Сағынғали Сейітов – қазақ поэзиясы мен қазақ әдебиеттану ғылымына бір кісідей еңбек сіңіріп, осы бағыттарда өзіндік өрнек қалдырған тұлғалардың бірі. Ол кісінің қандай деңгейдегі шығармашылық иесі екендігін білдіретін негізгі фактор – оқырмандарына мұра болып, артында қалған қырыққа жуық кітабы, тіпті кітаптарға енбесе де, әр қилы мерзімді баспасөз беттерінде жарияланған мақалалары мен өлеңдері. Соларды атүсті шолып шыққан күннің өзінде-ақ, Сағынғали ағамыздың көрпесі өзіне шақ дарын иесі ғана емес, елгезек еңбекқор жан екенін де аңғарасыз.
Ол кісі ішінара Қазақстан Компариясы Орталық комитетінде, Қазақстан Мемлекеттік көркем әдебиет баспасында жауапты қызметтер атқарғанымен, шығармашылық өмірінің көп бөлігін өткізген негізгі жұмыс орыны – қазіргі М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институты еді. Қазақ КСР Ғылым академиясы алғаш ашылған кезде Тіл және әдебиет институтының бір мекеме болғаны олардың шежіресінен жақсы мәлім. Яғни, С.Сейітов біздің институтымызға М.О.Әуезов есімі берілместен бұрын-ақ қызмет етіп келген екен. Былайша айтқанда, осы қасиетті шаңырақ астында талай тер төккен, жарқын іздері қалған ардагер ғалымдарымыздың қатарынан табылатындығы сөзсіз. Ғылыми атағын да осы мекменің қабырғасында жүріп қорғаған.
Сағынғали ағамыз қазіргі Батыс Қазақстан облысының Ақжайық ауданы құрылған аумақта 1917 жылдың 20-қарашасында дүние есігін ашыпты. Жаңағы кіріспе сөзде айтылып өткендей, ол кісінің және өмірге қатарлас келген замандастарының балалық, жастық шақтары қазақ халқы үшін аса бір қиын кезеңдермен сәйкес келді. 1917 жылдың 7-қарашасы күні сол кездегі Уақытша үкіметті тас-талқан етіп құлатқан Қазан революциясы лап ете түскені тарих оқулықтары арқылы бүгінгі ұрпақтың да есінде. Одан кейін Ресей сияқты алып империяны отқа ораған Азамат соғысы орын алып, сол қанды қырғын ақыры аяқталды-ау деген кезде 1921 жылғы ашаршылық қыр елін тағы тұралатып кетті. Одан арғы 1928-1929 жылдарда жаппай жүргізілген кәмпеске мен көшпелі халықты күштеп отырықшыландыру науқандары да – қазақ халқының кезекті қасіретті беттері болғандығы сөзсіз. Ал 1932-1933 жылдардағы қолдан жасалған ашаршылық пен 1937 жылғы саяси қуғындау зұлматының әкелген қайғы-қасіреті өзі алдына бір ауыр зұлмат еді.
Осыдан бірер жыл өткеннен кейін бүкіл Кеңестер Одағының аспанына қара бұлттай үйіріліп, Ұлы Отан соғысының басталып кетті де, жас Сағынғали өз еркімен қан майданға аттанады. Осынау алапат соғыс басталған күнінен бастап, Жеңіс туы Рейхстагқа тілген уақытқа шейін қатысыпты. Онымен қоймай, соғыстан кейін тағы екі жыл Кеңес армия қатарында қызмет еткені тағы бар.
Енді ағамыз қандай білім алды дегенге келетін болсак, ол кісі 1937 жылы Орал қаласындағы су транспорты жұмысшы факультетін тәмамдап, Алматыдағы Абай атындағы қазақ мемлекеттік педагогикалық институтының тіл-әдебиет факультетін оқуға түседі. Соны бітіріп жатқан уақытта соғыс басталып кетіп, өзі сияқты көптеген қатарластарымен бірге ағамыз қан майданның төрінен бір-ақ шыққан ғой.
Өлеңі 1936 жылы Орал облыстық газетінде алғаш жарияланған ақынның «Большевиктер» атты тұңғыш жыр жинағы 1951 жылы басылып шыққан екен. Содан бері қарай оқырман қолына тиген кітаптарының саны қырықтан асып жығылады. Олардың біразы – орыс тіліндегі жинақтар. Бұлардың ішіндегі әдеби сыннан жақсы бағасын алған ең елеулілері – «Жолдас жүректен» «1953), «Ортақ ой» (1956), «Бетпе-бет (1959), «Өрден өрге» (1963), «Жаңғырық» (таңдамалы, 1967), «Жолдас уақыт» (таңдамалы, 1977), «Сәулет» (1988), «Серпер» (1994), «Сеңгір» (1997), «Самғау» (2001), «Майдангер көзімен» (2005).
Жоғарыда С.Сейітов Қазан революциясы жүзеге асып жатқанда өмірге келгенін айттық. Сол оқиғаға орай ақын «Таң атқанда туыппын» өлеңінде «Мен туыппын ағарып таң атқанда, шартарапқа шапағын таратқанда», – деп туған кезеңіне ерекше символдық мән берген екен. «Сен ғана», «Үлкен үйім, ұлы ордам» атты өлеңдерінде «Ұлы Отаным, ұрандап, Құлпырасың сен ғана» өлеңдері де осы уақыттардағы тарихи кезеңді жыр жолдарына айналдырады.
Назар аударатын туындыларының бірі – «Оқу іздеп» деп аталатын өлеңі. «Шам жағылған сияқтанды алдымнан, Шақырғандай оқу-білім ордасы» деген көркем тіркестерден құрылған бұл жырды кішігірім баллада десек те жарасып кетер еді. Онда жас шәкірттердің түйеге мініп алып, білім іздеп бара жатқан сәті бейнеленген. Өзі де осы лирикалық кейіпкерлері секілді білім қууға ертеден-ақ әуес болғанын жоғарыда айтылған өмір жолынан байқаймыз.
1942 жылы майданда ұлт тілінде шығатын газеттер ұйымдастырыла бастайды да, С.Сейітов «Отан үшін» атты Солтүстік – Батыс майдан газетін шығаруға ат салысады. Былайша айтқанда, ол әскери тілші қызметін атқарған. Бір көңіл бөлетін жағдай – ақынның көп өлеңдерінің оқиғаға, сюжеттік желілерге құрылуы. Атап айтқанда, жанры көрсетілмесе де, С.Сейітовтың «Менің атым», «Пеш жанында», «Жалау», «Таныс әйел» т.б. өлеңдерін нақ осындай бағыттағы сюжеттік өлеңдерге, яғни, кәдімгі балладаларға жатқызуға әбден болады. Бұлардың бәрі де жауынгерлер арасында жеңіске деген құштарлықты, Отанға деген сенімді нығайтуға арналған, патриоттық сипаты айқын жырлар.
Осындай жоғары поэтикалық өредегі лирикалық шығармалары аталған газеттің бетінде жиі жарияланып тұрыпты.
С.Сейітов шығармашылығының қалыптасып, нығаюына, өз үнін табуына осы майдан газетінде жұмыс істеген жылдары ерекше әсер еткен деп санауға әбден болады. Соның бір нышаны – ақынның орыс тілінен аударып жариялаған өлеңдері. Яғни, осы арқылы біз ол кісінің поэзиялық шығармаларды қазақшаға жатық жеткізе білетін тәжірибелі тәржімашы екенін аңғарамыз.
Бір сөзбен айтқанда, С.Сейітов,сияқты ақынның есміні ақын ретінде оқырмандарына танытқан – осы «Отан үшін» деп аталатын майдан газеті.
Сағынғали аға әскери рухтағы жырлар жазуды тек майданда жүрген кездерімен ғана шектеп қойған жоқ. Бейбіт заманда да осынау қастерлі тақырыпқа қайта айналып соғып отырды. Оның бірайқын белгісі – Жеңістің 25 жылдығына орай 1970 жылы жарық көрген «Сөз сұрайды солдаттар» атты жинағының ортақ идеясы, сонда суреттелетін майдан көріністері. Кітаптың алғысөзінде «Өз кітабымда мен майданда болған оқиғаларды өзгертпестен, өңдеместен, сол қалпында айтып бердім. Жанымнан ештеңе қоспадым. Ештеңені әсірелемедім, боямадым» дейді автор.
Оқырман көз алдында кезек-кезегімен өтіп жататын – адам жанын түршіктіретін соғыс кезеңінің қанға бөккен шындығы. Шындық болатын себебі – осы жазбалардың көп бөлігі сол майданда жүріп, қойын дәптерге асығыс түсірілген жазбалардан алынған екен.
Әсіресе әсерлі шыққандары – жинақтағы «Шал мен әйел», «Адасқан ару», «Мәңгі өшпейтін даңқ» және тағы басқа очерктері. Бұрын дұшпанның атып жатқан пулеметін кеудесімен жауып, Александр Матросовтың ерлігін қайталаған қазақстандық қаһармандардың қатарында Сұлтан Баймағамбетов, Ақеділ Суханбаевтардың есімдері ғана аталатын. Сөйтсек, қазақтан Сүндетқали Есқалиев есімді жауынгер де нақ осындай ерлік жасап, Отан үшін жанын қиған екен. Сол Есқалиевтың ерлігі жайында жазған Сағынғали ағаның очеркі де осындай батырлар қатарын толықтыратын тың дерегімен құнды.
Бұл айтылғандардан басқа да «Батарея командирі», «Ормандағы шайқас», «Патрон тасушы», «Жер үйдегі ән», «Мергеннің мылтығы» «Қара торғай», «Оң бүйірден атылған оқ», «Жеңіс жұмысшысы», «Үш батыр», «Көреген», «Жекпе-жек», «Эскадрон көзі», «Балтық төсі», «Арбасу», «Жол аузы» тәрізді деректі жазбалары Ұлы жеңіске қазақ жауынгерлерінің қандай үлес қосқандығы жөнінде ой толғайтын шығармалар.
С.Сейітовтің 2005 жылы жарық көрген «Майдангер көзімен» атты жинағы тағы да өзінің төл тақырыбы Ұлы Отан соғысының көріністерін қозғайды. Жинақта көбінесе кейіпкерлер деңгейіне көтеріліп жататын – автордың өзімен қатарлас соғысқан қазақ жауынгерлері. Оқиға мен ой өзегіне айналатын нақты детальдар да солардың майданда көрсеткен ерлік істері, жан дүниелерінң қозғалыстары. Сонымен бірге ақын шығармашылығының біраз бөлігін алатын тақырып – басқа да ақындардың шабытын қозғайтын, өлмейтін махаббат тақырыбы.
Жасы мосқал тартып, кәріліктің төбесі көрінген кезде де ақын қаламын қолынан тастаған жоқ. Ересектікке бет бұрған ойшыл жанға тән үрдіспен жас ұрпаққа арнаған толғаныстарын ақ қағаздың бетіне түсіре отырып, философиялық өрнектермен жеткізе білді.
Сағынғали Сейітов үлкен әдебиет зерттеушісі де болатын. Ол М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының «Әдеби байланыстар» бөлімінде еңбек ете жүріп, қазақ әдебиетінің өзге халықтар әдебиетімен, атап айтқанда, түркімен әдебиетімен байланысы жайында байыпты зерттеулер жүргізе білді. Кеңес дәуірі жылдарындағы қазақ әдебиетінің тарихына жасаған шолуларын да салмақтылығымен, сауаттылығымен назар аудартады. Әдеби зерттеулерінің ішінде әсіресе ғылыми ортадан жоғары бағасын алғандары – «Қырық жылда» (1974), «Әдебиеттер достығы» (1965), «Қазақ поэзиясындағы Маяковский дәстүрі» (1966), «Тоғысқан толқындар» (1974), «Туысқандық туғызған» (1979), «Өлең өлкесінде» (1984), «Пушкин лирикасын қазақ тіліне аудару дәстүрі» атты монографиялары, зерттеу еңбектері.
Бүгінгі әдебиеттану ғылымымен айналысуды қалайтын жас ғалымдар мен ізденушілер үшін бұл аталған еңбектердің пайдасы аз емес. Лажы болса осылардың кейбіреулерін қайта шығарса, нұр үстіне нұр болар еді. Жалпы, С.Сейітов мұрасына сергектікпен қарап, аса қажетті болуы ықтимал еңбектерін жарыққа шығару жағын ойластырған абзал.