Сағыныш сөзінің салмағы…
Өмірзақ АЙТБАЙҰЛЫ,
ҚР ҰҒА академигі
Әшірбек інімді ойға алған сайын қазақтың осы бір сөзі жүрегімді сыздатады да тұрады. Көп жайды еске салады, әралуан ойға жетелейді. Сонда бұл адамды бөлекше сезіммен қаусырмалап, жүректі аһ ұрғызатындай қандай құдіреті бар сөз? Мұның мәнін өзімше қумалап көріп едім, ұшы-қиырына жеткізбейтін арнаға түсіп алдым да тізгінді тарта алмай қалдым. Өмірдің әралуан сәтінде тағдырдың жазуымен ең қимас адамдарыңнан айырыла бастағанда бұл сөз айрықша әлуеттене түседі екен. Ең алғаш рет әкем дүниеден өткенде мен осындай сезімде болдым. Сағыныш сезімін көпке дейін баса алмай, толғаныс үстінде сенделіп жүрдім. Өмір өз арнасымен жүріп жатты, тірі адам тіршілігін жасайды екен.
Жар таптым, балалы-шағалы болдым, тірліктің неше бір тамаша кезеңдерінің ләззатын таттым. Сөйтіп жүргенде отбасылық ғажап өмірдің шырағын жарқыратқан асыл жарым өтті дүниеден. Әлденеше осындай оқиғадан қалған сағыныш сөзінің ауыр салмағынан тағы да көпке дейін еңсем түсіп жүрді. Мұның үстіне ер жетіп есейген ұлдарым бірінен соң бірі жарық дүниемен қоштасып, олар да кете барды. Болашағынан үміт күтіп амандығын Құдайдан тілеп жүрген ұлдан қалған жалғыз ұл немерем бар еді, Алла оны да алып тынды. Осының бәрі бір адам көтере алатын салмақ па?! Сонда да сағыныш сөзінің зіл батпан салмағын сезгенмен құдіретін әлі де біле алмай келемін. Алайда бәріне тәуба, шүкір деймін. Ал сағыныш сезімі толастар емес. Бұл сөздің құдіреті шамасы осы толассыздығын да ма дедім.
Өйткені, сенің жарық дүниеде адам болып қалыптасып, қатарға қосылуыма еңбегі сіңген қазір арамызда жоқ асыл ұстаздарды да сағынады екенсің. Бірге өскен қатар-құрбы, сыйлас қадір арттырған замандастарыңды сағынасың. Олардың көбі келместің кемесіне мініп алып, қайрылмас сапарға аттанып кеткен. Осылайша қимас жандардан айырылған сайын сағыныш сезімі түрлене, құдіреттене бере ме деймін.
Міне, Әшірбек інім дүниеден өткелі бері де осы бір сағыныш атты өрт сезім мені әралуан ойларға жетелеп, теңселтіп қойды. Ол мені «Көке» деуші еді. Кездескен сайын «көке» деп бастаған сөзінен жаның жадырап, іші-бауырым елжіреп жүре беретін. Адамды ішке тарта сөйлейтін сөзінің емі бардай көрінетін. Мұның көп оқу, көп тоқу арқылы қанға сіңген қасиет екеніне көзім жеткендей. Әдетте адаммен адамды жақындастыратын да, табыстыратын да кездейсоқ себеп-салдар деп жатамыз ғой. Әшірбек екеуміздің арадағы табысуымыз тек аға-інілік ықылас қана емес, сонымен бірге қазақтың құдіретті бір құндылығына құштарлықтан болар деп ойлаймын.
Оның өнерге ынтықтығы, әнге, музыкаға құмарлығы мені де елтітіп әкетті. Ол бойында өнерге тән бір қасиеті бар адамды көрсе, оны сөзге тартпай жібермейтін. Оны қалайда сол арнаға салуға тырысатын. Оның көзі тірі кезінде де өзі ылғи есіне алып жүретін, бір кездесу сәтін мен де бүгін қайталап еске алуды жөн көрдім. Бұл өткен ғасырдың 90 жылдардың аяғы, не 2000 жылдардың басы болса керек, Әметұлы Өмірзақ атты есті ініміздің үйінде (Шымкентте) басқосу болды. Отырысты Әшірбек жүргізіп отырды. Қатысушы жандардың бәрінің жан-дүниесіне кезегімен жол тауып, жұртты баурап алды. Бір мезгілде ол төрде отырған Сәбит Оразбаев (Қазақстанның халық артисі) екеумізге және жұртқа қарап сөз тастады.
«Ау, ағайын! Басымыз әдемі қосылып қалған екен, құр сөздің шаңын қағып отыра береміз бе? Есте қалар отырыстың жөні келіп тұрған секілді. Ортамызда Сәбең мен Өмекеңнің отырғанын пайдаланып, екеуіне қолқа салалық та. Екеуі де өнерге тікелей қатысы бар адам. Бірі термеші, екіншісі әнші. Қалай қарайсыздар?». Отырғандар дуылдап қоя берді. Сәбит те ша_быттанып отырған екен, біраз терме сөздерді төкпелетті. Мен де алабұртып арқам қозып отыр едім, аттың басын біраз жібергендей болдым…
Ертеңіне біз Әшірбек екеуміз пойызбен Алматыға бірге қайттық. Ол жол-жөнекей мені «ән кешін өткізейік» деп қолқалаумен болды. Сондағы айтатыны «Өмеке, Құдай берген дауыс бар, домбыраның құлағында ойнайсыз. Халық әндері мен халық композиторларының әндерін Сіздей нақышына келтіріп, дұрыс, дәл айтатын әнші сирек. Неге ел алдына шықпайсыз?!». «Әшірбекжан-ау, мақтауды тым асырыңқырап жібердің-ау. Менің әншілігім тек әуесқойлық қана ғой, ғылыми ізденістерге біржола беріліп кеткен адаммын ғой». Ол тіпті тақымдап қоятын түрі жоқ. «Сонда, Өмеке, мына әндерді, мына дауысты өзіңізбен бірге ана дүниеге ала кетпекпісіз? Құдай өмір берсін, әрине. Дегенмен обал емес пе, бұл дүниелерді елдің өзіне қайтару керек?», – деп қаттырақ кетті.
Оның мына сөзі мені қатты ойландырды. Әндер мен өлеңдердің әлдиінде жүрген жас кездегі достарым Ілия, Керімбек, Асқарлардың «әндеріңді жаздыр» деп күйіне үгіттеген сөздері есіме қайта түсті. Содан іштей келіскендей болып, Әшірбектің сөзін мақұл көрдім.
Осыдан кейін де біраз жылдар өтіп кетті. Бірақ Әшірбек әлгі әңгімені аяқсыз қалдырмай үнемі мені қозғаумен болды. Мұнымен қоймай, Ғалымдар үйінің директоры Ғайникен Айдарханқызы Бибатырованы қосып алып, ақыры шығармашылық кеш өткізейік деп келістік. Ол ерінбей-жалықпай үйге келіп, әндердің көбін тыңдап сараптауға кірісті. Бас-аяғы 50-60 әнді сарапқа салдық. Оншақты күйді сұрыптадық. Сонда оның әнді түсіну, ұғу сауатына тәнті болдым. Әндегі ырғақ, иірімдерге сай сөз қуаты мен мәнін талдаудағы талғамына таңданып отыратынмын. Оның қазақ өнеріне деген құмарлығы шексіз еді.
Орайлы сөз
Иә, Әшірбек, осылай. Өмір деген көшкен бұлттай өтпелі…
…«Сахна саңлақтарын» жазу үшін ондағы әрбір тұлғаның өмір жолы мен шығармашылық жолын, олардың мінез-құлқын, әрбір образды жасау жолындағы ізденіс-толғаныстарын бүге-шігесіне шейін білуге тиіс болдың. Және олар бір ғана театрдың ұжымында емес, әрқайсысы әр жерде – Қазақстанның әр театрында «шашылып» жатты ғой. Сен солардың бәрін өз көзіңмен көрдің. Бәріне де пікір айттың. Кейде ащы, кейде тұщы шығып жатқан ондай өткір пікірлеріңе, құданың құдіреті, ешкім шамданбайтын. Ащы пікіріңе ешкім ашуланбайтын. Өйткені ол пікірді басқа емес, Әшірбек Сығай айтып тұр ғой. Осы күні арамызда жүрген үлкенді-кішілі бір де бір актер сенің назарыңнан тыс қалмапты. Ең бір таңқаларлығы сол – Қазақстанда қанша театр болса, сол театрлардың барлығындағы үлкенді-кішілі актерлардың, режиссерлардың, суретшілердің, ауызға аларлық өнері бар жас талапкерлердің аты-жөндерін жатқа білетін едің. Олардың қай кезде қандай роль ойнағандарын, жеткен жетістіктері мен «әттеген-айларына» шейін есте ұстаушы ең…
…Қазір өткен-кеткенге ой жіберіп қарап отырсам, өз саласын дәл сендей жетік білген Мәдениет саласындағы қайраткер жоқтың қасы екен. Әр актердің, әр режиссердің қабілет-қарымын тап сендей тап басып айта алатын білгір сыншы да болмапты…
Дулат Исабеков,
ҚР Мемлекеттік сыйлығының иегері.
Дауысы бар болатын. Әңгіменің ара-арасында қайсыбір әндерді шырқап, таңданып отыратын.
Сөйтіп, Ғайнекең мен Әшірбек 2003 жылдың ақпанында Ғалымдар үйінде «Ө.Айтбайұлының шығармашылық кеші өтеді» деп бір ай бұрын жарнамалады. Шегінерге жол жоқ. Кешке жұрт көп жиналды. Зал лық толды. Сахна төрінде оң жақ шетіне таман креслода Әшірбек отыр. Ол кешті жүргізу міндетін өз мойнына алған. Арғы бергі тарихты қозғап, жұртты тамсандырып отырды.
Оның ерекше бір қасиеті әрбір әннің ішкі мазмұн, мағынасын, оның адам жанын тербетер иірім, мақамын, саздық болмысын тереңнен қозғап, өзгеше түйсік танытып отыратын. Әшірбектің әлгіндей түсінік талдамасынан кейін оның осы бір жан балқытар әңгімесінің арбауына қалай түсіп қалғаныңды білмей, жан-дүниең тербеле бастайды. Атақты әнші болмасам да, ол өзінің таным түсінігі арқылы, көп әндерді ынта-шынтыммен беріліп айтуыма жол салып отырды. Халық әндерін, халық композиторларының және өз замандас композиторлардың қайсыбір әндерін өзімше игеріп, өзімше айтуға тырысатынмын. Әшірбектің құмартып жүргені де мәселенің осы жағы. Ол кештің басынан аяғына дейін барынша шабыттанып отырды.
Кеште аспанда аққумен үн таластырған Біржан мен Илья Жақановқа дейінгі аралықта халық қазынасына айналған дүниелер жүйе-жүйесімен орындалды. Мұның бәрі Әшірбектің жетекшілігімен жасалған. Осы әндерден қуат алғаным соншама ішкі сарайымда өзгеше құбылыстар болып жатқандай күй кештім. Әрбір ән орындалған сайын Әшірбекке деген ризалығымды іштей айтып қоямын. Ол әншілерге ғана емес, қазақтың әндеріне ғашық еді. Мен соны бүкіл жан дүниеммен сезіндім. Жасым жетпіске таянған шақта сахнаға көтеріліп, аса күрделі әндерді орындау әрине оңай бола қойған жоқ. Алайда жұрттың ықыласы, Әшірбектің сенімі, әсіресе орындалған әндердің ғажайып қасиеті адамды рухтандырып жібереді екен.
Әшірбектің осы кештің өн бойында айтқан сөздері, ара-арасындағы күлдіргі әңгімелері өнер, өмір туралы толғаныстары жұрттың жанын жадыратып отырды. Әр алуан әңгіме тиегін ағытып отыруы арқылы мен орындай бастаған қайсыбір әндердің «Бүркітбай», «Ақылбай», «Шәмші қамар», Абай, Ақан, Біржан, Естай, Мәди, Кенен әндері, т.б. жаңаша әсер танытқандай еді. Өз басым осынау әндерді қалдырған ұлы жандардың әруағына табына отырып, Әшірбектің өресіне таңқалумен болдым.
Есімнен шықпас бұл кештің ұйытқысы Әшірбек інім еді. Алайда, неге екенін қайдам, осы кештен соң ауырып, қалпақтай ұштым. Шамасы орындалған әндердің салмағы мен қасиетінен бе, әлде басқадай себебі болды ма білмедім!..
Ол өзінің терең білімімен қазақтың мәдениет, қоғам қайраткеріне айналған айтулы тұлға болатын. Қазақ өнерінің, қазақ мәдениетінің қай саласында да көсіліп пікір айта алатын, айтқанда біліп айтатын, тауып айтатын бірен-саранның қатарындағы жан еді. Әсіресе қазақтың опера, драма артистерінің Әшірбек назарына ілікпей қалғаны шамалы. Бәрі де Әшірбек талғамына тәнті боп, оның өлшем таразысына түскісі келіп тұратын…
Ол қырағы ойларымен өнер аспанында қазір де қалықтап ұшып жүрген сияқты…
ПІКІРЛЕР2