Қазақтың қара сөзінің айбары

Қазақтың қара сөзінің айбары, ұлттық рухтың ту ұстаушысы болған кемеңгер қаламгер Мұхтар Мағауиннің дүниеден озғанына 40 күн болды. Осы уақыт ішінде классик жазушының көзін көрген, қызметтес болған танымал жандар мен қалың оқырман тарапынан редакциямызға келіп түсіп жатқан хаттар легі толастаған емес. Біз бүгін редакция қоржынына түскен хаттардың бір тобын оқырмандар назарына ұсынғанды жөн санадық.
Төлен ӘБДІК:
– Француздың ұлы жазушысы Бальзак қайтыс болғанда, қабірінің басында тағы бір ұлы жазушы Виктор Гюго сөз сөйлепті дейді. Сол сөзінде «Заман өзгерді, бұл өмірдің басты тұлғалары қазір билеушілер емес, ақыл-ой иелері» десе, сондай-ақ «таланттардың өлімі – көптің қайғысы, ұлылардың өлімі – бүкіл халықтың қайғысы» деген екен. Біз бүгін сондай үлкен қайғының үстінде отырмыз. Қазақ руханиятының алып бәйтерегі Мұхтар Мағауин дүниеден озды, бұл – халқымыз үшін орны толмас ауыр қаза. Бірақ артында елі бар. Ел аман болса, алыптар өмірі үзілмек емес. Алаш арыстары о дүниелік болған зұлмат жылдарда бұлардың аты тарихтан өшті деп ойлаған болар біреулер. Жоқ, ел бар болса, сол елі, жері үшін құрбан болған ерлердің ісі де, аты да өшпейді. Тарих таразысы өз бағасын береді. Сондықтан Мұхаңның артындағы елі аман болсын деп тілеймін. Мағауин елін шексіз, шартсыз сүйген, бүкіл өмірін перзенттік махаббатпен, адал жүрекпен еліне арнаған азамат еді. Жақсы дос болдық, отбасымызбен араластық. Ниетіміз адал, арман-тілегіміз бір болатын. Кейін ол шетелге кетті. Қаншама дүниені жазып қалдырды. Ол еңбектері арқылы қазақтың ұлттық санасын қалыптастыруға еңбек етіп кетті. Міне, пәленбай күн болды, теледидарды ашып қалсаң, радионы басып қалсаң, Мұхтар Мағауин есімін естисіз, яғни халық өзінің жақсыларын бағалап, қастерлей біледі. Бүгінгі асқа халықтың мұншама жиналуының өзі соның бір айғағы. Өйткені Мағауиннің арманы – халықтың арманы. Соған жетейік, артында қалған мұралары ұлтымен бірге жасасын. Артында қалған ұрпағы аман болсын, өсіп-өнсін.
Өзі де айтыпты ғой кітабының соңында: «Мен өлген күні аруаққа айналамын», – деп. Қазақ – аруаққа сенген, аруақты сыйлаған халық. Сүйегі сол жақта жатқанымен, Мұхаң қазақ халқының жүрегінде. Аруағың ел-жұртыңды қолдасын, қош, қадірлі Мұха, жатқан жерің жарық болсын!
(Мұхтар Мұқанұлы Мағауинді еске алуға арналған 7 күндік аста сөйлеген сөз. Астана қаласы).
Ол енді оралмайды
Мен Мұхтар ағаны кітаптары арқылы таныдым. Аралас-құраласым да болмаған. 2004 жылы түлен түртіп, мемлекеттік сыйлыққа номинант болдым. Комиссия мүшелеріне кітаптар тапсыру керек деген соң, Жазушылар одағына келгенмін. Сол жерде Тұрсынбек Кәкішев пен Мұхтар ағаны кездестірдім. Кербез, кірпияз, кінәз сияқты көрінгенмен, Мұхтар ағаның көңіл күйі жоғы сезіліп тұрды. Екі ағаға кітаптарымды сыйладым да, ауылыма қайттым.
Сол кездерде басталған мемлекеттегі кризис (ол кезде айтылмайтын) етек алып, көпшілік психологиялық өзгерістерге душар болып, әдеттегі жүрісінен жаңылып, интригалар мен бір-біріне өшіге, жауыға қараудың алғашқы симптомдары көрініс тауып, материалдық, рухани-ішкі байлық ыдырап, мизантропиялық қоғамға қадам басталған.
Мен мұны әдеби ортадан алшақтау, елде жүрсем де, Мұхтар ағаға бағытталып атылған кесектердің көптігін ішкі интуициямен аңғардым. Дәл сол кезде менің де жағдайым мәз емес еді. Мұхаң көрген теперіштің мини көрінісі басыма түскен. Өз ауылымның қасқасы бар, басқасы бар, көп иті де, көк иті де шабаланып үріп, қоғамнан ысырып тастағысы келген уақыт еді. Осындай дәрменсіз кезеңде, менің қорғаушым да, қолдаушым да өлеңдерім болды.
Дос дегенім – жасауыл,
Шегінеді сенгенім.
Көңіл деген асауым,
Күйін кешті, пенденің…
немесе:
Не деген сен, өлермен ең, арман-ән,
Нәзік жіптей үмітімді жалғаған.
Қарғалардың қара тобы, жабылып,
Шұқығанда, көзімнен көз қалмаған.
… Маздап едім, ошағында отын боп,
Енді маған көк аспаннан жақын жоқ.
Көзі соқыр самұрықтай самғадым,
Қайта жерге оралуға қақым жоқ!.. –
деп жазыппын.
Иә, «өлең деген туады қайшылықта!» Бұл өлең – Мұхаңның сол кездегі көңіл күйін дөп басқандай. Күнәнің үлкен-кішісі болмайтынындай, қайғы мен мұң да солай екен. Мұны рух үндестігі десе болады.
…Өткен жылдың маусым айының соңында менің 75 жасқа толуым шағын дастарқан басында тойланып жатты. Тілеулес дос-жарандар құттықтай келіп, отбасында мәре-сәре болып отырғанбыз. Мұндай кезде телефонның босамайтын кезі ғой. Бәріне сыпайы жауап беріп отырғанмын. Мына қоңыраудың әсері ерекше болды. Орнымнан атып тұрғанымды өзім де сезбей қалдым. Бұл – Мұхтар Мағауин еді.
«Жетпіс бес те – бір белес. Құтты болсын! Саған беретін сыйлығым Алматыда, өзіңді күтіп жатыр – шығармаларымның толық 26 томдығы. Балалар жеткізіп берер.
Мен қазір Түркиядамын. Кемер деп аталатын курортты аймақ. Демалушылар көп. Қазақтар да бар дейді. Жолың түсіп келетін болсаң хабарлас!» – деп, жылы қоштасты.
Маусым аяқталып, шіліңгір шілде де өте шықты. Тамыздың орта шенінде Шымкенттен Анталияға ұштым. Ұшақтан түскен бойда, күтіп тұрған автокөлікке отырып, әп-сәтте Кемерге ат басын тіредік. Орналасып алған соң, бірден теңізге беттеп, Ақтеңізге ақжем болғанша түстік. Рақат!
Ертеңіне ағаға телефон соқтым. Күтіп отырғандай, үні қуанышты естілді. «Иә, мен осы Кемердемін ғой. Сен тұрған жерден 15-20 минуттық жол». Қазір ұлым Едіге барып, үйге алып келеді.
…Қош, сонымен, көлік те келді ғой. Ары кеткенде жарты сағаттың о жақ, бұл жағында, үш қабатты, еңселі сары үйдің қақпасының алдына келіп тоқтадық. Сәулетті үйдің кең сарайдай қонақ бөлмесіне ендік. Ағамен сәлемдесіп, нұсқаған төр жаққа жайғастық. Сексен бес деген жастың ернеуіне жақындаған ағаның денсаулығының сыр бере бастағаны байқалды. Бірақ, қарт тәнді, асау рух қолдап тұрды. Жайлап басып, үстел басына отырғанында жанарындағы мұздаған оты, күлімсіреген жүзіне әр беріп, баяғы «кінәз» қалпына оралды.
Дастарқан үстінде баяу, қоңыр үнімен бәрімізді баурап алды. Әрбір айтылған сөз – біз үшін ғибрат, сабақ. Ел жаңалығын сұрады. Білгенімізді айттық. Маған тіктеп қарады да:
– Додаға түсіп жатқан көрінесің, ақжол болсын, – деді.
Менің Кемерге кеткенімді естіген адамдар, тіптен Мұхаңның өзі де, қолдау дәметіп келіп отыр деген ойдың бірден келетіні рас. Уақыт созбай өзім баяндай бастадым:
– Иә, аға, додаға түсіп жатқаным рас. Бірақ сізден қолұшын созу жөніндегі дәмеден аулақпын. Олай болуы мүмкін де емес. Өткен жолғы конкурста бір әріптесімізге көмектескеніңізді білемін. Біле тұра, сізге өтініш айту – буынсыз жерге пышақ ұру емес пе? Ондай ойдан аулақпын! – деп көңілдегі дүдалсалдықтан бірден арашалап алдым. Мұхаң, сол жағында отырған маған үңіле қарады. Пенделерден шайлығып қалған таза қалып, таза көңіл шындығы ма дегендей барлай қарағанын, жүзімнен жасандылық көрмеген соң, жайдарлана түсіп, жіпсіген маңдайын сүртті.
Айтқаным, шыным еді. Көңілі толқып: «Тек, өзіңе сен, қарағым», – деген бір ауыз сөзде, «мақсатқа ұмтыл, жеңбесең де жеңілме, мұратыңа жет!» деген, сенім мен үміт тұрғанын іштей сездім. Ойы жүйелі, әңгімесі ғибратты жанның қасында өзіңнің қалай байланып қалғаныңды сезбейді де екенсің. Сөз арасында Бақытжамал апамыз екеуміз әңгімеге арагідік қосылып қоямыз. Апай да терең жан екен. Ұнағаны – апаның Мұхаңмен ойының бір жерден шығатыны, жүрек лүпілі де бірге соғатыны. Ұлы тұлғаның әлемге танылуына өлшеусіз үлес қосқан, жақсы жар, айтулы ана, мейірімді әже, өнегелі ене бола білген асыл жанға тілегеніміз тек амандық.
Әдемі отырыстың әсерлі сырларымен отырып, түннің қоюланып кеткенін де байқамаппыз.
– Аға, бізге рұқсат болсын, сізді де шаршатпайық, – дедім.
– Қарағым, риза болдым. Бүгінгі шай – «сәлем шай». Арнайы сыбағаң бар. Бұйырған дәмнен ауыз тиіп кетерсің. Екі күннен кейін, Едіге інің барып, алып келеді, – деді.
Айналдырған он күннің екі күнін ғұламаның дергейінде өткіздік десем болады. Әңгіменің барысында, ағамыз: – Келесі жыл басында 85-ке толамын. Америкада өткіземіз деп жатыр, балалар. – Келесің ғой, – деді.
– Түркия мен Алматыда өтсе ғой!– дедім.
Әңгімеге Едіге араласты.
– Алматыда да өткіземіз деп отырмыз, – деп ағаға бір қарап қойды. Аға үндемеді. Бірақ сол үнсіздіктің астарында мақұлдаған сыңай жатыр еді.
Қыркүйек айында Америкаға оралатынын, онда өзін бақылауда ұстайтын білікті дәрігерлердің бар екенін жеткізді.
Қоштасар кезде, «Ұлтқа қызмет» деп аталатын кітабын қолтаңбамен тарту етті. Әдетте, кездесудің әсері мол болғанымен, қоштасудың қиын екенін білеміз ғой. «Әлі де отыра түссе екен» деген ой ағаның көзінде тұнып тұрды. Кітапты сөмкеме сала бергенімде, «бере тұршы, бір сөзім қалып қойды», – деді. Кітапты ұсындым. Ол жазған қолтаңбасының соңына «Мен сені жақсы көремін!» деген сөз қосты.
Бұл Қазақстанда жасайтын барлық жазушы әріптестеріме арналғандай. Бір-бірімізді жақсы көрейік, ағайын!
Қаңтар айының басында күннің суығынан да суық хабар келіп жетті. Қазақ елі өрт тиген ормандай теңселіп бірінен- бірі асып жоқтады. Бүкіл ақпарат құралдарының беті азалы хабарға толып кетті.
Өзім танитын ұлы Едіге мен жары Бақытжамал апайға бір ауыз жұбату сөзін жаза да, айта да алмай, іштей тоқырауға ұшырадым. Ол маңымдағыларға аян.
Рухтас едік қой. Менің де рухым өлді ме? Өлген болар…
Жаназабынан Бақытжамал апайдың өзі шығарып алды. Қаңтардың 24-жұлдызы күні сонау Америкадан телефон соғып, ағаңның арты қайырлы болсынды айтты ғой. «Босама!» – деді ғой…
Бұл не деген көрегендік, неғылған сұңғылалық! Екеуі бір адам болып кеткен екен ғой… Әлде аға аян берді ме екен?
Абыз ағаның, аңыз ағаның жанында жай күн өткізбеген екен да? Алла берген дарынынан кейінгі, жазуға деген мүмкіндіктің мыңдаған атрибуттарын жасаған да, орындаған да осы апамыз екен ғой. Жазушы жарының көрер жарығы ұзағынан болып, отбасының амандығын тілеймін. Құрметті оқырманым, осы естелікті жазу үстінде жыладым да, қамықтым да, күйіндім де!.. Артық эмоцияға беріліп кетсем, сөге жамандамаңыздар.
Жан дауысы ғой!
Ханбибі Есенқарақызы
Келешектің кемеңгері
Сырттай шығармаларына тамсанып, бір көруге құмартып жүрген «Қобыз сарынындағы» түлкі тымақ, қасқыр ішік киген, қияқ мұртты «нағыз қазақпен» жаңылмасам, 1976 жылы жүздестік. Жай дидарласып қана қойғамыз жоқ, Мұхтар аға сол жылы Қазақтың Абай атындағы Педагогика институтына оқытушы болып келді де, бізге «Жыраулар поэзиясы» және «Қазіргі қазақ әдеби сыны» деп аталатын екі арнайы курсты қатар жүргізді.
Сырттай алған әсеріміз дәріс барысында күшеймесе, бәсеңсіген жоқ. Жыраулар поэзиясын желпінте отырып жатқа айтқанда, аузымыздың суы құритын…Ол кісінің өлең оқу мәнері де ерекше бөлек еді. Мектеп қабырғасында атын да естімеген жыраулар шығармашылығы біз үшін мүлде жаңа әлем болып ашылды. Жас ұстаз тап бір сол жыраулардың ортасынан келгендей ағылып-төгіліп сөйлеп, бізді сонау Алтын Орда, Ноғайлы, Қазақ хандығы дәуіріне алып кететін…
Екінші арнайы курсты да қызық етіп өткізетін. Сол кезеңдегі қазақ әдебиетінің тарихы мен сыны жөніндегі еңбектердің ешқайсысына асыра ілтипат жасамайтын. Бірақ әрқайсымызға мерзімді басылымдар мен әртүрлі жинақтардағы сыни материалдарға шолу жасататын, кейбір еңбектерді мақтай бастасақ, қарсы сұрақтармен қайырып отыратын. Өзі тұстас сыншылардың өзін «сынайтын». Әдебиеттегі коммунистік сүреңге, ұраншылдыққа, жасандылық пен жалғандыққа, советтік саясатты тілге тиек етіп сыпыра мақтауға жаны қарсы болатын. Жалпы әлем әдебиеті мен қазақ әдебиетінің келешегі жөнінде тосын әңгімелер айтып, біздің ойымызға келе бермейтін толғамдар мен болжамдар жасап отырушы еді.
Менің несібеме қарай, институтты бітіретін жылы Мұхтар аға диплом жұмысымның кеңесшісі болды. Жетекшім профессор Нығмет Ғабдуллин еді. Тақырыбым «М. О. Әуезовтің «Қилы заман» туындысы болатын. Көп жылғы қапастан кейін шығарманың Ш. Айтматовтың алғы сөзімен жарыққа шыққанына көп болмаған. Сол жылдары «Қазақ әдебиеті» газетіне профессор Рымғали Нұрғалиевтің «Қилы заман қандай туынды?» деген мақаласы да жарияланды. Мен диплом жұмысымды қорғап тұрып, сол мақала жөнінде көбірек айтып кетсем керек, Мұхаң тоқтатып: «Ел ішінен мақала жазатын «тентектер» табылады. Сен сол мақаланы жариялаған жетекшің туралы айтпайсың ба?» – деп жанында отырған Нықаңа қараған. Ол кісі баяғы сол биязы қалпында әсем жымиды да қойды. Мен ол кезде газеттің бас редакторының «ерлігі» жөніндегі мәселенің байыбына бара қойған жоқпын. Кейіннен Мұхтар ағаның «Мен» романындағы естеліктерінен ғана Нығмет ағаның азаматтық келбеті жөнінде біраз мәселені байыптағандай болдық. Арагідік дәріс кездерінде, орайы келген әңгімелерде Серағаңның (Қирабаев), Нығмет ағаның, Мұхтар ағаның шығармашылық жөніндегі әртүрлі кеңестерін тыңдап жүрдік. Солардың ішінде, Мұхтар ағаның: «Шығармашылықпен айналысам деген адамның Алматыдан кетпеуі керек» деген сөзі есімде қалыпты. Бірақ өмір адамның ойлағанындай бола бере ме?! Сол кеңеске құлақ қоя отырып, мен Алматыда қала алмадым. Ауыр дертке ұшыраған анамызға қараймыз деп, алыстағы ауылымызға кеттік. Содан жеті жылдан соң, Алматыға әрең жеттік. Ол кезде бізге құшағын жайып тұрған қала бар ма?! Аспирантура бітіріп те жұмыс таба алмай біраз сергелдеңге түстім.
Ол кезде Мұхаң «Жазушы» баспасының бас редакторы болатын. Тұрсынжан Шапай, Талас Әсемқұлов сияқты талантты шәкірттерін қасына алған. Айналсоқтап соларға барам. Ақыры олар мені үгіттеп ұстазымызға кіргізіп жіберді. Көрмегелі көп жыл болды, қалай болар екен деген күпті көңілді Мұхаң бірден сейілтті. Жақсы қабылдады. Жағдайымды сұрады. «Қазақ жігіттерінің бәрі осы жолдан өткен, саған да табандылық керек», – деп бір қайырды. Мен аспирантура бітіргенімді, ғылыммен айналысқым келетінін айтып едім: «Академияның нанын біз де жегенбіз. Ол – тұйықтау жер, қаламыңды ұштап, стиліңді қалыптастырып, елге танылу үшін баспасөздің қазанында қайнағаның дұрыс», – деді. Ол кезде менде жұмыс таңдайтындай жағдай жоқ еді. Көңілімнің пәс екенін байқады ма, өзінің шәкірттерінен бастап, аймақтардан шақырып алдыртып, өзі жәрдемдескен біраз адамдарды атап, солардың барлығының қазір қанаттанып кеткенін айтып, мені жігерлендіріп қойды. Содан ұстазым хатшы қызы арқылы бірер адамды шақырды. Алдымен, өзінің орынбасары Асқар Егеубаев келді. «Мынау Мәтіжанов (бұрыннан солай атайтын) деген жігіт – менің шәкіртім. Саған өмірде де, әдебиетте де іні болады. Қазір қиналып жүр екен, көмектесейік», – деді. Асекеңді бірінші көруім, маған қарап, суықтау жымиып, бас изеді де қойды. Одан кейін келген баршын тартып қалған екі кісіні ағаларың Төлек Тілеуханов және Нұрахмет Төлеупов деп таныстырып, оларға да мені талантты шәкіртім деп нығарлап айтып, табыстады. Кейіннен осы екі ағам маған барынша көмектесті.
Мұхаң «Жұлдызға» бас редактор болып барғанда да мені назарынан тыс қалдырған жоқ. Арнайы тапсырыстар беріп, өзі жақсы білетін академияның қолжазба қорынан материалдар алдыртатын. Бірде Мұхаңа «Балқожа бидің Кенесарыға» жазған хатын апарып едім, риза болып, бірден нөмірге салғызды. Бірде қызық болды. Журналдың кезекті санына Жамбылдың «Сыздық төреге» арналған атақты өлеңі басылды. Өлең жұртшылық арасында біраз дүрбелең туғызды. Шығарма соңына «мұрағаттан тауып әкелген
К.Матыжанов» деген түсінік жазылыпты. Шындығында, өлеңді Мұхаңның тапсырмасымен тауып әкелген Тұрсынжан Шапай еді. Ұстазымыз жадынан жаңылды ма, әлде өзінің қызметкерінен гөрі академияда жүрген менің атымды жазуды жөн көрді ме, әйтеуір, сол «олжаны» менің қанжығама байлап жіберді. Кейіннен естеліктерінде де дәл солай жазды. Бұл да ұстазымыздың көңіл түкпірінде жүргеніміздің бір белгісі болса керек.
Бірде Мұхаңды Орталық ғылыми кітапханада жолықтырдым. Кітапхана жабылатын кешқұрым уақыт. Жаздың басы болатын. Қолжазбаға шұқшиып отырып бір-бірімізді байқамаппыз. Шыға берісте кездесіп, амандасып, жүре сөйлестік. Сол жылы Шәкәрім Құдайбердіұлының ақталып жатқан кезі (1988). Мұхаң соған материалдар қарап жүр екен. «Қажының өлеңі» деп маған бір өлеңді жатқа оқып берді.
Бірер айдан соң, М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының директоры, ұстазымыз Серік Қирабаевтың кабинетінде отыр едім, үстімізге ойда- жоқта Мұхтар ағамыз кірді. Мен ұшып тұрып сәлем бердім. Сол баяғы еркін қалпы, бірден төрге озып, Серағаңмен қол алысып амандасып: «Сераға, мынау – Шәкәрім», – деп, ақ қағазбен оралған кітаптың орауын жазып ұсынды. Кітаптың шымқай қара мұқабасына аппақ етіп Шәкәрімнің бейнесін салыпты. Ақынның қара түнекті жарып шыққан рухы! «Тамаша шығарыпсың, Мұхтар. Біз де дайындап жатырмыз. Сен бұрын қимылдапсың», – деп директорымыз ризалығын білдірді. «Басқа шаруам жоқ», – деп Мұқаң маған көз қиығын тастады да шығып кетті. Бұл – Шәкәрімнің ақталғаннан кейінгі шыққан алғашқы кітабы және сапалы, үлкен білімділікпен, мұқият дайындалған жинақ. Өз басым Шәкәрім шығармашылығына байланысты одан озған еңбекті әлі оқи алғаным жоқ. Жалпы, Абай, Шәкәрім шығармашылығы жөнінде ол кісінің білетіні, ой-толғамдары өте көп еді. Солардың барлығын жазып үлгірмеді-ау деймін.
Оның ғалымдығы мен жазушылығын таразы басына салсақ, қайсысының басатынын болжау қиын. Екеуінің де мехнатын тартқан қаламгер «ғалымдықтың жолы ауыр» дегенді айтады. «Ғылымның жөні өзгешерек. Азабы он есе. Жазушылық еңбек пен ғылыми жұмыстың қайсысы қиын десе, мен ғылым әлдеқайда ауыр дер едім» деген тұжырым жасайды. Өзінің көркем шығармаларынан гөрі, ғылыми-тарихи еңбектерінің бәсін жоғары қояды. Осыған орай, Мұхаң кейінгі бір сөзінде: «… көңілдегі ақиқат шынымды айтайын: Егер біздің ғұмыр бойы жасаған және жасамақ көркем шығармаларымызды таразының бір жағына түгел үйсе, соның бәрін «Қобыз сарыны» мен «Алдаспан» антологиясы оп-оңай басып кетер еді. …Мәселе менде емес. Біз дүниеде болмасақ та, бүгінгі қазақ әдебиеті өз дәрежесінде жұртының қажетін өтеп жатар еді, озық, іргелі
әдебиет саналар еді. 1932 жылғы ашаршылықта, 1941–1945 жылғы кәпірлер қасабында алаштың қаншама ұлы жазушысы өмірден өшті екен, қайсысының орнын іздеп жатырмыз! Ал Доспанбет, Шалкиіздің жөні басқа. Бұлардың әрқайсысы – бір адам, жай ғана ұлы тұлға емес, әрқайсысы бір ғасыр, алаштың өткен өмірінің, үлгілі рухани тарихының, биік санасы мен көркем ойының көрсеткіші. Осы ұлы жыраулардың арқасында қазақ сөз өнері орта ғасырларда әлем поэзиясының асқар биігіне шықты», – деп ағынан жарылады. Шындығында, осы екі еңбегімен де Мағауин тарихта мызғымай тұратын еді! Бірақ оған Тәңірім мықты денсаулық, телегей талант, алапат қуат, ұзақ шығармашылық ғұмыр беріпті. Ол қырық жасында «Аласапыран» атты классикалық тарихи туындысын оқырманға тарту етті. Онымен де тоқтамады, қаншама әңгіме-хикаяларын былай қойғанда, «Сары қазақ», «Шақан-Шері», «Жармақ» сияқты сүбелі романдарының әрқайсысы қазіргі қазақ әдебиетіндегі ірі құбылыс болды деуге болады. Жетпістің желкесіне желдіртіп жетіп, «Шыңғыс хан» тетрологиясын, сексеннің сеңгіріне шыққанда «Алтын Орда» танымдық тауарихын тамамдады. Өзі меңзегендей, Тәңірім талмайтын қуат, жасымайтын жігер, жазудағы бабынан жаңылмаған қажырлы еңбектің берекетін берді. Дауылпаз талантын, бар күш-жігерін, өлшеулі ғұмырын көрегендікпен өлшеп-пішіп, төкпей-шашпай туған халқына татаусыз қызмет етуге арнады. Ар-ожданының, ақиқаттың алдында адал болды, ештеңеден тайсалмады, бұра тартып, бұқпантайлаған жері жоқ. Артына өлмейтін мұра, өшпейтін асқақ рух қалдырып, көзі жұмылғанша сөзінен жаңылмай, қаламын қолынан түсірмей қаһарман қалпында дүниеден өтті.
Көзі тірісінде бір ауыз жылы пікір білдіре алмаппыз, оны ол кісі қажетсінген де емес. Тағы да өзі айтады: «Шынайы кемеңгер тұлғалар өз бағасын біледі» деп. Мұхаң да өз бағасын білген және оны жасырмай, жеріне жеткізіп жазып кеткен адам. Одан асырып айту келешектің еншісінде болар.
Ханбибі Есенқарақызы
Дара тұлға
Мұхтар Мағауин үлкен эпикалық үлгідегі шығармаларымен қазақ әдебиетінің дамуына зор еңбек сіңірді, қазақ әдебиетін бұрын-соңды болмаған жаңа көркемдік-эстетикалық құндылықтармен байытты. Жазушының «Аласапыраны» – тарихи роман жанрының жаhандық кеңістігіндегі биік шыңдарының бірі.
Жазушы еңбегінің өнбегі мол болды: қазақ әдебиетінің түрлі жанрында, қазақ әдебиеттануының тарихында, әдебиет сынында, көркем аудармада, көсемсөзде үлкен жетістіктерге жетті. Ел бірлігі, жекетұлға тағдыры, ұлттық рухани құндылықтар қаламгер романдарының зияткерлік негізін ұстаған айбынды ұстынына айналды.
Бір романын жазу үшін қажетті дайындық жұмыстарына өмірінің жиырма жылын арнауға Мұхтар Мағауиннен басқа дүниеде бір де жазушы тәуекел ете алған жоқ. Бір роман жазу үшін он романның көлеміндей дерек пен мәлімет жинау, оны ғылыми және көркемдік сүзгіден өткізу екінің бірінің де, көптің бірінің де қолынан келмеген. Мұхтар Мағауин көптің де, екінің де бірі емес. Мұхтар Мағауин – дара шығармашылық тұлға.
Жанғара Дәдебаев
Не дермін, халқым, не дермін!?
Кімге ақыл не деп берермін?!
Он сегіз мың Ғалам мен
құл-пенденің тағдыры қолында
Құдай шебердің
«Кел, – десе Аллам, – ақылға!»
Мен идім басты «Мақұлға»…
Морт сынып Емен,
Тау құлап жатқанда,
мынау сор маңдай не сын бар біздей
пақырға?!
Етбеттеп түсіп құлармыз!
Еңіреп келіп жылармыз!
Бұғауын үзіп кете алмай,
құс болып ұшып, жете алмай,
тағдыры түсіп талқыға,
қиянда қалған халқына,
жалбарынып-жалынып,
Алладан медет сұрармыз!
Ілімнің мініп пырағын,
білімнің жағып шырағын,
қаталап отқан қауымның
қандырған шөл мен құмарын
Мағауияұлы Мұхтардай
жанкешті жанның,
ия, Аллам, жеңілдетіп сынағын,
мақпалдай етіп тұрағын,
мәңгілік жатар мекеннен
бұйырта көрші Жұмағын?!
Бұйырта көрші Жұмағын?!!
…Бет бар ма жұртқа қарардай?!
Сүйекте дақ боп қалар ма-ай?!
Ел болып, сірә, не керек?!
Маңдайға біткен жалғыз ұл –
Мұхаңа туған төрінен
бір орын жүрдік таба алмай?!
Шығарып соңғы сапарға:
«Бауырым-аулап!» – қаумалап,
қарымызға ақтық таға алмай,
Арманда қалдық қалың жұрт,
Ата да Баба салтымен,
«Жәннаттан болсын жаның», – деп,
бір іліп, топырақ сала алмай!!!
* * *
Қонысы бөтен, тегінде,
Әмериканың елінде,
басынан ешкімді аттатпай,
бір жанға рухын таптатпай,
жатады Мұхам теңіз боп,
қазақтың байтақ жерінен
үзіліп түскен Аралдай!!!
Саған да не сын, беу, халқым,
түртінектейсің бағыт пен бағдарыңды
таба алмай,
лапылдап бойда жалының
жарқырап көкте жана алмай,
Арқаға біткен архар мен
жөңкіліп көшкен маралдай,
Ғайыптан түскен
Ғасырдан еншіңді жүрсің ала алмай!!!
Еншіңді жүрсің ала алмай!!!
Айсұлу ҚАДЫРБАЕВА