Әдебиеттің үш жанрында қалам тербеді
Сатирада, поэзия мен прозада қаламын қатар тербеген қаламгер Оспанәлі Иманәлиевтің туғанына тоқсан жыл. Түрлі жауапты мемлекеттік мекемелерде қызмет атқарған О.Иманәлиев қаламға берген сертінен айнымай, жазу-сызудың ауылына ат басын бұрып, бірнеше жыл қатарынан республикалық басылымдарда еңбек етеді. Қазақта қалам мен сөзді серік еткен жазушының бәрі аңсайтын Алматысында ізі қалды. Кейін денсаулығы сыр беріп, туған өлкесіне кері қайтты. Қаламгер қайда барса да жанына жалау болып – жары қасына ере жүрді. Қаламгердің қаламын ұштап, қабағын бақты. Ошағының отын сөндірмей, ұрпағын аялап өсірді. Жазушы туралы сұрай қалсаңыз, «әркез адал жар, айнымас дос болғанын» тілге тиек етеді…
– Әңгімемізді Оспанәлі Иманәлиевтің туған жері, өскен ортасы туралы дәстүрлі сауалдан бастасақ…
– Қазіргі Жамбыл облысы, Талас ауданында «Ойық» аталатын алақандай ғана ауыл бар. Ағаң сол ауылда өсіп-өнді. Мектеп, оқу орнын аяқтай сала туған жерінде, кейіннен аудан орталығы – Ақкөлде зоотехник, аудандық партия комитеті ауыл шаруашылығы бөлімінің меңгерушісі, нұсқаушысы, аудандық комсомол комитетінің бірінші хатшысы, ауаткомның жауапты хатшысы, аудандық мәдениет бөлімінің меңгерушісі, пионерлер үйінің директоры қызметтерін атқарған екен. Ол кезде біздің жолықпаған тұсымыз, кейіннен өз аузынан естіген әңгімелерім ғой. Ағаң әдебиетке кештеу, асқан іңкәрлікпен келген. Отызды орталағанда барып, Алматыға қарай бет түзеген. Ол кезде, өзің білесің, «менмін» деген қаламгердің дені Алматыда. Сәні мен әні жарасқан әдеби орта да сол жақта. Ауыл-аймақта жүрген қаламгер Алматыға барғысы, сол шаһарда тұрақтап қалғысы келеді. Ағаң Алматыға бармай тұрып-ақ жазған дүниелерін аудандық, облыстық, республикалық газеттер басатын.
Бірде оның «Ала сиыр» деген фельетоны газет бетіне басылды. Әлгі фельетонды оқып алған апайым әбден күлсін. «Құдайақы, мына кісі дәл біздің көршінің ала сиыры туралы жазған ғой, оны қайдан біледі екен-ау» деп таң-тамаша болады. Әрі Ескендір Хасанғалиев әнін жазған:
Мереке күніңмен,
Қарсы алам өзіңді.
Сәбилік үніммен
Арнаймын сөзімді.
Көргенше алаңмын,
Аңсаймын, толғанам.
Қабыл ал балаңның,
Сәлемін жолдаған, –
деп келетін Оспанәлі Иманәлиевтің өлеңін бәріміздің жатқа айтатын шағымыз. Сондықтан ағаңды әуел баста мен сырттай біліп жүрдім. Бір өлкенің адамдарымыз ғой. Бірде іс-сапарға келген уағында біздің үйге бір қонып кеткені бар. Бірақ сөйлескен, тіл қатысқан жоқ едік. Салмақты, артық сөзі жоқ кісі болып көрінген…
– Ендеше, қалай танысып, табысып жүрсіздер?
– Ол кезде Тараз қалалық ауруханасында мейірбикемін. Ағаң қосшыларға іссапарға шыққан екен. Қымыз ұсынса, ішпеген тек қана ауыз тиген. Сөйтсе, әлгі қымыздың ішінде аллюминий ожау қалып қойған. Содан уланып, біздің ауруханаға келген кезде қайыра көрістік. Соңыра біздің үйдегілердің алдынан өтіп, отау құрдық. Өмірімді өте жақсы адамға сеніп тапсырғанымды сол сәтте қаншалықты сезіндім – білмеймін, бірақ ағаң дүниеден кетер-кеткенше бетіме жел болып келмеді. Алақанында аялады. Алланың өлшеп берген ғұмырын ағаңмен қатар өткізген тағдырыма налыған кезім жоқ.
– Сіздер танысқан шақта Оспанәлі Иманәліұлы Алматыда тұрақтаған сәті ғой? Ол уақыттың естеліктеріне сәл-кем кідірсек…
– Ол шақ туралы күндіз-түні тоқтамай әңгімелеуге бармын. Ол не жазса да – өлең, проза, мысал, сықақтарында – адамгершілікті, ізгілікті, өткенге құрмет пен бүгінгінің жауапкершілігін анық түсінді. «Бұйрық пен сыйлық», «Безбүйрек», «Соқырішек», «Егізбүйрек», «Жабық конверт», «Сыңар кебіс» деп аталатын кітаптары әдебиеттің сатира деп аталатын үлкен бір саласына қосылған ғажап дүние деп есептеймін. Бұл менің ғана ойым емес, замандастарының, тұстастарының да пікірі. Иә, ол кезде жаңа шыққан кітап дүкен сөрелерінде көп жатпайтын, пышақ үстінен таралып кететін уақыт қой. «Тұңғыш кітап», «Отан ұлы», «Сәуір», «Май-мамыр» атты жинақтарына үлкен қаламгер ағалары, сыншы-жазушы қауым оң пікірін білдірген еді. Қалмұқан Исабаев: «Еңбек адамдарының мәртебесін көтеруге ол өлеңінің барлық күш-мүмкіндіктерін салады. Олардың бейнесін жасауға поэзия тілін сәтті пайдаланады», – депті үлкен бір мақаласында. Ол кісі шынымен де поэзиясында қарапайым адамдарды таңбалауға тырысты. Жанында жүрген серігі, сырлас досы ретінде мен оның алғаш жазған өлеңдерін, шығармаларын оқимын. Ал кейбір дүниелерін бұрын шыққан кітаптарынан оқып біліп аламын. Содан өз ойымды айтып, пікірімді білдіріп отырамын. Ақын есебінде жазған көп өлең жырлары осы күні аз насихатталып жатқанына көңілімнің ортаятынын да несіне жасырайын. Әйтпесе:
Басайын деп желігін
Жаңбыр құйып, жауып тұр.
Күрпілдетіп желінін,
Аспанды жер сауып тұр.
Жасыл желек ой мен қыр,
Көк тақия – төбелер.
Жер – нәресте жылда бір
Бұлтын еміп көгерер, –
деп келетін ғажап өлеңдері көп қой.
Біз, сол кездің шығармашыл зиялы қауымы мекендеген жазушылардың үйінде тұрдық. Танаш Дәуренбеков, Ахат Жақсыбаев, Сұлтанәлі Балғабаев және бірқатар жас қаламгер көптеу еді. Дуылдап-шуылдап жүруші едік. Бір атаның баласындай болып кеткен қауым ғой, біреудің бір жақсылығына балаша қуанып, екіншісінің табысын бірге жуысып жүретін. Сол ортаның жасы үлкендерінің бірі біз болдық. Шүкір, жасы үлкенге деген құрметі болар, қаламын да сыйлаған шығар, ешқайсысы алдымыздан қия кесіп өтпепті. Сондықтан Алматыда өткен күндеріміз шуақты, сәулелі болды деп айта аламын.
Елімізге мәшһүр қаламгер Ғаббас Қабышұлымен Тарбағатайға бірге іссапарға шығып келді де, сыйластықтары арта түсті. Өте жақын дос болып кетті. Қажығали Мұхамбетқалиұлы, Сағи Жиенбаевтармен ақеділ дос көңілмен араласты. Жалпы, ағаң досқа келгенде өте көпшіл, сыршыл еді.
Отбасында да мейірімді, сабырлы еді. Маған арнаған бір өлеңінде:
Бұғанасы қатпаған,
Рауан таңы атпаған
Қараңғыда жол таппай,
Орға түсіп кетпесін,
Оңай жолды қуалап,
Торға түсіп кетпесін, –
деп, балаларға аса қатал болмауымды да, тым бос жібермеуімді де аманаттапты. Өзі де сондай кісі болды. Алтын орталықты қатаң ұстанатын. Отбасына өте жайлы азамат болғанының бір мысалы: «жазу жазып отырмын, мазамды алмаңдар» деп дегбірімізді қашырған емес. Өз жөнімен, жолымен жазатын.
– Алматының сәнді, мәнді ортасын тастап, алшақ жатқан Ақкөлге тарттыңыздар. Себебі не?
– Жанғара деген қайным бар. «Жеңгей, сізге ризамыз, ағамыз үшінАлматыны тастап, Ақкөлге кеттіңіз», – дейді. Ағаңа Алматының ауа-райы жақпады ма, денсаулығы сыр бере бастады. Әуелде «Алматыда да қан қысымы жоғары қанша адам өмір сүріп жатыр ғой» деп, әсем қаладан кеткім келмей жүретін. Бірақ ағаң бірде қатты құлады. Мен де қатты шошындым. Құдайдан: «осы жолы аман алып қалшы, жер түбіне болса да, соңынан ере барып, қалған өмірімді қатар өткізейін» деп жалындым. Сөйтсем, Ақкөл дегенің жер түбі емес екен. Талас ауданының орталығы. Айнадай жалтыраған көлі бар. Басшылары жақсы жұмыс істеп, ауылды көркейткен. Өзі еңбекқор аудан, бір ғана өңірден елу шопан Еңбек Ері атағын алған. Топырағының киелілігін осыдан ұға беріңіз, Одақ кезінде үш министр шыққан. Туған жері болған соң ба, тауы жоқ жазық дала ғой, ағаң құмды өлкеге келіп, құлантаза айығып кетті. Жалпы, менің түйгенім, қандай адамның ауруын туған топырағы тартып алады екен.
Содан ауыл екен, әдеби ортадан жырақтадым екен демей, ағаң бұрқыратып жаза берді. «Аққайың жарды бүршігін» романын елде жүріп жазды. Туған жердің табиғатын, Шу мен Таласты, Созақ пен Мойынқұмды, Таразды кітаптарында керемет суреттеді. Елде өткізген сол он бес жылға жуық уақыт аралығында ауылдың тыныс-тіршілігін суреттейтін екі роман, көптеген өлең, Жамбыл облыстық «Ақ жол» газетінің меншікті тілшісі ретінде Талас пен Сарысу аудандарынан мақалалар жазды. Кейінгі уақытта Талас аудандық «Қазақ тілі» қоғамының басқарма төрағасы қызметін қоса атқарды.
Елде жүріп ағаңның еңсесі көтерілді, туған-туыспен, ағайынмен қоян-қолтық араластық. Алпыс жасқа толу мерейтойын елде өткіздік. Ол кезде Жазушылар одағының төрағасы Олжас Сүлейменов. Сол кісінің жүрекжарды тілегін Қасым аға Қайсенов, Қалмұхан аға Исабаев бастап келген қаламгер қауым жеткізді.
Өмірінің соңғы жылдарында қатары сирей бастаған ағайын туыс ортасында отырғанда ескінің бір әңгімесін қозғап: «Е, жарықтық, ол уақыттан кім қалды дейсің, сен қалдың, мен қалдым», – деп жиі күрсінетін. Сол кезде мен кәдімгідей ренжіп: «Оның не, олай айтпашы», – деуші едім. Ағаң ондайда үнсіз қалатын. Ағаңның сөзінің расына көзім енді жетіп келеді. Осы күні Ақкөл жаққа, ағайын туыс арасына барсам, бұрынғының әңгімесі еске түсіп, замандастарымды, құрдастарымды, көз көргендерді іздеймін. Бұл күнде олардың да қатары сирей бастаған. Сенің жаныңды тербейтін баяғының сәулелі естеліктерін жастарға айтсаң, біртүрлі сүлесоқ тыңдайтындай. Сол кезде мен де қатары сиреген екі-үш замандасыма мұңымды шағам: «Ол заманнан кім қалды дейсің, сен барсың, мен бармын», – деп сырымды айтқым келіп кететін кезім көп…
Ағаңды інілері Ос-аға деді. Осып жазады, тілінің уыты бар деп құрметтеді. Сол қалам ұстаған інілері аман болсын деймін…
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен Қарагөз СІМӘДІЛ.