ТАРИХЫМЫЗДЫ ҒЫЛЫМИ ТҰРҒЫДАН БАҒАЛАУ – сана отарсыздануына бастар жол
2021 жылы жарияланған «Тәуелсіздік – бәрінен қымбат» атты бағдарламалық мақаласында мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев: «Шынына келсек, Тәуелсіздік жылдарында бірнеше рет қолға алынғанына қарамастан, ұлттық мүддемізге сай келетін көп томдық жаңа тарихымыз әлі толық жазылған жоқ. Оның тұжырымдамасын бұған дейінгі олқылықтарды ескере отырып қайта қарап, жаңа ғылыми ұстанымдар мен жаңалықтардың негізінде тыңнан жазатын уақыт әлдеқашан келді. Барлық оқулықтар осындай іргелі еңбекке негізделіп әзірленеді. Бұл – ұлт шежіресін дәріптеу тұрғысынан алғанда стратегиялық маңызы бар мәселе», – деп атап көрсеткен еді.
Иә, шындығын айтқанда, патшалық Ресейдің екі жүз жылдан астам уақытты қамтыған және одан кейінгі кеңес дәуірінде жетпіс жылға созылған отарлық кезеңдерден сіңген санадағы дағдарыс салдарын зерттеу әлі күнге дейін өзектілігін жойған жоқ. Отарлық жүйе күйреп, тәуелсіз мемлекет құруға талпынып жатсақ та санадағы отарсыздану немесе деколонизация үдерісі әлі өрістей алмай келеді. Себебі отарсыздану процесі – үздіксіз, тоқтамайтын үрдіс. Сондықтан отарсыздану (деколонизация) процесін мемлекеттік деңгейде қолға алып, санадағы дағдарыстарды жою қажеттігін бүгінгі күнде уақыттың өзі алға қойып отырғандай. Себебі отар елдің тарихын да отарлаушы елдер өз тарихына бейімдеп жазары белгілі. Біздің де осы уақытқа дейінгі төл тарихымызды ресейлік тарихшылардың қатысуымен «ортақ тарихшылар тобы» жазғаны қазір құпия емес. Сондықтан да мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев «Егемен Қазақстан» газетіне берген сұхбатында және Ұлттық құрылтайда сөйлеген сөзінде Жошы ұлысының құрылғанына 800 жыл толатынын атап өте келіп, осыған байланысты Ұлы дала өркениетінің және қазақ мемлекеттілігінің терең тамырына жаңаша үңіліп, түсіну және насихаттау арқылы тарихи әділдікті орнатуға мүмкіндік беретін ауқымды зерттеулер жүргізудің қажеттігін баса айтқан болатын. Осыған байланысты кейінгі жылдары Қазақ Ұлттық ғылым академиясы «Ежелгі дәуірден бүгінге дейінгі Қазақстан тарихы» академиялық басылымының жаңадан жеті томдығын дайындауға белсенді түрде кірісіп кетті. Оның болашақта қалай болып шығарын, Қазақстан тарихына қандай жаңалықтар қосарын уақыт көрсете жатар. Біз бұл мақаламызда «Қазақ әдебиеті» газетінің №45 санында көтерген тақырыпты жалғастыра отырып, зерттеушілер назарынан тыс қалып келе жатқан кейбір мәселелерге тоқталмақпыз. Сібірде қырық жылдан аса хандық құрып, Ресей патшалығы тарапынан басталған отарлау шараларын жүз жылға кешіктірген Көшім хан жеңілісінен кейін және жоңғарлармен арада жүздеген жылдарға созылған соғыстан қазақ хандығының қалжырап шыққанын пайдаланған патшалық билік қазақ жерлерін отарлауға асқан қарқынмен, белсенді түрде кіріскен еді. Сібір хандығы тарих сахнасынан кеткен соң, Ресей отарлаушылары еліміздің теріскей өңірлеріндегі сулы да, нулы, шұрайлы жерлерді тез арада иеленіп, Сібір өлкесінде отарлау ісін жүйелі түрде жүргізу үшін шеп (острог), әскери бекіністер желісін тұрғызуды қолға алды. Бұл бекіністер империяның жаулаушы жорығын нығайтып, отарлық саясатын жеделдету үшін таптырмайтын тәсілге айналды. Осы тұрғыда 1708 жылы қазақ жерінің солтүстік өңірлерін Ресей патшалығы құрамына қосып алу мақсатында орталығы Тобыл қаласы болған Сібір губерниясы құрылды. 1713 жылы Сібір губернаторы, князь Гагарин император Петр біріншіге Ертістің бойын өрлей отырып, қазіргі Шығыс Қазақстан, Тарбағатай аймағына қарай әскери бекіністер желісін салу туралы ұсыныс жасайды. Патша тарапынан бұл ұсыныс қолдау тауып, әскери бекіністер салуға мол қаржы бөлінген. Нәтижесінде, 1714 жылы Сібір бекініс белдеуі желісінің алғашқы қадалары қағылып, 1717 жылы Омбы, Железинск, Ямышев, 1718 жылы Семей бекіністері тұрғызылады. 1720 жылдары Өскемен бекінісі тұрғызылып, қазақ даласын құрсаулай өзендер бойымен жағалай салынған бекіністер негізінде Орынбор шебі белдеуі құрылды. Бұл бекіністер желісін бақылау осы белдеу бойындағы Орынбор казак әскери отрядтарына міндеттелді.
Ресей империясы Кіші жүз бен Орта жүз территорияларын осындай тәсілмен «заңдастырылған» түрде қосып алған соң өзінің отарлық құрсауын одан әрі қысып, бекіте түсу үшін және жаңадан құрылған Тобыл губерниясын «қазақтар мен жоңғарлар» шабуылдауы мүмкін деген желеумен, бірақ ең бастысы Батыс Сібір жерлерін отарлауды одан әрі жалғастыру үшін көшпелі халықтан іргесін жасанды бекіністермен бөлу жоспарын жасап, Жайықтан Ертіске қарай созылған батыста Орынбор өлкесінен басталып, шығыста Ертіс өзеніне дейін жалғасқан Пресногорька немесе Жаңа Есіл шебі (Ново-Ишимская линия) деп аталатын бекініс желілерін салуды қолға алды. Терістік өңірде бір-біріне жақын орналасқан тұзды көлдер тізбегі бойын қуалай тартылған бұл бекініс желілері халық аузында «горькая линия» немесе қазақтар үшін «қасірет белдеуі» деген атпен тарихта қалды (бұлай аталуын тарихшылар шептің бойында тізбектей қатарласа орналасқан тұзды көлдердің көптігінен дейді. Бұрынғы доға тәрізді Ескі Есіл шебі тігінен түзетіліп, қазақтардың байырғы қонысын көктей өтіп, Орынбордан Омбыға дейін сымдай тік сызық бойымен тартылған бекіністер желісі 250 шақырымға дейін ішкері кіріп кетті. Ор мен Ертіс бойын жалғастырған «Қасірет белдеуі» осылай дүниеге келді). Нақтырақ айтқанда, міне, осы кезден бастап, Ресей үкіметі қазақ даласын әскери күшпен бағындырудың жоспарын жасап, байырғы қазақ жерлерін отарлауды жүйелі түрде жүргізе бастады.
1740 жылдардың басында Патша Үкіметі бұрынғы Есіл бекініс желілерінің оңтүстік жағына қарай, яғни қазақ даласының ішкері өңірін тереңдей қамтыған ұзындығы 558 шақырым болатын жаңадан әскери шеп құру жоспарын бекітті, ол енді Тобыл өзенінен (Звериная Голова) бастап, Ертіс өзені жағасындағы Омбы қамалына дейін тартылуға тиісті болды. Нәтижесінде, қалың тоғайлы өзен бойындағы ежелден қазаққа жайлы қоныс болған Шақшақ аталынған жерде жаңа елді мекендер, кейіннен Соколовка және Вагулино атанған алғашқы орыс деревнялары пайда болды. 1752 жылы 26 наурызда Сенаттың шешімімен ұзындығы 548 версть болатын, 9 қамал мен 53 редуттан тұратын Жаңа Есіл шебін салу аяқталды. Бұл шеп 540 шақырымға созылған Уйск шебін Ертіс шебімен жалғастырды. Шептің орталығы ретінде апостол Петр мен Павелдің құрметіне орай 12 шілде күні аты қойылған Петропавловск бекінісі таңдалды. Бұл белдеудің бойында 1752 жылы 10 бекініс, 31 қорған, 40 маяк орнап, бір мың орыс-казак атты әскері мен екі драгун полкі сияқты тұрақты әскерлердің эскадроны орналасты. Жалпы, ұзындығы 572 версть болатын желі бойында әрбір 50-60 шақырым сайын бекініс қамалдар, әрбір 10-20 шақырым сайын шағын қамалдар (редуттар), ал әрбір 5-10 шақырым сайын жол белгілері (маяктар) тұрғызылды. Генерал Киндерманның басшылығымен 1752 жылы әу баста негізгі база ретінде тұрғызылып, басты бекініс ретінде салынған бұл қамал кейіннен Петропавл қаласы атауына ие болды. Қаладан батысқа қарай бір-біріне жалғасқан Скопинская, Становая, Пресновская, Кабанья, Пресногорьковская, Звериноголовская қамалдары салынса, шығыс бағытқа қарай Полуденная, Лебяжья, Николаевская, Покровская қамалдары тұрғызылды. Қамалдар арасын жалғаған Плоский, Сенжарский, Кривоозерный, Кладбинка, Ново Рыбинский редуттары тағы бар. Қамалдар солтүстік өңірінің қалың тоғайларынан дайындалған бөрене ағаш, қадалардан тұрғызылып, топырақ жалдармен бекітілді. Айналасы терең қазылған орлармен қоршалған қамалдың ішінде әскери мекемелер, офицерлер үйлері мен солдаттар казармалары және әскери дайындық алаңдары болды. Гарнизон қамалдарда 60-тан 80 адамға (негізінен әскери казактар) дейін орналастырылып, әр гарнизонда 2-ден 4-ке дейін зеңбірек қойылды, ал редуттарда 25-45 адам және бір зеңбіректен болды. Тек бас қамал Петропавлдың өзінде ғана 300-500 дейін әскерилер орналасып, онда қойылған 12 зеңбірек бекіністер қауіпсіздігін қорғауға тиісті болды. Осылайша, қазіргі қазақ жерінің солтүстік өңірлерін көктей өтіп, Оралдың жоғары сағасынан басталған бекіністер желісі әрі қарай Омбыны тірек етіп, Ертістің бойын жағалай жоспарлы түрде жалғасты. Уақыт өте келе осы қамалдар мен редуттарды жағалай орналасқан казактар станицалары үлкен поселкелерге, ірі елді мекендерге айналды, сөйтіп, әскери отарлаудың аяғы жер ауған шаруалардың қазақ жеріне ағылып қоныстана бастауына себепші болды.
1742 жылы 20 мамырда Сенат шекаралық өңірдегі бекіністерді қорғау жайында жарлық шығарды. Сөйтіп, қазақ даласын әскери бекіністер шебімен біртіндеп қамту патша үкіметінің кең байтақ өлкені жайлаған еркін елді отарлауына зор мүмкіндік берді. Әскери бекіністер шебінің бойына жерсіз қалған мұжықтар қоныстандырылып, орыс-казак станицалары мен шаруа слободалары пайда болды. 1846–1849 жылдары осындай жеңілдіктерден хабардар болған Ресейдің ішкі губернияларынан жаппай қоныс аударған орыс және украин шаруалары әскери міндеткерлікпен казактар қауымдастығына жазыла бастады. Осыны пайдаланған кейбір казактар қазақтардан тартып алынған «өздерінің артық» егінге қолайлы және шабындық жерлерін кейінгі келгендерге аренда ретінде өткізіп отырғаны туралы да мәліметтер жеткілікті. Ресей патшалығының бекініс қамалдар айналасына алдымен, казак әскерлерін орналастырып, одан кейін шаруа-мұжықтарды қоныстандыра отырып, табиғи қоршау жасауы орта ғасырлардағы қамал-қалалардағы «цитадель», «шахристан» және «рабат» атанған қорғану тәсілдерін еске салады.
Сонымен Песчанная поселкесінен басталған бірінші Қасірет белдеуі (548 версть) Омбы қамалына дейін тартылса, енді ірі елді мекенге айналған Омбы қаласы арқылы қазақ даласына ішкерілей ене түсіп, Петропавлдан басталған екінші кезеңі одан әрі Көкшетау, Атбасар, Ақмола жерлеріне (616 версть) де аяқ басты. Он екі жыл ішінде Қасірет белдеуі Петропавловскіден Көкшетауға дейінгі, Ақмоладан Қарқаралыға дейінгі даланың бәрін алып, қазақ өлкесін казактар күшімен жүргізілген әскери отарлаудың бірінші кезеңі аяқталды. Ежелден қалыптасқан көш жолдары бұзылды. Қазақтар енді жаз жайлауынан терістіктегі тоғай ішіндегі жайлы қыстауларына бекіністер маңынан өту үшін де, яғни ғасырлар бойы мекен еткен өз жерлері үшін өздері салық төлеуге тиісті болды. 1800 жылы патшалық Ресей тарапынан бұл жағдай біршама «заңдастырылып», енді жайлаудан өз қыстауларына өткен қазақтарды түйеден басқа әрбір жүз бас малдан бір бас қалдыруға мәжбүр еткен.
Керісінше, қазақ жеріне құр сүлделерін зорға алып жеткен келімсектер, жер ауып келген босқын мұжықтар жылдар өте ол заманды ұмытып, өздерін байырғы қазақ жерінің иесіндей сезінеді, біз бұл жердің ежелден тұрып келе жатқан автохтонды халқымыз, осы жердің аборигендеріміз дегенді еске салып қояды. Осылайша, олардың ара-тұра қазақтың байырғы атажұртын «исконно русская земля», «қасиетті орыс жері», «Мәскеудің қазақтарға берген сыйы» деген сияқты негізсіз әңгімелерді ортаға тастап, сепаратистік пиғылдағы сес көрсетулері әдетке айналып барады. Келімсектердің бұлайша еркінсуі адами тұрғыдан да, саяси тұрғыдан да, этикалық тұрғыдан да қателік екені өз алдына, болашақта әлеуметтік салдары болатынын да ұмытпауымыз керек.
Бұл мақалада біз бұған дейін ғылыми зерттеулер назарынан тыс, қалтарыста қалып келе жатқан мәселелердің бірі – қазақ жерлерін отарлау барысында патша әскери күштері үшін тұрғызылған берік қамалдар арасын жалғап, тірек пункттері қызметін атқарып келген әскери бекеттердің (пикеттер) қызметін және олардың тарих үшін топонимдік маңызын ескере отырып, қолымызда бар деректерге сүйеніп барынша толық көрсетуді мақсат еттік. Себебі қазақ даласын отарлау кезеңінде дәл осы бекет-бекіністердің зор әскери стратегиялық маңызы болған еді. Бекеттер орта ғасырлардың өзінде-ақ белгілі бір аумақты, қаланы немесе елді мекендерді қорғайтын әскери-қорғаныс сипаттағы бекіністер қызметі үшін салынды. Сондықтан да оның басты қызметі басып алынған аумақтарды бақылауда ұстау және сол өңірдегі биліктің үстемдігін қамтамасыз ету болып табылады. Бұл бекеттер бір жағынан әскери отрядтар үшін тыныс алатын тірек пункттері қызметін атқарса, екінші жағынан пошта жолдары қызметтерін де атқарған. Кейін уақыт өте келе олардың біразы өзінің тарихи маңызын жоғалтып жойылып кетсе, керісінше, стратегиялық жағынан қолайлы орындарда болғандықтан әскери қамалға, станицаға немесе қалаға айналып кеткендері де бар.
XIX ғасырдағы қазақ жерінде орналасқан бекеттер көбінесе күйдірілмеген саман кірпіштерден немесе ағаштан салынған бірнеше шағын үйлер болған еді. Онда пошта қызметкері және басқа да қызметтік адамдар болды. Отарлау дәуіріндегі қазақ жерінде әскери бекеттер желісінің салыну тарихы туралы зерттеулерде: «Сыртқы округтің ашылуымен қатар пошта жолдарының қажеттілігі де туындап, 1837 жылы Көкшетау, Ақмола, Атбасар бағыттарына пошта бекеттері салынып және үлкен маңызды пошта жолы Омбы мен Петропавл арасын жалғастырып тұрды», – деген деректер бар (Гладышева Е.Н. Северо-Казахстанская область (экономико-географическое характеристика). Алма-Ата: Издательство Академии наук Каз ССР, 1959. – 185 с.). Бекеттер бір-бірінен жер бедеріне және басқа да мақсаттарға байланысты 25-40 верст болатын қашықтықта орналасқан. Әрине, бекеттер арасында көбінесе жаз айларында бос тұратын, саман кірпіш немесе шым кесектерден салынған қазақтар қоныстанған қыстаулар да жиі кездесіп тұратын. Жалпы, бекеттер тарихына шолу жасар болсақ, ол Еуропа елдерінде сонау ерте темір дәуірінің соңғы кезеңдерінен бастау алатынын байқаймыз. Алғашқы дәуірлерде бекініс, қамалдар рөлін атқарған қорғандар кейіннен уақыт өте келе жетілдіріліп, әскери тірек орындарымен қоса пошталық байланыс жолдары қызметтерін де атқарып отырған. Түпкі мағынасы, түбірі түркі сөзінен тараған «ямщик», қазақша мағынасы «жәмшік», «көшір», «делбеші», «ат айдаушы» деген сияқты сөздер этимологиясының шығу төркіні де осы қызмет түрімен байланысты екенін байқаймыз. Мәселен, орыс мұрағаттық деректері негізінде Алтын Орда дәуірін жан-жақты зерттеген орыс ғалымы Борис Акунин «Часть Азии. История Российского государства. Ордынский период» деген еңбегінде бұл туралы: «Одно важнейшее условие нормальной работы большой империи – связь между регионами и быстрота коммуникаций. Чингис хан и его наследники создали ямскую систему (слово ям, от которого произойдет русское «ямщик», монгольского происхождения): регулярную конно-почтовую службу, станции которой находились на расстоянии примерно в 30 километров одна от другой. Иностранцев будет поражать скорость, с которой указы великого хана преодолевают огромные расстояния: триста километров за день. Увешанный колокольчиками гонец скакал во весь опор, на станции его приближение слышали издалека, и следующий курьер, на свежем коне, был уже наготове», – деп жазады.
Ал «Алтын Орда» тарихын зерттеген тағы бір орыс ғалымы А.Широкорад «Русь и Орда» деген еңбегінде бұл тақырыпты тереңдете кеңінен зерттей отырып: «Уже во время правления Батыя на территории всех монгольских (татарских) ханств нормально функционировала общеимперская почта. О почте рассказывают арабские историки Джувейни, Рашид-ад-дин и другие. Наилучшим образом почта была налажена между Каракорумом и Пекином. Ращид-ад-дин пишет, что на этом участке через каждые 5 фарсахов (25-30 км.) распологалось 37 ямов (почтовых станций). На каждом яме находилось по тысяче человек как для охраны самой станции, так и для охраны проезжавших послов и гонцов. По этой дороге ежедневно в обоих направлениях двигалось около пятисот огромных телег, запряженных шестеркой волов. На этих телегах в Каракорум доставлялось продовольствие – хлеб, рис и др. На каждом яме имелись специальные амбары, куда складывалось продовольствие», – деген дерек береді (осы жерде негізгі тақырыптан сәл ауытқып айта кетсек, бір заманда Алтын Орда билігі құзырында болып, кейіннен ауызбіршілігі болмай өзара жауласып бірнеше ұсақ хандыққа бөлініп кеткен кезді пайдаланып, ордалықтардан дербестік алып кеткен Мәскеу кінәздігінің тұтас ел болып бірігіп кетуіне Ұлық ұлыс Алтын Орда мемлекетінің тигізген ықпалы өте зор. Тегі түркі танымал тұлғаларын былай қойғанда, бүгінде Ресей пайдаланып жүрген екі басты самұрық құс бастапқыда Алтын Орданың таңба белгісі еді. Ал қыран құс бейнесі – біздің бүгінгі көк байрағымыздың негізгі символдарының бірі).
Сондай-ақ осы тақырып аясында зерттеу жүргізіп жүрген қазақ ғалымы Бүркіт Аяған: «Тағы бір қызмет түрі – «жемдер» (жем – атқа арналған азық сөзінен) бір-бірінен 20 км қашықтықта орналасқан. Бұл қызмет қашықтығы Қарақорымнан Сарай – Беркеге және Қырымға дейін созылатын. Бұйрық бойынша, бұл «жемдер» жоғары дәрежеде қызмет көрсетуші болды, тәртіп бұзылған жағдайда оларға қатал жаза қолданылды. Шенеуніктер мен әскери қызметшілер күзет арқылы өтуге мүмкіндік беретін қызметтік құжат – «пайзы» алды. «Пайзының» әртүрлі мәртебесі және тіпті түстері де әртүрлі болған. Пошта қызметі әскерлерді жедел бақылауға және әскербасыларға қажетті ақпаратты жедел жеткізуге мүмкіндік берді», – деген тың деректермен тақырыпты толықтыра түскен. Міне, осы бір деректі мағлұматтардың өзінен бекеттер тарихының бастаулары тым әріде екенін және бұл қызмет түрінің қазақ жеріндегі отарлық дәуірде кеңінен қанат жайып, зор рөл атқарғанына көз жеткіземіз. Жалпы, патшалық Ресей тарапынан орта жүз қазақтары жерлерінде орналасқан бекеттер тарихын зерттеудің маңыздылығы біріншіден, олардың географиялық қамту аймағын анықтау болса, екіншіден, бекеттер атауы арқылы тарихи көне, ежелгі топонимдік жер атауларын анықтауға да мүмкіндік алар едік.
«Бөліп ал да, билей бер» деген саясат ұстанған патша билігі кіші жүздегі сияқты (Әбілхайыр және Бөкей хан) орта жүзде де екі бірдей хан тағайындап (Абылай ханның баласы Уәлихан және Барақ ханның баласы Бөкей хан), бірақ олар екеуі де 1817 және 1819 жылдар аралығында бір мезгілде қайтыс болған соң, 1822 жылдан бастап орта жүзде хандық басқару жүйесі жойылып, оның орнына қазақтар дуан деп атап кеткен округтер құра бастайды. Осыған байланысты «Сібір қырғыздары» туралы устав қабылданып, осы ережеге сай жалпы орта жүзде сегіз округ құрылып, олардың екеуі – Көкшетау және Қарқаралы сыртқы округтері жедел түрде 1824 жылы ашылып, біріншісінде Уәлиханның баласы Ғұбайдулла аға сұлтан болса, екіншісінде Бөкей ханның немересі Тұрсын Шыңғысов аға сұлтан болып сайланады. Бір қызығы, мұрағаттық деректерде көрсетілгендей, осы лауазымды қызметте Бөкей ханның немересі 20 жылдай, яғни 1843 жылға дейін үзіліссіз отырған екен. Осылайша, орта жүзде алғаш ашылған дуандар аға сұлтаны болып орта жүздегі соңғы екі ханның тұқымдары сайланған.
Енді XIX ғасырдың аяғы мен XX ғасырдың бас кезінде сол кездегі ірі басқару бекініс орталығы болған Петропавл қамалынан Ақмола, Қарқаралы, Семей, Өскемен, Көкпекті, Зайсан, Алматы қалалары арасын жалғастырып тұрған бекеттер желісі мен пошта жолдары туралы статистикалық деректерге тоқталайық. 1913 жылғы Ақмола облыстық статистикалық комитетінің мәліметтері бойынша Петропавлдан Ақмола – Қарақаралы – Семей – Өскемен – Көкпекті – Зайсан – Алматыға дейінгі пошта жолдары мынадай бекеттік елді мекендерде орналасқан екен (уақыт жағынан арада ұзақ жылдар өтуіне, патша билігі және кеңестік дәуірлердегі саяси науқандар салдарынан тарихи ежелгі жер атауларының өзгерістерге ұшырап тұруына байланысты оқырмандарды шатастырмас үшін бекет атауларын транскрипциясын бұзбай түпнұсқа күйінде беріп отырмыз және сол дәуірдегі ұзындық өлшемі бір версть – 1,0668 шақырым қашықтыққа тең екенін де ескертеміз).
Петропавлдан Ақмолаға дейінгі пошта бекеттерінің ара қашықтығы:
г. Коротальская – 18 версть. г. Коротомарская – 22 версть. г. Камышловская – 25 версть. г. Омантузская – 24,3/4 версть. г. Мизгильская – 23,1/4 версть. г. Аксу – 20 версть. г. Азатская – 18 версть. гор. Кокчетав – 28 версть. г. Приречный – 24,5 версть. г. Зерендинский – 20,5 версть. г. Викторовские – 18 версть. г. Сандыктавская – 23 версть. г. Петровский – 16 версть. г. Владимирский – 19 версть. г. Михайловский (Сарымсакты) – 19 версть. г. Покровская (Притычный) – 19 версть. гор. Атбасар – 19,5 версть. г. Байджигитская – 34,5 версть. г. Калутанская – 23 ¼ версть. г. Караобинская – 24,5 версть. ст. Чанчарская – 27 версть. ст. Джеландинская – 19,5 версть. ст. Корамендинская – 29 версть. ст. Бормакская – 31 версть. гор. Акмолинск – 30,5 версть.
Итого: 601,5 версть.
Азат поштаралық станицасынан Ақмолаға дейін:
ст. Пуполевая – 30 версть. ст. Дорофеевская 35 версть. ст. Щучинская – 15 версть. ст. Молдобай – 25 версть. ст. Макинская – 25 версть. ст. Даниловская – 18 версть. ст. Никольская – 17 версть. ст. Картай – 20 версть. ст. Алексеевская – 20 версть. ст. Баймен – 18 версть. ст. Канкринская – 18 версть. ст. Джаке – тамар – 22 версть. ст. Сасык-куль – 23 версть. гор. Акмолинск – 25 версть.
Итого: 311 версть.
Ақмоладан Қарқаралыға дейін:
ст. Александровская – 25 версть. ст. Турпаковская – 27 версть. ст. Джангыз-Агач – 23 версть. ст. Онор-куль – 30 версть. ст. Батпак-су — 25 версть. ст. Чокай-Колды – 35 версть. ст. Нура-Ауметаш – 25 версть. ст. Баша-Гора – 25 версть. ст. Нуринская – 23 версть. ст. Акташская – 30 ¼ версть. ст. Керетамская – 39 версть. ст. Карбогшевская – 14 версть. ст. Каркаралы – 38 версть.
Итого: 359, 1/4 версть.
Енді Семей қаласынан Өскемен, Көкпекті, Зайсан, Алматы (Верный) қалаларына дейінгі бекеттер желілері туралы деректерге тоқталайық (арада ғасырдан астам уақыт өткенін, бекет атауларының кеңес дәуіріндегі саяси науқандар салдарынан жиі өзгеріске ұшырап отырғанын және сол дәуірдегі орыс транскрипциясымен жазылғанын ескере отырып, кейбір жер атаулары өзінің тарихи атауларымен сәйкес келмеуі мүмкін екенін де ескертеміз). Семей облысының орталығынан шығып сол кездегі Верный қаласына (қазіргі Алматы қаласы, ол кезде Жетісу облысына қараған.
Сол кезеңдегі ұзындық өлшемдері бойынша ұзындығы 900,5 версть болған) дейінгі бекеттер желісі бойынша мәліметтерге келсек (Семей үйезі бойынша, Семей қаласынан есептегенде): Ұлуғыз бекетіне дейін – 25, Арқалық бекетіне дейін – 22 версть, Ащыкөл бекетіне дейін – 27 версть, Жартас бекетіне дейін – 21,5 версть, Қызылмола бекетіне дейін – 26 версть, Арқат бекетіне дейін – 26,5 версть, Алжанадыр бекетіне дейін – 24 версть, Ұзынбұлақ бекетіне дейін – 24,5 версть, Еңрекей бекетіне дейін – 26,5 версть қашықтықта болған екен. Жетісу облысының Жетісу үйезі бойынша да бекеттер атауы мен олардың ара қашықтығына байланысты мәліметтер мынадай (соңғы бекеттен бастағандағы қашықтық): Алтынхалат бекетіне дейін – 22,5 версть; Сергиополь қаласына дейін – 26,5 версть; Орта Аягөз бекетіне дейін – 31,5 версть; Талдықұдық бекетіне дейін – 29 версть; Қызылқия бекетіне дейін; – 23,5; версть. Кіші Аягөз бекетіне дейін – 29,5 версть; Жүз Ағаш бекетіне дейін – 29,5 версть.; Үкінің (Укунын Качскаго деп жазылған) бекетіне дейін – 14,5 версть; Арғанаты бекетіне дейін – 17,5 версть; Ащыбұлақ бекетіне дейін – 28,5 версть;
Семейден Өскемен үйезі, Өскемен қаласы арқылы Көкпекті қаласына дейінгі елді мекендер мен бекеттер: Үбі (деревня деп жазылған) бекетіне дейін – 18 вер., Барашевск (поселок деп жазылған) бекетіне дейін – 25 вер., Красноярск (поселок деп жазылған) бекетіне дейін – 20,5 вер., Уваровкого (поселок деп жазылған) бекетіне дейін – 21,5 вер., Өскемен қаласына дейін – 24,5 версть; Барлығы – 201 версть.
Одан әрі Көкпекті қаласына дейін тағы да бекеттер желісі: Урунхай бекетіне дейін – 29,5 вер., Себинск бекетіне дейін – 23 вер., Сынташ бекетіне дейін – 24 вер., Ағынықатты бекетіне дейін – 25,5 вер., Қаражал бекетіне дейін – 24,5 вер., Көкпекті қаласына дейін – 29 версть. Барлығы – 159 версть.
Көкпектіден Зайсан қаласына дейінгі елді мекендер мен бекеттер: Аралтөбе бекетіне дейін – 23,4 вер., Жусагаш бекетіне дейін – 19,4 вер., Чоганск бекетіне дейін – 21 вер, Базарки бекетіне дейін – 28,4 вер, Бурханки бекетіне дейін – 25 вер., Чорга бекетіне дейін – 15,5 вер., Нора (Еспе) бекетіне дейін – 17 вер., Тайжүзген бекетіне дейін – 23 вер., Сарыбұлақ бекетіне дейін – 19 вер., Қарабұлақ бекетіне дейін – 31 вер., Зайсан қаласы – 17 вер; Барлығы – 239,4 версть (бұл деректер XIX ғасырдың аяғындағы статистикалық мәліметтер негізінде 1901 жылы шыққан «Памятная книжка Семипалатинской обл.» деген еңбектен алынды). Негізінде отарлау кезеңінде қазақ даласында орналасқан әскери бекеттер тарихын ғылыми тұрғыдан терең зерттейтін болсақ, толықтай бір диссертациялық жұмыс болып шығар еді. Біз бұл мақалада қазақ даласының Солтүстік және Шығыс өңірлерінде тұрғызылған бекеттер туралы ғана сөз қозғадық. Ал Сарысу немесе Атбасар округтерінің құрылуымен байланысты Атбасардан бастап, батыс бағытқа қарай Терісаққан өзендерінің бойын жағалай Ұлытауға дейінгі немесе Атбасардан оңтүстік бағытқа қарай Нұра, Амантау, Ескене жерлері бойындағы Құланөтпес, Сарысу, Атасу, Манақа өздері бойымен Ақтау бекінісіне дейінгі бір көштік жерлер аралығында тұрғызылған бекеттер саны қаншама. Деректер бойынша ондағы әскери казактар саны елу адамнан тоқсан адамға дейін болған. Әрине, осыншама адамды ұстап тұру да қазынаға біраз салмақ салғаны анық. Сондықтан да болар уақыт өте келе олардың көпшілігі стратегиялық жағынан маңызы жойылып және экономикалық жағынан тиімсіз болғандықтан таратылған. Ал керісінше, кейбіреулері іріленіп, казактар станицасы немесе поселкелеріне айналған.
Жалпы қорытындылай айтқанда, назардан тыс қалып толыққанды ғылыми тұрғыдан зерттеу объектісіне айналмай келе жатқан тақырыптың бірі – осы, қазақ жерлерін отарлауда әскери тұрғыдан стратегиялық зор маңызға ие болған бекеттер тарихы екенін байқауға болады. Баспа беттерінде бірен-саран ғана кездесетін сондай деректердің бірі жергілікті қаламгер Ә.Асқаровтың тарихи хикаятынан да көрініс береді. Онда: «Мұрағат деректері Шыңғыстай бекетінің негізін 1873 жылы әскери казактар қалағанын айтады. Бекет Шыңғыстай мен Өрел аралығында әкімшілік міндеттерді шешу үшін қажет болған. Бекет үйінде жаз айларында пошта тасушы тұрған. Бұл бекеттен басқа, Шыңғыстайдан бірнеше шақырым жерде казак шекаралық тағы бір бекеті болған. Ол жерде 30 казак пен шекараны күзететін бір офицер тұрған», – деп жазып біздің деректерімізді толықтыра түскен.
Міне, осылайша, бірте-бірте құрсауға түскен ежелгі қазақ даласы, Ертістің оң жағалауы мен оның салаларының бойындағы ең құнарлы жерлер бөтеннің меншігіне айнала бастады. Ертіс өзенінің екі бірдей жағынан он шақырымдық шұрайлы жерлер («Иртышская десятиверстная полоса» аталынған) қазақтардан тартып алынып, казак-орыстардың пайдалануына берілді, яғни қазақтарға Ертіс өзеніне 10 шақырымнан жақын жерде қоныстануға тыйым салынды. Қазақтар ең шұрайлы жерлерінен айрылып, ата-қоныстарының атауларын жоғалтты, олардың орнына карта беттерінде сақталған орысша атаулар пайда болды. Бүкіл Ертіс өзеніне құятын салалар мен жыра-сайлар, жылғалар орысша аталып кетті. Сібірден басталған Ертіс бойын қуалаған бекініс қамалдар, казактар мен шаруалар қоныстанған станицалар біртіндеп осы бекеттер желісі арқылы оңтүстікке және оңтүстік-батысқа қарай жылжи отырып, қазақ даласының оңтүстік нүктесінде Верный бекінісі пайда болды. Ал батыста Орынбор өлкесінен басталған дәл осындай бекіністер желісі арқылы пайда болған құрсаулар тізбегі де қазақ жерінің батыс, оңтүстік аймағын қамти құрсаулай отырып қазіргі Алматы қаласында түйіскені тарихтан белгілі. Өр Алтайдың жер-су атауларын терең зерттеп жүрген ғалым Бердібек Бияров бұл туралы: «Орыс қоныс аударушылары шұрайлы жерлерді алып қана қоймай, ол аймақтағы жер-судың қазақша атауларын да біржолата жойып жіберді. Бұқтырманың оң жағалауы, Ақсу бойы түгелге жуық орысша атала бастады. Алғашқы карталарға орысша атпен түскен көптеген жер-су өзінің бастапқы түркі немесе моңғол тілді атауларын мәңгіге жоғалтты. Моңғол тілді атаулар көбінесе калька түрінде келіп, түркілік мәнін сақтап тұрса, орыс атаулары мақсатты түрде мағынасына дейін алмастырылып Алексеевка, Николаеевка деп аталды», – деп жазады.
Иә, бекеттер атауларынан көрініп тұрғандай келімсектер өздерімен бірге жер бедеріне ешқандай сәйкеспейтін, жергілікті ұғымға мүлде сай келмейтін топонимдік атауларды да ала келген. Бұл туралы осы өңірдің тумасы Ә.Асқаров естелік хикаятында: «Жер-судың бәрінің екі атауы бар
біреуі – қазақша, екіншісі – орысша. Картада ресми орысшасы қабылданып кеткен. Сөйтіп, ежелгі түркі елінің Қоңыржоны – Листяга таулар сілемі, Қаумыш көлі – Черновское, Қаракөл – Язевая, Шаянбай көлі – Хариусовое, Ақсу өзені – Белая, Мұзтау – Белуха, Камачиха, Кауриха, Середчиха, Сенчиха, Поскочиха деп тізіліп кете берген», – деп жер атауларының тарихи негізсіз бұрмаланғаны туралы деректер қосады.
Тәуелсіздік алғанымызға отыз жылдан аса уақыт өтсе де, кеңестік дәуірден қалған империялық саясат салдарынан күні бүгінге дейін арыла алмай келеміз. Жаңа Қазақстан құрамыз десек, қоғамдық санадағы деколонизация процесін де жеделдету керек. Осы тұрғыда алғанда кезек күттірмейтін, жедел қолға алатын мәселелердің бірі – Кеңес дәуірінде бұра тартып, кері түсіндірілген тарихымызды түзеу, негізсіз өзгерістерге ұшыраған жер атауларының тарихи атауларын қайтарып, келешек ұрпақ санасына сіңіру болып табылады. Жалпы елді мекен, жер-су атауларының шығу тегін, топонимикалық тарихын, уақыт кезеңдеріндегі өзгерістерге түсуін ғылыми тұрғыдан зерттеудің елдің болашағы үшін де, тарихы үшін де маңызы зор болмақ.
Дәуренбек ЕСКЕКБАЕВ,
тарих ғылымының кандидаты
ПІКІРЛЕР1