ҚАСІРЕТКЕ ТОЛЫ ҚАЗАҚ ТАРИХЫ
Халқымыз өткерген қасіретті кітаптан оқып, көне көздерден қанша естісек те, өткеннің үлесінде қалғандай үйреншікті қабылдай салатын әдетіміз бар сияқты. Өлгендер тіл де қатпайды, арамызға оралмайтыны да екібастан аян. Осынау қасіретпен бетпе-бет кеп, жете сезіну үшін қандай шара жасаған қонымды? Тарихымыздың қанға боялған осы парақтарынан баз кешіп, жекен тауын ассаң да ол жұлып алып тастай салатын күнпарақ беттері емес. «Өлі разы болмай, тірі байымайдының» тұжырымдамасына қазақ ащы сабақтар арқылы келіп, өзгелерден еректеу қорытынды жасағандай. Аштық пен репрессия тарихын ұзақ жылдардан бері зерттеп, ащы шындықтарға мейлінше мол көз жеткізген тарихшы, профессор Талас Омарбековтің бұл орайдағы тоқтамына құлақ асып көрсек, еш артықтық жасамас.
– Өткен ғасырдың бірінші ширегі қазақ тарихының қанмен жазылған парақтарындай, ауыр болса да жыртып тастауға келмейді. Ашаршылық пен репрессияны қатар басымыздан өткіздік. Биліктің халықтарды жаппай қырғынға ұшырату әрекетін немен түсіндіруге болады?
– Біз өмір сүрген қоғам коммунистік-тоталитарлық жүйе деп аталды.
Бұл қоғамда коммунистік партиядан басқа партиялар, демократиялық құрылым болған жоқ. Тоталитарлық жүйе үстемдік жасады. Тоталитарлық жүйе фашистік жүйеге жақын тұрған құрылым. Онда тек бір ғана партия билейді. Сондықтан мұндай қоғамда билік әрқашан қуғын-сүргінге бейімделеді. Өйткені, билікте отырған тарихи тұлға сол биліктен кеткісі келмей, мәңгілік отыруды қалайды. Ал коммунистік партия қоғамдағы жалғыз партия болғандықтан ол да билікті мәңгілік өзінің қолында ұстағысы келеді. Мұндай жүйеде тіпті коммунистік партияның билігін қамтамасыз етіп отырған тарихи тұлға (мәселен, Сталин) өлгеннен кейін де оның орнына отыратын адам сол коммунистік партияның тұлғасы болуы керек. Сталиннен кейін билікке келген Хрущев, Брежнев, т.б. осындай адамдар еді. Тоталитарлық жүйе әрқашан күдікке, сенімсіздікке негізделді. Дегенмен, социализмнің әр түрлі нұсқалары бар. Мысалы, Қытай коммунистік идеяларды пайдалана отырып, оны демократияның құндылықтарына бейімдеп, батыстық демократия мен коммунистік идеяны ұштастыра алды. Бұл, әрине, әрбір елдің өзіндік ерекшелігіне байланысты болатын жағдай. Біздің елімізде коммунистік жүйе әу бастан қуғын-сүргіннің негізінде өмірге келген еді. Сондықтан да 1917 жылғы Қазан төңкерісі большевиктердің демократиялық қоғамды талқандау, оны тоталитарлық жүйемен ауыстыру сипатында болды. Коммунистер азамат соғысын ұйымдастырып, қауымды «ақ» және «қызылға», бай мен кедейге бөлді. Әлеуметтік топтарды өзара қарсы қойып, жауластырды. Осындай жолмен коммунистер өзінің билігін қамтамасыз етті. Билікте отырған Сталин осы әдісті бүкіл қоғамға қолданды. Нәтижесінде өмір сүру әдісі дәстүрлі мал шаруашылығымен айқындалатын халықтың қырғынға ұшырамауы мүмкін
емес еді. «Батыстық капиталистік елдерді қуып жетіп, басып озамыз» деген ұран көтерген Кеңестер Одағы индустрияландыру саясатын жүргізді. Индустрияландыру саясаты жабық елде жүргізілгендіктен, капиталистік елдермен қарым-қатынасымыз өте шектеулі және жаулық сипатта болғандықтан индустрияландыруды азық-түлікпен қамтамасыз ету керек болды. Қоғамды етпен қамтамасыз ету жұмысын большевиктер қазақ халқының мойнына жүктеп қойды. Мәскеу, Ленинград секілді үлкен қалалар және индустриялық орталықтар қолға алынған кезде большевиктер ірі қалаларды, Қызыл армияны, өнеркәсіп орталықтарын етпен қамтамасыз ету міндетін қазақ халқының есебінен шешті. Мұндай жағдайда, әрине, қазақ халқының басында тұрған, осыған наразылық білдіре алатын қазақ зиялыларының көзін жою керек болды. Қазақ халқының зиялылары деп отырғанымыз, негізінен, оқыған алаш азаматтары. Алашорда деген, шын мәнінде, кеңестік билікке қарсы қозғалыс болды. Алашорда Кеңестер үкіметін мойындағанның өзінде де большевиктік-тоталитарлық жүйе Алаш қозғалысының басшыларына сенген жоқ. Сондықтан кеңес заманынан бұрын Ресейде білім алған қазақтың оқығандарының барлығы ұлтшылдар ретінде қуғындалды.
1925 жылы мамыр айында Сталиннің «Ақ жол» газеті туралы хаты ұлттық интеллигенцияны саяси-партиялық жұмыстардан аластатып, қуғын-сүргінге ұшыратуға жол ашты. 1925 жылдан бастап ұлттық интеллигенция саяси партиялық жұмыстардан аулақтатылды. Әрине, большевиктердің сеніміне кірген, коммунистік идеяны мойындайтын бірен-саран адамдар уақытша болса да билікте қалдырылды. Мәселен, С.Қожанов, Т.Рысқұлов, С.Сәдуақасов, Ж.Мыңбаев. Кейіннен коммунистік жүйе біраз пайдаланған О.Исаев, Ұ.Құлымбетов сияқты тұлғалар да болды. Бұлардың бәрін 1937-38 жылдардағы қуғын-сүргін кезінде атып тастады. Адамдарға, ұлттық кадрларға сенімсіздік әрқашан коммунистік жүйенің басты назарында болды. Орыс ұлтының өкілдерінен басқаларға, әсіресе, ұлттық интеллигенцияға сенімсіздік танытылды.
– Өткен ғасырдың 1937-38 жылдары жаппай террорды ұйымдастырған Сталинді, Берияны, Ежовты бүгінгі бірқатар орыс ғалымдары ақтап, олардың еңбектерін қайта бағалап жатыр. Бұл көрініс олар үшін кезінде біздің Алаш арыстарын ақтағанымыз сынды әсер етсе керек. Әйтсе де, адамдық тұрғыдан алғанда, осы екі топтың жасаған істері мүлде қарама-қайшы. Солтүстіктегі көршіміз өздерінің де қаншама зиялысының ғұмырын қиған «қызыл террордың авторларын» ақтауға неге құштар?
– Кеңестер Одағы этникалық және саяси тұрғыдан орыс ұлтына сүйенді. Ол, шын мәнінде, орыс халқының мемлекеті болатын. Бұған кейбіреулер «КСРО құрамында жүзден астам ұлт болды» деп наразы болуы мүмкін. Бірақ Кеңестер Одағының этникалық, ұлттық тұрғыдан ядросын орыстар құрады. Орыс халқының саны көп, жері де көлемді болатын. Сондықтан олар мемлекеттің негізгі бөлігі болып есептелді. Соған қарамастан билікке орыс емес кісілер келді. Мәселен, Сталиннің келуінің өзі коммунистік партияның интернационалдық саясат ұстанымына байланысты болды. Ол кезде «большевиктер ұлтқа қарамайды және коммунистік партия идеясына кім адал болса соны билікке көтереміз» деген ұстаным бар болатын. Бірақ билікке келген адам, бәрібір, орыс халқының мүддесін қоғайтын адам болуы керек болды. Сондықтан 1930 жылдардағы саясатта Сталин орыс халқының өзін де және оның бірқатар интеллигенциясын да қуғын-сүргінге ұшыратқанына қарамастан, негізінен алғанда орыс халқына сүйеніп, сол халықтың мүддесін қорғады. Сталиннің бүкіл қызметі коммунистік идеяға қарсы күрескен орыс интеллигенциясын жазалау, солай бола тұра орыс халқының ұлы екенін басқа халықтарға мойындату болды. Басты мақсат – Кеңестер Одағында жүзден астам халықтар орыс ұлтының ұлылығын мойындауы керек еді. Сондықтан Ұлы Отан соғысы кезінде де Сталин орыстардың ролін көтерумен айналысты. 1945 жылы жеңістің құрметіне арналған Кремльдегі банкетте Сталиннің өзі «бірінші тостты ұлы орыс халқының денсаулығы үшін ішемін», – деп көтерді. Екінші дүниежүзілік соғыстың өзі де шын мәнінде неміс пен орыстың соғысы ретінде қабылданады. Еуропаның көптеген халықтары немістердің қол астындағы бағынышты халықтар ретінде солардың жанында соғысса, Ұлы Отан соғысында Кеңестер Одағындағы көптеген халықтар, оның ішінде қазақтар да орыс халқының одақтасы ретінде соғысқа қатысты. Әрине, кейбіреулер Отан біреу болды деп айтуы мүмкін. Бірақ «сол Отанда қай ұлт ұлы болды?» деген кезде «орыс ұлы ұлт болды» деп ашық айтуға тура келеді. Сондықтан қазіргі кезде орыстардың Сталинді ақтай бастауы, ол туралы жағымды пікір айтатыны олар үшін өте орынды. Сталин орыс халқының ежелгі астанасы Мәскеуді ұстап қалған адам. Немістер Мәскеудің іргесіне келгенде де кетпей, тапжылмай отырып алды. Мұның саяси маңызы өте зор болды. Мәселен, бүгінде, Алматыдағы Панфилов паркінде үлкен мемориал бар. Онда құлашын жайып, ұмтылып келе жатқан Василий Клочковтың алып денесі бейнеленген. Оның ар жағында, тасада бірен-саран қазақтың түрі көрінеді. Негізінен монумент орыс халқының ерлігін көрсету үшін жасалған. Қазақстандық жиырма сегіз батырға арналған деп айтылады. Бірақ шын мәнінде орыс халқының ролін көрсетуге арналған. Монументтегі құлашын жайып келе жатқан тұлға орыстың бейнесі. Ал оның астындағы сөз жиырма бес жылдан бері әлі өзгерген жоқ. Онда «Велика Россия, а отступать некуда, позади Мос-
ква!» деп жазылған. Кеңес Одағы емес, «Россия» деп жазылған. Бұл не сөз? Ол Клочковтың сөзі деп айтылып жүр. Ал «Клочков мұны неге айтты?» деген сауал ешкімді мазаламайды. Осы сөздің орнына қолдануға әбден ылайық Бауыржан Момышұлының Отанды қорғау туралы тамаша сөздері бар. Соны жазып қоюға болар еді. Бірақ жиырма бес жыл болды, бұған ешкім баратын түрі жоқ. Болашақ ұрпақ бәрібір мұны ауыстырады деп ойлаймын. Өйткені, «Велика Россия» деп айтатындай біз Ресейде өмір сүріп жатқан жоқпыз, «отступать некуда, позади Москва!» дейтіндей біздің астанамыз әлі Мәскеу емес. Сондықтан бұл ескерткіштің астындағы сөзді ойланып, панфиловшылар дивизиясының атақты қаһарманы Бауыржан Момышұлының сөзімен ауыстыратын уақыт болды ғой деп ойлаймын. Мұндай мәселелер көп. Жалпы, Сталинді Сталин қылған орыс халқы ғой. Ал орыс халқын көтерген Сталин. Сондықтан бұл мәселеде «Сталин десек орыс халқы дегеніміз, ал орыс халқы десек Сталин дегеніміз» деп қорытынды жасағанымыз дұрыс.
Берік ӘБДІҒАЛИҰЛЫ, саясаттанушы
ЖИІ ЕСКЕ АЛУҒА ТИІСТІМІЗ
Отыз бірінші мамырды қазақтың тарихында тәуелсіздік жолында құрбан болғандарды еске алатын азалы күн деп есептеуге болады. Оның ресми атын ашаршылық немесе репрессия құрбандары күні деп атасаңыз да өз еркіңіз. Бүкіл әлемнің тарихында мемлекет құру жолында мерт болған боздақтарды еске алатын осындай тәжірибе бар. Ол тек репрессия құрбандарын ғана емес, жалпы тәуелсіздік жолында бұрынғы кеңес үкіметі мен коммунистердің қолынан опат болған отандастарды еске алу. Яғни оған ашаршылық пен репрессия да кіреді. Жалпы, бұл кеңестік-коммунистік билік қолынан құрбан болғандарды еске алатын азалы күн, соның ішінде 1986 жылғы Желтоқсан көтерілісі де бар. Зұлмат кезінде халық табиғи жұттан қырылған жоқ. Жұттан қырылған бір бөлек. Бұл қолдан жасалған қырғын болды. Ұжымдастыру арқылы дәстүрлі шаруашылықты ескермеді. Бұл – біздің қазақ халқына жасалған зұлымдық. Коммунистік биліктің осындай әрекеті салдарынан халық жазықсыз жапа шекті. Сондықтан біз әрқашан оларды «тәуелсіздік жолында құрбан болғандар» деп, есімдерін анықтап, жиі еске алуға тиістіміз. Біз олардың алдында мәңгілік қарыздармыз. Ашаршылықтан қырылған қарапайым халықтың есімдері мен олардың кім екендігін түгел анықтауымыз шарт.
Ол кезде ешкім билікке қарсы шыға алмады. Билік малды тартып алғанында абдырап қалған халық не істерін білмей, ақырында қырғынға ұшырады. Бұл тек қана қазақта ғана емес, басқа да халықтарда, соның ішінде украиндарда болды. Еділ бойындағы орыстардың өздерінде де мұндай жағдай орын алды. Оның бәрі қолдан жасалған сталиндік саясат салдарынан туындаған еді.
– 1937-38 жылдарда орын алған «қызыл террорға» ұқсас әлем тарихындағы басқа қандай оқиғаларды айтуға болады?
– Дүние жүзінде мұндай қуғын-сүргіндер көп болды. Мысалы, америкалықтардың үндістерді жойып жіберу саясаты, Въетнамда болған оқиға, қазіргі Сирияда болып жатқан зобалаңдар. Отарлау саясатының нәтижесінде дамыған елдердің дамымаған елдерге үстемдік жасау әрекеті де дәл осындай саясат. Мысалы, ағылшындардың Индиядағы саясаты.
Осыған байланысты біздегі мынадай адасқан түсінікті айтпай кетуге болмайды. Бізде «Коммунистік партияның бүкіл жүйесі қазақ деген халықты жер бетінен жою үшін жұмыс істеген, 1920-30 жылдардағы партияның жалпы ұстанымы қазақ халқын қырып жіберу болды» деген қате көзқарас бар. Коммунистік партияның идеяларына қарасаңыз, олардың ұлтшылдыққа қарсы идеялар екенін көресіз. Ал қазақ халқы Ке-
ңестер Одағында соншалықты мықты халық болған жоқ. Олар саны жағынан жоңғар-қалмақтардан бері әбден азайып кеткен еді, үлкен территорияны жаулағанымен, бұл территория егіншілікке емес, климаттық жағынан мал шаруашылығына қолайлы аймақ болатын. Бұл адам қызыға қоятындай аймақ та емес еді. Қазақ сан ғасырлар бойы егіншіліктен гөрі көшпенділікті ұстанып, дәстүрлі мал шаруашылығымен айналысты. Ал қазақтың зиялыларына келетін болсақ, олар қуғын-сүргіннен басқа ұлттың зиялыларына қарағанда көбірек азап шекті. Себебі, Орталық Азия аумағында Өзбекстан, Түркменстан, Қырғызстан, Қазақстанды салыстырмалы түрде алып қарасаңыз, қазақтың зиялылары ең күшті, білімді және белсенді зиялылар болғанын көресіз. Олар XIX ғасырдан бастап Ресейдің жоғары оқу орындарын бітірген, көзі ашық, иманды, сауатты, өз ұлтының мүддесін қорғай алатын және мемлекетті басқару деңгейіне көтерілуге қабілетті саналы интеллигенция болды. Оған қарағанда өзбектің интеллигенциясы ислам дінінің канондарын басшылыққа алған, жәдидизм, мұсылмандық идеяны бірінші орынға қоятын, еуропалық білімнен алыстау интеллигенция еді. Осы тұрғыдан алғанда қазақ зиялылары орыстың интеллигенциясына балама түрде қауіпті болды. Өйткені қазақ интеллигенциясын, Алаш зиялыларын Мәскеуде билікке қойсаңыз, олардың Кеңестер Одағын басқара алатындай шамасы бар еді. Мысалы, Әлихан Бөкейхан білім, жалпы дүниетанымдық түсінігі жағынан Кеңестер Одағына басшы болуға әбден лайық болатын. Ол Ресейдің Мемлекеттік Думасына депутат, Кадет партиясына да мүше болған. Міне, XX ғасыр басында осындай интеллигенция қалыптаса бастады. Олардың беделі орыстардың билікті қорғау мүддесіне қайшы келді. Өйткені, мұндай интеллигенция күні ертең орыс интеллигенциясын ығыстыруы мүмкін еді. Оның үстіне қазақ зиялыларының, біріншіден, коммунистік партияға қажеті шамалы болды. Себебі, коммунистік партияның идеясы ұлы орыс халқын Кеңестер Одағында басшы халыққа айналдыру, орыс интеллигенциясын көтермелеу ұстанымы еді. Оның үстіне Кеңестер Одағының астанасы Мәскеу де орыстың ежелгі қаласы болатын. Осы тұрғыдан алғанда, қазақ интеллигенциясы интеллектуалдық жағынан билікке үлкен қауіп төндірді. Екінші мәселе, Кеңестер Одағында орыс халқы ұлы халық болуы тиіс болды. Басқа ешбір халық, оның ішінде көшпелі мал шаруашылығымен айналысатын қазақ халқы, әрине, үстемдікке қол жеткізе алмайтын еді. Осыдан кейін коммунистік партия қазақты менсінбеу саясатын ұстанды. Қазақтың зиялыларының көзін жоюмен қатар, партия басшылары қазақты надан, тағы халық деп қарастырды. Көп ұлтты Кеңестер Одағында қазақ халқы ешнәрсені шеше алмайтын, «феодалдық-патриархалдық» артта қалған ел болып есептелді. Оның білім беру жүйесі де әріптерді ауыстырумен қатар жүргізілді. Мысалы, А.Байтұрсыновтың әліпбиінің орнына одан кейін 1929-40 жылдардағы латын әрпі, соңында орыстандыру саясатына бұлардың бәрі қайшы келетіндіктен қазақтарға кириллица енгізілді. Грузиндерге, армяндарға олай жасалған жоқ. Неге бұлай болды? Өйткені Мәскеуде қазақ отырықшы емес, мал соңында жүрген, айтқаныңа көніп, айдағаныңа жүретін жабайы халық ретінде қарастырылды. Міне, осындай ұстаныммен «бұл халықты қалай пайдалану керек?» дегенде «қазақты мал шаруашылығын өркендететін халық ретінде пайдалану керек» деген көзқарас қалыптасты. 1924 жылдан бастап индустрияландыру саясаты қолға алынған кезде Сталин бастаған басшылар қазақтан малдың етін көптеп өндіруге болады деген пікірде болды. Оны олар Мәскеу мен Ленинградты етпен асырайтын, Қызыл армияны етпен қамтамасыз ететін халық ретінде қарастыру керектігін айтумен болды.Осылайша ойлап, малшы, сауатсыз қазаққа кез келген адам басшы бола алады деген ойға тірелді. Сондықтан 1917-18 жылдардан бастап кейінгі Колбинге дейін қазаққа менсінбеушілік саясатының кесірінен басқа ұлттың өкілдерін басшы ретінде жіберді. Оның ішінде кім болмады деңіз! Әр түрлі ұлттың ішінде еврейлер де жүрді. Сол еврей соңында қазақты қырғынға ұшыратты. Қазақ халқының Кеңестер Одағындағы ролі туралы айтқанда біздің кейбір зерттеушілеріміз, саясаттанушыларымыз осы мелекетте қазақтың ұлт ретінде маңызы өте жоғары болды деп ойлайды. Шындап келгенде, қазақтың ролі жоғары болған жоқ. Қазақ интеллигенциясының ролі жоғары болды. Бірақ олар көп болған жоқ қой. Сондықтан оны жойып жіберу тоталитарлық жүйеге қиынға түспеді. Ал жалпы қазақ халқының өзін алатын болсақ, оның Одақта екінші қатардағы халық ретінде қарастырылғанын ұмытпауымыз керек. Қазақ халқы еш уақытта Кеңестер Одағында орыс халқына балама бола алмайтын еді. Ол ешқашан Кеңестер Одағында орыстан билікті тартып ала алмайтын еді. Бұл айдан анық нәрсе болатын. Олай болса, Кремль басшылары «қазақты жою керек» деген саясатты ұстанды дегенге сенуге бола ма? Халықтарды жоюдың коммунистік партияға түкке де керегі болған жоқ. Бірақ оларды орыстандыру аса қажет болды. Шындығына келсек, Кеңестер Одағына қазақтың өзі емес, оның қырық миллионнан асатын малы қажет еді. «Малдың соңында жүрген қазақ қырылып, аштан өліп қалмай ма?» деген сауал ешкімді мазаламады. Мұның бәрі қазақты халық ретінде менсінбеуден туған дүние. Етпен елді қамтамасыз ету мәселесі 1920 жылдардың ортасында өте үлкен маңыз алды. Сондықтан билікте қазақтың малын тартып алу ұстанымы болды. Ол ақыры қазақты ашаршылыққа алып келді. Нәтижесінде, ұжымдастыру кезінде қырық миллион бастан үш жылдың ішінде төрт миллионнан сәл ғана асатын мал қалды. Ал соның сегіз-тоғыз миллионы Қазақстанның ішкі қажеттілігіне жаратылыпты да, қалған он бес миллионнан асатын малды Мәскеу орталыққа алып кетті. Он бес миллионнан астам малды Қазақстаннан сыртқа алып кету деген нені аңғартады? Бұл сұмдық үлкен көрсеткіш қой! Қазақ қырылмағанда, кім қырылады? Алайда, мұны түсіндіргенде: «қазақты коммунистік партия әдейі қырды, қазақ ұлты қауіпті халық болатын, оның көзін жою керек болды» деп тарихты бұрмаламайық. Ашаршылықтың негізгі себебі – Кеңестер Одағын білікті саясаткерлер басқарған жоқ. Сталиннің өзінде толық білім жоқ, ал Голощекиннің бастауыш білімі ғана бар болатын. Коммунистік партияның басында отырған адамдардың көбісінің білім деңгейі өте төмен еді. Сондықтан қазақ туралы олардың түсінігі өте төмен болды. Алайда, үлкен саясатта белгілі бір халықты жояйық деген ұстаным болған жоқ. Кейбіреулер мұндайда мені Сталинді, коммунистік партияның басшыларын қорғап отыр деп айтуы мүмкін. Менің айтып отырғаным тарихи шындық. Партияның басшылары сауатсыздығының салдарынан қазақтың мәдениетінен, рухынан, болмысынан мүлде хабарсыз болды. Сондықтан Кеңестер Одағы қазақтан құтылу үшін әдейі қырды» деген ұстаным тарихи шындықтан алшақ деуге болады.
– «Ұлы жұт шежіресі» кітабының авторы Валерий Михайлов бір сұхбатында ашаршылық жөнінде айта келіп, қазақта бұрын-соңды мұндай алапат болмағанын, болса да жоңғар шапқыншылығында көрініс тапқанын, бірақ ол ұзаққа созылған шайқас екенін, ал ашаршылық айналасы екі-үш жылдың ішінде миллиондаған адамды жалмап кеткенін айтады. Билік ашаршылық пен репрессия түсінігін қосып жібергенін, әйтсе де бұл екеуін бірге қарастыруға болмайтынын, өйткені Қазақстанда ашаршылық екі рет болғандығын (1921-1922, 1931-1933) тілге тиек етеді. Репрессиядан өткен зауал ретінде ашаршылықты айтыпты. Осы жайлы не айта аласыз?
– Осы кітап шыққаннан кейін мен оны сынап, студенттердің орысша-қазақша «Ұшқын» (орысша «Горизонт») деген газетіне «Не историческое освещение истории» деген тақырыпта газеттің бірнеше санына басылған мақала жаздым. Кітапты сынаған себебім, атынан көрініп тұрғандай, В.Михайлов өзі жазушы-журналист болғандықтан, бұл кітапта басынан аяғына дейін Қазақстандағы қырғынды бұрмалап түсіндірген. Біріншіден, кітаптың аты дұрыс қойылмаған. «Хроника великого джута» дейді. Бұл жұт емес. Қазақта «жұт» деген атау басқа мағынада қолданылады. Ол табиғи апаттан келетін атау. Қазақта жұт жиі болып тұрған. Қазақта «Бай бір жұттық» деген мақал да бар. Жұт белгілі бір өңірдегі байлардың шаруашылығының барлығын жалмап кеткен. Бірақ жұт табиғаты қатал, бораны қатты болатын аймақтарда ғана болған. Жұт бүкіл қазақты қамтымаған. Ол табиғаттың әсерінен болатын ауыртпалық. Осы тұрғыда кітаптың аты дұрыс қойылмаған. Мүмкін көркем түрде қойғаны шығар. Бірақ 1921-1922, 1931-1933 жылдардағы ашаршылықты еш уақытта жұт деп айтуға болмайтынын ескеруіміз керек. Содан кейін кітапта өзіңнің сұрағыңда келтірілгендей, «бұрын-соңды мұндай зобалаң болмаған» депті. Қазақ зобалаңдарды көп көрген халық. Ғұндар халық ретінде жойылып кете жаздады. Үйсіндер қырылып кететін болғандықтан қытайлар қоныстанған қазіргі Жетісуға қоныс аударды. Қаңлылар мен қыпшақтар да осындай ауыртпалықты бастан кешірген.Түркі қағанаттарынан бері қарай да сұмдық қырғындар болған. Шыңғыс ханның кезінде де қырғындар көп болды. Кейінгі қырғындар ішінде жоңғар-қалмақтардың кесапаты болды.Тіпті жоңғарлардың өзі халық ретінде жер бетінен жойылып кетті. Қытай олардың бір миллионнан астамын бесіктегі баласына дейін бауыздап, қырып жіберді. Бұрын мұндай зобалаң болмады дегенмен келісе алмаймыз. Бірақ бір мәселемен келісуге болады. «Белгілі бір ұлтқа қарсы оның жағдайын, болмысын, шаруашылығын түсінбей қиянат жасау бұрын болмаған», – деп айтсақ дұрыс болады. Міне, осылай түсіндірген жөн. Рас, әдеби тұрғыда алғанда Михайловтың бұл кітабы сол кездегі қазақтың тарихи санасын көтеруге үлкен үлес қосқанын айта аламыз. Кітапты әдеби тұрғыдан бағалаймыз. Ал бірақ оны ашаршылықты зерттеп жүрген ғалымдардың ғылыми еңбектерімен қатар қоюға болмайды. Өйткені, бұл эмоция түрінде екпінмен жазылған шығарма екенін ұмытпауымыз керек.
– Шовинистік ұстанымдағы кейбір ғалымдар арасында «Украинаны большевиктер құрып берді» деген пікірлер бар. Ондай көзқарасты біздің елге де қатысты айтып, тарихымызды жоққа шығарып жатады. Негізінде бұл екі мемлекет те ашаршылық пен репрессияның ең ауыр кезеңін бастан кешіргендер. Бірқатар ғалымдар Украинада деколонизация шаралары жүргізілсе, бізде ол жүргізілмегендігін айтады. Сіз қандай пікірдесіз?
– Біріншіден, Украинадағы ашаршылық пен Қазақстандағы 1931-1933 жылдардағы ашаршылықты қатар қоюға болмайды. Украина тарихшылары оларда «бес-жеті миллион адам қырылды» дейді. Ал бізде одан әлдеқайда аз – екі миллионнан аса адам құрбан болды. Бірақ бізде халықтың жартысы қырылды ғой. Украиндардың саны көп болғандықтан, оларға бұл ашаршылық демографиялық тұрғыдан көп әсер еткен жоқ. Украиндарда ет дайындау емес, астық дайындау науқаны үстем болды. Арнайы азық-түлік отряды әрбір үйді тінтіп, азықтарды тартып алды. Украиндардың аштықтан қырылған себебі, астықты тартып алғаннан кейін әрбір хуторда (деревняда) Қызыл армияның отряды жолдарды жауып тастап, оны қоршап тұрды. Сондықтан халық өз үйінде отырып аштан қырылып қалды. Ал бізде ашаршылықтың себебі мүлде басқа болды. Бізде, керісінше, Қытайға ауып кетсең де, Ресейге кетсең де, қаңғырып Өзбекстанға барсаң да өз еркіңде болды. Бірақ биліктегілер қазақтың басты қорегі болып саналатын малын тартып алды. Украинадағы ашаршылықтың себебі басқашалау. Сондықтан біздегі ашаршылықты Украинадағымен салыстыруға болмайды. Украинадағы қазіргі мәселеге келетін болсақ, Ресей мемлекеті, менің түсінігімде, басқаларды отарлау арқылы өмір сүретін мемлекет. Ресей Ресей болғалы, орыс патшасы заманынан келе жатқан Ресейдің саясаты – ұлыдержавалық шовинизм. Ресей өзінің халқының көптігін, күш-қуатының артықтығын пайдаланып, басқа халықтарға, тіпті туысқан халықтарға өзінің билігін таңуға күш жұмсайды. Ресей неге Украинаға қысым жасап отыр? Өйткені, Украина дербес елге айналып еуропалық мәдениеттің ықпалына түсетін болды. Мәселен, біз де Қытайдың саясатын қолдап шығатын болсақ, бізге де Ресей сондай саясатты қолдануы мүмкін. Менің ойымша, біздің үлкен қасіретіміз – Ресей тәрізді мемлекетпен көрші болғанымыз деп ойлаймын. Мұның жақсылығынан гөрі қазақ халқының тарихында қасіреті басым болды.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен
Нұрлайым БАТЫР.