ТАРИХИ САНА мен КӨРКЕМДІК САНА
Ілияс Есенберлиннің «Көшпенділер» трилогиясы жарыққа шыққанда елдің аңсары жаппай тарихқа ауып, жазушылар тарихи тақырыпқа белсенді қалам тербей бастаған еді. Бұғауда тұрған тарихи сананы бір желпінткен бұл күй тарихи тақырыпқа қалам тартқан жазушылар санының артуына ықпал еткендей. Қазақтың шежірелік сипатының өзі оның тарихи санасының тамыры тереңде жатқанын аңғартса керек. Әйтсе де, ғылыми дәйектер келтірілген тарихи еңбек пен көркемдік шығарманың да айырмашылығы болатыны сөзсіз. Ал бүгінгі ақпараттық соғыс үдей түскен кезеңде тарихи сана мен көркемдік сананың аражігін қалай ажыратамыз? Бұл сауалға жауапты мамандардан сұрап көрген едік.
Әнес САРАЙ,
ҚР еңбек сіңірген қайраткері, жазушы, драматург
КӨРКЕМДІК САНА ТАРИХИ САНАҒА КІРІПТАР
Қазақтың тарихи санасы әлі балаң қалпында. Өйткені осыған дейін, яғни жиырма бес жылдық егемендік алған кезеңде ғана қазақтың ұлттық тарихи санасы қалыптаса бастады. Оған дейін оны қалыптастыруды ешкім ойлаған жоқ. Біздерді «Сенің тарихың жоқ. Сендер революциядан кейін пайда болған халықсыңдар» деп оқытты. Ол кезде бізде ғылым докторы, академик тарихшылар жеткілікті болғанымен, соның бірде-бірі кешегі қазақ-моңғол, қазақ-қалмақ соғысынан әрмен қарайғы тарихты зерттеген жоқ. Оған тек жалғыз ғана зерттеуші Толыбаев деген кісі сегізінші ғасырдағы қазақ халқының экономикалық шаруашылығы төңірегінде біраз деректерді айтты. Онда да ұлт-азаттық көтеріліс туралы айтылмады. Осындай бір шектеулер болды. Жақсы тарихшылар болмады дей алмаймын. Бірақ тереңдеп зерттеуге мүмкіншілік бермеді. Себебі сол кезде, мәселен, көк түріктердің тарихы деген тақырыпты өмір бойы академияның не болмаса университеттің ғылыми жоспарына енгізе алмайтын едің. Сондықтан жас ғалымдар оған барған жоқ. Кеңес үкіметі тұсында он сегізінші ғасырдан бермен қарайғыны зерттеді. Сондықтан қазақтың тарихында үлкен ақтаңдақтар пайда болды. Ал жиырма бес жылдық аз ғана мерзімде көне тарихтың беті жаңа ғана ашылып жатыр.
Жылымық жылдардан кейін Ілияс Есенберлиннің «Көшпенділер» көркем шығармасы келді. Оның шығуы айрықша жағдай болды. Елдің көбі ондай кітап жазған жоқ. Өйткені, ондай еңбекті шығармайтын. Сол кездері Ілияс Есенберлин «Жазушы» баспасының директоры әрі Қонаевтың институтта бірге оқыған досы болатын. Жазғанын шығара алатындай жақсы кезең келіп қалды. Сол жағдайды дұрыс пайдаланды. «Жазушы» баспасында редактор болып отырған кезімде Есенберлиннің шығармасы менің қолыма түсті. Сол кезде «Сын және қайта басылым бөлімінің» меңгерушісі едім. Ілияс Есенберлиннің үш томдық тарихи трилогиясын қайтадан шығару маған жүктелді. «Осыны бір айдың ішінде редакциялап, қорытынды пікір жаз» деген тапсырма берілді. «Жанталасты» оқып шығып, қорытынды пікір жаздым. «Мына кітап бармайды. Есенберлин Қобыланды батырды өзгертуі керек. Қобыланды батыр туралы тарихи шындық емес, аңыздық сипатта жазылған екен», – дедім. Сол қорытындымды Ілияс Есенберлиннің қолына ұстаттым. Ол сонан кейін «Қобыланды 3» деп өзгертіп әкелді.
Тарихи тақырыпқа алғашқы қызығушылығым өзгелердің тарихты бұрмалаушылығына байланысты болды. Сол кезде шамалап қана көзім жеткен Қобыланды менен Ақжолдың екеуінің ортасында болған оқиғада Ақжолды өлтіруі, содан кейін Керей мен Жәнібектің өкпелеп кетіп қалуы жазылған. Оның барлығы М.Тынышбаевтың, Ә.Бөкейхановтың, Арғынның шежірелік еңбектерінде бар. Сол кезде «Осында бір қателік бар. Әлі таба алмадым, бірақ түбінде табам» деп айтып едім. Соны таптым. Уақиға болған. Бірақ айтып отырғандай, ол оқиға Әбілқайыр Шайбанидің тұсында болмаған. Орыс ханның тұсында, 1376 жылға дейінгі уақытта болған. Кино түсіретін кезде сценарист келгенде «Сендер баяғы ізбен кетейін деп отырсыңдар. Себебі ол бір ұтымды із. Ұтымды, халықтың құлағына сіңген ізбен кетейін деп жатырсыңдар. Байқаңдар, оның артында шындық емес, уақыты шатысып кеткен жер бар» деп айтқанмын. Қазіргі кезде Қобыланды батырдың туған, өлген және әрекет еткен кезеңі түгел анықталды деуге болады. Ол Тоқтамыстың беклербегі болған, ол Орыс ханның тұңғыш баласы Тоқтақияның беклербегі болған адам. Сонда уақиғаның өзегі дұрыс болғаныменен, уақыты теріс болып шықты.
Мұнан шығатын қорытынды – көркемдік сана тарихи санаға кіріптар болуы керек. Тарихи сананы көркем қайталау ғана болуға тиіс. Өз бетінше көркемдікке беріліп, айдалаға кетуге де болмайды. Болған шындықты жазушы тап сол күйінде жүз пайыз қайталамағанымен, негізгі кейіпкерлерді өзгертпей бетке тұта отырып, заманның ағымын суреттесе көркемдік шешім дайын болады. Бір тарихи уақиғаны екінші, үшінші жерге салып жіберіп, барлығын шатыстырып жүргендер көп. Ол дұрыс шешім емес. Тарихқа қиянат. Көркемдік шешімді құптай отырып, оның түпнұсқасына қиянат келтірмей жасау керек.
Арман ЖҰМАДІЛ, т.ғ.к., Халықаралық Білім беру Корпорациясы Жалпы Гуманитарлық дайындық факультетінің деканы
ҚИЯЛДАП КЕТКЕН ТАРИХШЫ ҚАУІПТІ
Қазақ халқының ұлт боп ұйып отыруы – тіліне, тарихи жады мен ұлттық рухына байланысты. Бұлар ошақтың үш аяғындай ұлттығымызға тіреу болып тұр. Біреуін алып тастасаң қалғаны өзінен-өзі құлайды. Сондықтан да биыл 12 сәуірде Елбасымыздың «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты бағдарламалық мақалада ұлттық бірегейлікті сақтап, қоғамдық сананы жаңғыртуда тарих пен рухтың қаншалықты маңызды екенін ерекше атап өтті. Әсіресе, бұл жаңғыру ұлттық-мәдени тамырларға негізделуі қажет деген баса айтылды.
Қазақ халқының тарихи санасы туралы айтатын болсақ – ол қазақ болмысының ажырамас бөлігі іспетті. Өйткені, ол халықтың бірегейлігін сақтаудың бірден-бір шарты. Ол – Елбасы атап айтқан ұлттық код немесе ұлттық кілттің негізі! Кеңес өкіметі ұлттық тарихымыз бен санамызды өшіруге қанша тырысса да халық оны жадында сақтап қалды. Осыған байланысты мына бір қызыққа қараңызшы: жаңа ғана тәуелсіздік алған Қазақстан Республикасы үшін 1992-1998 жылдар дағдарыстан шығудың жолын іздеп, нарықтық қатынастарға өте бастаған ауыр кезеңнің бірі болды. Коммунистік идеологиядан арылған халық сол кезде не істеді дейсіз ғой?! Бұрынғы ата-бабалары мен батырларына, тарихи тұлғаларға атап-атап той өткізді… ТОЙ! Колхоз-совхоздардың тоз-тозы шығып, кей жерде төл теңгемізді жылдап көрмей отырса да халық өз тарихи жадын жаңғыртуға барын салды. Міне, бұл ұлттық кілттің бірі – тарихи сананың іске қосылуының бір ғана көрінісі.
Жалпы, ұлттық код деп нені айтамыз? Менің ойымша, ұлттық код (кілт) – белгілі бір халықтың бойына ғана тән болатын дүниетанымдық құндылықтар кешені. Қазақ халқы үшін олар келесідей: шежіре мен тарихи жады ретінде «Жеті ата» ұғымы; «Тіл» – онсыз ұлттық бірегейлік пен рухани мұра жалғасын таппайды; «Ел мен Жер» ұғымы – оларсыз Елбасы айтқандай, Отан деген түсінік қалыптаспайды; «Ар мен Намыс» – қазақтың барлық іс-әрекетінің мәні осы екеуінде (мотивация). «Малым – жанымның садақасы, жаным – арымның садақасы!» деген нақыл қазақ құндылықтар жүйесінде бірінші орынға не қойғанын анықтаса керек.
Халық өз тарихын жадынан ешқашан шығармайтыны сөзсіз. Керісінше, ұлттық тарихымыздың тамырына балта шапқысы келетіндер бар. Олай дейтінім, 1990 жылдардың аяғынан қоғамда жоғары оқу орындарында «Қазақстан тарихын оқыту қажет пе? Ол мектепте оқылды, жетпей ме?» деген мәселе айтыла бастады. Оны өздерін қисынмен ойланатынын мақтаныш ететін жаратылыстану мен техника мамандақтарының өкілдері көтерді. Солардың Отан тарихын оқыту ұлт үшін қаншалықты қажет екеніне сол қисындарының қалайша жетпей қалғанына таңым бар! Керек десеңіз, солардың бірінің аузынан «кому нужен какой-то хан?» дегенді де естідік… Осындай іс-әрекеттің салдарынан
ҚР БжҒМ 2016-2017 оқу жылынан бастап «Қазақстан тарихы» жоғары оқу орындарында ХХ ғасырдың басынан басталатын «Қазақстанның қазіргі заманғы тарихы» деп қысқартылған бағдарлама бойынша оқытылуы туралы шешім шығарып, оны Парламент Мәжілісінде талқылап бекітті. Сонда тек «Ақ жол» ҚДП фракциясы ғана Қазақстан тарихын қысқартуға қарсылық білдірген болатын. Нәтижеде бүгін Қазақстан тарихы «ВКП(б) тарихының қысқаша курсының» кебін киіп отыр. Сондықтан да Елбасы қоғамдық сананы жаңғырту жөнінде қойып отырған тапсырмасын Қазақстан тарихын оқытуды қайта қалпына келтіруден бастау қажет.
Қазақ халқының тарихи санасы мен жадын сақтап қалуда жазушылардың атқарған ролі ерекше. Халық тарихи тақырыптағы көркем шығармаға әбден сусындап қалған болатын. Өйткені, қылышынан әлі қан тамып тұрған тоталитарлық кеңестік жүйе кезінде қазақстандық тарихшылар тарихты нұсқаумен жазды. Тарих тұңғиығына еркін бойлай алмады. Оларға қарағанда, қайта жазушылар қазақ тарихының мәселелеріне батыл түрде қалам сермей бастады.
Ал тарихи оқиғаларға қатысты көркемдік сана мен тарихи санаға келетін болсақ, бұл екеуі бір тарихи жадының қос қанаты сияқты. Бірақ екеуінің де алға қойған мақсатының ұқсастығы мен айырмашылығы тағы бар. Аға буын жазушылардың тарихи тақырыпта кітап жазар алдында бірнеше жыл бойы архив ақтарып, деректер мен фольклорды сүзіп шығып материал жинағанын біз жақсы білеміз. І.Есенберлин, Қ.Жұмаділов, М.Мағауиннің 1970-80-90 жылдары, тіпті бүгінгі күнгі тарихи тақырыптағы шығармаларын алып көрсеңізші – бәрі де ұлт тарихы мен ұлт тағдырына арналған. Қазақ хандығы дәуірі, қазақ-жоңғар соғысы, Ресей мен Қытай арасындағы шекара мәселесі, Абылай мен Қабанбай заманы… Бұл шығармалар қазақ халқының көркемдік санасымен қатар, тарихи санасын да қалыптастырды әрі тарихи жадын жаңғыртты!
Әрине, жазушы қолдағы дерекке сүйеніп жазады. Ал тарихтағы «ақтаңдақ» мәселелерді «солай болу керек-ау» деп қисынға негіздейді. Рас, шығармада жазушының өз ойы да, қиялы да болуы әбден заңды. Өйткені, ол көркем шығарма. Оның жанры бөлек.
Қиялға берілген жазушыдан қиялдап кеткен тарихшы қауіпті. Тарихшы тек дерекке сүйенуі тиіс. Өйткені, тарих тек ғылым емес, ол – саясат! Осыдан бірнеше жыл бұрын ІІ Дүниежүзілік соғыс кезіндегі оқиғаларға Жапон оқулықтарында қате баға берілгені үшін Қытай тарапы үлкен наразылық білдіріп, екі ел арасындағы жағдай ушыққан жоқ па еді?!
Сондықтан да тарихи сана тарих ғылымында бүтіндей бір ұлттық тарих кезеңдеріне, оқиғалар мен мәселелеріне қатысты ұстанымдар мен көзқарастың орнығуымен байланысты. Әрине, ол ұстанымдар да уақыт өте жаңа деректердің айналымға қосылуына байланысты өзгеруі де заңдылық.
Тарихқа деген қызығушылық ешқашан азаймайды. Бұл – заңдылық!
Біріншіден, қаншама ғасыр өтсе де, Қазақстан тарихының оқу бағдарламасын қалай қысқартса да, бәрібір қоғамның әр азаматы, еркінен тыс, сол өткен тарихпен тығыз байланысты екенін сезінеді. Сондықтан да тарих – бәріне қатысты. Ал қазақ тарихына қатысты мәселелердің қызу талқылануының басты себебі – тарихқа ескі кеңестік, европацентристік көзқарастардан арыла бастап, ұлттық мүдде тұрғысында жаңа ұстанымдардың қалыптасуы болып табылады. «Әр кәллада бір қиял» демекші, қанша адам болса соншама пікір де бар деген сөз. Сондықтан да Отандық тарих ғылымының алдында тез арада Қазақстан тарихы мәселелеріне қатысты ұстанатын ғылыми-теориялық концепция мен әдістемелік негіз жасап шығару міндеті тұр. Олай болмаған жағдайда тарихымыз «аңыз» деңгейінде қала бермек.
Қоғамдық ғылымда қалыптасқан көзқарастар мен ұстанымдарды өзгерту өте қиын. Жаңа деректер мен жәдігерлер табылса да ескі қағидалар өзгермей тұрып алатыны бар. Екі ғасыр бойы біздің тарихымызды қазақтың салт-дәстүрін, дүниетанымы тұрмақ, тілін білмейтіндер жасап келді… Сондықтан да әлемде тарихы бітіспес дауға айналған бір ел болса – біз шығармыз. Өйткені, отар елдің тарихын отарлаушылар жазып кетеді. Жазғанда қалай жазды дейсіз ғой?! Жастар өз ұлтының тарихынан безіп кеткісі келетіндей жазды…
Ал басқа біршама мәдениеті озық шетелде олай емес. Олардың тарихы баяғыда жазылып, өз бағасын алып болған. Шетелде тарихпен тек кәсіпқойлар мен қызығушылық танытқандар ғана айналысады.
Дәрмен СМАЙЫЛ,
Ұлттық журналистік зерттеу орталығының жетекшісі
ТАМЫРСЫЗ ТАСТА ДА ТАРИХ БАР
Тарихи сана дегеніміз – ұлттың түрлі прессингтерге қарсы тұрар иммунитеті, әлеуметтік жады және ұлт коды сақталған «матрица». Ол – ұлттық сана мен мемлекеттік сананың негізі. Өкінішке орай, бізде ұлттық сана мен мемлекеттік сана «синоним» болмай тұр. Сондықтан тарихи сананың дамуы әжептәуір кедергіге ұшырап тұрған жайы бар. Түптің түбінде біз мемлекетшіл сананың басына шығатынымыз сөзсіз.
Ұлттың кодын ділі мен тарихынан іздеп, көнергенін дамытып, керектісін заманауи иландырғанымыз абзал. Өйткені, Ұлы Дала елі – әлемдік деңгейдегі адамзат игіліктерінің айналып өтпеген жері. Ол ұлттың табиғатына сәйкес қалыптасып, дамып отырған.
Тамырсыз болғанмен таста да тарих бар. Сондықтан өз дүниетанымы мен тарихын, бабалардан қалған өсиеті мен мәдениетін халықтың өз өресіне байланысты пайымдап, ұғынуы қашаннан болған, бола да береді. Ақпарат арқылы жүзеге асатын осы жүйе түрлі дүмпулерге жетелейді. Әркім оны әр деңгейде, рулық және азаматтық сана қалыбында қабылдап жатады. Бұл тарихи санаға апарып, ертеңгі күні ұлттық сана биігіне шығарары анық.
Жасыратыны жоқ, дәл қазір біз адасып қалған тарихи санамызды қандай жолмен болса да іздеу үстіндеміз. Өліара уақытындағы жандалбасамыз емес, жанайқайымыз. «Айғайымыздан ойбайымыз жақсы» деп отырған жоқпыз. Ұлтқа қарсы айтылған пікірге, жасалған қастандықтарға тік тұрамыз. «Көштің қисықтығынан емес, қисық бастап бара жатқанынан» сақтанатын күндер де туады. Осының нәтижесінде дұрысын табармыз.
Қазақтың тарихы – әлеуметті тәрбиелеудің үлгісіне енді-енді айналып келеді. Ұлттық үлгіге мойынсұнған кезімізде, тарихи сана ұлттың ұйысатын тұсы болған уақытта дамудың тағы бір белесін бағындыратынымыз хақ. Себебі, тәуелсіздіктің таңы тарихи жаңа деректерді жаңарған идеямен қарауға мүмкіндік беріп, тарихи санаға қатысты кез келген сала ізденуде қарбаласып жатыр. Мәселе, оны халыққа мемлекеттік дәрежедегі келісіп пішілген ортақ ұстынмен оқытуда да жатыр.
Отанды сүю, патриоттық сезімді арттырудың бір ұштығы тарихи санада жатыр. Ал тарихи сананың кемелденіп, санаға мықтап орнығуы образдану, яғни көркемдік сана арқылы жүзеге асады. Ол әдебиет пен өнер (кино) секілді, т.б. рухани құндылықтардың нәтижесінде қоғамдық сананы тәрбиелеуші, ағартушы роліне қарай ойысады.
Көркемдік сана – эстетикалық ойлауды дамытатын, тілдің байлығын арттыратын құбылыс. Бірақ оның образ жасауда, көркемдік әдіс-тәсілдерді пайдалануда шындықтан алшақ кетпегені дұрыс. Мейлі, көркемдік сана аңыз бен мифке құрылса да. Өйткені, қазақ халқында «Аңыз түбі – ақиқат» деген бар. Дегенмен, бұл қаламгерлер тарихи тақырыпқа жоламау керек дегенді білдірмесе керек. Теоретиктердің қасаң хронологиялық деректері көркем әдеби тіл арқылы бәріне түсінікті әрі нық жететін сәттер көп.
«Шымшық сойса да қасапшы сойсын» деген бұл жерде жүрмейді. Себебі, тарихшы мен қаламгердің міндеттері өзіндік жолдармен ақиқатқа қызмет ету, қоғам мүшелерін ақпараттандыру, сол арқылы сабақ алдырып, ағартуға жатады. Әдебиет тарихи шындыққа құрылғанда ғана діттегеніне жетеді. Негізінде, екеуі де ұлттық санадан нәр алған мемлекетшіл санаға қызмет етуі тиіс. Мәселен, «Көшпенділер» трилогиясы туралы көп айтылды, оның жазылуында І.Есенберлиннің қалай ізденгенін білеміз. Тіпті 40-қа жуық тарихи еңбектің сараланғаны анықталды. Бұл – ардың ісіне нағыз адалдықты танытады.
Өкінішке орай, мұндай көркемдік сана ұлттық киноға келгенде тоқырап тұр. Ораз құлды дала философы деңгейіне көтеру, тағдырлары сәйкеспейтін тұлғаларды бір мерзімге топтастыру мүмкін емес нәрсе. Ал кейбір тарихи тұлғаларды басты кейіпкердің жанында пәс ету, көрсетпеу де қынжылтарлық. Ұлы перзенттеріміздің басқа қырларын ашамыз деп, ел үйренген табиғаттарын перденің арғы бетіне шығару да қисынсыз. Меніңше, көркемдік сана – ақиқатты түйсіндіріп, шындыққа сарашы бола білуі керек.
БАҚ пен әлеуметтік желідегі тарих жөніндегі пікір қайшылығына қарап, тарихи сана күлдібадам екен деуге болмайды. Тарих ғылымы – жаратылыстану ғылымы сияқты нақты ғылымға жатпайды. Сондықтан да оның төңірегінде айтыс-тартыстың көп туындайтыны. Бірақ ол ойдан шығарылады дегенді меңземейді. Түрлі болжамдар, гипотезалар ой бөлісудің көрігін қыздырады.
Қазір интернетті ашып қалсаңыз, Шыңғыс хан, Алаш зиялылары, Ұлы Жеңіс, т.б. тақырыптар туралы бір-бірлерімен жөн-жосықсыз қайшыласып жатқан азаматтарды көп байқайсыз. Пікірталас мәдениетін білмейтіндерді де көп көресіз. Демек, біз тарихты оңай қылып отырған жоқпыз, пікір айтуды оңай қылған жайымыз бар.
Алуан пікірдің ортасынан керегі болса, сіңіріңіз, керек емесін сылып тастаңыз, өз еркіңізде. Әлеуметтік желінің «қызуы көтерілмесін» десек, шынайы сараптамалық талдау көп ұйымдастырылсын. Бастысы – осы таным ұлттық тұрғыда, оның ішінде қазақы мүдде тұрғысынан жасалуы керек.
Эльмира ТЕЛЕУОВА,
т.ғ.к., әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінің профессор м.а.
ТАРИХИ САНА – ҚОРҒАНУШЫ ФАКТОР
Тарихты зерттеу – тарихи сананы қалыптастырады. Тарихи сана бұл – қоғамдық сананың маңызды бөлігі. Ғылымда тарихи сана ретінде, өткеніне қатысты қоғамының ортақ түсінігін қабылдайды. Ұлт немесе әлеуметтік орта өзінің өткен тарихына қатысты танымдық білім жинақтап, оның жалпыадамзат тарихымен ортақтығын және ерекшелігін түсінеді. Тарихи сана қоғамдық сананың саяси, құқық, мораль, діни, ғылым, өнер, тіптен материалдық жағын қамтиды.
Тарихи сананың қалыптасуы тарихи жадыға тікелей тәуелді. Адамның өмірлік тәжірибесі, оның тарихи үдеріске қатысты баға беруі көпшілікке тиесілі тарихи сананы қалыптастырады. Ол, әрине, көп жағдайда эмоция мен адамның оқиғаны қабылдауынан тұрады. Осыған қатысты мысал келтіруге болады. Екінші дүнежүзілік соғыс немесе кеңестік тарихнамадағы Ұлы Отан соғысына қатысқан жауынгер ауқымды түрде соғыс тарихын айтып, баға бере алмайды. Оны кәсіби тарихшы фактілер мен оқиғалар жиынтығын талдай отырып, баға береді. Бірақ соғысқа қатысқан қарапайым жауынгердің тарихи санасы «Біз жеңдік» идясымен сипатталады.
Тарихи сананы қалыптастыратын келесі саты – бұл әдеби шығармалар, визуалды қабылдаулар (театр, кино, өнер туындылары, ескерткіштер, т.б.). Мұнда тарихи сана хронологиялық, фактілік түрде жүйеленбесе де, адамның эмоциялық қабылдауынан, оның өмірінде өшпес із қалдыратыны сөзсіз. Жазушының сөз шеберлігімен қатар оның туындысының тарихи сенімділігі мен шыншылдығына қатысты жауапкершілік жүктеледі. Қазақ қоғамындағы өзгерістер мен тарихи оқиғалар әдеби ағымды қалыптастырып отырды. Қоғамдағы саяси-әлеуметтік жағдайға қатысты әдеби туындыларда кейіпкерлердің бейнесі сомдалды. Қазақ хандығының тұсында жыраулар шығармасында биліктегі хан мен сұлтандардың, батыр-билер бейнесі орталықтағы тақырып болды. Кеңестік дәуірді революция, тап тартысы мен Азамат соғысының тақырыптары, социалистік еңбектің жеңістері жеке кейіпкерлер арқылы қоғамдық санаға ықпал жасап отырды.
Кеңестік дәуірдегі ұлт-азаттық күрес тақырыбы тарихта да, әдебиетте де жазылуын тоқтатпады. Тарихшылар тарапынан зерттелген тарихи тұлға Кенесеры Қасымовтың тағдыры көптеген әдеби шығармалардың жазылуына түрткі болды. Тарихи тұрғыда Ермұхан Бекмаханов 1947 жылы «XIX ғасырдың 20-40 жылдарындағы Қазақстан» атты монографиясында Кенесары Қасымовтың көтерілісіне қазақ мемлекеттілігін қайта жаңғыртуға бағытталған күрес ретінде баға береді. Монографиядағы басты тұжырым оның бірінші тарауында, мұнда қазақ қоғамының күрделі қатынасқа негізделген, өзіне тән саяси-құқықтық құрылымы бар, меншік түрінің түрлі сипаты болуын айшықтай келіп, кеңестік тарихнамадағы таптық тұрғыдағы мемлекеттілік ұстанымына қарсы пікір келтіреді. Ермұхан Бекмаханов мұнда тарихи жырлар мен жыраулардың шығармасын дерек ретінде ұсынады. Тарихшылар тарапынан жасалған осындай серпіліс әдебиетке де өз ықпалын тигізді.
Ермұхан Бекмахановпен бір жылда дүниеге келген Ӏлияс Есенберлиннің «Көшпенділер» тарихи трилогиясы қоғамның қыспақта жатқан тарихи санасының қайта жаңғыруына түрткі болды. XV-XIX ғасыр аралығындағы тарихи тұлғалар бұл шығарманың басты кейіпкерлеріне айналды. Олардың бейнесі арқылы қазақ халқының тарихи жадын қайта оятып, қазақ халқына ортақ құндылықтарға негізделген тарихи санасын туындатты.
Тарихи сананы жүйелі түрде қалыптастыратын тарихи білім. Тарихи білім мектеп қабырғасынан, ЖОО-да Отан тарихы бойынша өтетін пәннің мазмұнына тікелей байланысты. Тарихи сананың қалыптасуындағы тағы бір саты – тұжырымдық деңгейдегі өткенге қайта қарау, тарихи дамудың тенденцияларын анықтау арқылы жүзеге асады. Жинақталған тарихи білімнің ғылыми тұрғыдағы парадигмалар бойынша түсіндіріліп, тарихи категориялар бойынша ойлауға, қабылдауға мүмкіндік береді. Қоғамның дамуы мен оның тежелуін, тарихи оқиғаларға шынайы баға беру, тарихи кезеңдердің байланыстылығымен, ерекшелігін анықтау тарих ғылымының еншісінде.
Қазіргі қоғамдағы тарихи сананың қалыптасуына тікелей ықпал етіп отырған осы төрт сатының да маңызын дұрыс түсіну қажет. Себебі олардың әрқайсысының өзіндік функциясы бар. Тарихи сана қоғамның ортақ тағдыры мен рухани құндылықтарының бірлігін көрсетеді. Тарихи сана – бұл қорғанушы фактор. Себебі, әр халық тарихи кезеңдерде өзін ұлт ретінде сақтап қалу жолында – ұлттық-тарихи санаға тәуелділігін түсіне білді. Бүгінде де солай, жаһандану үдерісінде әр ел, ұлт өзінің құндылықтары жойылып кетпеуі үшін тарихқа жүгінеді. Өткен тарихтың бейнесінде қоғамдық нормалар мен сол халыққа тән қасиеттер: рухани құндылықтары, ойлау мен қабылдау түсінігі, мінез-құлық, дәстүр мен әдет жолдары қалыптасады. Осындай біріктіретін қасиеттері жоғалғанда ұлт – «тұрғындарға» айналады. Тарихи сана халықтың тарихи жадысын сақтай отырып бүгінге және болашаққа нақты бағыт береді.
Қазіргі таңда тарихи сананың бұрмалануы айқын көрініс табуда. Тіптен бұл жағдайды көрші жатқан елдерден де байқауға болады. Тарихи сананың парадоксті болуы, тарихта плюрализмдік интерпретацияның кең таралуын айқын көріп отырмыз. Биліктің тарихты өз саясатында қолдануға ұмтылуы, тарихқа
конъюнктуралық баға беру тарихи сананың шынайы түрде қалыптасуына тосқауыл болуда. Қоғамдағы қажетті қатынастарды туындататын, қоғамдық бірегейлік пен даралығына шынайы баға беретін тарихи сананы дұрыс деп қабылдау қажет. Тарихи сананы – ақыл-ой мен парасаттылыққа жүгінген қоғамның жемісі ретінде қараған жөн. Бүгінде тарихи ақпараттың қолжетімділігі мен оның түрлілігі кез келген қоғам мүшесінің тарапынан өз бетінше баға беруге, талдауға мүмкіндік береді. Әрине, оған ғаламтор мен әлеуметтік желілердегі ақпараттар көзі де себеп болып отыр. Кейде шынайы, кейде жеке интерпретацияға ұшыраған тарихи мәліметтерді кездестіріп жатамыз. Қалай дегенмен, әлеуметтік желіні қолданушылар тарапынан талқыға түсіп, пікірі болуының өзі қисынды. Тарихта шынайы ақиқатқа қол жеткізу қиын. Бірақ кәсіби тарихшылардың зерттеулері арқылы қоғамға тиесілі тарихи сананың ортақ тұжырымдары ұсынылады. Бұл тұжырым ұлттық-азаматтық бірегейлікті қалыптастырады.
Әзірлеген Нұрлайым БАТЫР.
ПІКІРЛЕР2