Сегіз қырлы, бір сырлы
Шериаздан Елеукенов,
Қазақстан Мемлекеттік
сыйлығының иегері
Қазақтың «Сегіз қырлы,
бір сырлы» деген қанатты сөзі халқымыздың мақтаныш тұтатын тұлғаларының бірі, атақты академик-жазушы Зейнолла Қабдоловқа арнап айтылғандай.
Көзі тірі болғанда биылғы жыл 90-ды еңсерер ол, өзінің творчестволық жемісті, санқилы жолын ақындықтан бастап еді.
Шіркін-ай, ойда жоқта болдым да кез,
Жайықтан бір қыз көрдім қарақат көз.
Асыққан балықшы екен амалым не,
Қалдым-ау, ести алмай бір ауыз сөз.
Аха-хай, дариғай,
Жалт етті де жоқ болды,
Көрген түстей-сағымдай.
Әнін композитор Әсет Бейсеуов жазған осы «Жайық қызы» өлеңін біз жас кезімізде той-думандарда сүйсіне, сүйіне шырқайтынбыз. Зейнолла студент шағында-ақ «Социалистік Қазақстанда» жариялаған өлең бәйгесінде жеңімпаз атанып та үлгерген болатын. Оқырман жұртшылық ойы мен сезімі терең де тебіреністі лирикалық өлеңдерін «Жастар даусы» атты және басқа жинақтардан оқитынбыз.
Шабытты жас ақын Зейнолла басында Алматыдағы Политехникалық институтқа оқуға түссе де Қазақ университетіне келгіштеп, Мұхтар Әуезов сабақ беретін күндері дәрісін тыңдауға үзбей қатысып жүріп, ақыры сол университеттің филология факультетіне ауысты. «Ғазиз көретін, сұлу мінез, сұлу білім, өнер иесі, досым, інім» деген ұлы Мұхаңың биік мақтауын сол шақта есітті.
Көп ұзамай жас талант Зейнолла әдебиеттің тағы бір текті жанрына құлаш сілтеді. Қайран жиырма бестен аттай бере, қаламынан тұңғыш көлемді прозасы – мұнайшылар туралы «Өмір ұшқыны» повесін» туғызып, тағы бір қырынан көрінді. «Жалын» атты романы жұмысшы табы туралы ең тәуір көркем туындылар жөнінде ВЦСПС және СССР Жазушылар одағы жариялаған бүкіл одақтық бәйгеде арнаулы сыйлыққа ие болды. Ал «Менің Әуезовім» романы үшін Қазақстан Республикасы Мемлекеттік сыйлығының лауреаты атанды.
Бұдан соң, Құдай берген талантының арқасында «Сөнбейтін от» атты республикалық конкурста бәйге алған пьеса, «Мұхтар аға» деген құжатты кинофильмге сценарий жазып, енді жігерлі қайрат иесі драматург атанды.
Айтпақшы, Зейнолла өз сөз өнерінің бұл үшінші қырын танытар алдында, Атырау облысында орта мектепті бітіргеннен кейін екі жыл мұнай өндірісінде жұмыс істеген болатын. Мұнайшылар өмірін терең білетіндігі осы төртінші қыры – озат жұмысшы болғандығынан бас алғаны кәміл.
Қазақ университеті фиолология факультетін үздік дипломмен тәмамдаған соң Зейнолла 1949-51 жылдары «Мектеп» баспасында редакция меңгерушісі болып істеді. Баспагерлік мәдениетін, журналист, пукблицист қабылетін ұдайы шыңдады. Шыңдауы сондай, мансабы жоғарылап, бұқаралық ақпарат құралдарының парасатты басшысы атанды. 1951-57 жылдары «Жұлдыз» журналының, «Қазақ әдебиеті» газетінің бас редакторы қызметтерін абыроймен атқарды.
Бұны осы жазба геройының бесінші қыры десек, алтыншысы да осал емес. Зейнекең ерен аудармашы да еді. Александр Пушкин мен Николай Гогольдің жекелеген шығармаларын, Лев Кассиль, Владимир Добровольский, Виталий Закруткиннің романдарын, Александр Островскийдің «Ұшынған ақша», Максим Горькийдің «Күн перзенттері», Назым Хикметтің «Елеусіз қалған есіл ер» пьесаларын дәлме-дәл, әрі еркін, сәтті тәржімалағанын білеміз.
Зейнекең аз да болса жарты ғасыр Қазақ мемлекеттік ұлттық университетінде қазақ әдебиеті мен теориясынан дәріс оқыды, әдебиет кафедрасын басқарды. Ұстаздыққа ұсталығын шәкірттері әлі күнге ауыздарының суы құрып еске алады. Осы жолдардың авторы орыс тілінде жазылған мақаласында Зейнолла Қабдолов – «Любимец студенческой аудитории» деп қорытса, бұл бағамының негізсіз еместігі түсінікті болар.
Сегізінші қыры – Зейнекеңнің асқан ғалымдығын айырықша еске алуға тиістіміз. Бізде әдебиет теориясынан оқулық жазған ғалымдар саусақпен санарлық. Ілкі оқулық–«Әдебиет танытқыш» деп аталады. Авторы – Алаш қозғалысының көсемі – атақты Ахмет Байтұрсынов. Екіншісі – филология докторы, профессор, академик Қажым Жұмалиев – орта мектепке арналған «Әдебиет теориясы» еңбегінің авторы. Бұдан соң әдебиет теориясының келелі мәселелерін кеңірек те тереңірек зерттеген, жоғары оқу орындарына арнайы оқулық жазған филология докторы, профессор, академик Зейнолла Қабдолов есімі аталуы міндет. Зейнекеңнің 1970 жылы жарық көрген «Әдебиет теориясының негіздері» деген еңбегінің жаңа нұсқасы, әлденеше дүркін басылған «Сөз өнері» атты оқулығы теориялық қағидаларды жазушылық шеберлік мәселесімен, көркем сөз өнерінің күрделі үрдістерімен, творчество психологиясымен ұштастыра жүйелеуімен ерекшеленеді. Мен 1963-66 жылдары КПСС Орталық Комитеті жанындағы Қоғамдық ғылымдар академиясының әдебиеттану кафедрасының аспиранты кезімде Л.И.Тимофеевтың «Әдебиет теориясының негіздері» кітабын, А.М.Горький атындағы Дүниежүзілік әдебиет институты ұжымының үш томдық «Әдебиет теориясы» еңбегін оқып үйрендім. Осы мәскеулік ғалымдардың зерттеулерін Зейнолла Қабдолов творчестволықпен пайдалана отырып, олардың кемшілік, қайшылықтарын да айырып, оқулығындағы көп-көп қағидаларды өзінше қорыта білді. Сондықтан, өз басым күні бүгінге дейін кітап сөресіндегі Зейнекеңнің «Сөз өнеріне» міндетті түрде көз жүгіртіп отырамын…
Зейнекеңмен алғаш рет «Қазақ әдебиеті» газетінің бас редакторы болып істеп жүрген кезінде танысқан едім. Шығыс Қазақстаннан конкурс бойынша Қазақ университетінің журналистика факультетінде аға оқытушы болып істей бастағанымда қабылдауында болып, «Мас молда» деген фельетонымды ұсындым. Зейнекең фельетон тақырыбына қызықты ма, бір, екі беттік шағын материалды дереу,бас көтерместен оқып шығып: «өзі молда, өзі мас, бұл қалай, ә?!» – деп ал күлсін… Фельетоныма газетте жариялаған күні көз жүгіртсем, бас редактор мақалаға қосымша каррикатура да салғызыпты: Зұриқан молда басында сәлдесі, қолында жартылық, айқайға басып тұр…
Зейнолла Қабдоловтың 1957-59 жылдары Қазақстан КП Орталық Комитетінің сектор меңгерушісі яки саясаткер болғанын да білеміз. Саясаткерлігін шығармагерлік қасиет-қырына емес, сырына жатқызар едім. Үй арасы жақын, талай рет дастархандас болдық. Шіркін, Зекеңмен сырласу ғанибет еді ғой. Жұрт бұрын да, қазір де бас қосқандарында елдегі саяси-экономикалық жағдайды сөз етпей қалмайды ғой. Сондай сырласуда президенттіке кандидатуралар ұсыну науқаны кезінде болғаны есімде қалыпты. Нұрсұлтан Назарбаевқа альтернатива жоқ деген пікірін естікенім бар. Сол пікірін біраздан соң Зейнолла Қабдолов Қазақ Ұлттық университетінде өткен сайлау алды жиналысында кең таратып айтып, жанжақты дәлелдепті.
Осы оқиғаға байланысты тағы бір жәйт: Зейнекеңнің Қазақ ұлттық университетінде сөйлеген әлгі сөзін қалың жұртшылық бек ұнатсақ та, қайсыбір керауыз кергіленіп, шоқпар ала жүгірсін…
Олай дейтінім, оппозициялық «ХХ1 век» газетінде «Блеск и нищета казахской интеллигенции» деген мақаласында әлгі керауыз: «в казахской интеллигенции поражает полная неспособность к самостоятельной мысли, вынуждающая к иждивенчеству, как в материальном плане, так и в интеллектуальном. Это двойное иждивенчество – непреходящая черта нашей интеллигенции еще со времени «застоя»… Вот и в нынешней президентской гонке казахская интеллигенция исправно демонстрирует свою лояльность режиму, подписывая письма как от лица старшего поколения, так и от дружного храма молодых, но ретивых…Еще семь лет режима, и мы будем отброшены на семьдесят лет назад.»
Бұған осы жолдардың авторы жазған «Кто же куртизанка?» деген мақаласында ( «ХХ1 век».20 декабря 1998 г.) тиісті жауабын қайтарды да… Бұл жерде айтайын ден отырғаным, суреткер, ойшыл Зейнолла Қабдоловтың мемлекет басшылығында ісімен де, сөзімен де заңғарлығын көрсеткен, талай ауыр сындардан, зор қиыншықтардан елімізді мүлтіксіз алып шыққан Нұрсұлтан Назарбаевқа алтернатива жоқ деген сөзінің, осы биік қайраткердің басшылығымен Тәуелсіз Қазақстан бар қиындықты абыроймен жеңіп шығады, мықты, гүлденген мемлекетке айналады деген берік сенімінің толық және даусыз расталғандығы. Жоғарыда аталған керауыз жазғандай, кері кеткеніміз жоқ, керісінше, керемет қарқынмен еселеп ілгеріледік. Рухани жаңғырудың жаңа, соны белестеріне көтерілдік.
Зейнекеңмен әңгіме-дүкен құрудың өзі қандай ғанибет еді. Ол ешқашан жаттанды сөзге жуымайтын. Қашан да бұрын естімеген соны сөз, пікір көмейінен табиға төгілетін.
Бір күні өтініш айтып едім, Зекең: «Менен алдың, қалтаңа салдың!»- деді. Сөйтіп, «мақұлын» өлеңдетіп жеткізді.
Есте қалғандардың бірсыпырасын ол туралы эсселерімде жазып жұрмін.
Бір-екеуін келтірейін. Зекең теледидардан жиі көрінетін бір жазушыны былайша сыпаттады:
– Пеш түбінде тіл мен жағына сүйеніп тықылдап отыратын бір құр құлақ бала болушы еді. Н. теледидардан көрінгенде дәл сол құрқұлақ сияқты тықылдайдай кеп..
Бір күні Зекеңе сұрақ қойдым. Сіздің қаламгер досыңызбен айтысқан мақаласының бір жерінде әнеу бір публицист: «своим витиеватым стилем» деген тіркес қолданыпты. Мұны қалай аударар едіңіз?.
Зекең көп ойланған жоқ: «Жазуын оқығаныңда киіз шайнағандай боласың», – дегені.
Зейнекең доспын деп жүріп, қастықтан жазбайтын қатарласын былайша сыпаттады:
– Жас нәрестенің тамағына пышақ таяп апарсаң ол ешнәрсе сезбейді, талпынып күле береді ғой. Сен екеуміз сол бір іші тардың тамағымызға пышақ таяайтынын, жасырын жаулығын сезбейміз, нәресте сияқтымыз.
Қайран Зекең!