Академик Қажым Жұмалиевтің артында қалдырған мол мұрасын әр қырынан қарастырып, бүгінгі өскелең ұрпаққа таныстыру – уақыт талабынан туындаған игілікті істердің бірі. Өйткені, Кеңес өкіметі тұсында ұлттық әдеби мұраны коммунистік партияның қаулы қарарлары мен партиялық саясат тұрғысынан түсіндіру көптеген қайшылықтарға әкеп соқтырды. «Ескішіл, кертартпа, феодалдық, буржуазияшыл-ұлтшылдық идеологияны жақтаушы» деген сылтаумен 1950 жылдары ілгері басқан аяғы кейін кетіп, дұрысы бұрысқа айналып, қорлық көргендердің жуан ортасында академик Қ.Жұмалиев те жүрген болатын. Бірнеше жылға созылған Ұлттық кауіпсіздік комитетінің тергеу нәтижесі бойынша заттары тәркіленіп және арыздану құқығынан айырылып (без права обжалования), 1953 жылы 27 мамырда табаны күректей 25 жылға сотталғанымен, өзінің де және жұбайы Александра Ивановна Малинаның да Н.С.Хрушевке және КСРО Бас прокуроры Руденкоға жазған арыздарының нәтижесінде 6 айдан кейін Жоғары соттың шешімі 15 жылға шегеріліп, жаза 10 жылға түсірілген. «Қ.Жұмалиевтің қазақ әдебиеттану ғылымы жөніндегі еңбектерінің бәрі буржуазияшыл-ұлтшылдық сарында жазылған» деген комиссия шешімінің негізгілеріне көз жүгіртіп көрейік:
«1) Қ.Жұмалиевтің буржуазияшыл-ұлтшылдық көзқарасы 1941жылдан 1951 жылға дейін жарық көрген баспаға дайындалған «Қазақ әдебиетінің хрестоматиясында», «Едіге» пьесасында, «Біздің Мәлік» атты жинақта, орта мектептің 8-9 кластарына арналған «Қазақ әдебиеті» оқулықтарында ашықтан-ашық толық түрде орын алған.
2) Жұмалиевтің буржуазияшыл-ұлтшылдық көзқарасының мәні мынада: ол өткен тарихтан, ауыз әдебиетінен, жазба әдебиеттен ең алдымен орысқа қарсы кертартпа мазмұнды шығармаларды пайдаланған. 3) Жұмалиев өз көзқарасын насихаттау мақсатымен тарихи деректі (фактіні) бұрмалау (фальсификация) әдісін кеңінен пайдаланған. 4) Жұмалиев буржуазияшыл-ұлтшылдық мазмұнға толы сақтауға тиым салынған әдебиеттерді сақтап қалған… 5) 1941-1943 жылдарда жазылған «Қазақ әдебиетінің» оқулықтарында Жұмалиев жүз шамалы бетін «Бұхар, Дулат, Шортанбай, Мұрат, Нысанбай, Шәңгерей, т.б. осылар сияқты кертартпа феодалдық ақындарға арнайды. Соларды насихаттайды… 6) Абылайдың кертарпа саясатының қолшоқпары болған Бұхарды Жұмалиев халықтың ой-арманын білдірген ақын деп сипаттайды, ақынның ой-өрісі біздің заманымызбен ұштасып жатады да, «оның шығармалары кеңес адамдары үшін үлкен тәрбиелік мәні бар» деп сандырақтайды. 7) Кертартпа молда Ақмолда мен композитор Ақанның өлең-жырларында өте мол орын алған панисламдық-пантюркистік идеяны, діншілдікті айтпай, «тек қана жағымды жағына» көңіл бөледі. 8) Оқулықта шығармасы кертартпа, барып тұрған ұлтшыл Нарманбет Орманбетовті, алашордашыл контрреволюционер Омар Қарашевті, Нұржан Наушабаевты, кертартпа пантюркист Мәшһүр Жүсіп Көпеевті насихаттайды».
Сондай-ақ, «Қобыланды», «Алпамыс», «Орақ-Мамай», «Едіге», «Қарасай-Қази», «Бөгенбай батыр», «Кенесары-Наурызбай», «Шора батыр» сияқты эпостық жырлар туралы жазғандарынан да, ауыз әдебиетінен де, оның ішінде тұрмыс-салт жырларынан да, «Асанқайғы», «Қорқыт» аңыздары бойынша да жалпы «ұлтшылдық сарындағы жырлар» деп кінә таққан барлық шығармалардан нақтылы мысалдар келтірілген үш томдық тергеу ісі ҚР Ұлттық қауіпсіздік комитетінің архивінде 2014 жылға дейін сақталып, қазір бұл құжаттар Ішкі істер министрлігінің арнайы мемелекеттік мұрағатына өткізілген.
Қаламгер «жылымық кезеңінің» жылы шуағы қашан төгілгенше Қарағанды лагерінде қуғын-сүргінде жүргендігін кейінгі әдебиетшілердің біреуі білсе, біреуі білмес. 1955 жылы 25 ақпанда Мәскеудегі Бас прокурорға өз қолымен орыс тілінде жазған 13 беттік арызы ҚР Жоғары сотында қайта қаралып, тура бір жылдан кейін 1956 жылы 16 ақпанда толық ақталып шығады. Бұған ең басты себеп 1956 жылы ХХ съезде Сталиннің жеке басына табынушылық айыпталып, Н.С.Хрущев бастаған коммунистер партиясы сталиндік диктат үстемдігін әшкерелейді. Осыған орай, 25 ақпандағы жабық мәжілісте «Жеке басқа табынушылықтың зардаптарын жою» жөніндегі қаулы арнайы бірнеше рет талқыланып, тек 30 маусымда іс жүзінде қабылданады. Десе де, Хрущевтің ХХ съездегі «Сталиннің жеке басына табынушылығын әшкерелеу» туралы баяндамасының толық мәтіні 1989 жылы «Известия» журналында алғаш жарияланады.
Егер ғалым еңбектерінің хронологиялық жіктелуіне үңілсеңіз, 1950-1956 жылдар аралығында бірде-бір шығармасының жарыққа шықпағаны көзге ұрып тұр. 73 беттен тұратын жала қорытындысын оқып отырсаңыз, ғалымның атылып кетпей, қалай аман-есен шыққандығына таң қалмасқа шараңыз жоқ.
Өз қолымен түрмеде жазған өмірбаянында «1907 жылы Батыс Қазақстан облысы, Қаратөбе ауданы, Саралжын ауылында тудым» деп көрсетсе, 1949 жылғы «Қазақ совет әдебиеті тарихының очеркінде» алғаш рет шығармашылық өмірбаянын жазған Қайнекей Жармағамбетов «Батыс Қазақстан облысы, Қаратөбе ауданы, Жалғызағаш деген жерде март айында туған» деп көрсеткен. Бұл жерде «март айы» дегеннен басқасы – дұрыс. Саралжын ауылы совхоздастыру кезінде Аққозы ауылының құрамында еніп, кейіннен қайта құрылған.
Кеңес өкіметі тууы туралы куәлік беруді бастағанша сол тұстағы дүниеге келген адамдар туған күнін әке-шешесінің айтуы бойынша өздері шамалап белгілеп алатын. Қыстың қақаған суығында дүниеге келген Қ.Жұмалиев туған күнін 28 желтоқсан деп белгілеген екен. Ғалым 1968 жылы 61 мүшелінде 28 желтоқсан күні Алматыдағы Райымбек даңғылында орналасқан зиратқа жерленеді. Тура сол күні жамбасының жерге тиюі Абайдың «Туғанда дүние есігін ашады өлең, Өлеңмен жер қойнына кірер денең» деген сөзін еріксіз еске түсіреді. Өйткені, ғалымның өзі де «Абайдың осы өлеңінде бүкіл ауыз әдебиеті сыйып тұрғандығын» дәлелдеген болатын. Елеусіз ғана мәлімет болғанмен, тылсым дүние құдіретіне шек жоқ.
«Азан шақырып, қазанның құлағын қағып қойған Қажығали атым аталмай, Қарабала деп атанушы едім», – дейді ғалым. 1919 жылы шешесі Жауқазын Мырзакелдіқызынан кейін әкесі Жұмалы Қазиұлы да қайтыс болып, ағаларының қолында тәрбиеленеді. Әкесі қайтыс боларының алдында Қажымды шақырып алып: «Менің татар дәмім таусылған сияқты, балам. Мен өлгенде көзіңе жас алып, жылаушы болма, сөйтсең көрде тыныш жата алмаспын», – деген мазмұнда өсиет айтқан екен. Бұл қабырғасы қатпаған, бұғанасы бекімеген баласының келешек тағдырына алаңдаған әкенің қолынан келген айла-шарғысы іспетті. Әке өсиетін қапысыз орындаған 12 жастағы бала әке қабірінің басында тұнжырап отырып алғаны болмаса, көзіне жас алмапты.
Қаршадайынан небір өлең-жыр мен қисса, дастандарды жаттап өскен болашақ ғалым 16 жасқа келгенше әуелі ауыл молдасынан, сосын орыс-қазақ мектебінен хат таниды. Екі тілді де, араб пен кирилица жазуын да еркін меңгергендіктен, көкейін оқу тескен Қ.Жұмалиев 1923 жылы ағаларына айтпай, 300 шақырым жердегі Орынбор қаласына жаяу тартады. Жол азабын тарта жүріп, әсіресе жаяу көп жүргендіктен, аяғына кигені жыртылып, әбден қаратабанға айналғанда ол Қазақстан астанасы Орынборға жетеді. Өзі сияқты жерлестерін тауып алып, қара жұмыстың қандайын болсын атқара жүріп, қолайлы оқу орнын іздейді. Бірақ таудай талабы жанбай жатып, сөнеді. Өйткені, сол тұста жаңадан ашылып жатқан «Ересектер мектебіне» жолдама алуға келгенде, жалаңаяғы күс-күс, балағы жырым-жырым ұсқынсыз баланың бойындағы жалғыз іліп алар киімі «аталық бөркін» (өз сөзі) басына оқшырайтып киіп алып, ешнәрседен тайсалмай «күніне келіп, мектептің қашан ашылатынын» сұрай бергеніне жыны келген Халық комитетінің бастығы: «Сен оқуға алынбайсың», – дейді. Қабілет-қарымы өзгелерден оқ бойы озық екеніне кәміл сенген бала: «Неге алынбаймын? Мен кімнің әкесін өлтіріппін? – деп салады. Бұл сөзге қатты ызаланған бастық: «Мен тірі тұрғанда, сен оқуға алынбайсың», – деп қайталағанда: «Жоқ аласың. Мен не оқуға кіремін немесе Наркомпростың тап табалдырығында өлемін», – деп серт етеді. Тауы шағылса да, алған бетінен қайтпаған қайсар бала мектептің ашылуынан күдер үзіп, ауылға қайтқан жерлестеріне ілеспей, Орынборда қалып қояды. Мектеп ашылғанмен, Қ.Жұмалиевтің қасындағы оқуды тосып қалған Беріштің екі баласы қабылданып, Қажым иесіз қоста жалғыз қалады. Барар жер, басар тауы жоқ, ауылдан қашып кеткен Қажым өмірден күдер үзіп, әке қазасынан кейін екінші рет көзіне лықсып келген жасын тия алмай, жар басында жападан-жалғыз құлазып отырғанда, ойда-жоқта кездескен Хамит Жәнібеков деген ересек студент С.Меңдешевке бару туралы оған ақыл береді. Сөйтіп сол тұстағы өкімет басшысы Сейтқали Меңдешевтің көмегімен «Сені оқуға қабылдатқызбаймын» деген Есқали Шоқановтың өзі Қажымның алдында құрақ ұшып, «Ересектер мектебіне» өзі жетектеп әкеп, орналастырады. Ол кезде Кеңес өкіметі тегін оқытумен қоса мектептерде тегін тамақтандырып, киіндіретін. Қол жетпестей көрінген арманына бір күнде аяқ басқан Қ.Жұмалиев «Ересектер мектебін» ойдағыдай тәмәмдағаннан кейін Шымкеттегі ауыл шаруашылығы техникумына түседі. Осы оқу орнының жоғарғы курсында жүргенде, 1928 жылы «Лениншіл жас» (қазіргі «Жас алаш») газетіне «Батырақ Ғалиасқар» деген тырнақалды өлеңі басылса, 1929 жылы «Егізбай мен Ерқожа» деген поэмасы «Жаңа әдебиет» (қазіргі «Жұлдыз») журналына жарияланады. Осы шығармаларының арқасында 1929 жылы түскен қазіргі Абай атындағы ҰПУ-нің жаратылыстану факультетінен оны университет ректоры С.Асфендияров әдебиет факультетіне ауыстырады. 100 оқушының 30-ы ғана іліккен жаратылыстану факультетінен өзі жан-тәнімен жақсы көретін әдебиет саласына біржола бет бұруына осылайша жол ашылады.
Оқуды бітірген соң, 1932 жылы Оралдағы пед институтқа оқытушылыққа жіберіледі. 1937 жылы Халық ағарту комитетінің шақыртуымен өзі оқыған университетіне қазақ әдебиетінің тарихы мен теориясынан дәріс береді. Содан өмірінің соңына дейін қазақ әдебиеті кафедрасының меңгерушісі болып қызмет атқарады.
Қазақ әдебиетінің тап қазіргі деңгейден әлденеше саты төмен тұрған кезінде тәжірибесі тапшы, оқулығы жүйеленбеген қазақтың сол кездегі университетінде сабақ беру оңай емес еді.
Профессордың орта және жоғарғы оқу орындарына арналған «Әдебиет теориясы» (1938), «Қазақ әдебиетінің тарихы» (1941-1942), XVIII-XIX ғасырлар әдебиетінен тұңғыш оқулықтар жазуы осындай мұқтаждықтан туғаны анық. Қ.Жұмалиев 1941 жылы «XYIII-XIX ғасырлар әдебиетінің тарихы» деген тақырыпта кандидаттық, 1946 жылы «Абай поэзиясының тілінен» докторлық диссертациялар қорғайды. Бұл ғылыми атақ жағынан да, тақырып сонылығы жағынан да қазақ әдебиетшілері арасынан тұңғыш қорғалған диссертациялар еді.
Қ.Жұмалиевтің Махамбет пен Абай мұрасы хақында жазған монографиялық еңбектерінің өзі бір төбе. Оның Махамбет Өтемісұлы туралы 1937 жылдардан басталатын қомақты зерттеулері мен «Абайға дейінгі қазақ поэзиясы және Абай поэзиясының тілі» (1948) атты монографиясы – ең шоқтығы биік асыл қазыналар. Сондай-ақ, қазақ әдебиеті тарихына елеулі үлес болып қосылған 1948 жылдан басталатын алғашқы көптомдық академиялық жинақтардың негізгі авторларының бірі болып қана қоймай, 1917-1947 жылдар аралығын қамтитын тұңғыш академиялық жинақтың жалпы редакциясын басқарды. 1949 жылы «Қазақ совет әдебиеті тарихының очеркі» деген атпен шыққан бұл кітап Ж.Жабаев, С.Мұқанов, М.Әуезов, Ғ.Мүсірепов, Н.Байғанин, И.Байзақов, А.Тоқмағамбетов, Ж.Сыздықов, Қ.Әбдіқадыров, Т.Жароков, Ә.Тәжібаев,
Ғ.Орманов, Ғ.Мұстафин, Қ.Жұмалиев, Ж.Саин, Ә.Сәрсенбаев, Ә.Әбішев сияқты қаламгерлердің алғашқы шығармашылықтарын саралай білетіндігімен ерекшеленген. Ол келе-келе 1961 жылы шыққан «Қазақ әдебиетінің тарихының» (2-том, 1-кітап) жалпы редакциясын басқарды.
Тәуелсіздіктен кейін жаңаша жазылған 10 томдық «Қазақ әдебиетінің тарихына» ғалымның Махамбет, Шернияз туралы зерттеулері енгізілсе, «Классикалық зерттеулер» көптомдығына «Әдебиет теориясы» оқулығы енгізілген. Жұртшылыққа кеңінен таныс «Ломоносов және орыс ғалымы», «Қазақ эпосы және қазақ әдебиеті тарихының мәселелері», «Қазақ әдебиеті тарихының мәселелері және Абай поэзиясының тілі», «Ахмет Жұбанов», «Стиль – өнер ерекшелігі», «XYIII-XIX ғасырлардағы қазақ әдебиеті», «Жайсаң жандар», т.б. газет, журнал және әртүрлі жинақтарға енген еңбектерін қосып есептегенде жалпы саны 200-ге жуық ғылыми зерттеулері, сондай-ақ 40-қа жуық өлеңі мен бес поэмасы, 30-ға тарта очерк, әңгімелері мен екі повесть, екі драмасы бар.
1946 жылы орталық газеттерде жарияланған Орталық Партия Комитетінің қаулы-қарарларынан түспеген бірнеше адамды байқауға болады. Олар – тарихшыдан Ермұхан Бекмағамбетов, әдебиетшілерден Мұхтар Әуезов, Есмағамбет Ысмайылов және Қажым Жұмалиев. 1940-1970 жылдардағы қазақ әдебиетінің тарихы сөз болғанда, Қ.Жұмалиевтің Бұхар жырауға байланысты «қасаң қағидасын» айтпағанның өзінде М.Әуезовтің 1927 жылғы «Әдебиет тарихы» еңбегінің өзі баспадан шықпай жатып, туралып кеткенін тілге тиек ету – парызымыз.
1950 жылғы бір мәжілісте
Қ.Жұмалиев: «Бұхар, Дулат, Шортанбай, Мұраттарды бүтіндей оқулықтан шығарып тастауға болмайды. Өйткені, ХІХ ғасырдың І жартысы мен орта кезінде болған әдебиетті тек Махамбетпен шектемеу керек, кертартпалық кемшілігін айтып, маркстік-лениндік қағидаға сүйене отырып, оқулыққа енгізу керек», – деген мәселе көтереді. «Қ.Жұмалиев ұсынысын Ә.Шәріпов қарсы болмай, қабылдай салды» делінетін сол кездегі Оқу министрінің орынбасары Ә.Шәріповке жиналыс шешімін қорғау үшін біраз тер төгуге тура келеді.
Кеңес дәуіріндегі зерттеулерді кейбір әдебиетшілердің жоққа шығаруға тырысатын пікірінің тым ұшқары екендігін байқаймыз. Қ.Жұмалиев еңбектерінің барлығы ғалымның табандылығының, батылдығының, ержүректігінің арқасында ғана жүзеге асты, әрі бірнеше буын өкілдерін қалыптастырған құндылыққа айналды.
1987 жылы ғалымның әдеби мұрасын түгендеп шыққан, филология ғылымының докторы, марқұм Мекерия Атымовтың «Қажым Жұмалиев» атты монографиялық еңбегінде оның негізгі шығармашылық тұлғасы «Жазушы. Ғалым. Ұстаз» деген үш бөлім бойынша қарастырылды. 1986 жылға дейінгі академик туралы жазылған мақалалар мен Қ.Жұмалиевтің көзі тірісінде жарық көрген шығармаларының хронологиялық тізбесін төкпей-шашпай жүйелеген де осы автор екенін айтқымыз келеді.
Бұдан кейін академиктің әдебиеттану ғылымына қосқан үлесін мүмкіндігінше зерттеген осы мақала авторы 1989 жылы «Қажым Жұмалиев еңбектеріндегі әдебиеттану мәселелері» деген тақырыпта кандидаттық диссертация қорғады. Бұл Қ.Жұмалиевтің ғылыми еңбектерін жүйелеудегі бірінші диссертациялық жұмыс болатын. Ал 2006 жылы Азамат Мамыров «Қажым Жұмалиев – эпостық жанрдың түрлерін зерттеуші» атты кандидаттық диссертация қорғады. Осы аталған жұмыстардан басқа бүгінгі тәуелсіз ел тұрғысынан қарап, саралаған зерттеулер әзірге жазылған емес.
Ал қазіргідей тілді кеңейтудің түрлі шараларын қарастырып жатқан кезеңде төл әдебиетіміздің төрт жанрында өзіндік өрнек қалдырып, туған халқының мәдениетіне ұшан-теңіз еңбек сіңірген Қ.Жұмалиев еңбектерін тұтас күйінде жинақтап, баспадан шығару ісі әлі де толық қолға алынбағанын байқауға болады. Рас, 2010 жылы Батыс Қазақстан облысы тілдерді дамыту орталығының қолдауы бойынша Оралдың «Ағартушы» баспасынан академиктің жеті томдық шығармалар жинағы жарық көргені құптарлық іс. Десе де, бұл томдарда Қ.Жұмалиевтің поэзия, проза, драматургия саласындағы көркем шығармалары мен мерзімді баспасөздегі мақалалары, шығармашылық өмірбаяны мен ол туралы жазылған жылы лебіздер қамтылмаған. Негізінде
Қ.Жұмалиевтің 1958 жылдан жарық көрген Қазақ әдебиеті тарихына байланысты еңбектерін 1939-1949 жылдар аралығындағы нұсқасымен салыстыра отырып, солақай саясаттың кесірінен түсіп қалған тұстарын және өзгертуге мәжбүр болған саяси күрмеуі күрделі тақырыптарды толықтырып беру қажет еді. Сондай-ақ, көптомдықтың таралымында да кемшілік бар сияқты. Өйткені, Алматыдағы ең үлкен Ұлттық кітапханадан да бұл жеті томдықты таба алмайсыз.
Елдің де, ердің де, сөздің де тәуелсіздік алған тұсында қазақ әдебиетінің үлкен діңгегінің бірі академик Қ.Жұмалиевтің 90-100 жылдық мерейтойлары шағын ғана семинар-конференция түрінде өткізілгені болмаса, мемлекет тарапынан ескерусіз, елеусіз қалғаны да арқаға аяздай батады.
1982 жылы Әдебиет және өнер институтының аспирантурасына түскенде маған жетекшілікке тағайындалған М.Атымов жоғарыдағы тақырыпты алғаш ұсынғанда менің өмірлік қосағым белгілі ақын, сатирик, сазгер Қажытай Ілиясұлы «Қажымды білу – бүкіл әдебиетті білу» деп мені қызықтырған еді. Расында мен осы бір ерекше тұлғаның еңбектерін зерттеу арқылы әдебиеттанудың барлық саласымен қаруланып шыққанымды енді ғана түсіндім.
Қазақ әдебиетінің зерттелу, жинақталу, жүйелену мәселесін ескергенде біз Қажым Жұмалиевті қөп қоңыраулы салқар әдебиет керуенінің көшбасшылары қатарынан іздейміз. Қазіргі өрісі кеңіп, өресі биіктеп, пайым- парасат дәрежесі толысқан әдебиеттану ғылымының әр қойнауындағы ерен еңбек сіңірген өнер қайраткерлері туралы сөз қозғау – әрбір жаңа уақыттағы әрбір жаңа ұрпақтың азаматтық парызы болмақ.