Әдебиет – ұлт жанының айнасы
Қазақтың сан қилы тарихын, бүгінге дейінгі жүріп өткен жолын білгісі келген адам әуелі оның әдебиетіне үңілсін. Сонау түркі дәуірінен сыр шертетін «Күлтегін», «Тоныкөк» дастандарынан бастап, кешегі «Ақтабан шұбырынды, алқакөл сұлама» кезеңінен хабар беретін жыраулар поэзиясы, бертінгі патша үкіметі тұсында болмысынан ажырап бара жатқан қазақты түзеуге тырысқан Абай шығармалары – қазақ қоғамының әр дәуірдегі болмысынан хабар берері хақ. Ал бүгінгі қазақ әдебиеті қазіргі қоғамның болмысын дөп басып аша алады дей аламыз ба? Кейде озбырлық, қатыгездік секілді оғаш тақырыптар көк кітапта хатталып, көк экранда насихатталып жатқанын көріп, неге біз жамандықты, кемшілікті тез көруге бейімбіз деген ой келетіні бар. Бәлкім, бүгінгі күннің бір белгісі ретінде мұның барлығы да тасқа басылуы қажет-ақ шығар. Жұрттың бәрі бәсекеге қабілеттілігін арттыруға күш салған қазіргі қоғамның жазушысы қандай болуы тиіс? Қаламгер қауымға жолдаған бұл жолғы сауалдарымыздың ұзын-ырғасы осындай еді…
– Әдеби үдерісте қай кезде де маңыздылығын жоймайтын тақырыптар бар. Сонымен қатар, әр дәуірді ерекшелеп тұратын, сол қоғамның болмысынан хабар беретін тақырыптар болады. Осы тұрғыдан келгенде, қазіргі қазақ әдебиетіне көбіне қандай тақырып тән болып тұр деп ойлайсыз?
Айжарық СӘДІБЕКҰЛЫ, жазушы:
– Әдеби үрдісте қай кезде де маңызын жоймайтын, әр дәуірді ерекшелеп тұратын және сол қоғамның болмысын әйгілейтін тақырыптар болады деген пікіріңізбен келісемін. Ол – рас. Күні кеше тарих қойнауына кеткен толайым бір ғасырда қоғам қалай құбылса, «заманына қарай амалы» демекші, тақырыптар да түрленумен болды. Баяғы жасөспірім кезімізде оқыған «Қалың мал» мен бүгінгі Төленнің «Парасат майданы», Қажығалидың «Тар кезең», Бексұлтанның «Әй, дүние-ай» деген соқталы туын-дылары аралығында қаламгерлеріміздің қамтымаған тақырыбы қалмаған да шығар. Әрбір кезеңнің заман өрісіне қарай толғақты тақырыбы болды. Мысалға айталық, тыңды көтеру дабылы ұрандатқанда, тыңды игеру тақырыбында қаламын қайрамаған қаламгер қалды ма екен. Ұрыншақ Хрущевтің билік мұнарасында қылаңдап тұрған кезеңі еді ғой сол дәуір. Ет пен сүттен Американы қуып жетіп басып озамыз деп Хұрекең шабынғанда, есімде қалғаны, журналист-жазушы Ә.Нұршайықовтың «Жүгері туралы жыр» дегені «Социалистік Қазақстанның» бірнеше нөміріне жарияланды. Ауылда жүрген біз ерте дүние әдебиетінен оқыған «Игорь полкі туралы жыр» және «Жүгері туралы жыр» деп біразға дейін келекелеп күліп жүрдік. Әлгі ақын-жазушылар жазбаған тақырып қалмаған да шығар дегеніміздің бір мысалы осы. Бұл ыңғайда қалай деуге болады? Ол кісі бір мақаласында жазушыларымыздың шығармаларында кейіпкерлер кілең қазақтар, орыстар неге жоқ? – деп те жазған. Бүгінгі күні сондайлар еске түскенде, еріксіз күлкің келеді екен.
Ал өткен ғасырдың елуінші жылдарынан былай қарай Шыңғыс Айтматовтың М.Әуезов пен Луи Арагонның ақ батасын алған «Жәмиласы» жарияланысымен біздің әдебиетімізде махаббат жайында жазылған хикаялар (повестер) нөсерлетті. Сол сан-сапалақ шығармаларды тақырлап оқып, мида қорытып үлгірмей жатып, алпысыншы жылдардың бел ортасынан «Деревенская проза» ағымы басталып кетті. Мәскеуден. Содан біздің қаламгерлеріміз де қаламын оңды-солды сілтеді. Дегенде ол жемісті жылдар еді. Махаббат пен ауыл өмірінен жазылған кейбір шығармалар әдебиетімізді биік белеске көтеріп, айдынын асырды.
Осы тұрғыдан келгенде, қазіргі қазақ әдебиетінде көбіне қандай тақырып тән болып тұр деп ойлайсыз? – дегендеріңізге кібіртіктеп қаламыз-ау. Себеп? (Елімізде жаңа низам басталғалы қаламгерлер қазіргі қоғамның игілігінен тыс қалды. Әсіресе, қара сөздің қамшыгерле-рі – жазушыларымыз. Бұл жағдай ұзақ әңгіме. Олар елеусіз қалғандықтан, торығып қиналса да, қаламын лақтырып тастаған жоқ. Жазушыларға қарағанда, ақындар қазіргі қоғамға өтімді сияқты. Керек кезінде қайырмалап әкеліп пайдалана қояды. Бұл жол-жөнекей айтылып қалған ойымыз ғой). Себебі, қаламгерлердің жариялаған кітаптарының таралымы 2 мыңнан аспайтындықтан біздерге жетпейді. Түгел оқып байыптай алмайтын жағдайда қазіргі әдебиетімізге көбіне қандай тақырып тән екенін тап басып айту қалай болар екен.
Дегенде, жазушының оң жамбасына келетін де, келмейтін де тақырыбы болады. Осы тақырыпты жазсам-ау деп ойланып, толғанып жүргенінде арманына жете алмай кеткендері де болды. Жобамда қаламгердің жүрек сезімін тақырыптың өзі оятады-ау деймін. Қазіргі әдебиетімізде тарихи тақырыпқа жазғандардың таразы басы басым сияқты. Әлгінде айтылған Бексұлтан мен Қажығалидың, Мұхтар Мағауиннің «Шыңғыс хан», Тұрсын Жұртбайдың «Ұраным – Алаш» романдары, Бейбіт Қойшыбаевтың ізденістері, драматургтердің сахнаға шыққан тарихи шығармалары сияқты алтын қорымыз бәрінен де салмақты ғой.
Алмат ИСӘДІЛ, ақын:
– Әдебиет – еркін құбылыс. Тақырыпқа шектеу шоқ. Дегенмен, әр дәуірдің, әр қоғамның өзіне тән тақырыптары болады. Мысалы, баяғы жаугершілік заманда ақын-жырау, шешендер батырлық рухты, жауынгерлік қуатты жырлады. Абай дәуірінде қалыптаса бастаған әдеби үрдіс қазақтың иманын бүтіндеуге, білімін шыңдауға, бірлігін нығайтуға бағытталды. Кейінгі Кеңес дәуірінде «қызыл империя» танған тақырыптар аясынан шыға алмаған «Қазақ совет әдебиеті» қалыптасты. Жоспарлы әдебиет – халтура туғызды. Дегенмен, цензуралық қыспаққа қарамастан, кеңестік тезден аман өткен шынайы қаламгерлер, қазақ әдебиетін жаңа деңгейге көтерді. Осы кезеңнің орта шені деп алпысыншы-жетпісінші жылдар аясын алып қарасақ – Азаттық аңсаған нағыз ұлт әдебиеті өркен жайғанын аңғарамыз.
Тәуелсіздік алған алғашқы жылдары әдебиетімізде негізінен тарихи тақырыптар көптеп жазыла бастады. Бұл сол шақтарда сеңдей соғылысып, егемендіктің дәмін енді тата бастаған қоғам үшін, жас ұрпақтың рухын көтеру үшін қажет болды. Әрине, бұл кезде тоқсаныншы жылдардың «жартылай жалаңаш» қоғамы, тозған ауыл, өзін жоғалтқан ұрпақ, дін, тіл мәселесі де әдебиет қаузаған өзекті тақырыптар болды.
Қазіргі кезең – ұлт әдебиетінің жаңа деңгейге көтеріле бастаған шағы. Қаламгер қауымы белгілі бір тақырып аясында шиырлап жүр деп айта алмаймын. Бүгінде әдебиетте психологизм басым. Болмысқа үңілген, жүрек түкпірінен әділет іздеген, келешегіне алаң, өз елінде өгейсіген ұрпақтың жай-күйі көп шығармаға арқау болып жүр. Десек те, жарқын өмір мен Тәуелсіздікті, қолында билігі мен атағы барларды бас-көзсіз мадақтау басым. Бірақ, оқырманын алдамайтын, шынайы, мәңгілік дүниелер ғана қалатынына сенімдімін.
Өміржан ӘБДІХАЛЫҚҰЛЫ, жазушы:
– Меніңше, мынау деп бір тақырыпты бөліп-жарып айту қиын. Алуан түрлі тақырыпта шығармалар жазылып, жарық көріп жатыр. Оқырман есепті маған да осы әдебиеттің алуан түрлілігі ұнайды. Кез келген шығарма өз оқырманын табады. Оқырманға да түрлі стилде, әртарапты әдеби шығармалардың болғаны жақсы шығар деп ойлаймын. Жалпы, әдебиетке тақырып таңудан құтылу керек.
Тұтас бір тарихи кезеңді бейнелейтін шығармалар болған, әлі де жазылады. Мәселен, ашаршылық пен репрессия тақырыбы айналымға түскен тың деректерді қорыта отырып, жаңа көзқараспен жазылу керек деп ойлаймын. Ол үшін әуелгі жолды қысқа әңгімелерден де бастаса болар. Екінші бір тақырып, ұлт санасындағы совет режимінен қалған ауыр зардаптарды көтеретін ірі туындылар қажет-ақ.
– Неге біздің кинода, әдебиетте көбіне кедейшілік, жоқшылық, қатыгездік пен бақытсыздық насихатталады. Бұл жастарды бойкүйездікке ұрындырмай ма? Жомарттық, қайырымдылық, байлық, мейірім мен махаббатты сөз ету неге жиі кездесе бермейтін болған? Бұрынғы қазақ ертегілері үнемі мұратына жетіп, бақытты, бай болумен аяқталатын. Мұның өзі адамның сенімін нығайтып, үмітін оятатын нәрсе. Ал жамандықты жазған сайын ол еселене түсетін секілді. Сіз қалай ойлайсыз?
Айжарық СӘДІБЕКҰЛЫ:
– Ал екінші сұрақта: «Неге біздің кинода, әдебиетте көбіне кедейшілік, жоқшылық, қатыгездік, бақытсыздық насихатталады?» дейсіздер. Іштеріңіз біліп отырып сұрайсыздар. Ойымызды білгілеріңіз келетін шығар. Айтқанда-рыңыздың насихатталатыны – қоғамның іркілісі мен қайшылықтарынан. Көздеріңіз көріп отыр ғой, тәртіп бетімен кетті. Бұл – бір себеп. Ауыл шаруашылығының күйрегеніне ширек ғасырдан асты. Сол күйрегеннен әлі түзеле алмай келеді. Тұрмыстан қажығандар әрбір елді мекенде, әрбір қала мен кенттің көшелерінде бар. Осының бәрін көріп отырған қаламгерлер қалай шыдайды? Қоғамдағы жағымды да, жағымсыз да құбылыстың бәрі алдымен ақын-жазушылардың жүрегін тіліп өтетіні әлімсақтан белгілі.
Советтік заманымызда қаламгерлер партия мен үкіметтің қамқорлығында болды. Оларға дүркін-дүркін тақырып ұсынып тапсыратын. Шығанақ Берсиев, Ыбырай Жақаев, Жазылбек Қуанышбаев, Нұрмолда Алдабергенов туралы романдар және басқа да тарихи тұлғаларды насихаттаған әрқилы шығармалар тапсырыстан туған. Ал қазіргі кезеңде бәрі өзгерді. Қаламгерлердің де, кинорежиссерлердің де көзқарастары өзгерген. Өзгерткен – қоғамдық орта. Анығын білгілеріңіз келсе, айтайын, қаламгерлеріңіз қазіргі кезеңде ырғын қаржысын қайда жұмсарын білмей жүргендердің тапсыруымен, солардың ата-бабаларын дәріптеп қалың «роман» жазып күнін көруде. Менің өзім сондай ондаған кітап жазыппын. Өткен заманда бала-шағаны жетіл-дірсек, енді немерелерді осылай асырап отырмыз. Бұл ыңғайда кино мен әдебиетке қандай сын? Киногерлер туындыларында қатыгездік пен жоқшылықты көрсетсе, енді ондай болмаса екен деп көрсетті ғой деп ойлаймын. Қаламгерлердің де ащы тері осы тараптан шығатыны түсінікті. Жетіскендіктен емес. Қоғамдық жүйе түзелмей кино да, басқасы да ойдағыдай бола қоймас.
Алмат ИСӘДІЛ:
– Сіз айтып отырған «кедейшілік, жоқшылық, қатыгездік пен бақытсыздықты» әдебиет насихаттамайды. Осы дүнияуи қатал құбылыстарды шығармаға арқау ету арқылы жазушы ІЗГІ дүниелерді алға шығарғысы келеді. Мысалы, Бердібектің «Өлгендер қайтып келмейді», «Менің атым Қожа» шығармаларында кедейшілік, жоқшылық, қатыгез соғыстың қатерлі зардаптары айтылады. Бұл насихат-
тау емес. Жалпы, әдебиет – насихатшы, нұсқаушы емес. Әдебиет – санаға сәуле құйып, адамды ойландырып, көкірек көзін ашып, рухани байытып, ізгілендіретін үлкен құбылыс болуы тиіс деп есептеймін.
Рас, мойындау керек. Әдебиетте жасық әрі пасық дүниелер кездеседі. Әсіресе, бүгінгі кезде түсіріліп жүрген кино туындыларда, ұзын-сонар сериялдарда теріс насихат көп. Жалған рейтинг, жылдам ақша және теледидардың, экранның күшті ықпалын, қоғамның тұтынушылық арзан сұранысын режиссерлар осылай асыра пайдаланады… Өйткені, әдебиет, кино – қашанда қоғамның айнасы.
Өміржан ӘБДІХАЛЫҚҰЛЫ:
– Қазіргі киноның екі түрі бар. Киноөнер және кинобизнес. Ел аумағында прокатқа шығатын, телеарналардан көрсетілетін кинолардың көбі кинобизнестің өнімдері. Киноөнер туындысы есепті шығарылған өнімдердің иірімі, көрермені басқа. Сіз айтып отырған нәрселер өмірдің ағы мен қарасы сияқты қатар жүретін дүниелер. Олардың кинода, әдебиетте қандай деңгейде, мөлшерде көрініс табуы, ол – режиссерге, жазушыға және олардың дүниетанымы, көзқарасы, білімі, ішкі мәдениетіне байланысты. Оқырман, яки көрермен оны қалай қабылдайды – еркі. Жарық көргісі келген адам қараңғыдан сәуле, қара түстен де ақ бояудың ізін көреді.
– Бүгін әдебиетте айтылуы тиіс бола тұра, қозғалмай жатқан тақырыптар бар ма? Жаңа заманның ақын-жазушысы қандай болуы тиіс?
Айжарық СӘДІБЕКҰЛЫ:
– Енді бүгінгі әдебиетте айтылуға тиіс бола тұра, қозғалмай жатқан тақырыптар бар ма? Жаңа заман жазушылары қандай болуы керек?
Бұл – үшінші сұрақ. Иә, бар болғанда қандай! Баяғы Б.Майлин мен Ж.Аймауытов ғұмыр кешкен заманнан тәуелсіздігімізді алғанға дейінгі аралықта қозғалмай қордаланып қалған тақырыптардың мұрты шағылмай, бүгінгі дәуірімізге жетті. Цензура талай тақырыпты жөргегінде тұншықтырды ғой. Құдайдың құдыретімен енді сол тақырыптардың қоймасы ашылып жариялануда. Т.Жұртбай мен Б.Қойшыбаевтың, тарихшыларымыздың алтынға бергісіз еңбектері дербес саясатымыздың нәтижесінде жүзеге асты. Өлшемі шексіз, қуаныш! Рухани ырыс. Санамызды сауықтырған кең өріс.
Арал теңізінің тағдыры да уақытында жабық тақырып болған. Көз алдымызда акваториясы қусырылып, ұлтаны құрғай бастағанда батпақтанып, бөлшектеніп иістенген кезінде жаны төзбей қаламына жармасқандарға жаздырмады. Жазғанын бастырмады. Тіпті, Ә.К.Нұрпейісовтің теңіз тағдыры туралы ұзағынан толғап жазған көлемді көсемсөзін «Правда» газетіндегілер құрғақ уәдені беріп-беріп, ақыры жарыққа шығармады. Қаламгерлеріміздің тынысы қоғамды қайта құру дүмпуімен ашылды ғой. Енді жаңа заман ақын-жазушылары қандай болу тиіс дегенге ойыссақ, мен әдебиеттің «алпыс екі тамырын» басып, диагнозын қоя білетін сұнғыла сыншы емеспін ғой. Осы за-ман қаламгерлерінің қандай болуы жайында ойы өткір Әмина сынды қарындасымыз, Амангелді, Әлібек сынды інілеріміз айтсын.
Алмат ИСӘДІЛ:
– Қаламгер қауым мына тақырыпты қозғамай жүр, жаңа заманның жазушысы мынадай болу керек деп айтуға бола ма өзі?
Өміржан ӘБДІХАЛЫҚҰЛЫ:
– Жаңа заман ақын-жазушысы осындай болуы керек деген талап жоқ. Болмауы да тиіс. Бірақ бүгінгі заман қаламгері ескілік санадан азат болғанын қалар едім. Қозғалмай жатқан тақырыптар қатарына сол ашаршылықты, репрессияны, қоғам санасындағы советтік режимнің зардабын және бүгінгі адамның ішкі әлемін айтуға болады.
Дайындаған Айнара АШАН.
ПІКІРЛЕР1