Бағдары айқын Бақыт
Кеше ғана біз алдымыздағы осы бір алғыр буынға қарап қолымызға қалам алып едік. Бүгін олардың біразы фәниліктен бақилыққа көшіп кеткен. Обыр ажалдан аманы – жеті асуға жетіп, аялдаңқырап тұр. Олар ойланады. «Не тындырдым? Ұлтқа, ұлт әдебиетіне не бердім?». Зілмауыр сұрақ міне, осы! Олар жайында біз ойланамыз. Буын буыннан үйренері рас. «Біз алдымыздағы буыннан не алдық?», «Ала алдық па?». Бізді ойландыратын осы сұрақ. Алдағы әріптес аға, жанрлас, сыйлас сыншы Бақыт Сарбалаұлы да жеті асқарға жетіп, халқына есеп беруге дайындалыпты. Туған Ақмешітіне жүрмек. Жұртымен жүздеспек… Азамат қадірін, руханият «азабын» жақсы түсінетін елағасы, облыс басшысы Қырымбек Көшербаев шақырған-ау шамасы?! Ал енді алдыңдағы әріптес аға, сындарлы сыншы тағдыры туралы ойланбай көр?! Біздің ой қыдыртуымыз осы бағытта.
Бақыт Сарбалаұлы – әдебиетке ақын болып келген ақынжанды сыншы. Өзінің айтуына қарағанда әп-әжептеуір танылып үлгерген шағында Зейнолла Серікқалиевтің сын мақалаларын оқиды да, нілдей бұзылады! «Мынадай сынның поэзиядан несі кем?». Осы ой мейлінше баурап, біржолата байлап-матап алғаны соншалық, қайтып өлең ауылына ат ізін салмай, біржолата сын жанрына беріледі. Оған да жарты ғасырдың беделі. Жарты ғасыр бойы «Лениншіл жас», «Қазақстан мұғалімі», «Қазақ әдебиеті», «Ана тілі» секілді жастық жалынды, ақ-адал ағартушылық жолындағы, тәуелсіздікпен бірге түлеген басылымдарда басшы, қосшы болып қалам ұштады. Әсіресе, әділетсіздікпен шайқасудан шаршамайтын Шерхан Мұртазадай әділ, ақжарылқап азамат басшылығымен «Қазақ әдебиеті» газетінде қызмет еткен жылдарын сағынышпен, зор қанағатпен еске алады. Өзін «Шерханның шекпенінен шыққан» журналист, сыншы санайды. Дәділ сөз! Өзге басылымдарда қалам басбілдірген Бақыт Сарбалаұлы «Қазақ әдебиеті» газетінде ұлт руханиятын ақ-адал күзетті. «Адал күзетуді» әдейі айтып отырмыз. Ой-бой, ол кездегі коммунист жазушылардың осалы жоқ еді. Әрқайсысы бір зің (піл)! Сол зіңдерге қарап сөйлеп Қазақстан Жазушылар одағында жыл қорытындысында баяндама жасау, жанр-жанрға, оның ішінде тақырып-тақырыпқа топтап «қой құрттағандай» етіп, «дезинфекциялау» қайдан оңай болсын?! Қиын еді. Сол қиын уақытта аты дардай, ол аз болса советтік қызметті ерттеп мінген небір қаламгерлердің жүзіне тік қарап сөз сабақтаған азамат сыншыңыз Бақыт Сарбалаұлы! Танығанын татаусыз талдап, түйгенін ешқандай жасырмай, бүкпей ашық айтатын ол адал сыншы. Қаламгердің жақын, алысы, абырой-беделі Бақыт-сыншы үшін дәл сол сәтте, дәл сол еңбекті талдау тұсында ешқандай есепке алынбайды. Содан да «кісі ұдайы жақсы жаза бере ме? Еңбегімізді ескерсе қайтеді? Осы біз әдебиетке еңбек сіңірген жоқпыз ба» деп шығармасы сыналған қаламгер ағайын шырылдап Шерхан басшыға кіріп, үстелін шаң қылып жүргені… Әдебиет – сөз өнері (Н.Гей). Өлермендікпен өнер жасалмайды. Ғабең, ұлы Ғабит Мүсірепов айтпақшы, «Сөз өнері ақ төсек, мамық жастық үстінде тумайды». Бірақ қалай туса да өнер өлшемі – шын өнерге тән көркемдік! Оны безбендейтін өнер сыншысы. Шеберлік жоқ жерде – көркемдік жоқ. Көркемдік жоқ жерде – өнер жоқ… Суреткер шеберлігін саралайтын, суреткерді әлемдік деңгейде салыстыра шығармасын талдап даралайтын сыншы мұраты міне, осы! Ендеше, сыншыға өкпе жүрмейді. Талғамға талас жүрмейді деседі. Қате пікір. Түбірімен қате! Талғамың – эстетикалық категория. Сұлулық, іңкәрлік дүниесінде эстетикалық талғамын қалыптастыра алмаған адам өнерпаз да, өнердің шын сыншысы да бола алмайды. Лев Толстойдың Шекспирді мойындамайтыны, В.Г.Белинскийдің Достоевскийдің алғашқы шығармасының тас-талқанын шығаратыны, Л.М.Леоновтың мақтаулы С.Бабаевскийді (үш мәрте КСРО Мемлекеттік сыйлығының лау-реаты) мойындамай, мақтамен бауыздайтыны, сыншы Макаровтың Шолохов пен Симонов жастар газеті («Комсомольская газета») бетінде айтысқанда Константин Симоновты қолдайтыны, С.Әшімбаевтың мақтаулы Мұқағалиды, уақытында қадыры асқан Қадырды сыйлай отырып сынайтыны – бәрі-бәрі талғамның дүниесі. Ол жерде жамандық жоқ. Өнерге деген жанашырлық қана бар. Өнер иесі бір жеткен биігін үнемі ұстап тұру – арман! Бірақ бір бағындырған биігін ұдайы ұстап тұра ала ма? Эжен Потье бір түнде атақты «Марсельезаны» жазды. Бір сәттің жемісі. Өзге бірде-бір туындысы ол биікке жете алмады. Өкінішті. Өнерге өкпе жүрмейді. Өнердегі өкпе білімсіздік! Сынға өкпе кісіліктің әлсіздігі! Өнерге өкпе жүрмейтіні секілді сынға да өкпе жүрмеуі керек. Сынды түсініп қабылдау керек. Ал бізде сынды кектесіп «қабылдайды» өкініші… Асылы, шын өнер туындысының тарихи бағасын келешек ұрпақ береді. Сыншы замандас өнерпазын келешек ұрпаққа имиджін жасап, мінездеме беріп шығарып салушы жанашыры!
Бақыт та тақырыбын терең игеріп, жанын шығарып жазатын «жанашыр». Жазушы ағайынның оған да өкпелеп жүргені. «Жақсының өкпесі шәйі орамал кепкенше, Жаманның өкпесі басы қара жерге жеткенше» дегендей, аз уақыт өткен соң өкпесі тарқап жатады жазушы ағайынның! Себебі – Бақыт Сарбалаұлының кім жайында жазсын, қандай шығарманы талдасын адал бейілде отырып, ағынан жарылып сөйлеріне көз жеткізеді. Адал сын – ақаусыз адал жүректен шығады, татаусыз таза көңілден туады. Бақыт Сарбалаұлы – осындай адал ойлы сыншы!
Бақыт Сарбалаұлы – талдап отырған шығармасынан айналшықтап шыға алмай қалатын тар өрісті сыншы емес, ол талдау өзегіне айналдырған шығармасын өмір құбылыстарымен салыстырып, өнер құбылыстарымен сабақтастырып қарайтын кең өрісті, дүниетанымы кеңінен қалыптасқан кемел сыншы.
Сыншының тырнақалды кітабы – «Қызыл алмада» – Әбіш Кекілбайұлының «Бір уыс топырақ» аталатын туындысын талдаған көлемді мақаласы бар. Бір ғана шығарма жайындағы мақала! Алайда, Бәкең бір шығарманы нысана ете отырып, әлем әдебиетіндегі, қалса қазақ әдебиетіндегі жанр өрісі, табиғаттас туындылар тағдырын қос-қатар әңгімелейді. Нәтижесінде Әбіш Кекілбайұлындай кемел қаламгердің әдебиет есігін өлеңмен ашқаны, сол жолдағы жеңісі, жеңілісі, жанр алмастыруы, прозадағы табысы… бәрі-бәрін ұғынып аламыз, біліп боламыз мақаладан. Алымды-шалымды сыншы әлгі мақаласында Әбіш ағаның әдемі шығармашылық келбетін жасайды. Ұмытпасам, Кекілбайұлындай кемелімізді кең талдап түсіндірген алғашқы ақжолтай мақала!
Бір мақаласы «Ақ жаңбыр жауып тұр…» деген сөйлеммен басталады. Алматының ақ жаңбыры. Әдеби туындыны талдауға Алматының ақ жаңбырының қатысы қанша деп ойлайсың әуелде. Бір оқып, екі оқып, бажайлай қарап, ойыңа орнықтырып, бойыңа сіңіріп қарасаң, «Алматының ақ жауыны…» – Тұмағаң Молдағалиевтей ақ та төк сыршыл ақынның табиғатын ашатын балама болып шығады. Ақындық табиғатын осылай бір айқындап алған сыншы әрі қарай Тұманбай Молдағалиев поэзиясы жайында поэтикалық талдауға дендейді. Бұл орайда ол В.Г.Белинский сыншы дәстүрін жалғастырушыдай көрінеді. Драматургияда бағын сынаған В.Г.Белинскийдің өлең жазған-жазбағанын білмедім. Бірақ әдеби сында ақын дерлік. Әсіресе, А.С.Пушкин жайында жазған оншақты мақаласы өлеңше төгілген, образды образбен ашқан, ақын поэзиясын ақынша танып, ақынша жарыса талдап берген – поэзияға бергісіз шабытты дүниелер! Ал біздің Бәкең, В.Г.Белинскийді қаншалық ұстаз тұтарын білмедік, білетініміз – поэтикалық туындыны ақынша талдайтын ақынталғамды, талдай отырып талап қоятын, биікке көтере отырып, еңісін қапысыз қағып түсетін ақынтолғамды сыншы.
Ақын Тұманбай Молдағалиұлы – бәрімізді де сыршылдығымен баураған үздік ақын. Сыршыл поэзиясымен баурап өмірге ұмтылдырды, өнерге құштарландырды. Өз басым ҚазМУ-дың бірінші курсында оқып жүріп Тұмағаңның жаңа жарық көрген «Қош, көктем» аталатын сыңғырлаған бірөңкей жауһар поэзиядан бас құраған жыр жинағына арналған әдеби кеште баяндама жасау үшін күн-түн ізденген сәтімді, сыншылдау жасаған баяндамамды сірә да ұмытпан.
Ең бастысы Тұмағаңның «Қош, көктемін» оқып әсерленіп, баяндама жасаймын деп ізденіп шарқ ұруымды – әдебиеттануға талпыныс, әдеби сынға деген құлшыныс деп білемін. Кейін де Тұмағаң жайында мақала жаздым. Айтқалы отырғаным, өз мақалаларымды сыншы Бақыт Сарбалаұлының Тұманбай Молдағалиұлы шығармашылығы жайында жазған сын-толғаныстарымен салыстыра алмаймын. Бәкең мақаласы көгісте, менің мақалам еңісте… Неге? Өзі де жастайынан өлең жазған Бақыт Сарбалаұлы мақалаларын оқысам жан рахатына батам. Өйткені, ол мақалаларда ақынның ақынды тануы бар. Ақынша тану бар да, сыншы райында тану бар. Бұл екеуі бір емес, әрине! Ал Бәкең Тұмаш аға поэзиясын ақын көзбен таниды да, сыншы ретінде талдайды.
Бақыт Сарбалаұлы – принциптің сыншысы!
Сыншы да – жұмырбасты пенде. Оның да дос-жары, оның да алыс-жақын туыстары болары хақ. Көп кісі ағайын көңіліне қарап жазады сынды. Көп кісі беделге жығыла жазады сынды! Бұл әдеби сын абыройын кетірер тексіз мінез! Мейлі сеніңіз, мейлі сенбеңіз, әдебиетте де «рушылдық» болады. Әдебиетте беделді қолдан жасаушылық кездеседі. Ойлап отырсаңыз, соның бәрі пендешілік. Әдебиетке отызыншы жылдары келіп, жетпісінші жылдарға дейін алдына жан салмаған, тіпті Мұхтар Әуезов, Сәбит Мұқановтар уақытында есептесуге мәжбүр болған бір академик бүгінгі әдебиетте жоқ. Уақытында сыншы болып бастап, кейін келе жалпақшешейлікке түсіп кеткен тағы бір академик ол да социалистік реализммен бірге кеткендей ізім-қайым. Социалистік реализм сыншылары Б.Сучков, С.Петровтармен тағдырлас! Қарасөзді әдемі бастап, әдеби сынға ауысып тәуір-тәуір портреттік эскиздер жасаған тағы бір академикті «ұлы» атандырып шығарып салдық. Көңілжықпас еді жарықтық. Небір «графомандарды» мақтап мақала жазып жатты. Көңілжықпас дегенше принципсіз десекші. Ол да ізім-қайым өтіп барады мынау жалғаннан.
Ал Бақыт Сарбалаұлы – принциптің сыншысы. Нағыз «Бас кеспек болса да, тіл кеспек жоқ» деп қасқайып қарап тұрар қара қылды қақ жарған сыншы. Онымен сын ащылығына қарай қаламгер қауымының әуелі суысып, соңынан принциптілігіне ден қойып, қайта туысып жататыны да содан.
Қазақтың Қадырына айналған Мырза-Әліні ащылау сынап өкпелеткенін білетінмін. Бұдан он жыл бұрын алпыс жылдығына орай Бақыт Сарбалаұлы туған ауылына барамыз деп жиналдық. Көшті бастауға қайыл Қадыр аға жүр. «Ой, ол бір принциптің адамы ғой. Еңбегі бағаланбай жүр. Әйтпесе, нағыз сыншы ғой Бақыт», – деп қояды бізді ортақ міндетке жұмылдырып. Әрине, бұл алдымен Қадыр ағаның кісілігі. Сонан соң бастысы – Бақыт Сарбалаұлы принциптілігінен туындайтын жайт.
Орайында айта кетелік, әдеби сынды қабылдау да қаламгерлік мәдениетке байланысты. Орыстың Александр Макаров есімді сыншысы 1967 жылы қайтыс болды. Практикалық талдауға ден қоятын, шығарманы жіті талдайтын жақсы сыншы еді, марқұм. Сол сыншыны В.Астафьев, К.Симонов, Э.Межелайтис қалай жоқтады дейсіз?! Қаламгердің әдеби сынға мәдениеті жоғары жерде әділет те болады, әдебиетке пайдалы пікір де еркін айтылады. Қазақ әдебиетінде марқұм Қалжан Нұрмахановқа – Жұмекен Нәжімеденов, Бекен Әбдіразақовтың, Сағат Әшімбаевқа – Ғаббас Қабышев, Қабдеш Жұмаділовтің сыйластық құрметі осыған жетеқабыл болатын.
Бақыт Сарбалаұлы сыны – шыншыл сын. Шыншыл сын – сыншыл шығары хақ. Сыншыл сынның әдебиетке олжа салғанымен, жеке ақын-жазушыларға жаға бермесі бесенеден белгілі.
Бәкең ана жылы «Жақсы деген немене? Жаман деген немене?» деп В.Маяковскийше сөз саптады. Еңістен салса – төске озған дегендей, қазақ әдебиетінің бірсыпыра мәселесін көтерді. Әй, осы бірқос дұрыс шығарма болар деп жүрген талай дүниеміздің тас-талқаны шықты. Сыншы жоғары талап қоя отырып, әдебиетші қауымды әлемдік деңгейге шақырады. Әдебиетте «бүрге» жайында да роман жазылған. Сол «бүрге» жайлы туындыға талап қойғанда «бүргенің» көзімен қарар болсақ, масқара емес пе?! Көркем шығармаға қояр талап әдеби-эстетикалық тұрғыдан өте сауатты болуға керек. Мұндайда Бақыт – бағдары айқын. Ол – әдебиетке көркемдік, шеберлік, өзара үйлесім тұрғысынан қарайды. Талдап отырған туындылар әдеби-эстетикалық талапқа сай ма, жоқ па – мәселеге осы тұрғыдан келеді. Бәкеңнің жоғарыда аталған мақаласы талайдың шымбайына батты. Талай кісі шыншыл сыншыға жауыға қарады. Алайда, шыншыл сын кімнің шымбайына батса да әдебиет дүниесін бір тазалап берді. Сол тұлға қаламын көркемдік деп қана қолға алатын жазушы Сайын Мұратбеков «Сын дегеніміз осындай болуы керек қой!», – деді риза көңілден, бізге үлгі ете, бізді жаңа міндет биігіне ұмтылдыра!
Принцип бар жерде – әдеби сын бар.
Принцип ұстанғанда ғана сыншы шыншыл, сонда ғана барынша батыл! Сонда ғана сыншының аузы – дуалы, сөзі – уәлі. Бақыт Сарбалаұлы – ұстанған принципінен ауытқымайтын, айнымайтын аузы дуалы сыншымыз!
Әдебиетке адалдық жайында көп айтамыз. Ұстазымыз З.Қабдол бізді «Әдебиет – ар дүниесі!» деп оқытты. Дұрыс-ақ! Алайда. Сол адалдықты өзіміз үшін ар өлшемі ретінде ұстанып жүрміз бе? Әңгіме өзіміз жайында болғанда ойланып қаламыз. Әй, қайдам. Ал Бақыт Сарбалаұлы әдебиетті ар өлшемі етіп алдына ұстанып келеді.
Кісі кім болғанда да алдымен өзіне адал болуы керек. Өзіңе адал бола алмасаң, кімге адал боласың? «Өзің диуанасың – кімге пір боласыңның» кері. Бақыт – алдымен өзіне, өзім деген сөзіне адал. Бұл – шын сыншыға тән мәрттік мінез. Сонымен қатар, Сарбалаұлы – өзінің тұтас буынына адал қарайтын сыншы.
Өзі таяуда жетпіс жасқа толды.
Жетпіске қалай келемін? – деп ойлап жатқан ол жоқ. «Смағұл Елубай 70-ке толатын еді, Нұрлан Оразалин 70 жасқа толып жатыр, Несіпбек Дәутайұлы елде тұрады ғой. 70 жасын баспасөз көрсетіп, көрнекілеп берсе жөн болар еді», «Біздің туымыз Әшірбек Көпішев болуы керек еді. Жазбай кетті-ау», – деп сабылып жүргені.
– Оу, өзіңіз ше, Бәке? – дейміз біз.
– Сыншы болмауымыз керек еді. Сыншы болған соң тұтас бір буынға жауаптымын, – дейді ол. – Мен, қазақ әдебиетінің осы бір қабырғалы буынына өзімді жауапты сезінемін. Буындас, құрдастарым жайында жақсы сөз айтылып жатса – сол сөзден бізге де сыбаға тиер!
Міне, азамат!
Бұл – Бақыт Сарбалаұлының тіл үшіндегі сөзі емес, діл ішіндегі ойы, азаматтық ұстанымы!
Сағат Әшімбаев, Смағұл Елубаев, Нұрлан Оразалин, Несіпбек Дәутайұлы, Көпен Әмірбек жайында әр кез-әр кез қалам тартса, оның негізінде осындай үлкен мақсат жатты. Және бұл – бүгін ғана қолға алып отырған мәселесі емес, әуел бастан жоспарлаған дүниесі. Атын «Менің құрдастарым» атап, ішінде құндақтап жүрген кітабының кей тарауы сексенінші жылдары жазылып, оны Сағаттай замандас құрбысы көзбен көріп, оқып, сүйсініп аттанған арғы дүниеге. Оған біз куә. «Мен де, міне, осы тегеурінді толқын – бекем буынның өкілімін. Қолыма қалам алғалы бері осы қатар-құрдастарымның көбісі туралы арнайы жазып, толыққанды пікірлер айтқанымды былай қойғанда, дербес көлемді – кенеулі мақалалар жазғанмын. Қалай дегенмен, өз қатарым, өз буыным – өрісім емес пе?!» – дейді оның өзі де «Өз буыным – өрісім» аталатын мақаласында.
Ортақ ойлай алатын сыншы үшін өз буыны жайында жазу – оңтайлы. Өйткені, күнбе-күн кездесіп, ой бөлісіп, шығармашылық жоспарын ортаға салып, ойласып жататын құрдастардың адами һәм қаламгерлік қыр-сыры сыншы алақанында болары хақ. Қатар-құрбы қыз-жігіттер шығармашылығы – қуана білсең – ішкі иіріміне батып баруға, кемшілігін батыл айтуға болады. Егер «өз буыным» деп өзімсініп отырған әдеби буын тегеурінді шығып, олардың жазған туындылары жалпы әдеби процеске ұласып жатса – онда құдайдың игені. Өйткені, өзің бірге жүріп, бітеқайнасқан ақын-жазушылар арқылы, олардың шығармаларын талдау арқылы әдеби процеске еркін еніп кете барасың. Тек – өзің әділ, ой-пікірің – әділетті болсын!
Бақыт – өз буынына бауырмалдық танытқанымен, «өзім шығар тау биік болсын» деген оймен жалпақшешейлік жасаудан аулақ. Оларға ортақ талаппен қарайды. Әркез жазған мақалалары бертінде «Нұрлан» (Ан-Арыс, 2007 ж.) секілді сыни очерк кітабына айналды. Өз буынынан артылып «Шәкизада» атап, тағы бір буынның тегеурінді өкілі жайында тебіренуінің бәсі артық жатары тағы ақиқат.
Жер басып қатар жүргені бар, суық жер қойнауына көшіп алғаны бар – бір буынның ортақ шығармашылық портретін жасау – игілікті іс. Тек «жоғалған пышақтың сабы алтын», әйтпесе «өз көрпем – өзіме жақын» болып кетпесе болғаны!
Бақыт Сарбалаұлы – полемист сыншы. Біреулер «полемист» сөзін «даукес» деп аударып жүр. Меніңше, дұрысы «айтыскер». Айтыс – ақиқатқа апарады. Сыншы айтыскер болса жарасады. Өйткені, сыншы белгілі бір әдеби-эстетикалық дүниетаным перзенті. Өзің ұстанған принципті өзгеден іздегенде – өз көзқарасыңды өзің қорғай алмасаң кім болғаның?! Сыншы полемистігі осы арадан туындайды.
Ол – алдымен бетке алған мәселесін батыл жазып, байыпты талдайды. Талдауы толы – пікірсайыс дерліктей. Қолдайтынын – қолдайды, қолдамайтынын батыл сынап отырады.
Жақында жарық көрген қос томдығында «Жақсы деген немене? Жаман деген немене?», «Жаңа деген немене? Ескі деген немене?», «Сын бар да, сынсымақ бар…» аталатын өзара табиғаттас, ащы ақиқатқа құрылған үш толғам сыни дүние бар. Бастан-аяқ полемикалық сын толғамдар. Өзі аттас Бақыт Кәрібаева, Батырхан Дәрімбеттен тартып объектіге қарай пікір айтқан сыншылармен өзара сынасады. Барын – бар деп, жоғын – жоқ деп ашық айтады. Жанғара, Бекен, Құлбек те сыналған сыншылар арасында. Ал ой түзігі, пікір озықтығы, сол кездің көзімен қарағанда уыздай жас сыншы Тұрсынжан Шапайға тиесілі! Оқып отырып, жарадың Бәке! дейміз.
Тәжікелесуге сыншылық кәсіп, кісілік мінез жібермейді…
Екі томдық аталып қалды. Расында Бақыт Сарбалаұлы сан қуып, көп жазған сыншыдан емес. Алдымыз алпыс кітап бергенде оның сын еңбектері «Қызыл алма», «Ақиқат алдында», «Өткірдің жүзі», «Бейімбет Майлин», «Ілияс Жансүгіров», «Нұрлан», «Шәкизада» дегендей санаулы кітап! «Сөзстанның» бес кітабын, «Уақыт және қаламгердің» екі кітабын құрастырғаны бар. Жазушылар одағы жанынан «Сын» аталатын журнал шығарып, тұманданып тұрған әдеби процесті тұманнан сейілтіп бақты. Әдебиеттің өзге жанрлары секілді әдеби сын да санмен емес, сапамен өлшенеді. Сапа – стиль сұлулығы, пікір салмағына байланысты. Оншақты ғана сыни кітап. Көп дей алмаймыз. Осы аз ғана еңбектің ішінде шабыт шіркін бой бермей ала қашатын ұзақ шолулар, романтикалық шалқуларды азайтып, нақты әдеби процесті талдауға ден қойған, байсалды еңбек – «Өткірдің жүзі» сын кітабы! Шын мәнінде Бақыт Сарбалаұлының ғана емес, қазақ әдеби сынының табысы дерлік салиқалы еңбек!
Кезінде осы еңбек Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығына ұсынылды. Қанаттастары – біздер бірауыздан қолдадық. Академиктікке сан рет ұсынылып, сан рет құлаған бір ағамыздың қайта басылған кітабы да ұсынылыпты. Алдына жан түсіп көрмеген бе, әлде беделге сүйеніп кеткен астам жан ба, қатар түскені үшін Бақытты да, басқамызды да көреалмауға, күстәналауға айналды. «Сұп-сұр болып, ана Сарбалаев!», – деп сөйлейді.
1932-ні, 1937-ні, 1941-45, 1956-шы жылды көрген ағамыз алды ақыры сыйлықты. «Өткірдің жүзі» сыйлықсыз қалды. Әділетсіз алған сыйлықтан гөрі «Өткірдің жүзі» кітабына әлеумет айтқан әділетті пікір артық. Полемист-сыншыға сыйлық қайдан бұйырсын? Орыста Лев Анинский де әлі күнге сыйлықсыз жүр!
Тәуелсіздік алғанға дейін Бақыт Сарбалаұлы әдеби процеске дендеп барып, батыл пікір айтып, талдап, таразылай сын жазған ақ мылтық сыншымыз.
Тәуелсіздік таңы сібірлеп атқан алғашқы күндерден әдеби сынды доғара тұрып, әлеумет өмірінің жоқшысына айналды. Шерхан Мұртазадай батыр редактор тәлімін «Қазақ әдебиеті» газетінде жүріп ала білген ол ұзамай «Ана тілі» апталығына Бас редактордың орынбасары болып барды. Жарылқап Бейсембаевпен бірге «Ана тілі» апталығын ұлт баспасөзіне айналдырып қалыптастырды. Аз уақытта «Ана тілі» халық көкейіндегі талай қыжылды айта білді. Асылы, ана тіліне қатыссыз мәселе жоқ. Ана тілі жырын жырлаған болып отырып, ғасырлап бодандық қамытын киген қазақ елінің кеткен талай есесін түгендесті азаматтар. Өткен (ХХ ғ.) ғасыр соңында «Ана тілі» апталығының таралымы да барынша шарықтады. Бақыт Сарбалаұлы әдеби сыннан әлеуметтік публицистикаға ойыса қимылдады. Шын сыншы шынайы публицист те бола алады екен. «Ана тілі» апталығының сол бір жылдардағы тарих, этногенез, шежіре, тіл тарихы, түріктану арнасында мәселе көтеріп, жазған кемел мақалалары – қазақ публицистикасының қайталанбас ғажап беттері деп ойлаймын.
Бақыт Сарбалаұлы – халықаралық «Қазақ Елі» газетін ашуында ұлтымның ғасырлар бойы кеткен есесін түгендесем, тарих шашып жіберген аз ғана қазақты рухани біріктірсем деген арман болатын. Арманына орай ол міндетті «Қазақ Елі» бірсыпыра жыл абыройлы атқарды да. Бірақ өтпелі кезеңдегі қымбатшылық, баспасөз туралы тараң заң, шет елдермен алыс-беріс тасымалдың ақшаға келіп тірелуі халықаралық апталықтың адымын аштырмады. Әйтпесе, Бас редактор халықаралық газетті кириллицамен бірге, латын, араб қаріптерімен де шығарып, ішті-сыртты таратып көрді-ақ. Белшеден бейнет кешті. Қолдай қоярлық ешкім көрінбеді.
Баспасөзбен жұмыс – Бақыт Сарбалаұлы жазар әдеби сынды да, әлеуметтік публицистиканы да тежеді. Қайран уақыт, сөйтіп баспасөзге жұмсалды. Мақсаты үлкен, қарқыны қатты баспасөз Бақыт Сарбалаұлының отыз жылдай ғұмырын алды. Баспасөз сыншы қажыр-қайратын бәсіреледі. Не құрылтайшысы, не қолдаушысы жоқ «Қазақ Елі» – бір Бас редактордың жансебілдігімен жарық көріп келеді. Есесіне әдемі әдеби сын жазатын жақсы уақыт баспасөз ісін ұйымдастыруға жұмсалды.
Көрші Қытай елінде дұшпанына айтар қарғыстың бірі – «өтпелі кезеңде өмір сүр!» екен. Бүгінгі таңда жетпіске жеткендер мен сол жетпісіңізге беттегендер сондай қарғысқа «ұшырағандар!» Есесі кеткен елдің перзенті болған соң өз мүддеңді қоя тұрып, елдік мәселелер көтергің келеді. Сөйтіп жүріп жастық аталатын алау шақ, орда бұзар отыз жас, басалқалы қырық, елудің де өте шыққанын білмей қаласың. Ең болмаса еліңнің есесі түгенделсе, көңілге сол жұбаныш.
Кетіле сөйлеуде мән бар.
Жетпісі түспегірге жетелі еңбекпен келуге тиісті едік. Өтпелі кезеңде алакөңілденіп жүріп уақытты ысырап етіп алдық. Бақыт Сарбалаұлы да сөйтті. Ең бастысы – елдің есесі кетпесінші деп жұбатамыз өзімізді. Енді, міне – жетпіс жас!
Өркениетке арқа сүйеп жетпісті елемеуге тырысатындар бар. «Жетпіс – алпыстан асып түс!» деп мақамдайтындар табылады. Кім білсін? Білетінім – өрмек жүзі ауғалы қашан! Шабыттың ақшаңқан сәттері артта қалғаны! Енді, міне, жетпістің жаясы қашқан жұқалтаң жотасында жүздесіп отырмыз!…
Құлбек ЕРГӨБЕК.
Түркістан.
ПІКІРЛЕР1