ҰЛТТЫҚ ТІРЕГІМІЗДІ ҰСТАНАЙЫҚ
Қазақ халқы өмірге дербес иелік жолын жаратылыс жасап берген жарғысынан алған. Жанға да, тәнге де және бұлармен кірпік қақпай қатынаста тұрған дүниеге де, өздерінен алып, өздеріне беруден жаңа түр, жаңа тек тудыратын тіршілік негіздерін ежелден түгендеп таныған еліміздің ерекше ұлттық қасиеттерін біліп өсу – бәрімізге борыш.
Жеті қазынаның әрқайсысы әр тараптардағы мәндерге ие болғанымен, тірліктің түбіне тоқтар сағада табысып, адамның несібіне тән азығы, жан азығы болып қызмет етеді. Мұның алғашқысы – заттай табыс, соңғысы — ішкі дүние қорегі. Әлемдік мәдениетте көркемөнер көпке бөлінеді. Соның салалары бойынша біздің елімізде де шығармашылық одақтар мен қоғамдық ұйымдар ел игілігінің ошақтарын құрып, оттарын жағып отыр.
Елбасымыз Н.Назарбаев бастап бара жатқан «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» жолында: «Ұлттық салт-дәстүрлеріміз, тіліміз бен музыкамыз, әдебиетіміз, жоралғыларымыз бір сөзбен айтқанда – ұлттық рухымыз бойымызда мәңгі қалуға тиіс», – деген қамқорлығынан ұлт жаны жадырап, жаңа серпіліске от алды.
Әдебиет пен музыканың байланысы Адамзат дүниеге келгелі және оның бір ұрпақ бұтағы біз – Қазақ халқымен де бірге туып, бар өмірімізді бейнелеп бірге жасасып келеді. Көп салалы өнердің ешқайсысы бізге өгей емес. Бірақ солардың ішінде поэзия мен музыка бәріміздің бесіктен беліміз шыға, бірі – тәтті тілімізді ашса, бірі – жансерік уілді сезім күйі нәзік үнімізді ашты. Екеуі де берекелі, ыспадияр ырысымыз. Түрге бөлгендегі осы екі жанрдың бастарын қосып, өмірге ән келеді. Көптеген мамандықтарға қабілетті көзіқарақты зейінділер, сондай-ақ, көрінуге жақын алдыңғы қатарлардағы күнкөрісі тоқ, өздеріне түгел бесаспап мәдениетті мырзалар, ән дегенді еріккен жұрт ермек қылатын, сыпайылар сыртынан жүргізбеуге тиісті қыдырма құс қатарына санайды… Бұрынғы-бүгінгі бүкіл әлемдік көркемдіктің атасы – ӨНЕРДІҢ өзі поэзия мен музыканы ұстанып келе жатқан әнге бас иеді. Өйткені, оның өн бойы осыдан жаралған бұзуға болмайтын болмыс бүтіндігі. Халықтың наннан басқа негізгі нәрі не екенін білмеу – рухани орта шаруа бейбақтарға тән сыбаға. Өнердегі жоғымыз түгенделмей келеді. Оған көніп отырған қазақ халқының көнбіс күйіне жаратылыс өз жолын жібермейді. Ол адамды адам ету үшін тән азығын теріп жеуге, жан азығын құпия құдіреті арқылы әркімге әр түрлі нәсіп еткен. Өнер – тілді ұстайды. Тіл мен өнер дәстүрлі ұлтты ұстайды. Бұлардан айрылсақ, біз кім боламыз?..
Біздің мемлекетіміздегі шығармашылық одақтар, олардың бәрін атамай тұрып екеуін-ақ
алайық. Композиторлар одағы мен Жазушылар одағы осы ұлттық ән өнеріміздегі білдей десе де болады, нардай десе де болады, қазақ халқының ішкі жандүниесінің иесі – ән мен өлеңдей екі жанрды ұстап отыр. Қазақ теледидары мен Қазақ радиосы көркемдік дүниелерді, әндерімізден бастап бүкіл өнерді насихаттаушы ғана емес, қазақ ұлтын қалыптастырушы дүкен. Жалпақ әлемге Қазақтай қаһарман халқының ұлттық көркем бейнесін, жанжүрек жырлары арқылы, озық ерекшеліктерімен тұтас тұлғада дәлелді жеткізуге жауапты отқайшы орындар. Сол талапқа ылайықты қазіргі заман көрнекіқұрал ақпараты солардікі болып тұр.
Ал бұлардың бәрінің үстінде қанаттас, тірліктері тіндес, үлттық көркемөнердің қазысы, ұлттық бай мұраларымыздың бесігі Ұлттық Ғылым академиямыз және осы Әруақты Орданың белтіреуі М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институты отыр. Бәрінің жұмыстары жүріп жатыр. Әлей болсын. Тілектеспіз. Бірақ…
Бірақ Әлихан Бөкейхановтай ұлы көсеміміз: Дүниені жағалап, көкте ұшып келе жатқан ән мен өлең-жыр, әлем елдерінің ешқайсысына соғып аялдамай, Қазақ еліне келіп қонып өткенін; содан қазақ халқы шеттерінен әнші, өлеңші, ақын, суырыпсалма (импровизатор) қасиеттер дарыған аса талантты өнерпаз халық деп сыртқы елдер де қызығып айтатын халықаралық аңызды Ф.А.Брокгауз бен Н.А.Ефрон энциклопедиясында редакциялық алқа мүшесі болып жүргенде хабарламап па еді. Әлекең сонда халқының бойында бар байлығын айтты ғой. Айтса айтқандай, нәрестелеріміздің тілі шығарда бес саусағын көрсетіп мынау не десек: Би – Бас баймақ, Екі – Балан үйлек, Үш – Ойтан телек, Тойт – Аты жоқ бөбек, Бес – Шілди шүмек, – деп «р»-ға тілі келмесе де саусақтарын санап, тақпақ өлеңмен ағыза жырлап, аттарын атап беруші еді ғой. Бізге бұл қуанышты алдын ала ерте түсіндірген данышпан Абай: «Туғанда дүние есігін ашады өлең» деп, таза табиғи тірліктің бейнесі мен маңызы көркем өнерде өмір сүретінін айтты.
Халық әндері мен өлең-жыр, дастандарының құдіретіне ешкімнің құшағы жетпейді. Қайғысына қарайып, қуанышына құлпырып қарайтын да халқымыздың өзі. Біз қазір өмір өлеңдері мен жырларын жанрға бөліп қарап жатпаймыз. Бірақ соның бәрі үлкен болсын, кіші болсын керек кезінде жалғыз сөзбен айтылып, өмірдің шындығына көңіл күйін білдірген. Мысалы, біреудің жалғызы мерт болғанда атасы «құлынымдап», анасы «ботам-айлап» зарлап тұратын.
Мейірімді жанашырлар «бауырым-аулап» дауыстап келіп көріседі.
Бұдан ары қаралы жоқтаулар және өлік иелеріне сабырға шақырған тоқтаулар ақ өлең ұйқасты шешендік толғаулар да айтылады. Өлікті үйдің әні естіген жанның бәріне бір өлімнің өзіне де кезегі келеріне уайым қоңырауын қағады. Санасы жетілген басы жұмыр пендеге «елу жылда – ел жаңа, жүз жылда – қазан» өмір мектебінің үлкені сол. Қазақта дүние салған аталарын перзенттері, азаматтарын жұбайлары таңның атуы, күннің батуымен жарысып жыл бойы жоқтаған, Ұлттық көркем әуендермен өрілген өлмейтін поэзиялар жасқа оранып омырауларын жуған. Ақылға оранған терең ойлы – философиялы тарихи дүниелеріміз ескерусіз; Оның үстіне енді болашағымен өше ме?
– Өмір – кезек дүние. Жартысы тіршілікті жырласа, жартысы өмірдің өкінішін одан асырып айтады. Толмайтын үлкен нәрсе – жете алмай тын жандүние кеңістігіне «Өлеңмен жер қойнына кірер денең», – деп Абай тоқтау салған.
Патшалық Ресейдің тұсында-ақ іргелес елдерді басып алып, халқының тұрмыс-салт дәстүрлері мен ұлттық өнерлерін жойып, шоқындырып, өздеріне қосып алу ұтымды науқан еді. Басқа ұлттардағы озық өнерлерді жоғалттыру қатыгездігі өздеріне мәртебе саналды.
Шусыз, дағбыртсыз үндемей іске асыратын «бейбіт бұйрықты» ұстау оларға теспей сорудың ең оңтайлы жолы деп танылды. Көрініп тұрған азары жоқ. Бірақ құр сүлдерлі халық «жаумен бірге елін шабатын» (Мағжан), жендеттерді керек етпейтін, билікті сатып алған өзіміздің болыстарымыз бен датқалардың айдауында жүрді.
Қалың бұхараны адастырып алдап, «бостандық» ұранын көтеріп, «теңдік туын» шайқап кеңестік қызыл өкімет келді. Ескі өмірді өртеп, жаңа өмірді жасамақ болды. Кедейді байға, қатынды еркекке теңеді, Социалды (тегістік) жаңа тұрмыстан бастап, коммунистік қоғамда ел бір қазаннан ас ішіп, бір көрпенің астында жатады. Жекеменшік болмайды. Дүниежүзіне тегін еңбек пен тегін күнкөріс жасайтын коммунизм құрамыз деп келген большевиктер халық даналығындағы «…үйде менің бір әпкем бар, менен де сорақы» дейтін ақпатшалық сұмдық сұрқия иелерінің сіңлісі болып шықты.
Қызыл үкімет халық шығармашылығының барлық байлығын көміп, дәстүрлі даму жолдарын қырқып тастады. Халық әндері мен өлеңдеріне тегіс тыйым салынды. Кеңестік заманға кезіккен классик ақындарымыздың бәріне қызылдың дәуірі жырлану керектігі міндеттелді.
Біздің белсенділеріміз халықты рухани құрауыз қалдырмас үшін бағалы әндеріміздің парасатты өлеңдерін алдырып тастап, бәріне жалаң үгітті ұр да жық: «Байларды, молданы, Қойдай қу қашымен!» деген екпінде социалды жазалау өлеңдері жазылды. Өз жөнін білмей жүріп, басқа жүрттың әнсымағына ауыз салу мақтанышқа айналды.
Соған елеріп, сеніп ерген қазақ халқының аузына «әу» дейін десе түк түспей қалды. Бұрынғы халық әндерін, жыр-дастан, хисса, айтыс, естірту, көңіл айту, той бастау, беташар, жарапазан, қонақкәде, сыңсу, жоқтау, қоштасу, бәдік, төрт түлік жырлары, жұмбақ өлең айтысы, арнаулар, ауылдың алты ауыздарын айтайын десе қылмыс болып халқымыз бар жақсысынан айрылды.
1918 жылы Орынборда бір сауықкеші өтеді. Қазақстанға жер аударылып келген банк қызметкері әрі музыкалық білімі бар поляк азаматы А.Затаевич пианинода әншілерді сүйемелдеп жүретін. Бірақ ол осы кеште көптің арасында залда отырған екен.
Бір кезде, – дейді ол өз естелігінде, – Арқа жақтан келіп, оқу-ағарту саласындағы курста оқып жүрген жас жігіт Қуандық Жездібаев домбырамен сахнаға шығып қазақтың «Харидай-ау» деген әнін айтты. Асып бара жатқан даусы жоқ. Биязы ғана қоңыр, әдемі үнінен қазақ әнінің құдіретін көрдім. Сұлулық сүйкімділігі сонша, жанжүйемді тебірентіп жіберді. Осы әннен бастап қазақ халқының әндерін жинауға берік бекініп кірістім. Маған мұндай қыруар жұмысты істе деп ешкім айтқан жоқ.
А.Затаевичтің бұлай қазақ әндерін жинауға өзінің адал ынтасымен кірісіп, еңбек ете бастағанын ел басшылары естиді.
«Бізге белгілісі, Сәкеннің мұрындық болуымен А.Затаевичтің қазақтың 1000 әнін жинауға белсене кірісуі. Бұл тарихи уақиға туралы сәкентанушылар зерттеулерінде мынандай деректер бар:
«В условиях финансового кризиса республики Сакен Сейфуллин находит средства для Александра Затаевича на сбор подготовку и издание 1000 песен казахского народа. Пряма в кабинете СОВНАРКОМА Затаевич записывает в нотах конный марш хана Аблая. Помошник и друг Сакена Алькей Утекин исполняет марш хана Кенесары. Любовь к народному творчеству подвиеает его к поиску, сбору и изданию многотомного собрания казахского фольклора. Он – первый руководитель республики, кто дал высокую оценку творчеству Жамбыла Жабаева, как исполнителю тюркского эпоса «Кероглы» деп баға береді. (3, 145-б.).
Сәкендей тұлғаны ерекше атап отырғанымыз – ерлігін насихаттау былай тұрсын, атын атаудың өзі бас кетіретін уақытта Ер Сәкеннің қазақтың ұлы хандарын еске алып СОВНАРКОМ қабырғасында жырға қосуы көзсіз батырлық. ( Дәурен Ескекбаев. «Қ.Ә.», №30, 2016).
Сонымен 1925 жылы «ҚА-
ЗАҚТЫҢ 1000 ӘНІ», 1930 жылы «ҚАЗАҚТЫҢ 500 ӘН-КҮЙІ» А.Затаевичтің жинап, құрастыруымен басылып шықты. Бірақ бұл әндердің бәрінің өлеңдері жоқ. Әндердің тек ноталары ғана берілген.
Ол кезде біздің арабша алфавитіміз оңнан солға қарай, ал нота жазуы солдан оңға қарай жазылатын қарама-қарсы сәйкессіздігі де бар еді.
Қызыл үкімет 1930 жылдардан бастап Ахмет Байтұрсынұлы жасап берген төте жазуымызды және оған қоса – бұрын-соңғы араб жазуымызды жойды. Оның орнына елді он жыл латын әрпінде оқытып, 1941 жылғы орыс-неміс соғысының алдында кирилл алфавитіне көшірді. Нәйеті жиырма жылдың арғы-бергі арасында, оқу-ағарту сауаттылық саласындағы қазақша жазу әріптеріне үш рет төңкеріс жасалды. Өз елінің тарихын болашақ ұрпағы кейін танып оқи алмасын деп әдейі жасалған «қамқорлық» халық шығармашылығы қазынасынан бізге ат құйрығын кестірді. Мұның салдары ұзамай-ақ соқты. Соғыс кезінде ата, бала, немере – үш ұрпақ бір-бірінен алған хаттарын танымай, «оқып беретін кім бар?», – деп кәріп боп жүрген көп бейбақтарды біз көрдік.
Кеңестік кезеңдегі қазақ әндерінің көбі (бәрі десе де болады) мамандық, әсіресе әйелдер мен қыз балаларды қисынсыз ауыр кәсіптерге жегу социалистік-коммунистік үгіттің үлкені болып науқандық ұраннан түспей қойды. «Қой өсірген келіншек», «Тракторшы қарындас», «Қырманға кел, қалқатай», «Комбайншы сұлу», «Мақташы қыз», «Сауыншы жеңгей», «Шахтер қыз», «Су тасушы қыз» секілді «Жүз биеден жүз құлын әперем деп, Отанға берген антым бар» – дейтін «Жылқышы әні», «Қызылшашылар маршы» сияқты әндер, тізе берсек толып жатыр.
«Көкше байлық – үш айлық, Үш айдан соң шошайдық» деп егіс салып, арық қазуға шақырған бұл әндер, қазақ жастарын оқытпай бұрып, қара жұмысқа үгіттеу мақсаттарына жұмсалды.
Орта мактептерді бітірген ұл-қыздарымызды жоғарғы оқу орындарына жібермей, «Жас шопандар бригадаларын», «Тың игерушілер тобын», «Құрылысшылар отрядтарын», «Жас механизаторлар», «Мақташылар звеноларын» құрып, оларға мектеп бітірушілерді комсомолдық жолдамалармен аттандырды.
Сыныптастарды өз-өздеріне тез үйлендіріп, комсомолдық тойларын жасап, қызыл маталы ұрандардың астында билетіп, шығарып салу таптырмайтын табысты салымға айналды. Аудандық газеттер мен көшелердегі электр бағандарына жағалай ілген қазандай радиолар тау-тасты жаңғыртты. Жастардың болашағын қырқып жатқан қылмысты әдістерін, осындай өтірік өлеңді қызыл жалаулармен жапты. Мұндай дүбірлерді ұйымдастырғыш «қабілетті» ауыл-аудан басшыларының балалары оқу іздеп қалада жүрді. Олармен бірге бітірген қара халықтың қыздары бір жылдан кейін балалы болды. Жапандағы жалғыз үйде «Қой өсірген келіншегі»» құрысын деп, қой соңында кеткен байларын күтіп, жылап отырды. Оны көрген белсенділер оларды «депутат боласын» деп жұбататын. Жоғарғы оқуға бару армандары жайына қалған бірнеше толқын уақыттың жастары бір-бірінің қайда кеткенін білмей, адасып қалды.
«Жылан бауыр, Сүйегі ауыр, Алып НАТИ жосылды» деп желпінте жырлағанмен елге келмеген, ол жаңа трактордың түсін де көрмеген тракторшы қаршадай қыздарымыз қатып-семіп, кабинасы жоқ қатардан шығып қалған ХТЗ-да шошайып үсікке оранып қор болды. Мұны сол кездің белсенділері «уақыт талабы» деп міндеттеді. Көрдіңіз бе, кері кеткен заман қасіретін уақытқа жауып көптің көзін боядық. Ақыры қызыл үкімет күйреп, ылажсыз ыдырады.
Тәуелсіздік деген – өзінің Отан-ошағы, жер-суы, өзінің халқы, өзінің тілі, мәдениеті мен тарихы бар елдің дербес бостандығын алған өзіне-өзі ие мысыр сарайлы ел деген сөз. Қазіргі салтанатты сәулетімізге сай, халық дәстүріндегі өнерімізді ұлттық шығармашылық байлығымыздың айдынында, әлемге жайып салып, жайнатып көрсететін күшіміз бар. Бірақ бар билігі өзімізде тұрған бүгінгі тәуелсіздік тұсымызда қазақ әндерінің төстабаны неге жерге тиді. Белгілі ғой…
Әу дегеннің бәрі жұлдыз атанып, көктегі жұлдыздан көбейіп кетті.
Халық әндері қамауда қалды. Эстрада зікірге айналды. Жанр емес қосарлана шапқан қосдауыстысымақтардың, биші емес бейбақ көбелектердің алдарына шығып атандай төрт жігіт бір шумақ өлеңнің төрт жолын төртеуі кезек айтады. Дауыстардың түрі жоқ, әннің әуені мен сөздің мазмұн-мәні жоқ.
Кеңестік кезеңнің үгітімен жастарымыздың бәрі бірдей «үш жыл қой баққаннан ақыл сұрамайтын» қойшылықта құл болып өтті.
Егемендігімізді алдық деп енді бәріміз бірдей «тойшы болып – қу болғанымыз» (халық мақалы) өлердей ұят емес пе.
Бұл бейбас өнерге қарсы ел тілегін айтып, дауыс көтеріп келе жатқан халық өкілдері күн сайын көбейіп, шуыл шаш-етекке айналды.
«Қазақтың бүгінгі төл әні және жас буын» туралы Назым Дүтбаевамен сұбхатында университет ұстазы Ықылас Ожайұлы:
– Қазақ музыкасы не көрмеді дейсіз? Отарлау саясаты небір қадір-қасиетін отап кетті. Адамның көрген дүниесі мен тыңдаған әуеніне қарай танымы қалыптасады. Мысықтың мауыққанындай: «Алло, бұл кім?..», «Аспанға қараймын, Жұлдызды санаймын» деген секілді «әндермен» біз ұлт ретінде ұзаққа бара алмаймыз. Бұл ұлттың сапасын құлдырататын қауіпті індет, Бұған мемлекет тарапынан тосқауыл керек. Біз қазір қазақ боксын «Қазақ арландары» арқылы, қазақ күресін «Қазақ барысы» арқылы ептеп әлемге танытып жатырмыз ғой. Қазақ әндеріне де дәл осындай жоба керек. Қаржылық көмек болатын болса, қазақ әндерін жоғары деңгейге көтеруге әбден болады, – деп ұлтымыздың жанашуын баяндайды.
Ұларбек Нұрғалымұлы «Қазақ әнді қалай тыңдаған» деген мақаласында ән мен елдің бір-біріне парасат байлығының, Назерке Жұмабай «Әннің де әдебі бар…» деп әніміздің мәдениетінің, сыпайы көркемдігінің өліп кеткеніне қабырғасы қайысады.
Қорғанбек Аманжол: «Жаназа асы жиналысқа айналмаса етті…» деп елге сыпайы тақырыпты, сыйлы ескерту мақала жазды. Қазақ дәстүрінде қарасы атшаптырым қаралы жиынның орны үлкен. Онда өмірге сабақ көңіл айтулар – көркем сөзді шешендік ақ өлеңдер ағылады. Жанкүйер дауыс – қаралы ән – жоқтаудың базарын жайғастырып жұбатар арда азамат өзін қайғылы салтанатқа сай ұстап басқарар болар. Мұндай көпті өзіне қаратар қаратіл әдепті кісілерді ел аса жоғары сыйлайды.
Қазіргі кезде осындай жиында өзін көптен асырып көрсетіп, қатардағы шені бар біреуді жағына мақтап дәстүр бұзатын берекесіздердің көбейгеніне автордың халық атынан күйінішті күйзеліс білдіруі өте орынды. Осы Қ.Аманжоловтың бұдан кейінгі «Қазақ әніне Қытай қорғаны керек емес», – деп жазған тағы бір жүйрік журналистік еңбегінің әлеуметтік салмағы «қабырғадан саз кешіп, жүк сүйреген нардың» еңбегін атқарып тұр.
Иә әні жоқ, иә нәрі жоқ селкілдеп, зікір салған эстрадасымақтардың өрмекшінің торындай өнердің жолын жапқаны өкініш. «Арғы Сегіз Сері, Біржан Сал, Ақан Сері, Үкілі Ыбырай, Естай, Мәди, Мұхит, Балуан Шолақ, Әміре, Стамғазиев, т.б. ұлы бәйгеден келген тарландарымыз бен бүкіл халық әндері қамауда қалған Қытай қорғанының қажеті жоқ», – дейді.
Атақты әнші, ұлт дәстүріміздегі өнердің бүгінгі бір қайраткері Бақтияр Тайлақбаевты ел іздейді. Ол азаматымыз алыста да емес, өнер ордасының ортасында басшылық жасап жүр. Журналист Айгүл Ақанбайқызы әншіге арнайы барып жолығып: «Сіз неге көрінбейсіз? Тыңдаушыларыңыз іздеп жатыр ғой», – десе:
– Өнердегі «бәсекелестерім» жол бермейді. Осының өзі телеарнадағы саясаттың салқыны ма деймін, – деп күле жауап беріпті. «Оның аты тұра тұрсын, Менің атым жүре тұрсынмен» жақсылар жолынан осылай да шеттетілетін сыпайы сыңайы бар көрінеді. Қазақтың ән, өлең-жыр шығармашылығының халықтан ұзап, қарасын үзіп бара жатқанына бой тартушылар бар. «Біз кімбіз? Қайда барамыз?» деген опыныс саналы ерлерді оятты.
«Ұзақ уақыттық отарлық езгі мен күшті идеологиялық үгіт-насихаттар халқымыздың санасын өзгертті. Өзгерткені соншалық, өзіне-өзі сенбейтін, өзінің қазақ болғанына намыстанатын, өз ана тілінен безінетін күйге жеткізді. Соның салдары қазірге дейін сақталып келеді», – деп профессор Нәбижан Мұхамедұлы өмірден көрген дертін айтса, саясаттанушы Шәріпбек Әмірбек: «Біздің өрлеп, өркендеуімізге, отарсыздануымызға әсер ететін тек екі-ақ фактор. Біріншісі – халық санын көбейту. Екіншісі – білім саласын дамыту», – деп емін айтады. Сұхбат авторы Жанар Анаш ханым экологиялық дағдарыстан бұрын санадағы дағдарыс салдарын уайымдайды. Оған Дания қазағы Әкбар Аюби: «Қазір қазақ қиял әлемінде қалып тұрған сияқты. Осы шақты ойламай, болашақты болжай алмай жүргенінің себебі осы», – дейді. Бекер емес қой…
Әр уақытта тәнге қонған дерт біреу болып көрінеді. Оның алпыс екі тамырды алып, жан иесіне жаулық жасап жатқаны әу баста байқалмайды. Біз әңгімелеп отырған ән-өлең, жыр – халық шығармашылығы әдебиет – өнер саласы – Ұлттың жаны. Барлық әдеби және музыкалық жанрлар бір-бірімен байланысты. Мұншалықты бай мұрамыз отарланудың арқасында баяғыдан бері шетінен кеміп, жоғалып келеді.
Қазақстан Жазушылар одағы Ақмола облыстық филиалының төрағасы Төлеген Қажыбай «Арқаның әншілік дәстүрі: Асыл өнердің арқауы үзілмесін» деген мақаласында:
«Бабаларымыздың рухани мол мұрасын ұрпақтан-ұрпаққа өткізіп, алдағы ғасырларға апарамыз десек, жеңіл жүк емес. Тек хан-қараға ортақ жауапкершілік, қамқорлық, білікті де білімді басшылық керек.
Бәріміз ортақ қажеттілік үдесінен шығу үшін сарыла ізденіп, сарсыла еңбектеніп, жұмыла қызмет етуіміз керек. Сонда ғана бабалардан қалған ұлы мұра алдында ар тазалығын ақтап алатын боламыз», – дейді. Дәстүрлі ән-жыр, өлең – рухани жан азығынсыз ұшыраған жұтқа қазір ел көнді. Кез келген қиқуға түсінбей қол соғады. «Адам тозаққа да үш күнде үйренеді». Халық әндерінен халық адасып қалған. Оған қайыр, хош демейік.
Мемлекеттік мәртебеге ие халық қазынасын қорғау жолындағы ұсыныстарымыз мынау:
1. Жарық көрмей жатқан,
А.Затаевич жинап құрастырған «Қазақтың 1000 әні» мен 500 ән-күйіне өлең сөздерін жазып өмірге әкелейік.
2. Кеңес үкіметі кезіндегі небір аяулы әндер жоғалып кетті. Ол әндердің сөздерінің бәрі большевиктік қисынсыз қызыл ұрандарға жазылған. Сол сөздерге бола ұлттық әсем әуендерімізді өшірмей алып қалу үшін, ол әндерге де жаңа өлеңдер жазылуға тиіс. Бұл дүниелермен бірге талай классик композиторларымыздың аттары халқына қайтып оралады.
3. Мемлекеттік телеарнамыздан халық әндері мен басқа да қыруар қызықты шығармашылығын насихаттайтын арнайы арна (канал) ашып берсе, қайран елім деп құшағын жайып көрісіп табысар халық қазынасының қақпасын ашамыз. Қазіргі көрсетіліп жүрген ұлттық спорт бағдарламасы үлкен беделге ие болды. Ел өнер саласында да тап осындай қуанышпен табысады.
4. Ұлттық дәстүріміздегі дара сипатты өнерімізді әлемге танытуға толық мүмкіндігіміз бар. Оған таңдаулы жастардан жүзден аса кісілік Қазақтың мемлекеттік ән-би ансамблін ұйымдастырсақ, қазіргі тәуелсіздік салтанатымызға сай үлкен мәртебе болар еді.
Оны екі бағдарламада: Бірінші бағдарламаны – таза ұлттық негізде;
Екінші бағдарламаны – біздің Республикамыздағы интерна-
ционалдық туысқан, тату елдердің өнер бірлігі негізіндегі ән-би ансамблін өмірге әкелуіміз игілікті іс болар еді.
Мұндағы құрметті келісім: Біздің Қазақстанда 130-дан артық ұлт тату-тәтті тұрып жатыр. Олардың барлығының бай орталықтары бар. Дүниежүзіне үлгі боларлық ұлттық өнерлерімізді шетелдерде көрсету үшін жабдықталатын ән-би ансамблімізге әр ұлт өз таланттары мен таңдаулы өнерлерін қосып, осы екінші бағдарламаны қаржыландырып отыруға шамалары жетіп-артады.
Бұлай ету біздің Отанымыздың барлық азаматтарының ұлтаралық татулық бірлігін көрсетеді.
ЯҺУДА АМАНДЫҚОВ,
Жамбыл атындағы халықаралық сыйлықтың иегері, Қазақстанның еңбек сіңірген мәдениет қайраткері