Ағым: кеше және бүгін
ХХ ғасыр тек қазақ қана емес, Әлем әдебиеті, мәдениеті үшін өте табысты болды. Көркем әдебиеттің басты нысаны – адам. Сол себепті де, оның кезең-кезеңдерінің дамуы адам болмыс-бітімінің, психологиясының күрделене түсуімен тығыз байланысты. Жазарман туындысында кісі әрекетінің логикалық себеп-салдарымен қоса, жандүниесі ашылып, ондағы құбылыстарды Сөз атты ғажаппен өрнектеу арқылы өз дәуіріне сәйкес образ тудырады. Әдебиет – өмір қыр-сырын кеңінен көрсетіп, қым-қиғаш саяси-әлеуметтік, қаржылық, рухани, діни уақиғаларды бақырбасты тағдырымен қамшыдай өре суреттейтін өнердің ең шыңы. Әдебиет кезеңдерін сөз еткенде, ауызға алдымен реализм ілігеді екен. Өйткені, ол – мүмкіндігі өте мол, стиль, мәнер-машық жағынан алғанда бай және де проза жанрының ең шоқтығы биік те күрделі ағымы. Реализм тақыр жерде, бір күнде ғана пайда бола салған жоқ. Ол адамзат ой-санасының дамып, белгілі бір деңгейге көтерілгенде туған тарихи феномен. Демек, кез келген ағым, кез келген ірі шығарма, кез келген манифест оқырманның «бейсаналы» түрдегі ішкі сұранысына сай туады. Ал ол сұраныс туу үшін уақыт қажет. Сондай сұранысқа модерн де ие. Жасанды емес, табиғи модерн нышандарын халықтың баяндау әрі әңгімелеу дәстүрінің бай модельдері негізінде қалыптасқан мұралардан көруге болады. Оны, әсіресе, ертектерді оқығанда байқайсыз. Модернизм ағым ретінде көптеген сатыдан өтіп барып қана қалыптасты. «Жаңаның бәрі ескі, ал ескінің бәрі жаңа» деген тәмсілді басшылыққа алар болсақ, онда модернизм мен постмодернизмнің алғышарттары сонау бір дәуірлерде, әлгі қаптаған теориялар мен концепциялар дүниеге келмей тұрғанда болған-ды. Мәселен, Пелевин кейіпкерлерін алыстан іздемейді. Ол прозасына бұрнағы әдеби образдарды, тарихтың өзі тудырған адамдарды қосады. Айталық, Чапаев. Алайда, Фурмановтың Чапаевы мен Пелевин Чапаевы екі түрлі. Яғни айырмашылық неде? Айырмашылық – олардың көркем шығармадағы алар орны мен қызметінде. Егер тарихи тұлғаны немесе белгілі бір ұлттың рухани айналымына енген, мәдени «меншігі» боп саналатын дүниені модернистік, постмодернистік сыпаты басым көркем туындыға арқау етсе, оны «қорлау» я болмаса «мазақтау», «кекету» деп қабылдайтын бір қызық көзқарас бар, Бізде. Осы тұста мынадай бір нәрсені айта кетуге тиіспіз. Біріншіден, әрқандай ағым, әдебиет құндылық ретінде тоқырап, қайта түлегенде пайда болмақ. Яғни бұл жердегі «түлеуді» өзіне дейінгі әдеби дәстүрге, әдеби сабақтастыққа басқа көзбен қарау деп ұққан жөн-ақ. Екіншіден, ағым – әдеби дәстүр. Осындағы «дәстүр» сөзін этнография немесе мәдени, әдеби мұра тұрғысынан емес, керісінше оңаша ойлайтын, заманға сай бөлекше жазуға талпынған топтың қалыптастырған үлгісі деп түсінген дұрыс. Үшіншіден, шартты түрде алғанда жаңа бір ағымның тууы өңге модельдегі әдебиетпен қоса, күн сайын күрделеніп, күн сайын өзгеріп отыратын адамзат ой-санасының жаңа бір сатыға, жаңа бір деңгейге көтерілді дегенді білдірсе керек. Төртіншіден, бұрынғы ағымдар жойылмайды да, ұмытылмайды. Бірақ ескі сүрлеуге түскісі келетін жазушылардың азая түсетіні ақиқат. Қанша мықты десек те По, Бальзак не Хемингуэйді қайталағаннан ұтарымыз аз. Ағым – көркем шындықты беру формасы. Бір қызығы, реализмнің сыни реализмге ауысқанындай, ағымдар да өз ішінде бөлініске түсу арқылы әдебиетті сапалық тұрғыдан байыта түсетіні бар. Мәселен, Нобель сыйлығын Орхан Памуктан (2006 ж.) кейіндеу Мо Ян (2012 ж.) алған еді. Қос шығармагерді салыстырсаңыз, көп айырмашылық табатыныңыз шындық. Басқаны айтпағанда, әр объектіні суреттегенде де екеуі екі түрлі әдеби мектептің, екі түрлі ағымның өкілі екенін аңғарасыз. Соған қарағанда, бұрнағы натурализм, сентиментализм, романтизм және реализм сынды ағымдар белгілі бір уақыттан кейін трансформацияға түсіп, Феникстей тірілгенімен де, алдына мүлде өзге талап қояды. Ол талап дәуір шындығын көрсетуге деген ниет-пейілден туады. Және туа келе, үлкен әдеби күшке айналып, жаңаша жазғысы келетін қаламгерлер қарасы молая келе ағым пайда болмақ. Ең әуелі ағым санада туады. Және санада пісе келе, идеяның материяға ұласатынындай, ол мектепке айналады. Әдебиет түрлі-түрлі ағыммен байыса, онда ұлт тыныс-тіршілігінің шынайы суреттерін бейнелеп, ортаның әлеуметтік өмірінің әрбір қырынан сыр шертетін туындыларды тану, бағалау, саралау мен оның артықшылығын көрсете алатын Талдаудың да ескіріп немесе жаңалана түсетінін ұмытпасақ екен. Бүгінгі әдебиетшілер біршама талдау түрлерін меңгерген. Мысалы, образдың ой-сезім ағысы, толғаныстары, ішкі монологын негіз етіп алған аналитикалық және өң мен түстегі (сюрреалистік), орта мен адам жанындағы құбылыстарға аса мән беретін синтетикалық талдаулар әдебиеттану ілімінде кеңінен қолданылуда.
Модернизмнің қарқынды дамуы Екінші дүниежүзілік соғыстан кейінгі адамдардың психологиялық ахуалы, ішкі күйінің сұмдық өзгеруімен байланысты екенін ескерер болсақ, қазақ модернистік прозасының негізі қалануына КСРО-ның күйреп, тоқсаныншы жылдардағы тоқырау мен ой еркіндігі әсер етті. Тағы, қалай болғанда да жаңаша жазғысы келетін қазақ қаламгерлеріне ғана емес, жалпы Жаһан жазармандарына Батыс Еуропа әдебиетінің ықпалы өте күшті болғаны белгілі. Белгілі бір ағымның әдеби кеңістікке еркін еніп кетуі – заңдылық. Заңдылық бола тұра жаһандану сияқты бақылауға, басқаруға келмейтін табиғи түрде дамитын тенденция. Ол үрдісті ешкім тоқтата алмайды. Жалпы, ағым қаламгердің өз таңдауына байланысты. Сондықтан да өзгеше бағытты ұстанған жазушыларды жазғырмауымыз керек. Жержүзілік әдебиетке Толстойдан кейін Кафканың, әлде Ги де Мопассаннан кейін Павичтың келгеніндей, қай бағытты таңдау, тағы да қайталап айтамыз, қаламгердің өз еркі. Ал бәзбіреудің еркін шектеу, оған тосқауыл қою адами, этикалық, әдеби, мәдени канондарға қайшы нәрсе. Қазіргі қазақ прозасына табиғи даму тұрғысынан емес, тарихи тұрғыдан баға беріп көрсек. Тоқсаныншы жылдардан кейінгі романтикалы-лирикалық, тарихи туындыларға әдеттенген қазақтың ойлы оқырманы «жаңа прозаға» қаншалықты дайын боп шықты және ол дүниелер әркімнің ішкі сұранысын қанағаттандыра алды ма екен?.. Талғамды тәрбиелейтін жазушы болғандықтан, Тәуелсіздіктен соңғы жиырма бес жыл ішінде дәл осындай бір жаңашыл әдеби үлгіні оқитын орта қалыптасты ма?.. Батыс еуропалық модернистік бағыт-бағдардың белең алуын тап-таза қажеттілік факторымен байланыстырсақ, онда Тәуелсіз кезіндегі прозаның өздігінше дамуын заңдылық деген күнде де, ол реализм мен романтизм сықылды жанға жақын дүние ретінде қашан қабылдана бастайтыны Біз үшін қызық боп тұр. Жадымызда жатталған қисса-дастан, жыр, аңыз-әңгімедегі модернистік бастау тоқсаныншы жылдары көркем туындыға айналып, ол көптеген жас қаламгерге әсер етуі де тегін емес. Харуки Мураками мен Рю Муракамилерге еліктейтіндер көбейді. Бірақ қазақ әдебиеті тарихының әлемдік әдебиет процесіндегі орны, мазмұндық және көркемдік жетістіктері туралы сөз еткенде, алдымен «жазғандарымыз қатаң талапқа қаншалықты сай келеді?» деген сауалға жауап іздеген жөн. Олар ұлттық, қоғамдық проблеманы ашар кезінде материалға қаншалықты дайындалды, оны қаншалықты игерді?.. Ағым көркем шығарманы берудің формасы дедік. Олай болса, көркемдікті тек біз ұнататын, тек біз сүйіп оқитын классиктерден ғана іздеу қате. Бір ғана ағымды бөліп алып айтар болсақ, онда әр «измнің» өз көркемдік биігі бар. Бұл әр ағымның өз классигі бар деген сөз. Дегенмен, белгілі бір уақыттан туынды мен туындыгер тарихқа айналып, оны әдебиеттанушылар зерттей бастағанда, ағым формальды дүние боп, аяғында шығарма – автор – образ үштігі ғана қалары хақ.
Қазақ прозасы Міржақып Дулатовтың «Бақытсыз Жамал», Жүсіпбек Аймауытовтың «Ақбілек», Мағжан Жұмабаевтың «Шолпанның күнәсі» секілді шығармаларға қарыздар. Себебі, осы тектес дүниелер қазақ көркем сөзінің алтын көпірі болуымен қатар, оның кейінгі дәуірлерінде өсіп-өркендеуіне жол ашқан, оның Әлемдік контексте дамуына өз дәрежесінде ықпал етіп, қазақ тұрмысындағы өзгерістерді көрсете алуымен құнды. Сыншы Бағашар Тұрсынбайұлының «Біздің жазғанымыз кейінгі толқынға, кейінгі ұрпаққа «топырақ» болуы керек» деген ойын өте орынды деп санадық. Осы тұрғыдан келгенде, Мұхтар Әуезовтің «Абай жолы» роман-эпопеясының тууы да әдебиетші айтқан әлгіндей құнарлы «топырақтың» арқасы деуіміз қажет. Ол қаламгерлердің тек өзіне ғана тән ерекшелігі, стилі, көркемдік жағынан бір-біріне еш ұқсамайтын, хас шебердің қолынан шыққандай ерекше дүниелері – өскелең ұрпаққа үлгі. Бұл – қазақ әдебиетінің сан емес, сапа тұрғысынан жаңа белеске көтерілген кезі-тұғын. Адам жанының тұңғиығы, оның арзу-арманы, неден қиналды, неге ұмтылды, образ неге сондай іс-әрекет істеді, дәл сол сәтте не сезінді, қандай күй кешті деген сансыз сауалға жауап іздеген осынау туындылар өзінен кейінгі қазақ әдебиетіне баспалдақ бола алды, әрі оқырман-жанкүйер қайта-қайта оралатын тәп-тәтті ностальгияға айналды. Шыншылдығымен, нанымдылығымен, сыршылдығымен, сөз кестесінің әсемдігімен, бояу-түсінің қанықтығымен, ерекше стилистикасымен есте қалған шығарма мәңгілік. Бұған қоса, туынды көркемдік ерекшелігімен, адами құндылықтар мәселесін көрсете білумен де бағалы. Классиктердің стилі бір-ақ күнде пайда болған жоқ. Өйткені, ол жылдар бойы сұрыпталған, іріктелген дүние. XX ғасырдағы қазақ прозасының ең негізгі ерекшелігі шынайылығы, халықтығы, тәрбиелік қыры болса, XXI ғасырдағы әдебиет танымдық, зерттемпаздық, әлеуметтік-философиялық, діни, психоаналитикалық, эзотерикалық, экзистенциалистік бағдарды ұстанып, мүлде басқа талаптарға жауап беруге талпыныс жасауда. Тағы, қазіргі қазақ прозасы бұрынғы публицистикалық, хроникалық, биографиялық, документальды сипатынан гөрі, барынша тереңдеуге, Әлемді тануға деген талпынысы байқалады. Соған сәйкес, кейіпкер жасаудағы түрлі-түрлі ізденістері, тәсілдері, қаламгердің портрет жасаудағы, туындыны беру формалары, композициялық құрылымын түзудегі әдістері де өзгере бастаған-ды. Қазіргі заманғы қазақ әдебиетінің дамуы, өркендеуі, басқа ұлт әдебиеттерімен шығармашылық байланысы, әсер-ықпалы, әдеби дәстүр мен жаңа тақырыптық-идеялық, көркемдік-идеялық ізденістер, әдеби заңдылықтар туралы ойлар көптеп айтылып жүргенімен, әзірше жүйелілік жоқ боп тұр. XX ғасырдың екінші жартысындағы қазақ әдебиеті тарихына көз жүгіртсек, алпысыншы жылдардан кейінгі проза әдеби-эстетикалық, қоғамдық-саяси пластарды қамтып, «сөз өнеріне» жаңа да күрделі бетбұрыс пен даму процесіндегі көлемдік, сапалық өзгерістер алып келді. Сол кездегі проза адамның адамгершілік, оның ішкі Әлеміне қарай ойысып, ауыл мен қала арасындағы жаңа психологиялық портреттер тудырумен ерекшеленсе, полимәдениет, субмәдениет уақытында өмір сүріп отырған бүгінгі жазушылар үшін де тақырып та, кейіпкер де, сюжет те молынан. Біз бүгінгі заман қаһарманын іздеп жүргенімізге жиырма жылдан асыпты. Өткен ғасыр философтары мен мәдениеттанушыларының «Адам тұлғалық қасиетін, жалпы өміріне, өзіне қажетті басты қасиеттерді жоғалтып, ұсақтала бастағанда, оның бойынан ірі-ірі мінездерді көре алмауымыз мүмкін» деген болжамы расқа айналғандай. Модерн белгілері әдебиетімізде жетпісінші-сексенінші жылдары-ақ байқала бастады. Мына жалғанда өз орнын таппай жүрген, сергелдеңге түскен өте сезімтал кейіпкерлердің туа бастауы модернизм мен лирикалы-романтикалық нышандарының қосылу негізінде пайда болған-ды. Модернизм қатып-семген ұғым-түсініктерді бұзып, әдеби-мәдени кеңістікте көркемдік сананың жаңғырып, жаңаруына жол ашты. Романтизмнің дамуы ХVІІІ ғасырдың аяғы мен ХІХ ғасырдың бас кезіндегі буржуазияның қанат жая бастауымен байланысты. Романтизмде қаламгердің суреткер ретіндегі еркіндігі маңызды болды. Реализм тұғыры – өмір шындығы. Қаламгер өмірдегі талас-тартыс, адами қарым-қатынасты шығармада толық және жанды етіп суреттейді. Реализмнің толысқан тұсы ХІХ ғасырға тән. Қай елде болсын реализм әдісінің ХІХ ғасырда дамуы жайдан-жай емес. «Сөз өнері» тірі ағза секілді болғандықтан ол жан-жағына бажайлап қарап, жаман мен жақсыға қарайды, салыстырады, бой теңестіреді, озсам, алда болсам, шеберлігімді шыңдай түссем деген мақсат-мұрат қояды. Жазушы мұраты – оқырманға эстетикалық ләззат сыйлау. Сондықтан қазақ прозасының жанрлық, стильдік, формалық, тақырыптық жағынан түрленуі заңдылық деп ойлаймыз. Зерттеуші Б.А.Ахундов: «XIX ғасырдың аяғы мен ХХ ғасырдың басындағы шұғыл әлеуметтік қадамдар шындықтың тек эпикалық кең картинасын ғана емес, өзгермелі дәуірдің эмоционалдық атмосферасын бере алатын лирикалық баяндауларды да қажетсінеді», – деген болатын. Бұдан шығатын қорытынды, Әдебиет әркез даму үшін ол замана талап-тілегіне сай болуы қажет. Бірақ ең басты критерий – көркемдік. Себебі, көркемдік те «ағымның» бір түрі…
Әлібек БАЙБОЛ.