Қазақ өнерінің дарабозы
Талғат ТЕМЕНОВ,
Қазақстанның халық артисі, Қ.Қуанышбаев атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық музыкалық драма театрының көркемдік жетекшісі
…Ол кезде мен студентпін. Құрманғазы атындағы мемлекеттік консерваторияда театр факультетінде оқитын шағым. Бұл кезде Әшірбек Сығай КСРО халық артисі Хадиша Бөкееваның курсын бітіріп, дәріс беру үшін ұстаздық жолға түскен кездері болатын. Актер бөлімін бітіргенмен, сол кезде ол өндіріп жаза бастаған. Әшірбектің мақалалары бірінен соң бірі көктемгі жайдың оғындай ана жер, мына жерде шыға бастады. Мақалалары құр спектакльдің сюжетімен, артистердің кімді ойнағанын ғана баяндамайды. Тыңғылықты талдау, артистердің мүлт кеткенін емес, мықтылығын, мығымдылығын, режиссердің сүрінгенін емес, орта деңгейлі пьесаларды сүйреп шыққанын тілге тиек етті.
Әшірбек Сығай Людмила Боготенкова, Қажықұмар Қуандықов, Бағыбек Құндақбайұлы сынды үлкендердің ізін басты. Сол кездегі зиялы қауым Әшірбекті аса бір ыждахаттылықпен іздеп жүріп оқи бастаған. К.Байсейітова көшесінде бұрынғы Киров көшесінен Калинин көшесіне дейін сол кезде барлық басылымдар әйнектің астында ілулі тұрады. Көшедегі кітапхана қызыл бұрыш дерсіз. Бізде де сол, кей-кейде аспан астындағы газетке телміреміз. Әшекеңді оқитынбыз.
Бұл кезде мен де шимайлап, оны-мұны жаза бастағам.Бір күні Әшекеңді консерваторияның ұзын дәлізден ұстап алдым.
– Аға, мен осында ІІ курста оқимын. Асқар Тоқпановта.
– Иә… Сыртыңнан білем.
– Менің бір жасағандарым бар еді, көресіз бе?
– Мақала ма?
– Жоқ … Әңгіме сияқты…
– Оны енді, редакцияларға апармайсың ба?
– Алдымен сіз оқып көрсеңіз деп едім.
– Асқар ағаңа неге бермедің?…
– Мен енді, актерлікте оқимын ғой, ұнамай қалса, оқудан шығарып жіберер. Анау Оспанхан ағаны сөйтіпті дейді ғой.
– Иә, ол шалға ұнау оңай емес… – деп, Әшекең күліп жіберді: – Қане…
Мен де сол кезде сары сөмкеден дәптерге жазғандарымды суыра бергем. Дәлізде адам көп. Бұл үзіліс кезі еді. Әшекең терезенің алдына келді де көз жүгірткен. Онша оқығысы келмеген сияқты. Бір кезде аударған бетке қайта үңілді. Сосын, жан-жағына қарады да шатырға көтерілетін баспалдаққа беттеді. Бұл жер – ұстаздар келмейтін, студенттердің жасырын темекі тартатын жері. Ана жер, мына жерде бос бөтелкенің сынықтары, темекінің қалдықтары дегендей қоқыс шашылып жатыр. Бірақ мұнда біреулер әкеп тастаған, залдан шығарып тастаған ескі орындық бар. Шамасы, Әшекеңе де бұл жер бөтен емес екені көрініп тұр. Көктем кезі, далада күн жаңбырлы. Шатырдан тырсылдаған жауынның тысыры естіледі. Ол аздай кей жерден тамшылар да көрінеді. Әшекең бас алмай оқып отыр.Не дейді екен, не айтады екен деп тықыршып тұрмын. Бір кезде ол басын көтерді.
– Әй, мынауың тәп-тәуір дүние ғой, – деді.
– Сен мыналарды газеттерге бер.
– Рақмет, Әш-аға!
Бұл менің Әшірбек Сығаймен алғаш танысуым еді. Біздер кейін жақсы сыйлас аға-дос, іні-дос, сырлас, қызметтес те болып кеттік. Талай фестивальдерде әділқазылар алқасында қатар отырдық. Сапарлас болдық.
Бір жолы Әшекең Күләш жеңгеймен бірге үлкен немересі Ділдә бар, біздің үйдегі Гүлбарам, балаларым Дидар мен Фараби, бәріміз Алакөлге бардық. Театрдағы Рахман – Алакөлдің жігіті. Өзі қоярда-қоймай шақырып жүрген соң, баруды жөн көрдік…
Беталысымыз – Алакөл. Астымызда екі машина. Жол- жөнекей бізді тоқсан ел-жұрт. Біз сол жолы Рахман бауырымыздың үйінде бір жеті жақсы демалдық. Әсіресе, анасына қатты риза болдық.
Әшекең кейде кешке ән салады. Сөйтіп, Алакөлдің жағасында бір жеті жаттық. күндізгі су, күннің ыстығы, жол бар дегендей. Шаршаймыз. Сол күндердің бірінде таңертең далаға шықсам, шамасы, бес жарымның кезі ме екен, алагеуімде Әшекең дөңгелек аласа столда бірдеңе жазып отыр.
– Әшко, таң атпай не болды!? Ұйықтамадыңыз ба? – деймін мен ұйқымды аша алмай.
– Бір журналға мақала беруім керек еді. Жігіттерге уәде бергем, күтіп отыр. Апарып бермесем ұят, – деді.
Әшекең әлгі мақаласын сөйтіп, екі-үш күнде бітіріп шықты. Бұл оның еңбекқорлығы, уәдесіне беріктігі, ең бастысы, өзінің шығармашылығына адалдығы еді.
Осыдан төрт-бес жыл бұрын
Ғ.Мүсірепов атындағы театрдың Мәскеуде гастролі болды. Армен Джигерханянның театрында өнер көрсетіп қайттық. Бірақ алғашқы пресс-конференцияның өтуі Армен Джигерханян, Роман Виктюк, Кама Гинкас, Сергей Соловьев, Али Хамраевтардың спектакльдерге келуі, Мәскеудегі Әшекеңнің театр сыншысы достарының болуы, театр абыройын көтеріп тастаған. Күнде кешке бас қосамыз. Сондай күндердің бірінде маған қонаққа келіп отырған кинорежиссер Мурад Алиев, РФ-ның еңбек сіңірген артисі, «Сатирикон» театрының актері Александр Корженков та болған.
Бір кезде Саша досым ән айта бастады, «Подмосковные вечера». Баяғы біздер сүйіп айтатын ән. Бірақ Александрдың әншілігі менің о жақ, бұ жағым. Ал менің әншілігім – үш қой. Бір сәт Әшекең «Ой, көкті» бастады десеңші. Бұлбұлдың таңғы сайрауы дерсің. Лирикалық тенор.Қандай дауыс, әуезді саз тек біздің Мәскеудегі елшіліктің қонақ-
үйін емес, бүкіл Мәскеуді жаңғыртып тұрғандай. Қасымыздағы елдің бәрі Әшірбек Сығайдан көз алмайды. Ресейдің еңбек сіңірген артисі аузын ашып қалды.
– Сіз шыныменен сыншысыз ба, әлде, осы театрдың әншісісіз бе? – деді.
– Әнші емес, сыншы, – дейміз біз жарысып.
– Мәссаған, егер Қазақстандағы сыншылар мұндай әнші болса, әншілерің қандай? – деп, олар бас шайқасқан…
Әшірбек Сығай 45 жыл бойы қазақ театр өнерінің, мәдениетінің, төл әдебиетінің, ұлт руханиятының іздеушісі, жоқшысы, сақшысы, сарбазы, дарабозы болды…
Шашылып түскен тіркестер
90 жылдарға тән мінез: торғай үркіткеннің бәрі – саятшы, газет оқығанның бәрі – саясатшы.
***
Өтпелі кезеңге айтылар бір өкпе: арман қуғандарды ақша қуғандар тықсырып барады. Бұрындары өнерпаз өрендерді ауылдан, ел арасынан іздеуші едік, енді базардан іздеуге тура келер. Сауда-саттық пен эстетика ләзаты айранға арақ қосқандай түсініксіз бірдеңе болып шығары даусыз.
Әшірбек Сығай. «Ойын-оспақ, әзіл-сықақ десек те…»