Өнерге өліп-өшкен сүйіспеншілік
жоқ жерде сын да жоқ.
А.С.Пушкин.
Ол жемістен – қызыл алманы жақсы көреді.
Ақ та емес, сары да емес, тек қызыл алманы.
Ол әңгімеден – қырғыз халқының құлагер қаламгері Шыңғыс Айтматовтың «Қызыл алма» атты әңгімесін жақсы көреді. Және жай ғана емес, қызыға, құлай сүйіп жақсы көреді. Бүгінге дейін сан рет оқып шығыпты, оны. Алдағы уақытта талай оралары анық, оған.
Ол өкініштен – алғашқы аяулы махаббаты – сол бір бәйшешек те Баяндай қызға қызыл алма сыйлай алмағанына өкінеді…
Бұл – Бақыт Сарбалаевтың тасқа таңба басып айтқан өз сөзі, жүрекжарды сыры.
Бақыт Сарбалаев кім?
Бұл сұраққа кез келген әдебиетсүйер қазақтың «Бақыт Сарбалаев – сыншы, сыншы болғанда да рахметі аз, лағнеті көп осы бір жанрдың сәйгүлігі» дері анық.
Бақыт Сарбалаев десек, әдебиет сынын еске аламыз, әдебиет сыны десек, басқа мықтылармен бірге Бақыт Сарбалаев та еске түседі.
Халқымыз сөз өнерін бәрінен биік қойған. «Өнер алды – қызыл тіл» дейді. Қазақтың тілі мың астарлы, мың қатпарлы. Кейде қазақтың бір мақалының мағынасын ұғындыру үшін том-том түсініктеме қажет. Өзге түгілі, өзіміз де қазақ тілінің түсіндірме сөздігіне жүгініп жатамыз. Қазақтың асыл сөзін өзге тілге аудару кейде мүмкін де емес. Құран сөзін арабшадан аудару қаншалықты қиын болса, қазақтың мақал-мәтелдерін өзге тілдерге аудару – соншалықты ауыр.
Әрегідік «қазақта сын болмаған» деген жаңсақ пікір айтылып қалады. Бұл – «қазақта жазу-сызу болмаған» деп жала жапқанмен пара-пар.
Қазақ – сыншыл халық. Қазақтың жеті («көп» деген мағынада) өнеріне (сөз бен саз өнерінен басқа, атбегілік, құсбегілік, итбегілік, т.б. дәстүрлі мәдениет түрлері) сай, сыншылық өнері де қоса өріліп, дамыған. Сын өнердің барлық түріне айтылған. Сын дегеніміз – талғам, талап. Талғамға салып талаптанса ғана, адам тарландыққа таласа алады. Асылы, әлдекімнің әлдебір шығарма туралы пікірінің өзінде әдеби сынның элементі кездеседі.
«Түгел сөздің түбі бір, түп атасы – Майқы би» деудің өзінде ұлы бір мән бар. Яғни Майқы би «Түгел сөздің түп атасы» атану үшін өзіне дейінгі данагөй сөз иелерінің айтқанын қаншалықты көңіліне тоқып, зерделеген болса, соншалықты сыншылық өнерді де меңгергені қисынға келеді.
Өлең – сөздің патшасы, сөз сарасы,
Қиыннан қиыстырар ер данасы.
Тілге жеңіл, жүрекке жылы тиіп,
Теп-тегіс жұмыр келсін айналасы.
Бөтен сөзбен былғанса сөз арасы,
Ол – ақынның білімсіз бишарасы, – деген Абай да қазақ әдебиетінің ғана емес, өнерінің де, тіпті, әріден тартсақ, тұтас мәдениетінің ұлы сыншысы болды.
Әдебиет, өнер бар жерде сын бар. Сынсыз әдебиет те, өнер де өспейді, өшеді.
Ежелгі дүние тарихына жүгінсек, сонау антикалық дәуірде Грекия мен Ұрымда, ежелгі Үнді елі мен Қытайда сыншылық айрықша кәсіп болған екен. Бертін келе, XVII ғасырдан бастап XIX ғасырдың бірінші жартысына дейін, Еуропада Томас Карлайл, Шарль Огюстен де Сент-Бев, Ипполит Тэн, Фердинанд Брюнетьер, Мэтью Арнолд, Георг Моррис Кохен Брандес есімдері сыншылығымен танылды.
Орыс әдеби сыны ХІ ғасырдан бастау алады. Ал – орыс әдебиетінде «критик» сөзін айналымға енгізген сықақшы-ақын һәм елші, Ыстамбұлда туған Антиох Кантемир XVIIІ ғасырдың алғашқы жартысында өмір сүріп, орыстың әлеуметтік-саяси билігінде маңызды рөл атқарған. Оның арғы тегін қазбалай берсек, атасы – Қантемір мырза Ноғай Ордасын құрған атақты Едігеден тарайтын боп шығады.
Одан бергі Дүниежүзі әдебиетінің ірі пұшпағы саналған орыс әдебиетіндегі Николай Карамзин (Қара Мырза), Пушкин, Белинский мен Добролюбов дәуірін қопара бермей, өз сыншымызға оралайын.
Сын өнерінің қыр-сырын Бақыт Қызылордадағы Гоголь атындағы Педагогика институтының тіл-әдебиет факультетінде оқып жүргенде көкірегіне тоқып білді.
Бір қызығы – ол оныншы сыныпқа дейін сын мақала оқып көрмепті. Сыни еңбектер туралы «мектеп оқулығында қысқаша берілген мағлұматты тек кеңейтіп, шұбалтып баяндайтын дүниелер» деген теріс ойда болыпты. Алғаш оқыған дүниесі – Белинскийдің Пушкин туралы мақаласы. Кітапханадан ұлы сыншының қазақ тілінде 1948 жылы шыққан кітабы қолына түскен ғой. Соның әсері бар, одан бөлек Мұхаметжан Қаратаевтың «Туған әдебиет туралы ойларын» оқып, сын туралы көзқарасын түбегейлі өзгертеді. Сол-ақ екен, енді ол мерзімді баспасөз беттеріндегі сыни еңбектерді, жаңа шығып жатқан әдеби сын кітаптарын қалт жібермейтін болады.
Тағы бір қызығы – Бақыт «сыншы болам» деп те ойламаған. Оқуға түскен 1965 жылы «Лениншіл жас» газетінің бетінде «Сізге қандай өлең ұнайды?» деген айдар аясында қызу пікірталас жүріп жатады. Өзі де тәп-тәуір өлең жаза алатын оған аяқастынан «Маған да неге өз пікірімді білдірмеске?» деген ой келеді. Сөйтіп, дәптердің парағымен 15 бет мақала жазып, редакцияға жібереді. Не керек, араға 6 ай салып, әлгі мақала «Өлең салмағы жүрекпен өлшенеді» деген атпен жарық көреді ғой. Бұл кезде Бақыттың өзі оны «ұмытып» та кеткен-ді. Қайтсін енді, күте-күте шаршап, «шықпайтын болды ғой» деп күдерін үзген. Енді қараса – мақала өзінікі, соңында «Бақыт Сарбалаев» деп тұр. Қуанғанынан қайта-қайта оқып, «Осыны жазған мен бе?» деп таңдана беріпті.
Жалғыз мақаламен сыншы боп кете алмайсың. Алайда, Бақыт Сарбалаевтың сыншылық тәжірибесін аталмыш жарияланымнан бастап есептеуге әбден болады. Тағы бір тұжырымымыз – сыншылық қабілет, талант Бақыттың бойында әу бастан бар-ды.
Десе-дағы Бақыт кәсіби сыншылық жолға түскенге дейін біраз уақыт өтті. Сол екі ортада ол ауылда мұғалім, аудандық газетте тілші болды. «Лениншіл жастың» әдебиет пен өнер бөліміне келгенге дейін төрт жыл бойы «Қазақстан мұғалімі» газетінде қызмет атқарды. Арадағы алты жыл зая кетті деуге келмес, ол қызметтің бәрі – өмірлік тәжірибе. Осы уақыт ішінде қарап жатпады, талай сыни мақала да жазды, іштей кәсіби сыншы болуға да дайындалды.
Асылы, Бақыт біраз уақыт бойы «ақын болсам» деген арман құшағынан шыға да алмай жүрді. Айтарлықтай ақындық қуаты да бар. Шеберлігін шыңдай берсе, өзі айтқандай, Жарасқан Әбдірашев пен Иранбек Оразбаевтай топ жарып кетпесе де, көштен қалып, шаң жұтпас еді. «Лениншіл жасқа» келгенше өлең жазып жүрді. Сол 1974 жылы «Қазақстан пионері» газетінде жарияланған соңғы өлеңімен ақындық жолдан мүлдем кетуге кесім жасайды. Өлең жазу қолынан келмегендігінен емес. Бір сәттік сезімге берілгендігінен де емес. Анығында Бақыт мұндай қадамға саналы түрде барды. Сыншылыққа біржола ден қою үшін ақындық қабілетін құрбандыққа шалды. Ұзақ ойлана келе, сыншылық деген – өзінің басты стихиясы, бейімділігінің басты қыры екендігін айқын түсінді. Сын өнерін оңай да көрген жоқ. Ақын-жазушыларға мін айту, ақыл-кеңес беру оңай дүние ме екен?
Ақиқатын айтсақ, сыншылық – қызығынан да гөрі қиындығы мол, ғажабынан гөрі азабы көп өнер. Сыншылық деген – орасан зор жауапкершілік. Бақыт осындай жауапкершілік жүгі ауыр жолды неге таңдады?
Мұның басты себебі – Бақыт әдебиетті шексіз сүйді. Әдебиетті шексіз сүю деген – оның ыстық-суығына төзу, бар ауыртпалығын көтеру, барды «бар», жоқты «жоқ» деп айту. Ақырында, әдебиетті шексіз сүйетін адам өз өмірін құрбандыққа шалуға дейін әзір тұрады екен. Тереңінен ойлап, толғасақ, Белинский, Добролюбовтардың тағдыры соның жарқын мысалы емес пе? Қазіргі тоғышар заман мұндай «шектен тыс» құрбандықты қабылдамас та, түсінбес те еді…
Бақыт Белинскийдің оның сын өнеріндегі қағидаларын берік ұстануға тырысты.
Бақыт Сарбалаевтың «Қызыл алма» атты тұңғыш жинағы 1981 жылы жарық көрді. Бұл кітапқа сыншының газет-журнал беттерінде жарық көрген эсселері мен әдеби портреттері топтастырылды. Алайда, автор жарияланымдарының бәрін жинаққа тықпалай бермей, тек сүбелі дегендерін іріктеп алды. Кітаптың тақырыптық атауы мен мазмұнына зер сала отырып сыншының кітапты шығаруға қаншалықты жауапты қарағанын білуге болады. «Өз ісіне адалдық» деп осыны айтса керек.
Алғашқы сын мақаласы жарияланған күннен бастап тұңғыш кітабы шыққанға дейін екі аралықта он бес жыл өтіпті. Бұл кезеңде «жас сыншы» аталып жүрген Бақыт жұртшылыққа кеңінен танылып үлгерген. «Лениншіл жас» газетінің оқырмандары одан «Қызыл алма іздеп жүрмін…», «Алтынкүрек соғып тұр» сынды сыршыл да шыншыл сыни мақалаларын асыға күтетін. Бақыт жастар газетінде төрт жыл қызмет атқарып, 1978 жылы «Жалын» алманағының сын мен өнер бөліміне ауысқанда, оның оқырмандары артынша сүйікті авторын іздеп, аталмыш журналдың да айнымас жанашырына айналды.
Бақыттың «Қызыл алма» жинағындағы «Өрт жүректің өмір дастаны» атты көлемді мақаласы Мұқағали Мақатаев марқұм болған 1976 жылы жарық көрген «Өмірдастан» атты таңдамалысын танып-талдауға арналған. Оны біз Белинскийдің Пушкин шығармаларының қайтыс болғаннан кейінгі басылымына өзіндік жауап, тарихи баға ретінде жариялаған «Александр Пушкиннің шығармалары» атты 11 мақаладан тұратын топтамасына (цикл) ұқсаттық. Бұл жай ғана біз байқаған сырттай ұқсастық па, әлде, шынымен де Бақыттың Мұқағалидай ақын ағасы, асыл ағасы қайтыс болғаннан кейінгі басылымына өзіндік баға-құрметі, жоқтау жауабы ма?
Қалай болған күнде де, сыншы ұлы ақынның таңдамалысына лайықты баға берген һәм жарқыраған жақсылығын оқырманның жүрегіне жеткізе білген.
«Қазір қазақтың қара өлеңінің аты аталғанда Абай, Ілияс, Қасым Аманжолов, Әбділда Тәжібаевтар ғана емес, Мұқағали Мақатаевтың есімі де есіңе түседі. Мұның себебі неде?» деп сұрақ қойып алып, сыншы оның дәлелді жауабын ұсынады. «Мұның себебі – қара өлең мен аталған асқақ ақындарға қоса, қара өлең мен Мұқағали Мақатаев та бір-бірімен ажырамас, алға қатар қадам басар құбылыс болып кетті», – дейді. Соның артынша тағы да «Неге?» деп сұрақ қояды да, қайыра мықты уәж айтады: «Мұқағали Мақатаевтың бар және бірден-бір дерлік қаруы да, құдіреті де – осы қара өлең». Одан әрі сыншы «Рас, М.Мақатаев Пушкин де емес, Лермонтов та емес, ол Махамбет те болған жоқ, Есенин де бола алмады» деп ақынның өз сөзін келтіре отырып: «Алайда, ол қазіргі күннің ғажайып ақындарының бірі – Мұқағали Мақатаев болды. Бірақ, оны осындай қазақ ақыны еткен де, мәртебесін биіктетіп, ақындық ғарышына самғатқан да – осы қазақтың қара өлеңі», – деп түйіндейді.
Мұқағалитану ғылымы дамып, қарыштай түскен бүгінгі күннің биігінен қарағанда, Мұқағалиды Абайдың қатарына қойып, ұлы ақынмен шендестіру де, оны өлеңмен егіз жаратылған деу де кереметтей жаңалық болып та көрінбес. Жаңалық болып көрінбейтіні – қырық жыл ішінде Мұқағалидың ұлылығы әлдеқашан-ақ мойындалды, оның мұрасы жалпыхалықтық рухани байлық қатарына қосылды.
Міне, қызық, бір кезде Белинский Пушкиннің күллі халыққа танылмай жатқанына қынжылып еді. «Біздің халық өзінің бірде-бір ақынын білмейді!» деп қатты таңданған екен ол. Бүгінде Белинский тірі болса, күллі халық «Қалайша білмейді?!» деп оның өзін күлкі қылар ма еді? Сол сияқты қырық жыл бұрын Бақыт Сарбалаевтың Мұқағали туралы айтқан тұжырымдары бүгінгі таңда әбден жауыр болған жаттанды пікірлер болып көрінуі де мүмкін. Бірақ сол классикалық пікірлерді алғашқылардың бірі болып айтқан кім? Ол – Бақыт Сарбалаұлы!
«Мұқағали Мақатаев десек – өлең дегеніміз. Өлең десек – Мұқағали Мақатаев дегеніміз», – деп тұжырымдайды сыншы. Рас па? Рас.
Сенімді болатыны – Бақыттың өмірге ақынның көзімен қарайтындығынан, шығармасын ақынның тілімен сөйлететіндігінен.
«Мен жемістен – қызыл алманы жақсы көремін. Ақ та емес, сары да емес, тек қызыл алманы.
Мен өмірден – әрқашан маздақ та мөлдір махаббатты көргім келеді. Онда да Исабеков пен Бейтаныс қыз арасындағыдай алғашқы, аңғал, адасқақ сүйіспеншілікті емес, оларға енді жолығар, Даниярлар мен Жәмиләлар әлдеқашан тапқан, қазіргі Қозылар мен Баяндар бастарынан күнбе-күн кешіп жүрген таза, табанды, тамаша махаббатты көргім келеді. Бұл өмірдің – өнерге, өнердің – өмірге айналуының өзі осы болса керек».
Бұл – Бақыттың «Қызыл алма іздеп жүрмін…» атты толғамының түйіні.
Сыншы Бақыт Сарбалаев өзі жақсы көретін жазушы Шыңғыс Айтматовтың «Қызыл алма» атты әңгімесін талдай отырып, өзінің эстетикалық талғамын да, жүрек түкпіріндегі құпия-сырын да жасырмай, ашып бергенін әңгіменің басында там-тұмдап айттық.
Сын қай кезде де жауынгер жанр саналған.
«Сын деген – әдебиеттің шекарасы. Сырттан атылған оқ та, іштен атылған оқ та алдымен соған тиеді. Ал сыншы дегеніміз – сол әдебиет шекарасының сақшысы. Демек, оған қалғуға болмайды. Бір ғажабы – оған постыдан кетуге болмайды. Себебі, оны ешкім алмастыра алмайды. Демек, сыншы дегеніміз – сирек талант болумен қатар қоғамдық күрескер. Әдебиеттегі бірінші күрескер. Демек, ол әдебиеттегі жақсылыққа бірінші болып көз салып, жамандыққа бірінші болып аттандауға тиіс. Осы ретте, оның мақталып немесе датталып жатуы әбден заңды. Ол шекараны бұзушылардың жон терісін сыпырып қана қоймайды, оны әлгі шекараны бұзушылар соғып кетуі де мүмкін. Осының бәріне төзген адам ғана сыншы болса керек».
Бұл – Бақыт Сарбалаевтың сыншылық кредосы. Байқап отырсаңыз, оның сөзінде әдеби дегеннен гөрі, әскери дегенге көбірек келетін ұғымдар басым. Мұның өзі – сынның жауынгер жанр саналатынының жарқын көрінісі.
Бақыт Сарбалаев өзі тиянақтап берген осы сыншылық кредосына барынша адал болды. Оны бүгінге дейін жазған мыңға жуық мақалаларынан, соларды іріктеп берген жинақтарынан анық байқауға болады.
Бір байқағанымыз автор сыншылық ғұмырында қаламын аз тербемесе де, кітап жинақ шығаруға келгенде, аузының салымы жоқ. Әйткенмен, шығарғандары аз да болса, саз. Оның әрбір жинағы – оқырман үшін қызға ұсынған қызыл алмадай қып-қызыл сыйлық, ажарлы базарлық. Оның себебі – сыншының кітап шығаруға үлкен жауапкершілікпен қарауы. Оны айтасыз, Бақыт тұтас жинақ түгіл әрбір мақаланы жазу алдында өзіне зор міндет жүктейді. Қатып қалған қалыптардан, сөз қайталаудан, ой ұқсастығынан қашып, әрдайым тың шығармашылыққа ұмтылады. Тіпті, тақырыптық атауларының өзінде әдеттегі сыни мақалалардың аттарына ұқсамайтын сонылық бірден көзге түседі. Кейбірінен жүрекке жұмсақ лиризм лебі есіп тұрса, кейбірінен революциялық жел соғады, бірінен салмақтылық салқыны сезілсе, бірінен ойнақылық оты шарпиды.
«Ыстықкөлдің жарқыраған шалқар айдынында ақ кеме көрінеді. Қандай әсем еді, өзі? Толқын үстінде тербеліп, алысқа тартып барады. Ізінде шуда-шуда ақ көбік есіліп қалып жатыр. Ол алға беттеген, арман – ақиқатқа беттеген. Оқтай түзу, алған сара бағытынан таймай кетіп барады.
Шыңғыс Айтматовтың «Ақ кеме» атты тамаша туындысын оқып шыққаннан кейін сен де еріксіз авторға қосыласың. Қаншалықты қимасаң да, Баламен амалсыз қоштасасың. Бала үшін бар айтарың: «Армысың, Ақ кеме. Бұл келіп тұрған мен ғой», – деген бір ауыз сөз. Оны да сол Баладан естігенсің, соның пәк жүрегінен, адал сезімінен көкейге түйгенсің».
«Ақ кеме алысқа беттеді» деп әдемі атау қойылған бұл мақаланы қырғыздың құлагер қаламгері Шыңғыс Айтматовтың әйгілі шығармасына ғана айтылған сыншы пікірі (ол да бар, әрине) деп ойлап қалмаңыз. Бұл – қазақ жазушыларының балаларға арналған әдеби шығармаларын шолған сыни мақала. Ал, сыншының «Ақ кемені» мысалға келтіріп отырған себебі – қазақ балалар әдебиетіне тікелей қатысты көкейде жүрген сан алуан сауалдарға жауап іздеуден туындап жатыр.
«Ел болам десең, бесігіңді түзе» деп Мұхтар Әуезов айтқандай, сыншы һәм педагог Бақыт Сарбалаевтың балалар әдебиетіне арналған тағы бір мақаласын «Бесік жыры – басты жыр…» деп атауының астарында осындай кесек-кесек ойлардың жатуы.
«Алып Абайдың мына бір жолдарын бәріміз де кішкентайымыздан жаттап өстік:
Туғанда дүние есігін ашады өлең,
Өлеңмен жер қойнына кірер денең…
Бұл – қашаннан қазақ өміріне тән, етене болмыс. Қашаннан қазақ өмірінде тал бесік пен тас табыттың арасын өлең алып жатыр. Бірақ, осы ғажайып өлең әлемінің төл басы, тұңғышы қайсы?» – деп сұрақ қойып бастаған сыншы Бесік жырынан үзінді келтіреді де:
«Иә, есте жоқ ерте кезден-ақ қазақ баласы анасының әлдиі арқылы Бесік жырымен ауызданған. Олай болса осы ұлы өлең – қазақ балалар әдебиетінің ғана емес, күллі тіл өнеріміздің тұңғыш туындысы емес пе? Бұдан аңғарарымыз: Бесік жыры – біздің әдебиетіміздің бастауы, қайнар көзі, бесігі. Ал бесіксіз айдарлы бала да жоқ, азамат Баһадүрлер де жоқ», – деп тұжырымдайды.
Аталған мақаланың өткен ғасырдың 80-ші жылдары жазылғанын ескерсек, автордың қаншалықты озық ойлы, парығы мол парасатты сыншы екенін аңдауға болады. Бұл мәселе әлі де күн тәртібінде тұр…
«Егерде есті кісілердің қатарында болғың келсе, күнінде бір мәртебе, болмаса жұмасында бір, ең болмаса айында бір, өзіңнен өзің есеп ал! Сол алдыңғы есеп алғаннан бергі өмірді қалай өткіздің екен, не білімге, не ахиретке, не дүниеге жарамды, күнінде өзің өкінбестей қылықпен өткізіппісің? Жоқ, болмаса, не қылып өткізгеніңді өзің де білмей қалыппысың?».
Бұл – ұлы Абайдың он бесінші сөзінен алынған үзінді.
Бақыт Сарбалаев данышпан ақынның осы өсиетін мүлтіксіз орындап, басқаларға да үлгі етіп, айтып жүреді. Ол өзінен-өзі есеп алуды әлдеқашан дағдыға айналдырған.
Міне, Бақыт жетпіс жасқа келген сәтінде де, осы дағдысынан айныған жоқ. Өзі туып-өскен Сыр өңіріне арнайы барып, ел алдында есеп беріп қайтты. «Жетпіске келдім» деп желпініп те отырған ештеңесі жоқ. Туабітті сыншылық мінезіне салып, еш бүкпесіз барды «бар», жоқты «жоқ» деп ашығын айтты. Бар болмысын жасырмай жайып салды. Ар мен Ақиқат алдында адалын айтты.
Біз білетін Бақыттың бар болмысы – осы. Қара басын күйттеу оған жат. «Елге болса екен» дейді. «Жаратқан иеміз жұртты жарылқасын» деп тілейді. Іштарлығы жоқ, қызғаныштың қызыл итінен аулақ. Біреудің жетістігіне шын сүйініп, қол жеткен табыстарына шын қуанады.
Осының сыры сыншының тегінде жатса керек. Әдетте, біз жақсылардың тегін қазбалап жатамыз ғой. Бақыттың атасы – Сарбала Сыр өңіріне белгілі би болған екен. Жұрттың айтуынша, Сарбала би өз заманында жұрттан жақсылығын аямаған мәрт кісі болыпты. Ашаршылық тұсында дүние салған көрінеді. Сарбаланың баласы Тұрсынды да ауыл-аймақ «би» деп атап, қатты құрметтепті. Тұрсын шаруашылық, ферма басқарған, тұрмыс комбинатының директоры қызметін атқарған.
Бақыт Сарбалаев 1990 жылы «Ана тілі» газетінің Бас редакторы орынбасарының қызметін атқарды. Бас редактор – көрнекті журналист Жарылқап Бейсенбаев. Сол тұста ақпарат кеңістігіне жаңа қосылған «Ана тілі» газеті аз ғана уақыт ішінде бірден-бір ұлт басылымына айналды.
Ойы – ұшқыр, қаламы – жүйрік Бақыт Сарбалаев жұртқа енді талантты көсемсөзші ретінде танылды. Алашорда арыстарындай өзінің өткір ойларымен, жалынды сөздерімен ұлтты оятуға бар күшін салып бақты. Шын сыншы қоғам қайраткері дәрежесіне дейін көтерілетінін тағы бір аңдатты.
Ойымызды сөз өнері үшін от пен суға түсіп жүрген көрнекті сыншы Бақыт Сарбалаевтың: «Сынға тиісінше қамқорлық қажет, жас ақын, жазушылардан гөрі – екі есе көп нақты қамқорлық қажет. Бұл арада қомақты қаламақы төлеу деген – жай сөз: ұлағатты, ұлық сын ғана емес, әділдік пен шындыққа суарылған ұстаз сын тамыр тартып, Әдебиетті – сол арқылы әлеуметті (бұқараны ғана емес, билікті де) де түзейтін көркем сын салтанат құруын қамтамасыз ететін қамқорлық жасалуы міндетті.
Азаттығымызды бекемдеудің, жер бетін қазақ болып мекендеудің жалғыз жолы – әдебиетімізді түзеу. Әдебиет түзелмей, әлеуетіміз де, әлеуметіміз де түзелмейді», – деген көркем ойымен түйіндеуді жөн көрдім. Бұл ой – сын сардарының тек Ар соты мен Ақиқат алдында сөйлеп тұрғанына бек иландырады.
Қолыңнан семсерің түспесін, Сын Сардары!
Жақыпжан НҰРҒОЖАЕВ
Жаңа кітап
Бақыттың құрдастары
Жуырда «Ан Арыс» баспасынан сыншы Бақыт Сарбалаевтың «Менің құрдастарым» атты кітабы жарық көрді.
Туған сөз өнеріміздің шалқар айдынына сарқырап құйып жатқан бір арна, мөлдірі мол толқын – Соғыстан соң туғандар. Өзі де осы толқынның өкілі, белгілі сыншы Бақыт Сарбалаұлы жаңа кітабында аталмыш буынның көрнекті өкілдерінің көркемдік әлемін жанды да жан-жақты таныстырып, төл шығармашылық ерекшеліктерін табу, адамдық-азаматтық қыр-сырларын тану арқылы олардың қаламгерлік, қайраткерлік тұлғаларын қалыптай алған.
Халық үшін жасаған қызмет, өшпес із қалдырған өнер өлмейді. Өмірден өтіп кеткен әріптестер өлең-мақалалары, әңгіме-повестері осының айғағы болса, қатарымызда жыр қашап, сыр шертіп жүрген суреткерлердің тың туындылары мұны дәйектей түседі. Автордың нысанасы нақты – тек 1947 жылы туған он бір тұлға, сыншы Сағат Әшімбаев, ақындар Нұрлан Оразалин, Иран-Ғайып, Дәуітәлі Стамбеков, Жарылқасын Боранбай, прозашы-қаламгерлер Әділбек Тауасаров, Смағұл Елубай, Несіпбек Дәутайұлы, Ризабек Әдуов, Ырым Кененбай, Жарылқап Бейсенбайұлы.