адамның қасиетін сенен көрем.
Сол үшін маған қымбат Марал атың,
Халқыңның кәдесіне жарағасын.
Көремін көкірегіңнен күн сәулесін,
Қосылып таң нұрымен таралатын.
«Қаламгер –
Қазақ мұңын жаза алатын»,
Деп халқым қадірлейді азаматын.
Болады оған да үлгі,
Маған да үлгі –
Мұнтаздай сенің
Мінсіз, таза қалпың.
Қалпың бар
Қадіріңді кеш ұқтырған,
Салтың бар
Сан сауалды шешіп тұрған.
Сеземін бір рахат
Маңайыңнан –
Мамырдың майда желін есіп тұрған.
Ағаның шыға берсін
Аты осындай,
Әр сөзі –
Абыздардың батасындай.
Жан-жағың
Қызыл-жасыл
Қызық дүние –
Сеземін гүл біткеннің атасындай.
Адамдар сирек болар дара мұндай,
Бір өзің Азаттықтың аралындай.
Шіркін-ай,
Аға болса деп тілеймін,
Әр адам – Ысқақбайдың Маралындай.
19.03.2010 жыл.