Бүгінгі мен ертеңгі
Әдебиет – ұлт тарихының, оның ерекшеліктері мен таным-түсінігінің шежірешісі, ел өмірінің көркем картинасын түзетін өнердің ең ұлы түрі. Сондықтан да онда ұлттың ұлы рухы, оның көксеген арзу-арман, мақсат-мұраты көрініс таппақ. Ол – ел көрген сан алуан саяси-қоғамдық өзгерістер мен тарихи кезеңдердің айнасы болуымен қоса, оның рухани қазынасы әрі кез келген милләттің рухани «төлқұжаты».
Совет өкіметі әдебиетті идеологияның маңызды бір бөлігі ретінде қарап, орта, қоғам игілігі үшін қызмет ететін құрал ретінде пайдаланды. Әсіресе, сұғанақ сары ит – саясат топтан қара үзіп, оза шауып, өмірде үлкен-үлкен жетістікке жеткендерді өз ұпайын түгендеу мақсатында пайдаланғанда алдына жан салмады. Дәл осынау ұстанымның ұрығы бағзы Рим, Грекия, Ассирия, Мысыр, Үндістан, Қытай тұсында себілгенін қаперге алар болсақ, онда «бір қажетке жарату» көзқарасы XX ғасырда шешек ата бастағаны да заңдылық еді. «Күнкөсем» – Лениннің Совет өкіметі құрылмай тұрып-ақ «сөз өнері», «таптық» және «партиялық» деп болжаса, коммунистер әдебиет арқылы халық санасын сан түрлі тәсілмен жаулап, зорлық-зомбылықсыз-ақ айтқанына көндіріп, айдағанына жүргізуге болатынын дәлелдеді. Сол себепті де, билік әу бастан-ақ әдебиет тізгінін қысып ұстауды басты мақсұт тұтты. Патшалық Ресей мен Совет өкіметінің бодандық құрсауындағы сол кездегі қазақ әдебиеті бірден даңғыл жолға түсіп, нақты өз позициясын айқындап алды десек, артықтау болар. Елуінші-алпысыншы жылдардағы әдебиеттің қазақ өмірінде алар орны ерекше еді. Екінші Дүниежүзілік соғыстан соңғы кез келген ұлт алдында идентификация – өзін-өзі тану міндеті тұрды. Дәл сол кезеңде ол ауыр да жауапкершілігі мол міндетті тек «асыл сөз» ғана атқара алар қауқары бар-тын. Рухани жағынан жұтаған, жылулық пен мейірімділікті аңсаған Алаш жұрты үшін Сөздің алтыннан да қымбат бағаға ие болуының сырын ел-жұрт кейін түсінді. Қазіргі кезбен салыстырғанда, ол уақытта әдебиетке деген құштарлықтың да ерек боп, ол жоғары бағаланғаны ешкімге құпия емес. Әрі нағыз оқырмандық ортаның қалыптасқан кезеңі де сол дәуір еді. Өйткені, XX ғасырдың бас кезіндегі қазақ әдебиеті көбіне-көп газет, ескі жазбалар мен алғашқы әдеби үлгілерге сүйенді. Демек, әдебиетке, кітапқа, оқуға құлшынысы артқан тап-таза кәсіби оқырман деуге тұрарлық ортаның түзілуі де заңдылық. Елуінші жылдардағы қазақ әдебиетінің дамуы жоғымыз табылып, өшкеніміз қайта жана бастаған кезеңмен тұспа-тұс келді.
Басы бұғаудағы халыққа өз құндылықтарын насихаттауға, тарихын тануына тыйым салынды. Бұл құйтырқы әрекеттер жөнінде академик Серік Қирабаев былай деген: «Көркемдікпен ұғылатын дүниелер тікелей үгітпен жасалды. Әдебиет шығармаларын талдау үстінде мұны да ойға ұстаған абзал». Қазақ жазушылар қыспақтан құтылып, туындыларын цензурадан өткізудің амалдарын іздеп, азаттық идеясын насихаттаудың жаңа жолдарын қарастыра бастады. Ж.Сыздықовтың «Әлі қарттың әңгімесі» поэмасы, Ғ. Қайырбековтің қазақ хандары турасындағы ой-пікірлері, Ә.Тәжібаевтың «Біз де қазақпыз» пьесасы о шақтағы Орталық – Мәскеу тарапынан сын садағына ілініп, репертуардан алынып тасталынуы – ұлт әдебиетіне деген көп шабуылдың бірі ғана. Партия пәрменімен және советтік солақай саясат әсерінен қаламгерлер өз туындыларында халықтар достығы мен коммунистік идеяларды дәріптеуіне тура келді. Сондай бір жағымсыз жағдаяттарға қарамастан әр шығармагер жүрек түкпіріндегі оңаша ойды, ішіне бүккен сырды толғана ақтаруға дайын жүрді. Қасым ақынның «Дүниеге жар» жыры бірден жұрт жадында жатталып, кеңінен танымал бола бастады. Тексеріп-тектеген әдебиетші үшін Кеңес кезінде, әсіресе елуінші-алпысыншы жылдары жазылған небір жақсы дүниелер тауып алары күмәнсіз. 1986 жылғы қазақ жастарының «Қазақты қазақ билесін!» деген ұраны мен 1950-60 жылдар аралығында үлкен байланыс бар. Себебі, онда рух үшінгі ұлы соғыс шежіресі жатыр. Елуінші жылдардың басы мен алпысыншы жылдардың аяғында алуан-алуан көркемдiк тенденциялар, ізденіс іздері, түрлі-түрлі суреткерлiк стиль жұлдызша жарқырай көрiнді. Ғ.Мүсірепов 1959 жылғы Қазақстан жазушыларының ІV съезінде жасаған баяндамасында: «Қай жанрдың болсын, қай жазушының болсын, қолы жеткен табысы заманымыздың тақырыбын қаншалық игере алғандығымен өлшенуі керек. Сол жаңа тақырыпты қаншалық көркем етіп көрсете алғанымен бағалануы керек», – деген өте құнды ой айтқан екен. Өткен тарихқа зер салсақ, онда
Қ.Аманжолов, Т.Жароков, Қ.Бекхожин, Ә.Сәрсенбаев, С.Бегалин, М.Хакімжановалардың кең тынысты жанр – поэманың жиырмасыншы-отызыншы жылдарына қарағанда әлдеқайда түрлене түсіп, өрістеуіне барынша ықпал ете отыра, осынау бір игі дәстүрді алпысыншы-жетпісінші жылдардағы қазақ әдебиетінің ірі өкілдері – М.Мақатаев, Т.Айбергенов,
Ж.Нәжімеденов, Қ.Мырза-Әлілер жалғастыра алғанын байқар ек. Соған қарағанда елуінші-алпысыншы жылғы қазақ әдебиеті көркемсөздің дамуына үлкен үлес қосқаны шындық. Неміс классикалық пәлсапасының бастауында тұрған И.Канттың мына бір сөзі ойымызды дөп басқандай: «Адамзат өміріндегі түрлі күйзелістер мен ғажап төңкерістер қоғамды ең терең негіздеріне дейін қозғалта алатын күшке ие. Осындай кезде кісі тұйыққа тіреледі. Сонда қандай да бір ұлы уақиғалар тарих жібін кенеттен кесіп, адамзатты батып қалған саздан шығаруға тиіс, жаңа жолға – жаңа мұраттар іздеуге итермелеуі қажет». Өткен ғасырдың елуінші жылдары әдебиет тұтқасын ұстаған қарымды қаламгерлердің басы қосылуы негізінде ұлттық әдебиетіміз үлкен-үлкен шығармалармен толықты. М.Әуезовтің «Абай жолы», С.Мұқановтың «Сырдария», Ғ.Мүсіреповтің «Қазақ солдаты», Ғ.Мұстафиннің «Миллионер» туындыларын Одақ оқырманы оқыды. 1949 жылы «Абай» романына бірінші дәрежелі Мемлекеттік сыйлығының берілуі өзге ұлттардың әдебиетімізге деген көзқарасын өзгертті. Әдебиет атты қазынаны қажетіне қарай жарата білген ұлт қана өсіп-өнбек әрі Әлемдік кеңістікке шықпақ. Әуезовтің «Абай жолы» роман-эпопеясында елге асығып келе жатқан бала Абайдың туған ауылына, еліне, жеріне, ата-анасы мен туған-туысына деген ерекше сағынышы бейнеленетін тұсы бар: «Жабыса, сағына сүйеді. Сол даладан көз алмай, тоя алмай, үнсіз телміріп, ұзақ-ұзақ қарайды. Шамасы келсе, бұл жерлерді құбыжық көріп емес, үрке қарап емес, құшағын керіп аймалар еді». Осы суреттеуден-ақ жазушы оқырманның Отанға деген шексіз сүйіспеншілігін арттырып, атақонысын қорғауға деген құлшынысын оятып, барлық күш-қуатын елі үшін еңбек етуге жігерлендіріп, соны Абай арқылы, Абай көзімен көрсетуді құп көрген. «Абай жолы» – сәулелі терең ойлардың шұғыласы іспетті дүние. Ал Әуезов секілді жазушылар сирек. Дегенмен, онымен қатар жазған, онымен қатар жүрген қаншама қаламгер болды. Бәрі жабыла жазды, қосыла жырлады. Сонда кім не туралы жазды? Қалай жазды? Және ол бүгіндері оқылымды ма? Әдебиеттанушылар мен ойлы оқырман оқи ма? Басты сауал осы!.. Ұлт, ел жөнінде толғанған ойшылдар аз емес, солардың бәрі де жазушы жаны туған халқымен бірге жаралатынын жеткізіп айтқан ғой. Мәселен, Достоевский: «Халықтың қаламгер қайраткері болу үшін Отаныңды жақсы көріп қана қою жеткіліксіз. Оның үстіне өз халқыңды жақсы біліп, еліңмен біте қайнасып кетуің керек», – деген-ді. Роман, повесть, қыл аяғы әңгіме жазу оңай шаруа емес. Қып-қысқа мерзімде оқырманға қыруар эстетикалық ләззат сыйлайтын дүние тудыру тек шебер жазушының ғана қолынан келмек. Бір кітапта бір өмірді жарқ еткізіп жайып тастап, оқырман алдына қилы-қилы мінезді көрсету арқылы жақсысына сүйсінтіп, жаманынан түңілтіп отыру да талантпен қоса, асқан ізденімпаздықты қажет етеді. Елуінші жылдардағы қазақ прозашылары шығармаларындағы туған жерге деген махаббат, еңбек адамдарының толыққанды көркем мүсіні, терең реализм мен психологизм, шынайы да шыншылдықпен суреттелген. Әр автордың өз тақырыбы бар, өз айтары бар. Ұлт болмысын, ұлт дүниетанымын М.Жұмабаевтың «Шолпанның күнәсі», Ж.Аймауытовтың «Қартқожа»,
Б.Майлиннің «Талақ», Ғ.Мұстафинның «Шығанақ», Ғ.Мүсіреповтің «Ұлпанынан» аңғаруға болады.
Ел тағдыры фонындағы адам өмірі – жазушы объектісі. Жан иесінің қоғамдағы орнын айқындап беріп, оның тереңдігін түсіндіру – қажеттілік. Ұрпақ пен ұлт алдындағы парыз, міндет. Осы ретте, Мұхтар Әуезов «Өскен өркенінде» қазақ халқының тыныс-тіршілігінде әлі де шешуін толық таппаған күрмеуі көп күрделі мәселелер көтерді. Роман тек еңбек туралы ғана емес, оның түп-тамыры тым тереңде жатыр. Ерекше айта кететін нәрсе – еңбек адамының образы, қазақ әдебиетіндегі еңбек тақырыбы осы туындыда зор идеялық-көркемдік күш-қуатпен берілген-ді. Бұнда ол баяндаушылықтан бас тартып, қазақ қоғамындағы сан түрлі сауалдардың шешімін іздеуші ролін атқарады. Оның жаңалығы да осында деп білеміз. Әуезовке дейінгі қаламгерлер еңбек адамының қайшылық пен қиындыққа толы жолы һәм соны шешу арқылы «ұлы жеңіске жету» шкаласын ғана көрсетуді мақсат еткені өтірік емес. Жазушы ескілікпен күресу арқылы ілгерілеу мәселесін алға қояды. Қарымды қаламгер сол кездегі «классикалық өлшем» – жаман мен жақсы контекстінен де арырақ барған. Романда нақтылы бір кінә артып, күнә көтеріп жүрген айыпкер-кейіпкер аздау болғанымен де кісінің кісілігі, адамгершілігі, арлылығы, ұстанымы өмір өткелдерінде анық байқалып отырады. Кейіпкердің бір ісі кем бе, әлде кең құшақты ма, автор ол жағын оқырман еншісіне қалдырған. Әрі бұл шығармада адам құны, адам бағасы дегенді де сөз етеді. Бұл да қазақ әдебиетінде тұңғыш ретін қозғалған тың тақырып болатын. Нил Карпов, Алмасбек Жайлыбеков, Әсия Әлімова, Медет, Сағадат, Жандос Асанов, Ілияс, Сағат, Нүрбибі, Саматов, Бекбаев, Бейсен, Айсұлулар – өзіндік орбитасы айқындалған, маңындағы барлық құбылыстарды жан арқылы өткізіп барып толғанатын, ойы, арманы, мұраты бар образдар. Автордың Карпов аузымен: «Кейбіреулер «қазақ үйренген, шопандар қыста да, аязда да киіз үйде тұра бере алады. Өтірік, жан ашымастан туған өтірік», – деген шындықты айтқызуында бір сыр бар. Карпов – тек еңбек адамының ғана емес, жалпы адамның ортадағы орнын біліп, сезініп, еңбегін ардақтап, немкетті қарамауға, кем-кетікті тезге салғандай етіп түзетуге ұмтылатын кейіпкер. Суреткердің сол кездегі өзекті проблемаларға бет бұруы, замана көшін түзеушілердің бейнесін сомдау турасындағы терең барлау-бастамасы, тәжірибесі өзінен кейінгі буынға да ой салды. «Мен әрдайым бүгінгіні, шамам келгенше – ертеңгіні жаздым», – деген Ғабиден Мұстафин де еңбек адамының образын жасауға барын салды. Азамат соғысынан кейінгі ауыр жағдайлар, әлі де болсын оң-солын толық танып болмаған, жақсы мен жаманды айыра алмаған, жапа шеккен, еңсесі езілген кедей-кепшік, жоқ-жітіктің хал-күйін көзімен көріп өскен Мұстафин қанбазарша қайнаған тіршілік қазанынан жырақта жүре алмады. Жазушы «Өмір мен өлімнен» соң ауылдағы түрлі өзгерістерге арналған «Шығанақ» пен «Миллионерді» жарыққа шығарады. Әдебиетіміздегі еңбек адамы турасында жазылған қуатты шығармалардың бірі – «Шығанақ» еді. Атақты тарышы Шығанақ Берсиевтің өнегелі өмірі арқау болған аталмыш туындының тууы қазақ «сөз өнері» тарихында елді елең еткізген уақиға болды. Кезіндегі сыншылардың: «Ғабиден Мұстафин сияқты сезімтал да сергек жазушының әлгі романы Шолоховтың «Көтерілген тыңымен» салыстырғанда көркемдігі тұрғысынан төмендеу», – деп ой қорытуы қаншалықты орынды? Айталық Фадеев, Фурмановтардың романдары жөнінде кезінде де, қазір де көптеген сын айтылды және әлі де айтылуда. Біреу мақтайды, біреу даттайды. Дегенмен, дәуір сұранысына жауап берген «Шығанақ» туындысы уақыттың ыңғай-ықпалында жазылды деген күннің өзінде, тарышының өмірін, көркем бейнесін, сол кездегі еңбек адамының образы мен оның қазақ тарихындағы орнын ешкім жоққа шығара ала алмақ емес. Туынды орталық образы – Шығанақтың жүріп өткен жолы – өмір жолы аңсаған арманына еңбек арқылы жеткен қазақ кедейінің жолы. Оның тағдырын жеңіл деп айтуға ауыз бармайды. Тынымсыз еңбек, ел, жер қамы Шығанақты іштей өсіріп, шыңдай түседі. Кезіндегі кедей атанған адам белгілі бір уақыттан кейін Алашқа аты мәшһүр жанға айналады. «Шығанақ» – қазақ санасының өзгеру эволюциясы туралы роман. Мұхтар Әуезов: «Адамның ішкі cезімдері, ой толғау, қажырлы арманы халықтық кең қызықты мінездер ретінде әдемі үйлесіп, тұтаса қалыптасқан Шығанақ бейнесінде еңбек таразысын танытатын өзі дана, барынша адал пейілді адам бейнесі жақсы сипатталған», – дейді. Уақытында сойыпсал сыншылар «Миллионердің» басты конфликті Жомарт пен Жақып арасында өрбіді деген болатын. Алайда, автор қос кейіпкер арасындағы талас-тартысты динамиканы күшейтіп, сол кездегі әлеуметтік проблемаларды ашу үшін ғана пайдаланған. «Миллионер» мен «Шығанақ» рухтас туындылар. «Шығанақтағы» Олжабек: «Қайтсем, өмірден опық жемей, жылы ұя табам!» десе, «Миллионер» кейіпкерлері: «Қайтсем, еліме, жұртыма септігім тиеді» деген биік мақсатқа ұмтылғысы бар. Екі шығарманың құндылығы сонда, оларда автор қазақ шаруасының жүріп өткен жолы мен оның көркемдік шежіресін жасай алды. Романның басты кейіпкерлері Шығанақ, Олжабек, Жанбота, Амантайлар үнемі халық арасында жүруінен-ақ туындының халықшылдық сыпатын көреміз. Тарихи жазбаларда мынадай бір деректер бар екен. Орта Азия, Сібір, Қиыр Шығыстың отырықшы елдерімен қарым-қатынас жасаған қазақтың кейбір рулары соларға еліктеп егіншілікпен шұғылданса керек. Керейдің ішінде «Тарышы» тармағы бар. Олар кезінде тары егумен айналысқандықтан солай аталынды деген болжам бар. «Өскен өркен» мен «Шығанақ» шығармалары басқаны айтпағанда, еңбектің ең басты құндылық екенін түсініп, келер ұрпақты оған деген ынта-ықыласын ояту үшін аса қажат.
Қаламгер мен шығарманы қоғамдық және идеологиялық салалардан бөліп қарауға қақымыз жоқ. Өйткені, көркем әдебиеттің арғы жағында орасан зор әлем, терең ой, сезім, құштарлық пен үміттің тұрғанын біреу білер, біреу білмес. Жазарман әр уақытта өмірдің түу тереңіне үңіліп, оның барша қайшылығын, күрделілігін, өзгерісін тани алумен қатар, қоғамның алма-кезек ауысқан жаңалығын ой елегінен өткізіп, саралап, қорытынды жасайды. Сол бір ой түбіне шөккен, танымында мық-шегеше мықтап орныққан дүниелерден көркем шығарма тумақ. Осы тұрғыдан келгенде қаламгерлер де өсу, толысу үстінде болады. Елуінші-алпысыншы жылғы әдебиет қазақты сақтап қалу үшін ғана күресті. Лирикалық-романтикалық және лирикалық-психологиялық бағыттар басымдыққа ие болмаса да, кейіпкер сомдаудағы ұлттық сипат тереңдегені шындық. Ақын-жазушылардың ішкі толқынысы кейіпкер сырымен, таным-түйсігімен, сезім иірімдерімен бірге бұрымша өрілді. Кейіннен қазақ прозасында лиризм мен психологизмнің алға оза шабуының өзі қоғам тудырған құбылыс еді. Себебі, ұлт мінез-құлқы өзгеріске түсіп, түрлене бастады. XX ғасыр қазағы мен XXI ғасыр қазағының бір-біріне ұқсамайтынындай, қазіргі проза мен сол кездегі прозаның да өз функциясы, алдына қойған мақсаты алабөтен-тін. Шығарманың шымыр сюжеті мен идеясын өрбітуде басты роль атқарған кейіпкерлер жүйеленіп, оның қаламгер ұстанымын, туындының сюжеттік-құрылымдық бітімін айқындаудағы, көркемдік-тілдік ерекшеліктерін саралаудағы маңызы ашылды. Қазақ прозасы шағын, орта және көлемді жанрлармен толығып, ұлт болмысының қоғамдық-әлеуметтік ортамен қабыса берілуі, образ әрекетіндегі өзіндік ерекшелік арқылы диалог, монолог, пейзаж тәсілдерінің түрлене түскенін аңғардық.
Ол драматизмге толы кезең еді. Негізінен, басқа-басқа, бірақ елуінші-алпысыншы жылғы әдебиеттен Билік қатты сескенген. Себебі, ұлт оң-солын танып, оқу-білім жағынан күшейіп, қазақ қамын ойлаған қаламгерлер тобы құрыла бастады. Әр қазақ жазушысының шығармасында әйтеуір бір орыс жүретін. Орысты ойсыз немесе ақымақ, надан, мейірімсіз, қайырымсыз етіп көрсетуге тіпті болмайтын. Ал орыс қаламгерлері өзін «жабайылыққа қарсы күрескен», өзге елдің «көзін ашқан» ақылман етіп көрсетуді мақсат тұтты. Орыс тарихында аты сызылған қаншама «бұратана халық» өкілі бар. «Құралайдың салқыны» киноға да тиген. Орысты көпті көрген көсем, ешқай адамнан сөзден ұтылмас шешен, парасатты да дана етіп көрсету – өңгенің мысын басудың таптырмас айласы-тын. Туындылардағы көркемдеудегі деталь, монолог, полилог, диалог, мінездеу, кейіптеу, іс-әрекет динамикасы, портрет, пейзаж, баяндау үлгісі басты мән-мазмұн – белгілі бір дәуір, кезең, замана аясындағы жұрт мінез-құлқын, ұлт тағдырын түбегейлі психологиялық, пәлсапалық, тарихи-әлеуметтік ауқымда аша түсуді көздеді.
Өткен ғасырдың бас кезінде ел арасында «революция халыққа бостандық әкеледі» деген сенім күшті болған екен. «Ұлы Октябрь революциясы жылдары», «Елімізді индустрияландыру, колхоздастыру дәуірі», «Екінші Дүниежүзілік соғысы кезі», «Соғыстан соңғы кезеңде» де әдебиет бір орында тұрған жоқ. Уақытпен бірге жылжып, дамып отырды. Дәуірге қарай тақырып та, идея да, қаһарман-кейіпкерлер де өзгерді. Сөйтіп, проза, поэзия жаңа көркемдік-стильдік ерекшеліктермен байи түсті. Бұл өзгеріс әдебиеттің өмірге еркін де батыл араласып, үн қосып отыруымен байланысты еді. Түрлі өндіріс орындары, темір жол құрылыстары, еңбек жолындағы табыстар қаламгер объектісіне айналды. Индус-
трияландыруда мақтап-мадақтаған ақындардың басты мұраты еңбекке ынталандыру еді. C.Сейфуллин,
І.Жансүгіров, Б.Майлин, С.Мұқанов, Қ.Әбдіқадыров, А.Тоқмағамбетов, Т.Жароков, Ғ.Орманов,
Ә.Тәжібаев, Ө.Тұрманжановтар да бұл тақырыптан қалыс қалған жоқ. Бірақ оның ішінде де көркемдігі жағынан ешкімнен кем соқпайтын туындылар бар. Солардың бірі – Ілияс Жансүгіровтің «Дала» поэмасы. Аталмыш туынды тарихымыздағы революцияға дейінгі қиын кездерін суреттей келе, қазақтың сайын даласындағы өзгерістерді өлеңмен өрнектеп, даму заңдылықтарын ойшылдықпен суреттеуімен ерекшеленеді. Демек, отызыншы жылдардағы дәстүрді елуінші-алпысыншы жылдардағы ақын-жазушылар эстафеташа іліп алып кетті деуге негіз бар. 1950-1960 жылдары үлкен романдар мен поэмалар, жаңа лирикалық туындылар жазылды. Соғыстан кейінгі әдебиет біртіндеп көлемді жанрларға қарай бет бұра бастады. Жақсы поэмалар туды. Қасым Аманжоловтың «Ақын өлімі туралы аңызы» идеялық-көркемдік күш-қуатымен ерекшеленді. Қасым ақын онда замана батырының образын, өлмес рухын, отты тұлғасын жан-жақты ашып берді. Осы кезеңде «Абай», «Қазақ солдаты», «Шығанақпен» қатар, Ә. Әбішевтің «Жас түлектер», Ғ. Слановтың «Жанартау» туындылары жарық көрді. «Соғыстан соң туғандар» да бір буынға айналып үлгерді. О буынға өмірлік тәжірибесін толыса бастаған, жас болса да қаламы ұшқыр, ойы терең С.Шаймерденов,
Ә.Нұрпейісов, Т.Ахтанов, З.Қабдолов, М.Әлімбаев, Т.Бердияров, Қ.Шаңғытбаев, Ғ.Қайырбеков, т.б. енді. 1954 жылдың қыркүйек
айында өткен съезде қаламды қару еткендер көп мәселені талқылап, үлкен шолу жасады. Ол жиында қаламгерлер қауымы өмірді тереңірек зерделеуге ұмтылып, көркемдік тұрғыдан өсу, форма, стиль, жанр жағынан ерекшеленуге ықыластанды. Демек, қазақ жазушыларының кезеңдік тақырыптардан көркемдік-эстетикалық категорияларға көтерілуі осы съезбен тығыз байланысты десек қателеспесек керек.
Дәл сол кезде Жаһанда нендей жаңалықтар болды екен?! 1950-60 жылдары Америкада үлкен өзгерістер орын алды. «Елеңдеген елудің» орнын «атышулы алпыс» басты. Сыншы М.Гастсмар: «Бұл құбылыс ереуілден конформизмге, конформизмнен ереуілге дейінгі аралығында пайда болды», – дейді. Американ қоғамындағы алпысыншы жылдарда расизм, Вьетнамға басып кіру мен ел оңтүстігіндегі саяси жағдайлар ушыққан еді. Сол кезде АҚШ қаламгерлері бірігіп, зәңгілер құқығын шектеу мен басқыншылыққа қарсы шыққан. Елуінші жылдардың ортасында Америка әдебиетіне көптеген жастар келді. Бұлар Әлем әдебиеті тарихында «Ұртоқпақ жеген ұрпақ» деген атпен қалды. Елуінші жылдардың аяғы мен елуінші жылдардың бас кезінде өнерге толықтай еркіндік беріліп, халық арасында рок танымал бола бастаған. Ал қырқыншы-елуінші жылдардағы КСРО ғалымдары химия, технология мен шикізат өңдеудің жаңа әдіс-тәсілдерін игере бастаған еді. 1953 жыл Сталинның дүние салып, империяның саяси-әлеуметтік, рухани, экономикалық тұрғыдан тұрақсыз боп, «жылымықтың» келуімен есте қалды. Коммунистік Партияның XX съезі қарсаңындағы қара халықтың өкіметке деген сенімі ерекше болды. Себебі, бәрі жаңаруды, жаңалықты күтті. «Жаңару» тақырыбы жазушыларға майдай жақты. Қатал цензура пен қаламгер еркіндігі төңірегіндегі пікір-талас сол кездегі әдеби ахуал табиғатын аша түсті. Ормандай орыс оқырманы бұрындары тыйым салынып келген М.Зощенко,
А.Ахматова, М.Цветаева, М.Булгаковтармен қайта «қауышты». Жаңа әдеби бағыттар айқындала бастады. Мәселенки, Екінші Дүниежүзілік соғысындағы жекелеген адам психологиясын ашуға арналған туындылар туды. Оған дейінгі әдебиеттегі отаншылдық рухы менен батырлық пафосы орнын жеңістің, жалпы соғыстың моральді-этикалық бастауларын айқын көрсететін көркемдік, суреткерлік басты. Бұлардың қатарына Ю. Бондаревтың «Батальоны просят огня», «Последние залпы», М. Шолоховтың «Судьба человека», В. Астафьевтың «Звездопад», т.б. шығармаларды жатқызуға болады. Дәл осы тұста орыс әдебиеті ұрпақтар сабақтастығы, Отанға деген махаббат, орыс деревняларының өзекті мәселелері, қоршаған ортаны қорғау секілді тақырыптар қозғай бастады. Орталық образ – қарапайым адам, шаруа. Ф.Абрамов, М.Алексеев, В.Астафьев, Г.Бакланов,
В.Богомолов, С.Залыгин, В.Солоухин, Ю.Трифонов, В.Тендряков секілді авторлар қазақ прозасындағы «алпысыншы жылғылармен» қатарлас. 1962 жыл. Желтоқсан айы. Мәскеуде көркемсурет көрмесі ұйымдастырылады. Ол жаққа Хрущев те келеді. Онда Батыста модаға айналған абстракционизмге бой ұрған суретшілердің де картиналары болады. Көсемнің ашуына тиген біраз қылқалам шеберлері «тым еркінсігендері үшін» қатты сыналып, оларға қарсы түрлі сыпаттағы шара қолданылады. Бұндай қылық өнер адамдарына аса ұнай қоймайды. Хрущев пен оның ұстанған саясаты туралы ел арасында анекдоттар шығады. Сынға іліккендердің ішінде суретші Роберт Фольк, мүсінші Эрнест Неизвестный, ақын Андрей Вознесенский, кинорежиссер Марлен Хуциев та бар-тын. XX ғасырдың 1950-1990 жылдар аралығында постиндустриалды, посттоталитарлы кезеңі, жаңа технологияларды меңгеру, ғарыш кеңістігін зерттеу, табиғи қазба байлықтарын игеру жолға қойылды. Бұл – экологиялық және рухани кризис, «бұқаралық мәдениет» белең алып, адам санасының күшінен гөрі Құдайдың құдіретіне деген сенімнің күшейіп, адамдардың утопиядан арылып, өмірді реалды нәрсе ретінде қарай бастаған кез. Демек, елуінші жылдардың соңы мен алпысыншы жылдардың басы – Жаһан әдебиеті мен мәдениетінде үлкен өзгеріс орын алып, жаңа бір әдеби модельдердің туған уақыты. Бұған әдебиетшілермен қатар П.Тейяр де Шарден, А.Швейцер, М.Хайдеггер, Ж.Деррида, Ж.Бодрийяр,
Р.Барт, Ю.Кристева, Х.Ортега-и-Гассет, Й.Хейзингалардың ықпалы күшті болғаны белгілі. Әрі осы кезең – әдебиеттің жанр (үлкенді-кішілі эпикалық шығармалар, психологиялық драма, лирика мен поэма, т.б.) жағынан байып, түрлі ағымдардың, түрлі стильдердің, жаңашылдық – новаторстваға бет бұрған кезең. Орыс әдебиетіндегі «деревенская проза» 1960-1980 жылдармен тұспа-тұс келеді. Мәдениеттанушы И.Белов осы кезең туралы: «Формирование различных литературных направлений: продолжение традиций реалистической литературы, возрождение традиций, зарождение русского постмодернизма» деп жазды. Екінші Дүниежүзілік соғыс уақытында әдебиет бір сәтке әлсірегендей болды. Себебі, қаламгер атаулысы қаламын тастап қолына қару алған еді. У.Фолкнер айтқандай, расында да «соғыс кезінде жазу қиындау» болғандай. Әскери корреспондент қызметін атқарған Хемингуэй немесе алдыңғы шепте жүрген Дж.Чивер, С.Беллоу, Н.Мейлер,
К.Воннегуттар да жазудан қол үзіп қалған-ды. «100 жылда 1 соғыс болып тұруы керек» деген тәмсілге сенсек, онда соғыстан соңғы кезең қай әдебиетке болсын тың тақырып, өзге бір кеңістікке шығып, өткенге ой көзімен қарауға, бәрін салмақтап, саралауға мүмкіндік туды. Және соғыстан соңғы кезең өте өнімді екенін аңғарамыз. Әлемде де, сол Әлемнің бір маңызды бөлшегі – қазақ әдебиетінде де солай. Елуінші жылдардан ары қарайғы ахуал туралы айтар болсақ, Париждегі 1968 жылғы жастар толқуынан кейінгі «неоавангард» пен «контркультура» ұғымдарының пайда болуы әдебиетке деген көзқарасты түбегейлі өзгертіп жіберді. Мысалы, француз «жаңа романы» өкілдері – М.Бютор, Н.Саррот немесе «кіші тақырыпты қаузайтын» ағылшын романының белді жазушылары – Э.Пауэлл, П.Х.Джонсондар я болмаса әлеуметтік-психологиялық романды жанына жақын көретін – У. Йонсон мен А.Андерш, бәрі-бәрі әдебиеттің тек құндылық қана емес, өнердің ең шыңы екенін терең сезініп, талғампаз оқырмандар легионының жиналуына ықпал ете алды. Ал 1939-1945 жылдары аралығында Батыста авангардистік үрдіс алға озып, неоавангардизм – абсурд драмасы, «жаңа роман», «нақты поэзия», Италия ақындарының «1963 тобы» мен алеаторика секілді ұғымдар туды. Модернистік ағым тек буржуазиялық қоғам өкілдерімен ғана емес, социализмді идеал тұтып, оның жақтаушыларға қарсы «соғысты». Ол уақыт өте келе элитаға жақын бола бастады. Соның әсерінен де шығар, жалпы халық екіге жарылды. Біреулер жаңашылдықты жақтаса, екінші жақ ескіні көкседі. Ескі дегеніңіз – реализм. Ал 1950-1960 жылдардағы Жапония соғыстан соң ес жиып, етек жауып, экономикасын күшейте бастады. Соның әсерінен ол 1990 жылдары қаржылық әлуеті жағынан екінші орынға шықты. Бұл құбылыс Әлем тарихына «Жапон экономикалық таңғажайыбы» деген атпен енді. Осынау жағдайлар ел әдебиетіне де әсер етті. Жапон жазушылары «адамның мына өмірдегі орнын іздеу» турасында қатты ойлана бастайды. Сол кездегі Жапония әдебиеттегі «адам – капитал» идеологиясы ұлт ретінде тез өсу үшін аса қажет еді.
1950-1960 жылдардың Тәуелсіз қазақ әдебиетіне де ықпалы күшті болғанын жасырмаймыз. Тоқсаныншы жылдардан бастап әдебиетіміз өзінің тақырыптық аясын кеңейтті, идеялық мақсаттарын түбірімен өзгертті. Елдің ішіндегі саяси-әлеуметтік жағдай мен халықтың ахуалының өзгеруі де әдебиеттегі тақырыптық-идеялық жағынан басқаша сипат ала отырып, кеңейе түсуіне септігін тигізді. Ел бостандық алған сәттен бастап қазақ әдебиеті өзіне дейінгі кезеңдердің жауһарларын бойына сіңіре отырып, көркемдік көкжиегі кеңіп, тақырыптық ауқымы кеңейе түсті. Кеңестік жүйенің қыспағы салдарынан тар шеңберден шыға алмай, шымбайына батқан шындықты туындысына қоса алмаған ақын-жазушылар Тәуелсіздіктің алғашқы күндерінен бастап жабық боп келген тақырыптарды қозғап, ұлттың тарихы мен салт-санасына, рухани болмысына қатысты шығармалар жаза бастады. Бұл кезеңдегі әдебиеттің тақырыптық ауқымы кеңейіп қана қоймай, қаламгерлердің мазмұндық, көркемдік ізденістерінің арқасында «сөз өнері» өзгеше өрнектеліп, жаңаша түр-сипатқа ие бола бастады. Өткен ғасырдың 60-80 жылдары қазақ әдебиеті ерекше дамуға ие болып еді. Осы тұста проза да, поэзия да мықты қаламгерлермен толысып, әдебиетіміздің көркемдік қуаттылығы арта түскендей еді. М.Мұқатаев, Т.Айбергенов,
Ж.Нәжімеденов, Қ.Мырза-Әлілер қазақ поэзиясын өздерінің жалынды жырларымен жандандыра түсті. Қазақ поэзиясында үлкен өзгеріс жасаған, өздерінен алдыңғы аға буынды талантымен мойындаған бұл буын биік шыңға көтерілген еді. Олар жасаған көркем туындылар тың тақырыптарды қамтуымен, мазмұн мен формадағы ізденістерімен, бояуы қалың, кестелі, айшықты сөздерімен бір бөлек төбе секілді өзгешеленіп тұратын. Олардың шығармашылығын өзгерген уақытқа қарамай жұрт әлі күнге іздеп оқиды. Бұл олардың өлмейтін мәңгілік дүниелер тудырған ақындық қарым-қабілетін танытады-ақ. Тоқсаныншы жылдардан бергі қазақ әдебиетінің ең басты тақырыбы – тәуелсіздік болды. ХХ ғасырдың соңғы ширегі мен ХХІ ғасырдың басында дүниеге келген біршама туындыларда фольклорды пайдалану мүлде жаңа үрдісте, жаңа сипатта көрінетінін айта кету керек. Әсіресе, екі ғaсырдың тоғысында жарыққа шыққан шығармаларда фольклор әртүрлі мaқсатта пайдаланылып, әрқилы қызмет атқарып тұрғанын байқауға болады. Бұларда фольклор тек бұрынғыша «цитaта» немесе «фон» ретінде ғана емес, шығaрманың бүкіл мазмұнының өзі, кейіпкерлердің болмысы түрінде де көрінеді. Екінші сөзбен айтқанда, фольклордың белгілі бір жaнрын, яки сюжетін қолданумен шектелу жоқ, ендігі романдарда, кейде повестер мен әңгімелерде де, поэма-өлеңдерде де фольклорлық сана мен фольклорлық ойлаудың архетиптері, кейіпкердің санасынан көне жәйттар, тарихи-генетикалық жадының түкпірінде жатқан фольклорлық-мифологиялық ұғым-түсініктер, түйсіктер кең пайдаланылады. Aл бұл жағдай әдебиет пен фольклор жaңа дәуірде жaңaша, жаңа деңгейде байланыс жасауда деген ойғa жетелейді. «Адамды тану, адамды түсінудің өзі түптеп келгенде Ғаламды ашумен тең». Грек софистерінен бастап Ортағасыр ойшылдарына дейінгі аралықтағы Уақыт өз қолымен тұрғызған алтын көпір осы ойға жетелеген еді. Жетелеген және де жетектей келе мына Біз тіршілік кешіп жүрген XXI ғасырға – Тәуелсіздікке дейін келді. Бірақ әдебиет Гоголь «Шинеліндегі» Акакий Акакиевич шұғылданатын, яғни бос уақытын қағаз көшіріп жазуға арнайтын әуесқойлық деңгейге түспесе екен деп тілейік!..
Әлібек БАЙБОЛ.
ПІКІРЛЕР1