Кеше және бүгін
François Schuiten
«Әр көркем шығарма – ұлттың төлқұжаты» деген екен Перу жазушысы Варгас Льоса. Қазақ әдебиеті – Жаһан «сөз өнерінде» өзіндік орны бар, үлкен әдебиеттердің бірі. Осал жеріміз – соны дұрыстап көрсете алмауымызда. Жалпы, жазушы әркез Тәуелсіз, Азат болуға тиіс. Мәселен, жаман ойдан тәуелсіз, тұрмыстан тәуелсіз, түрлі сыпаттағы әсерден тәуелсіз, т.б. Жазушы бәрінен биік болса, онда ол ойшылдық пен суреткерлік деңгейге көтеріле алады. Мазмұнды дүние беру үшін де кісінің ішкі Әлемі бай болуы қажет. Алдымен адамның шынайылығы, шыншылдығы, әділдігі, адалдығы, арлылығы, өзіне деген сыншылдығы, ізденімпаздығы, еңбекқорлығы қымбат. Бұның бәрі көркемдікке, іштей өсіп, түлеуге алып барар баспалдақтар. Абзалында, қайырымсыз адамнан жақсы дүние тумасы анық. Жазу өнері – ең алдыменен болған жайды баяндап қана қоймай, оны суреттеу арқылы көркемдік категориясына дейін көтеру. Туындымен танысқанда-ақ оның қаламгердің суреткерлігіне тәнті болатыныңыз жасырын емес. Қазіргі қазақ әдебиеті турасында әркімнің ойы әрқилы. «Қазіргі қазақ прозасы бұрынғы дәстүрден алшақтап кетті» немесе «бүгінгі поэзия түсініксіз әрі онда мұң басым» деген секілді көзқарастың бар екені рас. Әдебиет тірі организм болғандықтан, ол бір орында тұрмайды. Қайта дамиды, өзгереді, түрленеді. Осы тұрғыдан келгенде, төл әдебиетіміз жөнінде жастардың ой-пікірін білу мақсатымен оларға сауал жолдаған едік.
Асылбек НҰРӘЛІ, мәдениеттанушы, лингвист:
Көркем сөз – халықтың рухани қазынасы
Жазу – ең әуелі, болған жайды баяндау, ал әріге жеткізер қабілет болса, уақиғаны суреттеу. Халықты күйбең тіршіліктен бір сәтке алшақтатып, шындықтың түсін түстеп, ақиқат иісін сездіретін де жазушылар секілді көрінеді, маған. Шығарманы оқығанда, ең әуелі суреттеу шеберлігіне, көркемдік композицияларына қарап құлай кететінің де жасырын болмаса керек. Содан болар, қандай да бір роман немесе әңгімені оқи бастағанда, алғашқы парақтағаннан-ақ оқырманның өз ішіндегі «цензураға» тап болатыны бар. Суреткердің тілі неғұрлым шынайы әрі жұмсақ болып, шығармасында кездесетін мекеннің шың-құзын, өзен-көлін, тіпті төбенің атын да жатқа білуі оны өзгеден ерекшелеп тұратын негізгі артықшылық секілді көрінеді. Уақыт пен кеңістікте орын алған қандай өзгерістер болсын, халықты одан хабардар етіп, ұлтқа келер қауіп болса,соған даярлайтын да жазушылар емес пе? Әйтсе де, қазір өзін осы қатардан санайтындардың арасында ұлт деп аталатын ұлы бәйтеректің тамырына тереңдеместен бұрын, көкжиегіне көтерілуге бейім тұратындары да бар екенін көргенде, олардың жазған жазбаларын қиялыңның қия шыңында салыстыруға кірісіп кетесің. Жазушының табиғаты ерте көктемде бүр жаратын бәйшешектен басқашалау болуы керектей көрінеді. Бәйшешек қанша сұлу болғанымен, ғұмыры сондай қысқа. Гүл атаулының арасында бірінші болып ашылатыны да бәйшешек. Шығармашылық адамдарының жүрегі гүлдей нәзік болғандықтан көпшілігі уақыт желіне шыдас бермей, өткелден өтер кезінде арнасы бөлек ағынмен кері кетіп бара жататынына талайғы тарих куәгер. Бәйтеректей биіктік пен бекемдікке ұмтылған қазақ ұлтының өткенінде сырлы сөзге құлақ түріп, мәңгілікке ұмтылған қаншама қаламгерлер болса да соның санаулыларына ғана ұлттық әдебиетіміз төрін ұсыныпты. Бұндай ұстаным тек қазақ халқында ғана бар емес екен. Көрші отырған орыстар да жазушының қаламында ұлт тақырыбы қалай көрініс тапқанына қарап, сол қаламгердің халық тарихына енуіне құқығын айқындайтын көрінеді. Егер өзге емес өз ұлтыңның өткен тарихын, табиғи танымын таразылай алмасаң, ұлттық жазушы қатарына енуге ешқандай мүмкіндігің қалмайтындай. Ал ұлттық жазушы бола алмасаң қолыңа не үшін қалам алып, кім үшін жаздың деген қағиданы орыстар қатты ұстанатын секілді. Ұлттық танымға беріктігінен болар, Достоевский: «Біз бәріміз гогольдың шинелінен шықтық», – депті. Н.Гогольдің «Мертвые души» мен «Ревизор» атты шығармасы нағыз орыстың сол кездегі өмірін, әділетсіз адамдардың бейнесін ащы сарказммен бүкіл әлемге әйгіледі. Суреткердің өмір сүріп отырған кезеңді шынайы суреттеуі қазақтың әңгіме жанрының шебері Бейімбет Майлиннің «Мырқымбай» секілді шығармаларында көрініс тауып отырды.Кейіннен, зерттеушілер кезінде Совет өкіметін дәріптеді делінген жазушының шығармаларына тереңдей бойлағанда, оның кеңестік кезеңді мазақ еткен туындылар болып шыққанын айтады. Уақыт өткен сайын әдебиет те, жазушылар да жаңарып отыратындай. Көркем сөз – халықтың рухани қазынасы. Ой маржандарын кестелеген әр қандай суреткер өз туындысында шұрайлы да бай төл тілді орнымен қолдану жағынан алып қарағанда бір-біріне ұқсамайды, керісінше әрқилы болып келеді. Ол ерекшелік – жазушының өзіндік тіл өрнегі мен сөз саптау, сөзбен сурет сала білу шеберлігімен үндес келіп, қаламгердің шығармашылық қолтаңбасын қалыптастырады. XX ғасыр сан түрлі уақиғаға бай болды. Алайда, адамзат жадысы оның ең елеулі, ең маңызды, ең мәндісін ғана жаттап қала алды. ҒТР – Ғылыми техникалық революция, мәдени төңкеріс, дүниежүзілік соғыс, қырғын, геноцид, репрессия, тәуелсіздік пен ірі-ірі қақтығыстар фонында Әдебиет құндылық деңгейіне көтеріліп, аталмыш сөз-сөйлем арасында кезіккенде А-дан кейін тұрса да, Ә деген әріп бас әріппен жазылатындай дәрежеге жетті. Бұл Сөз өнерінің өз функциясын толықтай атқара келе, жаны жаралыға – ем-бальзам, рухани шөлдалада жүріп, қатты қаталағанға – су, түнектен жол таппағанға – шамшырақ, тірексізге – тірек болды. XX ғасыр – әдебиет ғасырына айналды. Өткенге ой көзімен бір қарағанда қазақ әдебиеті, оның ішінде алпысыншы жылғы әдебиет те homo sapiens ой-санасының дамуына өзіндік үлесін қосқанын түсінесіз. Қайбір сыншы: «Есенберлин тарихи кейіпкерлері бүгігі заман адамдарының тілімен сөйлейді», – деп айыптаған еді. Дұрыс та шығар. Бірақ қазір сондай жазушыға да зар болып қалдық. Марал Ысқақбай: «Кеңес өкіметінің алғашқы жылдарында әдебиетіміз тап тартысы, әлеуметтік теңсіздік, әйел теңдігі сияқты дәуір қайшылығын көбірек суреттесе, 30-шы жылдары колхоздастыру, отырықшылық, кәмпеске жайы басты тақырыпқа айналды; 40 жылдары Екінші дүниежүзілік соғыс және халық шаруашылығын қайта қалпына келтіру мәселелері алға шықты; 50-60 жылдары әдебиетімізге өндіріс тақырыбы кірді», – деген өзінің бес томдық шығармалар жинағының бесінші томында (74 бет). Бүгінгі күнмен салыстырғанда 50, 60, 70 жылдары роман өте көп жазылған-ды. Мәселен, М.Әуезовтің «Абай жолы», Сәбит Мұқановтың «Өмір мектебі», Ғабиден Мұстафиннің «Дауылдан кейін», «Көз көрген», Зейін Шашкиннің «Теміртау», Рамазан Тоқтаровтың «Ғасыр наны», Хамза Есенжановтың «Ақ Жайық», І.Есенберлиннің «Көшпенділер», «Алтын орда», Сәкен Жүнісов «Жапандағы жалғыз үй», тағы басқа шығармалар дүниеге келді. Қазақ әдебиетінің литфонды біршама дүниелермен толығып, ұлттың рухани қазынасына айналды. «Эпизмды тек қана романмен, оның ішінде дилогия, трилогия, тетралогиямен ғана өлшеуге болады» деген біржақты пікір түсінік бар. Біздіңше, эпикалық тыныс көлемде, ішекше шұбалған парақтар санында емес, ішкі мазмұнында, нәрінде, сөлінде, көп нәрсені, көп ойды сығымдап, қысып, аз сөз беруде деген ойдамыз. Қазіргі қазақ жазушылары осындай бір кесек, ірі шығармаларды беруге дайын ба? Бере ала ма? Оған тынысы, ішкі қуаты, білімі, төзімі жете ме екен?.. Мені осы сұрақтар мазалайды. Және шыны керек мен бұл сұраққа әлі толық жауап таба алмадым. Маған Асқар Алтай, Думан Рамазан, Айгүл Кемелбаева, Гүлзат Шойбековалардың жазудағы өзіндік өрнегі ұнайды. Бірақ бұның өзі де қазіргі қазақ әдебиетінің толықтай ауқымын, күшін көрсете алмауда. Сондықтан айтарым өсу керек… Басты шарт – осы!..
Қаламгер қаптаған сайын, толысқан сайын өзін түзетеді, түзейді. Ешкім туа сала бәрін біліп тумайтыны хақ. Бәрін уақыт өзі екшейді екен. Тек жастарды өзіне деген сенімділігінен гөрі сезімі, тазалығы алдамаса екен деп тілейміз. Қазіргі қазақ прозасы мен поэзиясының бүгінгі тақырыбы – көбіне өмір, уақыт жайында. Олар жырлаған уақыт пен өмір өткен шақтағыға қарағанда күрделілеу көрініс табады.
Серік БАҚЫТЖАНҰЛЫ, Мәскеудегі «Әдеби салон» клубының мүшесі, әдебиеттанушы:
Қазақ өз жанын құтқаруға қаншалықты дәрмені бар?
Толстойдың: «Бәрі Ресейді құтқарғысы келеді, бірақ өз жанын ешкім құтқарғысы жоқ…», – деген болатын. Дәл осы өлшем өз өміршеңдігін жоймағаны өз алдына, бұл замана туғызған рухани кодекс, этикалық нормаға айналып үлгерді. Қазақ өз жанын құтқаруға қаншалықты дәрмені бар? Және соған қаншалықты ниетті?.. Жалпы, бойымыздағы асқынып бара жатқан кесел мен жабысқан кесірді жоюға дайынбыз ба?.. Бүгінгі қазақ қоғамында түрікшілдер, арабшылдар, қытайшылдар, орысшылдар, тым батысшылдар мен әсіре шығысшылдарды қиналмай табасыз. Көзге көрінбейтін шекараның арғы-бергі жағына емін-еркін, еш қиналмастан өте беретін ұлтқа айналдық па?! Жаһандануға қарсы қояр антивирус – тіл, діл, дін, дүниетаным, мәдениет және көркем әдебиет. Бір кездері баспасөз бетінде «Қазаққа Нобель сыйлығы керек емес?..» деген сыңайдағы материалдар жарық көре бастады. Қазекемнің әдебиетке деген көзқарасы мен қарым-қатынасын осындай бір орынсыз ой-пікірлерден біліп қаласың. Бұнда қазақбайшылық басымдау секілді. Бүгіндері: «Нобель сыйлығы еврейлер мен саяси мәні бар шығармаларға беріледі» деген пікірдің басым тұрғаны өтірік емес. Дегенмен, Сюлли-Прюдомнан бастап Алексиевичке дейінгі аралықтағы әлемдік әдеби үрдісті өзіміз үшін бағамдап, дәл сол дәрежеде түсіне алмаған секілдіміз. Адам, адам тағдыры, жаһандағы ірі уақиғалар, замана тудырған кейіпкердің толғанысы, ой ағысы, сезімі туралы Нобель лауреаттарының лекциялары қаншалықты әсерлі екенін түсінсеңіз ғой. Өзін өмір бойы жазуға арнаған, басынан сонша қиындық өткен туындыгер мінберден сөйлеп, шығармашылық жолын түйіндейді. Бұны адам өміріндегі ең ұлы сәттердің бірі деуге болады. Адамзаттық маңызы бар ойлар, лекциялар бізге де қажет шығар?.. Аталмыш сыйлықтың барлық иегерлері оқыған лекцияның өзі он томға жуықтайды. Ол жеке кітап болып шыққан-ды. Одан кейінгі Букер, Пулицер, Гонкур сыйлықтары ше?.. Оған да қазақ қаламгерлері таласа алатынын көрсететін уақыт жеткен секілді. Бүгінгі қазақ әдебиеті мен өнері Мемлекеттік сыйлықпен ғана өлшенеді дегенге сену қиындау. Әлемге біздің пікіріміз қаншалықты маңызды екен?.. Нобельді қажет етпейтін, одан саналы түрде бас тартқан ұлт – қазақ қана ма? Бізде Нобельге Қазақ елінің атынан ұсынатындай, Академияның іріктеу комиссиясынан өтетіндей шығарма бар ма?.. «Қазіргі қазақ қоғамындағы ахуалды суреттеп, ірі-ірі конфликтілерді көрсететін туындылар неге жазылмай жатыр?» деген сұрақ жазушыларға жиі қойылып жүр. Ондай шығарманы жазбас бұрын: «Бүгінгі қазақ қандай? Тәуелсіздік алғаннан бері ол қаншалықты өзгерді?» деген сауалға жауап берген дұрыс. Әдебиет – Ең жоғарғы сыйлықты алумен өлшенбесе керек. Қазіргі қазақ әдебиеті өз алдына биік-биік мақсатттар қоя алуы қажет. Сонда ғана Жаһандық дәрежеге жетеміз.
Әсел МАҚСАТ,
АқШ-та тұратын жас жазушы
әрі тәуелсіз журналист:
Бір шығармасы келесісінен мықты болса дейсің
ХХ ғасыр қазақ әдебиеті үшін өте табысты болды. Көркем әдебиеттің басты нысаны – адам. Сол себепті де, «сөз өнері» кезең-кезеңдерінің дамуы адам болмыс-бітімінің, оның психологиялық хал-ахуалының күрделене түсуімен тығыз байланысты. Туындының қай түрі болсын кісі әрекетінің логикалық себеп-салдарымен қатар, жан-дүниесін ашып, адам жанындағы көп құбылысты сөз атты ғажаппен өрнектеу арқылы образдың өз дәуіріне сәйкес портретін жасайды. Әдебиетті өмірдің сан мыңдаған қырын кеңінен көрсетіп, қым-қиғаш саяси-әлеуметтік, қаржылық, рухани, діни уақиғаларды бақырбасты тағдырымен қамшыдай өре суреттейтін өнердің ең шыңы деп білеміз. Әдебиеттің кезеңдерін сөз еткенде, ауызға алдымен реализм ілігеді екен. Өйткені, ол – мүмкіндігі өте мол, стиль, мәнер-машық жағынан алғанда бай және де проза жанрының ең шоқтығы биік те күрделі ағымы. Реализм тақыр жерде, бір күнде ғана пайда бола салған жоқ. Ол адамзат ой-санасының дамып, белгілі бір деңгейге көтерілгенде туған тарихи феномен. Демек, кез келген ағым, кез келген ірі шығарма, кез келген манифест оқырманның «бейсаналы» түрдегі ішкі сұранысына сай туады. Ал ол сұраныс туу үшін уақыт қажет екен. Қазіргі қазақ прозасына табиғи даму тұрғысынан емес, тарихи тұрғыдан баға берер болсақ, тоқсаныншы жылдардан кейінгі романтикалы-лирикалық, тарихи туындыларға әдеттенген қазақтың ойлы оқырманы «жаңа прозаға» қаншалықты дайын боп шықты және ол дүниелер әркімнің ішкі сұранысын қанағаттандыра алды ма екен?.. Талғамды тәрбиелейтін жазушы болғандықтан, Тәуелсіздіктен соңғы жиырма бес жыл ішінде дәл осындай бір жаңашыл әдеби үлгіні оқитын орта қалыптасты ма?.. Және бүгіндері түрлі жаңашылдықтарға баға беріп, үлкен ойшылдықпен қорыта алатын сыншылық топ түзілді ме?.. Сын да тірі ағза секілді болғандықтан ол жан-жағына бажайлап қарап, жаман мен жақсыға қарайды, салыстырады, бой теңестіреді, озсам, алда болсам, шеберлігімді шыңдай түссем деген мақсат-мұрат қояды. Жазушы мұраты – оқырманға эстетикалық ләззат сыйлау. Әсіресе, бүгінгі заманда. Ал сыншы мақсаты – сол жазылған дүниелерге мониторинг жасау. Қазақ әдебиеті тарихына бір сәтке ой көзімен қарасақ, тарихи кезеңдердің талабы мен сұранысына сай, әдебиеттің де миссиясы өзгеріп отырған-ды. Мысалы, орыс отаршылдығына қарсылық ретінде туындаған «Зар заман әдебиеті», ұлт-азаттыққа шақырған «Алаш-
ұранды әдебиет», одан кейінгі «социалистік реализм әдебиеті», Егемендіктен кейінгі жылдарда қалыптасып келе жатқан «Тәуелсіздіктен кейінгі әдебиет», бәрі-бәрі қазақ «сөз өнерінің» қалыптасуына, оның сыпат-мазмұнының өзгеруіне септігін тигізіп отырды. Сондықтан қазіргі қазақ әдебиетінің жанрлық, стильдік, формалық, тақырыптық жағынан түрленуі заңдылық деп білемін. Әдебиетші әрі ғалым Б.А.Ахундов: «XIX ғасырдың аяғы мен ХХ ғасырдың басындағы шұғыл әлеуметтік қадамдар шындықтың тек эпикалық кең картинасын ғана емес, өзгермелі дәуірдің эмоционалдық атмосферасын бере алатын лирикалық баяндауларды да қажетсінеді», – деген болатын. Бұдан шығатын қорытынды – әдебиеттің бағыт-бағдарының өзгеруіне тек сыншылардың сындары ғана емес, әр кезеңде жазылған туындылардың да әсері мол.Әлемдік үрдіске айналған адамның екіге жарылуы (психологиялық патология) өткен ғасырдың жетпісінші жылдары қазақ прозасына келіп үлгерді. Оралхан Бөкейдің беймаза да аса сезімтал кейіпкерлері мен Төлен Әбдіктің «Оң қол», «Парасат майданы» шығармаларындағы іштей қоғаммен қайшылыққа түсіп, қақ жарылған жандар әдебиетімізге пішіндік өзгерістер алып келді. Осынау кезеңде кісі болмыс-бітімінің күрделі әрі жұмбақ мәселелерін, рухани құндылықтарды зерделеуде бейнелеудің дәстүрлі әдістерімен қоса реалистік емес сарындардың да орын тебе бастағанын аңғару қиын емес. Жетпісінші-сексенінші жылдардан бастап қазақ әдебиетінде әлемдік әдеби эстетикасынан да алыс емес екенін байқаған болар ек. Дүниежүзілік әдеби кеңістігінде жойқын да қуатты рухани әлеуеті бар проза жанры дами келе, XXI ғасырда толықтай орнығып, қалыптасып үлгерді. Әдебиеттанушы-ғалым Гинзбург «әдебиет әркез тоқырап, қайта қалпына келетіні» жөніндегі болжамын ескерсек, онда жанрлар да трансформацияланып отыратыны шындық. Қазақ әңгімешілдігіндегі негізгі бағыт өткен ғасырдың бас кезінде ұлт өмірінің маңызды делінген хал-күйлерінен өріс алғанымен де, көп жазарман Советтік жүйе кесірінен кеңінен көсіле алмай, шығармашылық күш-қуатын толықтай аша алмай, қатаң да қатал идеология қыспағында болғаны белгілі. Пендезаты асқан жылдамдықпен өмір қағидаттарын күл-талқан етіп, танымастай өзгертіп жатқан осынау заманда «сөз өнеріне» қойылар талап-тілек те, оған артылар жүк те бөлекше. Жаһандық классикалық әдебиет, оның ішіндегі ойлы оқырман-жанкүйер үшін алтыннан да бағалы сын жанры әр кезең, әр дәуірде көркемдік-эстетикалық талғам-таразысымен, әрқандай саяси-идеологиялық мүдде биігінен сараланып отыру дағдысы әлі де жалғасуда. Илеп, билеп-төстеуге көнбейтін нәрсе – Тәуелсіз ой мен рух күші. Қазақ сыншылық ойының қалыптасуына септігін тигізген көптеген туындыгерлер бүгіндері қызу пікір-талас өзегіне айналды.Жазарманға талантпен қатар білім, еңбекқорлық һәм көркем әдебиетке деген сүйіспеншілік керек! Ең негізгісі қаламгерлік қасиетке – өнер деп қарау! Қазіргі қазақ әдебиетінде жазарман шығармасын танудың әдіс-тәсілі ескірген жоқ па деген де ойдың төбе көрсеткені өтірік емес шығар-ау, сірә! Әдіс-тәсіл ескірсе ескіретін де шығар, бірақ әдебиет дами береді. Жалпы, қазіргі қазақ әдебиетінің ең бір зәру, ділгір мәселелерін дер кезінде оқырман талқысына салып отыру, жекелеген қабырғалы қаламгерлеріміздің күрделі шығармашылығын да қалт жібермей, қадағалап, қадап жазып, олардың рухани мұрасына бір-бір әдеби-сын еңбек арнау мақсатында өнімді еңбек етіп, қазіргі қазақ көркем сынына сүбелі үлес қосып, ең бастысы осы жанрдың ауыр жүгін жарты жолда тастап кетпей, басқа жанрға бұрылып кетпей, проза, поэзия, драматургияға адал болған қаламгерлер шығармасын өскелең ұрпақ қолынан көргіміз келетінін жасырмаймыз. Туабітті болмыс-бітімінде қанағат пен тұрақтылықты тұғыр етіп, парасаты мен кісілігіне қылау түсірмей келе жатқан таланатты жазушыларға тағзым етсек екен.
Сонау өткен ғасырлардағы ақын-жыраулардан ұрпақтан-ұрпаққа жеткен бүгінгі сөз өнері бүтін бір ұлтқа аса қажет екендігін амалсыз мойындайсыз. Алайда, сөз киесін бүгінгі күнге қаймағы бұзылмай жетті деуге аузымыз бармайтыны анық. Қазақ қазақ болғалы сөзге тоқтаған, сөздің мәніне, астарына терең үңілгендігіне шүбә келтірмейміз. Кейде біз қандай кезеңде өмір сүріп жатырмыз, кімге айналып бара жатырмыз деп ойға шомасың. Ештеңе қызық емес, ештеңенің мәні, мағынасы жоқ. Күлген боласың, қуанған боласың, бірақ бәрі де бір мезеттік. Қайтадан сол баз қалпыңа түскенің. Құлазу, өкіну, жерінуден құтыла алмай тағы дал болғаның. Құдай-ау, сонда бұл не? Бұл неғылған бітпейтін айықпайтын дерт, жазылмайтын жара. Әлде, бұл тек шығармашыл адамдарда ғана кездесетін құбылыс па? Проза деп аталатын түпсіз, тұңғиықтың ішінен дара, тосын, өзгеше бір дүниені көксейсің, іздейсің. Әйтеуір бір жарқыраған асылды тапқың келеді. Алайда, нені айтып, нені жазсаң да оны өз атымен атау керектігін ұмыт қалдыратынымыз бар. Кім не жазам десе де, өз еркінде. Бірақ сапырылысқан сары қағаздың бетінде: «Па, шіркін не деген сөз» дейтін бір таңғалыс сыйлар жазуларды көбірек кездестірер ме еді дейсің. Жалпы, бүгінгі жазу өлшемін кімнің қалай түсінетінін кім білсін. Сөйте тұра, бәрінен бұрын парасаты биік тұратын әдебиет тағына қызығушылардың саны неге артып тұр деген сауалдың туындайтыны бар. Биік пен аласаның айырмасын жер мен көктей деп баламалайтын шешендіктің, көрегенділіктің қолмен қойғандай немесе баяндалуы тілдік қорымыздың бай екендігін дәлелдейтін іспетті. Бірақ қазіргі сөз қадірі кетіп тұрған тұста сөзді қиындатпай, әдебилендірмей қысқа да, нұсқа, қалай болса солай қолдана салатын болғалы қашан. Жалпы, сезімталдық, әсершілдікке бейім халық екендігіміз рас. Сондықтан да шығар, ән-күйлеріміздің барлығы да мұңдылау болып келеді. Проза да да солай. Жалпы, өзінің ішкі толғанысын, арпалысын қағазға түсірмейтін жазушы жоқ шығар, әсте. Айтпауға тиіс нәрсенің өзін қағазға қалай ақтарып, қалай жайып салғаныңды білмей жатасың. Ол да «сөз өнерінің» құдіреті болар. Ойлап отырсақ, соның өзінде жазушылар боркеміктіктен арыла алмаған сияқты болып көрінеді. Басынан кешкенді айтпай кетпеген қаламгерлер сирек. Тек оны шығармада кім қалай бере алды? Өмірдің ащы-тұщысы мен самаладай жарық, жарқын тұстарын кім шынайы поэзияға айналдыра алды? деген ой туындайды. Шын мәнінде көркем әдебиеттегі күрделілік қарапайым халықтың жанына жақын емес екендігі ақиқат. Қазақтың бай тілін проза, драма, поэзия тілінде сөйлетіп, қолданыста көп кездесе бермейтін тосын теңеулерді жырына арқау еткен Жұмекен Нәжімеденовтің, Асқар Сүлейменовтің есімін жыр сүйер қауым жадынан шығарған емес. Иә, Жұмекеннің тілін тез түсініп, жылдам қабылдай алмайсың. Алайда, тереңнен тебіреніп, жаныңды астаң-кестең күйге бөлейтін оның тұма жырлары жүрегіңе шаттық сыйламай тұрмайды. Ақынның пешенесіне бұйырған бақ деп осыны айтуға болар. Алла-Тағала бәріне бірдей биік парасат, бәріне бірдей өре, ақыл-ой, бәріне бірдей таным, түсінік берген болса, мына дүние жұмаққа айналар еді-ау дейсің. Бірақ өмірдің өзі ақ пен қарадан, биік пен аласадан тұрмай ма?! Көрген түйгенін, түйсінгенін әркім өзінше жырлайды, әркім өзінше жырға айналдырады. Әгәрәки, мына жаңалығы көп жаңа заманға әдебиеттің қажеті болмаса, жаныңды күн сайын жабырқатып, күнкөрісі қиындаған тіршілікте жүрегіңді, жан-дүниеңді әлдилей тербететін әннің де керегі шамалы болып қалмас па деген ой түйесің. Кім білсін, қазір ешкімге тосқауыл қоя алмайтынымыз шындық. Себебі, қай өнер саласында болсын бұрынырақтағыдай белгілі бір көркемдік кеңестің жұмыс жасамайтындығынан әркім өзімбілермендігін іске асырып жатқанының ол да бір көрінісіндей әсерге бөлейді. Ол толассыз жарыққа шығып жатқан, ішінде іліп алары жоқ кітаптардан-ақ белгілі емес пе?! Иә, бәрін айт та, бірін айт, бүгінгі қазақ әдебиеті туралы түсініктің төмендеп кетуінде болып тұр ғой, бар әңгіме. Бірақ дәтке қуат – бүгінгі жастардың айтары бар. Кемшілігі, олқылығын көргені мен білгені, сезгені мен сезімі толтыра жатар. Тек шығармашылықтың кеңістіктің бір айтылмаған айғағы – ол өзі іріктейді, ол өзі үйретеді. Қаламгер қаптаған сайын, толысқан сайын өзін түзетеді, түзейді. Ешкім туа сала бәрін біліп тумайтыны хақ. Бәрін уақыт өзі екшейді екен. Тек жастарды өзіне деген сенімділігінен гөрі сезімі, тазалығы алдамаса екен деп тілейміз. Қазіргі қазақ прозасы мен поэзиясының бүгінгі тақырыбы – көбіне өмір, уақыт жайында. Олар жырлаған уақыт пен өмір өткен шақтағыға қарағанда күрделілеу көрініс табады. Бүгінгі өлеңнің беталысы – бүгінгі өмірдің айна-қатесіз өзі сияқты. Мадина Омар, Қанат Тілеухан, Мақсат Мәлік, Бейбіт Сарыбай, Алмас Нүсіп секілді прозашылардан үлкен үміт күтемін. Бірақ олардан өскен үстіне өсіп, дамыған үстіне дами түсу керек деп ойлаймын. Артықшылықтарымен қоса кемшіліктері де бар. Бір жазған шығармасы келесісінен мықты болса дейсің. Бұл жағынан жастар Тынымбай Нұрмағамбетов, Тұрсынжан Шапайдан үйренулері қажет деп ойлаймын. Себебі, әдебиет ішкі мықтылықпен төзімділікпен және оған деген адалдықпен ғана өлшенеді деп білемін.
Әзірлеген
Әлібек БАЙБОЛ.
ПІКІРЛЕР1