Бүгін біз кең көлемді емес, шағын және орта көлемді жанр, оның ішінде әңгіме мен повесть стихиясын ашу мақсатында әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінің профессоры Раушан Әбдіқұлова мен Сүлеймен Демирел атындағы қазақ-түрік университетінің оқытушысына: «Повесть, әңгіме жанрлары неліктен тез оқылады? Қазіргі әңгіме, повестердің көркемдік деңгейі туралы не айтар едіңіз? Әңгіме, повестердің ұнағандары қайсы, сізге?» деген сауалдар жолдаған едік…
Раушан ӘБДІҚҰЛОВА,
әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дің профессоры, филология ғылымының кандидаты
Жанрлар заман ағысымен қарқынды дамып келеді
Роман бір дәуірдің шындығын эпикалық кең көлемде қамтып, бас кейіпкерінің жастық шағынан бастап бүкіл өмірін, мінез-құлық, іс-әрекеттерін ғана емес, рухани жан әлеміндегі құбылыстарын да динамикалық сипатта терең ашып бейнелейтін, сандаған сюжетке құрылатын, жүздеген кейіпкерлер галереясын түзетін күрделі синтетикалық жанр. Ал, повесть, әңгіме жанрларының роман жанрына қарағанда өзіндік өзгешеліктері бар. Повесть көлемі жағынан да, романнан кіші, әңгімеден ұзақ-аралық жанр іспетті. Көтерген әлеуметтік, көркемдік-эстетикалық жүгі де романнан ауыр емес. Романдағыдай кең ауқымды философиялық толғаныстарға повесте орын жоқ. Болған оқиғаны, заман шындығын уақыт оздырмай жедел суреттейтін жанр. Ал, әңгіме көлемі жағынан повестен де қысқа, бір ғана сюжетке құрылады, кейіпкерлері дайын, қалыптасқан бейнелер. Өмірдің өзекті бір мәселесін ойып алып, көз алдыңа «дірілдетіп әкелуге» шебер жанр. Бірақ, бұл жанрлар осындай жүрдек, романға қарағанда көлемі шағын болғандықтан да, алдыңғы қатардан табылып, оқырман назарына тез ілігеді деп ойлаймын. Алайда, руханият ісіне берілген, мінсіз, шынайы саналы оқырман болмаса, қазіргі біздің мына зырлауық заманда уақыты тапшы, қағазбасты «оқығандардың» да, мұрнына су жетпей жүрген қарапайым оқырманның да бағасы қымбат, қалың романды оқуы екіталай. Ал, повесть, әңгімелердің тез оқылуының бір себебі, көлемі, көркемдік-эстетикалық қасиетінде ғана емес, газет-журнал беттерінде жарияланатындығында, сөйтіп көпшілік қолына тез түсетіндігінде ме деймін. Роман оқылмайды деуге де болмас. Уақыт қисаңыздар, оған да бір жанды мысал айтайын. Ауылға барғанда өзінің бейнетқорлығымен дәулетті өмір сүріп отырған бір ағамыздың қу тірлік соңында жүріп, зейнетке шыққанша «өмірі қолына кітап ұстамағанын», енді ғана «Абай жолын», «Қазақтың шешендік сөздерін» оқып таң-тамаша қалып жүргенін, көршілерінің күресінге шығарып тастаған кітаптарын аршып алып оқитынын айтып таңғалдырғаны бар еді. Сондайда қазіргі оқырмандардың көбі-зейнеткерлер ме деп қаласың. Әлде, оқырман қартайған ба? Олардың өз пікірі де жоқ емес.
Қазақ прозасында бұл жанрлар заман ағысымен қарқынды дамып, өсіп-өркендеп, көркемдік деңгейін уақыт озған сайын арттырып, түрленіп келеді. Өйткені, повесть, әңгімелер жанрлық жағынан байыды. Тарихи, деректі, лирикалық повесть түрлері туды. Әңгіме де солай. Әлемдік деңгейдегі классикалық үлгілерді былай қойғанда, постмодерндік үрдістегі жазушыларымыздың аталмыш жанрда қол жеткізген көркемдік жетістіктері аз емес секілді. Мәселен, Дидар Амантайдың «Мeн ciздi caғынып жүpмiн» пoвeci – пocтмoдepниcтiк үрдістегі көpкeм туынды. Дарынды сыншы Т. Әceмқұлoв пoвecтi Х.Кopтacapдың «62 құpacтыpуғa apнaлғaн мoдeль» poмaнына ұқcaтады. Шығapмaның бac қaһapмaны Құдaйды iздeгeн Мұхтap Мeдeу шатқалында aтылады. Шығарма дәcтүpлi үлгiдeн бой тартқан, шешімнен басталады. Мұхтap жapының aдaлдыққa жaт oйының бoлғaнын кeшipe aлмaйды. Қaлaмгep жарға aдaлдық мәселесі төңірегінде ой кешкендей. Адам рухының биіктігі шығарманың негізгі тініне айналғанмен, бүгінгі жастардың тығырыққа тірелген тағдырын тайға таңба басқандай көркем суреттеуімен құнды. Әрине, классикалық үлгідегі тілмен жаза алатын Дидар Амантай постмодернистік дүниетаным арқылы адам жанының қайшылықтарына үңіледі. Повестің жанрлық ерекшелігі салмақты талдауды қажет етеді. Постмодернизмнен үркуге болмайды, постмодернизм-жүйесіздікке құрылған жүйелілік, қысқасы постмодернизмді көркемдік феномен сипатында танығанымыз жөн болса керек. Әңгіме жанрына келсек, 100 әңгіме жазған көрнекті жазушы Дүкенбай Досжановтың «Қымыз» атты этнографиялық әңгімесінен Ғ.Мүсірепов дәстүрі танылады. Жазушы жер жағдайын, өсімдіктер әлемін, табиғат құбылыстарын танығыштығы ғана емес, адам жанының жұмбақ құбылыстарын асқан суреткерлікпен өрнектеуі оқырманын үйіріп отырады. Қазақтың төл өнері-қымыз дайындаудың бесаспабына айналған ел құрметтісі Ақтәтенің тағдыры «мен» баяндаушы Далабайдың көзімен баяндалады. Далабайдың ағасы да-қазақтың текті жігіті болған. Өмір бойы ішкі сезімдерін тұншықтырып келген екі текті, бірін-бірі алыстан танығанымен адалдық жібін аттамаған, отбасының шырқын бұзбаған жандар. «Бидайыққа қор болған» Ақтәтенің «Құдай қосқан қосағы» Жарбиманың орынсыз қызғанышы күлкі тудырады. Жазушы Ақтәте трагедиясына оқырманды ортақтастыра отырып, Жарбима қылықтарына езу тартқызады. Ақтәте Далабайдың ағасына емге деп бар өнерін салып әзірлеген қымызын ақыры оның топырағына төгеді. Әңгіме көркемдігінің басты критерийі-шығарманың ұлттық сипаты, жазушының ғаламат суреткерлігі мен кең дүниетанымы деп білемін.
Бұл аталғандардан басқа М.Мағауин, О.Бөкей, М.Ысқақбай,
А.Алтай, Ө.Кәріпұлы, Н.Дәутаев, А.Кемелбаева, Ж.Әбдешова секілді жазушылар шығармаларын іздеп жүріп оқимын деуге болады. Әсіресе, Ғ.Мүсіреповтің «Жапон балладалары» лирикалық прозасындағы түрлік жаңашылдық, шеберлік ұнайды. Сондай-ақ, Ө.Кәріпұлының анималистік әңгімелері, М.Мағауиннің «Қыпшақ аруы» хикаяты мифопоэтикалық сарынымен, мистикалық әуенімен ерекшеленеді.
Баян КЕРІМБЕКОВА,
Сүлеймен Демирел атындағы қазақ-түрік университетінің оқытушысы
Бүгінде шағын жанр жақсы оқылуда
Біз тәуелсіздік деген ұғымды тек саяси шеңберде ғана түсінбей, оны сана тәуелсіздігі, ой еркіндігі, пікір алуандығы деп түсінуіміз керек. Себебі, тобырлық санадан биік, кемел адам қандай қоғамдық формацияда өмір сүрсе де, айтатынын айта білудің жолын табады. Өз басым біз тәуелсіздік алғанға дейін айтарымызды айта алмадық, оған мүмкіндік бермеді деген жаттанды ақталуға қайта-қайта орала бергенді ұнатпаймын. Егер дәл осы пікірмен толықтай қосылатын болсақ, онда тәуелсіздікке дейінгі әдебиетті өз деңгейінде бағаламаған болар едік. Тасқа қашалған Орхон ескерткіштерінен бастап бүгінгі күнге дейін жазба әдебиет адамның адам болып қалуына қызмет етіп келеді. Әдебиетке идеология құралы деп қараған кеңес кезінде де айтылатын шындық айтылды. Тасқа басылған сөздің балталаса да бұзылмайды дегенді бәріміз білеміз. Сондықтан цензура қашан да болған, бола да береді. Демек, барлық тақырыпқа еркін қалам сілтеу Тәуелсіздік кезең әдебиетінен басталды дегенге сын көзбен қарау керек сияқты.
Бүгінде (салыстырмалы түрде айтсақ) шағын жанр жақсы оқылуда. Оқырман жүрегіне оңай жететін лириканың қашан да өтімді екені анық. Ал проза саласында сюжеті тосын, кейіпкерлері өзгеше ойлайтын, шешімі таң қалдыратын әңгіме, повестерге қызығушылық басым болуда.Тарихи тақырыпта жазылған санаулы романдар болмаса, бүгінгі оқырман кең көлемді шығарма оқуға бейім емес. Бұл тұрғыда «Сіз неліктен роман жазбайсыз?», – деп бүгінгі жазушыға да, «Сен неге 400-500 беттік романдарды оқымайсың?», – деп бүгінгі оқырманға кінә арта алмаймыз. Себебі, бүгінгі уақыт өзі сияқты әдебиеттен де қысқалықты, нақтылықты, жинақылықты талап етеді. Демек, бүгінгі қаламгерге романға арқау болар сюжетті әңгіме яки повеске сыйдыртып беру шеберлігі тән болуы керек. Егер Б. Майлин бүгінгі заманда өмір сүрсе, ең сұранысты жазушы болар еді деп ойлаймын.
Бүгінгі күні орта буын жазушылардың (аға буын прозасы 60-90 жылдардағы әдебиет аясында қарастырылып жүр) қандай әңгіме, повестері жиі оқылады дегенде
Н. Ораздың оқырманын шаршатпай отырып ойлантатын «Аяқталмаған ертегі», «Адасқан жұлдыз», «Оңаша арал», «Түнгі жалғыздық», «Жылқының көз жасы» әңгімелерін; Р.Мұқанованың философияға, кейіпкердің ішік арпалысына құрылған «Монастрь», «Құбыжық», «Тұтқын», «Мұқағали» әңгімелерін, Т.Ахметжанның сұлулыққа іңкәрлігінен туған «Сұлу мен суретші», өз заманының бет пердесін аша жазылған «О дүниенің қонағы», «Төрт қанден», «Күнәһар» шығармаларын айтуға болады. Сонымен қатар, Н. Ақыштың «Бейуақта жанған от», «Бұрынғы бастықтың әйелі», «Дон-Жуанның қалыңдығы», «Жұмыс іздеген қыз»; А.Алтайдың «АҚШ консулының тас лақаты», «Түсік», «Кентавр», «Альпинист», «Прописка»; А.Кемелбайдың «Ғибадат», «Құс», «Қоңыр қаз», «Қияда»; Т. Шапайдың «Үйдің иесі», «Көл», «Айна сарай», т.б. сынды шағын жанрдағы шығармалардағы көтерлген тақырыптар, оны жеткізудегі авторлық ізденістер оқырманға ой салады деп ойлаймыз. Д. Рамазанның ұлттық таным мен мистиканы қатар қойған «Жын» әңгімесі, хакім Абайдың өмірінің соңғы күндеріндегі әке ретінде құсасы мен ел данасы ретіндегі түңілісін шынайы таныта білген «Құса» әңгімесін, «Сүйген жүрек», «Көк-жал», «Сағындым сен жанқалада» әңгімелері жайында да осындай ойдамыз.
Қазіргі оқырман – кез келген тауардың басқаға ұқсамайтын ерекшелігі болғанын қалайтын тұтынушы сияқты. Олар шығарманы оқымас бұрын мұқабасына, шығарма атауына мән береді. Оқырмандық ынтаны оятуға шығарма атауының да тигізер ықпалының зор екенін ғалымдар жоққа шығармайды. Осы сұранысқа Д. Амантайдың заманауи кейіпкерлерінің диалогына құрылған «BISCOTTE. BISCUIT. БИСКВИТ». роман сұлбасы» әңгімесі мен әңгіме атауына елігіп, бірден бас қойған оқырманын біресе тарих қойнауына сүңгітіп, енді бірде GOOGLE PEREVODCHIK көмегіне жүгінтетін «Көзіңнен айналдым», «Гәкку: кітаптан үзінді», т.б. әңгімелері жауап беріп тұрғандай. Әрине, шұрайлы тілді көркемдіктің бір категориясы ретінде танып өскен орта буын оқырманының қазіргі прозаның тіліне көңілі толмауы да мүмкін. Алайда, бүгінгі шағын жанр кейіпкерлері өз-өзін іздеп жүрген жас оқырманға жат емес.
Бүгінгі проза авторларының біразы жас жазушылар. Солардың ішінен студенттердің ерекше қызығушылығын оятатын әңгімелердің біразына тоқтала кетейін. Неге студенттер Е. Әбікеннің «Министр», «Елу теңге», «Бір қой», «Қыжыл», «Кіші ғылыми қызметкер», т.б. әңгімелерін қызыға оқиды. Өйткені, жазушы оқырманға да өзіне де таныс жайттарды астарлы әжуамен, қарапайым тілмен шынайы көрсете біледі. Автор оқырманнан тым биіктеп те кетпей, төмен де тұрмай, тең дәрежеде шығарма шешімін табуға тырысады.
Жазушы да тамыршы сияқты бүгінгі оқырманға не қызық дегенді тап баса білуі керек әрі қажет кезінде өз жазғандарын жарнамалай (жақсы мағынасындағы жарнама) білуі керек. «Іштен шыққан шұбар жыланды» иесіне тапсыру да бүгінгі автордың міндеті болса керек. Себебі, кейбір классик жазушылар болмаса, «оқырман іздеп жүріп оқитын жазушы» деген ұғым бүгінде сенімсіздеу естіле бастаған. Мәселеге осы тұрғыдан келгенде жазушы А.Мантайдың жазғандарын әлеуметтік желі арқылы насихаттап, оқырманмен ой бөлісуі құптарлық жайт. Осы арқылы да оқырман Аягүлдің «Соқыр сана», «Бөтен», «Жалғыздық биі», «Депрессия», «Бөрте», т.б. көптеген әңгімелерін оқып, автордың өмірден мән іздеп жүретін маскасыз кейіпкерлерімен кездесіп тұрады. Сондай-ақ, жазғандарын жазған күйінде оқып отырмаса да, М. Омарова, Л.Қоныс, Қ.Әбілқайыр, Қ.Тілеухан, М.Мәлік, Б.Сарыбай, т.б. сынды авторлардың өз аудиториясы қалыптасып келеді.
Әзірлеген Әлібек БАЙБОЛ.