Ұлттық рухтың шырағы
Алты Алаштың Кене ханы – қазақтың өр рухының жойқын көрінісі. Халықтың сүйіспеншілігі Кене ханға арналған жырлармен өрілді. Патшалық, одан қалды кеңестік Ресейдің отаршылық пиғылы Кене хан бейнесін ұлтының жадынан «ұмыттыруға», халқына «бұрмалап» көрсетуді мақсат еткенімен, түк шықпады. Өйткені, халықтың ханына деген сүйіспеншілігі биік еді. Кене ханның халқының азаттығы жолындағы күресі әр ғасыр шеңберінде де бір-бірімен рухани сұхбаттасқан жырлармен төгілді. Кеудесі қазына қарияларымыздың қатары көп болған уақытта Кене ханның тарихи бейнесі ауыздан – ауызға ақырындап беріліп отырғандығы да ешкімге таңсық болмаса керек-ті. Себебі, Кене хан ұлттық батыр еді. Кене хан келбеті арқылы қазақтың ұлттық санасы, өр рухы қоса жырланып, артқа кете бастаған қаймағы бұзылмаған қазақы келбетке деген сағыныш қоса өрілді. Бір ғана Мағжанның: «Өткен күн таң – тамаша ертегі ғой, ерлері ертегінің өрт еді ғой» деген сарындағы жырының өзі көп жайттың мәнін аңғартады. Отаршылық қамыты мойынға мықтап ілінген уақытта ұлттық рухпен қаруланған тұлғалар қатары көп болған заманның келмеске кеткен ертегі кейпінде болуы да заңдылық еді.
ХХ ғасырда тарихи деректермен өрілген көркем шығарманың дүниеге келуіне себепші Ілияс Есенберлиннің тарихи бейнесі ұлттық санамен өніп-өскен тұлғаны айғақтайды. Бұлай дейтін себебіміз, мәңгілік рухани қазына қалдырған тұлға ұлт тарихын ұлттық келбетпен, әрі көркем тілмен, қазақы ұшқыр қиялмен қазағына шебер жекізе білген-ді. Сондықтан да Ілияс Есенберлин шығармалары ұлттың рухани әлемін түгелдеген соны шығармалардың бірі. Кеңес билігінің қаһарынан қорықпаған жүректілік жазушының биік ұлттық рухын паш етеді. Қызыл империяның өктем саясаты тұсында тарихи деректерге толы көркем шығарманы қалың оқырманға қазақы астармен жеткізу әдісінің өзі асқан білімдарлық пен біліктілікті көрсетсе керек-ті.
Көркем шығарма – ғылыми дәйектелген дүние емес деген де түсінік бар. Алайда, көркем шығарманың да түр-түрі болады. Тарихи дерекке сүйеніп жазылған көркем шығарма ешқашан тарихи құндылығын жоймақ емес. Тарихи сана – ауқымды ұғым. Осы тұста ескеретін жайт, ол – тарихи сананың ұлттың рухымен қабысу мәселесі. Тарихи сана дегеніміз түйіндеп айтқанда, ұлтты төл тарихымен қауыштыру. Өзіңнің қайдан шыққаныңды, кім екеніңді, қандай жолмен жүріп бара жатқаныңды, болашақта қайда бет алғаныңды ұғына білу. Сенің тіршілігің үшін қам қылған ата-баба-әке (ұлт) парызына адал болу. Бұл мәселені, ғалымдар ұлттың жанын ақылмен ұғыну деп те атайды. Бұл мәселе ұлт өмірінің ең өзекті тақырыбы. Осы тұста біз қазіргі таңда қазақ ұлтының жанын қаншалықты ұғындық? – деген де заңды сауал туындайды. Алайда, бұл – өз алдына жеке зерделенетін дүние.
Ілияс Есенберлин тоталитарлық қоғамда жасып бара жатқан қазақ рухын ұлттың рухани дүниесімен маздатқан ғалым. Әдебиеттанушы ғалым, академик Сейіт Қасқабасов: «Көркем әдебиеттің күші адамға әсер етуінде. Мысалы, 1986 жылғы желтоқсандағы көтеріліс. Ол қалай болды? Біздің буын кезінде ондайға бара алмады. Біз жасымызда «Абай жолын» оқыдық. Ал, көтерілісті жасаған буын Ілияс Есенберлиннің «Көшпенділерін», Әбіш Кекілбаевтың «Елең-алаңын», Мұхтар Мағауиннің «Аласапыранын», Софы Сматаевтың «Елім-айын» оқып, тарихи санасын өсірді. Сол шығармалардан рух алып, алаңға шықты. Жалпы, тарихи тақырыпқа қалам тербеген Ілияс Есенберлин – қазақ романдарын, қазақ прозасын биікке көтерген тұлға. ХІV ғасыр мен XIX ғасыр аралығын, бес ғасырды түгел қамтыған трилогияда ол қазақ халқының қалай дүниеге келіп, қалай өсіп, дамығанын көрсеткен. Керей мен Жәнібектен бастап, кешегі Кенесарыға дейінгі тарихты сөйлетті. Біздің ұлттың, әсіресе, Кеңес кезінде ұлттық санамыздың оянуына тікелей әсерін тигізді» деп жазған еді («Астана ақшамы» газеті,
17 қаңтар, 2015 жыл).
Ілияс Есенберлин сынды тұлғалар – ұлттық рухтың шырағы. Бір ғана Кенесары бейнесі арқылы хан мен батыр бейнесі, ақын-жыраулар даналығы, әке мен ана келбеті, бір сөзбен қайырғанда ұлттық рухтың тұлғалық көріністері жан-жақты суреттелді. Жат ниеттің тепкісінде қалған замандағы қазақ халқының қожырай бастаған болмысын жеткізді. Ханның қазақ мемлекеттілігін сақтаудағы рөлін, ұлттық идеяның ерекшелігін паш етті. «Қаһар» романында қазақ этнологиясы тұнып тұр. Ең бастысы қазақтың ұлттық рухының шебер сомдалуы. Романды оқып, көкірегіне тоқыған қазақ баласы қазақ даласының сұлу табиғатына, тарихи ескерткіштердің қазақ өмірінде алатын орнына, қазақтың әскери өнерінің шеберлігіне тәнті болатындығы шындық.
…Шығарманың соңында Кене ханның түсі арқылы қазақтардың азаттық жолындағы бірлескен соғысының жеңіліс табатыны, Кенесары мен сарбаздарының басын екі арбаға тиеп алып кеткені, қазақ сарбаздарының бастарын Ташкент базарына ағашқа іліп қойғаны, Кенесарының бас сүйегінің Петерборға жеткізілуі, онда әркімнің қызықтауына айналуы, хан мен сарбаздардың кегін аламыз деп қырғызға аттанған қазақ жігіттерінің Төрегелді манаптың ауылын шауып, өзін ат құйрығына байлап өлтіргені суреттеледі: «Өзім өлсем де, бәрін естіп, көріп жатырмын. «Кенесары өлді» деп соңымнан ерген бір сауым жұрт аза тұтып күңірене жөнелді. Құлағыма сол қайғының ішінен Нысанбайымның жоқтауы дара естіледі… Менің сорлы басымды шоқша сақалымнан ұстап неше түрлі жандаралдар сан рет көрді. Ақырында бір күні миымды, бас терімді, кеңсірігімді сыпырып ап, маңдайыма күйдіріп «Қырдың қарақшы сұлтаны Кенесары Қасымұлының басы» деген таңба салып, өзім секілді бастар, сан түрлі ғажайып суреттер, тас мүсіндер, патша ағзамдардың тамаша заттары тұратын кең сарайға апарып қойды» (І.Есенберлин, Қаһар. Алматы, 2010. 319-б.). Ілияс Есенберлин Кене ханның азаттық жолындағы соғысын, елім деп еңіреген ерлердің тарихи бейнесін әдеби роман арқылы жеткізіп, Кене ханның түсі арқылы арманда кеткен есіл ерлердің бас сүйектерін туған жер топырағымен қауыштыру аманатын астарлап жеткізе білуінде еді. Тәуелсіздік бақытына бөленген ұрпақ азаттық жолындағы соғыста құрбан болған хандар мен батырлар тұлғасына әрқашан қарыздар.
Құралай Сәрсембина,
Л.Н.Гумилев атындағы ЕҰУ
тарих факультетінің доценті,
тарих ғылымының кандидаты.