Марал ЫСҚАҚБАЙ,
Қазақстанның Еңбек сіңірген қайраткері, «Құрмет орденінің
иегері»
Әнес – даурықпасы жоқ, ұстамды азамат. Бәз біреулерше білімділігін танытқысы келіп, есіп сөйлеп отырған кезін көрмеппін. Тіпті, жазушы ретінде таза әдебиет төңірегіндегі әңгімеге де көп кірісе бермейтін. Тарих жөнінде желпілдей сөйлегенін әсте естімеппін. Сөйтсем, іші толы қазына екен. Тұнық та кең айдыны момақан кейіпте баяу жылжығанымен, астында буырқанған жойқын ағыс жүріп жататын алып өзендерше бұл әріптесім жылдар бойы еш даурықпай-ақ тынымсыз еңбектене беріпті.
Жылдар бойы дейтін себебім, ұмытпасам – сонау 80-жылдары ол маған телефон шалып: «Әй, Мәке, сен осы Қасқарау ма едің?», – деп сұрады. «Иә»,– дедім мен. «Мен сенің алыстағы туыстарыңды тауып отырмын», – деді ол. «Қайда жүр екен олар?», – деймін ғой оны жай әңгіменің біріне балап. «Минусинскіде. Сондағы татарлардың бір руы – сенің Қасқарауларың», – деді ол. «Сен ол мәліметті қайдан алып отырсың?», – деген сауалыма: – «Советская тюркология жұрналынан», – деп жауап берді. Қай жылғы жұрнал деп сұрамаппын. Әнестің ізденістерінің бастауы қай жылдарда жатқанын осы оқиғаны есіме түсіріп шамалаймын. Сонда оның қаламынан соңғы кездері туған тарихи зерттеулері: «Көнеліктер», «Ноғайлы» және «Көктүріктер хандығына» пайдаланылған материалдар ең кемі отыз жылдан астам бұрын жинақтала бастаған дүниелер болып шығады.
Әнесті жалпы жұртшылық жазушы есебінде біледі. Бірақ тарихи тақырыпқа арнаған туындысы жоқ. Оның ХХ ғасырдың басындағы аумалы-төкпелі заманды суреттейтін «Еділ-Жайық» романынан тарихи кезеңдегі мәні бар оқиғалардың ортақ сыпатын көргенімізбен, оны тарихи туынды деп қабылдамағанымыз белгілі. Өйткені онда кейіпкер ретінде нақты тарихи танымал тұлға алынбаған-ды. Дегенмен, жазушының аласапыран оқиғалар желісіне тарихи көзқараспен үңілетіні мен мұндалап тұрған. Оның мәнісі қайда жатқанын мен осынау тарихи зерттеулерін оқығаннан кейін байыптадым. Топырақ қатпарынан көне мүліктер сынықтарын асылдың сынығынша аршып отыратын археологтарша әр түрлі ескі кітәптерде, жазба мұраларда, аңыздар мен жырларда жылт етіп көрініп қалатын кездейсоқ деректердің өзін тәптіштей жинақтап, «құмдай ұсақ» тарихи мәліметтерді жалықпай тізіп, жүйелей сараптауға көшкен зерттеушілік мінез жазушының стиліне, көзқарасына әсер етпеуі мүмкін емесі аян еді.
Бір жақсысы, ол соншама мол олжасын беллестрикаға айналдырса, әр тапқан шағын дерегінен далиған бір-бір әдеби туынды туатынын, егер оған кірісіп кетсе, малтығып шетіне шыға алмасын ерте аңғарды ма, жоқ, әуелгі қызығушылығы зерттеушінің құнығушылығына айналып, әдеби шығармаға алаңдаса, жаңа тапқан сорабынан көз жазып қалардай көрінді ме, әйтеуір, біздің талантты прозашымыз жазушылық тізгінін тежеп, алдына тарихшыға тән өзге мақсат қойған болып шықты.
Әнесті «тарихшы» деп дәріптесем, қайсыбір кәсіби тарихшы бауырларымның шамына тиіп аларымды білем. Ол – жан-жақты білімдәр, шын мәніндегі үлкен суреткер тұлға. Әйтсе де, тарих – оның ермегі (хоббиі) емес. Әрқайсысы 30 баспа табаққа таяу тамаша үш кітәп жай бір ермектен тумайды. Үлкен мұраттың, көздің майын жеп, қолдың ұшын сүйелдейтін ауыр еңбектің жемісі – ол. Мазмұны мұқият ойластырылған ғылыми монографияның сыпатын танытатындай «Көнеліктердің» тақырыптық аясына ғана үңілейікші. Әңгімені Адам Атаның жаратылуынан бастап, бұл жөнінде «Таурат», «Інжіл», «Құран» секілді қасиетті мұраларда нендей сырлар барына ғалымға тән мінезбен тәптіштей тоқтала келе, олардың өзара үйлесетін, қайшыласатын тұстарын ашуға мән береді. Одан кейін біртіндеп жұмыр Жердің 1,5-2 миллион жылдық жаралу тарихынан сөз қозғап, көне тас дәуірі, топан су тасқыны тәрізді қалыптасқан ғылыми көзқарастарды қопарады. Одан ары тарихи сабақтастықты жалғастыра, «Тұран жұрты», «Арийлер дәуірі», сақтар, скифтер, қас тайпалары, шумерлер сияқты тақырыптарды сөйлетеді. Ұлан-ғайыр танымдық дүниелер! Оқырманға ғылыми мағлұматтарды ғана емес, өзінің білім деңгейін, қарым ауқымын да жақсы танытқан. Бұның бәрі тамаша, әрине. Ал біз үшін ең маңыздысы – қазақ тарихына қатысты зерттеулері. Соның бірі – «Қазақ атауының ізімен» деп аталатын мақаласы. «Қазақ» атауы мен қазақ халқының шығуына байланысты айтылған пікірлер мен мағлұматтар жөнінде әрқайсысымыз-ақ естіп, оқып жүрміз. Сондықтан «бәрі де белгілі жәйттер емес пе» деп мұрын шүйіретіндер табылар. Мен ондайларға: «Мұрын шүйіру әркімнің қолынан келеді, мықты болсаң, осы Әнестің істегенін істе!» дер едім. Ол ғылыми мұраларда шашылып жатқан орасан мол мәліметті жиып-теріп ұсынған, соған орай өз көзқарастарын ортаға салған. Аталмыш мақалада қамтылмаған деректердің әлі де біраз табылатыны белгілі, әйтсе де, осында қамтылғанының өзі аз дүние емес. Мәселен, осы мақаланы жазу барысында ақтарған дүниелерін қоя тұрып, есімі аталған ғалымдар мен авторларды еске алып көрейікші: Ш.Уәлиханов, А.Левшин, И.Березин, Румянцев, Абылғазы, О.Сенковский, А.Вамбери, Рузбихан, М.Дулати, Ш.Иазди, С.Ибрагимов, Бичурин, Владимиров, Пельо, Рамстатд, Ә.Марғұлан, Нестор, Богрянаародный, В.Минорский, Масуди, З.Буниятов, Епифани, И.Гербер, И.Гилденштидт, Реннегс, Броневский, Монпаре, Трубецкой, Клапрот, Бернштам, әл-Куфи, Бируни, П.Фалев, Вамбири, Куртейль, Гомбос, П.Бутков, Карамзин, Г.Благова, Радлов… Тере бермейін, осы да жетер, 40 адамның атын атаппын! Ал автор 37 еңбекке 74 сілтеме берген. Сонда тек «қазақ» атауына қатысты белгілі деректер сақталған дүниенің ауқымын жалпылай шамалап көріңіз. Осынша мәліметтерді жас оқырманға жинақтап ұстату – аз еңбек пе?!
Осы мәселеге қатысты қарастырылған еңбектердегі мәліметтерді жинақтай айтсақ, олар – «Қазақ» сөзінің мағынасы нені білдіреді, бұл атаудың шығуына қандай жәйттер себеп болған, қай заманғы қандай еңбектерде көрініс тапқан дегенге саяды. Олардың «мынауы дұрыс, мынауы қата» дегенді Әнес айтпаған, біз де айтпалық. Әркімнің өз көңілі таразы болсын. Анықтай түскісі келетін, біле түскісі келетін кісіге авторлық сілтемелер арқылы әр тарап жол нұсқалып отыр. Ол деректердің ішінде қандай-қандай пікірлер ұшырасатынын теріп көрсетуді жөн көрмедім. Қажетсінген кісі өзі тауып оқыр.
Әнес бұдан кейінгі тарауларда қазақ халқының негізін құраған бірнеше үлкен тайпаларға арналған мақалаларға орын берген. Ол зерттеулерді бастап тұрған Адайлар туралы мақаладағы мол мағлұматтардың ғылыми құндылығын айырықша атап өту керек. Өзі Адай ұрпағы болғасын (орынсыз айтсам, ғафу өтінем), Әнес ата-бабасының түп-төркініне, барша ұзын тарихына үлкен қызығушылықпен үңілген. Ғылым әлемінде бар, бірақ әрқайсымыздың қолымызға түсе бермейтін, түсе қалған күннің өзінде жүйелі мән беріле бермейтін қаншама көне деректер жүр бұл еңбекте. Осынау 46 беттік үлкен зерттеуде Әнес б.д.д. 1600 жылдар шамасынан бастап атауы хатқа түскен арий, ади, яда т.б. секілді тайпалар мен тайпалық одақтардың, олардан шыққан көсемдер, патшалар, «құдай» дәрежесіне көтерілген пірлер жөніндегі «Регведа», «Махабхарата», «Рамаяна», «Таурат» сияқты кітәптерде айтылған өте көне мәліметтердің басын құрап, ерінбей-жалықпай бір жүйеге түсіруге тырысқан. Сонда әңгіменің бір ұшы еврей және Бабыл қауымы тарихында қылаң берсе, бір ұшы бертініректегі араб тарихшылары еңбектерінде бой көрсетеді. Ол ғана емес, киелі Құранда пұтқа табынушы ад тайпасына арналған сүрелердің осы сөз болып отырған адтарға қатысты екенінен хабардар боламыз. Араб жұртында жойылып кетті деп есептелген ад тайпасының жұрнағы ақыры түрік қауымының арасында – Түрік қағандығы мен Тоғыз-оғыз қағындығындағы тартыстарда, кейінірек қазақ хандығы құрамында адай деген атпен тарих сахнасына шығады. Зерттеуде келтірілген деректердің көнелігі өз алдына, олар алынған бұлақтардың сыпаты мен автор ізденістерінің бағыты да еріксіз риза етеді. Әрине, Әнес ұсынған деректер мен қорытынды пікірдің тарихи шындығы мен сабақтастығына баға беруге менің шамам жетпейді. Ал маңыздылығы, сонылығы – даусыз. Әнес бұл жерде өзін еңбекқор зерттеуші ғана емес, батыл пікір ұсына білетін зерделеуші ретінде де көрсеткен. Ол ұсынған ойлар, жасаған сілтемелер болашақ зерттеушілердің ұзақ ізденістеріне «мұрындық» боларына сенем. Әнес кітәптерін оқу үстінде көзім жете түскен бір жәйт – ұлттық тарихымызды түгендегіміз келсе, халқымыздың құрамындағы тайпалар жүріп өткен шырғалаң ұзын жолды түгел барлап өтуге тиіспіз. Көшпелі әрі жауынгер ол тайпалардың атының тұяғы тиген атырапты түгел шарламай, соңынан ілесе жүріп із кеспей, оны тану мүмкін емес. Егер бүгінгі Қазақстан аумағымен ғана шектелсек, ата-бабамыз жүріп өткен ұзын тарих оп-оңай қысқарып қалмақ. Оны Қайролла Ғабжалилов шығарып жатқан қазақ тайпалары тарихы да өте жақсы дәлелдеп жатыр. Осыдан оншақты жыл бұрынырақ Әбдуәли Қайдар ағамыздың «Қаңлы» дейтін іргелі үлкен зерттеу кітәбін оқығаным бар-ды. Автор онда Қаңлы тайпасы атауының қырықтан астам нұсқасын келтіре отырып, ол атаулардың топоним, гидроним ретінде Еуропа мен Азияның қай өңірлерінде сақталғанын тізіп тұрып көрсететіні бар. Оның бәрі қаңлының табаны тиген жер деген сөз. Ол кісі де Әнес құсап өзінің шығу тегіне зерделі де зиялы азаматқа тән қызығушылықпен кірісіп, 600 беттен асатын тамаша зерттеу жариялаған еді. Мен соны оқып шыққан соң, автормен хабарласып: «Әбеке, кітәбіңізді қызыға оқып шықтым. Нағыз ғалымның қолынан шыққан зерттеу екен. Пікіріңізде артық-кем жерлер бар болса бар шығар, бірақ деректеріңізде еш жалғандық жоқ. Егер жалған деректер бар болса, оны айтқан сіз емес, сізге дейінгілер айтқан» деп риза көңілімді білдіргем. Олай дейтінім, Әбекең – академик қой, сондықтан шынайы ғалымға тән кәсіби құнттылықпен әр айтқан пікірін нақты деректермен түйіндеп, әр деректің қайдан алынғанын, ол қай еңбектің қай бетінде екенін кітәптің әр беті сайын жақша ішіне алып, тәптіштей көрсетіп отырған. Бұған қоса, кітәп соңында 27 беттен тұратын пайдаланылған әдебиеттер тізімі берілгені тағы бар. Өз еңбегіне мейілінше адал болуға тырысқан Әбекең кітәп соңын: «Ескерте кететін бір жәйт: бұлардың бәрі қаңлының өткен тарихына байланысты айтылған сөздер. Және оларды осы жолдардың авторы емес, қаңлы тарихын бізден әлдеқайда бұрын да терең зерттеген ғалымдар айтқан. Қаңлы ата-бабамыздың түркі әлемі мен қазақ қауымына өзінің үкілі кезеңдері мен тарихи сәтті дәуірлерінде қосқан бұл үлестерін бағалау – ең алдымен осы пікірлерді жазып қалдырған ғалымдарға сын, ал оларға сену-сенбеу – әр оқырманның өз ісі. Шындық, ақиқат алдында әр қашан бас июге тиіспіз, ғалымдық парыз бар да, оны адал орындау бар, бұл да – әр ғалымның өз абыройы» — деп түйіндейді.
Бұл айтылғандардың Әнеске түгелдей қатысы бар. Деректерді сөйлету үстінде ол өзінше білгішсініп, кесіп-пішуден бойын аулақ ұстайды. Деректерге өзіндік пікір қосқысы келсе, оны ашып көрсетіп «осылай болған сияқты», «солай болған болу керек» деп қана илану-иланбауды оқырманның өзіне қалдырып отырады. Мұндай ұстанымды адалдық деп бағалауға тиіспіз. Әйтсе де, ол бүгінгі тарихи танымымызға сыни көзқарас қажеттігін естен шығармайды. Мәселен, «Үйсіндер және оның төңірегі» дейтін тарауда: «Біздің зерттеушілеріміз орыс тарихи ойының жетегінде болып, қазақтың арғы тарихын сақпен байланыстырып, көкжиегімізді тарылтып жіберді. Сақтар бертіндегі халық. Төменгі шегі б.ж.д. ХІІ ғасыр. Оған қоса Есік қорғанынан табылған Алтын Адам мен ыдыстағы көне жазудың – юе-чжи қауымымен байланысты болуы – ежелгі дүние тарихына көзқарасымызды қайта қарастыруды қажет етеді» (277-бет) дейді ол. Осы ұстаныммен дулаттар, алшындар, қыпшақтар, қоңыраттар туралы жеке-жеке жан-жақты ізденістер жасаған. Олардың рулық құрамдарын қарастыра отырып, бәрінің қым-ғуыт араласып кеткен бауырлас тайпалар екенін нақты дәлелдермен жайып салады.
Өз зерттеулері арқасында осыған анық көз жеткізген автор «Тарих және шежіре» дейтін соңғы тарауда: «Тайпалардың тарихы мен тағдыры туған топырақтан амалсыз көз жазу, ағайыннан ажырау, жау мен жатқа бодан болу сияқты көзге жас алдыратын қайғылы да шерлі оқиғаларға толы… Ажырау оңай да, бірігу қиын. Себебі, бірлікке ниет түзеген қауымның алдында жеке-жеке рудан біртұтас ұлт, бірегей халыққа айналу мақсаты, сол мақсат жолындағы тар соқпақ, тайғақ кешулер тұрады. Оны амалдап жүріп өтетіндер де, орта жолда теріс бағып, тоз-тоз боп кететіндер де аз емес… Шежіре осындай тұстарда бірліктің пәрменді насихат құралы ретінде өмірге келген… Айналып келіп, алалап бөлетіні жоқ, бәріміз бір атаның баласымыз деген философияға сайған… Неше ұрпақ бабаларымыз ақыл-ойын сарп еткен осынау өсиет-мұраны кейінгі жеткіншек буынның бір жақты түсінген сыңайы бар. Шежіре – рулардың, аталардың таралу кестесі ғана емес, керісінше, жеке-жеке шашыраңқы этникалық қауымдардың сатылық үрдіспен әуелі атаға, одан руға, одан жүзге, ақыры біртұтас халық болып ұйысу желісі. Сондықтан шежіренің ең басында алтын айдардай болып ҚАЗАҚ есімі тұрады. Шежірені жоғарыдан төмен емес, төменнен жоғары қарай оқыған абзал» деп түйіндейді ойын. Бұны бүгінгі замандастар үшін айтылған аса маңызды өзекті ой десек керек!
Бұл айтылғандарын Әнес «Көнеліктердің» заңды жалғасы іспетті «Ноғайлы» атты жеке зерттеуінде де жақсы ашқан. Әсілі, бұл еңбек қазақ тарихнамасындағы ноғайлы туралы жазылған бірден-бір елеулі де соны дүние дер едік. Осы ұлыстың қазақ тарихына, қазақ ауыз әдебиеті тарихына тікелей қатысы бары, тіпті егіздің сыңарындай еншілес мұрагер екені белгілі. Бүгіндері қазақ әдебиеті тарихын шолғанда, оны Шалкиіз, Доспанбет, Қазтуғандарсыз, сол заманның асыл мұралары «Едіге батыр», «Қарадөң батыр»,«Қарасай-Қазисыз», тағы басқа ноғайлы дастандарынсыз елестету мүлде мүмкін емесін білеміз. Демек, қазақтың ұлттық тарихы – халқымыз жүріп өткен ұзын жолдың белгілі бір кезеңі – «Ноғайлы дәуірінсіз» түгенделмесі анық. Өйткені ол – Ш.Уәлиханов халқымыздың «алтын ғасыры» атаған елеулі кезең ғой. Ол туралы Ә.Сарай: «Ноғайлы – халқымыздың тарихи бел-белестерінде жүріп өткен бір кезеңі. Ғұн дәуірі, түркі дәуірі сияқты, ол да – тарихымыздың бір қатпары» дей келіп: «Алайда, Ноғайлы заманының әдеби мұраларынан азды-кемді хабардар болғанымызбен, ол жұрттың тарихынан мүлде хабарсызбыз десек артық айтқандық емес. Мақсатымыз – осы ақтаңдақтың орнын толтырып, Ноғайлының тарихын зерделей отырып, әдеби мұраларға негіз болған тарихи тұлғалардың іс-әрекет, өмір деректерін саралай келіп, Ноғайлы феноменін тереңірек түсіну» деп түйеді. Өзі ғана түсініп қоймай, жалпымызға түсіндіреді. Ескі дастандарды оқығанда, алдымыздан атойлап шыға келетін «ноғайлының» кім екенін, қазаққа қандай қатысы барын көрсетіп, көзімізді ашпақ ниетіне ризамыз. Осы арада әлі күнге осыны анық білмей жүргеніміз үшін кімге кінә артуымыз, кімге өкпелеуіміз керек деген сауал еріксіз бас көтеретіні рас.
Кітәптің алғашқы бөлімі «Ноғайлы аужайы» деп аталады. Бұл бөлім «Ноғайлының тегі», «Ноғайлының жері мен елі», «Ноғайлының басқару жүйесі», «Кәсібі, тұрмысы», «Ләшкері», «Ноғайлы қалалары және Сарайшық», «Ноғайлының рухани өмірі» дейтін тарауларға бөлініп, ұлыс тіршілігі мейілінше жан-жақты қарастырылған. Мазмұнын таратып жатпай-ақ, тек жоғарыдағы тақырыпшаларға көңіл қойсақ та, Әнес зерттеуінің мәнісін ұғамыз. Ал келесі «Ноғайлы билері, батырлары, жыраулары» деп аталатын үлкен бөлім алдыңғы тараулардағы талдауларды тереңдете, аша түседі. Осындағы Едіге, Асан Қайғы, Орақ, Мамай, Орманбет секілді есімдер біздің құлағымызға дастандар мен аңыз әңгімелер арқылы сонау бала күнімізде-ақ сіңгенімен, бүгіндері бір Асан Қайғыдан өзгесінің санамыздың терең түкпірінен ғана еміс-еміс қылаң беретіні өтірік емес. Біз бұлай болғанда, жас ұрпақтың жайы қалай? Тарихымыз түгіл дастандарымыз бен ертегілерімізді оқымайтын буын өсіп жатыр ғой.
Әнес «Ноғайлыны» этникалық бөтен ұлыс деп есептемей, саяси-әлеуметтік құрылым ретінде қарауға бейім. Бұл дұрыс ұстаным. Ноғайлы заманының рухани-мәдени дәулетінің бүгінгі қазақ үшін өзінің төл мұрасы ретінде танылып жүруі содан. Оған біздің «Ноғайлы тайпалары» тарауын оқығанда көзіміз жете түседі. Олардың құрамы тұтастай дерлік бүгінгі қазақ ұлтын құраған белді-белді тайпалардың бөлшектері: адай, алшын, арғын, байұлы, алтын-жаппас, беріш, қаңлы, кете, жалайыр, найман, керей, тоқсаба (байбақты), шеркеш, т.б. Мұрын жырау «99 баулы ноғайлы» деп жырлаған екен. Әнес орыс зертеушілерінің еңбектерінде ноғайлының 66 тайпасы мен 140 рудың аты аталатынын атап көрсетіпті. Бұлардың арасында ептеп қазақ құрамында жоқ әртүрлі рулар кездеседі. Әйтсе де, олардың дені – түрік текті ғана емес, қазақ тектілер.
Осы тараптағы Әнес зерттеулерінің өте маңызды бір тұсы – Доспанбет, Шалкиіз және Қазтуғанға арналған жолдар. Әдебиет тарихын зерттеуші ағайындардың қаламына ілікпеген өте құнды деректер ұсынылған мұнда. Кезінде әлдекім енгізіп, кейін жаппай қолданысқа кіріп кеткен «Қарға бойлы Қазтуған» деп шұбырта, қосарлай айтылатын есім (мәселен: «Кімі бар бұл қазақтың сенен басқа, қарғам-ай, Қазтуғандай қарға бойлы. Маралтай) шын мәнінде бір адамның есімі емес, үзеңгілес жүрген екі батырдың (Қарғабойлы және Қазтуған) есімі екенін Мұрын жыраудың дастаны мен тарихи деректерді талдау арқылы өте нанымды және әдемі жеткізеді. Қос батырдың тарих бұрқасынында тартқан тауқыметі мен Едіге, Орақ, Мамай, Орманбеттер басындағы трагедияны оқып отырып, туған халқыңның басынан өткен зұлматтарды өз басыңнан кешіргендей қиналасың. Осы бір жан толқынысын «Ноғайлының ақыры» дейтін тарауша үдете түседі. «Кеше, бүгін өткен жағдай болса, бұл оқиғаны жаза алмас едім. Қолым қалтырап, қалам тербеуге дәтім де бармас еді. Арада 350 жылдай уақыт өтіп, ол күндердің ыстық-суығы басылған соң ғана салқын ақылмен өзіме тоқтау айтып отырғандаймын. Сауырына қарға қонбаған арқалы жұртты жоғалтып, оның ғажап тарихының соңғы бетін жабу оңай емес» дей келіп, автор ноғайлының бір-бірімен қырқысқан билеушілері сырттан төніп келген жауға (қалмаққа) мойын бұруға мұрша таппай жүріп, бір соғыста-ақ 40 мың адамынан айырылып, ақыры тоз-тозы шыға, жан-жаққа ауып, тарих сахнасынан жоғалғанын күйзеле жазады.
Өз басым «Ноғайлы» кітәбін ұлттық тарихнамамызға қосылған үлкен үлес, бұрын айтылмаған соны сөз деп бағалар едім. Тарихшыларымыздың назарына ілікпеген осындай тұтас бір дәуірдің қыр-сырын ашу абыройы өзімнің жазушы әріптесіме бұйырғаны үшін бір жағынан қуанамын, бір жағынан ренжимін.
Осы орайда ойда жүрген бір жәйтті тақырыпқа қатысты болмаса да, айта кеткім келеді. Тәуелсіздік нәтижесі ретінде ұлттық сананың күрт өсуіне байланысты ел тарихына деген қызығушылық та қатты өсті. Қазір зиялы қауым тарихи тақырыпқа жазылған романнан гөрі нақты тарихи деректерді сөйлететін ғылыми еңбектерді көбірек оқуға бейім. Өзімізден таппағанды өзге жұрттың ғылыми еңбектерінен іздейді. Бұрын тек орыс тіліндегі дүниелерден өзгеге тісі батпай келсе, бүгіндері қытай, араб және еуропа тілдерін еркін меңгерген жастар өсіп жетілді. Оралман бауырлар арасында да жоғары білімді, бірнеше тіл меңгерген азаматтар бар. Осындай жағдай тарихи танымымыздың көкжиегін кеңейтуге ықпал етіп келеді. Әрине, халық тарихына тереңдете үңіліп, қалам тартып жүргеннің бәрі тарихшы мамандығын игергендер емес: бірі әдебиетші, бірі инженер, бірі математик дегендей. Ал осыны мен өз басым кемшілік дегеннен гөрі артықшылық дер едім. Олай дейтінім: бұл кісілерді осы іске итермелейтін күш – құштарлық. Бұл ресми міндеттен гөрі қуаттырақ сезім. Ешқандай
өтемақы, пұл дәметпей, уақытпен, денсаулықпен санаспай, ата-бабасының өткеніне таза перзенттік парызын өтеп жүргендей сезіммен үңілетін бұл адамдарға қызыға қарап, құрмет көрсеткеннен өзге айтарым жоқ. Бір дәуірдің бір кезеңін, белгілі ағымдар мен тарихи үдерістерді өмір бойы індете зерттеумен айналысатын кәсіби тарихшылардан бұлардың бір айырмасы әрі артықшылығы – ғылыми догмаларға, қалыптасқан көзқарастарға, әртүрлі ресми шектеулерге мүлдем тәуелсіз ізденеді. Диссертация жазу үшін яки ғылым жасау үшін ізденбейді, өзінің рухани қажетін өтеу үшін ізденеді. Тар ауқымда «байлаулы» жүрмегесін, «керек, керек емес» демейді, көп нәрсені қопарады, сондықтан көп нәрсе табады. Ол тапқанын көпшілікке жеткізуге тырысады. Сөйтіп жүріп, ойда жоқта жаңа сөз айтады. Бірақ ол жаңа сөздің бәрі бірдей дұрыс бола бермейтіні рас. Ал Әнестің «Ежелгі адайлар» мақаласы мен «Ноғайлы» кітәбі біздің тарихнамамыздағы жаңа сөз деп бағалауға әбден лайық. Тарихнамамызға құнды үлес әрі бұрын айтылмаған жаңалық болып қосылатын соны ойлар, тамаша еңбектер бергендіктен жанкешті қаламгерді жаңа сөз иесі ретінде бағалауды жөн шығар деп білдім.