Алаш рухты азамат еді
Рахманқұл Бердібай!
Замандастары секілді Рахманқұл Бердібай үлкен өмір жолынан өткен, өмір жолы өнегелі жан. Ашаршылық, жоқшылық, соғыс, қиналып оқу, қуғын-сүргін… Міне, ғалым өмір жолы. Осы қиындықты өмірге құштарлыққа жеңдіріп, өмірлік қызыққа айналдырып, қазақ елінің іші-тысына бірдей танымал айтулы азаматқа, көрнекті ғалымға айналып өтті мынау өмірден.
Құлбек ЕРГӨБЕК,
филология ғылымының докторы, профессор
1927 жылы 2 желтоқсанда Оңтүстік Қазақстан облысы Түркістан ауданының Ихан шаһарының маңында Көкіш ауылында дүниеге келген Рахманқұл Бердібай отызыншы жылдары Ащысай кеніндегі мектепте оқып, 1943-44 жылдары Түркістан педучилищесін бітіреді. Ащысай кенінде еңбек жолын бастайды. 1945 жылдан бастап облыстық газеттерде өлеңдері жариялана бастайды.
1945 жылы Қазақ мемлекеттік университетінің филология факультетіне оқуға түскен ол тұрмыс ауыртпалығына байланысты аз уақыттан соң сырттай оқу бөліміне ауысады, ақыры 1948 жылы Қызылорда педагогтік институтын бітіріп шығады. 1949–53 жылдары Р.Бердібай жас маман ретінде Оңтүстік Қазақстан облысының Мақтарал ауданында орта мектеп директоры, аудандық оқу бөлімінің инспекторы қызметтерін атқарады.
1953 жылы ҚазМУ-дің аспирантурасына түсуге Бейсембай Кенжебайұлына келеді. Б.Кенжебайұлы ұлтшылдық пиғылына байланысты М.О.Әуезов екеуі Қаз МУ-дан қуылып, партиядан шығарылып айдауға, бәлкім атуға дайындалып, үй қамағында отырған тұсы.
(М.Әуезов Москваға бой тасалап қашып кеткен.) Бейсекең қанаттасы Мәулен Балақаевқа телефондайды. «Көріп, біліп отырсың менің халімді. Елден бір шәкіртім келіп еді. Сол баланы тілге аспирантураға сен ала тұр. Мына жағдайдан аман-есен құтылсам, өзіме алармын. Әдебиетші болатын бала». Солай болады да.
1955 жылдан қайта ашылған «Қазақ әдебиеті» газеті редакциясына қызметке шақырылады. Әдеби қызметкер, сын бөлімінің меңгерушісі қызметтерінде болады. Сын жанрында еркін көрінген ол осы жылдары қазақ тілі, терминология, ана тілін оқыту, әдеби мұра тағдыры жайында мейлінше өткір мақалалар жазып, мәселелер көтереді. Бөлімде ұйымдастырушы ұлттық болмысы мықты Рахманқұл Бердібай. Обалы не, бас редактор Сырбай Мәуленов, орынбасары Жұбан Молдағалиев та қазақ ұлтының мәселесін көтеруде тартынып қалмайды, Рахаңның қолын қақпайды. Нәтижесінде ҚКП Орталық Комитетінің тіл, әдебиет, әдеби мұра жөніндегі 1956-57 жылдардағы бірсыпыра қаулылары алынады.
Бейсембай Кенжебайұлы Смағұл Садуақасовты бас етіп Алашорда және оған жантартушыларды ақтау, кітаптарын шығару жөнінде мақаласын әкеледі редакцияға. Бас қанышер И.В.Сталин өліп, әупірім-тәңірмен аман қалып, іздене жүріп ақталған адамның қайта бастаған қайсар шабуылы. Бөлім редакторы Рахаң «Өтелмек парыз» деген атпен мақаланы «Қазақ әдебиеті» газетіне қысқарта дайындап ұсынып жібереді. Сырбай Мәуленов Бейсекеңе келеді:
– Смағұл ұлттың көсемі атанған Әлихан Бөкейхановтың күйеу баласы ғой… – дейді сыбырлап.
– Болса ше? Ленин айтқан «Әкесі үшін баласы жауап бермейді», – деп. Оның үстіне Смағұл Садуақасов коммунист. Коммунистік партия тапсырмасымен Донбас темір жолында инженер болып істеп жүрген жерінде екі өкпесі бірдей қабынып өз ажалынан қайтыс болды.
– Иә, Сәбит Мұқанов Смағұлды криматорияда өртегенде қаралы сәтке қатысыпты. Сәбеңнің бір романының кейіпкері… құрып кетпейміз бе, Бейсеке?
– Осыны айтып тұрған ұлт көсемі Ахмет Байтұрсыновтың күйеу баласы ма?
Сырбай Мәуленов орнынан тұрып жүре береді…
Мақала «Қазақ әдебиеті» газеті бетінде жарияланды.
Жариялану бойында «Қазақ әдебиеті» газетінің бас редакторы С.Мәуленов, орынбасары Ж.Молдағалиев, жауапты хатшы Т.Абдрахманов, Р.Бердібай ұлтшыл ретінде қызметтен аласталды. Рахаңның ұлттық пландағы қоғамдық қызметі, қайраткерлік ой жүйесінің қалыптаса бастауы осы кезең болатын.
1959 жылдан Р.Бердібай Қазақстан Ұлттық Ғылым академиясында ғылыми қызметкер, аға ғылыми қызметкер, бөлім меңгерушісі қызметтерін атқарды. Алғаш ұйымдастырылған жылдары Қазақ энциклопедиясының жауапты хатшысы болып істегені бар.
1992 жылы профессор Мекемтас Мырзахметовтің шақыруымен Қ.А.Иассауи атындағы Халықаралық қазақ-түрік университетіне қызметке ауыстым. Б.Байтанаев екеуіміз Рахаңның райын байқап Түркістанға шақырдық. Ол «Қазақ әдебиеті» кафедрасы меңгерушісі болып қызмет атқарды.
Р.Бердібай 1961 жылы «Қазіргі қазақ романындағы сюжет проблемасы» деген тақырыпта кандидаттық, 1970 жылы қазақ романының теориялық проблемалары бойынша докторлық диссертация қорғады, профессор, Қазақстан ғылымына еңбек сіңірген қайраткер, Республикаға еңбегі сіңген мәдениет қызметкері атағына ие болды. Ол Ш.Уәлиханов атындағы ғылым саласындағы сыйлықтың иегері, Қазақстан Ғылым академиясының академигі, Ха-
лықаралық Ш.Айтматов академиясының құрметті академигі, Түрік тіл құрылымының құрметті мүшесі секілді абыройлы атақтарға ие болды.
Р.Бердібай қазақ кеңес әдебиетінің әр жанрдағы көптеген туындылары туралы сын мақалалар жазды, проблема көтерді, соның ішінде әсіресе қазақ романын тереңдеп тексерді, қазақ әдебиеті мен әлем әдебиеті байланыстарын, көне қазақ әдебиеті тақырыбына да белсенді қалам тартты. Ол 1973 жылдан бері қарай фольклор саласында іргелі зерттеулер жүргізіп фольклорист атанды. Эпос, ақындар айтысы, жыршылық дәстүрге арнап тұтас-тұтас монографиялар жазды. Қазақ эпосы жайындағы маңызды монографиялары оны эпостанудың көрнекті өкілі қатарына көтерді. Ол соңғы ширек ғасырда қазақ ауыз әдебиетін зерттеуге жетекшілік етіп, қазақ фольклористерінің көшбасшысына айналды. Оның сан-сала еңбектерінің кейбірі ағылшын, орыс, түрік, өзбек, қырғыз, түркімен, татар, ноғай тілдеріне аударылып басылды.
Қазақ әдебиеті мен фольклорының жетекші маманы ретінде ол Мәскеу, Қазан, Анкара, Измир, Сиэтл /АҚШ/, Баку, Ашхабад, Ташкент, Тбилиси, Элиста қалаларында ғылыми-теориялық конференцияларда бағдарлы баяндама жасап, қазақ ұлты атын шығарып, даңқын көтеріп жүрді. Рақаңды төрткүл дүниенің бірсыпыра елі, бірқыдыру жері біледі дейтініміз де міне, осыдан!
Р.Бердібай отыз жылдан астам уақыт қоғамдық негізде Алматы қалалық қазақ әдебиеті мен өнері халық университетінің ректоры қызметін атқарып жүрді. Өркениет үлгісі, ұлтшылдық сабағы еді. Өкініші – жабылып қалды-ау! Халық университетінде сол уақыт ішінде қазақ халқының соңғы екі мың жылдық тарихының аса көрнекті ескерткіштері мен қайраткерлері хақында бес жүзден артық дәріс өткізілді. Қазақтың төкпе ақындық, жыршылық дәстүрін, күйшілік өнерін, көне музыкалық аспаптарын дамыту, халық таланттарын табу жөнінде халық университеті аса пайдалы, игілікті іс атқарды. Халық университетінде өткізілген сабақтардың магнитофон таспасына жазылып алынғандарының өзі бірнеше томды құрайтын асыл қазына деуге болады. Р.Бердібай халыққа ғылым, білімді насихаттау жолындағы аса көрнекті еңбегі үшін Вавилов атындағы алтын медальмен ардақталған.
Сыншы, әдебиетші, фольклорист, тюрколог, публицист Р.Бердібай «Абай», «Жұлдыз», «Ислам әлемі» журналдарының, «Ана тілі» газетінің ақылдастар алқасының мүшесі болды. Оның жетекшілігімен жиырмадан астам адам докторлық, кандидаттық диссертация қорғады, ондаған еңбек редакция басқаруымен жарық көрді.
Бел суытпай, қалам құрғатпай еңбектенетін ғалым жайында ойлағанда менің есіме поляк халқының ардақты перзенті, ұлы жазушысы Ярослав Ивашкеевич түседі. Күрделі эпопея берген жазушы поляк халқының әлеуметтік, қоғамдық өмірін, ұлттық бүкіл тыныс-тіршілігін жіті бақылап, өз жүрегінен өткізіп, талдау жасап кешкілік шығатын /«Алматы ақшамы» секілді/ газетке шолу мақала жазып беріп отыруға уақыт тапқан. Журналистер газеттен арнайы бағананы бос ұстап, жазушы шолуын күтіп отырады. Я.Ивашкеевич аптаның әлеуметтік, саяи, мәдени ахуалын шолып, өз көзқарасын білдіріп мақала жазып беріп үлгереді. Газет ол күні жазушы шолуынсыз шықпауға тырысады. Оқырман газеттен жазушы шолуын ұдайы іздеп отырады. Ол шолулар көркем сөз шеберінің шығармашылық активіне қосылмасы анық. Бәрібір, халықтың тағдыры дегенде жазушы тыныш жата алмайды, көркем шығарма жазатын алтын уақытын әлгіндей шолу мақалаға арнайды. Өзі үшін емес, халқы үшін! Бұл – ұлтын сүйген шынайы патриот жазушы, ой-қайраткерінің әрекеті…
Рахманқұл Бердібай да халық тағдырына ара түсіп, қазақ есесі кетпесін деп «жоғары» жаққа хат жазады да жатады, мерзімді баспасөзге ұлт тілі, ұлттық қорды сақтау, дін бірлігі жөнінде толайым публицистикалық мақала жариялап, қазақ радио, теледидарынан, тіпті алыс жатқан «Азаттықтан» дамылсыз сөйлейтін де жататын. Кейбірі өзіне пайда бермейді, кірпияз шенеуніктер Рақаңның тыным бермей хат жазатынын, ақы-пұлсыз беретін идеясын ақыл айтқыштыққа санап ұнатпайды. Ұнайын деп жүрген Рақаң көрінбейді. Жайшылықта халықшыл болып, мансап алдында «маймыл» болатын кісің Рақаң емес-ті. Тоқсан түрлі сөйлеп, торғай бұттанып жүрген кісімектер Рақаңсыз да жететін. Олардың асқынған типін Рахаң «КӨЗҚАМАН» атады. «Көзқаман» – Ш.Айтматовтың «МӘҢГҮРТІНЕН» кейінгі орайымен табылған үлкен олжа-термин. Қызметтес болған соң білеміз, күні бүгін өз ұлтына қарсы қызмет ететін ұлттың рухани азғындаған жалмауыздарын бауырлас Түркияда саусағын шошайтып «көзқаман» атайды екен. Міне, Рахманқұл Бердібай тілімізге әкелген бір сәтті терминнің таралу аясы, қолдану ауаны.
Біздің кей желікпас журналистер қызмет-мансабы министр, әйтпесе одан сәл-пәл асып барып жығылған, халық үшін ештеңе тындыра қоймаған жандарды добалдай қылып «қоғам қайраткері» атандырып, жазып жатады. Ең болмаса «мемлекет қайраткері» десе бір жөн-ау. Дүниеден өткен жандардың кейбіріне де осындай «жомарт жазулы» мәрмар тақталар ілініп жүр. «Әлі күнге кешегі коммунистерге көше атын беріп, көше басына ескерткішін соғудан тиылар емеспіз» (Д.Қыдырәлі) Бәлкім өресіздік, бәлкім пендешілік. Қайраткер болмақ – ойдан! Кісінің ойы қайраткер болмай тұрып, «бойы» қайдан қайраткер болсын?! Мемлекеттік мансапты иеленді ме, жоқ па, бірақ қазақ ұлты деп тіршілік еткен әрісі Ақаң, Жақаңдар, берісі ұлы М.Әуезов бастаған шоғыр топ жазушы, туған әдебиеті үшін жазықты болып жәбірленген, айдалған Бейсембай Кенжебаев, Есмағамбет Ысмайылов, Қ.Жұмалиев сынды қайтпас ғалымдар алдымен қоғамдық ой қайраткері еді ғой. Р.Бердібай да осы дәстүрде тәрбиеленген тұлға, тұнба ой қайраткері еді.
Бұл – халқының алған әрбір асуына жанымен қуанып, кем соққан әрбір қадамына жүрегі сыздай ренжіген, жас мемлекеттің өсу жолын тамыршыдай жіті қадағалаған қоғамдық ой қайраткерінің өмір жолы.
Қасиетті Түркістан өңірінде дүниеге келген Рахманқұл Бердібай үлкен өмір өткелдерінен өтіп халық ұлы, Алаш азаматына айналып өтті өмірден. Ағымдағы баспасөзде 1945 жылдан жариялана бастаған оның қаламынан отыз кітап, жарты мыңнан астам мақала туды. Әр деңгейде жазылып, әралуан адресатқа жолданған хаттар бір том болған шығар-ау…
Бір кісіге аздық етпейтін осы биігіне Рахманқұл Бердібай қызыл империяның қызылкөз итаршыларымен таласа-тартыса жүріп жетті. Елуінші жылдары, жоғарыда айтқанымыздай, «Қазақ әдебиеті» газеті жабылып қалып, қайта жарық көрген тұста қатарға тұра қалып /Сын бөлімінің меңгерушісі/ қазақ қасиеті мен қасіреті, ана тілінің ары мен бары туралы тартынбай қалам сілтеп, жазықты болып жапа шеккен, одақтық, республикалық газеттерде «жас ұлтшыл» атанып, әшкереленген де осы Р.Бердібай. Қанша теперіш көрсе де талапшылықтан танбай, ұлт мүддесі үшін табандылықтан бір елі ажырамай еңбек етіп, бүгінгі қазақ жұрты сүйген тұлғаға айналып өтті өмірден.
Р.Бердібай жан-жақты дарын иесі еді. Оның қаламынан туған дүниелер сан-салалы. Алдымен әдебиет тарихшысы. Қазақ әдебиеті тарихын зерттеу мектебін қалыптастырған, әрине, профессор Бейсембай Кенжебайұлы. Сол жаңалықты жарғақ құлағы жастыққа тимей насихаттай жүріп, әдебиет тарихшысына қалай айналып кеткенін білмей қалған кісіңіз – Р.Бердібай. Әдебиетіміздің көне дәуірлерінен ғасырымыздың отызыншы жылдарына дейінгі кезең-кезеңді бірде проблема етіп көтеріп, бірде шолып, кейбір әдеби белеңдерді арнайы зерттеп, арнаулы монография деңгейіне көтере жазды.
Р.Бердібай – көрнекті фольклорист. Жастықта қазіргі әдебиет сыншысы, зерттеуші ретінде қалыптасқан Рахманқұлдың буыны қатып, қырықтың қырқасына шығып сақа жігіт атанғанда фольклорға бетбұрып, ден қоюы – сын сәт, сыншыл шешім, көзсіз ерлік еді. Абырой бергенде, ғалым еңбекқорлығы, дүниетаным кеңдігі, ізденімпаздығы жабыла демеп, әдебиет, тіл, тарих, этнография қоспасынан тұратын, дербес ғылым дерлік – фольклористиканы игеріп әкетті. Р.Бердібайдың бұл саладағы еңбектері өз ішімізде де, сырт елде де үлкен абыройға ие. Тынымсыз ізденістен туған «Қазақ эпосы», «Эпос – ел қазынасы», «Эпос мұраты» аталатын монографиялары арқылы түйілген концепциясы оны эпостану негізін салушы дәрежесіне көтерді. Түрік дүниесінде мойындалды. Демек, ғылымдағы халықаралық дәрежедегі тұлға! «Қазақ фольклорының типологиясы», «Фольклор шындығы», «Қазақ фольклорының тарихилығы» проблемаларының шешім табуы – тікелей Рахманқұл Бердібай есімімен байланысты.
Атап өткеніміздей, Р.Бердібай – роман зерттеушісі. Фольклорда – эпос қандай жетекші жанр болса, жазба әдебиетте роман сондай жетекші жанр болды уақытында. Кеңестік кезең романдары, қазақ тарихи романының зерттелуі осы ғалым-сыншы еңбегімен тығыз байланысты. «Қазақ романы», «Роман және заман», «Қазақ тарихи романы» – аталатын сүбелі-сүбелі монографиялар – проблемалығымен, талдау жүйріктігімен әлі күнге актуальды. Ол еңбектер студенттер, оқушыларға үлкен қолқабыс – оқулық.
Осыған жалғай әңгімелесек, Р.Бердібай – мұхтартанушы. Ұлы адаммен замандас тіршілік кешкен, шәкірт болып дәрісін тыңдағаны бар, әйтеуір Әуезов әдеби әлеміне қызығушылар, ден қоюшылар бірқыдыру. Бірі дана кісіні мақтайды, бірі дана кісі атымен мақтанады. Ғалымның «Мұхтар шыңы» монографиясы мұхтартануда орны бар еңбек.
Шығармашылық көрігі – сыннан өсіп шыққан жандар осы бір ыстық-суығы аралас жанрды қимайды-ақ. Сондай жанның бірі – тағы да Рақаң. Қазақ әдебиетіндегі жылт еткен жаңалық, шығармашылық жетістік сыншы Р.Бердібай назарынан тыс қалып көрген жоқ, қашан көз жұмғанынша.
Кезінде КСРО Ғылым академиясы мамандандырылған фольклор кеңесінің мүшесі, «Советская тюркология» журналының редколлегия мүшесі ретінде «Бүкілодақтық аренаға» шыққан Р.Бердібай қазақ әдебиетінің көп мәселесін биік-биік деңгейлерге шығара насихаттаған ғалым. Ол көп томдық «Совет әдебиеті» тарихи еңбектің авторларының бірі. Ал, өзімізде жарық көрген үш том, алты кітаптан тұратын «Қазақ әдебиетінің тарихы» аталатын кәделі еңбектің негізгі авторларының бірі.
Әдебиеттану мен фольклористика ғылымының әр саласында еңбектеніп, бар саласында жеміс беріп келе жатқан Рахманқұл Бердібайдың шашырап кетпей, шашылып қалмай, қаламын қайда салса да кәнігі мамандарша сөйлеп, жарып шығып, жорға жазып кете алуының сыры неде? Ол – ізденімпаздық. Ол – методология!
Р.Бердібай – ең соны методологияны меңгерген ғалым. Методология – ғылым кілті. Сол кілт – Р.Бердібай қолында. Әрі методологияны жетілдіріп отырды. Өзі де жастарға жетекші боларлық методолгиялық мақалалар жазып, көшбасшылық жасап өтті өмірден.
Рахманқұл Бердібай азаматтығы жайында аз айтылмайды. Бір ғажабы – замандастары
өзара ақылдасып алғандай Рақаң азаматтығын бір ауыздан, бар дауыспен айтады. Ой қайталанса – ақиқат белгісі. Расында, Р.Бердібай халық деген мәселеде тартынып көрген жан емес, «жан пидалап» – алда жүреді. Толар-толмас мансап иеленіп, болар-болмас іс істеген кейбір жандар «мен сөйттім» деп міндетті ісін міндетсіп болады, жұртты мезі қылады. Ал, Рақаң халық үшін атқарылған әрбір ісін – міндетім деп қарайды. Мұның жарқын бір мысалы – Алматы қалалық Халық университетін ақы-пұлсыз отыз жылдан астам басқаруы.
Ізгілік бастауы – даналық! Даналық қайнары – ұстаздар өнегесі. Р.Бердібай ұстаздар өнегесін мықтап тұтынған, шәкірттігіне шәк келтірмейтін кісі. Өзі ұстаз дәрежесіндегі аға ғалым алдындағы ұстаздары – Ә.Марғұланның «Ежелгі жыр-аңыздар» /1985/, Б.Кенжебаевтың «Әдебиет белестері» /1987/,
Ә.Қоңыратбаевтың «Қазақ эпосы және тюркология» /1987/ аталатын еңбектерін өз зерттеуінен әрі мәпелеп, сарашылық сүзгіден өткізіп, үлкен жанашырлықпен жарыққа шығарысты. Міне, бұл кісілік!
Күллі түріктік деңгейде тұлғаланған көрнекті ғалым Рахманқұл Бердібай жайында кісі бір мақалада айтып тауысу мүмкін емес. Біз айтқан жайлар – ғалымның кейбір шығармашылық, кісілік қыры ғана.
Түркістан.